Sain kirjeitse labralähetteen jossa sekä verikoe että virtsakoe. Ohjeessa sanotaan, että "näytteenottovälineet voitte hakea etukäteen oman terveyskeskuksenne laboratoriosta".
Ensinnäkään omassa terveyskeskuksessani ei tietääkseni ole laboratoriota. Olen aina käynyt Fimlabin labrassa, johon tämäkin lähete näytteenoton osalta on. Vain näytteenottovälineet pitäisi etukäteen hakea terveyskeskuksen labrasta. Onkohan lähetteen kirjoittaja ollut kännissä...
Täytyy siis käydä Fimlabissa hakeassa purkki. Voikohan siellä käydä vain purkin hakemassa? Jonotan ensin vuoroani, mutta sitten pyydänkin vain purkin ja sanon "moro!" Niinkö?
Laboratoriolähete - mistä näytteenottopurkit haetaan?
5
4646
Vastaukset
- Anonyymi
Niin siinä täytyy tehdä.
HUS:n labroissa on erikseen jonotusnumero toimistoon josta purkin/purkit saa mukaansa. Muista labroista en tiedä miten toimii.
Kun purkkia hakee niin pyytävät Kela-korttia, näkevät lähetteen koneelta. Useimmilla terveyskeskuksilla ja -asemilla on näytteenottovälineitä varastossaan, mutta kannattaa toki kysyä ensin.
Mikään pakko ei ole, mutta aamun paastovirtsanäyte on mukavampi ottaa itse kaikessa rauhassa aamulla, ettei tarvitse sinnitellä labraan asti kupla otsassa.
Eihän ne nyt verinäyteputkia mukaan anna. Senkka nenästä, vai? ; )- Anonyymi
Meidän terveyskeskuksen labran oven vieressä on korissa pissanäytepurkkeja, joita saa ottaa. Ne ovat pussiin pakattuina, ohjeet mukana. Siitä vain käydään nappaamassa ja seuraavana päivänä kiikutetaan labraan. Toiset näytteet saa jättää luukulle, toiset pitää viedä vuoronumerolla. Sujuvaa.
- Anonyymi
Minulla on varmaan yli vuosi labrassa käynnistä, mutta minulla on hämärä mielikuva, että virtsakoeputkia olisi voinut itse ottaa ainakin tullinpuomin Huslabista. Pikaisesti googlettaen en sitä huomannut. Sen huomasin, että labra toimii nyt ajanvarauksella. Eli kannattaa joka tapauksessa ottaa omaan labraan yhteyttä. Poikkeusaikana käytännöt vaihtelevat. Oletettavasti asiasi on kiireellinen? En menisi näin tautisena aikana labraan ilman hyvää syytä. Kiireetön hoito on joka tapauksessa jäissä tällä hetkellä.
- Anonyymi
Jos terveyskeskuksessasi ei ole labraa, eikä virtsakoepurkkeja ole saatavilla, käyt hakemassa purkit sieltä labrasta joka olisi vaikka lähinnä tai esimerkiksi HUS:n alueella työmatkalle sopivasta labrasta. Tällä hetkellä ilmeisesti joka labrassa on käytössä ajanvaraus, mutta yleensä näytepurkit voi hakea jonotusnumerolla.
Koska lähete on kirjoitettu sähköisesti terveyskeskuksen laboratorioon, et voi mennä yksityislaboratorioon koska se ei näy siellä ellei kyseinen labra tee yhtyistyötä terveyskeskuksen kanssa. Yksityispuolelle joutuu maksamaan labrakokeet, terveyskeskus ei veloita niistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733