Sanoma Jeesuksen sijaisuhrista ristillä ja Hänen ylösnousemuksestaan on kristinuskon ydin. Jumalan rakkaus kohdistui meihin ristillä, jossa Hän sovitti syntimme. ”Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa.” 2 Kor. 5:19. Siksi risti on uskomme symboli. Pelastuksen vastaan ottaminen tuo sydämiimme aidon rakkauden. Joh. 3:16.
”Sanoma rististä on hullutusta NIILLE, JOTKA JOUTUVAT KADOTUKSEEN, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.” 1 Kor. 1:18.
”Ja vaikka nämä kaikki (vanhan liiton pyhät) uskon kautta olivat todistuksen saaneet, eivät he kuitenkaan saavuttaneet sitä, mikä oli luvattu; sillä Jumala oli varannut meitä varten jotakin parempaa, etteivät he ilman meitä pääsisi täydellisyyteen. …
Sen tähden, kun meillä on näin suuri pilvi (vanhan liiton pyhiä) todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa, silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka Hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.” Hebr. 11:39-40 – 12:1-2.
Kun Jeesus kuoli ristillä ja meni Tuonelaan julistamaan voittoaan (1 Piet. 3:18-20), toi Hän sieltä vanhan liiton pyhät, jotka siirrettiin Paratiisiin, jossa myös ristinryöväri silloin jo oli. Hän oli ensimmäinen Paratiisin asukas! Jeesus lupasi viereisellä ristillä olleelle ryövärille: ”Tänä päivänä pitää sinun olla minun kanssani Paratiisisssa.” Luuk. 23:42-43. Se oli Jeesuksen kuolinpäivänä. Efes. 4:8. Tämä ristin tapaus, yhdessä monien Raamatun kertomusten kanssa, todistaa, että olemme ajallisen elämämme jälkeen tietoisessa tilassa, joko paratiisissa tai tuonelassa. mm. Luuk. 16:19-31. Voimme itse valita, kumpaan paikkaan sielumme eli ”sisäinen ihnisemme” siirtyy irtaantuessaan ruumiista. 2 Kor. 4:16. ”Mutta me olemme turvallisella mielellä ja haluaisimme mieluummin muuttaa pois ruumiistamme kotiin Herran luo.” 2 Kor. 5:8.
Paratiisi oli kaikilta ihmisiltä suljettu Aadamin ajoista ristin lunastustyöhön asti. Enkelin leimuava miekka vartioitsi Paratiisin porttia. 1 Moos. 3:22-24. Paratiisi oli suljettu noin neljä tuhatta vuotta. Oli vain kuolleiden maailma, Tuonela, jossa oli eri osastoja, mm. ”Aabrahamin helma”. Luuk. 16:19-31. 2 Kor. 12:1-5.
Jeesus tiedotti Tuonelassa voittoansa: ”Saarnasi vankeudessa oleville hengille..” 1 Piet. 3:18-20. Mitä Jeesus saarnasi? – ”Minä elän, ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja Tuonelan avaimet.” Ilm. 1:18. Se oli voiton sanomaa! ”Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; Hän sai heistä Hänen kauttaan voiton riemun.” Kol.2:15. Se tapahtui Golgatalla. Isä Jumala sai voiton paholaisesta ristillä, jossa Hän teki tyhjäksi perkeleen teot. 1 Joh.3:8; 2 Kor.5:19. Jeesus saarnasi kuolleiden maailmassa ilon sanomaa niille vanhan liiton pyhille, jotka olivat jo eläessään odottaneet Messiaan ilmestymistä. Heidät Jeesus haki sieltä ja vei mukanaan avaamaansa Paratiisiin. Kuolleet olivat siis tietoisessa tilassa. Ja 1 Piet. 4:6. kerrotaan Jeesuksen saarnanneen voittoevankeliumiaan vanhan liiton pyhille, jotka edeltä käsin olivat panneet toivonsa Kristukseen. ”… jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen.” Efes. 1:12.
Siis Vanhan liiton pyhät, jotka olivat panneet etukäteen toivonsa Jeesukseen, eivät voineet saavuttaa näitä asioita (pelastuksen täydellisyyttä) ennen ristin lunastustyötä ja uuden liiton pyhien ilmestymistä. He eivät saavuttaneet täydellisyyttä (= pelastus Jeesuksen veren kautta, Hebr. 10:14) ilman Jeesuksen sijaisuhria ja meitä Uuden Liiton uskoon tulleita, jotka olemme Jumalan seurakunta. Mutta nyt meillä uudestisyntyneillä on yhdessä kaikkien aikojen Jumalan lasten kanssa pääsy kaikkein pyhimpään, Jumalan kasvojen valkeuteen, Jeesuksen veren kautta. Hebr.10:19. ”koska Hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista..” Hebr. 9:15. Ristillä on ansaittu täydellinen pelastus meille, jotka olemme ottaneet vastaan Herran Jeesuksen syntiemme sovittajaksi, joko Vanhan- tai Uuden liiton aikana.
Jatkuu..
Kenelle sanoma rististä on hullutusta?
31
57
Vastaukset
- Anonyymi
Jatkoa edelliseen:
Jesaja 53 ym. monet Raamatun kohdat lupasivat Messiaan, joka ottaa päällensä meille kuuluvan rangaistuksen.
Vanhan liiton pyhät siis luottivat tulevaan Kristukseen. Me taas asetamme toivomme Jeesukseen jälkikäteen. Meidän syntimme sovitettiin n. 2000 vuotta sitten, kun taas esim. Aabrahamin synnit sovitettiin noin 2000 vuotta ennen ristintyötä, 4000 vuotta sitten. Aabraham katsoi eteen päin Golgatalle. Me katsomme ajassa taakse päin ristille. Vanhan liiton pyhät luottivat tulevaan Kristukseen, me jo tulleeseen Jeesukseen. Vaikka Aabraham katsoi kahden vuosituhannen takaa tulevaan Jeesukseen, iloitsi hän näkemästään. Jeesus sanoi näin: ”Aabraham riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni; ja hän näki sen ja iloitsi!” Joh. 8:56.
Pietari kirjoitti meille Uuden liiton kristityille: ” .. jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.” …
”Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta, ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta. Ja heille, koska he eivät palvelleet itseänsä, vaan teitä, ilmoitettiin se, mikä nyt on teille julistettu niiden kautta, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia julistaneet; ja siihen enkelitkin halajavat katsahtaa. Vyöttäkää sen tähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.” 1 Piet. 1:5, 10-13.
Risti on tässäkin mielessä kaiken keskus. Se yhdistää Jumalan pyhät, sekä Vanhan- että Uuden liiton aikana, elävät ja kuolleet. ” – oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä.” Efes. 1:10.
Näin Jeesus kokosi ”yhteen hajallaan olevat Jumalan lapset”. Joh. 11:52. - Anonyymi
"Kootakseen yhteen hajalla olevat Jumalan lapset" sai nyt uutta merkityssisältöä, että kokoaminen tapahtui ristillä. Mutta on se raamatullinen ajatus, vaikka on myös laajempikin käsite.
- Anonyymi
Asiaa kirjoitat, mutta mitä tuohon kommentoisi?
- Anonyymi
Ei ole vastaan sanomista. Se oli julistusta, johon ei osaa kommentoida. Mutta voinhan sanoa AAMEN.
- Anonyymi
Aamen!
- Anonyymi
Huvitus on uusi sarvi.
- Anonyymi
Sarvi kuvaa voimaa.
- Anonyymi
E. Stanley Jones kirjoittaa kirjassaan "Kärsivien Kristus" seuraavasti:
"En tahdo heittää syntejäni Jeesuksen kannettavaksi", sanoi muuan ruotsalainen nainen, joka oli kääntynyt buddhalaisuuteen, "on alentavaa pyytää toista ottamaan meidän syntimme".
"Niin kyllä", vastasin, "mutta vaikka te ette halua heittää syntejänne Jeesuksen kannettavaksi ja pyytää Häntä niitä kantamaan, ette te voi estää Hän ottamasta niitä, tahdoittepa tai ette. Koska Hän on rakkaus, on Hän velvollinen ottamaan ne teidän kysymättänne."
Kun Jeesus Kristus kuoli ristillä tarjoten Jumalalle vapaaehtoisen synti- ja polttouhrin, Hän Ihmisen Poikana edusti KOKO ihmiskuntaa, ei pelkästään "uskovia" tai "valittuja". Tämä on fakta, jota kukaan ei voi kiistää.
Kysymys kuuluukin: pitääkö Jumala tätä oman Poikansa uhria niin halpana ja vähäpätöisenä, ettei katso sen poistaneen KAIKKIEN ihmisten syntejä?
Kaikkien pelastumista vastustetaan toisinaan argumentilla: "Ei Jumala väkisin ketään pelasta." Ja kuitenkin Jumala salli Aadamin lankeemuksen tulla kaikkien osaksi. Eikö Hän sitten salli oman Poikansa, viimeisen Aadamin, ristinkuoleman ja ylösnousemuksen tulla kaikkien osaksi? Mitä Paavali kirjoittaa roomalaiskirjeestä näistä kahdesta, Aadamista ja Kristuksesta?
Paavalin mukaan ihmiset ovat pois poikenneina Jumalasta täysin vieraantuneita, heikkoja, syntisiä ja Jumalan vihollisia. Jumala itse on määrännyt kaikki ihmiset tällaiseen tottelemattomuuteen. Eli Jumalan OMASTA TAHDOSTA ihmiskunta on pelastukseen ja Jumalan nähden mielipuolisuuden ja ymmärtämättömyyden vallassa. Siksi ajatus siitä, ettei "Jumala väkisin ketään pelasta" on yhtä mielekäs kuin ajatus siitä, ettei palomiehen tule tulipalon sattuessa pelastaa ketään sellaista mielenhäiriöön joutunutta, joka ei halua tulla pelastetuksi. - Anonyymi
Hän, joka loi kaiken, ”sovitti hänen kauttaan itsensä kanssa KAIKKI, hänen kauttaan KAIKKI sekä maan päällä että taivaissa” (Kol. 1:20). Tämän sovituksen eli KAIKEN ennalleen asettamisen Jumala on ”ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta” (Apt. 3:21). Jumala on asettanut Poikansa ”KAIKEN perilliseksi” (Hepr. 1:2), ja Jumalan Pojassa ”KAIKKI kansat tulevat siunatuiksi” (Gal. 3:8).
Jumala on antanut Pojan ”valtaan KAIKEN lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän KAIKILLE, jotka hän on hänelle antanut” (Joh. 17:2). ”Isä on antanut KAIKKI hänen käteensä” (Joh. 3:35), ja ”KAIKKI liha on näkevä Jumalan autuuden” (Luuk. 3:6), koska Hänen päätöksensä on muuttumaton (Hepr. 6:17), Hänen rakkautensa vihollisiaan kohtaan loppumaton, ja ”Hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille” (Luuk. 6:35). Hän ”tahtoo, että KAIKKI ihmiset pelastuisivat” (1 Tim. 2:4). Kristus ”antoi itsensä lunnaiksi KAIKKIEN edestä” (1 Tim. 2:6). Jumala ”ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että KAIKKI tulevat parannukseen” (2 Piet. 3:9). Hän ”on sulkenut KAIKKI tottelemattomuuteen, että hän KAIKKIA armahtaisi” (Room. 11:32), sillä ”hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on KAIKKI” (Room. 11:36).
Jumalan tarkoitus on niin ollen yhdistää ”Kristuksessa yhdeksi KAIKKI, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä” (Ef. 1:10). Isä on asettanut KAIKKI ”hänen jalkainsa alle” (Ef. 1:22) ja antanut KAIKKI ”hänen käsiinsä” (Joh. 13:3). Jeesus on luvannut vetää KAIKKI tykönsä (Joh. 12:32), koska ”Isä rakastaa Poikaa ja on antanut KAIKKI hänen käteensä” (Joh. 3:35). Jeesus sanoi: ”KAIKKI, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni” (Joh. 6:37). Jeesus sanoo, että hyvän paimenen tavoin hän etsii kadonneen lampaansa, kunnes löytää sen (Luuk 15:4). ”Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi” (Joh. 3:17). ”Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi KAIKILLE ihmisille” (Tiit. 2:11).
Jeesus on ”Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin” (Joh. 1:29). Jeesus sanoi antamansa leivän olevan ”minun lihani, maailman elämän puolesta” (Joh. 6:51). Hän ”antaa maailmalle elämän” (Joh. 6:33). Hän on ”maailman valkeus” (Joh 8:12). ”Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös KOKO maailman syntien” (1 Joh. 2:2). Jumala ”on KAIKKIEN ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien” (1 Tim. 4:19) ja Poika on ”maailman Vapahtaja” (Joh. 4:42; 1 Joh. 4:14). ”Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot” 1 Joh. 3:8).
Jeesus ”kukisti kuoleman” (2 Tim. 1:10). ”Hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä” (Hepr. 9:26). Hän voi voimallaan ”tehdä KAIKKI itsellensä alamaiseksi” (Fil. 3:21). ”Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää” (1 Piet. 4:16). Hänellä on ”kuoleman ja tuonelan avaimet” (Ilm. 1:18). Hän on heittävä ”Kuoleman ja Tuonelan tuliseen järveen” (Ilm. 20: 14).
”KAIKKI tehdään eläviksi Kristuksessa” (1 Kor. 15:22). Hän täytti sen työn, jonka Isä antoi hänelle tehtäväksi (Joh. 17:4). Hän on asettava ”kaikki jälleen kohdalleen” (Apt. 3:21). ”Kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra” (Fil. 2:10–11). ”Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: ’Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti’” (Ilm. 5:13).
”Sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. Sillä hänen pitää hallitseman ’siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle’. Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. Sillä: ’kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle’. Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa” (1 Kor. 15:24–28).- Anonyymi
just niin, onpa hyvä kirjoitus !
"katso minä tuon teille suuren ilon, joka on tuleva KAIKELLE kansalle"
- Anonyymi
Ihminen, aina omilla teoillaan, tuomitsee itse itsensä.
Jolle ei Kristuksen Risti ole kelvannut, on jo tällä ylpeydellään ja Jumalan Pojan halveksunnallaan tuominnut itse itsensä.
Kuoleman jälkeen ei voi enää pelastua. Nyt kun "vielä emme omin silmin näe", uskoamme testataan, uskommeko Jumalan sanaa, vai emme. Nyt mennään uskolla, kuoleman jälkeen näemme kaikki, niin voittajat kuin häviäjätkin. Tuomio on tuolloin pysyvä olotila. Niin Taivas kuin Helvettikin.- Anonyymi
Raamattu, Uusi Testamentti, KR 33/38:
Johanneksen evankeliumi:
https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joh. 1:1&rnd=1588412446501
Johanneksen ilmestys / Ilmestyskirja:
https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ilm. 1:1&rnd=1588412507333
KR 33/38 = Kirkkoraamattu, vuosien 1933 ja 1938 julkaistu käännös.
Itse käytän tätä käännöstä ja jota pidän kaikkein selkokielisimpänä. Jos vastaan tulee joitain vanhan suomenkielen sanoja, eikun kysymään esim. isoäiteeltä tai vaarilta / etsimään netistä, että mitä tuo tarkoittaa. Oppii samalla suomea. Muutoinkin kannatan suomalaisten luettaviksi vanhaa, suomenkielistä kirjallisuutta. KR 33/38:n käännöstyössä kieliasusta vastasivat mm. kirjailijat Otto Manninen ja Juhani Aho.
KR33/38 edustaa siis jo kieliasultaankin sivistynyttä kulttuuria, meidän omaa, aitoa suomenkieltämme, jota myös kovin yritetään turmella. - Anonyymi
Helvetin käsitettä ei ole lainkaan kreikankielisessä raamatussa. Asia ei muuksi muutu sillä, että se esiintyy suomenkielisissä versioissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helvetin käsitettä ei ole lainkaan kreikankielisessä raamatussa. Asia ei muuksi muutu sillä, että se esiintyy suomenkielisissä versioissa.
Aivan varmasti on.
Juutalaisuudessa on käsitteet "sheol" ja "gehenna" eli kiirastuli ja helvetti.
Älä puhu puppua. Tadat olla j.todistaja?
Kaikissa käännöksissä on myös käsky: "Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi Nimeä."
Näin te j.todistajat kuitenkin jatkuvasti teette. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan varmasti on.
Juutalaisuudessa on käsitteet "sheol" ja "gehenna" eli kiirastuli ja helvetti.
Älä puhu puppua. Tadat olla j.todistaja?
Kaikissa käännöksissä on myös käsky: "Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi Nimeä."
Näin te j.todistajat kuitenkin jatkuvasti teette.sheol ja gehenna eivät tarkoita kiirastulta eikä helvettiä. Joka sellaista väittää, on Raamatun tuntemuksessa Trumpin tasolla. Haluatko, että lähetän sinulle oransssia väriä hiustesi värjäykseen? siis jos et ole kalju?
Eihän sanomassa mitään vikaa ole: uskokoon ken haluaa.
Kyse on siitä, että sen uskon pohjilta ei kannata ehkä vaatia muita uskomaan samoin.- Anonyymi
Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa. Tämä on sovituksen sana. Kun Jumala loi maailman, maailma tuli luoduksi. Ei puoliksi tai kolmasosaltaan, vaan kokonaan. Kun Jumala sovitti maailman itsensä kanssa, teki Hän senkin täydellisesti: ei puoliksi tai kolmasosaltaan, vaan täydellisesti. Tämä on ristin sanoma.
Maailma ei sovittanut itseään Jumalan kanssa, vaan Jumala oli Kristuksessa ja sovitti koko maailman itsensä kanssa. Tämä on peruuttamaton tosiasia, koska Jumalan teot ovat aina täydelliset ja horjumattomat. Tätä on evankeliumi. Tämä on kaiken a ja o, kaiken lähtökohta ja lopputulema.
Jumalan voisi mieltää vaikka täydelliseksi suutariksi, joka näkee mieluisan kenkäparin, jotka eivät sovi hänen jalkoihinsa, mutta joka silkalla taituruudellaan tekee kengistä itselleen sopivat.
Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa. Tämä on peruuttamaton sovituksen sana. Tämä on ristin sanoma.
Paavali julisti: "Hyväksykää se, että teidät on jo sovitettu!"
Mitä on tässä valossa sitten ristin vihollisuus? Sitä, että julistaa: "Jumala tosin sovittI maailman itsensä kanssa, MUTTA - -"
Jumala sovitti Kristuksessa maailman itsensä kanssa kysymättä siihen lupaa maailmalta. Ristin viholliset väittävät, että tämä sovitus on kuitenkin jokaisen (sovitetun!) ihmisyksilön "otettava vastaan", ennen kuin se astuu kyseisen yksilön kohdalla voimaan. Tämä on yhtä mieletöntä kuin väite, että kun Reiska päättää antaa minulle tonnin vipin anteeksi ("sovittaen" siten minut minun puolestani itsensä kanssa), minun on otettava tuo Reiskan tekemä päätös "vastaan", jotta se voisi astua voimaan. Yhtä vähän kuin minulla on sananvaltaa Reiskan tekemään päätökseen hänen omia rahojaan koskien, yhtä vähän on ainoallakaan yksilöihmisellä sananvaltaa Jumalan päätökseen sovittaa KOKO MAAILMA Kristuksessa itsensä kanssa. Jeesus sanoi vetävänsä KAIKKI tykönsä, kun hänet korotetaan. Ja Kristuksessa, Ihmisen Pojassa, Jumala tuomitsi ihmisten synnin.
Ristin viholliset tekevät Jumalasta hengellisen ameeban; heidän mukaansa Jumala sovittaessaan maailman itsensä kanssa ei todellisuudessa sovittanutkaan maailmaa itsensä kanssa, vaan ainoastaan asetti Kristuksessa tapahtuneen sovituksen TARJOLLE. Vaikka siis Paavali kirjoittaa täysin yksiselitteisesti, että Jumala SOVITTI maailman itsensä kanssa eikä suinkaan asettanut sovitusta vain "tarjolle".
Paavalin mukaan ristin vihollisten loppu on "kadotus" - kadoksissa olo. Jos ihminen ei suostu hyväksymään sitä, että Jumala sovitti jo KOKO maailman - ketään ihmistä erittelemättä - itsensä kanssa, hän on Paavalin mukaan ymmärrykseltään kaiken aikaa täysin pihalla - yhtä kadoksissa kuin kadoksissa oleva lammas tai kadoksissa oleva hopearaha. Tällainen ihminen uskoo tulleensa sovitetuksi siksi, että "otti sovituksen vastaan". Tämä on yhtä typerää kuin minun olisi ajatella: "Sain Reiskalta sen tonnin pystyn anteeksi siksi, että OTIN SEN VASTAAN. Jollen olisi OTTANUT SITÄ VASTAAN, en olisi saanutkaan velkaani anteeksi." Jos kuvitellaan, että Reiska on suoraselkäinen periaatteen mies, joka ei kunniaansa jaa, miltäköhän hänestä tuntuisi, jos hän saisi kuulla minun selostaneen yhteisille tutuillemme, että sain tonnin velan anteeksi SIKSI, KUN OTIN SEN VASTAAN, MUUSSA TAPAUKSESSA VELKA OLISI JÄÄNYT VOIMAAN. Juuri näin röyhkeästi ja julkeasti ristin viholliset hengellisessä ja moraalisessa ymmärtämättömyydessään rististä ajattelevat; he kuvittelevat kykenevänsä saattamaan Jumalan sovitustyön Kristuksessa voimaan omalla kohdallaan "vastaanottamalla" sen; muussa tapauksessa sovitus ei päde. He ovat kuin mies, joka toteaa aurinkoisella säällä: "Auringonvalo pätee kohdallani ainoastaan siinä tapauksessa, että OTAN SEN VASTAAN."- Anonyymi
Eli yhtä vähän kuin kykenen Saharan autiomaan keskellä munasillani aurinkoisella säällä vastustamaan tai kannustamaan auringonsäteitä, yhtä vähän kykenen vaikuttamaan sovitettuna olemiseeni juuta taikka jaata. Eli ymmärtämättömät "päivettyvät" siinä missä ymmärtäväisetkin; kaikille käy hyvin.
- Anonyymi
Hullutusta sovitusuhri on tietenkin tavallisille tervejärkisille ihmisille. Sadun toistamisella ei satu todeksi muutu.
- Anonyymi
Käytkö sinä mielisairaaloisssakin selostamasssa mielisairaille, kuinka heidän ajatuksensa ovat tervejärkisen kannalta hullutusta? Mikä on sun pointti tulla selostamaan mielestäsi uskonnosta mielisairastuneille ihmisille omaa tervejärkisyyttäsi? Koetko olevasi muiden tervejärkisten keskuudessa niin täysin vailla arvostusta, että sinun tarvitsee hakea pönkitystä itsetunnollesi mielisairaina pitämiesi joukosta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytkö sinä mielisairaaloisssakin selostamasssa mielisairaille, kuinka heidän ajatuksensa ovat tervejärkisen kannalta hullutusta? Mikä on sun pointti tulla selostamaan mielestäsi uskonnosta mielisairastuneille ihmisille omaa tervejärkisyyttäsi? Koetko olevasi muiden tervejärkisten keskuudessa niin täysin vailla arvostusta, että sinun tarvitsee hakea pönkitystä itsetunnollesi mielisairaina pitämiesi joukosta?
Psykiatria(kin) on tehdas, joka rikkoo aivan omat aiaansaannoksensa. Pyrkii siihen alusta pitäen, ja kertoo että rikkoutumista ei voi välttää.....
Tehtaan kokonaisuuteen kuuluva tavoite, jota ei voi välttää....
Hieno tehdas?
Se on tätä maailmaa, ja on muuten hyvin sopusoinnussa Kristinuskon helvetin kanssa. Jäähän siinäkin rikkinäisyys pysyväksi, kuten Matt. 25 vakuuttaa todeksi.
Minusta sellaisella tehtaalla ei pidä olla olemassaoloa.
t. se pakana - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytkö sinä mielisairaaloisssakin selostamasssa mielisairaille, kuinka heidän ajatuksensa ovat tervejärkisen kannalta hullutusta? Mikä on sun pointti tulla selostamaan mielestäsi uskonnosta mielisairastuneille ihmisille omaa tervejärkisyyttäsi? Koetko olevasi muiden tervejärkisten keskuudessa niin täysin vailla arvostusta, että sinun tarvitsee hakea pönkitystä itsetunnollesi mielisairaina pitämiesi joukosta?
En nyt sanoisi noin että mielisairas. Voit aina muuttaa näkemyksesi totuudenmukaiseksi, niinkuin itse olen tehnyt.
Jeesus on historiallinen henkilö, mutta sovitusta ei ole. Tämä on totuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En nyt sanoisi noin että mielisairas. Voit aina muuttaa näkemyksesi totuudenmukaiseksi, niinkuin itse olen tehnyt.
Jeesus on historiallinen henkilö, mutta sovitusta ei ole. Tämä on totuus.on kyllä lukemisen arvoinen aloitus.
selkeästi raamatussa varoitetaan, ainakin lahkoista. . . jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En nyt sanoisi noin että mielisairas. Voit aina muuttaa näkemyksesi totuudenmukaiseksi, niinkuin itse olen tehnyt.
Jeesus on historiallinen henkilö, mutta sovitusta ei ole. Tämä on totuus."En nyt sanoisi noin että mielisairas"
Huomaatko, että mielisairauden olemassaolo on sinulle sama asia kuin totuus. Siis jotakin absoluuttista, joka on maailmankuvasi ja lakiesi perusta. Sinulle jalusta, jonka päälle rakennat lait, asetukset ja moraalikäsitykset.
Jotain jonka päälle maailmasi ihan rakentuu. Niin monella rakentuu, ellei miltei kaikilla ihmisillä.
Huomasitko?
t. se sama pakana - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"En nyt sanoisi noin että mielisairas"
Huomaatko, että mielisairauden olemassaolo on sinulle sama asia kuin totuus. Siis jotakin absoluuttista, joka on maailmankuvasi ja lakiesi perusta. Sinulle jalusta, jonka päälle rakennat lait, asetukset ja moraalikäsitykset.
Jotain jonka päälle maailmasi ihan rakentuu. Niin monella rakentuu, ellei miltei kaikilla ihmisillä.
Huomasitko?
t. se sama pakanaEn sano noin niinkuin yrität sanoja suuhun uittaa. Sanon että tervejärkisyys on eräs totuuden edellytyksistä. Tervejärkinenkään ei ole kuitenkaan sama kuin totuus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En sano noin niinkuin yrität sanoja suuhun uittaa. Sanon että tervejärkisyys on eräs totuuden edellytyksistä. Tervejärkinenkään ei ole kuitenkaan sama kuin totuus.
"Sanon että tervejärkisyys on eräs totuuden edellytyksistä"
Onhan tervejärkisyyden ja mielisairauden olemassaolo sinulle edelleen sama asia kuin totuus. Siis todellakin jotakin absoluuttista, joka on maailmankuvasi ja lakiesi perusta. Sinulle jalusta, jonka päälle rakennat lait, asetukset ja moraalikäsitykset. Kaiken.
Tervejärkisyyshän sisältää sinulle sen, ettei ole mielisairas, Tervejärkisyys ja mielisairaus ovat silloin sinulle olemassa olevia asioita, ja kuten sanoin, sinulle sama asia kuin totuus, ja sen päälle maailmasi olet muodostanut.
Perusta ja jalusta jonka päälle kaiken rakennat.
Itsekkin sanoit sen.
t. Se pakana
Sanoma itsessään ei poikkea väitteistä, joita uskontojen nimissä esitetään. Sävyeroja on, mutta ei se uutta ole.
Minua kummastuttaa se, että uskovaiset tavallaan vaativat heitämään aivot ns. narikkaan ja uskomaan sokeasti.- Anonyymi
"vaativat heitämään aivot ns. narikkaan ja uskomaan sokeasti"
Sinäkö et vaadi? Siihen mitä pidät totena. Tai tavallaan sitä ei voi vaatia, sen vie mukanaan ikuisuuteen. Sitä ei voi toinen riistää. Se on mahdotonta.
Valeeseen voi vaatia uskomaan.
Mutta kumpi on tosi, sinun vai minun.
t. se pakana.
Ps. kyllä tämä hitusen tuohon aloitukseenkin liittyy, tai ainakin teihin ketjussa kirjoittaneisiin, kaikkiinkin, ja sitä kautta aloitukseen, kun nyt sanoin... - Anonyymi
enemminkin "uskonkiihkoilijat" on niitä, jotka, - "aivot kaakkoon päin. . .
- Anonyymi
Eli kansankiihottaja mitä lie tehnyt saa kuoleman tuomion ja te olette muuttaneet sen pelastukseksi, teillä viiraa aika pahasti.
- Anonyymi
aloitus on joka tapauksessa, ajattelemisen ja lukemisen arvoinen. . .
vaan, niin kuin evankeliumissa jo Jeesus sanoo; "monta tulee minun nimessäni, jne"
- ja niitä "monia" on enemmän kuin tarpeeksi !
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 367261
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04708- 654079
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363033Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2292988Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452606Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262565- 302032
- 401883
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731787