autoklassikot 1980-luvulta

Anonyymi

mitä autoklassikkoja tulee 1980-luvulta mieleen

43

2056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ford Sierra Cosworth
      BMW M5
      BMW M3
      Alpine A310

    • Anonyymi

      Ajattelisin klassikoksi päätymisen edellyttävän, että automallin on edes kohtuullisessa määrin näkynyt teillämme.
      Näin joku 1980- luvun eksoottinen Ferrari ei ole täällä klassikko.

      Itsellä tulee mieleen Peugeot 205 GTI.
      Niitä kurvaili suhteellisen usein kadulla.

      • Anonyymi

        Oli uskomattoman hieno peli, muistan, niitä oli paljon liikkeellä, taisi olla vielä joku lakoste mallikin.


      • Anonyymi

        Pikemmin Peugeot 504 diesel.


    • Anonyymi

      Ei 1980-luvun autoja voida vielä puhutella klassikoiksi jos auton varustetaso otetaan yhdeksi kriteeriksi. Samaa tekniikkaa löytyy sieltä kuin nykyisinkin.
      - ruiskumoottori
      - katalysaattori
      - keskuslukko
      - sähkölasit
      - sähköisesti ohjattava sytytys
      - ABS-jarrut
      - yms.

      Kun mennään 1970-luvulle, jolloin autoja piti huoltaakin 2.500 - 5.000 km välein kaasuttimien puhdistuksineen ja säätöineen. Virranjakajan kärkien viilauksineen, vaihtoineen ja säätöineen. Silloin vielä haaveiltiin mitä 1980-luku tuo tullessa. Jotain oltiin kuultukin tai haaveiltu sähkölaseista ja keskuslukoista. Silloin ei autossa ollut edes turvavöitä tai jos oli, ei tarvinnut käyttää.
      Maanteillä taajama-alueen ulkopuolella ei ollut nopeusrajoituksia. Bensiinikin maksoi 0,11 € eli ale 70 penniä.
      165x15 rengaskoko oli siihen aikaan leveä ja iso. 175/70x14 leveys oli jo ylellisyyttä jopa juppimaisuutta. Leveä ja matala. Miettikää tätä.

      Jos joku pitäisi 1980-luvulta mainita, jolla samalla löytyy historiaa kirjoittaa vaikka kirjan on jo edellä mainittu Peugeot 205.
      Auto oli monen nuoren ensimmäinen auto. Autosta löytyi sporttisuutta ja turvallisuutta. Autoa voitiin kutsua jopa juppiautoksi.
      Moottorivaihtoehtoja oli 1,1 - 1,9 ja myös XUD7 1,7 diesel.

      Suomalaiset hallitsivat MM-ralliakin mennen tullen voittaen merkillä useita maailmanmestaruuksia.
      Peugeot-tehdaskin oli konkurssin partaalla ilman kakkosvitosta.
      Näin minä ajattelen.

    • Anonyymi

      Yleensäkin kaikki GTI versiot useista autoista, taisi myös alkaa dieseleiden kehitys ns. "Tykki" luokkaan olisiko ollut iso sitikka GTD.

    • Anonyymi

      Maastoautot tuolta ajalta, erityisesti ennen autoveroa, ovat jo jonkinasteisia klassikkoja. Vaikkapa Pajero, Patrol, Land cruiser hj60 ja hj40 joka tosin on vanhempaa perua. Sekä tietysti Suzuki sj410.
      Jos hyväkuntoisen löytää niin kannattaa laittaa talteen.

    • ford sierra
      opel ascona
      opel vectra < 88-92
      mercedes w124
      mercedes w123 76-85

    • lada 2107
      vw golf mk1 74-83
      vw golf mk2 83-92

    • Anonyymi

      Myönnänä että tässä on oma lehmä ojassa mutta silti:

      Opel Calibra 16V.
      Linjakas auto.

      • Anonyymi

        Käsi pystyyn virheen merkiksi. Calibra esiteltiin vasta 1991. Väärä vuosikymmen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsi pystyyn virheen merkiksi. Calibra esiteltiin vasta 1991. Väärä vuosikymmen.

        Ei takerruta pikkuseikkoihin.
        90-luku on niin lähellä 80-lukua, siis ihan siinä vieressä, joten kyllä Calibra kelpaa listalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsi pystyyn virheen merkiksi. Calibra esiteltiin vasta 1991. Väärä vuosikymmen.

        Lada 2107 lasketaanko Ford sierra


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei takerruta pikkuseikkoihin.
        90-luku on niin lähellä 80-lukua, siis ihan siinä vieressä, joten kyllä Calibra kelpaa listalle.

        Peugeot 406, hakkaa muut 80-luvun auton ihan 100 - 0.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peugeot 406, hakkaa muut 80-luvun auton ihan 100 - 0.

        Peugeot 406 oli ja on vieläkin luokassaan hieno, hyvin varusteltu ja turvallinen. Ajo-ominaisuuskin on loistava. Malli lanseerattiin Suomeen vasta 1996 joka syrjäytti 1987 tulleen nelosvitosen.
        405 syrjäytti 505, joka taas lanseerattiin 1979 syrjäyttäen 504-mallit. Avolavamalli taisi kuitenkin vielä jäädä.


    • Anonyymi

      tyylikkäät kasarit
      1. mercedes 300e
      2. mercedes 300gd < valmistus alkoi jo 70-l lopussa
      4. lada niva v 1977-
      5. toyota carina
      6. toyota corolla
      7. lada 2101 1970-1988
      8. lada 2102 1972-1984
      9. lada 2103 1973-1980
      10. ford taunus 1976-1982
      11. mercedes 280e 1976-1985

    • Anonyymi

      mut oma top50 1980-l autot on
      1. mercedes 300gd
      2. mercedes 240d
      3. mercedes 240d
      4. mercedes 300e
      5. mercedes 450sel 1972-1979
      6. mercedes 280sel 1979-1991
      7. opel ascona 1970-1988
      8. opel kadett 1973-1979. 1979-1984
      9. fiat 131 1974-1984
      10. fiat croma 1985-1992

    • Anonyymi

      Kyllä se ehdottomasti kotimainen Saab, 900, 99;, 90 ja tietysti varhaisemmat 96.
      900 turbo on klassikko kuten rupeavat olemaan kaikki 99.

    • Anonyymi

      Eipäs unohdeta ikonista DATSUN Cherry:ä. 120 A, siinä oli sitä jotakin ;)

      • Anonyymi

        Kaiken 800 kg edestä... On täytynyt olla ohutta peltiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiken 800 kg edestä... On täytynyt olla ohutta peltiä.

        Vuosimallin 1984 honda accord painoi 980 kg. kaikki tuon ajan autot olivat aika kevytrakenteisia.
        sähköautointosa ohella EU:n olisi kannattanut panostaa myös keveisiin polttomoottoriautoihin, joiden hiukkaspäästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin 2-3x painavammilla sähköautoilla.
        Max 900 kg painoa, max 1,2 litran ahtamaton kone ja ainoa nykyaikainen pakollinen varuste katalysaattori. Saataisiin roomalaisetkin pysymään autoilevina kaupunkilaisina.
        Tuollaiset autot kuluttaisivat polttoainetta alle 4 litraa sadalla kaupunkiajossa. ja alle 3 maantieajossa. maksaisivatkin jotain 7990€
        ei airbaggejä, ei vireystilan valvontaa, ei hätäsoittojärjestelmää, ei abs jarruja (ehkä), ei luistonestojärjestelmää....


    • Anonyymi

      Audi 100 ensimmäinen täysin galvanoidusta pellistä koottu auto..

      • Anonyymi

        Sinkitystä käytettiin ei galvanointia!


      • Anonyymi

        Kyllä Audi 100 on vieläki suhkot modernin näköinen. Itsellä kakos autona 1988 2.3E tallissa. Kesäsin ajelen enimmäkseen😀


    • Anonyymi

      BMW E24 Series II

    • Anonyymi

      Joku tuolla ylempänä väitti, että 80-luvun autoista löytyy absit sun muut nykyajan varusteet. Ok, joistain kalliimman luokan autoista ne löytyivät, mutta ei vielä kansanautoissa ollut noita. Yleensä 80-luvun kansanautossa oli vielä:
      - kaasutinmoottori, monesti vielä käsikäyttöisellä rikastimella.
      - manuaaliset veivi-ikkunat
      - alipainetehostetut jarrut, ei ABS järjestelmää, poislukien kalliit Mersujen huippumallit ja Hondalla taisi olla jonkinlainen yksinkertaisempi ALB-niminen lukkiutumaton jarrujärjestelmä.
      - ei ilmastointilaitetta
      - ohjaustehostin ja keskuslukitus saattoi olla ylemmän keskiluokan autojen paremmissa varustetasoissa.
      - katkojan kärjet oli vielä 80-luvun alkuvuosina aika yleisiä ennenkuin kärjetön sytytysjärjestelmä yleistyi.
      - kuka vielä muistaa sellaisenkin yksityiskohdan, kuin käsikäyttöinen imuilman esilämmitysläpän kääntäminen talvi- ja kesäasentoon? Talviasennossa imuilma kulki pakosarjan lämpöpellin alta ilmansuodattimelle kaasuttimen jäätymisen vähentämiseksi. Myöhemmin sekin muuttui automaattiseksi, bimetallijousella kääntyväksi ja imusarjoihin tuli PTC-sähkölämmittimiä vähentämään kaasuttimen jäätymistaipumusta.
      - ulkopeilitkin olivat joskus halvimmissa malleissa käsin säädettävä, yleensä sentään sisältä mekaanisesti vivulla säädettävissä. Mielestäni sisältä vivulla säädettävät peilit riittäisivät tänä päivänäkin, koska harvemmin autoilla on montaa kuljettajaa, jolloin kun peilit on säädetty hankintahetkellä kohdalleen, niihin ei sen jälkeen tarvitse puuttua ja sähkömoottorit sitten vanhemmiten juuttuvat paikalleen käytön puutteessa ja kosteuden yms. karujen ulkoilmaolosuhteiden takia.
      - Istuinlämmittimet alkoivat yleistyä 80-luvulla mutta läheskään kaikissa autoissa niitä ei vielä silloin ollut, ainakaan halvemmissa malleissa.
      - Turboja oli vain kalliissa vauhtiversioissa, esim. Saab 900 Turbo.
      - Turvatyynyjäkään ei ollut vielä kuin kalliissa Mersujen huippumalleissa.
      - Audilla oli mekaaninen törmäysturvallisuusjärjestelmä nimeltään Procon-Ten (tai jotain lähelle tuota), joka törmäyksessä veti rattia poispäin kuljettajasta ja kiristi turvavöistä löysät pois.
      - mittaristot olivat yleensä vielä kunnon viisareilla, vaijeritoiminen nopeusmittari, mekaaninen matkamittari, perusvalikoima varoitusvaloja, ei mitään moottorihäiriövaloja yleensä. Joissain harvoissa autoissa oli elektroninen digimittaristo, esim. 1988 Fiat Tipo DGT, jossa se tosin ei tainnut kovin hyvin pelata edes uudekseltaan...

      80-luvulla aerodynamiikka oli suuressa huudossa automaailmassa. Ehkäpä sen ajan aerodynaamisimmat autot ainakin ovat klassikoita, esim. Audi 100, Ford Sierra, munamallin Opel Kadett E, jenkeistä Pontiac Firebird, jne.

      Vähemmän tunnetut "välimallit" kannattaisi pelastaa myös, esim. Honda Quintet, Datsun-Nissan Stanza, Mitsubishi Tredia ja Toyota Tercel.

      • Anonyymi

        Kannatan..., tämän ajan romu/hylkiö on tulevaisuuden löytö;)


    • Anonyymi

      Joissain autoissa on ollut polttoaineen suihkutus jo 70-luvulla...

      • Anonyymi

        Jo 1960-luvulla tuotiin Suomeen Peugeot 404 injection. Näin perässäkin luki.
        Sinä sai ns. matoperä vauhtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo 1960-luvulla tuotiin Suomeen Peugeot 404 injection. Näin perässäkin luki.
        Sinä sai ns. matoperä vauhtia.

        Silloin 60-luvun lopulla tulivat vaivoiksemme myös surullisen kuuluisa VW-kaksikko eli ruiskutusmoottoriset 411E sekä 412E eli remont, remont......remont.


    • Anonyymi

      1980 luku oli paskin vuosikymmen, mitä tulee auton muotoiluun. Rumia nelikulmaisia laatikoita, ei tule mieleen ainuttakaan muotoilultaan onnistunutta autoa. Toinen melkein yhtä paska vuosikymmen on 2010 alkanut, hiivalla paisutettuja, kaikkien kyljissä rumat teräväsärmäiset kanttaukset ja täydellisen persoonattomia, joiden merkkiä ei tunnista ulkonäöstä.

      • Anonyymi

        Täällä jo mainittukin Ford Sierra oli kyllä suorastaan futuristisesti muotoiltu tullessaan aikoinaan markkinoille.


      • Anonyymi

        Toyota Carina II korvasi 80-luvun puolivälin jälkeen aiemman laatikkomaisen Carinan.
        Carina II Hatchback on erityisen hyvin muotoiltu ja hyvännäköinen, ja myös erityisen kestävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota Carina II korvasi 80-luvun puolivälin jälkeen aiemman laatikkomaisen Carinan.
        Carina II Hatchback on erityisen hyvin muotoiltu ja hyvännäköinen, ja myös erityisen kestävä.

        Sukulaisen Toyota Carina 2 1.6 on ajettu 561000km ja toimii yhä.


    • Anonyymi

      A-mallin Manta 1.9 SR ei mikään raketti ,mutta päitä 70 luvulla käänsi
      ja hyvä ajaa kestävä

      • Anonyymi

        Tuli inssiajo suoritettua Mantalla 1972.
        Oranssinen Opel Manta oli todelle katseen kääntäjä sen voimakkaan muotoilun takia.
        Tuo 1972 oli myöskin rajana ns. 80 km lätkän käytölle.
        1.7.1972 tuli 80 km nopeusrajoitus kortin saaneelle yhdeksi vuodeksi voimaan.
        n. 15 cm halkaisijaltaan oleva pyöreä kiekko jossa numero 80. Muovinen lätkä piti olla takaikkunassa näkyvissä. Sakko tuli jos lätkää ei näkynyt.
        Itse sain kortin 30.6.1972. Todellisuudessa ajolupa oli vihkomallinen. Se muuttui korttimalliksi tämän jälkeen.


    • Anonyymi

      No siis itse pidän klassikkona Morris marinaa. Se oli aikanaan yleinen ja monella on siihen liittyviä muistoja. Vaikka se ei ehkä ollut mikään paras ajettava niin ainakin ne mitä mun suvulla ollut ovat toimineet ihan hyvin käsittääkseni. Myönnän etten itse ole ikinä nähnyt marinaa paljaalla silmällä, koska oon syntynyt 05, mutta ihan kivan näköinen auto. Ei oo nii tylsän näkönen ku uudet.

      • Anonyymi

        Marina ei ole 80-luvun auto.

        Tykkäsin ja pidän edelleen 80-luvun muotoilutyylistä, terävän särmikkäitä autoja, mutta silti kiilamaisen aerodynaamisia. Muodoissa oli jämäkkyyttä, ja tietynlaista varmuutta, tarkoituksenmukaisuutta, selkeyttä ja järkevyyttä eikä mitään keinotekoisia tarkoituksettomia pokkauksia ja pullisteluja kuten nykyautoissa.
        Esimerkiksi Mazda 626 1983-87, ja 323 1981-85, Mitsubishi Colt & Lancer ja Galant 1984-88, Nissan Cherry ja Sunny 1982-86, Honda Civic lasiperä 1984-88, Accord 1985-90, Toyota Tercel ja Corolla 1983-87, vähemmän tunnetuista japseista voisi mainita Nissan Prairien, ensimmäisiä tila-autoja, Mitsubishi SpaceWagon samalla idealla, Nissan Stanza ja Mitsubishi Tredia, molemmat ikäänkuin "välikoon" autoja. Kasarilla oli myös isoja japanilaisia, kuten Toyota Crown ja Cressida, Datsun-Nissan Laurel ja Cedric, Mazda 929. Toyota Camrykin tuli ensimmäisen kerran 80-luvulla myyntiin.
        Euroautoista Opel Ascona, Kadett E 1984-91, Mercedes 190 (W201) ja W124, Ford Sierra ja Escort 1980-86, VW Golf II.
        Ranskalaisista Peugeot 205 ja 309 sekä 405, Renault 9 ja 11, Citroen BX ja Visa.
        Muista mm. Seat Ibiza ja Malaga, Lada 2105 ja Samara, Skoda Favorit, Pontiac Firebird & Chevrolet Camaro 1982-1992, Chevrolet Corvette C4 1984-1996(?), Volvo 200-sarja ja Saab 90 sekä 900, ysitonnarikin. Fiat Uno, Ritmo ja Regata oli kasarilla myös suosittuja autoja, joten klassikkoja.
        Olisi vielä varmaan paljon muitakin, mutta tässäkin on jo aika paljon.


    • Anonyymi

      Itse vetelin 1970-80 luvulla Trabantilla hiekkatie pöllyen,joka sittemmin vaihtui vapaakytkimelliseen Wartburgiin.Nykyisin ei ole autoa eikä korttia.En saa ajaa enää ,kuin leikkiautoa.

      • Anonyymi

        Se Trabantti ja Warrekin oli leikkiautoja.


    • Anonyymi

      Parikymppisenä kuolasin Peugeot 205 GTI:n perään. Mikä oli tietty tavoittamaton unelma. Nyt - 40 vuotta myöhemmin - olen tehnyt vakaan päätöksen: on aika. Ja ikämiestyyliin avoversiona eli CTI. Ja juuri 60v plakkarissa tiätty museorekisteröitynä. Tietääkö kukaan, onko näitä oikeasti saatavilla?

      • Anonyymi

        On saatavilla mutta ole varovainen mitä haluat. Kuusikymppisenä vuotava katto ja loputtomat korjaamiset ei ole yhtä huolettomia kuin parikymppisenä.


    • Anonyymi

      Nissan Nynny, Simca 1000, Toyota Korolla, Wauxhll Velax

    • Anonyymi

      Voord Eskortti, Volvo 343, skoda 120L, tojota kroun. Pappa Tunturi, Salora, pisara rellu

    • Anonyymi

      Oma suosikkini: Honda prelude, se oli -80luvulla parhaimman näköinen. Itse asiassa joka vuosikymmenellä oli omansa : -70 luvulla Toyota celica,

    • Anonyymi

      Saab 900, Fiat Uno, Ford Sierra, Honda Civic (1987-), Peugeot 205.
      Mitä paremmalla moottorilla, sitä keräiltävämpi klassikko.
      Oma suosikkini on aika harvinainen Lancia Delta HF Integrale. Tuollaisen kun olisi älynnyt laittaa säilöön vähän ajettuna 90-luvun alussa, niin siitä saisi nyt hyvät rahat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4600
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      91
      2366
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      567
      1800
    4. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      9
      1503
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      101
      1491
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1187
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1128
    8. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      219
      1000
    9. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      967
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      958
    Aihe