Lopultakin kansantajuinen selostus ilmastonmuutoksen syistä

Ilmastokeskusteluissa olen törmännyt tuon tuosta esrilaisiin yksittäisväittämiin, joista ei saa otetta, tai sitten tohtoritason matematiikkan varaan rakennettuja esitelmiä monimutkaisine laskelmineen. Mutta ensi kertaa törmäsin nyt esitykseen , joka pyrki pelkistämään hiilidioksidikierron niin yksinkertaiseksi, että kansakoulupoja riitti näkemään mistä on kysymys.

Tuo kahdeksan sivuinen selostus löytyy oheisesta osoitteesta ( www.bod.fi/s?k=soupfvjlkd1c ), ja varsinkin sen viimeisellä sivulla oleva kaaviokuva, jonka pohjana on Ilmatieteenlaitoksen ilmasto-oppaasta löytyvä vastaava kuva pysäytti ainakin minut, sillä ensikertaa tajusin , että fossiilinen hiili todellakin tulee elonkehän ulkopuolelta ja siirtyy sitten maan meren ja ilmakehän muodostamaan suljettuun kiertoon, Kun ihmisten ilmastoteot eivät pysty kiihdyttämään CO2:n poistumista elonkehästä, seuraa siiitä vääjäämättä sen kumuloituminen - puolet ilmakehään ,ja loput maahan ja meriin.

Vaikka kirjan ilmastoa käsittelevä osa toimii johdantona fiktiiviselle kakkososalle, kehottavat tekijät suhtautumaan johdantoon äärimmäisellä vakavuudella .

Kirjan kakkososa on sitten jo fiktiota siitä, mitä tapahtuu kun ilmastoteot eivät riitä, ja maailman joutuu kaaokseen, jossa fasismi kaappaa vallan feminismin kaavussa. Feminismi fasimin metafoorana ei varmaankan naurata kaikkia, mutta minulle siitä syntyvä musta huumori kelpasi.

Mutta nuo kahdeksan ensimmäistä sivua kannattaa tutkia huolella, Jos joku jaksaa ne käydä läpi, kuuntelisin mielellani kommentteja!

2

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sorry , linkki edellisessä ei näyttäisi toimivan joten toimisiko tämä. en oikein osaa näitä nettihommia
      www.bod.fi/s?k=soupfvjlkd1c

    • Sorry , ei taida vieläkään toimia kuin vetämällä siniseksi ja sitten siirtymällä jatkokomennolla ko osoitteeseen,
      Ainakin tekstin löytää googlettamalla: " BoD", sitten siellä kirjakaupan kenttään haku
      "Tulevaisuuden lyhyt historia"

      Sorry, mutta lukunäyte kyllä palkitsee etsijänsä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe