Kysymyksiä silmistä

Anonyymi

Elikkä, minulle on reilu vuosi sitten tehty molempiin silmiin kaihileikkaus.

Nyt vasemmassa silmässä on ollut muutaman päivän satunnaisesti ulkopuolella valo välkähdys, eli mistäs tuollainen yhtäkkiä tulee ?

Ja miten noita pleksejä voi pestä? kun niissä näkee pieniä mustia renkaita ?

Heti leikkauksen jälkenkin niitä näkyi, mutta se oli lekurin mielestä OK ja ne muka häviäisivät ajan kanssa, no nyt minusta tuntuu että ehkä ne häviää kun olen kuollut, ja onkohan sekään aivan varmaa ?

Niin, olen pitänyt lähes kokoajan leikkauksen jälkeen aurinkolaseja, ne on sellaiset jotka tummenee kun valon määrä lisääntyy.

22

368

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vähällä olet selvinnyt. Minulla pomppi vuoden näkökentässä jos mitä
      "välähdyksiä" ja eri värisiä kuvioita.

• Anonyymi

Jaa, ei minulla mitään pomppimista ole ollut, ja tuo valo välkähdy tulee näköjään sivuttaisesta suunnasta oikealta , siellä on katossa LED-valo, ja virta siihen LED-valon tulee muuntajan kautta.

Aurinko ei esimerkiksi aiheuta tuollaistavälkähdystä vaikka ei olisi aurinkolaseja, sen testasin eilen. nuo välkähdykset tulee siis sisätilassa ja tietyssä paikassa jossa olen istunut, siis selin ikkunaan, joten ei se voi muu valo aiheuttaa kun tuo LED-valolamppu,

Juuri nyt kokeilen sellaista että olen tässä kirjoittamassa nuo aurinkolasit silmillä. ;)

Hieman haittaa näkyvyyttä.

No, ei olisi mitään hyviä pesuohjeita näille uusille kalvoille, jotka ovat akryylimuovista tehty?

• Anonyymi

Nykyään niitä kaihileikkauksi on tehneet melko nuorille yhdelle 90-vuotiaalle tekivät näki kuulema paremmin ennen leikkausta miten lienee ja no aina ne ei onnistu.

• Anonyymi

Kyllä minulla on onnistunut hyvin koska toinen silmä oli "sokea" kaihin takia, ja nyt näen 0,7 sillä toinen on 0,9 . Nuorena oli tosin molemmat 1,25 että eikä ne nyt ole enää sen veroiset kun silloin nuorempana.

Lääkäri vaan töpeksi toisen silmän kanssa, ja se operaatio kestikin pari tuntia, kun se alkuperäinen silmankalvo tipahti silmään ja se nostettiin kaasulla ylös.
        Mutta nyt tämä välkähdys ei ole se silmä, se on toiminut hyvin sen operaation jälkeen ja mikä parasta sillä näkee taas olihan se kahdeksan vuotta sokeana.

Lääkäri jopa kyseli että jos joku toinen tekisi toisen silmän, mutta annoin kuitenkin saman nuorehkon nais-lääkärille luvan tehdä myös toisenkin. Tuossa ei mennyt niin pitkään kun ensimmäisellä kerralla. eli tuon kanssa meni aikaa 45 minuttia, siis siitä kun menin sisälle leikkaus-salin ja tulin ulos sieltä. Tarkkana kun piti katsoa kauanko tuollainen oikeasti kestää. on niin paljon puheita niistä 15 minutin kaihileikkauksista ollut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä minulla on onnistunut hyvin koska toinen silmä oli "sokea" kaihin takia, ja nyt näen 0,7 sillä toinen on 0,9 . Nuorena oli tosin molemmat 1,25 että eikä ne nyt ole enää sen veroiset kun silloin nuorempana.

Lääkäri vaan töpeksi toisen silmän kanssa, ja se operaatio kestikin pari tuntia, kun se alkuperäinen silmankalvo tipahti silmään ja se nostettiin kaasulla ylös.
        Mutta nyt tämä välkähdys ei ole se silmä, se on toiminut hyvin sen operaation jälkeen ja mikä parasta sillä näkee taas olihan se kahdeksan vuotta sokeana.

Lääkäri jopa kyseli että jos joku toinen tekisi toisen silmän, mutta annoin kuitenkin saman nuorehkon nais-lääkärille luvan tehdä myös toisenkin. Tuossa ei mennyt niin pitkään kun ensimmäisellä kerralla. eli tuon kanssa meni aikaa 45 minuttia, siis siitä kun menin sisälle leikkaus-salin ja tulin ulos sieltä. Tarkkana kun piti katsoa kauanko tuollainen oikeasti kestää. on niin paljon puheita niistä 15 minutin kaihileikkauksista ollut.

Se mistään onnistumisesta ole kiinni tollot. Silmän pohjassa voi olla kehittynyt rappeumaa joka ei tutkimuksissa näy samean kaihin läpi. Vasta kun kaihi on poistettu( siis se samea silmän linssi) , tulee esille rappeutuma ,joka on sinne kehittynyt . Sille ei voi mitään .ihminenhän rappeutuu.

• Anonyymi

Vanhoilla ihmisillä on yleensä jo niin pahaa ...silmänrappeumaa ...ettei kaikki silmälääkärit tee leikkausta ...koska siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä ..
      mimmimum-..mi

• Anonyymi

Etkö oikeasti ymmärrä mennä kyselemään kysymyksiäsi silmälääkärille? - Nm. Väärä osoite

• Anonyymi

Kokemusperäistä tietoa ihmiset täältä hakevat.
        Mitä se sulle kuuluu, olet joka asiaan sekoava tylyttäjä.
        Itsesi pitäisi mennä psykiatrille eikä olla täällä.

• Anonyymi

No, tuskin niillä on vielä itsellä tehty kaihileikkauksia, eli mistäs ne silloin tietää yhtään mitään !
        Kun juuri ja juuri ovat oppineet poistan silmsta alkuperäisen kalvon ja laittavat tuollaisia vieraita aineita olevat pleksit tilalle, ja viikon parin jälkeen voivat jopa huomata että sinne silmän on jäänyt pumpuli tukko joka siellä haittaa näköä ?

On mulla sen verran kokemuksia noista lekureista tässä maassa.
        Joten tällaisista vaivoista on parhaat neuvot sellaisilta joilla on kokemuksia asioista mitä he ovat kokeneet. , ja siksi kyselen.

• Anonyymi

Missähän paikoissa leikkauksianne on tehty
      vai onko tehty kunnallisesti ?
      Itsellä on edessä kaihileikkaus lähitulevaisuudessa
      ja vähän pelottaa, miten tulee menemään,
      ja menisinkö yksityiselle ja mihin.
      Yksityinen olisi minulle vähän liian kallis.
      Suurin osa varmaan onnistuu hyvin
      ja luotan kyllä kunnallisiin lääkäreihin,
      Suomessa he ovat pääsääntöisesti huippua.

• Anonyymi

Itse PÄÄSIN pitkän taistelun jälkeen paikalliseen keskus-sairaalan, terveyskeskuksen lähetteellä. Ensimmäisen kerran puhuin toisen silmän kaihista 18 vuotta aiemmin terveyskeskuksessa, joten sellaista tämä niin sanottu "hyvä terveydenhoito" oikeasti on Suomessa.

Nyt kun pääsin reilu vuosi sitten kaihi-leikkaukseen, niin tuolla terveyskeskuksessa tuli heille mieleen että voisivat aloittaa juoksuttamaan minua siellä, muista vaivoista?

Mutta kieltäydyin siitä kunniasta, koska eihän he oikeasti mitään osaa, jaa no osaavathan he katsoa näyttöpäätteeltä ohjelmaa johon syöttävät tietoja joita utelevat, ja sitten vakuuttelevat millaisia pillereitä pitäisi aloittaa popsimaan. Kerron tuolle nuorelle tytölle että kyllä itsekin osaan tehdä tietokoneesen sellaisen ohjelman millä pitäisi tehdä yhtä sun toista.. ;)

Niin oli se tyttö niin itsepäinen että lähetti A5 kirjeen, jossa oli useita lääkereseptejä, kun kieltäydyn niitä ottamasta kun olin siellä. Oli siihen laitettu uusi aikakin milloin pitäisi mennä sinne höpöttelemään, mutta kävin kertomassa että tulen sitten kun minulla on oikeasti asiaa, ja nyt ei ole vielä tullut yli puolentoista vuoten.

Olen kertonut mitenkö tuo asia meni , mutta täällähän poistavat tosi tarinat AINA ?!
        Ja ainakin silloin kun oikeasti moittii tätä meidän huippujärjestelmää.

• Anonyymi

Tuntuupa olevan samat ongelmat kaikilla.Minullakin näkyy renkaita ja valokaaria. Lääkäri sanoi niiden katoavan puolessa vuodessa. Nyt vajaat kaksi vuotta leikkauksesta ja kaikki valoilmiö edelleen samanlaisia. Sanoin viime tarkastuksessa, että haluan korjausleikkauksen, eivät olleet ollenkaan kiinnostuneita sellaisesta vaan aina kertovat että kyllä ne ongelmat ajan kanssa häviävät.
      Olen jo miettinyt valitusta potilasasiamihelle. En tiedä tuleeko se siitä sen paremmaksikaan, voi mennä jopa huonommaksikin.

Onko kukaan saanut korjausleikkausta julkisella puolella?

• Anonyymi

Ei outoja ilmiöitä! Molemmat silmäni leikattiin yli 10 vuotta sitten eikä missään vaiheessa ole ilmennyt mitään merkillistä.
      Leikkausten yhteydessä korjattiin likinäköni -6 diopterista 0 / 0,5 :een.
      Olin pitänyt sankalaseja 52 vuotta totutelu lasittomaan elämään vei aikansa.
      Pientä tekstiä lukiessa, kutenromsu vuoteessa, tarvitsen lukulasit mutta sanomalehdet pöydällä ja tietsikalla sujuvat ilman.
      Nyt, 80:n lähestyessä, ovat silmäni muuttuneet 0,25 diopteria - suuntaan.

Kaihini olivat hyvin pienet eivätkä olisi täyttäneet julkisen ehtoja mutta sijainnit olivat näkökentän valopisteiden häikäisyä aiheuttavat joten leikkautin yksityisellä. Odotusaika oli vajaa 2 viikkoa.

• Anonyymi

Tuossa eräs kaveri meni lääkäriin valittamaan että ei näe kauaksi,.
      - Lääkäri kysyi että, näetkö tuon auringon .
      - Johon kaveri kertoi että, näenhän minä sen,
      - Silloin lääkäri kysyi , no kuinka kauaksi sinun pitää nähdä sitten ?

• Tämä on kopiota kommentistani edellisestä Silmä-jankutuksesta.
      -
      Lady Sarita Sarlos leikkasi Kaihini.
      Toinen silmä 14 min.
      Toinen silmä 9 min.
      -
      Nyt tarvitsen laseja vain todella pienen tekstin lukemiseen.
      Enkä ihan aina siihenkään.
      Luku-Lasini ovat aavistuksen korkeammat kuin Silmä-Munani.
      Tietenkin ylettyvät hyvin molemmille Silmille yhtä-aikaa.
      Lasini kotelo on aavistuksen soikea.
      Kaksi-osainen, kovaa muovia.
      Kotelo ei murru taskuissa missään olo-suhteissa.
      Ovat ns. Tiimari-lasit.

H.

• Anonyymi

"Silmä-jankutuksesta."

No en ole lukenut täältä kaikkia, ja tustin tuoto ongelmaa minulla silloin ollutkaan kun olet tänne jotain saman tapaista runoillut, kun tämä.?

Nyt tuo vasen silmän sirppimäinen välähdys on poistunut, ja se hiuksen näköinen häiriö näkökentässäkin on lähes kokonaan poistunut. Uskon että siinä oli jokin tulehdus tai jotain ylimääräistä silmässä, koska nyt se on aika normaalitilassa, ja ei tarvitse hieroa silmiä kokoajan.

• Anonyymi kirjoitti:

"Silmä-jankutuksesta."

No en ole lukenut täältä kaikkia, ja tustin tuoto ongelmaa minulla silloin ollutkaan kun olet tänne jotain saman tapaista runoillut, kun tämä.?

Nyt tuo vasen silmän sirppimäinen välähdys on poistunut, ja se hiuksen näköinen häiriö näkökentässäkin on lähes kokonaan poistunut. Uskon että siinä oli jokin tulehdus tai jotain ylimääräistä silmässä, koska nyt se on aika normaalitilassa, ja ei tarvitse hieroa silmiä kokoajan.

"Anonyymi"

Nyt on aika kirkkaan Auringon.
        Se tarkoittaa sitä että valosta on terveellistä suodattaa joitakin taajuuksia pois.
        Vanha keksintö: Aurinko-Lasit, auttavat hyvin.
        Mistä lie ärtyneet silmät ns. kyynelehtivät.
        Silmäthän ovat Sielun Peilit.
        Tuollaiseen kyyneleesen iskeytyvä Valon-Säde näkyy välähdyksenä.
        Toimii tavallaan Prismana(fysiikka).
        Kun räpsäyttää silmäänsä pari-kertaa.
        Silloin tasaantuu kyynel suojaavaksi kalvoksi.
        Tavallaan myös liuku-voiteeksi.

H.

• huruksz kirjoitti:

"Anonyymi"

Nyt on aika kirkkaan Auringon.
        Se tarkoittaa sitä että valosta on terveellistä suodattaa joitakin taajuuksia pois.
        Vanha keksintö: Aurinko-Lasit, auttavat hyvin.
        Mistä lie ärtyneet silmät ns. kyynelehtivät.
        Silmäthän ovat Sielun Peilit.
        Tuollaiseen kyyneleesen iskeytyvä Valon-Säde näkyy välähdyksenä.
        Toimii tavallaan Prismana(fysiikka).
        Kun räpsäyttää silmäänsä pari-kertaa.
        Silloin tasaantuu kyynel suojaavaksi kalvoksi.
        Tavallaan myös liuku-voiteeksi.

H.

Toisaalta.
        Verkko-kalvon irtaantuminen aiheuttaa saman-laisia välähdyksiä.

H.

• Anonyymi

Onko se kaihia kun näkee vaihtelevasti epämääräisiä pieniä tummia täpliä näkökentässä ?
      PS. meillä ei leijaile pölyhiiriä ilmassa.

• Ei.
        Ne eivät ole Kaihia.
        Ne ovat ns.Häiveitä.
        Jos/Kun ne alkavat häiritä, on viimeistään aika poiketa.
        Tiedäthän minne.
        Pitää myös hyväksyä se, että niin Silmissä.
        Kuin muuallakin elimistössä.
        Ei kaikki ole korjattavissa.
        Kun aika on liian myöhäinen.

H.

• Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

Ei.
        Ne eivät ole Kaihia.
        Ne ovat ns.Häiveitä.
        Jos/Kun ne alkavat häiritä, on viimeistään aika poiketa.
        Tiedäthän minne.
        Pitää myös hyväksyä se, että niin Silmissä.
        Kuin muuallakin elimistössä.
        Ei kaikki ole korjattavissa.
        Kun aika on liian myöhäinen.

H.

Hurukastako on tullut silmäalan asiantuntija kaihileikkauksessa käytyään.
        Menkää ihmiset oikeasti opiskelleeseen silmälääkäriin, hän mittaa silmänpaineet ja tutkii silmänpohjat.

• Anonyymi kirjoitti:

Hurukastako on tullut silmäalan asiantuntija kaihileikkauksessa käytyään.
        Menkää ihmiset oikeasti opiskelleeseen silmälääkäriin, hän mittaa silmänpaineet ja tutkii silmänpohjat.

"Anonyymi"

Oikein.
        Kuten minä jo kerroinkin.
        "Jos/Kun ne alkavat häiritä, on viimeistään aika poiketa.
        Tiedäthän minne."

H.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      197
      5978
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2827
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2297
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2049
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2001
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      229
      1385
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      76
      1352
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      285
      1319
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1287
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      6
      1226
    Aihe