https://kuluttaja.fi/musta-lista/
Täältä näköjään löytyy palstasuosikkikin.
Musta lista
27
2649
Vastaukset
- Anonyymi
No niin löytyi. Takuulle.com Autolle.com
Käytettynä ostetusta Ford-pakettiautosta puuttui luvattu polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Myyjäliikkeen piti maksaa 700 euroa hinnanalennusta. Lähde: Kuluttajariitalautakunnan asianumero D/4516/33/2016. - Anonyymi
Veho. Ruostunut Mersu.
Kuusi vuotta vanhan Mercedes-Benz-henkilöauton kaikki ovet ja takaluukku piti vaihtaa ruosteen takia. Omistaja oli ostanut auton käytettynä yksityiseltä, mutta kustannukset kuuluivat omistajan mukaan koritakuun takia maahantuojalle. Maahantuoja oli suostunut ”asiakasystävällisesti” maksamaan korjauksista 70 prosenttia, vaikka katsoikin takuun päättyneen. Omistajalle jäi silti 4 852 euron osuus kustannuksista. Maahantuojan mukaan takuu oli jo päättynyt, eikä yksityishenkilöltä ostetusta autosta voinut vaatia korvauksia virhevastuun perusteella.
SUOSITUS Auto oli huollettu maahantuojan korjaamolla lokakuussa 2010, jolloin huoltokirjan puhkiruostumattomuustakuukohtaan oli merkitty rasti kohtaan ”kyllä”. Tammikuussa 2012 tehdyssä huollossa rasti oli merkitty kohtaan ”ei”, mutta maahantuoja ei selvittänyt, miksi takuu oli tuolloin päättynyt. Mikään ei lautakunnan mukaan viitannut siihen, että ruostumisen syynä olisi muu kuin korirakenteen puutteellinen korroosionkestävyys. Koska takuussa tarkoitetusta virheestä ei saa koitua asiakkaalle kustannuksia, maahantuojan piti korvata auton omistajalle 4 852 euroa. - Anonyymi
Tampereen Autocenter Oy. Asiakas osti käytetyn auton 58 889 eurolla. Sen audiojärjestelmä osoittautui rikkinäiseksi. Auton ostaja vaati myyjäliikkeeltä 1 300 euron korvausta. Yritys tarjoutui maksamaan osan korjauskuluista, mutta ostaja ei siihen suostunut vaan halusi korjauttaa vian muualla.
Lautakunta katsoi, että myyjällä oli oikeus korjata virhe. Jos asiakas ei anna myyjälle virheenkorjausmahdollisuutta, korvaus voi pienentyä. Yrityksen oli korvattava sen suuruiset kulut, jotka sille itselleen olisi korjauksesta aiheutunut.
Korvausta arvioitaessa otettiin huomioon myös se, että audiojärjestelmä tuli vastaavia autoja parempaan kuntoon. Myyjäliikkeen piti maksaa ostajalle 1 300 euroa vahingonkorvausta. - Anonyymi
Verkkoauto Oy.
Asiakas osti auton, jolla oli ajettu 229 000 kilometriä. Pian muun muassa kytkimessä, öljymäärän merkkivalossa ja turvatyynyssä ilmeni vikoja. Asiakas sanoi käyneensä myyjäliikkeessä useita kertoja, mutta myyjä ei suostunut korjaamaan kaikkia vikoja. Myyjän mukaan käyntikertoja oli yksi, ja silloin vika korjattiin. Asiakas vaati korjauskustannusten perusteella 883 euron hinnanalennusta.
SUOSITUS
Lautakunta piti uskottavana sitä, että asiakas oli käynyt liikkeessä useasti. Vaikka autolla oli ajettu paljon, se oli lautakunnan mukaan vikaantunut liian nopeasti kaupanteon jälkeen. Muualla tehtyjen korjauksien jälkeen auto oli kuitenkin tullut parempaan kuntoon kuin asiakas oli ostohetkellä voinut odottaa. Myyjän piti maksaa asiakkaalle 200 euroa. - Anonyymi
Hämeen Vaihtarit Oy (nykyään Nomi Group Oy/Autodeal Ylöjärvi)
Kerrat listalla: 3
Käytetyn auton vaihteisto meni rikki
Käytettynä ostetun Audi-henkilöauton vaihdelaatikon piti olla juuri korjattu, mutta se vikaantui pien kaupanteon jälkeen.
Myyjäliikkeen piti maksaa 2 000 euroa vahingonkorvausta. Lähde: Kuluttajariitalautakunnan asianumero D/652/33/2016. 15.2.2017
Käytetty auto hyytyi ensimmäisellä matkalla
Käytettynä ostetun Hyundai-henkilöauton 16 000 euron hinta oli ollut kohtuuton ilman vikojakin.
Myyjäliikkeen piti maksaa 5 000 euroa hinnanalennusta. Lähde: Kuluttajariitalautakunnan asianumero D/1803/33/2016.
Auton moottori hajosi
Käytettynä ostetun auton moottori hajosi 10 000 kilometrin ajon jälkeen. Ostaja vaati kaupanpurkua, eli 5 200 euron kauppahinnan palauttamista sekä 600 euroa asian selvittelystä, käyttöhyödyn menetyksestä ja laina-autojen käyttämisestä.
SUOSITUS Myyjä ei reagoinut lautakunnan vastauspyyntöön, joten ratkaisu tehtiin ostajan antamien tietojen pohjalta. Myyjän piti palauttaa kauppasumma korkoineen, ja ostajan auto. Myyjä sai vähentää summasta käyttöhyödyn ajalta, jonka auto oli ollut ostajan käytössä. - Anonyymi
Delta Auto.
Näytöstä puuttui suomen kieli
Asiakas osti uuden Mitsubishi Outlander -henkilöauton. Kaupanteon jälkeen hän huomasi, ettei auton monitoiminäyttö toimi ollenkaan suomeksi. Hän oli tutustunut autoon etukäteen, mutta ei huomannut kysyä auton kielivalikosta. Hänen edellisessä autossaan ei vastaavaa näyttöä ollut. Asiakas vaatii 1 500 euron hyvitystä. Auton maahantuojan ja myyjäliikkeen mukaan laki ei vaadi, että auton monitoiminäyttö toimisi suomen kielellä. Asiakkaalla oli tilaisuus tutustua autoon niin perusteellisesti kuin halusi. Hän oli myös allekirjoittanut auton luovutuksen yhteydessä saaneensa riittävän opastuksen auton ja sen varusteiden käytöstä.
SUOSITUS Laki ei vaadi, että auton monitoiminäyttö toimii suomeksi. Asiakkaalle pitäisi kuitenkin kertoa ennen kauppaa, jos tuote ei toimi suomen kielellä. Tästä syystä maahantuojan piti maksaa asiakkaalle 400 euroa hinnanalennusta.
Hybridiauto kulutti liikaa
Asiakas osti uuden Mitsubishi Outlander PHEV -hybridiauton 53 000 eurolla. Markkinointimateriaalien ja myyjän kertoman mukaan autolla olisi pitänyt voida ajaa suurin osa päivittäisistä ajoista pelkällä sähköllä. Käytännössä auto käytti talviajossa melkein koko ajan polttomoottoria. Polttoaineen kulutus oli jopa kymmenkertainen luvattuun verrattuna. Asiakas vaati yritystä joko purkamaan kaupan, alentamaan hintaa 3 000 eurolla tai korjaamaan virheen asentamalla autoon polttoainetoiminen moottorin lisälämmitin. Samaan konserniin kuuluvat myyjä ja maahantuoja kiistivät vaatimukset. Sen mukaan esitteissä mainitut kulutuslukemat perustuvat laboratoriossa tehtyihin mittauksiin, kuten laki sallii. Laboratoriomittaukset tehdään ilman lämmityslaitetta, ilmastointia ja muita vastaavia. Pakkasen ja muiden muuttuvien olosuhteiden takia autolle ei ollut mahdollista ilmoittaa käytönaikaista kulutusta.
SUOSITUS Kulutusta koskevat havainnot ja mittaukset ovat aina hieman epävarmoja. Lautakunnan mukaan oli kuitenkin selvää, että auton sähkömoottorin käytöstä oli annettu liian myönteinen kuva. Lämpötilan vaikutuksesta sähkökäytölle olisi pitänyt kertoa selvemmin. Sopiva hinnanalennus oli 1 000 euroa. - Anonyymi
Joo, mut Audii, Mersuu, Bemarii, Opelii, Volkkarii.
- Anonyymi
Ostetaan Autoja Autoliike Oy Ajoneuvot
Kerrat listalla: 1
28.3.2017
Jakoketju olikin jakohihna
Käytettynä ostetussa autossa olikin kerrotun jakoketjun sijaan jakohihna.
Myyjäliikkeen piti maksaa 400 euroa vahingonkorvausta. Lähde: Kuluttajariitalautakunnan asianumero D/3450/33/2016.
Hmmmmm. Tämä varmaan kiinnostaa monia...- Anonyymi
Tuohan on väärä päätös. Kuluttajansuojalain mukaan virheen arvioinnin pohjana on yrityksen ja kuluttajan välinen sopimus.
Päätös on julkinen ja siitä selviää, että yrityksen ja kuluttajan välisen sopimuksen yhtenä ehtona on, että kuluttaja tarkistaa itse kaikki huoltoja vaativat toimenpiteet ja maksaa kaikki aiheutuvat kustannukset itse.
Myös kuluttajan pitää vastata siitä mitä hän on sopinut. Sopimuksessa ei väitetä, että autossa olisi jakoketju. Myöskään myynti-ilmoituksessa ei ole sellaista lukenut. - Anonyymi
Kuluttajariitalautakunta on antanut virheellisen päätöksensä vuonna 2017 mutta kauppa on tapahtunut jo vuonna 2015 eli 5 vuotta sitten. Se on tuon tuhansia autoja myyneen liikkeen ainoa kerta listalla ja päätös on tehty väärin perustein kuten ylempänä näkyvästä viestistä selviää.
- Anonyymi
Kauheeta huijausta. No ei ihme, että pysyykin pikkupuljuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauheeta huijausta. No ei ihme, että pysyykin pikkupuljuna.
Ei siinä ainakaan asiakasta ole huijattu, vaan päinvastoin.
- Anonyymi
Ei uutta tuolle liikkeelle kusettaa asiakkaita.
Vikapesäke relluakin myytiin huijaten, että vain pari pientä vikaa. Todellinen vikalista oli huikea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei uutta tuolle liikkeelle kusettaa asiakkaita.
Vikapesäke relluakin myytiin huijaten, että vain pari pientä vikaa. Todellinen vikalista oli huikea.Vikalista tulee konttorilta paperisena auton mukana. Jos sitä ei löydy niin vikalistan tiedot saa soittamalla katsastuskonttorille. Jos ostaja on niin kädetön että ei edes tätä autoista tajua niin hänen kannattaa ajaa polkupyörällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei uutta tuolle liikkeelle kusettaa asiakkaita.
Vikapesäke relluakin myytiin huijaten, että vain pari pientä vikaa. Todellinen vikalista oli huikea.Aina haukutte että autokauppiaat ovat tyhmiä. Kuitenkin väitätte myös että ne huijaavat teitä. Miten tyhmempi voisi huijata fiksumpaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan on väärä päätös. Kuluttajansuojalain mukaan virheen arvioinnin pohjana on yrityksen ja kuluttajan välinen sopimus.
Päätös on julkinen ja siitä selviää, että yrityksen ja kuluttajan välisen sopimuksen yhtenä ehtona on, että kuluttaja tarkistaa itse kaikki huoltoja vaativat toimenpiteet ja maksaa kaikki aiheutuvat kustannukset itse.
Myös kuluttajan pitää vastata siitä mitä hän on sopinut. Sopimuksessa ei väitetä, että autossa olisi jakoketju. Myöskään myynti-ilmoituksessa ei ole sellaista lukenut.Turha selittää. Konkurssiinhan tuo pulju sitten meni.
Ilmeisesti aloittanut taas autojen myynnin.
Kierrän kaukaa edelleen ja asioin vastedeskin oikeisss kaupoissa.
- Anonyymi
Autoliikkeen kannattaa ehdottomasti viedä kuluttajariitalautakunnan päätös käräjäoikeuteen, jos päätös on selvästi järjenvastainen. Se on sitä hyvin usein.
"Mustalla listalla numerossa 1/2014 mainittu Exel-Autokeidas poistetaan listalta. Yrityksen riita-asia on käsitelty käräjäoikeudessa. Auton jakohihnaa koskeneessa asiassa oikeus vapautti Exel-Autokeitaan kokonaan korvauksista. Kuluttajariitalautakunta oli kehottanut yritystä korvaamaan noin 2 500 euroa." - Anonyymi
Ei ihme että edes Veho ei noudata kuluttajariitalautakunnan älyttömiä päätöksiä. Saimaa Invest Oy / Vauhti-Vaunu, Kotka
Asiakas osti käytetyn auton 21 500 eurolla. Auton moottori rikkoutui 5 vuoden päästä, jolloin autolla oli ajettu 85 000 kilometriä. Myyjän mukaan autoa ei ollut huollettu merkkikorjaamolla, eikä siihen ollut huoltokirjan mukaan tehty muita huoltoja kuin öljynvaihdot. Asiakas vaati korjauskuluja 3 880 euroa.
Lautakunta katsoi, että autossa on virhe, koska moottori oli rikkoutunut ennen aikojaan. Laiminlyödyillä vuosihuolloilla ei ollut yhteyttä moottorin rikkoutumiseen. Myyjän piti palauttaa asiakkaalle 2 400 euroa. - Anonyymi
Auton ostajan kuluttajansuoja on aika ohkainen. Autojen maahantuojat ovat saaneet läpi oman tahtonsa. Vaikka autossa on valmistajan jäljeltä vikaa, niin korjauksessa auton omistaja joutuu kuitenkin kaivamaan omaa lompakkoaan, koska "auto tulee ikäistänsä parempaan kuntoon".
- Anonyymi
Kuluttajariitalautakunnan päätökset ovat täysin koomisia. Vaikka asiakas X ei ole ostanut autoa autoliikkeestä A, vaan merkkiliikkeestä B, niin siitä huolimatta autoliikkeen A pitäisi kuluttajariitalautakunnan päätöksen mukaan maksaa asiakkaalle X noin 400 euroa.
Ennen myöhemmin muiden osapuolten välillä tapahtuneita kauppoja autojen myynti-ilmoitusten täyttöjärjestelmä autoliikkeessä A oli rekisterinumeron perusteella laittanut rastin varustelistassa myös vakionopeussäätimen kohdalle, vaikka sitä ei ollut.
Ilmoituksissa lukee, että ostajan pitää tarkistaa auton varusteet ennen ostamista, koska varustetiedot tulevat suoraan autokauppojen käyttämistä järjestelmistä.
Kuluttaja X kävi koeajamassa auton liikkeessä A ja kokeili myös varusteet, mutta ei puhunut liikkeelle A ko. varusteen puuttumisesta mitään. Kyseessä oli asiakkaan Y myyntitilissä ollut auto, joka palautui koeajon jälkeen Y:lle, joka myi sen tämän jälkeen merkkiliikkeelle B.
Sama asiakas X osti kyseisen auton lopulta merkkiliikkeestä B. Myöhemmin hän reklamoi liikettä A vakionopeussäätimen puuttumisesta ja vaati noin 400 euron korvausta, jonka kuluttajariitalautakunta on sittemmin päättänyt kuuluvan liike A:n maksettavaksi.
Autoliike A ja merkkiliike B eivät liity toisiinsa mitenkään, vaan ne ovat keskenään kilpailijoita.
Kuulostaaako oikeudenmukaiselta päätökseltä? - Anonyymi
eikö toyotassa ole mitään vikoja?
- Anonyymi
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kokoamalla listalla on tiedot 50 yrityksestä, joihin liittyvissä ongelmatilanteissa kuluttajat ovat ottaneet virastoon eniten yhteyttä. Listalla on 11 autoliikettä, ja ykkösenä on käytettyjä autoja myyvä Kamux, johon liittyen kuluttajat olivat ottaneet kuluttajaviranomaisiin yhteyttä 1267 kertaa.
Kamuxin jälkeen autoliikkeistä eniten yhteydenottoja oli kerännyt Suomen Autokauppa Oy (Saka), jota koskeneita yhteydenottoja oli runsaat 580.
Rinta-Joupin Autoliikettä ja Autotalo Laakkosta koskevia yhteydenottoja oli kumpaakin pyöreät 300.
Jarmo Rinta-Joupista yhdenottoja oli runsaat 270 ja Länsiautoon ja Delta Autoon liittyviä noin 220.
Listalla ovat myös Autokeskus, Autollecom, Autosalpa ja Käyttöauto. - Anonyymi
Mitä autoliike kusetusalalle nykyään kuuluu?
- Anonyymi
Konkkaanhan se meni, mutta nousi raunioista taas jobbaamaan.
- Anonyymi
Mitä virkaa kuluttaja-asiamiehellä on kun pelkkiä suosituksia ?
Ei mitään.
Humpuukia.
Verovarojen tuhlausta.Mitä tässä tarkoitat - sinä edellinen - verovarojen tuhlauksella?
Tarkoitatko siis, että jokainen nappikauppa selvitettäisiin Käräjäoikeudessa?
Niitä on Suomen isoimmissa kaupungeissa.
Se vasta verovarojen tuhlausta olisi.
- Anonyymi
Miksi tämän tästä sekoitatte Kuluttaja-asiamiehen taas tähän?!
Hän kyllä pohtii työkseen aivan muita asoita, eikä hän näihin teidän paaliromujen kauppoihin sekaannu mitenkään.
Kuluttajariitalautakunnasta lienee tässäkin kyse.
Kun opitte kirjoittaessanne käyttämään asioista oikeita ilmaisuja, niistä tulee
samalla uskottavampia.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387705Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4859Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793