Elikkäs mahdollisina tulevina karavaanareina mietitään mikä olis hyvä hankinta. Toiveina mahdollisimman pienikokoinen matkailuauto jossa makuupaikka vähintään kahdelle ja jääkaappi sekä hella. (Vessalla ei niin väliä suihkusta nyt puhumattakaan toki jos ne mukaan mahtuu niin mikäpä siinä...)
Tuolla liikenteessä näin sellaisen kuin knaus sport traveller. Näytti kätevältä. Mitä mieltä siitä ja mitä muita olis?
Mitä eroa on retkeilyautolla ja matkailuautolla?
Suositelkaa pientä matkailuautoa
15
366
Vastaukset
- Anonyymi
Ainoa mitä voin suositella on se millä alustalla kyseinen auto on eli Mersu ja Fiat Dukato.Muut on roskaa kuten sitikat ja renut. Fiat halvin korjata ja kestää.
- Anonyymi
Citroen ja Fiat Ducato ovat käytännössä sama auto, erot ovat kosmetiikkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Citroen ja Fiat Ducato ovat käytännössä sama auto, erot ovat kosmetiikkaa.
Ja Peugeot.
- Anonyymi
Jos etsii mahdollisimman pientä, niin kannattaa katsella niitä VAN malleja, joita on useilla valmistajilla. Toinen vaihtoehto on sitten ne peltikuoriset pakettiautot, joista on tehty matkailu /retkeilyauto. Kai se retkeily on ollut alun perin vain päiväkäyttöön tarkoitettu, mutta myöhemmin on käsitteet sekoittuneet.
Lyhyitä, parilla vuoteella varustettuja on runsaasti tarjolla, ainakin uudempia. - Anonyymi
Matkailuautossa on yleisimmin avolavapakuauton alustalle rakennettu matkailuvaunun tekniikalla rakennettu asuinosa. Suurin etu on siinä että asuinosa on leveämpi ja korkeampi kuin retkeilyautossa, joten koriin saadaan rakennettua helpommin riittävän väljät asuintila. Korin rakenteesta riippuen täyspitkiä makuupaikkojakin löytyy paljonkin. Alko-ovimallissa ("kyömy" ohjaamon päällä) vuodepaikkoja on runsaasti. Kahden hengen käytöön sopii hyvin myös ns. puoli-integroidut mallit joissa tuota lisäosaa ei ole.
Retkeilyauto on pakettiauton vakiokoriin (ehkä korotettu katto, jos lain vaatima korkeus ei muuten riitä) tehty matkailuauto. Normaaliin pakuauton tavaratilaan on rakennettu matkailuvarustus. Tilat ovat siis huomattavasti pienemmät ja riippuu korimallista. Pidempään koriin saadaan enemmän tilaa kun vuoteet voidaan rakentaa pitkittäin. Jos vuoteet ovat poikittain (pienemmät autot), Ducaton koriin mahtuu ilman korimuutoksia riittävän pitkät vuoteet, muissa merkeissä voidaan joutua tekemään hassuja möykkyjä kylkiin. Retkeilyautot ovat enimmäkseen kahdelle hengelle parhaimpia, lisämatkustajien yöpyminen voi olla jo hankalaa.- Anonyymi
KIITOS, paljon uutta tietoa joten nyt vaan miettimään mitä halutaan t ap
- Anonyymi
Pahoittelut seinällisestä tekstiä...
Retkeilyauto on pakettiauton näköinen ja kokoinen, sisältä ahtaampi.
Alkovi mallissa pakun rungolle rakennettu asuinosa ja ohjaamon päällä makuupaikat eli se kyömy. Yleensä niitä makuupaikkoja näissä eniten.
Puoli-integroitussa ei ole sitä isoa otsapattia, takatilat muuten samaa luokkaa alkovi-mallisten kanssa.
VAN- mallit pääosin myös ilman otsapattia, takatilat kapeampia kuin alkovi- tai puoli-integroidussa mutta leveämmät kuin retkeilyautossa.
Integroidussa (jotkut sanovat myös täysintegroitu) korivalmistaja on rakentanut alustaa lukuunottamatta kaiken keulasta takapuskuriin.
Pääsääntöisesti integroituja pidetään hiljaisimpina ja lämpimimpinä mutta ovat kalleimpia. Retkeilyauto ja Van mallit kuluttaa vähiten ja puoli-integroiduista varsinkin ns. halpismerkit suhteessa edullisimpia. Eristyksiltään retkeilyauto on heikoin.
Knausista ei itsellä kokemuksia mutta eiköhän googlettamalla löydy.
Hyvä hankinta lienee se mikä parhaiten omaan käyttöön sopii. Aloittaa vaikka sisätiloista, toimiiko ne omassa käytössä ja onko tilaa riittävästi. Tuleeko fillarit mukaan jne.
Sitten sotketaan mukaan eristys, eli retkeilläänkö vain kesällä vai myös keväisin ja syksyisin tai jopa talvellakin.
Lämmitin sitten myös omien tarpeiden mukaan, kaksi yleisintä on Alde ja Trumatic.
Alde nestekiertoinen lämmitin ja jos siihen lisätty lämmönvaihdin niin siitä saa mukavasti kylmällä ajaessa lämpöä asuinosaan.
Traumatic on puhallin lämmitin joka piisaa kyllä moneen menoon, on edullisempi mutta ei välttämättä sovellu allergikolle ja mallista riippuen on kovemmilla pakkasilla varsin äänekäs.
Sitten alustoista, perustuu paljolti kuulopuheisiin, itsellä kokemusta hiivateista.
Fiat on yleisin, yleensä edullisin korjata vikaantuessaan, huonoin ajomukavuus mutta hyvin huollettuna luotettava.
Ford, varsinkin jos vanhempaa etsii, on hiivattia luotettavampi ja ehkä aavistuksen pieniruokaisempi, hiivattia parempi ajoasento ja myös pääsääntöisesti edullinen korjailla, aavistuksen kalliimpi hankkia ja harvinaisempi.
Mersut sitten omaan luokkaan alkaen hankintahinnasta, hyvin huollettuna ei ainakaan nuita vanhempia saa ajamalla rikki. Ehkäpä näistä janoisin, mukavuudesta en ole kuullut valituksia.
Citikka ja pösö yhtä moottoripoikkeusta lukuunottamatta sama kuin Fiat.
Rellusta en sano mitään, pakuna vähän huonoja kokemuksia mutta saattoi olla vain huono yksilö. Firman auto jolla monta kuskia joten sitä piiskattiin armottomasti..
Rohkeasti vain isompaan matkailuajoneuvokauppaan missä on runsaasti erilaisia esillä, pääsee paremmin tutustumaan erilaisiin toteutuksiin yhdellä kertaa, ehkä sitten saa paremmin kuvan siitä mitä haluaa ja millä hinnalla se halu toteutuu.
Ja jos kovasti mietityttää niin jostain vuokraa ja kokeilee, maar noita on jos jonkin näköisiä saataville vuokrallekkin.- Anonyymi
KIITOS, tässä tuli todella paljon tietoa josta on hyvä lähteä suunnittelemaan eteenpäin t ap
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
KIITOS, tässä tuli todella paljon tietoa josta on hyvä lähteä suunnittelemaan eteenpäin t ap
Jos tosiaan tarvitsette makuutilat vain kahdelle, niin unohda ainakin alkovimallit. Siitä kyömystä ohjaamon päällä on vain haittaa (tuuli, polttoaineen kulutua ja korkeus).
Miettikää myös, haluatteko erilliset sängyt vai parivuoteen.
Vessatonta mallia tuskin on löydät ja suihkutilan voi hyödyntää vaatekomerona tangon avulla (joissain vakiona).
Ympärivuotinen, vai kesäkäyttö? Jos ymärivuotinen, niin satsaa hyvin eristettyyn autoon ja kunnolliseen lämmitysjärjestelmään. Vesikiertoinensysteemi lattialämmityksellä on mielestäni yksiselitteisesti paras talvikäyttöön, keväällä, kesällä ja syksyllä toimii mikä vaan.
- Anonyymi
Tässä minun ehdoton suosikkini ja ensimmäinen retkeilyautomme 80-luvulta: https://www.carandclassic.com/l/C1698351
- Anonyymi
Tässä minun ehdoton suosikkini ja ensimmäinen retkeilyautomme myös 80-luvulta:
https://koeajolle.com/historia/junakeula-volkkari/
Oli jopa saman värinen.
- Anonyymi
Oli minulla Rellun peltikuoriainen Rumatikillä , vaihdoin sen 2015 Lappeenrannassa tähän uuteen käytettyyn Ford LMC matkakulkimeen .
Palstavahti Kotkasta - Anonyymi
Elnakki on niin hyvä rumatikillä, ettei sanotuksi saa.
Kuopiolainen hurmuri raappahousuissaan.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin
Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k1392875Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi262417- 1352008
Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan
Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara1341583Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?
Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...831377- 331213
- 1001161
Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle21049Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä
et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta601032Minua särkee puolestasi
Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit50990