Mormonit sanovat olevansa ainoa oikea kirkko sitten vuoden 1830 jälkeen. Mutta onko näin? He uskovst, että Jumala on ollut ensin ihminen ja sitten tullut Jumalaksi!!! Koska ja kuinka tulivat sitten Sana ja Pyhä Henki? Vain ortodoksi ja katolisella kirkolla on taivaan äiti mikä on neitsyt Maria. Mormoneilla on myös äiti jumala, mutta ei nimeä. Maailmankaikkeutta ei ole Jumala luonut. vaan asettanut paikoilleen jotakin. Marian raskaaksi tulo on myös heillä ihmeellinen, että olisi fyysisessä kontaktissa. Eivät usko neitseestä syntymiseen ja että olisi siinnyt Pyhästä Hengestä. MATT. 1: 23. "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
LUUK. 1: 35. Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.
Sana/Jeesus on Jumalan voima ja tämä voima verhoaa Marian ja Maria tulee raskaaksi ihmeen kautta neitsyenä. 1KOR.1: on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
He eivät usko että Jumala on Henki JOH.4: 24. Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."
Heidän mukaan on Jumala ruumis olento, vaikka taivas on kattona ja maa jalkojensa astinlauta. Aika iso ruumis olento on.
Kastaa pitää jopa kuolleiden puolesta. Ja kaste pitää aina uusia vaikka olisikin kastettu toisessa kirkossa ja jos on luopunut mormoneista ja palaa takaisin pitää taas kastaa.
Ehtoollista heillä ei ole on vain pulla ja vesi ja se on kasteen uusiminen. Vaikka Raamatussa on selvästi, että JOH. 6: 33. Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän."
34. Niin he sanoivat hänelle: "Herra, anna meille aina sitä leipää".
35. Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
49. Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat.
50. Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi.
51. Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
52. Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
53. Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
54. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
MATT. 26: 26. Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
27. Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28. sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
Syntien anteeksi saamista ei ole mormoneilla laisinkaan "sakramentissaan"
Mormonien kirja on ainoa totuus heillä. Raamattua ei ole oikea. Vaikka koko mormonien kirjan synty on hämärän petossa ja sitä on korjattu useasti vaikka mistä sitä verrata, kun levyt on hävinnyt?
Jos et usko mormonien kirjaan on samakuin et olisi aikoinaan uskonut Jeesukseen. Eli heidän mielestä on mormonien kirja tullut Pyhästä Hengestä ja joka ei usko on sama kuin on Pyhän Hengen pilkka.
Myös painostetaan mormoneja maksamaan 10% bruttopalkasta ja vaikka toimeentulo tuesta on maksettava tai sitten varastat Jumalalta. Rahat menevät Utahiin eikä kenelläkään ei näytetä kirjanpitoa, jos sitä yleensä on.
Tämä te voi olla Kristinusko. He uskovat jopa oman uskon olevan itsensä ansiota. JOH. 6: 29. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt"
Taivaita on monta ja niihin pääsy on kiinni siitä kuinka hyvä mormonit olet ollut. Ei Jeesuksen ristinkuoleman kautta, että Jeesus on heille turhaan kuollut.
Miksi ei Kristinusko?
153
188
Vastaukset
Ei sanota, että ainoa oikea kirkko. Tämä on ainoa kirkko, jonka Jeesus itse hyväksyy maanpäälliseksi kirkko- organisaatioksekseen edustamaan häntä.
Sen takia, että kaikki tässä kirkossa eivät aina ole Jeesuksen oikeita opetuslapsia. Ja muuallakin on. Se on henkilökohtainen suhde ihmisyksilön ja Jeesuksen välillä.
Mutta Jeesus on lisäksi ilmoituksen ja profeettojensa ja apostoliensa kautta perustanut Jumalan Valtakunnalle välttämättömän kirkon. Tämä muuttuu vähitellen myös valtioksi ja kansakunnaksi. Nyt se on seurakuntina kaikkien kansojen seassa.
Sama epätäsmällisyys noissa muissakin. Tämä on se oikea oppi ja muiden on väärää tai puolinaista. Muiden silmälaseilla tämä on väärä tietysti. Muttei oikeasti ole. Keitä he ovat määräämään, mikä on oikea oppi? Tietämättömiä ja takapajuisia, eivät usko jatkuvaan ilmoitukseen.Silloinhan se on ainoa oikea kirkko, jos jeesus vain sen hyväksyy omakseen. Tai mitä mieltä muut olette?
"Ei sanota, että ainoa oikea kirkko. Tämä on ainoa kirkko, jonka Jeesus itse hyväksyy maanpäälliseksi kirkko- organisaatioksekseen edustamaan häntä."
Eikö se silloin ole ainoa oikea kirkko, kun sen vain Jeesus hyväksyy????
Ette katso yhtään mitä esim. katolinen kirkko sanoo itsestään? Lähes samaa mitä te sanotte itsestänne Jeesuksen perustama kirkko ja johto on sama. Katolisilla on paavi ja teillä on presidentti. Molemmilla on sitten apostolit ja äiti Jumala. Teillä on vain äiti jumala, mutta katolisilla on neitsyt Maria. Olette hyvin lähellä toisianne, vaikka te sanotte katolisia kaiken pahuudeksi."Tämä on ainoa kirkko, jonka Jeesus itse hyväksyy maanpäälliseksi kirkko- organisaatioksekseen edustamaan häntä."
Kerro perustelut, että miksi Jeesus hyväksyy vain teidät maanpäälliseksi kirkoksi edustamaan Jeesusta? Mitä vikaa on muissa seurakunnissa ettei Jeesus hyväksy heitä?totuusvoittaaaina kirjoitti:
"Tämä on ainoa kirkko, jonka Jeesus itse hyväksyy maanpäälliseksi kirkko- organisaatioksekseen edustamaan häntä."
Kerro perustelut, että miksi Jeesus hyväksyy vain teidät maanpäälliseksi kirkoksi edustamaan Jeesusta? Mitä vikaa on muissa seurakunnissa ettei Jeesus hyväksy heitä?Koska Jeesus on itse perustanut ja rakentanut tämän ja johtaa tätä. Kaikki tapahtuu tietysti ihmisten kautta. Pietari, Jaakob ja Johannes ilmestyivät asettamaan tämän kirkon johtajat, ja nämä ovat asettaneet seuraavat, aina Porin seurakuntaan asti.
Muiden historian sinä tiedät. Tämän on aivan toisenlainen. Suoraan jumalallinen.Olli.S kirjoitti:
Koska Jeesus on itse perustanut ja rakentanut tämän ja johtaa tätä. Kaikki tapahtuu tietysti ihmisten kautta. Pietari, Jaakob ja Johannes ilmestyivät asettamaan tämän kirkon johtajat, ja nämä ovat asettaneet seuraavat, aina Porin seurakuntaan asti.
Muiden historian sinä tiedät. Tämän on aivan toisenlainen. Suoraan jumalallinen.Apostolit oli kuolleet kaikki myös Johannes.
Johannes
KuvausJohannes Sebedeuksen poika oli Uuden Testamentin mukaan yksi Jeesuksen kahdestatoista apostolista ja Jaakob vanhemman veli. Yhdessä heitä kutsuttiin Sebedeuksen pojiksi, ja Markuksen evankeliumin mukaan Jeesus antoi heille nimen Boanerges, "ukkosenjylinän pojat". Wikipedia
Syntyi: 15 jKr., Betsaida
Kuoli: Efesos, Selçuk, Turkki
Koko nimi: John the Evangelist
Hautapaikka: Pyhän Johanneksen basilika, Turkki
Vanhemmat: Sebedeus, Salome
Katolisessa kirkossa
Katolisessa kirkossa Johannesta muistetaan 27. joulukuuta pyhän apostolin ja evankelista Johanneksen juhlana.[42] Yhteensä 23 paavilla on ollut paavillisena nimenä Johannes ja kahdella nimi Johannes Paavali.[43] Häntä pidetään parkitsijoiden, rakkauden, uskollisuuden, ystävyyksien, kirjoittajien, kirjojen myyjien, kirjojen sitojien, julkaisijoiden, teologien, maalaajien, litografistien, Italian, Umbrian, New Mexicon, Ohion ja Wisconsinin suojeluspyhimyksenä.[44][45] Katolisuudessa Johanneksen tunnuksia ovat muun muassa malja ja käärme.[45] Paavillinen basilika Basilica di San Giovanni in Laterano on omistettu osittain hänelle Jeesuksen ja pyhän Johannes Kastajan lisäksi.[46]
Muita Johannes-nimisiä kanonisoituja henkilöitä ovat pyhä Johannes Kastaja (kuollut n. 31–36), pyhä Johannes Khrysostomos (n. 347–407), pyhä Johannes I (kuollut 526), pyhä Johannes Damaskolainen (syntynyt 676) jakamattoman kirkon aikana. Katolisuudessa: pyhä Johannes Nepomukilainen (1340–1393), pyhä John Capistran (1385–1456), pyhä John Fisher (1459–1535), pyhä Jumalan Johannes (1495–1550), pyhä Ristin Johannes (1542–1591), pyhä Jean-François Régis (1597–1640), pyhä Jean-Baptiste de La Salle (1651–1719), pyhä Jean-Baptiste-Marie Vianney (1786–1859) ja pyhä Giovanni Bosco (1815–1907). [47][48][49][50][51][52][53][54][55][56][57][58][59]
Ortodoksisessa kirkossa
Ortodoksisessa kirkossa Johannekselle on annettu lisänimi Teologi hänen evankeliuminsa ylevyyden vuoksi.[60] Johannesta muistetaan hänen muistopäivänään 8. toukokuuta ja kuolinpäivänään 26. syyskuuta.[61]Olli.S kirjoitti:
Koska Jeesus on itse perustanut ja rakentanut tämän ja johtaa tätä. Kaikki tapahtuu tietysti ihmisten kautta. Pietari, Jaakob ja Johannes ilmestyivät asettamaan tämän kirkon johtajat, ja nämä ovat asettaneet seuraavat, aina Porin seurakuntaan asti.
Muiden historian sinä tiedät. Tämän on aivan toisenlainen. Suoraan jumalallinen.Kyllä Jeesus on rakentanut muitakin seurakuntia, että kyllä Jeesus hyväksyy myös muitakin seurakuntia. Omassa seurakunnassa koen Jeesuksen ja Pyhän Hengen läsnäolon. Myös ehtoollisella saan Jeesuksen ruumista ja verta syntien anteeksi saamiseksi. Ei teidän kirkko ole ainoa tai onko ainoa mitä Jeesus ei hyväksy.
Olli.S kirjoitti:
Muiden historian sinä tiedät. Tämän on aivan toisenlainen. Suoraan jumalallinen."Koska Jeesus on itse perustanut ja rakentanut tämän ja johtaa tätä"
Voitko todistaa tämän? Eikö Jeesus ole sitten perustanut muita seurakuntia maapallolle? Ainakin meidän seurakunnassa on Jeesus läsnä. Ja myös Pyhä Henki.
http://www.luterilainen.net/keita-olemme/totuusvoittaaaina kirjoitti:
Apostolit oli kuolleet kaikki myös Johannes.
Johannes
KuvausJohannes Sebedeuksen poika oli Uuden Testamentin mukaan yksi Jeesuksen kahdestatoista apostolista ja Jaakob vanhemman veli. Yhdessä heitä kutsuttiin Sebedeuksen pojiksi, ja Markuksen evankeliumin mukaan Jeesus antoi heille nimen Boanerges, "ukkosenjylinän pojat". Wikipedia
Katolisessa kirkossa
Katolisessa kirkossa Johannesta muistetaan 27. joulukuuta pyhän apostolin ja evankelista Johanneksen juhlana.[42] Yhteensä 23 paavilla on ollut paavillisena nimenä Johannes ja kahdella nimi Johannes Paavali.[43] Häntä pidetään parkitsijoiden, rakkauden, uskollisuuden, ystävyyksien, kirjoittajien, kirjojen myyjien, kirjojen sitojien, julkaisijoiden, teologien, maalaajien, litografistien, Italian, Umbrian, New Mexicon, Ohion ja Wisconsinin suojeluspyhimyksenä.[44][45] Katolisuudessa Johanneksen tunnuksia ovat muun muassa malja ja käärme.[45] Paavillinen basilika Basilica di San Giovanni in Laterano on omistettu osittain hänelle Jeesuksen ja pyhän Johannes Kastajan lisäksi.[46]
Muita Johannes-nimisiä kanonisoituja henkilöitä ovat pyhä Johannes Kastaja (kuollut n. 31–36), pyhä Johannes Khrysostomos (n. 347–407), pyhä Johannes I (kuollut 526), pyhä Johannes Damaskolainen (syntynyt 676) jakamattoman kirkon aikana. Katolisuudessa: pyhä Johannes Nepomukilainen (1340–1393), pyhä John Capistran (1385–1456), pyhä John Fisher (1459–1535), pyhä Jumalan Johannes (1495–1550), pyhä Ristin Johannes (1542–1591), pyhä Jean-François Régis (1597–1640), pyhä Jean-Baptiste de La Salle (1651–1719), pyhä Jean-Baptiste-Marie Vianney (1786–1859) ja pyhä Giovanni Bosco (1815–1907). [47][48][49][50][51][52][53][54][55][56][57][58][59]
Ortodoksisessa kirkossa
Ortodoksisessa kirkossa Johannekselle on annettu lisänimi Teologi hänen evankeliuminsa ylevyyden vuoksi.[60] Johannesta muistetaan hänen muistopäivänään 8. toukokuuta ja kuolinpäivänään 26. syyskuuta.[61]Johannes oli ainoa Apostoli mikä koki luonnollisen kuoleman
Johannes
Kaikki muut paitsi Paavali kokivat ristinkuoleman. Paavali oli Rooman kansalainen eikä silloin suoritettu noin häpeällistä surmaamista. Paavali luultavasti surmattiin miekan sohaisulla.Olli.S kirjoitti:
Muiden historian sinä tiedät. Tämän on aivan toisenlainen. Suoraan jumalallinen.Eikö Jeesus ole muita seurakuntia perustanut. Taitaa olla toisinpäin Jeesus on perustanut muita seurakuntia maanpäälle, mutta vain mormonit luulevat, että heidän kirkkonsa on Jeesus perustanut.
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Silloinhan se on ainoa oikea kirkko, jos jeesus vain sen hyväksyy omakseen. Tai mitä mieltä muut olette?
Onko silloin Jeesuksen hyväksymä kirkko, jos kirkko on sallinut moniavioisuuden vastoin Jeesuksen sanoja. sitten on "jatkuvien ilmoitusten" jälkeen lopettanut ja siirtynyt yksiavioisuuteen. Kuinka Jeesus on voinut ensin sallia moniavioisuuden kirkossa, jos Jeesus on perustanut kirkon.
1TIM. 3: 1 Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen.
2. Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
MATT.19: 4. Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi'
5. ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'?
Vaimoonsa yksikössä ei monikosssa vaimoihinsa. Tämä on Jeesuksen sana, jota ei varmasti hyväksy rikottavaksi omassa kirkossaan."Tämä on ainoa kirkko, jonka Jeesus itse hyväksyy maanpäälliseksi kirkko- organisaatioksekseen edustamaan häntä."
Oikea kirkko minkä Jeesus hyväksyy??? Mikä on vastoin Jumalan sanaa moniavioisuudessa ei voi olla kirkko minkä Jeesus hyväksyy.
MATT.19: 4. Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi'
5. ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'?
1TIM.3: 2. Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
EI VOI OLLA KIRKKO MINKÄ JEESUS HYVÄKSYY.Olli.S kirjoitti:
Muiden historian sinä tiedät. Tämän on aivan toisenlainen. Suoraan jumalallinen.Ei Jeesus teidän kirkkoa perustanut vaan Smith ja kumppanit perusti tosi erikoisen kirkon. Vastoin Raamattua.
"Tämä on ainoa kirkko, jonka Jeesus itse hyväksyy maanpäälliseksi kirkko- organisaatioksekseen edustamaan häntä."
Oikea kirkko minkä Jeesus hyväksyy??? Mikä on vastoin Jumalan sanaa moniavioisuudessa ei voi olla kirkko minkä Jeesus hyväksyy.
1TIM.3: 2. Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
EI VOI OLLA KIRKKO MINKÄ JEESUS HYVÄKSYY."Tämä on ainoa kirkko, jonka Jeesus itse hyväksyy maanpäälliseksi kirkko- organisaatioksekseen edustamaan häntä."
1MOOS.1: 26. Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
27. Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät
EI VOI OLLA KIRKKO MINKÄ JEESUS HYVÄKSYY.totuusvoittaaaina kirjoitti:
1MOOS.1: 26. Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
27. Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät
EI VOI OLLA KIRKKO MINKÄ JEESUS HYVÄKSYY.Jumala voi käskeä tai sallia. Mikä sinä olet Jumalaa määräämään? Tottakai yksiavioisuus on normaali käytäntö ja ihanne.
Olli.S kirjoitti:
Jumala voi käskeä tai sallia. Mikä sinä olet Jumalaa määräämään? Tottakai yksiavioisuus on normaali käytäntö ja ihanne.
Jumala käskee ja sallii Raamatussa. En minä käske Jumalaa vaan Jumala käskee minua. Yksiavioisuus on ainoa minkä Jeesus hyväksyy. Ei hyväksy homo eikä lesboliittoja eikä moniavioisuutta.
Tuollaista ei meidän seurakunnassa kukaan päästäisi suustaan ulos. Joka itsensä ylentää se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa se ylennetään.
Voisiko Olli Laittaa 10 perustelua sille, että miksi Jeesus vain teidän kirkon hyväksyy?Olli.S kirjoitti:
Muiden historian sinä tiedät. Tämän on aivan toisenlainen. Suoraan jumalallinen.Voistitko todistaa, että Jeesus on vain teidän kirkon perustanut. Kyllä Jeesus on monta muutakin seurakuntaa perustanut. MATT. 16: 16. Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika".
17. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.
18. Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.
Ei mormonien kirkkoa.
Jeesus on läsnä jokaisessa seurakunnassa missä ollaan kokoonnuttu Jeesuksen nimeen
MATT.18: 20. Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."
Kyllä Jeesus on mukana muuallakin kuin mormoonien temppelissä.
Ei vaan mormoni ole pelastunut. Kyllä muissakin seurakunnissa on pelastuneita.
ROOM. 8: Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
2. Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
ROOM. 10: 12. Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
13. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
Se siitä ainoasta kirkosta minkä Jeesus hyväsyy ei ole mormonit ainoita jos ovat ollenkaan pelastuneita.Olli.S kirjoitti:
Jumala voi käskeä tai sallia. Mikä sinä olet Jumalaa määräämään? Tottakai yksiavioisuus on normaali käytäntö ja ihanne.
"Jumala voi käskeä tai sallia. Mikä sinä olet Jumalaa määräämään? Tottakai yksiavioisuus on normaali käytäntö ja ihanne."
En minä Jumalaa käske vaan Jumala käskee minua.
Yksiavioisuus on ainoa minkä Jumala hyväksyy!!!- Anonyymi
Eikö Jeesus ole muita seurakuntia perustanut. Taitaa olla toisinpäin Jeesus on perustanut muita seurakuntia maanpäälle, mutta vain mormonit luulevat, että heidän kirkkonsa on Jeesus perustanut.
"Eikö Jeesus ole muita seurakuntia perustanut. Taitaa olla toisinpäin Jeesus on perustanut muita seurakuntia maanpäälle, mutta vain mormonit luulevat, että heidän kirkkonsa on Jeesus perustanut."
Näin juuri. Tämä olli on tyypillinen lahkolainen, joka kuvittelee, että vain ja ainoastaan hänen oma lahkonsa on oikeassa ja vain hänen lahkoonsa kuuluvat saavat pelastuksen. Todellisuudessa mormonit ovat yksi kristinuskon hikinen sivuhaara ja kaikesta päätellen myös useammasta eri kohtaa harhaoppinen.
Tästä Jeesuksen palauttamasta "oikeasta kirkosta" ei ole minkäänlaista faktaa muutakuin mormonien itsensä kertoma. Jos ajatellaan, että koko Joseph Smith on ylipäätään ollut olemassa ja edes liittyy mitenkään kristinuskoon niin se on vain Jeesuksen Amerikkaan lähettämä yksi sivuhaara. Tuskin todellisuudessa sitäkään.
Jäävät mormoniparat rahaa keräävän pukulahkonsa kanssa valtauskontojen katolilaisuuden, protestanttien ja evankelisluterilaisuuden jalkoihin pahemman kerran. Kolmessa viimeeksi mainitussa on kaikissa Pyhä Henki, Jeesus ja Jumala läsnä. Jokainen kirkko missä julistetaan Jeesusta on perustettu taivaasta ja Jumalan voimalla. Jos Herra ei huonetta rakenna turhaan näkevät vaivaa.
PS: 127 : 1 Jos Herra ei huonetta rakenna, niin sen rakentajat turhaan vaivaa näkevätOlli.S kirjoitti:
Muiden historian sinä tiedät. Tämän on aivan toisenlainen. Suoraan jumalallinen.Kaikki kirkot missä julistetaan Jeesusta on taivaasta.
PS. 127: 1 Jos Herra ei huonetta rakenna, niin sen rakentajat turhaan vaivaa näkevättotuusvoittaaaina kirjoitti:
Apostolit oli kuolleet kaikki myös Johannes.
Johannes
Katolisessa kirkossa
Ortodoksisessa kirkossa
Ortodoksisessa kirkossa Johannekselle on annettu lisänimi Teologi hänen evankeliuminsa ylevyyden vuoksi.[60] Johannesta muistetaan hänen muistopäivänään 8. toukokuuta ja kuolinpäivänään 26. syyskuuta.[61]ILM. 21: 14. Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä
Ei mahdu mormonien Apostolien nimet. Kun heitä ei ole.
Seuraavat ovat samalla tavoin puolitotuuksia. Sitten tulee väärä. Maria olisi ollut fyysisessä kontaktissa. Ei.
Ihan niinkuin Raamatussa: se mitä tapahtui, oli Pyhästä Hengestä. Mutta Isä- Jumala on konkreettisesti biologinen isä, Maria ilmeisesti äiti.
Jos uskostamme tekee olkiukon, tottakai se on väärä. Mutta se on väärän todistuksen antamista. Että voitaisiin veljellisesti keskustella eroista ja yhtäläisyyksistä, täytyisi olla ensin oikea käsitys toisen opista."Seuraavat ovat samalla tavoin puolitotuuksia. Sitten tulee väärä. Maria olisi ollut fyysisessä kontaktissa. Ei."
Minä voin sinulle antaa henkilöiden nimet ja yhteystiedot, jotka ovat olleet yli 40 vuotta mormoneissa ja sanovat kirkonkirjoissa lukevan näin, että Maria olisi ollut fyysisessä kontaktissa, kun on tullut raskaaksi,."Maria olisi ollut fyysisessä kontaktissa. Ei."
Mormonien kirja kyllä kiistää tämän. mutta sitten teidän muut kirjat ovat ristiriitaisia tämän kanssa. Minä voin sinulle antaa henkilöiden nimet, jotka ovat lukeneet näin kirkonkirjoista. Tee vaikka joku anonyymi sähköpostiosoite minä lähetän sinulle henkilöiden nimet ja yhteystiedot.totuusvoittaaaina kirjoitti:
"Maria olisi ollut fyysisessä kontaktissa. Ei."
Mormonien kirja kyllä kiistää tämän. mutta sitten teidän muut kirjat ovat ristiriitaisia tämän kanssa. Minä voin sinulle antaa henkilöiden nimet, jotka ovat lukeneet näin kirkonkirjoista. Tee vaikka joku anonyymi sähköpostiosoite minä lähetän sinulle henkilöiden nimet ja yhteystiedot.Se ei ole kirkon oppi vaikka kuka olisi mitä sammakoita päästänyt asiasta.
Olli.S kirjoitti:
Se ei ole kirkon oppi vaikka kuka olisi mitä sammakoita päästänyt asiasta.
Et siis halua kuulla totuutta
Et siis halua kuulla totuutta
Kyllä sinä voit tässä oman käsityksesi totuudesta kertoa. Kuuntelen minä.
Teidän kirkossa on sitten vallalla monta oppia ja tulkintaa ja ristiriitoja eri kirjojen välillä. Kuka tuosta sitten ottaa selvää.
Olli.S kirjoitti:
Sammakoita tulee sitten aika monelta ulos. Jenkki saarnaajat sanoo, ettei Jeesus noussut ruumiillisesti kuolleista vaan on henkiolento jolla on naulan reijät kädessä. Taas Olli sanoo Jeesuksen nousseen ruumiillisesti.
Tästä näkee teidän kirjojen ristiriitaisuuden. Toisessa sanotaan näin ja toisessa noin.
Olli.S kirjoitti:
Jos lukee jossakin kirkonkirjassa eikö se silloin ole oppi?
Näin te väitätte Marian tulleen raskaaksi
Se on kirjassa pelastuksen oppeja osa 1 sivu 29
"Seuraavat ovat samalla tavoin puolitotuuksia. Sitten tulee väärä. Maria olisi ollut fyysisessä kontaktissa. Ei."
Näin teillä on pelastuksen oppeja osa 1 sivu 29
Myös opetatte, että Jeesus oli naimisissa Marian ja Martan kanssa ja heillä oli lapsiakin!!!
Jeesus ei ollut naimisissa eikä ollut lapsia eikä ollut fyysisessä yhteydessä kenenkään kanssa. Marian ja Martan kohtaaminen Raamatussa ei sovi että olisivat olleet naimisissa. Eikä kaanaan häissä vihitty Jeesusta, koska Jeesuksen äiti sanoi ettei heillä ole viiniä. Ei sanonut että meillä ei ole viiniä.totuusvoittaaaina kirjoitti:
"Seuraavat ovat samalla tavoin puolitotuuksia. Sitten tulee väärä. Maria olisi ollut fyysisessä kontaktissa. Ei."
Näin teillä on pelastuksen oppeja osa 1 sivu 29
Myös opetatte, että Jeesus oli naimisissa Marian ja Martan kanssa ja heillä oli lapsiakin!!!
Jeesus ei ollut naimisissa eikä ollut lapsia eikä ollut fyysisessä yhteydessä kenenkään kanssa. Marian ja Martan kohtaaminen Raamatussa ei sovi että olisivat olleet naimisissa. Eikä kaanaan häissä vihitty Jeesusta, koska Jeesuksen äiti sanoi ettei heillä ole viiniä. Ei sanonut että meillä ei ole viiniä.Jaa että Jeesus olisi ollut naimisissa??? EI EI EI!!!
Ihme kun ette väitä, että Apostolit olisivat olleet keskenään yhteydessä??? Ei olisi mikään ihme mormoneilta. Ainoalta kirkolta minkä Jeesus hyväksyy.- Anonyymi
Sammakoita tulee sitten aika monelta ulos. Jenkki saarnaajat sanoo, ettei Jeesus noussut ruumiillisesti kuolleista vaan on henkiolento jolla on naulan reijät kädessä. Taas Olli sanoo Jeesuksen nousseen ruumiillisesti.
Jenkkisaarnaajat näyttävät muuallakin kuin mormonien keskuudessa olevan lähinnä rahaa keräileviä häröilijöitä. Rahankeräys näyttää tulevan heidän oman maansa riistokapitalismikulttuurista, joka ei liity Jumalaan mitenkään ja josta Jeesus on Uudessa Testamentissa varoittanut.
Mormonit keräävät (riistävät) puvut päällä 10% ihmisten omaisuudesta, baptistit samoja pukupellejä. Karismaattisissa liikkeissä liikkuu näitä jenkkihäröilijöitä, jotka mormonien tyyliin kuvittelevat, että taivaaseen pääsee seteleitä heiluttamalla.
Välttäkää näitä visusti älkääkä olko näiden kanssa missään tekemisissä. Anonyymi kirjoitti:
Jenkkisaarnaajat näyttävät muuallakin kuin mormonien keskuudessa olevan lähinnä rahaa keräileviä häröilijöitä. Rahankeräys näyttää tulevan heidän oman maansa riistokapitalismikulttuurista, joka ei liity Jumalaan mitenkään ja josta Jeesus on Uudessa Testamentissa varoittanut.
Mormonit keräävät (riistävät) puvut päällä 10% ihmisten omaisuudesta, baptistit samoja pukupellejä. Karismaattisissa liikkeissä liikkuu näitä jenkkihäröilijöitä, jotka mormonien tyyliin kuvittelevat, että taivaaseen pääsee seteleitä heiluttamalla.
Välttäkää näitä visusti älkääkä olko näiden kanssa missään tekemisissä."jotka mormonien tyyliin kuvittelevat, että taivaaseen pääsee seteleitä heiluttamalla."
Sama mikä oli katolisillakin, että kun raha kirstuun kilahtaa silloin sielu taivaaseen vilahtaa.
Tästä opista Martti Luther sanoitui irti ja naulasi 95 teesiä kirkon oven pieleen.
- Anonyymi
Koska sitten tulivat Sana ja Pyhä Henki?
26-23 vuorokautta mittaista ajanjaksoa ennen aineen luomisen alkua kokoontui aineettoman maailmankaikkeuden yhdessä paikassa noin 31 (30-33) valovuoden päässä maasta kahdeksan Jumalaa, jotka kaikki olivat miespuolisia ja jossa he pitivät neuvonpidon, mitä kukin tekisi myöhemmin.
Maailmankaikkeus oli ääretön ja aineeton jo ennen kuin nuo kahdeksan Jumalaa kokoontuivat 26 vuorokautta mittaista ajanjaksoa ennen aineen luomisen alkua. Meidät luonut Jumala (Jahve eli Jehova eli Herra Sebaot), joka loi kaiken rakkaudesta ja joka oli ja on rakkauden Jumala, valitsi aineellisen maailmankaikkeuden ja sen persoonien luomisen.
Mitä muut noista Jumalista tekivät, en tiedä, mutta he hajaantuivat tapaamisensa jälkeen eri puolille universumia. Meidän Jumalaltamme kesti noin 23 vuorokautta mittaista ajanjaksoa tulla lähelle paikkaa (Kolob eli Jupiter) josta Hän aloitti aineen ja Kolobin eli Jupiterin ja muun aineen (planeettojen) luomisen ym.
Jumalan (Yehovah tai Jahve) olemassaolosta on jäänyt tieto että Hänellä on ollut nimi, joka on alkanut kirjaimilla Ma (Veeda-kirjallisuudessa Maha-Visnu). Jumala (Veeda-kirjallisuudessa Karanodakasayi Visnu eli Maha-Visnu) alkoi luomisen luomalla ensin Kolobin eli Jupiterin (kuvajäljennös Aabrahamin kirjasta n:o 2 ”Kolob, joka merkitsee ensimmäistä luotua” ja Opin ja liittojen kirjan Aabrahamin kirjan 3:s luku 16:sta jae)?
Aineen luominen alkoi noin 4154,67 tai 4153,67 eaa (Raamatun laskelmien ja sen tiedon että Israelilaiset lähtivät Egyptin orjuudesta 1482 eaa. (1481 eaa.)) tai 4163,67 eaa (Raamatun ja Opin ja liittojen kirjan laskelmien). Tarkin aika aineen luomisen alun ajankohdaksi laskemalla Raamatusta määräytyy vuodeksi 4154,51 eaa, jos Aadam luotiin 4150 eaa. maan tomusta. Aineen luominen alkoi kuitenkin 4159 eaa. joten Aadam luotiin vähän ennen 4154 eaa.
Avaruus tai olemassaolo oli ennen luomisen alkua aineeton. Oli vain tyhjä hiljaisuus ja Jumala alkoi käyttää ensimmäistä kertaa luomisvoimaansa (pyhä henki). 6 2/3 vuorokautta mittaisen ajanjakson jälkeen materian luomisen alkamisesta sikisi Jumalan pyhästä hengestä olemassaoloon Sana (Veeda-kirjallisuudessa Garbhodakasayi Visnu eli Vishnu).
Sitäkin myöhemmin Sana syntyi Kasyapan ja Aditin poikana Vamana (Veeda-kirjallisuus). Sitä myöhemmin hän syntyi kuningas Dharman ja Murtin poikana Narayana (Veeda-kirjallisuus). Sana syntyi vielä myöhemmin myös Harinin ja Harimedhan poikana Harina (Veeda-kirjallisuus). Sitä myöhemmin Sana syntyi Joosuana, Joosadakin poikana Sakarjan, Berekjan pojan mukaan (Sakarjan kirjan 3 luku jae 1 ja 6 luku jae 11) ja sitäkin myöhemmin Marian poikana Jeesuksena (Matteus 1 luku jae 20 ja 21).
Sanaa eli Jeesusta ei koskaan ole alkuperäisissä Raamatun kirjoituksissa kutsuttu Jehovaksi eikä hän ole Jehova. 4:n vuorokauden mittaisen ajanjakson jälkeen Sanan sikämisestä sikisi Jumalan pyhästä hengestä olemassoloon Pyhä Henki joka sai myöhemmin toiseksi nimekseen Gabriel (Veeda-kirjallisuudessa Ksirodakasaui Visnu).
Pyhä Henki eli Gabriel syntyi jumalaksi (Raamatussa Pyhää Henkeä eli Gabrielia kutsutaan myös Herraksi tai Herran enkeliksi) eikä enkeliksi vaikka hänestä käytetäänkin myöhemmin nimeä Gabriel tai enkeli Gabriel. Pyhää Henkeä eli Gabrielia ei myöskään luotu Sanan kautta vaan hän sai alkunsa pyhän hengen voimasta jolla Jumala hänet loi.Tiellä siis Jumalia on paljon. Mutta jos Jumala on ollut ihminen ennen kenen kuva ihminen silloin on? Kuinka sitten tuli Sana ja Pyhä Henki? Jehovan on virheellinen nimi Jumalasta on vain JHVH. Kaikki sekä Vanhassa että Uudessa Testamentissa Isä Sana Pyhä Henki on JHVH. Vokaaleja ei ole, joten emme tiedä mikä Jumalan nimi on oikea, mutta Israelilaiset lausuvat lähelle Jahvea. Maailmankaikkeus ja maa ja ihminen luotiin kuudessa päivässä. Seitsemäntenä päivänä Jumala lepäsi ja siitä tuli sapatti.
Kuka on luonut kaiken? Eikö Jumala JHVH itse. 1MOOS.1: 1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
26. Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
Eli ei Jumala voi olla ollut ihminen ennen kuin on tullut Jumalaksi, koska ihminen tehtiin kaikkien JHVH kuvaksi.
Gabriel on tavallinen enkeli ei Jumala. On vain kolme enkeliä mille on annettu nimi. Mikael Gabriel ja lusifer eli saatana ja perkele. Muut ovat Herran enkeleitä.- Anonyymi
Eikö mormonit usko Jeesuksen ja saatanan olevan veljeksiä ja rukoilevat jo kuolleiden puolesta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö mormonit usko Jeesuksen ja saatanan olevan veljeksiä ja rukoilevat jo kuolleiden puolesta?
Voiko olla? No on meitä joka junaan, vaan en ole hullumpaa tarinaa kuullut.
Anonyymi kirjoitti:
Ovat kuulemma olleet
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16354590/syntiin-lankeemustotuusvoittaaaina kirjoitti:
Tiellä siis Jumalia on paljon. Mutta jos Jumala on ollut ihminen ennen kenen kuva ihminen silloin on? Kuinka sitten tuli Sana ja Pyhä Henki? Jehovan on virheellinen nimi Jumalasta on vain JHVH. Kaikki sekä Vanhassa että Uudessa Testamentissa Isä Sana Pyhä Henki on JHVH. Vokaaleja ei ole, joten emme tiedä mikä Jumalan nimi on oikea, mutta Israelilaiset lausuvat lähelle Jahvea. Maailmankaikkeus ja maa ja ihminen luotiin kuudessa päivässä. Seitsemäntenä päivänä Jumala lepäsi ja siitä tuli sapatti.
Kuka on luonut kaiken? Eikö Jumala JHVH itse. 1MOOS.1: 1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
26. Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
Eli ei Jumala voi olla ollut ihminen ennen kuin on tullut Jumalaksi, koska ihminen tehtiin kaikkien JHVH kuvaksi.
Gabriel on tavallinen enkeli ei Jumala. On vain kolme enkeliä mille on annettu nimi. Mikael Gabriel ja lusifer eli saatana ja perkele. Muut ovat Herran enkeleitä.Ei tuo anonyymi puhu kirkon oppia.
Jeesus, Jumalan Poika, Ainosyntyinen, ja Miikael lukemattomien enkelien kanssa loi maapallon nykyisen järjestyksen Isä- Jumalan käskystä, niinkuin luomiskertomuksessa lyhyesti ja draamallisesti kerrotaan.
Useassa vaiheessa, tuntemattomina ajanjaksoina.
Sitten Mikael sai syntyä Paratiisiin Aatamina, ja Jeesus myöhemmin Vapahtajana.
Tämä on asian mormon- story. Gabriel on yksi arkkienkeleistä, ainakin Jumalan sanansaattajien päällikkö. Miikael on myös sotajoukkojen päällikkö. Rafael on Saatanan henkivaltojen vastustajien päällikkö. Lisäksi on muitakin arkkienkeleitä, Arjel jne. Näistä ei ole tarkempaa ilmoitusta. Tuossakin oli jo omiani tuo Rafael. Minä olenkin mielisairaiden hoidon ammattilainen.
Niinkuin huomaat, meillä on aina vähän enemmän tietoa kuin kristikunnan valtavirralla. Oikeata tietoa, Raamatun mukaista, mutta vähän enemmän. Sitä se jatkuva ilmoitus on.Anonyymi kirjoitti:
Kaikki maapallolla vaikuttavat henget ja ihmiset ovat olleet ennen syntymäänsä henkimaailmassa Jumalan lapsia. Jeesus oli silti Jumala jo silloin, koska on jo ennen syntymäänsä maan päälle ollut VT:n JHWH, Minä Olen, Luoja, niinkuin UT:ssa monessa kohtaan todistetaan. Me muut olimme myös Jumalan lapsia, siis Jeesuksen veljiä ja siskoja.
Täällä Jeesus tulee Isäksemme, kun uudestisynnymme Jumalan lapsiksi.- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Kaikki maapallolla vaikuttavat henget ja ihmiset ovat olleet ennen syntymäänsä henkimaailmassa Jumalan lapsia. Jeesus oli silti Jumala jo silloin, koska on jo ennen syntymäänsä maan päälle ollut VT:n JHWH, Minä Olen, Luoja, niinkuin UT:ssa monessa kohtaan todistetaan. Me muut olimme myös Jumalan lapsia, siis Jeesuksen veljiä ja siskoja.
Täällä Jeesus tulee Isäksemme, kun uudestisynnymme Jumalan lapsiksi.Älä hölötä vastoin selvää totuutta. Kukaan ihminen ei ole ollut olemassa ennen syntymistään äitinsä kohdusta.
Olli.S kirjoitti:
Ei tuo anonyymi puhu kirkon oppia.
Jeesus, Jumalan Poika, Ainosyntyinen, ja Miikael lukemattomien enkelien kanssa loi maapallon nykyisen järjestyksen Isä- Jumalan käskystä, niinkuin luomiskertomuksessa lyhyesti ja draamallisesti kerrotaan.
Tämä on asian mormon- story. Gabriel on yksi arkkienkeleistä, ainakin Jumalan sanansaattajien päällikkö. Miikael on myös sotajoukkojen päällikkö. Rafael on Saatanan henkivaltojen vastustajien päällikkö. Lisäksi on muitakin arkkienkeleitä, Arjel jne. Näistä ei ole tarkempaa ilmoitusta. Tuossakin oli jo omiani tuo Rafael. Minä olenkin mielisairaiden hoidon ammattilainen.
Niinkuin huomaat, meillä on aina vähän enemmän tietoa kuin kristikunnan valtavirralla. Oikeata tietoa, Raamatun mukaista, mutta vähän enemmän. Sitä se jatkuva ilmoitus on.Enkelit ei ole luojia vaan luotuja.
Olli.S kirjoitti:
Niinkuin huomaat, meillä on aina vähän enemmän tietoa kuin kristikunnan valtavirralla. Oikeata tietoa, Raamatun mukaista, mutta vähän enemmän. Sitä se jatkuva ilmoitus on.Eihän muille enkeleille ole annettu nimeä kuin Mikael ja Gabriel ja saatana/perkele.
Enkelit ovat luotuja ei luojia.Olli.S kirjoitti:
Niinkuin huomaat, meillä on aina vähän enemmän tietoa kuin kristikunnan valtavirralla. Oikeata tietoa, Raamatun mukaista, mutta vähän enemmän. Sitä se jatkuva ilmoitus on.Muita enkeleitä kutsutaan Herran enkeli.
Anonyymi kirjoitti:
Älä hölötä vastoin selvää totuutta. Kukaan ihminen ei ole ollut olemassa ennen syntymistään äitinsä kohdusta.
Mistä tulemme, mitä olemme, minne menemme? Se on yksi vastaus ikuiseen kysymykseen. Olemme koetuspaikassa, koulutuksessa. Tätä ennen oli jotain, tämän jälkeen tulee jotain.
Eihän muille enkeleille ole annettu nimeä kuin Mikael ja Gabriel ja saatana/perkele.
Enkelit ovat luotuja ei luojia.Enkeleitä on miljoonia ja miljardeja niinkuin ihmisiäkin. Etkö ole koskaan kuullut taivaallisista sotajoukoista? Jeesus sanoi että voi kutsua legioonia avuksi jos haluaa. Useita enkeleitä mainitaan nimeltä Raamatussa. Apogryfisissä vielä enemmän.
Ei Jeesus yksin luonut maapalloa, vaan lukuisten enkelijoukkojen päällikkönä. Ei yksin tyynnyttänyt myrskyä. Ei yksin muuttanut vettä viiniksi. Ei yksin parantanut kaukaa sadanpäämiehen lasta. Sanoi niin tapahtui, käski niin tapahtui. Jumalan voimalla, pappeuden voimalla ja enkelien avustuksella. Miten milloinkin. Me emme tiedä.- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Enkeleitä on miljoonia ja miljardeja niinkuin ihmisiäkin. Etkö ole koskaan kuullut taivaallisista sotajoukoista? Jeesus sanoi että voi kutsua legioonia avuksi jos haluaa. Useita enkeleitä mainitaan nimeltä Raamatussa. Apogryfisissä vielä enemmän.
Ei Jeesus yksin luonut maapalloa, vaan lukuisten enkelijoukkojen päällikkönä. Ei yksin tyynnyttänyt myrskyä. Ei yksin muuttanut vettä viiniksi. Ei yksin parantanut kaukaa sadanpäämiehen lasta. Sanoi niin tapahtui, käski niin tapahtui. Jumalan voimalla, pappeuden voimalla ja enkelien avustuksella. Miten milloinkin. Me emme tiedä.Entä paljonko on menninkäisiä?
Anonyymi kirjoitti:
Moneen junaan ja jotkut jää vielä asemalle.
Olli.S kirjoitti:
Niinkuin huomaat, meillä on aina vähän enemmän tietoa kuin kristikunnan valtavirralla. Oikeata tietoa, Raamatun mukaista, mutta vähän enemmän. Sitä se jatkuva ilmoitus on.Ei hullumpaa ole kyllä kuullut "Sitten Mikael sai syntyä Paratiisiin Aatamina, ja Jeesus myöhemmin Vapahtajana."
Kyllä se oli Aatami kun luotiin paratiisiin eikä Jeesustakaan ole luotu. JOH.1: 1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2. Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
Eli Jeesuksesta on kaikki syntynyt.
KOL. 1 : 15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
16. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,Olli.S kirjoitti:
Täällä Jeesus tulee Isäksemme, kun uudestisynnymme Jumalan lapsiksi.EI OLE
Olli.S kirjoitti:
Niinkuin huomaat, meillä on aina vähän enemmän tietoa kuin kristikunnan valtavirralla. Oikeata tietoa, Raamatun mukaista, mutta vähän enemmän. Sitä se jatkuva ilmoitus on."Niin kuin huomaat, meillä on aina vähän enemmän tietoa kuin kristikunnan valtavirralla. Oikeata tietoa, Raamatun mukaista, mutta vähän enemmän. Sitä se jatkuva ilmoitus on."
Joo enemmän tietoa saa kun sitä lisää. Jos luottaa vain Raamattuun on silloin oikeilla jäljillä. Ei Raamattuun tarvitse lisätä eikä pois ottaa niinkuin nyt teki tanskalaiset, että ottivat uudesta Raamatun käännöksestä kaikki Israel sanat ja kaikki mitkä viittaa Israeliin ottivat pois.
Ilman Jeesusta ei ole mikään syntynyt eikä enkelit ole luojia vaan luotuja kuten ihminenkin.
Mikael on taivaassa ei ole ollut Aatamina. ILM.12: 7. Ja syttyi sota taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat,
JUUD. 1: 9. Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra!"
DAN. 12: Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.
DAN. 10: 13. Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö
Jeesus ei ole syntynyt mihinkään maapallolle ennen kuin Maria neitseestä synnytti, mutta ei Jeesus mihinkään paratiisiin syntynyt vaan ristin kuolemaan ja ylösnousemiseen ja taivaaseen nousemiseen ja tulee sieltä kerran takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Missähän kirkossa sitä tietoa oikein on? Ei ainkaan teillä.Olli.S kirjoitti:
Täällä Jeesus tulee Isäksemme, kun uudestisynnymme Jumalan lapsiksi.Meillä on vaan se ongelma, että me uskomme eri Jeesukseen kuin mitä te. Meille on Jeesus ollut alusta asti olemassa ja on yksi kolminaisuuden persoona Isän ja Pyhän Hengen lisäksi.
JOH. 1: 1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
EF. 1: 2. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
KOL. 1: 15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
Jeesus on ollut ennen mitään luomakuntaa
Te uskotte, että Jeesus on saatanan veli. Ja he olivat eri mieltä syntiinlankeemuksesta. Jeesus kannatti mutta saatana vastusti. Kuitenkin syntiinlankeemus oli saatanan voitto. Jeesuksen voitto oli ristillä kuolema ja sitten ylösnousemus.
Ei saatanaa suinkaan vielä ajettu alas maan päälle. JOB. 1: 6. Mutta kun eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat ja asettuivat Herran eteen, tuli myöskin saatana heidän joukossansa.
Ei saatana kuitenkaan pääse tekemään mitä Jumala sen salli tehdä.
JOB. 1: 10. Olethan itse kaikilta puolin suojannut hänet, hänen talonsa ja kaiken, mitä hänellä on; olet siunannut hänen kättensä työn, ja hänen karjalaumansa ovat levinneet ympäri maata.
11. Mutta ojennapa kätesi ja koske kaikkeen, mitä hänellä on: varmaan hän kiroaa sinua vasten kasvojasi."
12. Niin Herra sanoi saatanalle: "Katso, kaikki, mitä hänellä on, olkoon sinun käsissäsi; älä vain koske kädelläsi häneen itseensä". Ja saatana meni pois Herran edestä.
SAK: 3: 1 Ja hän näytti minulle ylimmäisen papin Joosuan seisomassa Herran enkelin edessä ja saatanan seisomassa hänen oikealla puolellaan, häntä syyttämässä.
2. Ja Herra sanoi saatanalle: "Herra nuhdelkoon sinua, saatana. Nuhdelkoon sinua Herra, joka on valinnut Jerusalemin. Eikö tämä ole kekäle, joka on tulesta temmattu?"
Vasta Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen ajettiin saatana maapallolle ja estettiin pääsy taivaasee.Olli.S kirjoitti:
Enkeleitä on miljoonia ja miljardeja niinkuin ihmisiäkin. Etkö ole koskaan kuullut taivaallisista sotajoukoista? Jeesus sanoi että voi kutsua legioonia avuksi jos haluaa. Useita enkeleitä mainitaan nimeltä Raamatussa. Apogryfisissä vielä enemmän.
Ei Jeesus yksin luonut maapalloa, vaan lukuisten enkelijoukkojen päällikkönä. Ei yksin tyynnyttänyt myrskyä. Ei yksin muuttanut vettä viiniksi. Ei yksin parantanut kaukaa sadanpäämiehen lasta. Sanoi niin tapahtui, käski niin tapahtui. Jumalan voimalla, pappeuden voimalla ja enkelien avustuksella. Miten milloinkin. Me emme tiedä.Kaikki on syntynyt Jeesuksen kautta JOH. 1: 3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
Olli.S kirjoitti:
Ei Jeesus yksin luonut maapalloa, vaan lukuisten enkelijoukkojen päällikkönä. Ei yksin tyynnyttänyt myrskyä. Ei yksin muuttanut vettä viiniksi. Ei yksin parantanut kaukaa sadanpäämiehen lasta. Sanoi niin tapahtui, käski niin tapahtui. Jumalan voimalla, pappeuden voimalla ja enkelien avustuksella. Miten milloinkin. Me emme tiedä.Jumala loi yksin maailman. Tosin Alussa Jumala loi on Jumala monikko muodossa (alkuperäiskirjoituksissa) vaikka Raamatussa on yksikössä. Tämä tarkoittaa Jumalaa JHVH eivät enkelit ole koskaan olleet Jumalia. On heitä kyllä kutsuttu jumal olennoksi. Koko luomiskertomus menee, että Jumala loi. 1MOOS.1: 7. Ja Jumala teki taivaanvahvuuden ja erotti vedet, jotka olivat taivaanvahvuuden alla, vesistä, jotka olivat taivaanvahvuuden päällä; ja tapahtui niin.
Tässäkin mainitaan Jumalan tehteen ei enkelten.
26. Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme
Eli kenelle Jumala puhui ja kenen kuvaksi ihminen tulisi. Eikö sanonut kaikille JHVH. Kuinka sitten ihminen voi olla Jumalan kuva, kun koko maailman ihmiset ovat eri näköisiä? Tarkoittaa tuota kaltaiseksemme. Eli ihminen on luomakunnan kruunu. Hallitsee maata on älykkäin olento on näin Jumalan kuva. Ei enkelten näköinen. 2MOOS. 2: 2. Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.
Eli taas Jumala ei enkeleitä!!!
Summa summarum Jumala on luonut JHVH eikä mikään luotu ole luonut. Enkelit ovat ihmisiin verrattavissa luotuja kuten ihminenkin.
ILM. 19 : 10. Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."
Eli enkeli on ihmisen kaltainen.Olli.S kirjoitti:
Ei Jeesus yksin luonut maapalloa, vaan lukuisten enkelijoukkojen päällikkönä. Ei yksin tyynnyttänyt myrskyä. Ei yksin muuttanut vettä viiniksi. Ei yksin parantanut kaukaa sadanpäämiehen lasta. Sanoi niin tapahtui, käski niin tapahtui. Jumalan voimalla, pappeuden voimalla ja enkelien avustuksella. Miten milloinkin. Me emme tiedä."Ei Jeesus yksin luonut maapalloa, vaan lukuisten enkelijoukkojen päällikkönä. Ei yksin tyynnyttänyt myrskyä. Ei yksin muuttanut vettä viiniksi. Ei yksin parantanut kaukaa sadanpäämiehen lasta. Sanoi niin tapahtui, käski niin tapahtui. Jumalan voimalla, pappeuden voimalla ja enkelien avustuksella. Miten milloinkin. Me emme tiedä."
Kyllä se oli yksin Jeesus Kristus mikä nämä teki. Isä Poika ja Pyhä Henki.
Enkelit toki teki Jeesukselle palveluksia.
MATT.4: 11. Silloin perkele jätti hänet; ja katso, enkeleitä tuli hänen tykönsä, ja he tekivät hänelle palvelusta.
Enkelit teki palvelusta ei mitään ihmeitä.Olli.S kirjoitti:
Täällä Jeesus tulee Isäksemme, kun uudestisynnymme Jumalan lapsiksi.Kun Jumalan äiti synnyttää kaikki ne sielut jotka tulevat maan päälle ihmisruumiiseen. Kuka silloin toimii isänä?
Meillä on vaan se ongelma, että me uskomme eri Jeesukseen kuin mitä te. Meille on Jeesus ollut alusta asti olemassa ja on yksi kolminaisuuden persoona Isän ja Pyhän Hengen lisäksi.
JOH. 1: 1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
EF. 1: 2. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
KOL. 1: 15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
Jeesus on ollut ennen mitään luomakuntaa
Te uskotte, että Jeesus on saatanan veli. Ja he olivat eri mieltä syntiinlankeemuksesta. Jeesus kannatti mutta saatana vastusti. Kuitenkin syntiinlankeemus oli saatanan voitto. Jeesuksen voitto oli ristillä kuolema ja sitten ylösnousemus.
Ei saatanaa suinkaan vielä ajettu alas maan päälle. JOB. 1: 6. Mutta kun eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat ja asettuivat Herran eteen, tuli myöskin saatana heidän joukossansa.
Ei saatana kuitenkaan pääse tekemään mitä Jumala sen salli tehdä.
JOB. 1: 10. Olethan itse kaikilta puolin suojannut hänet, hänen talonsa ja kaiken, mitä hänellä on; olet siunannut hänen kättensä työn, ja hänen karjalaumansa ovat levinneet ympäri maata.
11. Mutta ojennapa kätesi ja koske kaikkeen, mitä hänellä on: varmaan hän kiroaa sinua vasten kasvojasi."
12. Niin Herra sanoi saatanalle: "Katso, kaikki, mitä hänellä on, olkoon sinun käsissäsi; älä vain koske kädelläsi häneen itseensä". Ja saatana meni pois Herran edestä.
SAK: 3: 1 Ja hän näytti minulle ylimmäisen papin Joosuan seisomassa Herran enkelin edessä ja saatanan seisomassa hänen oikealla puolellaan, häntä syyttämässä.
2. Ja Herra sanoi saatanalle: "Herra nuhdelkoon sinua, saatana. Nuhdelkoon sinua Herra, joka on valinnut Jerusalemin. Eikö tämä ole kekäle, joka on tulesta temmattu?"
Vasta Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen ajettiin saatana maapallolle ja estettiin pääsy taivaasee.Kyllä Jumala on yksin luonut kaiken
JOB. 38 Silloin Herra vastasi Jobille tuulispäästä ja sanoi:
2. "Kuka olet sinä, joka taitamattomilla puheilla pimennät minun aivoitukseni?
2. "Kuka olet sinä, joka taitamattomilla puheilla pimennät minun aivoitukseni?
3. Vyötä nyt kupeesi kuin mies; minä kysyn sinulta, opeta sinä minua.
4. Missä olit silloin, kun minä maan perustin? Ilmoita se, jos ymmärryksesi riittää.
5. Kuka on määrännyt sen mitat - tottapa sen tiedät - tahi kuka on vetänyt mittanuoran sen ylitse?
6. Mihin upotettiin sen perustukset, tahi kuka laski sen kulmakiven,
7. kun aamutähdet kaikki iloitsivat ja kaikki Jumalan pojat riemuitsivat?
8. Ja kuka sulki ovilla meren, kun se puhkesi ja kohdusta lähti,
9. kun minä panin sille pilven vaatteeksi ja synkeyden kapaloksi,
10. kun minä rakensin sille rajani, asetin sille teljet ja ovet
11. ja sanoin: 'Tähän asti saat tulla, mutta edemmäksi et; tässä täytyy sinun ylväiden aaltojesi asettua'?
12. Oletko eläissäsi käskenyt päivän koittaa tahi osoittanut aamuruskolle paikkansa,
13. että se tarttuisi maan liepeisiin ja pudistaisi jumalattomat siitä pois?
14. Silloin se muuttuu niinkuin savi sinetin alla, ja kaikki tulee kuin vaatetettuna esille;
15. jumalattomilta riistetään heidän valonsa, ja kohonnut käsivarsi murskataan.
16. Oletko astunut alas meren lähdesuonille asti ja kulkenut syvyyden kuilut?
17. Ovatko kuoleman portit sinulle paljastuneet, oletko nähnyt pimeyden portit?
18. Käsitätkö, kuinka avara maa on? Ilmoita se, jos kaiken tämän tiedät.
19. Mikä on tie sinne, kussa asuu valo, ja missä on pimeyden asuinsija,
20. että saattaisit sen alueellensa ja tuntisit polut sen majalle?
21. Kaiketi sen tiedät, sillä synnyithän jo silloin, ja onhan päiviesi luku ylen suuri!
22. Oletko käynyt lumen varastohuoneissa, ja oletko nähnyt rakeiden varastot,
23. jotka minä olen säästänyt ahdingon ajaksi, sodan ja taistelun päiväksi?
24. Mitä tietä jakaantuu valo ja itätuuli leviää yli maan?
25. Kuka on avannut kuurnan sadekuurolle ja ukkospilvelle tien,
26. niin että sataa maahan, joka on asumaton, erämaahan, jossa ei ihmistä ole,
27. niin että autio erämaa saa kylläksensä ja maa kasvaa vihannan ruohon?
28. Onko sateella isää, tahi kuka on synnyttänyt kastepisarat?
29. Kenen kohdusta on jää tullut, ja kuka on synnyttänyt taivaan härmän?
30. Vesi tiivistyy kuin kiveksi, ja syvyyden pinta sulkeutuu kiinni.
31. Taidatko solmita Otavan siteet tahi irroittaa kahleista Kalevanmiekan?
32. Voitko tuoda esiin eläinradan tähdet aikanansa ja johdattaa Seulaset lapsinensa?
33. Tunnetko taivaan lait, tahi sinäkö säädät, miten se maata vallitsee?
34. Taidatko korottaa äänesi pilviin ja saada vesitulvan peittämään itsesi?
35. Taidatko lähettää salamat menemään, niin että sanovat sinulle: 'Katso, tässä olemme'?
36. Kuka on pannut viisautta pilvenlonkiin, tahi kuka antoi pilvenhattaroille ymmärrystä?
37. Kuka on niin viisas, että laskee pilvien luvun, kuka kaataa tyhjiksi taivaan leilit,
38. kun multa on kuivunut kovaksi kuin valettu ja maakokkareet toisiinsa takeltuneet?"Lopeta jo noi omat ajatuksesi. Ja aloita lukemaan Raamattua. Aloita Johanneksen Evankeliumista ja sitten Paavalin kirje Roomalaisille ja sitten kirje Galatalaisille. Sitten aloita luomiskertomuksesta Raamatun alusta lue Raamatun loppuun.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä heidät mainitaan jossain heidän kirjoissa. He riitelivät syntiinlankeemuksesta.
Eihän muille enkeleille ole annettu nimeä kuin Mikael ja Gabriel ja saatana/perkele.
Enkelit ovat luotuja ei luojia.HEBR. 1: 5. Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
6. Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit"
7. Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
8. mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.Olli.S kirjoitti:
Ei Jeesus yksin luonut maapalloa, vaan lukuisten enkelijoukkojen päällikkönä. Ei yksin tyynnyttänyt myrskyä. Ei yksin muuttanut vettä viiniksi. Ei yksin parantanut kaukaa sadanpäämiehen lasta. Sanoi niin tapahtui, käski niin tapahtui. Jumalan voimalla, pappeuden voimalla ja enkelien avustuksella. Miten milloinkin. Me emme tiedä."Ei Jeesus yksin luonut maapalloa, vaan lukuisten enkelijoukkojen päällikkönä. Ei yksin tyynnyttänyt myrskyä. Ei yksin muuttanut vettä viiniksi. Ei yksin parantanut kaukaa sadanpäämiehen lasta. Sanoi niin tapahtui, käski niin tapahtui. Jumalan voimalla, pappeuden voimalla ja enkelien avustuksella. Miten milloinkin. Me emme tiedä."
Kyllä Jeesus loi yksi JOH.1: 3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Jeesus sanoi vaikene ja ole hiljaa ja myrsky vaikeni. Jeesus muutti yksin veden viiniksi ja voi kaukaa parantaa sairaan. Te ette usko, että Jumala voi olla monessa paikkaa samaan aikaan ja siksi te laitatte kaikki enkelien teoksi. Onko enkeli näkyvä tai näkymätön? Enkeli on ihmiseen verrattavissa oleva luotu henkilö. Luotu ei voi luoda mitään. On eria asia jos sinä rakennat talosi tarvikkeista jotka sinä olet ostanut. Tai että olet luonut sen tyhjästä. Ihminen on näkymättömän Jumalan kuva. Minkä kuva sitten enkeli on?totuusvoittaaaina kirjoitti:
Lopeta jo noi omat ajatuksesi. Ja aloita lukemaan Raamattua. Aloita Johanneksen Evankeliumista ja sitten Paavalin kirje Roomalaisille ja sitten kirje Galatalaisille. Sitten aloita luomiskertomuksesta Raamatun alusta lue Raamatun loppuun.
"Koska sitten tulivat Sana ja Pyhä Henki?
26-23 vuorokautta mittaista ajanjaksoa ennen aineen luomisen alkua kokoontui aineettoman maailmankaikkeuden yhdessä paikassa noin 31 (30-33) valovuoden päässä maasta kahdeksan Jumalaa, jotka kaikki olivat miespuolisia ja jossa he pitivät neuvonpidon, mitä kukin tekisi myöhemmin."
Lopeta jo noi omat ajatuksesi. Ja aloita lukemaan Raamattua. Aloita Johanneksen Evankeliumista ja sitten Paavalin kirje Roomalaisille ja sitten kirje Galatalaisille. Sitten aloita luomiskertomuksesta Raamatun alusta lue Raamatun loppuun.totuusvoittaaaina kirjoitti:
"Ei Jeesus yksin luonut maapalloa, vaan lukuisten enkelijoukkojen päällikkönä. Ei yksin tyynnyttänyt myrskyä. Ei yksin muuttanut vettä viiniksi. Ei yksin parantanut kaukaa sadanpäämiehen lasta. Sanoi niin tapahtui, käski niin tapahtui. Jumalan voimalla, pappeuden voimalla ja enkelien avustuksella. Miten milloinkin. Me emme tiedä."
Kyllä Jeesus loi yksi JOH.1: 3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Jeesus sanoi vaikene ja ole hiljaa ja myrsky vaikeni. Jeesus muutti yksin veden viiniksi ja voi kaukaa parantaa sairaan. Te ette usko, että Jumala voi olla monessa paikkaa samaan aikaan ja siksi te laitatte kaikki enkelien teoksi. Onko enkeli näkyvä tai näkymätön? Enkeli on ihmiseen verrattavissa oleva luotu henkilö. Luotu ei voi luoda mitään. On eria asia jos sinä rakennat talosi tarvikkeista jotka sinä olet ostanut. Tai että olet luonut sen tyhjästä. Ihminen on näkymättömän Jumalan kuva. Minkä kuva sitten enkeli on?Enkeli voi olla toisille näkyvä ja toisille näkymätön. Kuudenpäivän sodassa oli Israelilaisilla asemat ja egyptiläiset ampuivat koko ajan heidän ylitse. Israelilaisten oli helppo mennä egyptiläisten asemiin ja he kysyivät, että miksi ammuitte koko ajan meidän yli. He vastasivat, että me ammuimme teidän yläpuolella olevia valkoisia miehiä. Israelilaiset eivät itse niitä nähneet.
Kyllä heidät mainitaan jossain heidän kirjoissa. He riitelivät syntiinlankeemuksesta.
Moniavioisuus on kirjassa pelastuksen oppeja osa 3 sivu 201
Isä Jumala asui jonkin aikaa maan päällä pelastuksen oppeja osa 1 sivu 22
Jeesuksen Kristuksen häät olivat Kaanaassa Maria ja Martta olivat Jeesuksen vaimoja ja heille syntyi lapsia JD vol. 2 sivu 210
Ihminen oli alussa Jumalan luona älyä ja totuuden ei ole luotu eikä tehty eikä voida luoda eikä tehdä oppi ja liitto 93: 29
Äly on ainetta. pyhien kirjoitusten opas sivu 214totuusvoittaaaina kirjoitti:
Ovat kuulemma olleet
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16354590/syntiin-lankeemusMormonit pitävät syntiinlankeemusta hyvänä asiana. He rinnastavat Jeesuksen ja saatanan saman arvoisiksi. He kertovat, että saatana olisi vastustanut syntiinlankeemusta, vaikka se olisi ollut saatanan voitto, mutta Jeesus taas olisi kannattanut sitä. Kuinka Jeesus kannattaisi sitä minkä hän kerran joutuu sovittamaan ristin kuolemalla? Raamattu kuitenkin kertoo asian toisinpäin. Näin että saatana oli mennyt käärmeeseen joka houkutti Eevan lankeemaan. Mikä tässä syntiinlankeemuksessa on hyvä asia? Ei ole se, että emme muuten olisi lisääntyneet. Jumala käski jo ennen lisääntykää ja täyttäkää maa. Eikä syntiä ollut sitä ennen alastomuuuskaan. Eikä varmasti olisi syntiä myöskään suvun jatkaminenkaan. Koska tällä hetkellä on JOB.14:4. Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään.
PS.51: 7. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt
ROOM.5: 18. Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
Eli syntiinlankeemus on ollut saatanan voitto. Ja Jeesus on voittanut saatanan golgatan keskimmäisellä ristillä.Anonyymi kirjoitti:
Älä hölötä vastoin selvää totuutta. Kukaan ihminen ei ole ollut olemassa ennen syntymistään äitinsä kohdusta.
Äiti jumala kuulemma synnyttää ihmisten sielut taivaassa, mutta kuka on silloin isä?
Ei ihminen ennen syntymää ole taivaassa ollut.
- Anonyymi
Ensin kannattaa lukaista Abrahamin kirjan alkuperä. Jos mormonismi vielä kiinnostaa sen jälkeen kannattaa jatkaa Joseph Smithin henkilöhistorian tutkimisella. Jos sekin tuntuu järkevältä kannattaa kääntää aivot pois päältä lopullisesti ja liittyä mormoneihin.
Aabrahamin kirja on käännetty Jumalan lahjalla. Joseph Smith oli Jumalan profeetta ja näkijä. Tätä ei maallinen ihminen usko, eikä tajua mitä se merkitsee Aabrahamin kirjan kohdalla. Muumioiden ja papyrusten kohtalo on tarkkaan tutkittu ja dokumentoitu.
Kirja oli vasta alkulause pitkistä papuruskääröistä, joista olisi tullut parin Raamatun pituinen kirja.- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Aabrahamin kirja on käännetty Jumalan lahjalla. Joseph Smith oli Jumalan profeetta ja näkijä. Tätä ei maallinen ihminen usko, eikä tajua mitä se merkitsee Aabrahamin kirjan kohdalla. Muumioiden ja papyrusten kohtalo on tarkkaan tutkittu ja dokumentoitu.
Kirja oli vasta alkulause pitkistä papuruskääröistä, joista olisi tullut parin Raamatun pituinen kirja.Ja egyptologit tyrmäävät täysin Smithin "käännökset". Ehkä Jumala ei ole yhtä tarkka;-?
Anonyymi kirjoitti:
Ja egyptologit tyrmäävät täysin Smithin "käännökset". Ehkä Jumala ei ole yhtä tarkka;-?
Eivät tyrmää muutakuin kriitikkojen mielestä. Asiasta on materiaalia ja hyviä kirjoja.
- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Eivät tyrmää muutakuin kriitikkojen mielestä. Asiasta on materiaalia ja hyviä kirjoja.
Tuota Olli, egyptologit ovat nimenomaan tyrmänneet Joseph Smithin käännöksen Abrahamin kirjasta. Asiantuntijoiden, siis mormoniegyptologien ja ei-mormoniegyptologien, tutkimuksien perusteella Smith ei kääntänyt Abrahamin kirjaa niistä papyruksista joista hän sanoi ne kääntäneensä. Voitko laittaa tänne linkin jos olet jostakin saanut eri tietoa.
- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Tietysti tyrmäävät. Kun hieroglyfien oikeat tulkinnat tiedetään ja Smithin tulkinnat eivät vastaa niitä alkuunkaan, silloin Smithin tulkinnat ovat väärässä.
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti tyrmäävät. Kun hieroglyfien oikeat tulkinnat tiedetään ja Smithin tulkinnat eivät vastaa niitä alkuunkaan, silloin Smithin tulkinnat ovat väärässä.
Tuo on kriitikkojen käsitys, ja siihen uskovat vain laiskat ja epätieteelliset ja sellaiset ateistit, jotka ovat jo kantansa valinneet eivätkä lue kirkon jäsenten huolellisia selvityksiä asioista. Minullakin on kokonainen kirja asiasta, muumioista ja pergamenteista ja käännöstyöstä ja mitä niistä tiedetään. Netissäkin on ihan tarpeeksi.
Anonyymi kirjoitti:
Tuota Olli, egyptologit ovat nimenomaan tyrmänneet Joseph Smithin käännöksen Abrahamin kirjasta. Asiantuntijoiden, siis mormoniegyptologien ja ei-mormoniegyptologien, tutkimuksien perusteella Smith ei kääntänyt Abrahamin kirjaa niistä papyruksista joista hän sanoi ne kääntäneensä. Voitko laittaa tänne linkin jos olet jostakin saanut eri tietoa.
Netissä on ahkeralle ihan tarpeeksi tietoa. Pergamentteja oli muutaman paksun Raamatun verran. Profeetta Joseph Smith käänsi vain muutamia kymmeniä sivuja Aabrahamin kirjan alusta. Siellä oli myös Joosefin kirja Egyptistä.
Hän käänsi näkijän lahjan avulla. Osaamatta hieroglyfejä tai Egyptin kieltä. Käännös jäi kesken koska hänet murhattiin Jumalan marttyyrinä.
Hänen sanakirjayrityksensä ei onnistunut niillä tiedoilla ja hän luopui yrityksestä.
Niitä papyruksia, joita käytettiin, ei ole löytynyt. Löytyneet ovat muita. Vain muutama palanen sitäpaitsi. Kuva on ainoa sama, ja sen koko merkitys julkaistussa aineistossakin on epäselvä. Pää on vaihdettu ym. Kuvista on omat selvityksensä, mitä mikin oli ja miksi ja mistä yhteydestä ja mitä egyptologit sanovat ja mitä Jumalan profeetta.- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Tuo on kriitikkojen käsitys, ja siihen uskovat vain laiskat ja epätieteelliset ja sellaiset ateistit, jotka ovat jo kantansa valinneet eivätkä lue kirkon jäsenten huolellisia selvityksiä asioista. Minullakin on kokonainen kirja asiasta, muumioista ja pergamenteista ja käännöstyöstä ja mitä niistä tiedetään. Netissäkin on ihan tarpeeksi.
Tiedemiehet eivät ole laiskoja! On tehty valtava työ, että hieroglyfien salat on saatu selvitettyä. Smith ei tehnyt mitään selvitystyötä, vaan keksi "sanakirjaa" täysin hatustaan! Lukisit sinäkin oikeiden tiedeiesten töiden tuloksia, etkä mormonien propagandaa ja onnettomia selityksiä! Oletko edes katsonut Smithin "sanakirjaa" ja verrannut sitä sanojen oikeisiin merkityksiin?
- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Netissä on ahkeralle ihan tarpeeksi tietoa. Pergamentteja oli muutaman paksun Raamatun verran. Profeetta Joseph Smith käänsi vain muutamia kymmeniä sivuja Aabrahamin kirjan alusta. Siellä oli myös Joosefin kirja Egyptistä.
Hän käänsi näkijän lahjan avulla. Osaamatta hieroglyfejä tai Egyptin kieltä. Käännös jäi kesken koska hänet murhattiin Jumalan marttyyrinä.
Hänen sanakirjayrityksensä ei onnistunut niillä tiedoilla ja hän luopui yrityksestä.
Niitä papyruksia, joita käytettiin, ei ole löytynyt. Löytyneet ovat muita. Vain muutama palanen sitäpaitsi. Kuva on ainoa sama, ja sen koko merkitys julkaistussa aineistossakin on epäselvä. Pää on vaihdettu ym. Kuvista on omat selvityksensä, mitä mikin oli ja miksi ja mistä yhteydestä ja mitä egyptologit sanovat ja mitä Jumalan profeetta."Kääntäminen" meni täysin pieleen. Smith ei osannut tulkita hieroglyfejä. Tuo "Jumaln profeetta" ei tiennyt mitään. Tiedemiehet tietävät.
Anonyymi kirjoitti:
Tiedemiehet eivät ole laiskoja! On tehty valtava työ, että hieroglyfien salat on saatu selvitettyä. Smith ei tehnyt mitään selvitystyötä, vaan keksi "sanakirjaa" täysin hatustaan! Lukisit sinäkin oikeiden tiedeiesten töiden tuloksia, etkä mormonien propagandaa ja onnettomia selityksiä! Oletko edes katsonut Smithin "sanakirjaa" ja verrannut sitä sanojen oikeisiin merkityksiin?
Profeetta Joseph Smith käänsi näkijän lahjan avulla. Se on täysin eri asia. Ei hän tuntenut hieroglyfejä eikä Egyptin kieltä. Sanakirjan tekemiseen hänellä ei ollut edellytyksiä. Turha yritys häneltä.
- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Profeetta Joseph Smith käänsi näkijän lahjan avulla. Se on täysin eri asia. Ei hän tuntenut hieroglyfejä eikä Egyptin kieltä. Sanakirjan tekemiseen hänellä ei ollut edellytyksiä. Turha yritys häneltä.
Jokainen täysijärkinen tajuaa, että hänellä ei ollut mitään näkijän lahjaa, koska hän käänsi VÄÄRIN.
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen täysijärkinen tajuaa, että hänellä ei ollut mitään näkijän lahjaa, koska hän käänsi VÄÄRIN.
Kääntäminen näkijän lahjalla on toisenlaista kuin kääntäminen kun on kielet hallussa. Jos meillä olisi ne tekstit niin niitä se kuitenkin vastaisi jonkin verran. Se on alkuperäisen tekstin käännös, jossa ei ole kopioimis- ym virheitä. Ilmoitettu kertomus siitä, millainen oli Aabrahamin kirjoittama teksti Aabrahamin itse kirjoittamana. Käännös alkuperäisestä Aabrahamin tekstistä, jota ei edes välttämättä enää täysin samanlaisena papyruksessa ollut. Eikä noita papyruksia ole edes verrattaviksi. Vain muutama sivu kuolleiden kirjasta, joka papyryksiin myös sisältyi. Ja niitä kuvia.
Pitää verrata Mooseksen kirjan käännökseen. Profeetta Joseph Smithillä oli vain Raamattu kädessään, ja kuitenkin tekstiä on paljon enemmän kuin Raamatussa. Se oli ilmoitus siitä, mitä tapahtui kun Jumala kertoi luomisen asiat Moosekselle, se ei ollut käännös Raamatun englantilaisesta tekstistä, siis pelkkä korjaus käännösvirheistä tms. Se oli ilmoitettu teksti.
Sama se on Aabrahamin kirjan kohdalla.- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Kääntäminen näkijän lahjalla on toisenlaista kuin kääntäminen kun on kielet hallussa. Jos meillä olisi ne tekstit niin niitä se kuitenkin vastaisi jonkin verran. Se on alkuperäisen tekstin käännös, jossa ei ole kopioimis- ym virheitä. Ilmoitettu kertomus siitä, millainen oli Aabrahamin kirjoittama teksti Aabrahamin itse kirjoittamana. Käännös alkuperäisestä Aabrahamin tekstistä, jota ei edes välttämättä enää täysin samanlaisena papyruksessa ollut. Eikä noita papyruksia ole edes verrattaviksi. Vain muutama sivu kuolleiden kirjasta, joka papyryksiin myös sisältyi. Ja niitä kuvia.
Pitää verrata Mooseksen kirjan käännökseen. Profeetta Joseph Smithillä oli vain Raamattu kädessään, ja kuitenkin tekstiä on paljon enemmän kuin Raamatussa. Se oli ilmoitus siitä, mitä tapahtui kun Jumala kertoi luomisen asiat Moosekselle, se ei ollut käännös Raamatun englantilaisesta tekstistä, siis pelkkä korjaus käännösvirheistä tms. Se oli ilmoitettu teksti.
Sama se on Aabrahamin kirjan kohdalla.Älä höpötä! Hieroglyfien merkitys tunnetaan nykyisin. Smithin arvailut menivät täysin metsään. Smithän kopioi King James (Kuningans Jaakon) Raamattuversiota siinä olleine virheineen!
Anonyymi kirjoitti:
Älä höpötä! Hieroglyfien merkitys tunnetaan nykyisin. Smithin arvailut menivät täysin metsään. Smithän kopioi King James (Kuningans Jaakon) Raamattuversiota siinä olleine virheineen!
Kriitikkojen väitteitä, jotka voi tutkia, ketä kiinnostaa. Moni on noiden takia luopunut uskosta. Samoin evoluutioteorian takia. Ei kannattaisi. Kannattaisi vaan tutkia asiat tarkemmin ja huolellisemmin, jos joku asia epäilyttää.
Minä aikanani sain vastauksen kaikkiin epäilyksiini FARMS:in tutkimuksista, nyt FAIR- organisaatio kehittää mahtavaa apologiaa. Ja Areiopagi luterilaisten puolella. Ei ole kenelläkään enää syytä luopua uskosta ateistisen tieteen tulkinnan takia.
Joka niin tekee on puhtaasti laiskuri.- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Kriitikkojen väitteitä, jotka voi tutkia, ketä kiinnostaa. Moni on noiden takia luopunut uskosta. Samoin evoluutioteorian takia. Ei kannattaisi. Kannattaisi vaan tutkia asiat tarkemmin ja huolellisemmin, jos joku asia epäilyttää.
Minä aikanani sain vastauksen kaikkiin epäilyksiini FARMS:in tutkimuksista, nyt FAIR- organisaatio kehittää mahtavaa apologiaa. Ja Areiopagi luterilaisten puolella. Ei ole kenelläkään enää syytä luopua uskosta ateistisen tieteen tulkinnan takia.
Joka niin tekee on puhtaasti laiskuri.Eiväthän ne ole mitään kriitikkojan väitteitä, vaan tosiasioita. Monilla egyptologeilla on tuskin mitään kantaa mormoniuskontoon, mutta niille heistä, jotka ovat nähneet Smthin "käännökset" on päivänselvää, että Smith ei tajunnut hieroglyfeistä sen enempää kuin kastemato suhteellisuusteoriasta.
Se että sinä olet propagandan uhri, ei todista mistään muusta kuin heikkoudestasi ja laiskuudestasi. Anonyymi kirjoitti:
Eiväthän ne ole mitään kriitikkojan väitteitä, vaan tosiasioita. Monilla egyptologeilla on tuskin mitään kantaa mormoniuskontoon, mutta niille heistä, jotka ovat nähneet Smthin "käännökset" on päivänselvää, että Smith ei tajunnut hieroglyfeistä sen enempää kuin kastemato suhteellisuusteoriasta.
Se että sinä olet propagandan uhri, ei todista mistään muusta kuin heikkoudestasi ja laiskuudestasi.Ne papyrustekstit, jotka ovat tiedossa, ovat egyptiläisten kuolleiden kirjasta. Ei profeetta Joseph Smith niitä kääntänyt näkijänsä lahjan avulla, vaan alkuosan Aabrahamin kirjasta, joka oli paksu kuin Raamattu, ja se käärö on palanut tai kadoksissa.
Ei egyptologit suostu sanomaan yhtään mitään näkijän lahjasta, se menee nykyisen tieteen tunteman alueen ulkopuolelle. Kaikista yksityiskohdista on jo paljon tarkempaa tietoa, kuin meidän uskonsa menettäneille luopioilla, jotka ovat olleet niin kärsimättömiä etteivät ole jaksaneet odottaa asiantuntevaa apologiaa.Anonyymi kirjoitti:
Ainakin kaksi taiteilijaa, heidän joukossaan kuvanleikkaaja Reuben Hedlock, jäljensivät papyruksista kolme kuvaa. Ne julkaistiin yhdessä Smithin laatimien selitysten kanssa "Times and Seasons" -lehdessä Aabrahamin kirjan liitteenä. Nykyään nämä kolme kuvajäljennöstä kuuluvat yhdessä Smithin selitysten kanssa Kallisarvoiseen helmeen. Nykyiset egyptologit eivät kuitenkaan pidä Smithin laatimia selityksiä uskottavina.
Smithin mukaan tämä kuva esittää Aabrahamia istumassa faaraon valtaistuimella pohtimassa tähtitieteen perusteita. Hahmo Aabrahamin takana oli hänestä "kuningas faarao, jonka nimi käy ilmi hänen päänsä yläpuolella olevista kirjoitusmerkeistä". Aabrahamin edessä seisoo "faaraon, Egyptin kuninkaan, ruhtinas". Egyptologien mielestä kuva esittää kuolleen tuomitsemista Osiris-jumalan valtaistuimen edessä. Osiriksen edessä seisoo oikeuden ja totuuden jumalatar Maat, joka pitää kädessään sulkakynää.
Papyrusten siirryttyä MAP-kirkon haltuun kirkko määräsi Brigham Youngin yliopiston professorin Hugh Nibleyn tutkimaan papyruksia. Nibley oli kielitieteilijä, mutta hänellä ei ollut egyptologin koulutusta. Nibley joutui siten kutsumaan avukseen egyptologeista ja kielitieteilijöistä koostuvan työryhmän. Nämä antoivat tyrmäävän arvostelun Smithin aikoinaan tekemälle "käännökselle". Egyptologien käsityksen mukaan löytyneet papyrukset olivat osa Hengitysten kirjaa (engl. "Book of Breathings"), joka puolestaan oli osa tunnettua egyptiläistä Kuolleitten kirjaa. Lisäksi tutkijat ajoittivat papyrukset Ptolemaiosten aikaan, siis noin puolitoista tuhatta vuotta Aabrahamin ajan jälkeen.
Pääasialliset perusteet Aabrahamin kirjan aitoutta vastaan ovat:
Löytyneissä papyruksissa ei ole minkäänlaista viittausta Aabrahamiin, ei historiallista eikä sisällöllistä. Kirja ei mainitse Aabrahamia eikä Israelin Jumalaa, sen sijaan se mainitsee useita tunnettuja muinaisen Egyptin jumalia. [4] Yksi näistä on kuunjumala nimeltä Khons, jota tarkoittavan merkin kääntämiseen Joseph Smith on tutkimusten mukaan käyttänyt 177 sanaa.[5]
Joseph Smithin kuvajäljennösten tulkinta ei vastaa nykyisten egyptologien tulkintaa papyruksista. [6] Tätä vastaan on huomautettu, että Smithin selitys voi olla enemmänkin alkuperäisen symbolikielen tulkintaa kuin kuvioiden historiallinen selitys.
Papyrukset on ajoitettu myöhäiselle Ptolemaiosten kaudelle tai jopa varhaiselle Rooman kaudelle. [7] Kirjoitusten puolustajat vastaavat, että papyrukset saattavat olla vain kopioita alkuperäisistä teksteistä, jotka ovat peräisin Aabrahamin ajalta.[8]
Papyruksissa on anakronismeja, jotka osoittavat, että ne ovat Aabrahamin aikaa myöhäisemmältä ajalta.[9]
Joseph Smith alkoi kirjoittaa Kirtlandissa, Ohiossa, ollessaan kirjaa "Egyptian Aphabet (sic!) and Grammar", jossa hän teki selkoa käännöstekniikastaan. Teoksessa hän esittää papyruksesta hieroglyfin kerrallaan ja antaa sen käännöksen. Täten on mahdollista selvittää hänen käyttämäänsä käännöstekniikkaa. Nykyisen egyptologisen tietämäyksen nojalla hänen käännöksensä on virheellinen- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Ne papyrustekstit, jotka ovat tiedossa, ovat egyptiläisten kuolleiden kirjasta. Ei profeetta Joseph Smith niitä kääntänyt näkijänsä lahjan avulla, vaan alkuosan Aabrahamin kirjasta, joka oli paksu kuin Raamattu, ja se käärö on palanut tai kadoksissa.
Ei egyptologit suostu sanomaan yhtään mitään näkijän lahjasta, se menee nykyisen tieteen tunteman alueen ulkopuolelle. Kaikista yksityiskohdista on jo paljon tarkempaa tietoa, kuin meidän uskonsa menettäneille luopioilla, jotka ovat olleet niin kärsimättömiä etteivät ole jaksaneet odottaa asiantuntevaa apologiaa.Miksi egyptologen pitäisi puhua Smithin näkijän lahjoista, kun he näkevät täysin selvästi, että niitä ei ole! Smith käänsi hieroglyfejä VÄÄRIN.
Kyllä Raamattua ainoastaan kannattaa lukea ja pysyä kaukana mormoneista. Heillä on eri Jumala ja Jeesus kuin on meillä Kristityllä ja meillä on myös Jumaluuden kolmas persoona Pyhä Henki.
Olli.S kirjoitti:
Sama se on Aabrahamin kirjan kohdalla.Pyhästä Hengestä tulee aina sama oppi ja kirjoitukset. On sitten vastaanottaja kuka tahansa. Eri asia on kuin hän ottaa Pyhän Hengen sanan vastaan.
Ainakin kaksi taiteilijaa, heidän joukossaan kuvanleikkaaja Reuben Hedlock, jäljensivät papyruksista kolme kuvaa. Ne julkaistiin yhdessä Smithin laatimien selitysten kanssa "Times and Seasons" -lehdessä Aabrahamin kirjan liitteenä. Nykyään nämä kolme kuvajäljennöstä kuuluvat yhdessä Smithin selitysten kanssa Kallisarvoiseen helmeen. Nykyiset egyptologit eivät kuitenkaan pidä Smithin laatimia selityksiä uskottavina.
Smithin mukaan tämä kuva esittää Aabrahamia istumassa faaraon valtaistuimella pohtimassa tähtitieteen perusteita. Hahmo Aabrahamin takana oli hänestä "kuningas faarao, jonka nimi käy ilmi hänen päänsä yläpuolella olevista kirjoitusmerkeistä". Aabrahamin edessä seisoo "faaraon, Egyptin kuninkaan, ruhtinas". Egyptologien mielestä kuva esittää kuolleen tuomitsemista Osiris-jumalan valtaistuimen edessä. Osiriksen edessä seisoo oikeuden ja totuuden jumalatar Maat, joka pitää kädessään sulkakynää.
Papyrusten siirryttyä MAP-kirkon haltuun kirkko määräsi Brigham Youngin yliopiston professorin Hugh Nibleyn tutkimaan papyruksia. Nibley oli kielitieteilijä, mutta hänellä ei ollut egyptologin koulutusta. Nibley joutui siten kutsumaan avukseen egyptologeista ja kielitieteilijöistä koostuvan työryhmän. Nämä antoivat tyrmäävän arvostelun Smithin aikoinaan tekemälle "käännökselle". Egyptologien käsityksen mukaan löytyneet papyrukset olivat osa Hengitysten kirjaa (engl. "Book of Breathings"), joka puolestaan oli osa tunnettua egyptiläistä Kuolleitten kirjaa. Lisäksi tutkijat ajoittivat papyrukset Ptolemaiosten aikaan, siis noin puolitoista tuhatta vuotta Aabrahamin ajan jälkeen.
Pääasialliset perusteet Aabrahamin kirjan aitoutta vastaan ovat:
Löytyneissä papyruksissa ei ole minkäänlaista viittausta Aabrahamiin, ei historiallista eikä sisällöllistä. Kirja ei mainitse Aabrahamia eikä Israelin Jumalaa, sen sijaan se mainitsee useita tunnettuja muinaisen Egyptin jumalia. [4] Yksi näistä on kuunjumala nimeltä Khons, jota tarkoittavan merkin kääntämiseen Joseph Smith on tutkimusten mukaan käyttänyt 177 sanaa.[5]
Joseph Smithin kuvajäljennösten tulkinta ei vastaa nykyisten egyptologien tulkintaa papyruksista. [6] Tätä vastaan on huomautettu, että Smithin selitys voi olla enemmänkin alkuperäisen symbolikielen tulkintaa kuin kuvioiden historiallinen selitys.
Papyrukset on ajoitettu myöhäiselle Ptolemaiosten kaudelle tai jopa varhaiselle Rooman kaudelle. [7] Kirjoitusten puolustajat vastaavat, että papyrukset saattavat olla vain kopioita alkuperäisistä teksteistä, jotka ovat peräisin Aabrahamin ajalta.[8]
Papyruksissa on anakronismeja, jotka osoittavat, että ne ovat Aabrahamin aikaa myöhäisemmältä ajalta.[9]
Joseph Smith alkoi kirjoittaa Kirtlandissa, Ohiossa, ollessaan kirjaa "Egyptian Aphabet (sic!) and Grammar", jossa hän teki selkoa käännöstekniikastaan. Teoksessa hän esittää papyruksesta hieroglyfin kerrallaan ja antaa sen käännöksen. Täten on mahdollista selvittää hänen käyttämäänsä käännöstekniikkaa. Nykyisen egyptologisen tietämäyksen nojalla hänen käännöksensä on virheellinenTuo on kriitikkojen puolitotuus. Asia on selvitettävissä tarkemmin. Kääntäminen kääntämisen lahjan avulla on erilaista. Kuvista on omat tarkat selvityksensä. Niitä papyruksia ei ole, joista käännös tehtiin, on vain muutama sivu egyptiläisten kuolleiden kirjasta, joka myös papyruksissa oli. Aabrahamin kirjan papyruksia ei ole.
En suosittele lukemaan vaan suosittelen polttamaan Aabrahamin ja mormonien kirjat.
Jesuiitta vauhdissa. Tuota olen vähän epäillytkin.
Kyllä Raamattua ainoastaan kannattaa lukea ja pysyä kaukana mormoneista. Heillä on eri Jumala ja Jeesus kuin on meillä Kristityllä ja meillä on myös Jumaluuden kolmas persoona Pyhä Henki.
Eri Jumala on lahkolaista propagandaa. On eri käsitys, ja meidän käsitys on lähempänä oikeaa, tarkempi ja oikeaoppisempi, ilmoitettu, kuin vallitsevan kristinuskon käsitys.
Vallitsevalla kristinuskolla on monessa kohtaan väärä Raamatun tulkinta. Myös Jumaluuden olemuksesta. Isä ja Poika ovat Jumalia, kaksi eri henkilöä, kirkastetussa ylösnousseessa ruumiissa. Pyhä Henki on henkiolento, Jumala, eri henkilö. Yhdessä he edustavat yhtä ainoaa oikeaa Jumaluutta saumattomasti.
Isä korkeimpana, koko universumin Päällikkönä. Jeesus ainoana, jonka Jumalaksi tunnustamalla voimme Isän tunnustaa. Pyhä Henki ainoana, jonka kanssa olemme tekemisissä käytännössä.
Pyhä Henki todistaa Mormonin kirjasta jokaiselle joka rehellisesti ja avoimin mielin sitä tutkii ja siitä kysyy rukouksessa.totuusvoittaaaina kirjoitti:
Pyhästä Hengestä tulee aina sama oppi ja kirjoitukset. On sitten vastaanottaja kuka tahansa. Eri asia on kuin hän ottaa Pyhän Hengen sanan vastaan.
Näin on. Muu ei ole Pyhästä Hengestä.
- Anonyymi
Kuinka mormonismista voi keskustella asiallisesti kun sen keksijä Joseph Smith veti hatusta koko uskonnon. Kaikki vähänkin järkevä mitä mormonismi sisältää on lisätty jälkikäteen.
Olli.S kirjoitti:
Asiantuntematonta propagandaa. Tai luopion defenssiivistä itselleen vakuuttamista.
Mikä on asiatonta? Eikö se ole asiatonta väittää, että Jeesus on ollut naimisissa Martan ja Marian kanssa että heillä olisi lapsiakin. JD vol. 2 sivu 210.
Jeesus on kieltänyt moniavioisuuden, joten ei itse ole voinut olla. Eikä Jeesus ollut naimisissa ollenkaan eikä yhdynnässä kenenkään kanssa.
- Anonyymi
Joseph Smith kuoli siis tulitaistelussa huijaamiaan ihmisiä vastaan. Mormoneiden mielestä marttyyri, muiden mielestä tavallinen rikollinen.
Historiallinen totuus on myös löydettävissä. Joseph Smith oli profeetta, näkijä ja ilmoituksensaaja. Jumalan valitsema tehtäväänsä ja teki sen kunnialla. Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen asettama tehtäväänsä. He tulivat tätä varten maan päälle taivaasta Jumalan käskystä. Johannes elää maan päällä ihmisten joukossa tänä päivänäkin.
Joseph oli Jumalan käskystä moniavioinen, ja tätä maailma ei sulata. Kirkossa moniavioisuus myös lopetettiin Jumalan ilmoituksena. Nyt kirkon kansa on suuri monimiljoonainen kansa. Kansainvälinen, tunnustettu, moraaliltaan korkea vanhurskas kirkko.
Jäsenet pitävät Jumalan käskyt. Uskovat evankeliumiin ja elävät sen mukaisesti. Johtajat ovat asialleen omistautuneita eivätkä mitään huijareita.
Vastustajia ja vihamiehiä ja panettelijoita on paljon. Kristikunta yleisesti ottaen ei ole ottanut vastaan Mormonin kirjaa. Jumala kääntyy taas juutalaisten ja muiden israelilaisten puoleen. Pakanoille koittaa nämä vaikeat ajat. Niinkuin näkyy. Myrskyjen todistus, jos ei lähetyssaarnaajiin kerran haluta uskoa.- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Historiallinen totuus on myös löydettävissä. Joseph Smith oli profeetta, näkijä ja ilmoituksensaaja. Jumalan valitsema tehtäväänsä ja teki sen kunnialla. Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen asettama tehtäväänsä. He tulivat tätä varten maan päälle taivaasta Jumalan käskystä. Johannes elää maan päällä ihmisten joukossa tänä päivänäkin.
Joseph oli Jumalan käskystä moniavioinen, ja tätä maailma ei sulata. Kirkossa moniavioisuus myös lopetettiin Jumalan ilmoituksena. Nyt kirkon kansa on suuri monimiljoonainen kansa. Kansainvälinen, tunnustettu, moraaliltaan korkea vanhurskas kirkko.
Jäsenet pitävät Jumalan käskyt. Uskovat evankeliumiin ja elävät sen mukaisesti. Johtajat ovat asialleen omistautuneita eivätkä mitään huijareita.
Vastustajia ja vihamiehiä ja panettelijoita on paljon. Kristikunta yleisesti ottaen ei ole ottanut vastaan Mormonin kirjaa. Jumala kääntyy taas juutalaisten ja muiden israelilaisten puoleen. Pakanoille koittaa nämä vaikeat ajat. Niinkuin näkyy. Myrskyjen todistus, jos ei lähetyssaarnaajiin kerran haluta uskoa.Ei todellakan ollut Jumalan käskystä moniavioinen! Olli ei ole tietävinään moninainti-ilmoituksen todellista taustaa. Josephan ji housut nilkoissa kiinni vaimonsa pettämisestä perheen piian Fanny Algerin kanssa. Joseph pohti sitten ystäviensä, mm. veljensä Hyrumin kanssa, että miten saisi Emman hyväksymään syrjähyppelynsä. Joku keksi ehdottaa, että jos keksittäisiin asiasat Jumalan ilmoitus, Emma voisi hyväksyä asian, koska uskoin monia muitakin Josephin uskonnollisia juttuja. Sikäli meni pieleen, että moninaintia Emma ei hyväksynyt.
Valehtelet Olli myös, että moninainti lopetettiin Jumalan ilmoituksella. Kysehän oli ulkopuolisen yhteiskunnan painostuksesta. Samoinhan kävi tummaihoisten pappeuskiellon poistamisen kanssa. Ei sekään ollut mikään Jumalan ilmoitus, vaa kirkon jhdon päätös sen jälkeen kun kirkkoa uhkasi verovapauden menetys avoimen rasismin vuoksi.
Ja sitten lopullisest tyypillistä ahtaan uskonlahkon pelottelua. Sellainen tepsii vain kirkkosi lammasjäseiin, ei ulkopuolisiin. Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakan ollut Jumalan käskystä moniavioinen! Olli ei ole tietävinään moninainti-ilmoituksen todellista taustaa. Josephan ji housut nilkoissa kiinni vaimonsa pettämisestä perheen piian Fanny Algerin kanssa. Joseph pohti sitten ystäviensä, mm. veljensä Hyrumin kanssa, että miten saisi Emman hyväksymään syrjähyppelynsä. Joku keksi ehdottaa, että jos keksittäisiin asiasat Jumalan ilmoitus, Emma voisi hyväksyä asian, koska uskoin monia muitakin Josephin uskonnollisia juttuja. Sikäli meni pieleen, että moninaintia Emma ei hyväksynyt.
Valehtelet Olli myös, että moninainti lopetettiin Jumalan ilmoituksella. Kysehän oli ulkopuolisen yhteiskunnan painostuksesta. Samoinhan kävi tummaihoisten pappeuskiellon poistamisen kanssa. Ei sekään ollut mikään Jumalan ilmoitus, vaa kirkon jhdon päätös sen jälkeen kun kirkkoa uhkasi verovapauden menetys avoimen rasismin vuoksi.
Ja sitten lopullisest tyypillistä ahtaan uskonlahkon pelottelua. Sellainen tepsii vain kirkkosi lammasjäseiin, ei ulkopuolisiin.Ei se meille kuulu, mitä moniavioiset pariskunnat tekevät puolisoidensa kanssa heinäladossa.
Eikä edes heidän syntinsä. Meille kuuluu se, ovatko heidän työnsä Jumalan työtä ja ovatko he saaneet syntinsä anteeksi.
Profeetta, Pietarin veroinen apostoli Joseph Smith on kunniakkaasti tehnyt työnsä Jumalan kirkon perustaja jäsenenä ja Jumalan ilmoituksensaajana ja saanut syntinsä anteeksi. Tästä voi jokainen saada henkilökohtaisen tiedon ahkerasti opiskelemalla ja rukoilemalla.
Asia ei ole salaisuus vaan se on tutkittavissa ja tiedettävissä. Tosiasia on myös, että panetteluja on paljon ja niitä vieläkin levitetään, niinkuin tässäkin.
PS. Tottakai housut on kintuissa silloin kun on rakastettunsa kanssa heinäladossa.Olli.S kirjoitti:
Vastustajia ja vihamiehiä ja panettelijoita on paljon. Kristikunta yleisesti ottaen ei ole ottanut vastaan Mormonin kirjaa. Jumala kääntyy taas juutalaisten ja muiden israelilaisten puoleen. Pakanoille koittaa nämä vaikeat ajat. Niinkuin näkyy. Myrskyjen todistus, jos ei lähetyssaarnaajiin kerran haluta uskoa."Johannes elää maan päällä ihmisten joukossa tänä päivänäkin." Missä hän elää? Miksi ei ole näytetty lehdissä eikä radiossa eikä televisiossa. Onko sama kuin on mormonien kirjanpitokin?
Johannes kuoli Efesoksessa.totuusvoittaaaina kirjoitti:
"Johannes elää maan päällä ihmisten joukossa tänä päivänäkin." Missä hän elää? Miksi ei ole näytetty lehdissä eikä radiossa eikä televisiossa. Onko sama kuin on mormonien kirjanpitokin?
Johannes kuoli Efesoksessa.Jaa sen taitaa estää nyt tämä korona virus.
- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Ei se meille kuulu, mitä moniavioiset pariskunnat tekevät puolisoidensa kanssa heinäladossa.
Eikä edes heidän syntinsä. Meille kuuluu se, ovatko heidän työnsä Jumalan työtä ja ovatko he saaneet syntinsä anteeksi.
Profeetta, Pietarin veroinen apostoli Joseph Smith on kunniakkaasti tehnyt työnsä Jumalan kirkon perustaja jäsenenä ja Jumalan ilmoituksensaajana ja saanut syntinsä anteeksi. Tästä voi jokainen saada henkilökohtaisen tiedon ahkerasti opiskelemalla ja rukoilemalla.
Asia ei ole salaisuus vaan se on tutkittavissa ja tiedettävissä. Tosiasia on myös, että panetteluja on paljon ja niitä vieläkin levitetään, niinkuin tässäkin.
PS. Tottakai housut on kintuissa silloin kun on rakastettunsa kanssa heinäladossa.Puolisoidensa kanssa? Fanny Alger ei ollut mikään puoliso vaan piika, jopa vähän kasvattitytön asemassa. Mikä sinä olet antamaan Smithin syntejä anteeksi? Vai tarkoitatko, että Smithin itsensä perustama kirkko antaa hänelle anteeksi? Voi pyhä jysäys!
Tosiasia on, että Smith ja kumppanit olivat melkoisia paneskelijoita!
Totta kai housut kintuissa kun oli pettämässä vaimoaa, joak kuitenkin sattui tulemaan pakalle. Olli.S kirjoitti:
Vastustajia ja vihamiehiä ja panettelijoita on paljon. Kristikunta yleisesti ottaen ei ole ottanut vastaan Mormonin kirjaa. Jumala kääntyy taas juutalaisten ja muiden israelilaisten puoleen. Pakanoille koittaa nämä vaikeat ajat. Niinkuin näkyy. Myrskyjen todistus, jos ei lähetyssaarnaajiin kerran haluta uskoa."Joseph oli Jumalan käskystä moniavioinen, ja tätä maailma ei sulata"
Ei sulata Raamattukaan 1TIM. 3:2. Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
Moniavioisuus lopetettiin, kun USA:n laki sen kielsitotuusvoittaaaina kirjoitti:
"Joseph oli Jumalan käskystä moniavioinen, ja tätä maailma ei sulata"
Ei sulata Raamattukaan 1TIM. 3:2. Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
Moniavioisuus lopetettiin, kun USA:n laki sen kielsiJatkuva ilmoitus on oikein. Vain Raamattu on väärin. Loogisestikin ajateltuna, muutenhan Jumala olisi kuollut, tai Raamatussa on kaikki mitä ihminen tarvitsee uskonelämäänsä ja kirkon rakentamiseen oikealla tavalla. Rukouksen ja Pyhän Hengen johdatuksen lisäksi.
Jos se riittäisi, ei olisi noin monta protestanttista kirkkoa ja lahkoa.- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Jatkuva ilmoitus on oikein. Vain Raamattu on väärin. Loogisestikin ajateltuna, muutenhan Jumala olisi kuollut, tai Raamatussa on kaikki mitä ihminen tarvitsee uskonelämäänsä ja kirkon rakentamiseen oikealla tavalla. Rukouksen ja Pyhän Hengen johdatuksen lisäksi.
Jos se riittäisi, ei olisi noin monta protestanttista kirkkoa ja lahkoa.Mikä ihmeen jatkuva ilmoitus? Mitä merkittävää ilmoitusta on tullut sitten vuoden 1978? Ja nekin ilmoitukset joita väitätte saaneenne, ovat täysin hanurista. Moninaikaa pikkutyttöjä, älkääpäs enää moninaikokaan. Sortakaa tummaihoisia, älkääpäs enää sortakokaan. Ei Jumala tuollaisia ilmoituksia antaisi!
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ihmeen jatkuva ilmoitus? Mitä merkittävää ilmoitusta on tullut sitten vuoden 1978? Ja nekin ilmoitukset joita väitätte saaneenne, ovat täysin hanurista. Moninaikaa pikkutyttöjä, älkääpäs enää moninaikokaan. Sortakaa tummaihoisia, älkääpäs enää sortakokaan. Ei Jumala tuollaisia ilmoituksia antaisi!
Ei meillä ole ilmoitusta pikkutyttöjen moninainnista eikä silloin sen lopettamisestakaan. Rienausta. Katteetonta. Laiskuutta historian ja opin rehellisessä tutkimisessa. Vihollisen propagandaan uskomista. Väärän todistuksen antamista lähimmäisestä.
Häpeällistä.
Kyse on kunnallisista vanhurskaista ihmisistä, vaikka jatkuvasti leviävät panettelut totta tosiaan muuta väittävät!
Mitä on sanottava ihmisistä, jotka uskovat mieluummin juoruihin kuin tutkivat molempien osapuolten väitteet?- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Ei meillä ole ilmoitusta pikkutyttöjen moninainnista eikä silloin sen lopettamisestakaan. Rienausta. Katteetonta. Laiskuutta historian ja opin rehellisessä tutkimisessa. Vihollisen propagandaan uskomista. Väärän todistuksen antamista lähimmäisestä.
Häpeällistä.
Kyse on kunnallisista vanhurskaista ihmisistä, vaikka jatkuvasti leviävät panettelut totta tosiaan muuta väittävät!
Mitä on sanottava ihmisistä, jotka uskovat mieluummin juoruihin kuin tutkivat molempien osapuolten väitteet?Kyllä teillä oli moninainti-ilmoitus, vaikka Smith valehteli loppuunsa asti, että sellaista ei ole.
> Häpeällistä.
Hyvä että ymmärrät edes hävetä! Syytä onkin!
Mitä sanottavaa on ihmisistä, jotka uskovat ilmiselviin petoksiin? Että joku juuri pettämisestä kiinni jäänyt olisi muka saanut jumalalta ilmoituksen moninaintiin? Olli.S kirjoitti:
Jatkuva ilmoitus on oikein. Vain Raamattu on väärin. Loogisestikin ajateltuna, muutenhan Jumala olisi kuollut, tai Raamatussa on kaikki mitä ihminen tarvitsee uskonelämäänsä ja kirkon rakentamiseen oikealla tavalla. Rukouksen ja Pyhän Hengen johdatuksen lisäksi.
Jos se riittäisi, ei olisi noin monta protestanttista kirkkoa ja lahkoa.Raamatussa on asia ilmaistu oikein ei moni avioitumista.
MATT. 19 : 5. ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'?
Vaimoonsa on yksikössä ei monikossa vaimoihinsa.Olli.S kirjoitti:
Vastustajia ja vihamiehiä ja panettelijoita on paljon. Kristikunta yleisesti ottaen ei ole ottanut vastaan Mormonin kirjaa. Jumala kääntyy taas juutalaisten ja muiden israelilaisten puoleen. Pakanoille koittaa nämä vaikeat ajat. Niinkuin näkyy. Myrskyjen todistus, jos ei lähetyssaarnaajiin kerran haluta uskoa.Josephin vaimo Emma ei myöskään hyväksynyt moniavioisuutta.
Olli.S kirjoitti:
Jos se riittäisi, ei olisi noin monta protestanttista kirkkoa ja lahkoa.Jeesuksen perusma kirkko olisi ensin hyväksynyt moniavioisuuden ja sitten "jatkuvien ilmoitusten" jälkeen hylännyt sen. Vaikka Raamattu puhuu toista Jeesuksen sanoin ei moniavioisuudelle.
MATT. 19: 4. Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi'
Yksikössä vaimoonsa ei monikossa vaimoihinsa. Että Jeesus ei hyväksy moniavioisuutta.
1TIM: 3: 2. Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,Olli.S kirjoitti:
Häpeällistä.
Mitä on sanottava ihmisistä, jotka uskovat mieluummin juoruihin kuin tutkivat molempien osapuolten väitteet?Mutta esim. tummaihoisten hyväksyminen tuli teille "jatkuvana ilmoituksena" vasta 1970 luvulla. Onko se Jeesuksen kirkko mikä ei hyväksy erilaisia ihmisiä kirkkoon?
Olli.S kirjoitti:
Vastustajia ja vihamiehiä ja panettelijoita on paljon. Kristikunta yleisesti ottaen ei ole ottanut vastaan Mormonin kirjaa. Jumala kääntyy taas juutalaisten ja muiden israelilaisten puoleen. Pakanoille koittaa nämä vaikeat ajat. Niinkuin näkyy. Myrskyjen todistus, jos ei lähetyssaarnaajiin kerran haluta uskoa." Johannes elää maan päällä ihmisten joukossa tänä päivänäkin."
Missä tämä Johannes elää? Missä Johannes oli kun sillä ei ollut seurakuntaa vuoteen 1830 asti?
Olisi se hyvä jos tämä Johannes esittäytyisi myös kaikille Kristityillekin.totuusvoittaaaina kirjoitti:
"Johannes elää maan päällä ihmisten joukossa tänä päivänäkin." Missä hän elää? Miksi ei ole näytetty lehdissä eikä radiossa eikä televisiossa. Onko sama kuin on mormonien kirjanpitokin?
Johannes kuoli Efesoksessa.Kyllä Mooses ja Elia ilmestyi Jeesukselle vuorella, vaikka Mooses oli kuollut ja Elia otettu taivaaseen.
LUUK. 9: 28. Noin kahdeksan päivää sen jälkeen kuin hän oli tämän puhunut, hän otti mukaansa Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin ja nousi vuorelle rukoilemaan.
29. Ja hänen rukoillessaan hänen kasvojensa näkö muuttui, ja hänen vaatteensa tulivat säteilevän valkoisiksi.
30. Ja katso, hänen kanssaan puhui kaksi miestä, ja ne olivat Mooses ja Elias.
31. He näkyivät kirkkaudessa ja puhuivat hänen poismenostansa, jonka hän oli saattava täytäntöön Jerusalemissa.
32. Mutta Pietari ja ne, jotka olivat hänen kanssansa, olivat unen raskauttamia; mutta kun he siitä heräsivät, näkivät he hänen kirkkautensa ja ne kaksi miestä, jotka seisoivat hänen luonansa.
33. Ja kun nämä olivat eroamassa hänestä, sanoi Pietari Jeesukselle: "Mestari, meidän on tässä hyvä olla; tehkäämme kolme majaa, sinulle yksi ja Moosekselle yksi ja Eliaalle yksi". Mutta hän ei tiennyt, mitä sanoi.
34. Ja hänen tätä sanoessaan tuli pilvi ja peitti heidät varjoonsa; ja he peljästyivät joutuessaan pilveen.
35. Ja pilvestä kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun Poikani, se valittu; kuulkaa häntä".
36. Ja äänen kuuluessa he huomasivat Jeesuksen olevan yksin. Ja he olivat siitä vaiti eivätkä niinä päivinä ilmoittaneet kenellekään mitään siitä, mitä olivat nähneetOlli.S kirjoitti:
Jos se riittäisi, ei olisi noin monta protestanttista kirkkoa ja lahkoa.Raamattu on jatkuva ilmoitus mikä pysyy voimassa eikä sitä muuteta. Ei se että mormonien kirjaan on jotain lisätty kumoa Raamatun sanaa.
Jeesuksen perusma kirkko olisi ensin hyväksynyt moniavioisuuden ja sitten "jatkuvien ilmoitusten" jälkeen hylännyt sen. Vaikka Raamattu puhuu toista Jeesuksen sanoin ei moniavioisuudelle.
MATT. 19: 4. Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi'
Yksikössä vaimoonsa ei monikossa vaimoihinsa. Että Jeesus ei hyväksy moniavioisuutta.
1TIM: 3: 2. Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,"Jeesuksen perusma kirkko olisi ensin hyväksynyt moniavioisuuden ja sitten "jatkuvien ilmoitusten" jälkeen hylännyt sen. Vaikka Raamattu puhuu toista Jeesuksen sanoin ei moniavioisuudelle."
Ei ainakaan sanoisi, että Jeesus on ollut moniavioisuudessa. Ihme kun eivät mormonit sano, että Jeesus oli myös Apostolien kanssa. Väittää jotkut Daavidin ja Jonatin olleen yhteydessä.Olli.S kirjoitti:
Jos se riittäisi, ei olisi noin monta protestanttista kirkkoa ja lahkoa."Vain Raamattu on väärin."
Eli te hylkäätte Raamatun????Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakan ollut Jumalan käskystä moniavioinen! Olli ei ole tietävinään moninainti-ilmoituksen todellista taustaa. Josephan ji housut nilkoissa kiinni vaimonsa pettämisestä perheen piian Fanny Algerin kanssa. Joseph pohti sitten ystäviensä, mm. veljensä Hyrumin kanssa, että miten saisi Emman hyväksymään syrjähyppelynsä. Joku keksi ehdottaa, että jos keksittäisiin asiasat Jumalan ilmoitus, Emma voisi hyväksyä asian, koska uskoin monia muitakin Josephin uskonnollisia juttuja. Sikäli meni pieleen, että moninaintia Emma ei hyväksynyt.
Ja sitten lopullisest tyypillistä ahtaan uskonlahkon pelottelua. Sellainen tepsii vain kirkkosi lammasjäseiin, ei ulkopuolisiin.Eihän muuten moniavioisuutta olisi kiellettynä Raamatussa.
- Anonyymi
Moniavioisuus lopettiin kun Yhdysvaltain armeija oli matkalla laittamaan Utahin ruotuun ei siinä Jumalan käskyillä ollut mitään tekemistä vaikka mormonikirkko niin väittääkin.
Samoin mormonikirkko oli tukalassa tilanteessa rotusorron kanssa 1970-luvulla kun Jumala oli kertonut että mustat ovat saastaa jotka eivät ole kelvollisia mormonipapistoon. No, tilannehan laukesi kun mormonikirkko sanoi saaneensa ilmoituksen että nyt mustat ovatkin kelvollisia.Molemmat lopetettiin Jumalan ilmoituksen pohjalta. Itsekin näet, että se oli kaikin puolin järkevää.
Ja oikealla hetkellä.
Jos olisi tehty aikaisemmin tai myöhemmin, olisi tapahtunut paljon ikäviä asioita.- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Molemmat lopetettiin Jumalan ilmoituksen pohjalta. Itsekin näet, että se oli kaikin puolin järkevää.
Ja oikealla hetkellä.
Jos olisi tehty aikaisemmin tai myöhemmin, olisi tapahtunut paljon ikäviä asioita.Miksi Olli annat pettää itseäsi? Sokeakin näkee, että mitään Jumalan ilmoitusta ei ollut. Ei Jumala olisi alunperinkään käskenyt sortaa tummaihoisia eikä moniniskennella pikkutyttöjä. Kummankin lopettaminen oli ympäristön paineen aiheuttama pakko. Kirkkoa uhkasi verovapauden menettäminen sen avoimen rasismin vuoksi. Siksi oli pakko tehtailla "Jumalan ilmoitus".
Anonyymi kirjoitti:
Miksi Olli annat pettää itseäsi? Sokeakin näkee, että mitään Jumalan ilmoitusta ei ollut. Ei Jumala olisi alunperinkään käskenyt sortaa tummaihoisia eikä moniniskennella pikkutyttöjä. Kummankin lopettaminen oli ympäristön paineen aiheuttama pakko. Kirkkoa uhkasi verovapauden menettäminen sen avoimen rasismin vuoksi. Siksi oli pakko tehtailla "Jumalan ilmoitus".
Minä olen tällä kannalla huolellisen tutkimisen jälkeen enkä katteettomasti. Sinä olet mennyt vihollisten puolelle, jotka tässä asiassa ovat Saatanan eivätkä Jumalan puolella.
Jatkuva ilmoitus on looginen tosiasia, koska Jeesus Kristus elää, eikä ole kuollut, ja johtaa kirkkoaan Pyhän Hengen ja pappeuden kautta.
Ja se ilmoitus on tässä kirkossa. Se on kallionvarma totuus. Joseph Smith oli Pietarin seuraaja apostolina, Nelson on Pietarin seuraaja apostolina.
Tämä on totuus, eikä se pala tulessakaan.- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Minä olen tällä kannalla huolellisen tutkimisen jälkeen enkä katteettomasti. Sinä olet mennyt vihollisten puolelle, jotka tässä asiassa ovat Saatanan eivätkä Jumalan puolella.
Jatkuva ilmoitus on looginen tosiasia, koska Jeesus Kristus elää, eikä ole kuollut, ja johtaa kirkkoaan Pyhän Hengen ja pappeuden kautta.
Ja se ilmoitus on tässä kirkossa. Se on kallionvarma totuus. Joseph Smith oli Pietarin seuraaja apostolina, Nelson on Pietarin seuraaja apostolina.
Tämä on totuus, eikä se pala tulessakaan.Jokainen täysijärkinen ymmärtää, ettei noissa moninainti- ja pappeusilmoituksissa ole päätä eikä häntää ja ne ovat syntyneet tyyppien omista haluista ja tarpeista.
Höpötät jatkuvasta ilmituksesta, mutta ainoat "ilmoitukset" ovat nuo ilmiselvät petokset! Anonyymi kirjoitti:
Jokainen täysijärkinen ymmärtää, ettei noissa moninainti- ja pappeusilmoituksissa ole päätä eikä häntää ja ne ovat syntyneet tyyppien omista haluista ja tarpeista.
Höpötät jatkuvasta ilmituksesta, mutta ainoat "ilmoitukset" ovat nuo ilmiselvät petokset!Se nyt vaan sattuu olemaan totuus, että nuo ovat panetteluja, ja kyse oli vanhurskaista miehistä ja naisista, jotka suorittivat valtavan työn Jeesuksen Kristuksen Kirkon ja Jumalan Valtakunnan ja Israelin kokoamisen töiden alkuunpanemiseksi.
Tottakai Saatana yrittää saada puolelleen ihmisiä vastustamaan tätä työtä ja vikoja etsimään.
Työ kuitenkin puhuu puolestaan. Kunnolliset ihmiset tekevät tätä työtä moraali korkealla, eikä johtajissa ole mitään rappetumisen merkkejä niinkuin paaveissa aikoinaan alkoi olla, ja luopuivat vähitellen alkuperäisestä apostolisesta Israelin ja Jeesuksen uskosta ja opista. Täällä se on säilynyt ja vahvistunut ja kehittynyt jo 200 vuotta ilman rappeutumisen merkkejä muutakuin hyvin vähäisessä määrin ja enimmäkseen sellaiset erotetaan tai eroavat.
Jotkut tosin tulevat uskoon vasta erottuaan. Silloin he ovat olleet hyvin lakihenkisessä paikallisseurakunnassa kun eivät siellä uskoon tulleet.
Kirkko sinänsä on ollut ihan hyvä alusta lähtien ja edelleen, vaikka muuta väitetään. Tietysti. Eihän tämä muuten hyvä olisikaan.- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Se nyt vaan sattuu olemaan totuus, että nuo ovat panetteluja, ja kyse oli vanhurskaista miehistä ja naisista, jotka suorittivat valtavan työn Jeesuksen Kristuksen Kirkon ja Jumalan Valtakunnan ja Israelin kokoamisen töiden alkuunpanemiseksi.
Tottakai Saatana yrittää saada puolelleen ihmisiä vastustamaan tätä työtä ja vikoja etsimään.
Työ kuitenkin puhuu puolestaan. Kunnolliset ihmiset tekevät tätä työtä moraali korkealla, eikä johtajissa ole mitään rappetumisen merkkejä niinkuin paaveissa aikoinaan alkoi olla, ja luopuivat vähitellen alkuperäisestä apostolisesta Israelin ja Jeesuksen uskosta ja opista. Täällä se on säilynyt ja vahvistunut ja kehittynyt jo 200 vuotta ilman rappeutumisen merkkejä muutakuin hyvin vähäisessä määrin ja enimmäkseen sellaiset erotetaan tai eroavat.
Jotkut tosin tulevat uskoon vasta erottuaan. Silloin he ovat olleet hyvin lakihenkisessä paikallisseurakunnassa kun eivät siellä uskoon tulleet.
Kirkko sinänsä on ollut ihan hyvä alusta lähtien ja edelleen, vaikka muuta väitetään. Tietysti. Eihän tämä muuten hyvä olisikaan.Just, joo. Myös David Koresh ja Jim Jones olivat vanhurskaita miehiä. Hekin olivat saaneet Jumalata käskyn naiskennella lahkonsa nuoria jäseniä. Samoin Warren Jeffs, joka täysin epäoikeudenmukaisesti istuu nyt vankilassa. Olet Olli todella syvällä! Jos Smith ja hänen rikoskumppaninsa eläisivät nyt ja tekisivät samoja tekoja kuin eläessään ja sinä puolustelisit heitä, olisit kanssarikollinen. Niinhän tosin olet nytkin, vaikka tyypit ovat olleet manan majoilla jo hyvän aikaa.
> Työ kuitenkin puhuu puolestaan. Kunnolliset ihmiset tekevät tätä työtä moraali korkealla, eikä johtajissa ole mitään rappetumisen merkkejä...
Rappeutuisen merkit olivat Smithissä ja rikoskumppaneissa jo heti alkuun. Samoin rappeutuneita ovat heidän seurajansa, jotka hyväksyvät heidän moraalittomat tekonsa.
> Kirkko sinänsä on ollut ihan hyvä alusta lähtien ja edelleen, vaikka muuta väitetään. Tietysti. Eihän tämä muuten hyvä olisikaan.
Kirkko on ollut paha alusta asti. Hyvähän se ei olekaan. Tietysti muodon vuoksi jotain annetaan oikeaankin hyväntekeväisyyteen, mutta nekään rahat eivät tule kymmenyksistä vaan jäseniltä erikseen kerättävistä vapaaehtoisista paastouhrivaroista. Pakolliset kymmenyksethän käytetään mm. bisnesten pyörittämiseen. Olli.S kirjoitti:
Molemmat lopetettiin Jumalan ilmoituksen pohjalta. Itsekin näet, että se oli kaikin puolin järkevää.
Ja oikealla hetkellä.
Jos olisi tehty aikaisemmin tai myöhemmin, olisi tapahtunut paljon ikäviä asioita.Kuinka ne sitten olisi hyväksytty Jeesuksen perustamaan kirkkoon? Jeesus olisi ensin hyväksynyt vastoin Jeesuksen sanoja ja sitten "jatkuvien ilmoituisten" jälkeen kieltänyt ne?
Olli.S kirjoitti:
Tämä on totuus, eikä se pala tulessakaan." Joseph Smith oli Pietarin seuraaja apostolina"
Katolinen kirkkokin on perustettu Pietarin jatkeeksi samaan paikkaa missä tietojen mukaan Pietari olisi ristiinnaulittu.Anonyymi kirjoitti:
Just, joo. Myös David Koresh ja Jim Jones olivat vanhurskaita miehiä. Hekin olivat saaneet Jumalata käskyn naiskennella lahkonsa nuoria jäseniä. Samoin Warren Jeffs, joka täysin epäoikeudenmukaisesti istuu nyt vankilassa. Olet Olli todella syvällä! Jos Smith ja hänen rikoskumppaninsa eläisivät nyt ja tekisivät samoja tekoja kuin eläessään ja sinä puolustelisit heitä, olisit kanssarikollinen. Niinhän tosin olet nytkin, vaikka tyypit ovat olleet manan majoilla jo hyvän aikaa.
> Työ kuitenkin puhuu puolestaan. Kunnolliset ihmiset tekevät tätä työtä moraali korkealla, eikä johtajissa ole mitään rappetumisen merkkejä...
Rappeutuisen merkit olivat Smithissä ja rikoskumppaneissa jo heti alkuun. Samoin rappeutuneita ovat heidän seurajansa, jotka hyväksyvät heidän moraalittomat tekonsa.
> Kirkko sinänsä on ollut ihan hyvä alusta lähtien ja edelleen, vaikka muuta väitetään. Tietysti. Eihän tämä muuten hyvä olisikaan.
Kirkko on ollut paha alusta asti. Hyvähän se ei olekaan. Tietysti muodon vuoksi jotain annetaan oikeaankin hyväntekeväisyyteen, mutta nekään rahat eivät tule kymmenyksistä vaan jäseniltä erikseen kerättävistä vapaaehtoisista paastouhrivaroista. Pakolliset kymmenyksethän käytetään mm. bisnesten pyörittämiseen.Ei voi verrata. Pohjois- Korea unohtui sinulta.
- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Ei voi verrata. Pohjois- Korea unohtui sinulta.
Tietysti voi verrata. Saman tason miehiä. Olet siinä oikeassa, että Pohjois-Koreassakin on uskonnon kaltaista johtajien palvontaa.
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti voi verrata. Saman tason miehiä. Olet siinä oikeassa, että Pohjois-Koreassakin on uskonnon kaltaista johtajien palvontaa.
Jos noin ajattelee, niin rienaa vaan ja apinoi vihollisten propagandaa, jokaisella on oikeus palvoa Jumalaa omalla tavallaan. Eihän tässä profeettaa palvonta, hän on ihminen. Tässä palvotaan Jeesusta Kristusta, Jumalaa. Häntä saa palvoa. Tietysti.
Täysin, täysin, täysin hölmöä. Jos ei tuota tajua, on hölmöllä asialla. Olkiukko mikä olkiukko. Kukaan ei ole kirkossa koskaan palvonut profeettaa niinkuin lahkouskovaiset manipuloijiaan tai henkilöpalvonnan tapaan kommunistidiktatuureissa.- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Jos noin ajattelee, niin rienaa vaan ja apinoi vihollisten propagandaa, jokaisella on oikeus palvoa Jumalaa omalla tavallaan. Eihän tässä profeettaa palvonta, hän on ihminen. Tässä palvotaan Jeesusta Kristusta, Jumalaa. Häntä saa palvoa. Tietysti.
Täysin, täysin, täysin hölmöä. Jos ei tuota tajua, on hölmöllä asialla. Olkiukko mikä olkiukko. Kukaan ei ole kirkossa koskaan palvonut profeettaa niinkuin lahkouskovaiset manipuloijiaan tai henkilöpalvonnan tapaan kommunistidiktatuureissa.Ei se ole mitään vihollisten propagandaa vaan jokainen voi itse huomata kyseisten tyyppien samankaltaisuuden. Ei Smith ole mikään poikkeus vain siksi, että sinä olet haksahtanut uskomaan häneen. Jos olisit haksahtanut uskomaan Koreshiin, silloin sinulla olisi samat sävelet. Koresh muka poikkeaisi muusta joukosta. Smithiä sinä palvo ja uksot hänen satuhinsa. Jeesuksen oppi on ihan erikseen.
Hölmöä uskosi Smithiin toki on. Täysin verrattavissa Kimin palvontaan. Parhaillaan teleisiossa onkin ohjelmaa P-Koreasta. Olli.S kirjoitti:
Ja oikealla hetkellä.
Jos olisi tehty aikaisemmin tai myöhemmin, olisi tapahtunut paljon ikäviä asioita.USA:n laki lopetti moniavioisuuden ei "jatkuvat ilmoitukset" Mormoneilla on vielä moniavioisuutta maissa missä sallitaan se.
Myöhempien aikojen pyhien liikkeessä harjoitettiin liikkeen alkuaikoina moniavioisuutta eli polygamiaa. Tämä perustui liikkeen perustajan, profeetta Joseph Smithin saamaan ilmoitukseen, joka on kirjoitettu muistiin 12. heinäkuuta 1842. Liikkeen pääosan siirryttyä Smithin kuoleman jälkeen Ison Suolajärven laaksoon, nykyisin Utahin alueelle, moniavioisuus pantiin julkisesti toimeen vuonna 1852. Moniavioisuuden vuoksi USA:n liittovaltio ja osavaltiot säätivät mormonikirkon toimintaa rajoittavia lakeja. Monia moniavioisissa liitoissa eläviä mormonikirkon jäseniä tuomittiin oikeudessa. Vaikeuksien vuoksilähde? moniavioisuus peruutettiin virallisesti Myöhempien aikojen pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon neljännen presidentin Wilford Woodruffin vuonna 1890 antamalla virallisella julistuskirjalla eli Manifestilla, jonka kirkon yleiskonferenssi hyväksyi samana vuonna sitovaksi. Käytännössä moniavioisia liittoja solmittiin vielä tämän jälkeenkin, vielä 1900-luvun alussakin.
Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Meksikossa toimii kuitenkin edelleen pieniä, n.k. fundamentalistimormonien ryhmittymiä, jotka harjoittavat moniavioisuutta. MAP-kirkko erottaa nykyään moniavioisuutta harjoittavat jäsenensä kirkosta. USA:n lait kieltävät moniavioisuuden, mutta viranomaiset eivät enää nykyään puutu moniavioisten perheiden elämään, ellei niissä ole alaikäisen hyväksikäyttönä pidettäviä suhteita.
MAP-kirkossa moniavioisuutta kutsutaan nimellä plural marriage eli moninkertainen avioliitto. Siitä käytetään myös nimitystä celestial marriage eli selestinen (tai taivaallinen) avioliitto, Patriarchal Order of Marriage eli avioliiton patriarkaalinen järjestys tai the new and eternal covenant eli uusi ja ikuinen liitto. Englanninkielisen mallin mukaan MAP-kirkon uusimmat julkaisut ovat viitanneet tähän avioliiton muotoon sanalla "pluraaliavioliitto".
MAP-kirkossa harjoitettu moniavioisuus oli yleensä luonteeltaan polygyniaa, jossa yksi mies ottaa itselleen useita vaimoja. Tunnetaan myös joitakin tapauksia polyandriaa, joissa yksi vaimo vihittiin avioliittoon useamman miehen kanssa. Moniavioisten liittojen tarkoituksena oli perustaa perhe, joten avioliitot pantiin yleensä täytäntöön seksuaalisesti. Tiedetään kuitenkin myös tapauksia, joissa moniavioisia liittoja ei pantu täytäntöön. Tällöin kyse oli yleensä vanhoista naisista, jotka solmivat avioliiton kirkon korkeiden johtajien kanssa. Liittojen tarkoituksena oli välittää naisille ne korkeimmat siunaukset, jotka MAP-kirkon mukaan voi saada vain avioliitossa, sekä samalla pitää huolta ikääntyvien naisten ajallisista tarpeista. Ryhmäseksi ei kuulunut MAP-kirkossa harjoitettuun moniavioisuuteen.
On epäselvää, kuinka suuri osa MAP-kirkon jäsenistä harjoitti moniavioisuutta. Kirkon edustajat korostavat virallisesti, että moniavioisten liittojen solmiminen oli tarkkaan säädeltyä. Vain temppeliin kelvolliset jäsenet saivat luvan solmia moniavioisia liittoja, ja heidänkin kohdallaan vaadittiin Kirkon johtajian lupa. Kirkon viralliset lähteet ilmoittavat moniavioisten jäsenten määräksi noin 4–6 prosenttia kaikista kirkon jäsenistä. Epävirallisesti on esitetty huomattavasti korkeampiakin lukuja.Olli.S kirjoitti:
Ja oikealla hetkellä.
Jos olisi tehty aikaisemmin tai myöhemmin, olisi tapahtunut paljon ikäviä asioita.Moniavioisuuden muodot
Moniavioisuutta esiintyy ainakin kolmessa eri muodossa: polygynia (miehellä useita vaimoja), polyandria (naisella useita aviomiehiä) ja ryhmäavioliitto (usean miehen ja usean naisen välinen liitto). Näistä muodoista polygynia on kaikkein yleisin.
Polygynia
Polygyniassa miehellä on useita naispuolisia aviokumppaneita. Tämä on polygamian muodoista kaikkein yleisin. Suurin osa historian miehistä on jäänyt lapsettomiksi: geenitestien mukaan lapsellisia naisia on ollut kaksi kertaan niin paljon kuin lapsellisia miehiä[2] Tämä tieto ei kuitenkaan tee eroa sen välillä, onko ihmiskunta ollut monogaminen vai esimerkiksi promiskuiteettinen.
Polyandria
Polyandriassa naisella on useita miespuolisia aviokumppaneita.
Huomattava esimerkki polyandriasta on hindukulttuurista kertovassa eepoksessa, Mahabharatassa, missä kuningas Pandun kahdesta vaimosta syntyneillä viidellä pojalla on yksi yhteinen vaimo, Draupadi. Nykyään polyandriaa tavataan joissain osin Intiaa ja Tiibetiä. Miehet ovat usein veljeksiä keskenään.
Ryhmäavioliitto
Ryhmäavioliitto voi esiintyä useissa muodoissa, sellaisissa missä useampi kuin yksi nainen ja useampi kuin yksi mies elää samassa perheessä avioliittomaisesti, ja kaikki jakavat vastuun liitosta syntyvistä lapsista. Ryhmäavioliittoja on esiintynyt useissa kulttuureissa eri puolilla maailmaa[3].
Ryhmäsuhteet
Ryhmäsuhteissa kaikki osapuolet ovat jossain määrin ystävystyneet ja ovat tekemisissä keskenään. He voivat myös asua yhdessä jakaen elämän. Joidenkin osapuolten välillä on romanttisia rakkaussuhteita.
Yleisyys
Yhdysvaltalainen etnologi George P. Murdock tutki 1231 yhteisöä vuosina 1960–1980. Hän havaitsi, että 186 näistä oli yksiavioisia, 453:ssa oli ajoittaista polygyniaa, 588:ssa polygyniaa ja neljässä polyandriaa.[4]
Suomessa moniavioisuutta tai sen yleisyyttä ei ole Väestöliiton mukaan juuri tutkittu, koska aihe on tabu.[5] Suomen islamilainen neuvosto arvioi, että Suomessa on 100−200 moniavioista muslimiperhettä, joiden polygyniset liitot on usein solmittu ennen Suomeen muuttoa. Asia on perheille arka, eikä siitä puhuta avoimesti. Suomen muslimiyhteisössä kuten muuallakin yhteiskunnassa monet vastustavat moniavioisuutta. Perheen lapset saattavat kutsua epävirallisia vaimoja ulkopuolisten kuullen tädeiksi.[6]
Yhteisöissä, missä polygynia on sallittua, se on usein harvinaista. Useamman kuin yhden vaimon elättäminen vaatii yleensä huomattavia resursseja ja onkin merkki vallasta ja varallisuudesta. Tällaisia tapauksia on useissa perinteisissä islamilaisissa yhteisöissä ja keisarillisessa Kiinassa.
Moniavioisuus on yleensä tyypillistä lähinnä ylhäisöpiireille. Pääosa väestöstä elää yksiavioisuudessa sellaisissakin yhteiskunnissa, joissa moniavioisuus on sallittua.[7]
Yhteisöissä joissa moniavioisuus on muodollisesti kielletty, yleinen mielipide voi kuitenkin sallia useiden rakastajien tai kihlattujen pitämisen.
Lainsäädäntö
Useimmat maailman valtioista eivät tunnusta moniavioisuutta, eli sille ei ole annettu virallista asemaa. Moniavioisuuden kaltainen elämäntyyli eli monisuhteisuus ei kuitenkaan ole muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta laitonta. Eräissä osissa Yhdysvaltoja myös monisuhteisuus on rangaistava rikos.
Rikoksena
Kaksinnaiminen on virallisesti yksiavioisissa valtioissa käytetty rikosnimike, jossa henkilöllä on kaksi aviopuolisoa. Kaksinnaimisiksi lasketaan sekä tapaukset, jossa esimerkiksi vaimot ovat tietoisia toisistaan, että ne, jossa mies perustaa uuden perheen jonnekin muualle toisen vaimon kanssa pitäen vaimot salassa ja erillään toisistaan. Suomen laissa termi kaksinnaiminen esiintyi rikoslaissa vuoteen 1999 asti [8]. Avioliittolaissa (6 §) kaksinnaiminen esiintyy avioesteiden luettelossa, mutta itse käsitettä ei käytetä.
Lain kiertäminen yhteisen sukunimen saamiseksi
Eräät perheet ovat käyttäneet eroamista ja uudelleenavioitumista porsaanreikänä välttääkseen syytteet kaksinnaimisesta. Sellaisissa tapauksissa mies avioituu ensimmäisen vaimon kanssa, vaimo ottaa miehensä sukunimen. Sen jälkeen he eroavat, ja mies menee uudelleen naimisiin. Tätä toistetaan, kunnes mies on mennyt naimisiin ja eronnut kaikista vaimoistaan. Tämän avulla kaikki vaimot tuntevat oikeutetuksi käyttämään samaa sukunimeä. Vaikka kaikki vaimot, mahdollisesti viimeistä lukuun ottamatta, ovat virallisesti eronneet, he ovat todellisuudessa yhä yhdessä. Koska ero on tapahtunut aina ennen uudelleen avioitumista, lakia ei ole rikottu.Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole mitään vihollisten propagandaa vaan jokainen voi itse huomata kyseisten tyyppien samankaltaisuuden. Ei Smith ole mikään poikkeus vain siksi, että sinä olet haksahtanut uskomaan häneen. Jos olisit haksahtanut uskomaan Koreshiin, silloin sinulla olisi samat sävelet. Koresh muka poikkeaisi muusta joukosta. Smithiä sinä palvo ja uksot hänen satuhinsa. Jeesuksen oppi on ihan erikseen.
Hölmöä uskosi Smithiin toki on. Täysin verrattavissa Kimin palvontaan. Parhaillaan teleisiossa onkin ohjelmaa P-Koreasta.Profeetta Joseph Smith edisti oikeaa Jeesuksen oppia. Vaikka hänen kannattamisensa voi näyttää samanlaiselta kuin lahkolaisuus tms. kaikki tuollaiset väitteet täytyy kuitenkin yksilökohtaisesti osoittaa tosiksi juuri meidän kirkkomme kohdalla.
Se ei toteudu. Tämä on toisenlainen. Tästä voi kysyä suoraan Jumalalta. Tässä ei ole niitä vikoja kuin väitetään. Sen voi tutkia kohta kohdalta. Mitään pahuutta ei kirkosta löydy. Vain joskus yksityisistä jäsenistä, niin kuin aina kun ihmisistä on kysymys.totuusvoittaaaina kirjoitti:
USA:n laki lopetti moniavioisuuden ei "jatkuvat ilmoitukset" Mormoneilla on vielä moniavioisuutta maissa missä sallitaan se.
Myöhempien aikojen pyhien liikkeessä harjoitettiin liikkeen alkuaikoina moniavioisuutta eli polygamiaa. Tämä perustui liikkeen perustajan, profeetta Joseph Smithin saamaan ilmoitukseen, joka on kirjoitettu muistiin 12. heinäkuuta 1842. Liikkeen pääosan siirryttyä Smithin kuoleman jälkeen Ison Suolajärven laaksoon, nykyisin Utahin alueelle, moniavioisuus pantiin julkisesti toimeen vuonna 1852. Moniavioisuuden vuoksi USA:n liittovaltio ja osavaltiot säätivät mormonikirkon toimintaa rajoittavia lakeja. Monia moniavioisissa liitoissa eläviä mormonikirkon jäseniä tuomittiin oikeudessa. Vaikeuksien vuoksilähde? moniavioisuus peruutettiin virallisesti Myöhempien aikojen pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon neljännen presidentin Wilford Woodruffin vuonna 1890 antamalla virallisella julistuskirjalla eli Manifestilla, jonka kirkon yleiskonferenssi hyväksyi samana vuonna sitovaksi. Käytännössä moniavioisia liittoja solmittiin vielä tämän jälkeenkin, vielä 1900-luvun alussakin.
Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Meksikossa toimii kuitenkin edelleen pieniä, n.k. fundamentalistimormonien ryhmittymiä, jotka harjoittavat moniavioisuutta. MAP-kirkko erottaa nykyään moniavioisuutta harjoittavat jäsenensä kirkosta. USA:n lait kieltävät moniavioisuuden, mutta viranomaiset eivät enää nykyään puutu moniavioisten perheiden elämään, ellei niissä ole alaikäisen hyväksikäyttönä pidettäviä suhteita.
MAP-kirkossa moniavioisuutta kutsutaan nimellä plural marriage eli moninkertainen avioliitto. Siitä käytetään myös nimitystä celestial marriage eli selestinen (tai taivaallinen) avioliitto, Patriarchal Order of Marriage eli avioliiton patriarkaalinen järjestys tai the new and eternal covenant eli uusi ja ikuinen liitto. Englanninkielisen mallin mukaan MAP-kirkon uusimmat julkaisut ovat viitanneet tähän avioliiton muotoon sanalla "pluraaliavioliitto".
MAP-kirkossa harjoitettu moniavioisuus oli yleensä luonteeltaan polygyniaa, jossa yksi mies ottaa itselleen useita vaimoja. Tunnetaan myös joitakin tapauksia polyandriaa, joissa yksi vaimo vihittiin avioliittoon useamman miehen kanssa. Moniavioisten liittojen tarkoituksena oli perustaa perhe, joten avioliitot pantiin yleensä täytäntöön seksuaalisesti. Tiedetään kuitenkin myös tapauksia, joissa moniavioisia liittoja ei pantu täytäntöön. Tällöin kyse oli yleensä vanhoista naisista, jotka solmivat avioliiton kirkon korkeiden johtajien kanssa. Liittojen tarkoituksena oli välittää naisille ne korkeimmat siunaukset, jotka MAP-kirkon mukaan voi saada vain avioliitossa, sekä samalla pitää huolta ikääntyvien naisten ajallisista tarpeista. Ryhmäseksi ei kuulunut MAP-kirkossa harjoitettuun moniavioisuuteen.
On epäselvää, kuinka suuri osa MAP-kirkon jäsenistä harjoitti moniavioisuutta. Kirkon edustajat korostavat virallisesti, että moniavioisten liittojen solmiminen oli tarkkaan säädeltyä. Vain temppeliin kelvolliset jäsenet saivat luvan solmia moniavioisia liittoja, ja heidänkin kohdallaan vaadittiin Kirkon johtajian lupa. Kirkon viralliset lähteet ilmoittavat moniavioisten jäsenten määräksi noin 4–6 prosenttia kaikista kirkon jäsenistä. Epävirallisesti on esitetty huomattavasti korkeampiakin lukuja.Ihan hyvää asiaa, paitsi ensimmäinen kappale. Tottakai lopetettiin nimenomaan vastustuksen takia, mutta ilmoitus siitä tuli, että parempi lopettaa. Kirkko olisi jatkanut samalla tavalla, että moniin vaimoihin pitää olla piispan lupa, ja pääsääntöisesti ensimmäisen vaimon lupa.
Olli.S kirjoitti:
Ihan hyvää asiaa, paitsi ensimmäinen kappale. Tottakai lopetettiin nimenomaan vastustuksen takia, mutta ilmoitus siitä tuli, että parempi lopettaa. Kirkko olisi jatkanut samalla tavalla, että moniin vaimoihin pitää olla piispan lupa, ja pääsääntöisesti ensimmäisen vaimon lupa.
Pääasia että lopetitte. Kumpi se sitten oli laki tai swe teidän ilmoitus?
- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Profeetta Joseph Smith edisti oikeaa Jeesuksen oppia. Vaikka hänen kannattamisensa voi näyttää samanlaiselta kuin lahkolaisuus tms. kaikki tuollaiset väitteet täytyy kuitenkin yksilökohtaisesti osoittaa tosiksi juuri meidän kirkkomme kohdalla.
Se ei toteudu. Tämä on toisenlainen. Tästä voi kysyä suoraan Jumalalta. Tässä ei ole niitä vikoja kuin väitetään. Sen voi tutkia kohta kohdalta. Mitään pahuutta ei kirkosta löydy. Vain joskus yksityisistä jäsenistä, niin kuin aina kun ihmisistä on kysymys.Pikkutyttöjen moninaintioppi, taika-alusvaatteet ym. eivät todellakaan ole Jeesuksen oppia vaan Smithin! Tottakai pikkutyttöjen moninainti ja tummaihoisten avoin sorto ovat kirkon vikoja!
- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Ihan hyvää asiaa, paitsi ensimmäinen kappale. Tottakai lopetettiin nimenomaan vastustuksen takia, mutta ilmoitus siitä tuli, että parempi lopettaa. Kirkko olisi jatkanut samalla tavalla, että moniin vaimoihin pitää olla piispan lupa, ja pääsääntöisesti ensimmäisen vaimon lupa.
Ilmoitusta ei ollut moninainnin aloittamiseen eikä lopettamiseen. Samoin oli rotusorron osalta. Rotusorto lopettiin kun kirkon verovapus oli uhattuna sen vuoksi. Smithillähän ei ollut Emman lupaa naiskenteluun esim. Fanny Algerin kanssa, joten valehtelet taas Olli!
Anonyymi kirjoitti:
Ilmoitusta ei ollut moninainnin aloittamiseen eikä lopettamiseen. Samoin oli rotusorron osalta. Rotusorto lopettiin kun kirkon verovapus oli uhattuna sen vuoksi. Smithillähän ei ollut Emman lupaa naiskenteluun esim. Fanny Algerin kanssa, joten valehtelet taas Olli!
Emman kohdalla oli eri tilanne. Hänen miehelleen Jumala käski moniavioisuuden ja Emman oli siihen alistuttava.
Näistä on vängätty loputtomasti ja loputtomasti se jatkuu. Sitten kun Jesus tulee ja Tuhatvuotinen Valtakunta, sitten nähdään kuka oli oikeassa. Joka nöyrtyy rukoilemaan, saa sen tietää jo nyt.- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Emman kohdalla oli eri tilanne. Hänen miehelleen Jumala käski moniavioisuuden ja Emman oli siihen alistuttava.
Näistä on vängätty loputtomasti ja loputtomasti se jatkuu. Sitten kun Jesus tulee ja Tuhatvuotinen Valtakunta, sitten nähdään kuka oli oikeassa. Joka nöyrtyy rukoilemaan, saa sen tietää jo nyt.Höpöhöpö. Joseph itse ystäviensä kanssa kehitteli moninaintikäskyn jätyään uskottomuudesta kiinni. Pelottelut siitä, että Jumala hävittää Emman, jos tämä ei alistu miehensä syrjähyppelyihin eivät tietenkään tulleet Jumalata vaan Josephilta itseltään. Emma ei hyväksynyt miehensä syrjähyppelyjä, mutta hävitettiinkö hänet vai hävitettiinkö joku muu?
Ja turha sinun on pelotella. Oma naamasi se venähtää kun sinulle paljastuu, että luvattua haaremia ei tulekaan. Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö. Joseph itse ystäviensä kanssa kehitteli moninaintikäskyn jätyään uskottomuudesta kiinni. Pelottelut siitä, että Jumala hävittää Emman, jos tämä ei alistu miehensä syrjähyppelyihin eivät tietenkään tulleet Jumalata vaan Josephilta itseltään. Emma ei hyväksynyt miehensä syrjähyppelyjä, mutta hävitettiinkö hänet vai hävitettiinkö joku muu?
Ja turha sinun on pelotella. Oma naamasi se venähtää kun sinulle paljastuu, että luvattua haaremia ei tulekaan.Turha keskustella sinun kanssa. Noihin on vastattu monta kertaa asiallisesti.
- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Turha keskustella sinun kanssa. Noihin on vastattu monta kertaa asiallisesti.
Et siis pysty nytkään vastaamaan. asia selvä.
Anonyymi kirjoitti:
Et siis pysty nytkään vastaamaan. asia selvä.
Sinä et keskustele asiallisesti ja toistelet samoja väitteitä, joihin on jo vastattu.
- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Sinä et keskustele asiallisesti ja toistelet samoja väitteitä, joihin on jo vastattu.
Keskusteluni on täysin asiallista. Onttoja selittely-yrityksiä olet esittänyt, et kunnon vastauksia. Onhan jokaiselle täysiälyiselle täysin selvää, että Jumala ei pelotellut Emmaa sanoen tuhoavansa tämän, jos hän ei hyväksy miehensä syrjähyppelyjä. Niiden sanojen kirjoittaja oli tietenkin Joseph itse. Todisteena sekin, että Emmaa EI TUHOTTU, mutta Joseph tuhottiin.
Anonyymi kirjoitti:
Keskusteluni on täysin asiallista. Onttoja selittely-yrityksiä olet esittänyt, et kunnon vastauksia. Onhan jokaiselle täysiälyiselle täysin selvää, että Jumala ei pelotellut Emmaa sanoen tuhoavansa tämän, jos hän ei hyväksy miehensä syrjähyppelyjä. Niiden sanojen kirjoittaja oli tietenkin Joseph itse. Todisteena sekin, että Emmaa EI TUHOTTU, mutta Joseph tuhottiin.
Keskustelusi ei ole ollenkaan asiallista. Tuo oli sieltä asiallisemmasta päästä.
- Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
Keskustelusi ei ole ollenkaan asiallista. Tuo oli sieltä asiallisemmasta päästä.
Miksi et halua keskustella? Erehtyikö Jumala kun sanoi tuhoavansa Emman, jso tämä ei hyväksy Josephin muita naisia? Osuiko tuho vahingossa väärään ihmiseen?
Olli.S kirjoitti:
Ja oikealla hetkellä.
Jos olisi tehty aikaisemmin tai myöhemmin, olisi tapahtunut paljon ikäviä asioita."Molemmat lopetettiin Jumalan ilmoituksen pohjalta. Itsekin näet, että se oli kaikin puolin järkevää."
Jumalan ilmoitus taisi olla USA:n laki.totuusvoittaaaina kirjoitti:
"Molemmat lopetettiin Jumalan ilmoituksen pohjalta. Itsekin näet, että se oli kaikin puolin järkevää."
Jumalan ilmoitus taisi olla USA:n laki.Poista ensin hirsi vallitsevan kristinuskon silmästä niin näet poistaa roskan meidän silmästä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124390MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar862240Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5571734Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011461Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671167Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331098- 51008
Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt218971Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60913Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3898