Saatteko te koppien kuljettajat jotain nautintoa kun vedätte aina satojen metrien jonoa perässä. Jos ei ole kiire mihinkään niin varmaan voitte ajella sitten syrjäteitä.
Mahtanee olla hyvä tunne kun joka päivä sadat ihmiset kiroaa teitä hidastelijoita.
Miltä tuntuu vetää jonoa
76
1419
Vastaukset
Meikäläinen vetää asuntovaunua liikennerajoituksia noudattaen , Asuntovaunun maksiminopeus on Suomen tieliikenteessä 80 km/h . Vetoautoon vakionopeudensäädin päälle, joka pitää matkanopeuden nopeusrajoituksien mukaisina.
T. Erkki- Anonyymi
Hienoa, että noudatat nopeusrajoituksia. Niin pitää tehdäkin vaikka kaikki eivät niin tee.
- Anonyymi
Suomen laki on vain sellainen. Jos noudatan vaunun kanssa kirjaimellisesti liikennesääntöjä, niin jonoa syntyy.
Miltä tuntuu ajaa jonon perällä? Voitte syyttä siitä politiikkojamme. - Anonyymi
Onko sulla joku Landhaus kun on oikein asuntovaunu? Minulla on ollut vaan matkailuvaunuja koska liikun paikasta toiseen.
- Anonyymi
Olen vetänyt asuntovaunua jo 20 vuotta. Matkanopeus n. 85 ja 90 välillä, väistänyt levikille ja pysäkille jos kertyy autoja taakse. Myös muut asuntovaunun vetäjät ovat tehneet samoin mitä olen tavannut.
- Anonyymi
Se on itsehillinästä kyse sitä ei kaikilla tienkäyttäjillä taida olla.
Näin on. Kaikenlaisia "tumpeloita" löytyy myös niistä tienkäyttäjistä, jotka eivät kuulu karavaanikäyttäjiin.
Erkki
SFC 11252- Anonyymi
Nehän ne ovatkin niitä suurimpia natisijoita jotka eivät kuulu karavaani käyttäjiin. Kukaan muu ei osaa mitään heidän mielestään.
- Anonyymi
Ei yksi auto jonoa tee, vaikka sillä on vaunu perässä ja ajaa sallittua 80 km/h.
Jonon tekevät ne tumpelot ja perskärpäset, jotka ajavat aivan perässä, mutta eivät kykene ohittamaan, vaikka heille antaa merkkiä ohitukseen ryhtymisestä.
Ei ole mitään syytä väistellä levikkeille, sillä eiväthän samaa vauhtia liikkuvat rekat ja kuorma-autotkaan väistele muita tiellä kulkevia levikkeille tai pysäkeille.
Takana tulevat hermokimput pitäisi vain ohjata tapakoulutukseen tai sitten ne vaikeimmat tapaukset jopa ojennusleirille.- Anonyymi
Mikähän siinä on että bussin pituista matkailuvaunuyhdistelmää ei osata ohittaa ja valitetaan siitä. Kuitenkaan kukaan ei valita paljon pidemmän kuorma-autoyhdistelmän menoa kun se ajaa samaa nopeutta kuin matkailuvaunutkin.
Siirryttyäni vaunuyhdistelmästä matkailuautoon, ohittajia on edelleen vaikka ajankin satasen alueella muutamaa km/h yli sallitun (en halua ottaa edes pikasakkoa). Puhelimen navigaattorisovellus on pirskatin hyvä ja tarkka nopeusmittari. Joillekin karavaanari on aina vaan punainen vaate, ohi pitää päästä.
Eniten ottaa päähän ne koko ajan 90 tai 70 ajavat. Jäävät jalkoihin isommalla nopeusrajoituksella ja kun rajoitus laskee ovat kohta roikkumassa takapuskurissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikähän siinä on että bussin pituista matkailuvaunuyhdistelmää ei osata ohittaa ja valitetaan siitä. Kuitenkaan kukaan ei valita paljon pidemmän kuorma-autoyhdistelmän menoa kun se ajaa samaa nopeutta kuin matkailuvaunutkin.
Siirryttyäni vaunuyhdistelmästä matkailuautoon, ohittajia on edelleen vaikka ajankin satasen alueella muutamaa km/h yli sallitun (en halua ottaa edes pikasakkoa). Puhelimen navigaattorisovellus on pirskatin hyvä ja tarkka nopeusmittari. Joillekin karavaanari on aina vaan punainen vaate, ohi pitää päästä.
Eniten ottaa päähän ne koko ajan 90 tai 70 ajavat. Jäävät jalkoihin isommalla nopeusrajoituksella ja kun rajoitus laskee ovat kohta roikkumassa takapuskurissa.Sama homma kun vetää peräkärryä. Vaikka ajat nopeusrajoituksen mukaan sataa on niitä joiden mielestä ohi päästävä kun siellä hidastelee joku kärryn kanssa. Se on korvien välissä se ongelma tällä porukalla.
- Anonyymi
No, rekat ja kuorma-autot on siellä tarpeellisella asialla, karavaanit ihan vaan oman huvittelunsa takia.
- Anonyymi
Miksi pitäisi väistellä pysäkeille, jos ajaa ajoneuvon nopeusrajoituksen mukaan?
No okei. Tulee kyllä joskus ohjattua bussipysäkille takana tulevan rekan vuoksi. Sillä kun on vaikea muuten ohittaa asuntovaunuja.
Takana tuleviin henkilöautoihin en yleensä reagoi mitenkään.
Kyllä me kaikki sine tielle sovitaan!- Anonyymi
Jos rekka alkaa saavuttaa niin sillä on rajoitin rukattu ylärajalle (helppoa ajaa kaasupoljin lattiassa). Jos ei halua ajaa niin paljon ylinopeutta, riittää kun hyvässä ohituspaikassa nostaa jalan kaasulta ja vilauttaa vilkulla ohituskehoituksen rekalle. Silloin rekan ei tarvitse hiljentää kuten silloin kun alat valmistautua väistämään pysäkille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos rekka alkaa saavuttaa niin sillä on rajoitin rukattu ylärajalle (helppoa ajaa kaasupoljin lattiassa). Jos ei halua ajaa niin paljon ylinopeutta, riittää kun hyvässä ohituspaikassa nostaa jalan kaasulta ja vilauttaa vilkulla ohituskehoituksen rekalle. Silloin rekan ei tarvitse hiljentää kuten silloin kun alat valmistautua väistämään pysäkille.
Nesteen rekat, rajoitin asennettu lain mukaan. Tämän tietää kaikki ammattiautoilijat.
- Anonyymi
Kohtahan noita saa vetää 100km/h sillä öaki muuttuu 1.6 alkaen. Koskee peräkässyjä ja tietenkin silloin asuntovaunujakin. Ainoa vaan huonolla tiellä 100km/tunnissa kovalla sivutuulella niin voi vastaantulija saada vaunun keulaansa.
- Anonyymi
Lähes kaikki matkailuvaunut ovat jarrullisia ja kokonaispainoltaan yli 750 kg, joten suurin sallittu ajonopeus on 1.6. jälkeenkin 80 km/h.
Löytyy kyllä muutamia pieniä matkailuvaunuja jotka ovat kokonaispainoltaan enintää 750 kg.
- Anonyymi
Uudet nopeusrajoitukset kesäkuun alusta, ei koske asuntovaunuja. Asuntovaunujen maksiminopeus pysyy edelleen 80 km/h.
Erkki- Anonyymi
Väärin Erkki.
01.06.2020
Jarrullisen vaunun nopeudet ovat samat mitä kyseisen tien nopeus. Moottoriteillä ajetaan 120km/h. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin Erkki.
01.06.2020
Jarrullisen vaunun nopeudet ovat samat mitä kyseisen tien nopeus. Moottoriteillä ajetaan 120km/h.Ei viddu. Olin väärässä. Sorry Erkki
"Jarrullisia O2-luokan vaunuja koskee jatkossakin vanha tuttu 80 km/h rajoitus."
Voi helkutti. Kerkesin jo kokeilla 120km/h nopeutta vaunun kanssa ja hyvin tuli perässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin Erkki.
01.06.2020
Jarrullisen vaunun nopeudet ovat samat mitä kyseisen tien nopeus. Moottoriteillä ajetaan 120km/h.Ei viddu. Olin väärässä. Sorry Erkki
"Jarrullisia O2-luokan vaunuja koskee jatkossakin vanha tuttu 80 km/h rajoitus."
Voi helkutti. Kerkesin jo kokeilla 120km/h nopeutta vaunun kanssa ja hyvin tuli perässä.
Lähde: Katsastushaku.fi
Tieliikennelaki 2020: Perävaunun ja pakettiauton nopeusrajoitus
Uusi Tieliikennelaki (729/2018) astuu voimaan 1. kesäkuuta 2020. Löydät KatsastusHaku-palvelusta oleellisimmat autoilijoita koskevat uudistukset helposti luettavassa muodossa. Tämä sivu käsittelee pähkinänkuoressa uusia nopeusrajoituksia.
Perävaunulla 100 km/h
1.6.2020 alkaen henkilö- ja pakettiautolla voi vetää kokonaismassaltaan max. 750 kg perävaunua 100 km/h. Uusi nopeusrajoitus koskee siis pääasiassa O1-luokan jarruttomia perävaunuja - jarrullisia O2-luokan vaunuja koskee jatkossakin vanha tuttu 80 km/h rajoitus.
Erkki- Anonyymi
Huomasitko, että 1.6 alkaen vaunussa ei tarvitse olla enään nasta renkaita jos vetoautossa on nastat.Riittää talvi renkaat eli esim.kitkat
- Anonyymi
Aivan mahtava fiilis olla jonon johtaja. Voin hillitä ylinopeutta ajavia kaahareita.
- Anonyymi
Tuo on totta kyllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on totta kyllä.
Joo mutta ei saa tunnustaa!!
- Anonyymi
Ennemminkin pitäisi syyllistää teiden pahimpia terroristeja, eli 70 km/h ajavia, he kun vetoavat siihen, että saavat ajaa haluamaansa nopeutta piittaamatta lainkaan muista. Ja laki on heidän puolellaan.
- Anonyymi
Kyllä just näin. Nuo jää jalkoihin jo asuntovaunun vetäjillekin!
- Anonyymi
No ainakaan matkailuautot ei jää tukkeeksi jos tarpeeki hyvä ja tehokas sillä 1.6 saa pakettiautolla ja matkailuautolla ajaa tiekohtaista nopeutta ja kaikki ajoneuvokohtaiset poistuu niiltä.Vanhat pakutkin joissa 80 lätkä saa repiä sen pois ja ajaa motarillakin 120km/h.
- Anonyymi
Jos pakuautossa on 80 lätkä, se on siinä jostain erityisestä syystä. Ei kannata repiä ennen pois kun on selvittänyt lätkän syyn. Yleisimmin se lätkä osoittaa että kyseessä on "ylipainoinen" pakuauto joka on rekisteröity kuorma-autoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pakuautossa on 80 lätkä, se on siinä jostain erityisestä syystä. Ei kannata repiä ennen pois kun on selvittänyt lätkän syyn. Yleisimmin se lätkä osoittaa että kyseessä on "ylipainoinen" pakuauto joka on rekisteröity kuorma-autoksi.
Muuten hyvä, mutta kuorma-autoissa ei tarvita 80 lätkää. Ei edes kevyt-sellaisissa.
- Anonyymi
Miksi täytyy hiljentää jotta takaa tuleva joutuu ohittamaan.
- Anonyymi
No ei pidäkään. Meillä auton ja vaunun kokonaispituus vähän yli 16m. Ajan tie kohtaisen rajoituksen mukaan 80 jopa hivenen yli jossain tilanteessa ja silti jotkut yrittää ohi äkäpäissään.
- Anonyymi
Kun olen lomalla ei mitään kiirusta autollani on saanut ajaa 100 mutta empä aja 80 hyvä ra rauhallinen nopeus ja kulutus pieni noin 8 ja puoli litraa sadalla
- Anonyymi
Entäs jos vanha ei kulje ku 80 ?
- Anonyymi
Saako aloittaja jotain nautintoa, kun jää ajamaan asuntovaunu yhdistelmän taakse?
Jos opettelisit ajamaan ja ohittamaan, niin ei tarvitsisi itkeä. - Anonyymi
Ei ne rekatkaan kuljeksi pikkuteitä. Miksi muidenkaan 80kmh nopeutta kulkevien pitäisi.
Aloittaja potee asenteellisen vaurion jälkioireita. - Anonyymi
Johan nyt on vaatimukset, tällä aloittajalla. Asuntovaunulla jos haluat mennä Keski_Suomesta Etelä _Suomeen niin pitäs ajaa syrjäteitä pitkin. Tai mihin tahansa Suomessa?!
- Anonyymi
Olen yrittänyt ajella syrjäisempiä teitä vaunu perässä, mutta se on oikeasti mahdotonta, sillä syrjäisemmät tiet kuten vaikka Runon ja rajantie Itä-Suomessa ovat niin kuoppaisia ja nauhapaikattuja, että ei niitä yhdistelmällä voi ajaa. Tien hoito on siis aivan ala-arvoista.
Samaa voi sanoa esim. välistä Kitee-Tohmajärvi-Ilomantsi eli on ihan pakko ajella vaan niitä pääteitä pitkin vaunu perässä tai jopa pelkällä autolla.
Suomen viherpiipertäjät ryöstävät autoilijoilta veroja ankaralla kädellä, mutta tiepitoon ei haluta satsata, vaan rahat tuhlataan joihinkin hyödyttömiin ympäristöhankkeisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen yrittänyt ajella syrjäisempiä teitä vaunu perässä, mutta se on oikeasti mahdotonta, sillä syrjäisemmät tiet kuten vaikka Runon ja rajantie Itä-Suomessa ovat niin kuoppaisia ja nauhapaikattuja, että ei niitä yhdistelmällä voi ajaa. Tien hoito on siis aivan ala-arvoista.
Samaa voi sanoa esim. välistä Kitee-Tohmajärvi-Ilomantsi eli on ihan pakko ajella vaan niitä pääteitä pitkin vaunu perässä tai jopa pelkällä autolla.
Suomen viherpiipertäjät ryöstävät autoilijoilta veroja ankaralla kädellä, mutta tiepitoon ei haluta satsata, vaan rahat tuhlataan joihinkin hyödyttömiin ympäristöhankkeisiin.Joo, ei kyllä oo mitään järkeä lähtee pikkuteitä ajelee kun isompiakin pitkin pääsee. Kyllä ne kuuluu karavaanarillekin käyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen yrittänyt ajella syrjäisempiä teitä vaunu perässä, mutta se on oikeasti mahdotonta, sillä syrjäisemmät tiet kuten vaikka Runon ja rajantie Itä-Suomessa ovat niin kuoppaisia ja nauhapaikattuja, että ei niitä yhdistelmällä voi ajaa. Tien hoito on siis aivan ala-arvoista.
Samaa voi sanoa esim. välistä Kitee-Tohmajärvi-Ilomantsi eli on ihan pakko ajella vaan niitä pääteitä pitkin vaunu perässä tai jopa pelkällä autolla.
Suomen viherpiipertäjät ryöstävät autoilijoilta veroja ankaralla kädellä, mutta tiepitoon ei haluta satsata, vaan rahat tuhlataan joihinkin hyödyttömiin ympäristöhankkeisiin.Taas vihreät imuroi pakolaisvintiöitä ja heidän terroristi-äitejään Suomeen vaikka meillä on omasta takaa jo ongelmia yli taloudellisen kestokyvyn ja velaksi eletään muutenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas vihreät imuroi pakolaisvintiöitä ja heidän terroristi-äitejään Suomeen vaikka meillä on omasta takaa jo ongelmia yli taloudellisen kestokyvyn ja velaksi eletään muutenkin.
Ei tahdo maaseudun nuorille tilanisännille löytyä suomalaista emäntää. Tytöt hakeutuvat Helsinkiin ja muihin kasvukeskuksiin hakemaan trendikkäämpiä miehiä.
Olisiko Alholista mahdollista saada tuotua halukkaita naisia emänniksi kuihtuvalle maaseudulle? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas vihreät imuroi pakolaisvintiöitä ja heidän terroristi-äitejään Suomeen vaikka meillä on omasta takaa jo ongelmia yli taloudellisen kestokyvyn ja velaksi eletään muutenkin.
Yhtään pakolaista en ole koskaan nähnyt vetävän iglua/homekoppia perässään perjantaina, jolloin ihmiset haluavat päästä nopeasti mökeilleen. Kyllä ne on nää "erkit", "anterot" ja "jarmot" jotka nauttii kun saavat kunnon jonoja aikaan. Jorma puolijäykkänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen yrittänyt ajella syrjäisempiä teitä vaunu perässä, mutta se on oikeasti mahdotonta, sillä syrjäisemmät tiet kuten vaikka Runon ja rajantie Itä-Suomessa ovat niin kuoppaisia ja nauhapaikattuja, että ei niitä yhdistelmällä voi ajaa. Tien hoito on siis aivan ala-arvoista.
Samaa voi sanoa esim. välistä Kitee-Tohmajärvi-Ilomantsi eli on ihan pakko ajella vaan niitä pääteitä pitkin vaunu perässä tai jopa pelkällä autolla.
Suomen viherpiipertäjät ryöstävät autoilijoilta veroja ankaralla kädellä, mutta tiepitoon ei haluta satsata, vaan rahat tuhlataan joihinkin hyödyttömiin ympäristöhankkeisiin.Ohhoh tuota kommenttia Kitee-Tohmajärvi-ilomantsi tiestä. Huonoimmalla osallakin Ilomantsin 500 tiellä, nopeudet ovat usein pitkälle toistasataa. Minulla on Toyota niin ei tarvitse kuoppia pelätä.
- Anonyymi
Raskastahan se vetäminen on ollut mutta nyt täytyy lopettaa kun ei enään jaksa.
- Anonyymi
Enemmän ärsyttää, kun joku tumpelo ei sitten millään osaa/uskalla ohittaa, vaikka paikkoja on useita. Jonoutumisen syyllinen on useinmiten juuri siinä takana puskurissa roikkuvat tumpelot.
Ymmärrän, että sinua ärsyttää, kun minulla on mukava ja hienokin asuntoauto, jolla saan ajaa ja ajan 100 km/t tai muuta mikä kulloinkin on sallittu nopeus. Siinä taitaa sinun vanha kotterosi olla tiukilla ohittamisen kanssa, joten ärsytyskynnystäsi ärsyttää kateuden lisäksi se, että sinulla ei ole varaa kuin halpaan lähes loppuunajettuun rotiskoon, jolla juuri ja juuri pysyy perässä, mutta ohitus alkaa jo olla vaikeaa. Jotta et jonouttaisi liikennettä, niin aja vaikka bussipysäkille tai levähdyspaikalle hetketksi, jotta muut voivat jatkaa ja ohitella ilman jonoutumista. - Anonyymi
Eihän syrjäteille pidä mennä. Siellähän ohituspaikat ovat vähäisiä. Jos et kykene ohittamaan, niin sinunhan se kannattaa mennä syrjäteitä pitkin. Siellä pelkäämäsi ohitustilanteita tulee harvakseen.
Mikään ei estä sinuakaan siirtymästä hetkeksi tiensivuun, jotta liikenne sujuvoituu ja ohitustaitoiset pääsevät ohittamaan ja jonot näin purkautuvat, - Anonyymi
Kertokaa tyhmälle millä ihmis ryhmällä on tuolla liikenteessä kiire?? pois lukien hälytys ajoneuvot.
Työ matkalainen viettää omaa laatuaikaa valinut itse pitkän työmatkan.
Ammatti autoilia on töissä, ajo järjestelijä on laskenut et kerkiää tehdä työt turvalisesti.
Ja lomalaisellahan ei ole kiirettä.- Anonyymi
Osalle tielläliikkujista kaikki muut on heitä hidastamassa tai heidän matkantekoaan haittaamassa. Tuo porukka ei ole tyytyväinen kuin yksin tyhjällä tiellä ajaessaan. Silloinkin on varmaan liian tiukkoja mutkia matkaa hidastamassa. On kulkuneuvoja joilla on ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia. Perävaunut, matkailuvaunut, rekat, kaikkilla on oikeus tuolla liikkua omaa vauhtiaan, ei siellä rekatkaan päästele muita ohi pysähtelemällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osalle tielläliikkujista kaikki muut on heitä hidastamassa tai heidän matkantekoaan haittaamassa. Tuo porukka ei ole tyytyväinen kuin yksin tyhjällä tiellä ajaessaan. Silloinkin on varmaan liian tiukkoja mutkia matkaa hidastamassa. On kulkuneuvoja joilla on ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia. Perävaunut, matkailuvaunut, rekat, kaikkilla on oikeus tuolla liikkua omaa vauhtiaan, ei siellä rekatkaan päästele muita ohi pysähtelemällä.
Joo ei, asuntovaunun vedossa, en kyllä kanna huolta takana tulevista ajelen omaan tahtiin . Jos 80 vauhti ei niille riitä, tehkööt mitä tahtovat .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ei, asuntovaunun vedossa, en kyllä kanna huolta takana tulevista ajelen omaan tahtiin . Jos 80 vauhti ei niille riitä, tehkööt mitä tahtovat .
Lomalla liikutaan maltilla ylinopeuksia vältellen.
Jos jonkun pitää jatkuvasti ohitella ja ajaa ylinopeutta, niin se on vain sen merkki, että ei osaa jäsennellä ajankäyttöään, vaan on lähtenyt liikkeelle selvästi liian myöhään.
Toisten kiireet ei haittaa lomailijaa, joka liikkuu ryhdikkäästi vain omaa nopeuttaan.
- Anonyymi
Ajan rajoitusten mukaan. Mulle se on yks hailee jos joku tai jotkut kiroaa mut. Ei voisi vähempää kiinnostaa muiden ajatukset
- Anonyymi
Ei ole kiirettä sen kummemmin kuin sinullakaan pitäisi olla. Jos on kiire, niin oma vikasi, kun et lähtenyt ajoissa. Lapsellista on syyttää muita omasta mokastaan.
- Anonyymi
Liikenteessä kun ei saisi olla kiire kenelläkään.
- Anonyymi
Nyt kun saa asunto/retkeilyautollakin ajaa satasta tai sataakahtakymppiä (rajoitusten mukaan) niin se on hyvä.
Viikonloppuna ajelin pitkin teitä jossa oli välillä 80 ja välillä 100, ajoin rajoitusten mukaan ja pidin nopeuden hieman yli, noin viitisen km/h, ei riittänyt kuin ainoastaan yhdelle autoilijalle tämä nopeus, ohi piti monen päästä, eräskin ohitus meni tiukaksi kun vastaan tuli pakettiauto, väistämään joutui pientareelle! Tuli kameravalvontaa ja pian olin tämän ohittajan takana! Missä tällaisten kuljettajien aivot?
Jotenkin tuntuu että karavaanarit on oikeita teiden ritareita!- Anonyymi
Sama havainto menneeltä viikonlopulta myös. Asuntovaunun kanssa vitostiellä, nopeusrajoitus 80 ajoin 85 , kaikki veti ohi yhtenään kuin kilparadalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama havainto menneeltä viikonlopulta myös. Asuntovaunun kanssa vitostiellä, nopeusrajoitus 80 ajoin 85 , kaikki veti ohi yhtenään kuin kilparadalla.
Minulla (retkeilyautossa) todellinen nopeus (GPS:n mukaan) on 80 km/h kun auton oma nopeusmittari näyttää n. 88 km/h. Satasessa sitten n. 109 km/h.
Jotkut tykkää ajaa "sakkorajaa" eli niin paljon ylinopeutta että selviää vielä rikemaksulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla (retkeilyautossa) todellinen nopeus (GPS:n mukaan) on 80 km/h kun auton oma nopeusmittari näyttää n. 88 km/h. Satasessa sitten n. 109 km/h.
Jotkut tykkää ajaa "sakkorajaa" eli niin paljon ylinopeutta että selviää vielä rikemaksulla.Minulla Fiat Ducatossa auton mittarin tulee näyttää tasan 85 niin todellinen nopeus on 80km/h.
Pienemmällä nopeudella tuo ero on pienempi, neljänkympin nopeudessa ei voi mittari näyttää kuin 41-42 eli noin reilu viisarin vahvuus yli.
Nämä nopeudet ole tarkistanut useaan kertaan ja ovat samat niin nasta-kuin myös kesärenkailla.
Aloittaja kusi miltä tuntuu vetää jonoa, minua ei haittaa takanani tuleva jono sillä ajan rajoitusten mukaan ja ylämäessä pidän nopeiden. Joskus väistän P-paikoille mutta se onkin ongelma koska usein takana turva ajaa liian lähellä ja matkailuautolla ei voi ajaa P-alueille niin kuin voi henkilöautolla tehdä, liian lähellä tulevan vuoksi moni P-paikka jätettävä käyttämättä.
Joskus on sitten pakko hidastaa hyvissä ajoin ja siitä saa vaan keskisormi tervehdyksen.
- Anonyymi
Hidastelijat aiheuttaa enemmä vaaratilanteita ku kaahaajat
https://www.youtube.com/watch?v=eCezgF5JWr0- Anonyymi
Ei se hidastemija aiheuta vaaratilannetta vaan se perässä tulija tai ohittaa!
Tässä taas nähtiin mikä on älykkyys kaaharilla.
- Anonyymi
Mukava kun nyt saa asuntoautollakin (Max. 3500kg) ajaa nopeusrajoitusten mukaan eikä tarvitse jurnuttaa 80 km/h.
Paha nopeus tuo 80..täydessä kuormassa saa pykältää nelosta jatkuvasti kun on ylämäkiä jos ei halua vedättää vitosella moottori muristen.- Anonyymi
Useimmilla uusilla matkailuautoilla sai ajaa jo aiemminkin enimmillään 100 km/h. Siksipä en yleensä ollutkaan kenenkään tiellä, ellei sitten perässätulija halunnut ajaa roimaa ylinopeutta. Moottoritiellä jouduin ajamaan enitään satasta, mutta siellähän on helppo muiden mennä ohituskaistan kautta. Heti kuun vaihteessa nypin satasen merkin autoni perästä pois kuten Traficom suositteli.
- Anonyymi
Suomen laki on vain sellainen. Jos noudatan vaunun kanssa kirjaimellisesti liikennesääntöjä, niin jonoa syntyy.
Miltä tuntuu ajaa jonon perällä? Voitte syyttä siitä politiikkojamme.- Anonyymi
Liikennesääntöjä noudattava ei ole häiriöksi liikenteessä siksi, että noudattaa voimassaolevia liikennesääntöjä.
Jos mainitsemassasi tapauksessa syntyy taaksesi jonoja, niin miten se voisi olla poliitikkojenkaan vika? Koskaan ei varmasti tule sellaista aikaa, että kaikki liikenteessä liikkuvat koko ajan samaa ja ylintä sallittua nopeutta.
Voi kysyä miksi jonoa sitten syntyy, jos ajat liikennesäöntöjen mukaisesti? Kyllä on lopultakin harvoin tilanteita, etteikö takanatuleva voisi ohittaa. Jos ei ihan heti, niin kohta kumminkin. Jononmuodostaja on se, joka ei kykene ohituksiin, vaan jää roikkumaan itsepintaisesti hitaamman taakse estäen muitakin ohittamasta. Mikä estää näitä perässäroikkujiakin ajamasta hetkeksi sivuun, jotta aiheuttamansa jono pääsee purkautumaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikennesääntöjä noudattava ei ole häiriöksi liikenteessä siksi, että noudattaa voimassaolevia liikennesääntöjä.
Jos mainitsemassasi tapauksessa syntyy taaksesi jonoja, niin miten se voisi olla poliitikkojenkaan vika? Koskaan ei varmasti tule sellaista aikaa, että kaikki liikenteessä liikkuvat koko ajan samaa ja ylintä sallittua nopeutta.
Voi kysyä miksi jonoa sitten syntyy, jos ajat liikennesäöntöjen mukaisesti? Kyllä on lopultakin harvoin tilanteita, etteikö takanatuleva voisi ohittaa. Jos ei ihan heti, niin kohta kumminkin. Jononmuodostaja on se, joka ei kykene ohituksiin, vaan jää roikkumaan itsepintaisesti hitaamman taakse estäen muitakin ohittamasta. Mikä estää näitä perässäroikkujiakin ajamasta hetkeksi sivuun, jotta aiheuttamansa jono pääsee purkautumaan?Yleensä jonon tekee se toinen ja vielä kolmaskin auto, jotka ajavat liian lähellä sitä jonon vetäjää. Silloin takaa tulevat eivät pääse ohittamaan ajoneuvoja yksitellen, kuten liikennesääntöjen mukaan pitäisi olla. Jos ei uskalla lähteä ohittamaan hitaampaa ajoneuvoa, pitää jättää niin suuri väli että takaa tulija voi "puikahtaa" välikköön odottamaan sopivaa ohitusmahdollisuutta. Itsellekin se reilu väli on eduksi, koska ohitustilanteessa voi vetää sen raon kiinni keräten vauhtia ja ohitus tapahtuu sitten "heittämällä".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä jonon tekee se toinen ja vielä kolmaskin auto, jotka ajavat liian lähellä sitä jonon vetäjää. Silloin takaa tulevat eivät pääse ohittamaan ajoneuvoja yksitellen, kuten liikennesääntöjen mukaan pitäisi olla. Jos ei uskalla lähteä ohittamaan hitaampaa ajoneuvoa, pitää jättää niin suuri väli että takaa tulija voi "puikahtaa" välikköön odottamaan sopivaa ohitusmahdollisuutta. Itsellekin se reilu väli on eduksi, koska ohitustilanteessa voi vetää sen raon kiinni keräten vauhtia ja ohitus tapahtuu sitten "heittämällä".
Suomalaisilla on kummallinen tapa että ohitellaan jonossa muita. Jos siellä jonon edessä on hitaampi ajoneuvo niin sen takana haetaan paikkaa koko ajan. Pitää seutata koko ajan sekä edestä tulevia että takaa mahdollisesti ohittamaan lähteviä hätäilijöitä. Sama ilmiötä ei näe ruotsissa eikä norjassa. Norjassa on myös ihan luontevaa jäädä ohituksen jälkeen ajamaan liikenne sääntöjen mukaista nopeutta, myös silloin kun tulee hitaampia osuuksia ja siitäkin huolimatta, että ohitettu saavuttaa ohittajan. Suomalainen ajaa henkensä kaupalla " karkuun" kun kerran on ohi päässyt. Parhaiten tämän huomaa kun edessä on uusi hitaampi ja aiemmin ohitetut ajaa ohittajan kiinni. Viimeistään tällöin on päästävä ohi paikassa kuin paikassa.
- Anonyymi
Ajele sinä alottaja vaan niitä syrjäteitä kun siellä ei ole kukaan sinua häiritsemässä.
Kärryä vedetään sääntöjen mukaan ja jos kärryssä on jarrut (siis on painoo yli 750kg) sitä koskee 80km/h nopeusrajoitus. oli sitten asuntovaunu, matkailuperävaunu, traileri, muu peräkärry.
Ajelet varmaan joka rekankin perässä kun et uskalla tai osaa ohittaa. - Anonyymi
Liikenteessä on max rajoitus. Se ei velvoita ajamaan kenenkään max rajoitus mittarissa.
Vedin tänään normaalia h auton perävaunua n 80kmh todellisella nopeudella koska korkeampi nopeus olisi nostanut kulutusta useita litroja per 100km turhaan. Minulle turhaa kulua ja co2 ja muuta päästöä ilmaan.- Anonyymi
Olen kanssasi samaa mieltä säästää jo tuhannella kilometrillä useita kymppejä ainakin meidän yli neljäntonnin kevyt yhdistelmällä.ajallisesti menetetty aika on yhtä tyhjän kanssa.säästyy voimansiirto ja moottori.tämä isolla pakettiautolla todettu.Tämä hermo kimmuille tiedoksi.ajan ammatikseni 55 tonnin rekkaa ja se on oma sillä kaahaminen tulee todella Kalliiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä säästää jo tuhannella kilometrillä useita kymppejä ainakin meidän yli neljäntonnin kevyt yhdistelmällä.ajallisesti menetetty aika on yhtä tyhjän kanssa.säästyy voimansiirto ja moottori.tämä isolla pakettiautolla todettu.Tämä hermo kimmuille tiedoksi.ajan ammatikseni 55 tonnin rekkaa ja se on oma sillä kaahaminen tulee todella Kalliiksi.
Rahalla saa polttoainetta ja kalustoa mutta ihmishenkiä et rahalla takaisin saa!
Muistaako kaikki ammattikuskit kuinka paljon sitä väliä pitää olla kun ajetaan 80 km/h?
- Anonyymi
Tuoreessa AL:n Moottorilehdessä oli artikkeli, missä pelkän henkilöauton kulutus lisääntyy yhdellä litralla /100 km, jos nopeus nousee 80 .... 100 .
Jos perässä on koppamuuli niin sama nopeuden lisäys nostaa kulutusta 2 litraa.
Raskaasti lastattu muuli tai asuntovaunu nostaisi kulutusta vieläkin enemmän, joten se alkaa jo olla myös kustannuskysymys. Rauhallinen matkavauhti on parasta. - Anonyymi
Kysy rekkakuskeilta, miltä tuntuu vetää jonoa? He tekevät sitä ammattinsa takia.
- Anonyymi
Ajoin rekkaa työkseen yli 30 vuotta. Se jonon vetäminen ei monestikaan kyllä johtunut itse rekasta. Siellä edellä meni ihan vaan henkilöauto, joka ajoi alinopeutta. Niitä riittää ja paljon. Joskus oli myös karavaanari vähän hiastelemassa, ohi kyllä molemmista mentiin tai käänsin sitten kahville. Karavaanari olen myös itsekin ollut 20 vuotta. Asuntovaunu yhdistelmällä liikutaan.
- Anonyymi
Kohta olisi taas se aika kun suunnataan pariksi viikkoa tien päälle vaunu perässä. Aion pitää matkavauhtina 90 km /h satasen alueella. Se on mittarivirheet mukaan luettuna vähän ylinopeutta. Kohtuu mukava matkavauhti tuolle yhdistelmälle, ei ole turvallista kovempaa ajaa, eikä kovin mukavaakaan. Saa nähdä miten kanssa-autoilijoilla hermo pitää. Levikkeille en aio henkilöautojen takia kurvailla. Muistutus sille, joka tulee ensimmäiseksi siihen perään roikkumaan, jonon teet sinä, en minä.
Rekat voisi pitää myös turvaväliä, ei tarvi ajaa metrin päässä vaunun takaseinästä. Jos siltä näyttää teidät voin ohi päästää.
Turvallista matkaa kaikille !- Anonyymi
Jono ei ole karavaanarin vika. Jos ohittaa ei osaa ja hermo ei kestä, niin siitä vaan taukopaikalle huilaamaan ja hermoja lepuuttaan. Näin liikenne pääsee taas sujuvasti etenemään. Tai siirtyä sivuteille, jossa karavaanareita on harvoin, jos silloinkaan.
Mikä pakko se on siinä perässä roikkua ja häiritä muiden liikkumista...
Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 951028
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36801Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6744- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676