2kk satsi kelankorvauksen jälkeen maksaa 15euroa.
Onneksi sossusta on tullut joka kuukausi maksusiitomus apteekkiin.
Muita lääkkeitä ei ole.
Sain verenpainelääkkeet
22
313
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä kyllä syödä verenpainelääkkeitä jos korkeet lukemat.500000 suomalaista syö verenpainelääkkeitä.
- Anonyymi
Oletko vaihtanut nuo verenpainelääkkeesi rinnakkaislääkkesiin? Meillä vaimoni 3kk satsi verenpainelääkettä maksaa Kelakorvauksen jälkeen n. 20€, kun hän vaihtoi edullisempaan rinnakkaislääkkeeseen. Ei nyt kovin suuri säästö vuodessa, mutta hieman kuitenkin, kun maksetaan itse lääkkeet.
- Anonyymi
Ruvetkaa harrastamaan liikuntaa (siis reippaasti sykettä nostavaa esim. juoksu), terveellinen ruoka, riittävät yöunet; näillä verenpainetauti lähtee..niin ja laihdutus jos tarvetta sekä alkoholi/tupakka pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruvetkaa harrastamaan liikuntaa (siis reippaasti sykettä nostavaa esim. juoksu), terveellinen ruoka, riittävät yöunet; näillä verenpainetauti lähtee..niin ja laihdutus jos tarvetta sekä alkoholi/tupakka pois.
Pitää paikkansa! 60v ikäisenäpainelääkitys 10mg Ramipril ja siitä huolimatta paineet tasoa 160 / 85. 6kk intensiivisen liikunnan aloittamisen jälkeen lääkkeettömät paineet optimissa 120 / 70. Alapaine usein tuonkin alapuolella.
10 tuntia viikoittain liikuntaa syketasolla 120 > 140 ja ajoittain maksimiin.
Alkoholiton ja savuton elämä.
Söin aikaisempaan tapaan. Paino ei laskenut mutta vyötärö oheni 6 - 7cm. - Anonyymi
Kelakorvaushan aina sama reseptilääkkeelle. Siis verenp.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä on vaimoni kanssa samanlaiset elämän tavat, mutta vaimoni verenpaine on ollut korkea kaikesta huolimatta, joten lääkitys tarpeellinen. Minulla verenpaineet 127/80, kun mittaan säännöllisesti kotona.
Maksetaan itse lääkkeemme, minulla kolesterolilääkitys, koska kolesteroliarvot eivät ole laskeneet tarpeeksi ruokavalion elämäntavan muutoksilla.
Kyllä jo yli 60 vuotiailla tulee nämä "ennakkoperinnöt" esille, eli suvussa esiintyneet sairaudet. Elämme vaimoni kanssa suhteellisen terveellisesti, syömme monipuolisesti ja liikuntaakin harrastetaan, kumpikaan ei tupakoi, alkoa ei juuri käytetä. Käymme säännöllisesti vielä verenluovutuksessa, joten seuraamme sitäkin kautta terveyttämme.
Koska maksetaan itse lääkkeemme, toki Kela korvaa sairausvakuutuksen kautta, mutta omavastuun maksamme itse, olemme vaihtaneet lääkkeet halvempiin rinnakkaislääkkeisiin, koska ne on helppo vaihtaa apteekissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä on vaimoni kanssa samanlaiset elämän tavat, mutta vaimoni verenpaine on ollut korkea kaikesta huolimatta, joten lääkitys tarpeellinen. Minulla verenpaineet 127/80, kun mittaan säännöllisesti kotona.
Maksetaan itse lääkkeemme, minulla kolesterolilääkitys, koska kolesteroliarvot eivät ole laskeneet tarpeeksi ruokavalion elämäntavan muutoksilla.
Kyllä jo yli 60 vuotiailla tulee nämä "ennakkoperinnöt" esille, eli suvussa esiintyneet sairaudet. Elämme vaimoni kanssa suhteellisen terveellisesti, syömme monipuolisesti ja liikuntaakin harrastetaan, kumpikaan ei tupakoi, alkoa ei juuri käytetä. Käymme säännöllisesti vielä verenluovutuksessa, joten seuraamme sitäkin kautta terveyttämme.
Koska maksetaan itse lääkkeemme, toki Kela korvaa sairausvakuutuksen kautta, mutta omavastuun maksamme itse, olemme vaihtaneet lääkkeet halvempiin rinnakkaislääkkeisiin, koska ne on helppo vaihtaa apteekissa.Verenpaine takuulla laskee, kun liikunta on niin raskasta, että olet hiestä märkä oikein kunnolla, kasvot punaisina ja todella hengästynyt. Esim. rivakkavauhtinen juoksulenkki tai vauhdikas pallopeli esim. squash. Kävely nyt ei vaan riitä se ei nosta sykettä juurikaan vaikka kävelisi nopeastikin (kilpakävelijät nyt on eri asia). Toki välipäivinä palauttavana liikuntana kävely ok. Tärkeää on myös kehon lihaksistosta pitää huolta, niin ja niiden painojen oltava sopivan painavat, eikä mitään parin kilon painoisia!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verenpaine takuulla laskee, kun liikunta on niin raskasta, että olet hiestä märkä oikein kunnolla, kasvot punaisina ja todella hengästynyt. Esim. rivakkavauhtinen juoksulenkki tai vauhdikas pallopeli esim. squash. Kävely nyt ei vaan riitä se ei nosta sykettä juurikaan vaikka kävelisi nopeastikin (kilpakävelijät nyt on eri asia). Toki välipäivinä palauttavana liikuntana kävely ok. Tärkeää on myös kehon lihaksistosta pitää huolta, niin ja niiden painojen oltava sopivan painavat, eikä mitään parin kilon painoisia!
Kilkuttelet täyttä asiaa! Sketaso suhteessa "oikeaan" maksimiin ja liikuntarupeaman kesto ratkaisevat. Suorituskerran riittävä kesto ja viikkosumma!
Useat hehkuttavat vaikkapa 10km:n kävelyllään. Matka ei ratkaise vaan syketaso ja sen yääpitämisen kesto.
Lihaskunnosta. Kun suoritustekniikka on hallussa niin maksimiykkösten tarkistaminen perusliikkeissä ja treenien suhteuttaminen niihin antaa tulosta.
Perusliikkeet. Pistoolikyykky, leuanvedot ( naisille kumilla kevennettynä ) maastaveto, punnerrus istuen ( pystyssä jos kykenee ), askelkyykky painoilla, vatsat, naisten lankku, pitkä lankku, dragon flag, voimapyörä, rekissä riippuen nilkat rekkiin jne.
Taljoissa ja putkivempeleissä riittävät kuormat suhteessa maksimi ykköseen joka on syytä selvittää. Harkitut palautukset sykettä seuraten. Hyvä tulee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verenpaine takuulla laskee, kun liikunta on niin raskasta, että olet hiestä märkä oikein kunnolla, kasvot punaisina ja todella hengästynyt. Esim. rivakkavauhtinen juoksulenkki tai vauhdikas pallopeli esim. squash. Kävely nyt ei vaan riitä se ei nosta sykettä juurikaan vaikka kävelisi nopeastikin (kilpakävelijät nyt on eri asia). Toki välipäivinä palauttavana liikuntana kävely ok. Tärkeää on myös kehon lihaksistosta pitää huolta, niin ja niiden painojen oltava sopivan painavat, eikä mitään parin kilon painoisia!
Kilkuttelet täyttä asiaa! Sketaso suhteessa "oikeaan" maksimiin ja liikuntarupeaman kesto ratkaisevat. Suorituskerran riittävä kesto ja viikkosumma!
Useat hehkuttavat vaikkapa 10km:n kävelyllään. Matka ei ratkaise vaan syketaso ja sen yääpitämisen kesto.
Lihaskunnosta. Kun suoritustekniikka on hallussa niin maksimiykkösten tarkistaminen perusliikkeissä ja treenien suhteuttaminen niihin antaa tulosta.
Perusliikkeet. Pistoolikyykky, leuanvedot ( naisille kumilla kevennettynä ) maastaveto, punnerrus istuen ( pystyssä jos kykenee ), askelkyykky painoilla, vatsat, naisten lankku, pitkä lankku, dragon flag, voimapyörä, rekissä riippuen nilkat rekkiin jne.
Taljoissa ja putkivempeleissä riittävät kuormat suhteessa maksimi ykköseen joka on syytä selvittää. Harkitut palautukset sykettä seuraten. Hyvä tulee. - Anonyymi
Nykyisin maahantuojat ja valmistajat ovat tarkkana. Rinnakkaislääkkeet eivät ole sen halvempia, erot voivat olla sentin tai pari.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat puhua nyt jostain muusta sairaudesta (esimerkiksi kakkostyypin diabetes). Verenpainetautiin ei oikeastaan pysty vaikuttamaan kuin suolaa vähentämällä. Kyllä korkea verenpaine tarvitsee lääkkeet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat puhua nyt jostain muusta sairaudesta (esimerkiksi kakkostyypin diabetes). Verenpainetautiin ei oikeastaan pysty vaikuttamaan kuin suolaa vähentämällä. Kyllä korkea verenpaine tarvitsee lääkkeet.
Rivakka liikunta on luonnollinen tapa hoitaa niin verenpainetautia, 2. tyypin diabetesta kuin korkeaa kolesterolia. Toki jos sairastaa perinnöllistä kolesteroli -sairautta, ei siihen auta kuin lääkitys.
- Anonyymi
Hyvä kun kävelyllä ihmiset aloittas liikunnan ja kiinnittää huomio siihen paljonko suolaa käyttää.
- Anonyymi
Halvinta on kohennella elämäntapa sellaiseksi että keho toimii , sossukorvaus pitäis tarjota vasta sitten kun elämä on omassa hallinnassa terveellisyys tavoitteena .
- Anonyymi
Miten kalliita lääkkeitä mun lääkkeet 3 eri verenpainelääkettä 3kk.100kpl &3 maksaa alle ton...Ihan ite maksan ilman siis "possuja".
- Anonyymi
6-kymppisenä vaihdoin verenpainelääkkeet punttitreeneihin. Siirtymävaihe keski puoli vuotta. Silloin, 16 vuotta sitten, vp-lääkkeet olivat kalliita jaomavastuu sen mukainen. Sossusta en saanut mitään.
65v vaiheessa alkoi energia käymään vähiin. Tk-lekuri väitti testotason riittävän eikä hän ymmärtänyt intensiivisen treenin ja lääkkeetömyyden yhteyttä.
Paineen ohella oli kolestrolini laskenut lääkkeettömään tasoon.
Urheilulekuri ymmärsi yhteyden kun näytin treenipäiväkirjojeni rungot ja vp-seurannan. Kirjoitti reseptin täydennystestolle ja palautuminen nopeutui.
Kuukauden geelin omavastuu maksaa 32,50€ enkä saa mitään tukea.
Useana vuotena sain EU-eläkeläisenä Espanjassa geelit maksutta mutta sekin etuus katosi jo vuosia sitten.
Itse on hoidettava hauraan vanhuksen terveyttään ilman yhteiskunnan tukea!- Anonyymi
Jep, asiaa kirjoitat. Just tulin juoksemasta. Huomenna punttia :)
- Anonyymi
No, minulla on tuo hyötyliikunta, teen metsässä polttopuita moottorisahan kanssa ja sitten teen ne klapeiksi pihallamme. Sopiva annos päivässä tutun maanomistajan metsässä ja polttopuita kertyy. Liikun myös muuten, talvella hiihdän ja kesällä polkupyöräilen, sekä sauvakävelen. Painokin pysyy hyvin hallinnassa, verenpaine tuo 127/80, tosin alapaine joskus hieman alempi mittauksissa. Kolesterolia en ole saannut mitenkään riittävän alas, vaikka ruokavalio on lääkärin kanssa yhteisesti laadittu, siksi nyt lääkitys kokeeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, minulla on tuo hyötyliikunta, teen metsässä polttopuita moottorisahan kanssa ja sitten teen ne klapeiksi pihallamme. Sopiva annos päivässä tutun maanomistajan metsässä ja polttopuita kertyy. Liikun myös muuten, talvella hiihdän ja kesällä polkupyöräilen, sekä sauvakävelen. Painokin pysyy hyvin hallinnassa, verenpaine tuo 127/80, tosin alapaine joskus hieman alempi mittauksissa. Kolesterolia en ole saannut mitenkään riittävän alas, vaikka ruokavalio on lääkärin kanssa yhteisesti laadittu, siksi nyt lääkitys kokeeksi.
Kolestroli osaa olla hankala hoidettava. Jos aerobinen, pitkäkestoinen liikunta / kuormitus ei pure niin statiinit saattavat olla ainoa vaihtoehto.
Tosin nykyiset kole rajat tuntuvat kovin ahtailta. 1990 luvulla minulle sanottiin, ettäjos HDL on vähintään 20% koko kolesta niin ei ole mitään huolta.
Maksa tuottaa kolestrolia eikä sille voine mitään?
nnen intensiivisen liikunnan aloitusta olin 80mg statiini lääkityksellä enkä havainnut mitään sivuoireita.
Painolla ei välttämättä ole mitään tekemistä korkean kolen kanssa. Kaksi pinky panter mallista tuttavaani joutuivat jo 20v pinnassa lääkitykselle.
- Anonyymi
Sullahan on hyvät tulot jos joudut noista maksamaan...Maksu sitoumus niin ei tarvii maksaa mitään nm. kokemusta on
- Anonyymi
Ei ole tulot aina syynä, että joutuu itse maksamaan lääkkeensä. Tulot minulla tosi pienet, mutta ihan turhaa mennä sossuun vinkumaan lääkkeistä. Vaan, ei nuo rinnakkaislääkkeet nyt niin paljoa maksa, etteikö niitä jaksa itse maksella. Jos taas sossu maksaa lääkkeet, niin silloin ei tietenkään ole väliä, että mitä mikin maksaa.
- Anonyymi
Sain Ketipinor-reseptin.
Sitten tuli psyyke-eläke.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3017654Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne855979Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1673538Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee321997Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1921875Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san191698- 361579
- 441484
- 221431
Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?
Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan651398