Nykytiede hyväksyy monin osin olemattomien asioiden olemassaolon. Lisäksi tieteessä käytetään paljon tyhjiä sanoja, joilla ei ole mitään konkreettista merkitystä.
Esim. Nykymatematiikassa, joukko-opissa nimenomaisesti, tyhjä joukko on aina olemassa vaikka se on ei-yhtään mitään eli olematon asia.
Esim2. Taloustiede lähtee hyödyn maksimoinnin periaattesta, vaikka hyöty on vain tyhjä sana, joka ei merkitse mitään todellista, koska hyötyä ei voi havaita eikä mitata millään järkevällä tavalla.
Jne.
Mitä mielä olet?
Itse olen realisti, enkä usko olemattomien asioiden olemassaoloon tai tyhjien sanojen käyttökelpoisuuteen.
Ovatko olemattomat asiat olemassa?
60
888
Vastaukset
- Anonyymi
Jos tilastojen mukaan perheeseen kuuluu 2,5 lasta, niin millaisia nämä puolikkaat lapset ovat? 🤔
- Anonyymi
Mikäli tulkitsen oikein Dao De Jing teosta niin Olemattomuudesta tai tyhjästä syntyy olioita, koneita, robotteja eli esim. viruksia tai ainakin jokin bakteriofagi näyttää ihan koneelta. En tiedä periaatetta sille miten fluktuaatiot tai entropia tms. synnyttää tyhjästä koneita tai olioita. Kuitenkin niin tapahtuu.
Ja sitten on asiassa vielä sekin puoli, että nuo oliot, koneet ja robotit omasta puolestaan kykenevät synnyttämään tyhjyyttä eli olemattomuutta.
Itse asiassa Dao De Jing teoksen filosofia vai onko se teologia kertoo tyhjentävästi lähes kaiken tarpeellisen perustiedon tyhjästä tai tyhjyydestä? Teoksesta on monia englannin kielisiä käännöksiä jotka eroavat toisistaan paljonkin, mutta kaikki ne ovat oikeita aarreaittoja.
Itämaisen filosofian lukeminen ei ole lännessä ehkä aina ollut ykkösasia kun sen saatavuuskin on heikkoa ollut ennen internettiä. Mutta arvelisin, että puuttuu viidesosa perusteista vähintään mikäli ei tunne esim. kiinalaista filosofiaa. Kiinalaisten osana muinoin oli esim. tietää paljon eetteri-elementiin liittyviä asioita. - Anonyymi
Ajatuksia ei ole olemassa, joten aloitusta ei ole kirjoitettu. Tätä keskustelua ei ole.
- Anonyymi
Siinäpä todellinen, havaittavissa oleva kommentti. Ajatuksesi elää.
- Anonyymi
Olohuoneen matollani on juolupukkeja 0 kpl. Mielessäni juolupukkeja on lukuisia. Joulupukkeja on olemassa.
Milessäni ihmiset ovat pahoja hyviä kapitalisteja fasisteja komukoita, joten he myös ovat sitä. Todellisuuden ristiriita satuilen tällä palstalla.
- Anonyymi
Jos olemassaololla on jokin sisältö, mutta ei- olevalla ei, niin siitä seuraa, että vain olemassaolo on todellista.
"Mikäli jokin olisi jotain muuta kuin olemassaoloa, se olisi tullut joko olevasta tai ei-olevasta. Tyhjästä, eli ei-olevasta ei voi tulla mitään, (koska sillä ei ole sisältöä) ja mikä taas syntyy olevasta, on jo olemassa, joten sekään ei voi olla muuta kuin jo olemassa olevaa." (Parmenides)- Anonyymi
Se on juuri näin. Olemassa oleminen on fundamentaalia kaikelle ja siis kaiken ensimmäinen periaate. Kaikki muu on oikeastaan yhdentekevää, koska 'oleva' on vain väline 'olemassa olevalle minuudelle' eli täälläolemiselle. (ks. Heidegger)
- Anonyymi
Ei mitään on vähemmän kuin olemassa oleva? Enkö nyt tajua.
Voiko laskea hyödyn kappalemääriä? Mikä on hyödyn yksikkö?
Meillä on selityksiä asioille. Havaitsemme asioiden välillä tietyn toistuvuuden. Käyttäytymistä ei selitä luonnonlait. Etsimme selitystä motiiveista. Käyttäytymisellä pyrkii johonkin tietoisesti tai tiedostamatta. Motiivista riippuen eri asiat edesauttavat pyrkimystä. Taloudessa tämä on avointa ja selkeää. Laskee paljonko investointi vie ja paljonko tuo. Mitä parempi tuotto menojen jälkeen nettona, sitä suurempi oli hyöty tai tätä kutsumme hyödyksi,tai katteeksi. Pitäisikö asia sanoa, että taloudessa pyritään että rahaa tulisi enemmän kuin menisi. Olisiko se konkreettinen ilmaisu?- Anonyymi
Hyödyn, eli utiliteetin käsite on paljon laajempi kuin mitä suppea taloustiede antaa ymmärtää. Pohjimmiltaan utiliteetti merkitsee mielihyvää ja on sitä kautta yhteydessä hyvinvoinnin käsitteeseen. Ihmisten intressit toimivat motivoivina tekijöinä tavoiteltaessa hyvinvointia hyödyllisen toiminnan avulla.
Hyödyllistä toimintaa voidaan mitata hyvinvoinnin mittareilla. Hyvinvointi on kvantitatiivinen ominaisuus siinä mielessä, että voidaan sanoa jonkin asian tekevän meistä hyväosaisemman, parempiosaisemman tai huono-osaisemman johonkin toiseen persoonaan nähden. Kyse on siis aivan tavanomaisesta ja säännönmukaisesta objekteihin kohdistuvasta mittaamisesta siihen kuuluvine numerointeineen.
- Anonyymi
Olematon on asiana olemassa. Tuntematon oleva myös. Kun ne ovat asioina olevaisia, ja hyväksytään asioiksi, niitä voidaan käsitellä vaikka sitten abstrakteina, vaikka eivät reaalimaailmaan kuulukaan. Ilman sitä keskustelu ja suunnitelmat koskien vaikkapa tulevaisuutta olisivat mahdottomia. Mutta eivät siitä huolimatta ole asioina reaalimaailmaa ennen kuin toteutuvat tai ilmenevät havainnoin.
- Anonyymi
En tiedä olemassaolosta. Kun olemassaoloon lasketaan kaikki asiat, jotka vaikuttavat olemiseen, niin olemassaolo laajentuu. Todellinen olisi asia joka vaikuttaa.
- Anonyymi
Olematon ja tuntematon ovat kaksi eri asiaa, sillä tuntemattomuutta ei voida käyttää olemattomuuden perusteena. Eräs tapa lähestyä eksistentiaalisia kysymyksiä on käyttää aktuaalisuuden ja potentiaalisuuden käsitteitä. Esimerkiksi, vaikka tulevaisuus ei ole vielä tullut, se voi olla jo potentiaalisesti läsnä. Kaikkiin suunnitelmiin liittyy aktuaalisuutta ja potentiaalisuutta. Liioin kaikki potentiaalisuus ei koskaan aktualisoidu, eivätkä kaikki suunnitelmat aina toteudu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olematon ja tuntematon ovat kaksi eri asiaa, sillä tuntemattomuutta ei voida käyttää olemattomuuden perusteena. Eräs tapa lähestyä eksistentiaalisia kysymyksiä on käyttää aktuaalisuuden ja potentiaalisuuden käsitteitä. Esimerkiksi, vaikka tulevaisuus ei ole vielä tullut, se voi olla jo potentiaalisesti läsnä. Kaikkiin suunnitelmiin liittyy aktuaalisuutta ja potentiaalisuutta. Liioin kaikki potentiaalisuus ei koskaan aktualisoidu, eivätkä kaikki suunnitelmat aina toteudu.
Olet oikeassa. Yritin heikolla menestyksellä lyhyesti tuoda mukaan myös tuntemattoman käsitettä, joka on mielestäni "sukua" olemattomalle, kuitenkin. Enkä olevan ja olemattoman välimaastossa. On tärkeää tuntea se mistä tiedetään, mutta tieteen näkökulmasta usein on jopa tärkeämpää huomata tuntematon. Filosofian näkökulmasta se usein tarkoittaa oikeanlaisten kysymysten kysymistä, joskus huomaamiseen useammin ehkä asiaan perehtymiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet oikeassa. Yritin heikolla menestyksellä lyhyesti tuoda mukaan myös tuntemattoman käsitettä, joka on mielestäni "sukua" olemattomalle, kuitenkin. Enkä olevan ja olemattoman välimaastossa. On tärkeää tuntea se mistä tiedetään, mutta tieteen näkökulmasta usein on jopa tärkeämpää huomata tuntematon. Filosofian näkökulmasta se usein tarkoittaa oikeanlaisten kysymysten kysymistä, joskus huomaamiseen useammin ehkä asiaan perehtymiseen.
Joka taas johtaa tietämättömyyden lähteille. Luin, että tietämättömyydestä on viisi tasoa, joista viides on tietämättömyyden tyyssija, eli ei tunnista tietämättömyyttä.
1. Tietämättömyyden puuttuminen. Tällöin ymmärretään, että asiasta ehkä tiedetään jotain.
2. Tiedon puuttuminen. Emme tiedä asiasta, mutta siihen on hyvin muotoiltuja kysymyksiä.
3. Tietoisuuden puuttuminen. Emme tiedä, että emme tiedä asiasta.
4. Tiedon käsittelyn puuttuminen. Emme tiedä tapoja, joilla voisimme tiedostaa olevammamme tietämättömiä siitä, ettemme tiedosta asioita.
5. Monitietämättömyys. Emme tiedosta, että on olemassa tietämättömyyttä ja että sitä on useaa eritasoista.
*** Phillip Armour -. Leveys of Ignorance - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet oikeassa. Yritin heikolla menestyksellä lyhyesti tuoda mukaan myös tuntemattoman käsitettä, joka on mielestäni "sukua" olemattomalle, kuitenkin. Enkä olevan ja olemattoman välimaastossa. On tärkeää tuntea se mistä tiedetään, mutta tieteen näkökulmasta usein on jopa tärkeämpää huomata tuntematon. Filosofian näkökulmasta se usein tarkoittaa oikeanlaisten kysymysten kysymistä, joskus huomaamiseen useammin ehkä asiaan perehtymiseen.
En sanoisi menestystäsi heikoksi. Ajattelun, pohdinnan ja viestinnän tehtävänä onkin tehdä tuntematon tunnetuksi. Tämä edellyttää kuitenkin joltisenkin varmaa olemassa olevaa taustakenttää, josta tuntematon voidaan paikallistaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka taas johtaa tietämättömyyden lähteille. Luin, että tietämättömyydestä on viisi tasoa, joista viides on tietämättömyyden tyyssija, eli ei tunnista tietämättömyyttä.
1. Tietämättömyyden puuttuminen. Tällöin ymmärretään, että asiasta ehkä tiedetään jotain.
2. Tiedon puuttuminen. Emme tiedä asiasta, mutta siihen on hyvin muotoiltuja kysymyksiä.
3. Tietoisuuden puuttuminen. Emme tiedä, että emme tiedä asiasta.
4. Tiedon käsittelyn puuttuminen. Emme tiedä tapoja, joilla voisimme tiedostaa olevammamme tietämättömiä siitä, ettemme tiedosta asioita.
5. Monitietämättömyys. Emme tiedosta, että on olemassa tietämättömyyttä ja että sitä on useaa eritasoista.
*** Phillip Armour -. Leveys of IgnoranceTämä on vapaa keskustelufoorumi. Toiset ovat hyvin perehtyneet asioihin ja määritelmien sisältöihin. Toisilla tietämys rajoittuu muutamaan vapaasti kirjoitettuun tietokirjaan. Palstaan suhtaudutaan kuin taiteeseen ajanviettona ja ajatuksien herättäjänä.
Tieteessä on omia sanoja ilmiöille, jotta määritelmä sisältö olisi yhtenäinen. Puhekielessä samoja asioita ilmaistaan eritavoin. Milloin tunnistamme ilmiön ja annamme asialle oman sanan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on vapaa keskustelufoorumi. Toiset ovat hyvin perehtyneet asioihin ja määritelmien sisältöihin. Toisilla tietämys rajoittuu muutamaan vapaasti kirjoitettuun tietokirjaan. Palstaan suhtaudutaan kuin taiteeseen ajanviettona ja ajatuksien herättäjänä.
Tieteessä on omia sanoja ilmiöille, jotta määritelmä sisältö olisi yhtenäinen. Puhekielessä samoja asioita ilmaistaan eritavoin. Milloin tunnistamme ilmiön ja annamme asialle oman sanan?Ymmärtäminen siis. Auttaa paljon, jos on keskinäinen aito halu ymmärtää. Yhteinen sanasto toki auttaa. Ilman halua kohinaa.
Voisi myös kysyä onko mahdollisuuksia olemassa.
- Anonyymi
Mitä tarkoittaa "olla olemassa". Anna määritelmä, jos pystyt. Jos et, kysymyksesi on sisällötön.
- Anonyymi
Descartesin Cogito antaa tuohon jonkinlaisen perustellun vastauksen. Siinä on kuitenkin puutteita. Ehkä suurin puute on siinä, että olemassa olo ei ole (aito) ominaisuus. Liioin olemassa olo ei ole aito predikaatti.
Koska me havaitsemme maailmassa pelkkiä ominaisuuksia ja olemisen tapoja, emme tavoita itse olemassa oloa. Pohdintaa herättää myös se, että kun jonkun sanotaan olevan olemassa, niin miten se poikkeaa siitä, että tuo joku on jossakin tiettyyn aikaan tietyssä paikassa, sekä jollain tietyllä tavalla peräti jotain tekemässä? Vaikuttaakin siltä, että olemassa olosta ei olla vielä viimeistä sanaa sanottu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Descartesin Cogito antaa tuohon jonkinlaisen perustellun vastauksen. Siinä on kuitenkin puutteita. Ehkä suurin puute on siinä, että olemassa olo ei ole (aito) ominaisuus. Liioin olemassa olo ei ole aito predikaatti.
Koska me havaitsemme maailmassa pelkkiä ominaisuuksia ja olemisen tapoja, emme tavoita itse olemassa oloa. Pohdintaa herättää myös se, että kun jonkun sanotaan olevan olemassa, niin miten se poikkeaa siitä, että tuo joku on jossakin tiettyyn aikaan tietyssä paikassa, sekä jollain tietyllä tavalla peräti jotain tekemässä? Vaikuttaakin siltä, että olemassa olosta ei olla vielä viimeistä sanaa sanottu.Descart ei tuonut olemiseen mitään lisäymmärrystä. Sitä voisi luonnehtia tautologiaksi tms.
Eksistentialismissa olemassa olemista on käsitelty. Kun jokin on (ajassa ja paikassa), se on olevaa. Olevalla ei ole kuitenkaan suhdetta omaan olemassa olemiseensa. Se on siis vain määritelty oleva, eli se on essentiaalinen.
Ainoa olemassa olemiseensa suhteessa oleva on sellainen, jolla on ymmärtävä suhde olemiseensa. Silloin olemista olemassa voi luonnehtia jossakin olemiseksi. Se on erilaista kuin 'olevan' olemassa oleminen, joka on vain esillä olemista. asen sijaan ymmärtävä suhde olemiseensa on eksistentiaalista.
Eksistentiaalinen on ennen kaikkea essentiaalista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Descart ei tuonut olemiseen mitään lisäymmärrystä. Sitä voisi luonnehtia tautologiaksi tms.
Eksistentialismissa olemassa olemista on käsitelty. Kun jokin on (ajassa ja paikassa), se on olevaa. Olevalla ei ole kuitenkaan suhdetta omaan olemassa olemiseensa. Se on siis vain määritelty oleva, eli se on essentiaalinen.
Ainoa olemassa olemiseensa suhteessa oleva on sellainen, jolla on ymmärtävä suhde olemiseensa. Silloin olemista olemassa voi luonnehtia jossakin olemiseksi. Se on erilaista kuin 'olevan' olemassa oleminen, joka on vain esillä olemista. asen sijaan ymmärtävä suhde olemiseensa on eksistentiaalista.
Eksistentiaalinen on ennen kaikkea essentiaalista.Essentiaalinen tarkoittaa olion yksilöllistä ominaisuutta joka erottaa sen muista olioista. Näin ollen oleminen ei ole essentiaalista, vaan jopa täysi vastakohta essentiaaliselle. Olemassaoleville olioille yhteinen piirre.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Descart ei tuonut olemiseen mitään lisäymmärrystä. Sitä voisi luonnehtia tautologiaksi tms.
Eksistentialismissa olemassa olemista on käsitelty. Kun jokin on (ajassa ja paikassa), se on olevaa. Olevalla ei ole kuitenkaan suhdetta omaan olemassa olemiseensa. Se on siis vain määritelty oleva, eli se on essentiaalinen.
Ainoa olemassa olemiseensa suhteessa oleva on sellainen, jolla on ymmärtävä suhde olemiseensa. Silloin olemista olemassa voi luonnehtia jossakin olemiseksi. Se on erilaista kuin 'olevan' olemassa oleminen, joka on vain esillä olemista. asen sijaan ymmärtävä suhde olemiseensa on eksistentiaalista.
Eksistentiaalinen on ennen kaikkea essentiaalista.Cogitossa kyse on substanssidualismista, jossa mieltä pidetään itsenäisenä, aineellisesta kehosta erillisenä substanssina. Ongelmaksi tässä nousee ominaisuudet, sillä mieli ja keho ovat ominaisuuksiltaan erilaisia. Miten silloin ne voisivat toimia keskenään?
Toisaalta Descartes puhuu ominaisuuksien sijaan piirteistä ja muodoista, jotka hänen mukaansa ominaisuuksien sijaan tekevät substanssista juuri sen, mitä tämä pohjimmiltaan on. Tämä ei kuitenkaan poista sitä perusongelmaa, kuinka aineeton mieli ja aineellinen keho voivat olla vuorovaikutuksessa keskenään, sillä ainakin intuitiivisesti katsottuna jotenkin ne näyttävät keskinäisessä vuorovaikutussuhteessa olevan.
Descartesin etuna voidaan kuitenkin pitää sitä, että hän nimenomaan pyrki ymmärtävään suhteeseen oman olemisensa kanssa ja näin päätyi rationaaliseen johtopäätelmäänsä. Periaatteessa hän siis nosti "kissan pöydälle" ja siitä lähtien sitä on myös pöydällä pidetty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Essentiaalinen tarkoittaa olion yksilöllistä ominaisuutta joka erottaa sen muista olioista. Näin ollen oleminen ei ole essentiaalista, vaan jopa täysi vastakohta essentiaaliselle. Olemassaoleville olioille yhteinen piirre.
"Näin ollen oleminen ei ole essentiaalista, vaan jopa täysi vastakohta essentiaaliselle."
Aivan oikein. Autenttinen olemassa oleminen ei ole essentiaalista, vaikka esillä olevat esineet (=oleva) ovatkin essentiaalisia. Eksistentiaalinen on essentiaaliseen nähden fundamentaalista (vastakohdaksi luonnehtiminen on ehkä liian voimakas ilmaisu). Vain eksistentiaalisen osalta voidaan puhua olemassa olemisesta autenttisessa mielessä.
Ainoa ymmärtävä olemissa olemisen ilmentymä on 'täälläolo', jota kuvataan tiedostavan minuuden käsittein. Sen olemassa oleminen on eksistentiaalista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Näin ollen oleminen ei ole essentiaalista, vaan jopa täysi vastakohta essentiaaliselle."
Aivan oikein. Autenttinen olemassa oleminen ei ole essentiaalista, vaikka esillä olevat esineet (=oleva) ovatkin essentiaalisia. Eksistentiaalinen on essentiaaliseen nähden fundamentaalista (vastakohdaksi luonnehtiminen on ehkä liian voimakas ilmaisu). Vain eksistentiaalisen osalta voidaan puhua olemassa olemisesta autenttisessa mielessä.
Ainoa ymmärtävä olemissa olemisen ilmentymä on 'täälläolo', jota kuvataan tiedostavan minuuden käsittein. Sen olemassa oleminen on eksistentiaalista.Olemassaolo voi joissain tapauksissa olla fundamentaalista, mutta joissakin tapauksissa se on emergenttiä, siis ei fundamentaalista. Ei ole varmaa onko fundamentaalisia olemassaolon lajeja edes olemassa, ainoastaan emergentti oleminen on varmaa. Esim. tietoisuus on esimerkki emergentistä olemisesta, joka ei ole fundamentaalista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Näin ollen oleminen ei ole essentiaalista, vaan jopa täysi vastakohta essentiaaliselle."
Aivan oikein. Autenttinen olemassa oleminen ei ole essentiaalista, vaikka esillä olevat esineet (=oleva) ovatkin essentiaalisia. Eksistentiaalinen on essentiaaliseen nähden fundamentaalista (vastakohdaksi luonnehtiminen on ehkä liian voimakas ilmaisu). Vain eksistentiaalisen osalta voidaan puhua olemassa olemisesta autenttisessa mielessä.
Ainoa ymmärtävä olemissa olemisen ilmentymä on 'täälläolo', jota kuvataan tiedostavan minuuden käsittein. Sen olemassa oleminen on eksistentiaalista.Tuoli on myös esimerkki emergentistä ilmiöstä. Se on olemassa, mutta sen olemassaolo on emergenttiä, ei fundamentaalista.
Tuoli koostuu alkeishiukkasista jotka ovat schrödingerin yhtälön mukaisia tila-todennäköisyysaaltoja, ja niitä pitää kasassa sähkömagneettinen kenttä joka koostuu virtuaalisista fotoneista. Nämä abstraktilta tuntuvat omituiset todennäköisyysaallot sekä virtuaaliset eli ei-konkreettiset fotonit saavat emergenttinä ilmiönä aikaiseksi tuolin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olemassaolo voi joissain tapauksissa olla fundamentaalista, mutta joissakin tapauksissa se on emergenttiä, siis ei fundamentaalista. Ei ole varmaa onko fundamentaalisia olemassaolon lajeja edes olemassa, ainoastaan emergentti oleminen on varmaa. Esim. tietoisuus on esimerkki emergentistä olemisesta, joka ei ole fundamentaalista.
Mikään olemisen luonnehdinta ei ole varmaa, mutta muotoilisin asian niin, että olemassa olemisen ilmenemisen tapa on epävarma, vaikka olemassa oleminen itsessään onkin varmasti olemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuoli on myös esimerkki emergentistä ilmiöstä. Se on olemassa, mutta sen olemassaolo on emergenttiä, ei fundamentaalista.
Tuoli koostuu alkeishiukkasista jotka ovat schrödingerin yhtälön mukaisia tila-todennäköisyysaaltoja, ja niitä pitää kasassa sähkömagneettinen kenttä joka koostuu virtuaalisista fotoneista. Nämä abstraktilta tuntuvat omituiset todennäköisyysaallot sekä virtuaaliset eli ei-konkreettiset fotonit saavat emergenttinä ilmiönä aikaiseksi tuolin.Tuolia ei ole olemassa luonnossa. 'Tuolisuus' ei siis voi olla olemassa minkään yhtälön tai muunkaan luonnotieteessä selitetyn ilmiön muodossa.
Tuoli on aina jonkin ymmärtävänä olevan subjektin käsillä olevana välineenä. Sen muodostamaa materiaa voidaan tarkastella luonnotieteellisin menetelmin, mutta 'tuolia' ei löydy lainkaan sen luonontietellisestä selityksestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikään olemisen luonnehdinta ei ole varmaa, mutta muotoilisin asian niin, että olemassa olemisen ilmenemisen tapa on epävarma, vaikka olemassa oleminen itsessään onkin varmasti olemassa.
On mahdollista, että olemassaoloa itseään ei ole olemassa. Vaikuttaa nimittäin siltä että olemassaoloa ei pystytä edes määrittelemään muiden käsitteiden avulla, ilman että määrittelyssä käytetään apuna olemassaolon käsitettä. Tällöin sellaista asiaa kuin olemassaolo ei ole edes määritelty eikä olemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolia ei ole olemassa luonnossa. 'Tuolisuus' ei siis voi olla olemassa minkään yhtälön tai muunkaan luonnotieteessä selitetyn ilmiön muodossa.
Tuoli on aina jonkin ymmärtävänä olevan subjektin käsillä olevana välineenä. Sen muodostamaa materiaa voidaan tarkastella luonnotieteellisin menetelmin, mutta 'tuolia' ei löydy lainkaan sen luonontietellisestä selityksestä.Luonnontieteiden piiriin nimenomaan kuuluu kaikki luonnollinen, mm. tuolit ja eri puulajit joista tuolit valmistetaan. Luonnontiede osaa parhaiten selittää, mikä tuoli on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luonnontieteiden piiriin nimenomaan kuuluu kaikki luonnollinen, mm. tuolit ja eri puulajit joista tuolit valmistetaan. Luonnontiede osaa parhaiten selittää, mikä tuoli on.
Tuolit eivät ole luonnollisia, vaan ne on joku valmistanut. Luonnontieteessä ei ole tähän valmiiseen tuotteeseen mitään sanomista, muuta kuin mitä materiaalit ovat. Tuolin selittämiseksi tarvitaan humanistisia tieteitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On mahdollista, että olemassaoloa itseään ei ole olemassa. Vaikuttaa nimittäin siltä että olemassaoloa ei pystytä edes määrittelemään muiden käsitteiden avulla, ilman että määrittelyssä käytetään apuna olemassaolon käsitettä. Tällöin sellaista asiaa kuin olemassaolo ei ole edes määritelty eikä olemassa.
Olemassaolon olemattomuus ei tietenkään ole mahdollista. Sen määrittelemättömyydestä ei voida päätellä mitään. Eksistentialismi on selittänyt olemassaolon, joten tietämättömyys aiheessa koskee vain niitä, jotka eivät ole perehtyneet siihen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olemassaolon olemattomuus ei tietenkään ole mahdollista. Sen määrittelemättömyydestä ei voida päätellä mitään. Eksistentialismi on selittänyt olemassaolon, joten tietämättömyys aiheessa koskee vain niitä, jotka eivät ole perehtyneet siihen.
Eksistentialismissa vain oletetaan että olemassaolo olisi jotenkin määriteltävissä. Tosiasiassa sitä ei ole eksistentialismissa määritelty eikä osoitettu että kyseessä olisi todellinen asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eksistentialismissa vain oletetaan että olemassaolo olisi jotenkin määriteltävissä. Tosiasiassa sitä ei ole eksistentialismissa määritelty eikä osoitettu että kyseessä olisi todellinen asia.
Väärin. Eksistentialismissa ei ole määritelty olemassa olemista, koska se ei ole määriteltävissä. Olemassa oleminen ilmentää itsensä, joten se on varmasti olemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin. Eksistentialismissa ei ole määritelty olemassa olemista, koska se ei ole määriteltävissä. Olemassa oleminen ilmentää itsensä, joten se on varmasti olemassa.
Ainoastaan emergenttinä ilmiönä oleminen ilmentää itseään ja tuntuu konkreettiselta subjektiivisesti.
Fundamentaali oleminen ei samalla tavoin ilmene, eikä fundamentaalia olemista välttämättä tarvita mihinkään. Eksistentialismissa oletetaan että emergenttien ilmiöiden lisäksi olisi myös fundamentaalista olemassaoloa, mutta siitä ei ole mitään varmuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoastaan emergenttinä ilmiönä oleminen ilmentää itseään ja tuntuu konkreettiselta subjektiivisesti.
Fundamentaali oleminen ei samalla tavoin ilmene, eikä fundamentaalia olemista välttämättä tarvita mihinkään. Eksistentialismissa oletetaan että emergenttien ilmiöiden lisäksi olisi myös fundamentaalista olemassaoloa, mutta siitä ei ole mitään varmuutta.Esim. Max Tegmarkin tason IV universumi, matemaattinen multiversumi on tuollainen että siinä ei ole mitään ainellista, ja fundamentaali olemassaolon muoto puuttuu kokonaan. Sellaista ei tarvitse olettaa eikä määritellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoastaan emergenttinä ilmiönä oleminen ilmentää itseään ja tuntuu konkreettiselta subjektiivisesti.
Fundamentaali oleminen ei samalla tavoin ilmene, eikä fundamentaalia olemista välttämättä tarvita mihinkään. Eksistentialismissa oletetaan että emergenttien ilmiöiden lisäksi olisi myös fundamentaalista olemassaoloa, mutta siitä ei ole mitään varmuutta.Eksistentialismin perusta on sellaisessa [huom. suuntauksia on useita erilaisia] fenomenologiassa, jossa ei millään ennalta määrätyllä tavalla luonnehdita olemassa olemista. Kuten aiemmin totesin: "olemassa olemisen ilmenemisen tapa on epävarma, vaikka olemassa oleminen itsessään onkin varmasti olemassa." Siten emergentteihin ilmiöihin suhtaudutaan skeptisesti, kuten mihin tahansa muuhunkin olemisen luonnehdintaan.
Eksistentiaalinen oleminen (eksistenssi) on fundamentaalia muuhun olemiseen. Tämä ('fundamentaalinen') ei kuitenkaan luonnehdi itsessään olemassa olemista. Olemisen luonnehdintaan (tai määrityksiin) eksistentialismissa ei anneta vastausta. Eksistenssi on aina edellytettynä kaikessa luonnehtimisessa, eikä niitä eksistenssin johdoksina voida abstrahoida mistään muusta.
Tietenkin voi olla universumi, jossa ei ole aineellista tai mitään olemassa olemisen muotoa missään muussakaan merkityksessä. Eksistentialismin näkökulmasta voidaan silloin kysyä, onko selllaista universumia olemassa, jossa ei ole kukaan sitä todentamassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eksistentialismin perusta on sellaisessa [huom. suuntauksia on useita erilaisia] fenomenologiassa, jossa ei millään ennalta määrätyllä tavalla luonnehdita olemassa olemista. Kuten aiemmin totesin: "olemassa olemisen ilmenemisen tapa on epävarma, vaikka olemassa oleminen itsessään onkin varmasti olemassa." Siten emergentteihin ilmiöihin suhtaudutaan skeptisesti, kuten mihin tahansa muuhunkin olemisen luonnehdintaan.
Eksistentiaalinen oleminen (eksistenssi) on fundamentaalia muuhun olemiseen. Tämä ('fundamentaalinen') ei kuitenkaan luonnehdi itsessään olemassa olemista. Olemisen luonnehdintaan (tai määrityksiin) eksistentialismissa ei anneta vastausta. Eksistenssi on aina edellytettynä kaikessa luonnehtimisessa, eikä niitä eksistenssin johdoksina voida abstrahoida mistään muusta.
Tietenkin voi olla universumi, jossa ei ole aineellista tai mitään olemassa olemisen muotoa missään muussakaan merkityksessä. Eksistentialismin näkökulmasta voidaan silloin kysyä, onko selllaista universumia olemassa, jossa ei ole kukaan sitä todentamassa.Kaikki universumia koskevat pohdinnat voidaan tehdä kokonaan ilman eksistenssin käsitettä, kuten voidaan tehdä mitkä tahansa matemaattiset pohdinnat. Eksistenssiä ei tarvita mihinkään eikä se tarkoita mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki universumia koskevat pohdinnat voidaan tehdä kokonaan ilman eksistenssin käsitettä, kuten voidaan tehdä mitkä tahansa matemaattiset pohdinnat. Eksistenssiä ei tarvita mihinkään eikä se tarkoita mitään.
Voidaan toki pohtia asioita ilman eksistenssiä, mutta se ei muuta olemista mitenkään, eikä eksistenssi katoa, jos sitä koskevan käsitteen laittaa maton alle piiloon.
Jollet ymmärrä eksistenssiä käsitteellisesti, on käsityskyvyssäsi ilmeinen puute. Tämä saattaa johtua melko tavanomaisesta ajattelemattomuudesta, jolloin se kaikkein ilmiselvin, mitä on olemassa (=eksisteeraa) jää sinulta huomaamatta. Tämän toteaminen tässä ei tosin oikeastaan ole kiinnostavaa, koska miksi välittäisin ajattelemattomuudestasi mitään? Jos joku ei halua tai kykene lainkaan huomioimaan eksistenssiään, voi hän hyvin elää ilman tätä ymmärrystä; niin kuin pieni lapsi, jolle ei vielä ole tullut oivallusta itsestään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voidaan toki pohtia asioita ilman eksistenssiä, mutta se ei muuta olemista mitenkään, eikä eksistenssi katoa, jos sitä koskevan käsitteen laittaa maton alle piiloon.
Jollet ymmärrä eksistenssiä käsitteellisesti, on käsityskyvyssäsi ilmeinen puute. Tämä saattaa johtua melko tavanomaisesta ajattelemattomuudesta, jolloin se kaikkein ilmiselvin, mitä on olemassa (=eksisteeraa) jää sinulta huomaamatta. Tämän toteaminen tässä ei tosin oikeastaan ole kiinnostavaa, koska miksi välittäisin ajattelemattomuudestasi mitään? Jos joku ei halua tai kykene lainkaan huomioimaan eksistenssiään, voi hän hyvin elää ilman tätä ymmärrystä; niin kuin pieni lapsi, jolle ei vielä ole tullut oivallusta itsestään.Eksistenssillä tarkoitetaan jonkinlaista aineellista olemassaoloa, joka on eriluonteista kuin matemaattiset kaavat, esim. 1 1 =2 pitää paikkaansa riippumatta mistään eksistensseistä tai reaalimaailmoista.
Max Tegmarkin matemaattisen multiversumin tapauksessa mitään eksistenssiä todellakaan ei ole. Lisäksi että käsitettä ei pystytä määrittelemään, voidaan myös todeta että käsittellä ei ole mitään sisältöä. Eksistenssissä kyse on puhtaasta hölynpölyllisestä ja turhasta käsitteestä, jolle ei ole mitään käyttöä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eksistenssillä tarkoitetaan jonkinlaista aineellista olemassaoloa, joka on eriluonteista kuin matemaattiset kaavat, esim. 1 1 =2 pitää paikkaansa riippumatta mistään eksistensseistä tai reaalimaailmoista.
Max Tegmarkin matemaattisen multiversumin tapauksessa mitään eksistenssiä todellakaan ei ole. Lisäksi että käsitettä ei pystytä määrittelemään, voidaan myös todeta että käsittellä ei ole mitään sisältöä. Eksistenssissä kyse on puhtaasta hölynpölyllisestä ja turhasta käsitteestä, jolle ei ole mitään käyttöä.Matemaattiset totuudet ovat loogisia totuuksia ja siis tosia. Niillä ei ole kuitenkaan mitään olemassa olemiseen viittaavaa eikä niitä voi pitää olevina. Tietenkään silloin niihin perustuvia versumeita ei ole olemassakaan. Olematon ei muutu olevaksi, vaikka olisikin matemaattisesti tosi. Ymmärsitkö?
"Eksistenssissä kyse on puhtaasta hölynpölyllisestä ja turhasta käsitteestä, jolle ei ole mitään käyttöä."
OK, jos sinusta siltä tuntuu. Itselleni eksistenssi on elämän kaikkein merkityksellisin käsite, eikä voida ajatella (täälläolemisena) elämää ilman eksistenssiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matemaattiset totuudet ovat loogisia totuuksia ja siis tosia. Niillä ei ole kuitenkaan mitään olemassa olemiseen viittaavaa eikä niitä voi pitää olevina. Tietenkään silloin niihin perustuvia versumeita ei ole olemassakaan. Olematon ei muutu olevaksi, vaikka olisikin matemaattisesti tosi. Ymmärsitkö?
"Eksistenssissä kyse on puhtaasta hölynpölyllisestä ja turhasta käsitteestä, jolle ei ole mitään käyttöä."
OK, jos sinusta siltä tuntuu. Itselleni eksistenssi on elämän kaikkein merkityksellisin käsite, eikä voida ajatella (täälläolemisena) elämää ilman eksistenssiä."Olematon ei muutu olevaksi, vaikka olisikin matemaattisesti tosi. Ymmärsitkö?"
Puhtaasta matematiikasta voi syntyä emergenttinä ilmiönä alkeishiukkaset joita kuvataan aaltofunktioina, ja alkeishiukkasista syntyy emergenttinä ilmiönä aivosolut, ja aivotoiminnasta syntyy emergenttinä ilmiönä tietosuus.
Varsinainen olevaisuus koostuu yksinomaan emergenssistä, jonka pohjimmaiset osat ovat pelkkää matematiikkaa, eikä ns. fundamentaalisen olemassaolon käsitettäkään tarvita ollenkaan.
"OK, jos sinusta siltä tuntuu. Itselleni eksistenssi on elämän kaikkein merkityksellisin käsite, eikä voida ajatella (täälläolemisena) elämää ilman eksistenssiä."
Sinusta ehkä intuitiivisesti tuntuu siltä että olemassaolo olisi todellista tai jonkinlainen merkityksellinen käsite, mutta intiuitio ei ole ikinä peruste minkään asian puolesta. Esim. suhteellisuusteoriaa aikanaan vastustettiin, koska tuntui epäintuitiiviselta että aika voisi venyä tai kulkea eri nopeudella kappaleen nopeudesta riippuen. Ja kvanttimekaniikkaa vasta vastustettiinkin, Einsteinkin torjui sen liian epäintuitiivisena, mutta silti on osoittautunut täysin havaintoja vastaavaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Olematon ei muutu olevaksi, vaikka olisikin matemaattisesti tosi. Ymmärsitkö?"
Puhtaasta matematiikasta voi syntyä emergenttinä ilmiönä alkeishiukkaset joita kuvataan aaltofunktioina, ja alkeishiukkasista syntyy emergenttinä ilmiönä aivosolut, ja aivotoiminnasta syntyy emergenttinä ilmiönä tietosuus.
Varsinainen olevaisuus koostuu yksinomaan emergenssistä, jonka pohjimmaiset osat ovat pelkkää matematiikkaa, eikä ns. fundamentaalisen olemassaolon käsitettäkään tarvita ollenkaan.
"OK, jos sinusta siltä tuntuu. Itselleni eksistenssi on elämän kaikkein merkityksellisin käsite, eikä voida ajatella (täälläolemisena) elämää ilman eksistenssiä."
Sinusta ehkä intuitiivisesti tuntuu siltä että olemassaolo olisi todellista tai jonkinlainen merkityksellinen käsite, mutta intiuitio ei ole ikinä peruste minkään asian puolesta. Esim. suhteellisuusteoriaa aikanaan vastustettiin, koska tuntui epäintuitiiviselta että aika voisi venyä tai kulkea eri nopeudella kappaleen nopeudesta riippuen. Ja kvanttimekaniikkaa vasta vastustettiinkin, Einsteinkin torjui sen liian epäintuitiivisena, mutta silti on osoittautunut täysin havaintoja vastaavaksi." jonka pohjimmaiset osat ovat pelkkää matematiikkaa, eikä ns. fundamentaalisen olemassaolon käsitettäkään tarvita ollenkaan."
Sanot pohjimmaisiksi osiksi olevaisuudelle matematiikkaa ja samassa virkkeessä fundamentaalista ei käsitteebnä tarvita. Fundamnetaali ei tarkoita muuta kuin, että jokin on pohjimmainen eli perustava entiteetti.
Edelleenkään fundamentaalinen ei käsitteenä eksistentialismissa luonnehdi olevaisuutta. Ekstenssi on vain fundamentaalinen muihin olemassa olemisen muotoihin. Itse eksistenssin perustana voi olla mitä vain. Sitä itseään ei pidetä mitenkään fundamentaalisena, siinä merkityksessä kaiken perustavana.
"Sinusta ehkä intuitiivisesti tuntuu siltä että olemassaolo olisi todellista tai jonkinlainen merkityksellinen käsite, mutta intiuitio ei ole ikinä peruste minkään asian puolesta."
Varsinaisesti ei ole kysymys intuitiosta. Olemassa oleminen paljastaa itsensä itsenään. Se on siis havainto. Empiirinen tiedekin perustuu havaintoihin keskeisesti.
Monille on tieteellisesti tyydyttävää (intuitiivista), että tietoisuutta selitetään sen ulkoisista tekijöistä käsin. Se on ymmärrettävää, mutta voiko se antaa mitään sellaista, mikä selittäisi mitään?
- Anonyymi
Ajattelen, siis pieren.
- Anonyymi
Voiko jokin joka nukkuu tai oikeammin kokee nukkuvansa yöllä ja näkee unia, joita se luulee unen näkemisen ajan todellisuudeksi, mitenkään määrittää olevaisuuden todellista luonnetta?
- Anonyymi
Todellisuus onkin vahvasti yksilöllinen kokemus, joka jotenkin sopivalla tavalla selittää ympäröivää, joskin sitä vahvistaa usein yhteisö tai yhteisöllisyys. Se voi olla jopa yhteinen sovittu käsitys, sen ei tarvitse olla kokonaiskäsitys tai edes välttämättä totuus saati absoluuttinen totuus. Oli se mikä hyvänsä, jollain on päinvastainen todellisuuskäsitys, joka sopii hänen ajatteluun mainiosti, ja joka on yhtä hyvin tai huonosti argumentoitu, kuin omakin. Se mikä merkitsee on se miten kukin asian kanssa tulee toimeen yksilönä ja yhteisössä, mihin yksilö ja yhteisö vetää toisenlaisuuden sallimisen rajan. Tai miten on mieltänyt toisenlaisuuden vaikutuksen omiin asioihin. On syntynyt käsitykset oikeasta ja väärästä. Unimaailman olemassaolosta on ihmiskunnan historiasta monia erilaisia todellisuuskäsityksiä. Yleisen länsimaisen käsityksen reaalimaailmasta ja unimaailmasta voi olla vaikea yhdistää keskenään, tyypillisesti epäjatkumoista ja erilaisuudesta johtuen, joten moni, joille molemmat ovat merkityksellisiä todellisuuden kannalta, on voinut kehittää niiden välille erilaisia täytetarinoita paikkaamaan vaikkapa loogisia aukkoja. Se kumpi kahdesta on reaalimaailmaa, yksi tapa varmentaa on sanottu olevan kivun. Mutta kuten sanoin, todellisuus on monimutkainen käsitteenä kaiken kaikkiaan, johon liittyy vahva yksilöllinen kokemus, kuten myös verrokkiryhmä yhteisö, ja joka voi olla yhtä keinotekoinen tai vähän totuuspohjainen, kuin vahvimmat harhat, ja joka muotoilee oikean ja väärän, joten enemmän merkitsee se miten todellisuuskäsitys ohjaa käyttäytymistä. Ja toisaalta myös miten yhteisö asian kokee. Moni yhteisön erilaiseksi kokenut on voinut ainoan tavan olevan vaikka erikoistumisen tai eristäytyminen, tai sopivamman verrokkiryhmän etsimisen, kuin että alkaisi muuttamaan muita tai kertaamaan oman todellisuuden erilaisuuden perusteita muille yhteisön jäsenille. Tai yhteisö on eristänyt erilaisen. Ja on myös muutosagentteja jotka kokevat senkin täysin toisin. Todellisuus kun monesti tulkitaan totuudeksi, vaikka niiden välillä ei ole linkkiä, oikea ja väärä on muuttunut aikojen saatossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellisuus onkin vahvasti yksilöllinen kokemus, joka jotenkin sopivalla tavalla selittää ympäröivää, joskin sitä vahvistaa usein yhteisö tai yhteisöllisyys. Se voi olla jopa yhteinen sovittu käsitys, sen ei tarvitse olla kokonaiskäsitys tai edes välttämättä totuus saati absoluuttinen totuus. Oli se mikä hyvänsä, jollain on päinvastainen todellisuuskäsitys, joka sopii hänen ajatteluun mainiosti, ja joka on yhtä hyvin tai huonosti argumentoitu, kuin omakin. Se mikä merkitsee on se miten kukin asian kanssa tulee toimeen yksilönä ja yhteisössä, mihin yksilö ja yhteisö vetää toisenlaisuuden sallimisen rajan. Tai miten on mieltänyt toisenlaisuuden vaikutuksen omiin asioihin. On syntynyt käsitykset oikeasta ja väärästä. Unimaailman olemassaolosta on ihmiskunnan historiasta monia erilaisia todellisuuskäsityksiä. Yleisen länsimaisen käsityksen reaalimaailmasta ja unimaailmasta voi olla vaikea yhdistää keskenään, tyypillisesti epäjatkumoista ja erilaisuudesta johtuen, joten moni, joille molemmat ovat merkityksellisiä todellisuuden kannalta, on voinut kehittää niiden välille erilaisia täytetarinoita paikkaamaan vaikkapa loogisia aukkoja. Se kumpi kahdesta on reaalimaailmaa, yksi tapa varmentaa on sanottu olevan kivun. Mutta kuten sanoin, todellisuus on monimutkainen käsitteenä kaiken kaikkiaan, johon liittyy vahva yksilöllinen kokemus, kuten myös verrokkiryhmä yhteisö, ja joka voi olla yhtä keinotekoinen tai vähän totuuspohjainen, kuin vahvimmat harhat, ja joka muotoilee oikean ja väärän, joten enemmän merkitsee se miten todellisuuskäsitys ohjaa käyttäytymistä. Ja toisaalta myös miten yhteisö asian kokee. Moni yhteisön erilaiseksi kokenut on voinut ainoan tavan olevan vaikka erikoistumisen tai eristäytyminen, tai sopivamman verrokkiryhmän etsimisen, kuin että alkaisi muuttamaan muita tai kertaamaan oman todellisuuden erilaisuuden perusteita muille yhteisön jäsenille. Tai yhteisö on eristänyt erilaisen. Ja on myös muutosagentteja jotka kokevat senkin täysin toisin. Todellisuus kun monesti tulkitaan totuudeksi, vaikka niiden välillä ei ole linkkiä, oikea ja väärä on muuttunut aikojen saatossa.
Osaatko selittää mitä on nämä asiat, joita olen yöaikaan kokenut? Niitä alkoi ilmaantua sen jälkeen, kun aloin nähdä ns. chakrojen värejä silmät suljettuina.
Aluksi katsoin ihan levollisena öisiä kuvia, mutta myöhemmin on alkanut hieman pelottaa enkä halua niitä enää katsella.
Ensimmäiset kuvat, siis täysin selkeät valokuvamaiset kuvat, jotka ilmaantuivat, kun yöllä olin hereillä, mutta rennossa tilassa. Kuvassa oli kirkas päivä ja jonkun rakennuksen katto, jonka harjalla musta takorautainen rengas, jonka sisällä lintu, ilmeisesti kana. Sitä tuijotin ihmeissäni, mutta kuitenkin ihan rauhallisin mielin.
Seuraavassa yöllisessä kuvassa oli myös kirkas auringonpaiste, jonkun rakennuksen seinä, jossa kullankeltainen kellotaulu, josta näin numerot yhdeksästä kahteentoista. Numeot oli roomalaiset. Sitäkin tuijottelin ihan levollisena.
Seuraavina päivinä mietin, että mitä nämä mahtaa tarkoittaa. Olenko ollut edellisessä elämässä kanalan hoitaja. Kukko on jonkinlainen kirkollinen symboli, ja sitä esiintyy tuuliviireissä. Kyseessä ei ollut kukon näköinen lintu, ja se oli takorautainen ympyrä, jonka sisällä lintu oli. Mitään käsitystä, onko tällaista ollut koskaan "olemassa"?
Roomalaisesta kellotaulusta ajattelin, että se voisi olla viittaus entiseen elämään, mutta kun näin vain numerot yhdeksästä kahteentoista, niin se voisi viitata, että olen elämän ehtoopuolella, jota siis olen.
On tullut myös ei niin miellyttäviä kuvia, josta syystä en jää niitä enää tuijottelemaan, vaan häivytän ne mielestäni, ja käännän kylkeä.
Onko nämä kuvat reaalimaailmasta, entisen elämän reaalimaailmasta vai mistä? En tiedä kuka olisi asiantuntija kertomaan mistä on kyse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osaatko selittää mitä on nämä asiat, joita olen yöaikaan kokenut? Niitä alkoi ilmaantua sen jälkeen, kun aloin nähdä ns. chakrojen värejä silmät suljettuina.
Aluksi katsoin ihan levollisena öisiä kuvia, mutta myöhemmin on alkanut hieman pelottaa enkä halua niitä enää katsella.
Ensimmäiset kuvat, siis täysin selkeät valokuvamaiset kuvat, jotka ilmaantuivat, kun yöllä olin hereillä, mutta rennossa tilassa. Kuvassa oli kirkas päivä ja jonkun rakennuksen katto, jonka harjalla musta takorautainen rengas, jonka sisällä lintu, ilmeisesti kana. Sitä tuijotin ihmeissäni, mutta kuitenkin ihan rauhallisin mielin.
Seuraavassa yöllisessä kuvassa oli myös kirkas auringonpaiste, jonkun rakennuksen seinä, jossa kullankeltainen kellotaulu, josta näin numerot yhdeksästä kahteentoista. Numeot oli roomalaiset. Sitäkin tuijottelin ihan levollisena.
Seuraavina päivinä mietin, että mitä nämä mahtaa tarkoittaa. Olenko ollut edellisessä elämässä kanalan hoitaja. Kukko on jonkinlainen kirkollinen symboli, ja sitä esiintyy tuuliviireissä. Kyseessä ei ollut kukon näköinen lintu, ja se oli takorautainen ympyrä, jonka sisällä lintu oli. Mitään käsitystä, onko tällaista ollut koskaan "olemassa"?
Roomalaisesta kellotaulusta ajattelin, että se voisi olla viittaus entiseen elämään, mutta kun näin vain numerot yhdeksästä kahteentoista, niin se voisi viitata, että olen elämän ehtoopuolella, jota siis olen.
On tullut myös ei niin miellyttäviä kuvia, josta syystä en jää niitä enää tuijottelemaan, vaan häivytän ne mielestäni, ja käännän kylkeä.
Onko nämä kuvat reaalimaailmasta, entisen elämän reaalimaailmasta vai mistä? En tiedä kuka olisi asiantuntija kertomaan mistä on kyse.Yleisvastaus on, että äkilliset muutokset voisi olla hyvä tarkistaa oman lääkärin kanssa. Aivot ovat yksi elin ihmisessä, jonka erikoistehtävä on käsitellä asioita, joita nousee oman elimistön muiden elimien tiloista, ja myös aistien välityksellä ulkopuolisista asioista. Mikäli muutos ei ole ulkosyntyinen, se on sisäsyntyinen. Muutoksen havainto on tyypillisesti se tärkein asia, koska unien itsensä selittäminen ei välttämättä vie oikeaan diagnoosiin, se on lääkärin tehtävä. Toisinsanoen äkillinen muutos voi olla merkki elimistön häiristöstä, joka on useinmiten korjattavissa. Äkillisiä ja yleisiä ulkosyntyisiä muutoksia voi olla vaikkapa stressitilat, joiden korjaus yleisesti täytyy lähteä syiden poistamisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleisvastaus on, että äkilliset muutokset voisi olla hyvä tarkistaa oman lääkärin kanssa. Aivot ovat yksi elin ihmisessä, jonka erikoistehtävä on käsitellä asioita, joita nousee oman elimistön muiden elimien tiloista, ja myös aistien välityksellä ulkopuolisista asioista. Mikäli muutos ei ole ulkosyntyinen, se on sisäsyntyinen. Muutoksen havainto on tyypillisesti se tärkein asia, koska unien itsensä selittäminen ei välttämättä vie oikeaan diagnoosiin, se on lääkärin tehtävä. Toisinsanoen äkillinen muutos voi olla merkki elimistön häiristöstä, joka on useinmiten korjattavissa. Äkillisiä ja yleisiä ulkosyntyisiä muutoksia voi olla vaikkapa stressitilat, joiden korjaus yleisesti täytyy lähteä syiden poistamisesta.
Olen nimenomaa pääsemässä pois aiemmista pahoista stressitiloista, kun olen alkanut nähdä chakrojen värejä. Minun energioissa on tapahtunut tai avautunut jotain, josta nuo yölliset kuvat on ilmeisesti merkki. Lääkäriin en todellakaan aio mennä. Kiitos kuitenkin vastauksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen nimenomaa pääsemässä pois aiemmista pahoista stressitiloista, kun olen alkanut nähdä chakrojen värejä. Minun energioissa on tapahtunut tai avautunut jotain, josta nuo yölliset kuvat on ilmeisesti merkki. Lääkäriin en todellakaan aio mennä. Kiitos kuitenkin vastauksesta.
Jatkan vielä, koska tajusin jotain. Tuo takorautainen musta ympyrä, jonka sisällä oli takorautainen musta kana voi symboloida munaa ja kanaa. Eli kumpi oli ensin? Ei ehkä kumpikaan, vaan yhdessä ja yhtä aikaa.
Lisäksi voin kertoa ei niin miellyttävän kuvan. Se oli todella synkkä, ikään kuin sotatanner, jossa paloi tulia ja nousi savua. Alareunassa luki isoilla kirjaimilla HELLVETI..en ole loppuosasta ihan varma, koska en jäänyt kuvaa tuijottamaan. Googletin nyt asiaa ja Hellvetica on nyt joku muunnos Helvetica fontista. Joku raamattu- uskova on tietysti sitä mieltä, että helvetistä siinä oli kyse. Voi olla, koska kaikki nousee jostain yhteisestä alitajunnasta, ja raamatun kirjoittajat on voineet nähdä samoja juttuja, jolla on hyvä pelotella ihmisiä.
Itse ajattelen, että näissä kaikissa kuvissa oli joku symbolinen merkitys ( kellossa elämän ehtoopuoli), vaikka ne näytti ihan reaalimaailman kuvilta. Herää kysymys, että mitä tämä meidän todellisuus oikein on? Kaikki on jo olemassa, eikä kukaan voi keksiä mitään, esim. kirjainfontteja, koska ne on olemassa ja tulee vaan löydetyksi.
Tämä voi pelottaa sellaista, joka ei ole itse kokenut. Itse olen rauhallisempi kuin koskaan.
- Anonyymi
Aineellista oliota merkitsemättömilläkin termeillä tieteissä on tarkasti määritelty merkitys. Nollaa ei kulttuurin alkuvaiheissa usein ole, mutta sen laskentaa tehostava ja laajentava vaikutus on ilmeinen. Reaalitieteissäkin kehitys kulkee enemmän tai vähemmän fiktiivisten oletusten ja mallien kautta tietoon, tosiin malleihin.
Olen jopa niin realisti, että uskon, että ns. vapaan tahdon toiminta eli tavoitteinen toiminta perustuu fiktiokykyyn: Koettua todellisuutta koskevaa mielikuva-aineistoa on kyettävä varioimaan mielessään, jotta voi valita optimaalisen variaation toimintansa päämäääräksi.
Eläköön tieteen ja taiteen fiktiot. - Anonyymi
Noin yleisesti kykeneekö ihminen määrittämään olemassaoloa? Ihmisen kyky havainnoida ja käsityskyky ovat verraten rajallisia. Onhan ongelma tunnistettu myös tiedeyhteisössä. Tästä huolimatta moni tieteen tekijä kykenee melkoisella itsevarmuudella määrittämään olemattomuuden.
- Anonyymi
Jos 'olemattomasta' luo määritelmän, se on aina väärä, sillä 'olematon' ei sisällä mitään informaatiota, jota aivot tarvitsee muotoillakseen jotain, minkä tiedostaa ja mitä käsitellä. Ts. 'olemattoman' määrittely on aina ns. keinotekoista, ihmisen itsensä luomaa, sillä 'olematon' täytyy muuttaa mielessä jollain informaatiolla "joksikin". Tästä kertoo myös sanojen käyttö, kuten "se", "on", "jotain", mutta "mitä?". Olematon ei siis "ole", eikä se ole "se". Juuri tämän vuoksi me emme ymmärrä olematonta siitäkään huolimatta, että luomme jotain, joka yrittää selittää sitä. Ainoa siis jonka tiedostamme on määritelmä, joka muotoilee 'olemattomalle' muodon, olemuksen, jotta aivot saavat jotain, mitä tiedostaa ja käsitellä.
'Olevaisen' määrittely on helpompaa, koska havaittava koetaan olemassa olevaksi ja sitä on määritelty jo satoja tuhansia vuosia. Mutta todellisuudessa kaikki määrittely on ns. keinotekoista, sillä informaatiota on ja muodostuu ainoastaan ja vain aivoissa ja ainoa, minkä voit kokea ja käsittää, on oltava aivoissa ymmärrettävässä informatiivisessa muodossa. Me siis olemme oppineet antamaan asioille ja ilmiöille nimiä, merkityksiä ja selityksiä, jotka luo ympärillemme jotain 'ymmärrettävää'. Näistä muodostuu todellisuuskuvamme, joka vaihtelee eri yhteisöissä eri vakiintuneiden tietojen ja tapojen mukaan. Mutta älykkäämmälle ihmiselle tämä on ihan eri maailma, jonka ymmärtäminen on ihan uusi ulottovuus. Mitä älykkäämpi olet, mitä enemmän asioita pohdit, sitä enemmän ns. luonnollinen luonnonkokemus katoaa ja tilalle muodostuu jopa kokonaan uusi maailma, joka täytyy ymmärtää (esim. filosofisesti) ihan uudella tavalla. Se on totuuden etsintää, joka ei koskaan lopu, sillä ihminen on nyt ja aina suljetun luomisympäristönsä vanki, jossa muodostuu aina uutta informaatiota, jonka tietää vanhevan melko nopeasti. Todellisuus. Mitä se lopulta on? Päätettävissä ja sovittavissa oleva informaatiokokonaisuus?
"Esim. Nykymatematiikassa, joukko-opissa nimenomaisesti, tyhjä joukko on aina olemassa vaikka se on ei-yhtään mitään eli olematon asia."
Tyhjä joukko on joukko-opillinen määritelmä, mikä tarkoittaa joukkoa, jossa ei ole ainuttakaan alkiota. En koe mielekkääksi väittää, että tyhjä joukko olisi "aina olemassa". Tuo on kuin sanoisit, että pöydällä on aina vähäntään nolla omenaa, joten nolla omenaa "on aina olemassa".- Anonyymi
"Ei mitään" tai "olemassaolematon" on ihmismielelle tuntematon asia, koska se ei sisällä informaatiota, eikä minkäänlaista muotoa. Ts. aivoilla ei ole mitään, mitä lukea ja käsitellä, tiedostaa. Kun "ei mitään" muototuu käsitteeksi, sille muotutuu informaatiota. Näin aivot saavat jotain, mitä lukea ja käsitellä. Aivot siis joudutaan "pakottamaan" tilaan, jossa "ei mitään" on oltava "jotain". Näin "olemassaolematon" muotoutuu "joksikin", joka on ristiriitatilanteen lähtökohta, joka muotoutuu mm. 'olemassaolon' pohdiskelussa ilmeneviin monimutkaisuuksiin.
"Olematon" ja "asia" kumoaa toisensa. "Olematon" tarkoittaa, että 'ei ole' (mitään) ja "asia" käsittää jonkin, joka on olemassa tai on oletettavasti, ehkä, olemassa. Tiede tuskin uskoo olemattomiin, mutta uskoo, että esim. joiden asioiden tai ilmiöiden takana on aiheuttajansa.
Tyhjän joukon on oltava "olemassa" käsitteenä ja määritelmänä, vaikka tyhjä joukko tarkoittaakin "ei ole olemassa", jotta kokonaisuus ei ole ns. puutteellinen, jos olemattomuus on huomioonotettava seikka jossain yhteydessä.
"Hyöty" ei ole tyhjä sana, vaan käsite, joka perustuu konkreettiseen tapahtumaan, joka tiedostetaan esim. jonkin tapahtuman tms. muodostamana "ylimääräisenä" tuotoksena, joka oivalletaan joksikin, jota voi hyötykäyttää, tai josta on itselle tms. jotain hyötyä. Ilman "hyödyn" käsitteellistämistä ja määrittelemistä emme käsittäisi mistä on kyse ja miten toimia. Tai toimisimme käsittämättä että kyse on hyödystä.
Realismia ei ole jättää pohdiskelua puolitiehen. Jokaisen pysähdyksen takana on nähtävä uutta tietoa ja ymmärrettävä mahdollisuus, että on väärässä tai että tiedot on puutteelliset. Lähitulevaisuudessa tulen itsekin huomaaman, missä tässä kommentissani on puutteellista tai väärää tietoa. - Anonyymi
Jokainen järkevä ymmärtää kyllä että ääretön tila on ollut aina olemassa, se on jotain sellaista jonka ihminen tajuaa olevan todellisuutta. Aikaa on myös aina ollut olemassa, se on myös ääretön elementti.
Ja koska me olemme olemassa niin tiede tunnustaa sen että kautta ikuisuuden on ollut olemassa nykytieteen ulottumattomissa taho joka kykeni tuottamaan kosmoksen ja meidät tänne.
0=0, Eli todellisen rehellisen tieten mukaan tyhjästä ei synny yhtään mitään.
Tämän lähemmäksi Luojaansa ei ihminen tieteen keinoin pääse, muuta eikös olekin kivaa että edes tämän verran tiedämme.
Mutta vaikka tuossa yllä juuri osoitin sen että tiede tunnustaa Luojan olemassaolon, niin ateisteillehan tämä ei sovi, ja siksi heidän on ollut ihan pakko valrhdella monin erilaisin tavoin että kyllä se maapallo eliöstöineen on nyt vain kuitenkin jotenkin sattumalta ilman persoonallista Luojaa ilmaantunut.
Mistä tiedämme että nämä tyhjänräjäyttäjät ovat todellisuudessa suuria typeryksiä eivätkä he kykene loogiseen tieteelliseen ajatteluun? No siitä että he järkeilevät muitakin typeriä täysiä tieteenvastaisuuksia kuten sen että heistä homous on muka yhtä luonnollista kuin heterorakkaus VAIKKA he hyvin tietävät ettei homosuhteista lapsia synny sillä anus ei ole yhtä luonnollinen synnytyselin kuin vagina.
Siis aina kun ateistinen tiedemies puhuu tieteestä yhtään mitään niin siihen höpinään on parasta suhtautua sillä varauksella että tyyppi satuilee omia uskomuksiaan.
Tämä on nähty, ja jos sinä jatkossa seuraat asioita tältä kantilta niin tulet huomaamaan ihan saman.- Anonyymi
Käsitys euklidis-newtonilaisesa äärettömästä ajasta ja avaruudesta maailmankaikkeuden mallina on ollut lisääntyvän epäilyksen kohteena jo lähes sadan vuoden ajan eli avaruuden taustasäteilyn punasiirymän toteamisesta alkaen. Vaikka mm. kvanttifysiikan prosesseihin perustuvaa yhtenäistä "esivaruuden" mallia ei ole vielä kehitetty, on fysiikan puolella aika vähään toivoa siitä, että universumin syntyyn olisi vaikuttanut tavoitteinen jumalallinen olento. Maallikon mieltymys euklidiseen ideaaliavaruuteen ja mm. äärellisen valonnopeuden ja huomiotta jättäminen on pelkästään harhauttavaa eikä vakuuttavaa.
Vastaavanlainen harhautus sisältyy Anonyymin (2020-0508 10:36) saarnaan seksuaalisuudesta synnytyskanavaperusteluineen - ei todellakaan käyttäytymis- ja yhteiskuntatieteellisen keskustelun aineistoa.
Lopuksi anonyymi tuomitsee tutkijat käytännössä virkavirheestä (tieteellisen työn tulosten vääristämisestä)ja kehottaa muita samaan lyöden näin korville oppimestariaan ("Älkää tuomitko, jottei teitä tuomittaisi"). Jospa keskustelutoverimme malttaisi keskittyä tieteen sanomaan ilman viimeisten aikojen intressejä - nehän lienevät hyvissä käsissä muutenkin. - Anonyymi
Tyhjää tilaa ja aikaa ei ole olemassa.
Ajatellaan esim. Elite -peliä C64:lla jossa on 64kb keskusmuistia. Pelialueena on 8 galaksia, lukematon määrä aurinkokuntia ja tuhottoman paljon tyhjää avaruutta. Miten noin pieneen keskusmuistiin mahtuu niin paljon avaruutta? Avaruutta ei ole olemassakaan, vaan ainoastaan polygonien koordinaanit jotka ovat tietokoneen muistissa.
Samalla tavoin reaalimaailmassa tyhjää tilaa ja aikaa ei ole olemassa, vaan ne ovat fysikaalisia suureita jotka saadaan operaattoreiden avulla aaltofunktiosta. Tyhjää avaruutta ei ole olemassa vaan ainoastaan alkeishiukkanen jolla on tietyt koordinaatit, jotka ovat alkeishiukkasen ominaisuuksia.
- Anonyymi
Tieteessä joka siis nyt on vallalla on paljon suoranaista valehtelua.
Puhumme Darwinin evoluutioteoriasta vaikka kaikki alan ihmiset tietävät varsin hyvin että joka ainoa Darwinin itsensä esittämä evoluution näennäistodiste on kumottu jo 50 v. sitten, ja kun tämä selvisi tutkijoille niin ensin osa heistä halusi poistaa Darwinin nimen edustamasta evoluutioteoriaa mutta lopulta nimi sai jäädä ihan vain sen takia että tutkijat pelkäsivät että jos kansat saisivat tietää Darwin oli erehtynyt pahemman kerran kansan usko evoluutioon olisi mennyt eikä evoluution tutkimiseen olisi enää myönnetty varoja.- Anonyymi
Ikävä kuulla, että sinuna kotiplaneetallasi evoluutio on pysähtynyt. Lukaisepa vähän tätä maapalloa koskevaa BIOLOGIAA, niin huomaat, että täällä evoluutio jatkuu. Terveisin, Tohtorisetä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 794274
- 493603
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle512521Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3442031- 1401779
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161705Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan131511Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271477Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?121319- 461253