mitä autoklassikkoja tulee 1980-luvulta mieleen
autoklassikot 1980-luvulta
43
2021
Vastaukset
- Anonyymi
Ford Sierra Cosworth
BMW M5
BMW M3
Alpine A310 - Anonyymi
Ajattelisin klassikoksi päätymisen edellyttävän, että automallin on edes kohtuullisessa määrin näkynyt teillämme.
Näin joku 1980- luvun eksoottinen Ferrari ei ole täällä klassikko.
Itsellä tulee mieleen Peugeot 205 GTI.
Niitä kurvaili suhteellisen usein kadulla.- Anonyymi
Oli uskomattoman hieno peli, muistan, niitä oli paljon liikkeellä, taisi olla vielä joku lakoste mallikin.
- Anonyymi
Pikemmin Peugeot 504 diesel.
- Anonyymi
Ei 1980-luvun autoja voida vielä puhutella klassikoiksi jos auton varustetaso otetaan yhdeksi kriteeriksi. Samaa tekniikkaa löytyy sieltä kuin nykyisinkin.
- ruiskumoottori
- katalysaattori
- keskuslukko
- sähkölasit
- sähköisesti ohjattava sytytys
- ABS-jarrut
- yms.
Kun mennään 1970-luvulle, jolloin autoja piti huoltaakin 2.500 - 5.000 km välein kaasuttimien puhdistuksineen ja säätöineen. Virranjakajan kärkien viilauksineen, vaihtoineen ja säätöineen. Silloin vielä haaveiltiin mitä 1980-luku tuo tullessa. Jotain oltiin kuultukin tai haaveiltu sähkölaseista ja keskuslukoista. Silloin ei autossa ollut edes turvavöitä tai jos oli, ei tarvinnut käyttää.
Maanteillä taajama-alueen ulkopuolella ei ollut nopeusrajoituksia. Bensiinikin maksoi 0,11 € eli ale 70 penniä.
165x15 rengaskoko oli siihen aikaan leveä ja iso. 175/70x14 leveys oli jo ylellisyyttä jopa juppimaisuutta. Leveä ja matala. Miettikää tätä.
Jos joku pitäisi 1980-luvulta mainita, jolla samalla löytyy historiaa kirjoittaa vaikka kirjan on jo edellä mainittu Peugeot 205.
Auto oli monen nuoren ensimmäinen auto. Autosta löytyi sporttisuutta ja turvallisuutta. Autoa voitiin kutsua jopa juppiautoksi.
Moottorivaihtoehtoja oli 1,1 - 1,9 ja myös XUD7 1,7 diesel.
Suomalaiset hallitsivat MM-ralliakin mennen tullen voittaen merkillä useita maailmanmestaruuksia.
Peugeot-tehdaskin oli konkurssin partaalla ilman kakkosvitosta.
Näin minä ajattelen. - Anonyymi
Yleensäkin kaikki GTI versiot useista autoista, taisi myös alkaa dieseleiden kehitys ns. "Tykki" luokkaan olisiko ollut iso sitikka GTD.
- Anonyymi
Maastoautot tuolta ajalta, erityisesti ennen autoveroa, ovat jo jonkinasteisia klassikkoja. Vaikkapa Pajero, Patrol, Land cruiser hj60 ja hj40 joka tosin on vanhempaa perua. Sekä tietysti Suzuki sj410.
Jos hyväkuntoisen löytää niin kannattaa laittaa talteen. ford sierra
opel ascona
opel vectra < 88-92
mercedes w124
mercedes w123 76-85lada 2107
vw golf mk1 74-83
vw golf mk2 83-92- Anonyymi
Myönnänä että tässä on oma lehmä ojassa mutta silti:
Opel Calibra 16V.
Linjakas auto.- Anonyymi
Käsi pystyyn virheen merkiksi. Calibra esiteltiin vasta 1991. Väärä vuosikymmen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsi pystyyn virheen merkiksi. Calibra esiteltiin vasta 1991. Väärä vuosikymmen.
Ei takerruta pikkuseikkoihin.
90-luku on niin lähellä 80-lukua, siis ihan siinä vieressä, joten kyllä Calibra kelpaa listalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsi pystyyn virheen merkiksi. Calibra esiteltiin vasta 1991. Väärä vuosikymmen.
Lada 2107 lasketaanko Ford sierra
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei takerruta pikkuseikkoihin.
90-luku on niin lähellä 80-lukua, siis ihan siinä vieressä, joten kyllä Calibra kelpaa listalle.Peugeot 406, hakkaa muut 80-luvun auton ihan 100 - 0.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peugeot 406, hakkaa muut 80-luvun auton ihan 100 - 0.
Peugeot 406 oli ja on vieläkin luokassaan hieno, hyvin varusteltu ja turvallinen. Ajo-ominaisuuskin on loistava. Malli lanseerattiin Suomeen vasta 1996 joka syrjäytti 1987 tulleen nelosvitosen.
405 syrjäytti 505, joka taas lanseerattiin 1979 syrjäyttäen 504-mallit. Avolavamalli taisi kuitenkin vielä jäädä.
- Anonyymi
tyylikkäät kasarit
1. mercedes 300e
2. mercedes 300gd < valmistus alkoi jo 70-l lopussa
4. lada niva v 1977-
5. toyota carina
6. toyota corolla
7. lada 2101 1970-1988
8. lada 2102 1972-1984
9. lada 2103 1973-1980
10. ford taunus 1976-1982
11. mercedes 280e 1976-1985 - Anonyymi
mut oma top50 1980-l autot on
1. mercedes 300gd
2. mercedes 240d
3. mercedes 240d
4. mercedes 300e
5. mercedes 450sel 1972-1979
6. mercedes 280sel 1979-1991
7. opel ascona 1970-1988
8. opel kadett 1973-1979. 1979-1984
9. fiat 131 1974-1984
10. fiat croma 1985-1992 - Anonyymi
Kyllä se ehdottomasti kotimainen Saab, 900, 99;, 90 ja tietysti varhaisemmat 96.
900 turbo on klassikko kuten rupeavat olemaan kaikki 99. - Anonyymi
Eipäs unohdeta ikonista DATSUN Cherry:ä. 120 A, siinä oli sitä jotakin ;)
- Anonyymi
Kaiken 800 kg edestä... On täytynyt olla ohutta peltiä.
- Anonyymi
Audi 100 ensimmäinen täysin galvanoidusta pellistä koottu auto..
- Anonyymi
Sinkitystä käytettiin ei galvanointia!
- Anonyymi
Kyllä Audi 100 on vieläki suhkot modernin näköinen. Itsellä kakos autona 1988 2.3E tallissa. Kesäsin ajelen enimmäkseen😀
- Anonyymi
BMW E24 Series II
- Anonyymi
Joku tuolla ylempänä väitti, että 80-luvun autoista löytyy absit sun muut nykyajan varusteet. Ok, joistain kalliimman luokan autoista ne löytyivät, mutta ei vielä kansanautoissa ollut noita. Yleensä 80-luvun kansanautossa oli vielä:
- kaasutinmoottori, monesti vielä käsikäyttöisellä rikastimella.
- manuaaliset veivi-ikkunat
- alipainetehostetut jarrut, ei ABS järjestelmää, poislukien kalliit Mersujen huippumallit ja Hondalla taisi olla jonkinlainen yksinkertaisempi ALB-niminen lukkiutumaton jarrujärjestelmä.
- ei ilmastointilaitetta
- ohjaustehostin ja keskuslukitus saattoi olla ylemmän keskiluokan autojen paremmissa varustetasoissa.
- katkojan kärjet oli vielä 80-luvun alkuvuosina aika yleisiä ennenkuin kärjetön sytytysjärjestelmä yleistyi.
- kuka vielä muistaa sellaisenkin yksityiskohdan, kuin käsikäyttöinen imuilman esilämmitysläpän kääntäminen talvi- ja kesäasentoon? Talviasennossa imuilma kulki pakosarjan lämpöpellin alta ilmansuodattimelle kaasuttimen jäätymisen vähentämiseksi. Myöhemmin sekin muuttui automaattiseksi, bimetallijousella kääntyväksi ja imusarjoihin tuli PTC-sähkölämmittimiä vähentämään kaasuttimen jäätymistaipumusta.
- ulkopeilitkin olivat joskus halvimmissa malleissa käsin säädettävä, yleensä sentään sisältä mekaanisesti vivulla säädettävissä. Mielestäni sisältä vivulla säädettävät peilit riittäisivät tänä päivänäkin, koska harvemmin autoilla on montaa kuljettajaa, jolloin kun peilit on säädetty hankintahetkellä kohdalleen, niihin ei sen jälkeen tarvitse puuttua ja sähkömoottorit sitten vanhemmiten juuttuvat paikalleen käytön puutteessa ja kosteuden yms. karujen ulkoilmaolosuhteiden takia.
- Istuinlämmittimet alkoivat yleistyä 80-luvulla mutta läheskään kaikissa autoissa niitä ei vielä silloin ollut, ainakaan halvemmissa malleissa.
- Turboja oli vain kalliissa vauhtiversioissa, esim. Saab 900 Turbo.
- Turvatyynyjäkään ei ollut vielä kuin kalliissa Mersujen huippumalleissa.
- Audilla oli mekaaninen törmäysturvallisuusjärjestelmä nimeltään Procon-Ten (tai jotain lähelle tuota), joka törmäyksessä veti rattia poispäin kuljettajasta ja kiristi turvavöistä löysät pois.
- mittaristot olivat yleensä vielä kunnon viisareilla, vaijeritoiminen nopeusmittari, mekaaninen matkamittari, perusvalikoima varoitusvaloja, ei mitään moottorihäiriövaloja yleensä. Joissain harvoissa autoissa oli elektroninen digimittaristo, esim. 1988 Fiat Tipo DGT, jossa se tosin ei tainnut kovin hyvin pelata edes uudekseltaan...
80-luvulla aerodynamiikka oli suuressa huudossa automaailmassa. Ehkäpä sen ajan aerodynaamisimmat autot ainakin ovat klassikoita, esim. Audi 100, Ford Sierra, munamallin Opel Kadett E, jenkeistä Pontiac Firebird, jne.
Vähemmän tunnetut "välimallit" kannattaisi pelastaa myös, esim. Honda Quintet, Datsun-Nissan Stanza, Mitsubishi Tredia ja Toyota Tercel.- Anonyymi
Kannatan..., tämän ajan romu/hylkiö on tulevaisuuden löytö;)
- Anonyymi
Joissain autoissa on ollut polttoaineen suihkutus jo 70-luvulla...
- Anonyymi
Jo 1960-luvulla tuotiin Suomeen Peugeot 404 injection. Näin perässäkin luki.
Sinä sai ns. matoperä vauhtia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jo 1960-luvulla tuotiin Suomeen Peugeot 404 injection. Näin perässäkin luki.
Sinä sai ns. matoperä vauhtia.Silloin 60-luvun lopulla tulivat vaivoiksemme myös surullisen kuuluisa VW-kaksikko eli ruiskutusmoottoriset 411E sekä 412E eli remont, remont......remont.
- Anonyymi
1980 luku oli paskin vuosikymmen, mitä tulee auton muotoiluun. Rumia nelikulmaisia laatikoita, ei tule mieleen ainuttakaan muotoilultaan onnistunutta autoa. Toinen melkein yhtä paska vuosikymmen on 2010 alkanut, hiivalla paisutettuja, kaikkien kyljissä rumat teräväsärmäiset kanttaukset ja täydellisen persoonattomia, joiden merkkiä ei tunnista ulkonäöstä.
- Anonyymi
Täällä jo mainittukin Ford Sierra oli kyllä suorastaan futuristisesti muotoiltu tullessaan aikoinaan markkinoille.
- Anonyymi
Toyota Carina II korvasi 80-luvun puolivälin jälkeen aiemman laatikkomaisen Carinan.
Carina II Hatchback on erityisen hyvin muotoiltu ja hyvännäköinen, ja myös erityisen kestävä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota Carina II korvasi 80-luvun puolivälin jälkeen aiemman laatikkomaisen Carinan.
Carina II Hatchback on erityisen hyvin muotoiltu ja hyvännäköinen, ja myös erityisen kestävä.Sukulaisen Toyota Carina 2 1.6 on ajettu 561000km ja toimii yhä.
- Anonyymi
A-mallin Manta 1.9 SR ei mikään raketti ,mutta päitä 70 luvulla käänsi
ja hyvä ajaa kestävä- Anonyymi
Tuli inssiajo suoritettua Mantalla 1972.
Oranssinen Opel Manta oli todelle katseen kääntäjä sen voimakkaan muotoilun takia.
Tuo 1972 oli myöskin rajana ns. 80 km lätkän käytölle.
1.7.1972 tuli 80 km nopeusrajoitus kortin saaneelle yhdeksi vuodeksi voimaan.
n. 15 cm halkaisijaltaan oleva pyöreä kiekko jossa numero 80. Muovinen lätkä piti olla takaikkunassa näkyvissä. Sakko tuli jos lätkää ei näkynyt.
Itse sain kortin 30.6.1972. Todellisuudessa ajolupa oli vihkomallinen. Se muuttui korttimalliksi tämän jälkeen.
- Anonyymi
No siis itse pidän klassikkona Morris marinaa. Se oli aikanaan yleinen ja monella on siihen liittyviä muistoja. Vaikka se ei ehkä ollut mikään paras ajettava niin ainakin ne mitä mun suvulla ollut ovat toimineet ihan hyvin käsittääkseni. Myönnän etten itse ole ikinä nähnyt marinaa paljaalla silmällä, koska oon syntynyt 05, mutta ihan kivan näköinen auto. Ei oo nii tylsän näkönen ku uudet.
- Anonyymi
Marina ei ole 80-luvun auto.
Tykkäsin ja pidän edelleen 80-luvun muotoilutyylistä, terävän särmikkäitä autoja, mutta silti kiilamaisen aerodynaamisia. Muodoissa oli jämäkkyyttä, ja tietynlaista varmuutta, tarkoituksenmukaisuutta, selkeyttä ja järkevyyttä eikä mitään keinotekoisia tarkoituksettomia pokkauksia ja pullisteluja kuten nykyautoissa.
Esimerkiksi Mazda 626 1983-87, ja 323 1981-85, Mitsubishi Colt & Lancer ja Galant 1984-88, Nissan Cherry ja Sunny 1982-86, Honda Civic lasiperä 1984-88, Accord 1985-90, Toyota Tercel ja Corolla 1983-87, vähemmän tunnetuista japseista voisi mainita Nissan Prairien, ensimmäisiä tila-autoja, Mitsubishi SpaceWagon samalla idealla, Nissan Stanza ja Mitsubishi Tredia, molemmat ikäänkuin "välikoon" autoja. Kasarilla oli myös isoja japanilaisia, kuten Toyota Crown ja Cressida, Datsun-Nissan Laurel ja Cedric, Mazda 929. Toyota Camrykin tuli ensimmäisen kerran 80-luvulla myyntiin.
Euroautoista Opel Ascona, Kadett E 1984-91, Mercedes 190 (W201) ja W124, Ford Sierra ja Escort 1980-86, VW Golf II.
Ranskalaisista Peugeot 205 ja 309 sekä 405, Renault 9 ja 11, Citroen BX ja Visa.
Muista mm. Seat Ibiza ja Malaga, Lada 2105 ja Samara, Skoda Favorit, Pontiac Firebird & Chevrolet Camaro 1982-1992, Chevrolet Corvette C4 1984-1996(?), Volvo 200-sarja ja Saab 90 sekä 900, ysitonnarikin. Fiat Uno, Ritmo ja Regata oli kasarilla myös suosittuja autoja, joten klassikkoja.
Olisi vielä varmaan paljon muitakin, mutta tässäkin on jo aika paljon.
- Anonyymi
Itse vetelin 1970-80 luvulla Trabantilla hiekkatie pöllyen,joka sittemmin vaihtui vapaakytkimelliseen Wartburgiin.Nykyisin ei ole autoa eikä korttia.En saa ajaa enää ,kuin leikkiautoa.
- Anonyymi
Se Trabantti ja Warrekin oli leikkiautoja.
- Anonyymi
Parikymppisenä kuolasin Peugeot 205 GTI:n perään. Mikä oli tietty tavoittamaton unelma. Nyt - 40 vuotta myöhemmin - olen tehnyt vakaan päätöksen: on aika. Ja ikämiestyyliin avoversiona eli CTI. Ja juuri 60v plakkarissa tiätty museorekisteröitynä. Tietääkö kukaan, onko näitä oikeasti saatavilla?
- Anonyymi
On saatavilla mutta ole varovainen mitä haluat. Kuusikymppisenä vuotava katto ja loputtomat korjaamiset ei ole yhtä huolettomia kuin parikymppisenä.
- Anonyymi
Nissan Nynny, Simca 1000, Toyota Korolla, Wauxhll Velax
- Anonyymi
Voord Eskortti, Volvo 343, skoda 120L, tojota kroun. Pappa Tunturi, Salora, pisara rellu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2282045Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101778Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse581307Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801175Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89964TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15960- 46925
- 70812
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42804