Oletko päässyt kunnalliseen lääkäriin tai tutkimuksiin ?
Jos et, miten ratkaisit pulman ?
Tarvitsisitko sinä lääkäriä tai tutkimusta nyt korona-aikana ?
37
<50
Vastaukset
- Anonyymi
En saanut terveyskeskukseen aikaa lääkärille ja lähetettä EKG:hen, ilmeisesti sen takia, että kuulun riskiryhmään ja epäilin pientä infektiota (ei hengitysteissä).
On kerrottu, että nyt on aikoja hyvin terveyskeskuslääkäreille, koska ihmiset eivät uskalla mennä sinne tartunnan pelossa. Kun terveyskeskus ei ole terveitä varten
eikä sairaskaan sinne pääse, ei ihme, ettei siellä ketään ole.
Varmasti he toimivat minun parhaakseni. - Anonyymi
vanhukset saa kuolla ihan rauhassa kotiin
eipä koira perään hauku, - Anonyymi
Hammaslääkäriaikani peruttiin heti, koska hammaslääkärillä tartunnan mahdollisuus on suuri. Ei haittaa, kun ei ole akuuttia tarvetta nyt. Ihmettelin luinko väärin,
ettei särkevänkään hampaan takia saisi mielellään mennä hammaslääkärille nyt.
Vai ottavatko he vastaankaan ? Mitä voi tehdä silloin ? Säryn aiheuttaa yleensä joku vika hampaassa, usein tulehdus, joka pitää hoitaa. Ehkäpä siihen voi soittamalla saada antibioottikuurin, mutta entä jos hammas lohkeaa pahasti ?
Pandemian jatkuessa osalle ihmisistä tulee väistämättä lääkärin tarve. - Anonyymi
Kävin tänään terveyskeskuksen lekurissa ottamassa kaksi kortisonipiikkiä yöllä kipuilevaan olkapäähäni. Olin ottanut satunnaisesti särkylääkkeitä mutta piikitys antanee pitemmän rauhan?
Varasin ajan hoitoarviosta tämän viikon keskiviikkona enkä valitellut mitään vaan tunnustin, että perimmäinen syy on 60-luvun urheiluvamma.
30.04 silmälääkärissä. Lasku 41,20€.
Viime viikon hammaslääkäri oli yksityinen koska en viitsinyt yhden., keskeltä laskien 4:nnen alapuolen poistuneen vanhan nastahampaan vuoksi ryhtyä temppuilemaan. Parin päivän viive.
Paikallisen keskuksen lähetteellä toisen silmäni pohjan reikä leikattiin Kampin Silmäasemalla 26.03 ja seuranta naapurikaupunkimme keskuksessa 23.04.
Minulle harvinaisen tapahtumarikas ajanjakso!- Anonyymi
Ilo lukea, että palvelut on pelanneet ja että on ollut tapahtumarikasta :)
- Anonyymi
Jalkahoitaja ei tule asiakaskäynnille eikä ota vastaan hoitolassaankaan.
- Anonyymi
Pari viikkoa sitten kävin vaimoni painostuksesta hiussalongissa laikkauttamassa tukkani. Oesu sísältyi hintaan.
Asuntomme vastapisen thai hieromon bisnekset lienevät kärsineet tai ylikuormittuneet koska OPEN kilpi on pitkiä aikoja, välillä kokonaisia vuorokausia pimeänä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pari viikkoa sitten kävin vaimoni painostuksesta hiussalongissa laikkauttamassa tukkani. Oesu sísältyi hintaan.
Asuntomme vastapisen thai hieromon bisnekset lienevät kärsineet tai ylikuormittuneet koska OPEN kilpi on pitkiä aikoja, välillä kokonaisia vuorokausia pimeänä.Tukia hakemaan, jos aina on "open", peeaa.
- Anonyymi
Kuukausien myötä moni voi joutua ongelmatilanteeseen, mutta
käsittääkseni jos ei terveysasemalle pääsee ohjataan muualle.
Helsingissäkin on Laakson sairaalan terveysasema, jonne joitakin riskitapauksia
ohjataan, jos ei voi mennä terveysasemalle.
Laakson sairaalassa on myös erikseen"koronapoli" testauksia varten,
olen ymmärtänyt.
Ehkä kannattaa soittaa toimintaohjeita ennenkuin mihinkään lähtee sairastumistapauksissa. - Anonyymi
Nettivaraus ei meillä keskussairaalassa mennyt perille. Olin odottanut polven röntgenaikaa 3 viikkoa, tietysti kyse oli ei-kiireellisestä tapauksesta joten en hötkyillyt turhan pian. Kolmen viikon päästä aloin kysellä ajan perään. Kävi ilmi että nettivaraukseni - niihinhän joka puolella ihmisiä kannustetaan - ei ollut mennyt perille kuvantamisen osastolle. Kuulemma näin oli käynyt aikaisemminkin, eli kaikki nettisysteemit ei ainakaan meidän sairaalassa toimi 100% varmuudella. Pari puhelinsoittoa siis, ja olisin saanut ajan seuraavana päivänäkin! Otin ajan parin päivän päähän ja menin röntgeniin.
Mutta kun kerran sairaalaan asti kävelin niin puhuinpa teltoissa sairaalan pihalla officeaan pitäviltä porukoilta, voisinko samalla reissulla käydä kipeytyneen käden (ganglio) kanssa päivystyksessä, ja kun sappikin (?) tuntui oikean kyljen alaosassa kipuilevan. Ellei sitten ole vaikka maksasyöpä? En ollut soittanut numeroon 116117 mutta tyttö kirjasi minut sisään polille. Eikä mennyt kauaa kun minua jo jututti sairaanhoitaja, sitten pääsin lääkärille joka tyhjensi ranteen pattia ja lupasi laittaa lähetteen leikkaukseen. Auttaneeko leikkaus, täytyy kuitenkin mennä kun kutsu joskus ehkä käy. Verinäytteellä lekuri vielä tarkisti, ettei mulla ollut tulehdusta kehossa, siis mahdollista sappitulehdusta. Tulehdusarvo oli normaali. Kipu ei ollut kova, joten sappikivistä ei kaiketi ollut kysymys.
En muista ikinä selvinneeni sairaalan päivystyksestä, mukaanlukien röntgenkuvaus, niin nopeasti kuin nyt. Monta vaivaa tuli hoidettua samalla reissulla. Tämä siis tapahtui aamupäivällä tavallisena arkipäivänä viime viikolla. Jälkeeni näkyi kehittyvän jonkinlaista suurempaa ruuhkaa päivystykseenkin. Kävelymatkoineen kaikkineen em. sairaalakäynti kesti suunnilleen 2,5 tuntia!
Ihan sairaalan nopean toiminnan ilosta innostuin kirjoittamaan koko stoorin. Suurin onni on kuitenkin se että en ole ainakaan vielä joutunut 'kokonarinkiin', eikä toistaiseksi kukaan tutuistakaan. Muistetaan kaikki olla jatkossakin varuillamme Covid-19 viruksen vuoksi!- Anonyymi
Onnittelut ! Ehkä nyt halutaan potilaat nopeasti pois altistumasta koronalle.
- Anonyymi
Nurinkurista. Ihmiset kuoleekin nyt hoitamattomiin perussairauksiin kun hoitoon ei pääse koronapelon takia. Ainakin itse en pääse kun koitin varata aikaa iän takia.
- Anonyymi
Mulla on käsitys ettei apua tarvitsevaa jätetä pulaan, verikoe käytiin ottamassa kotona ja lääkäri soitti, kehoitti ottamaan yhteyttä jos tarvis.
Saraaloissa ihmetellään miksei kaikki hoitoa tarvitsevat tule vastaan otolle, - Anonyymi
Terveysasemilla on nimenomaan toivottu,
etteivät ihmiset peruisi aikojaan koronan pelossa vaan tulisivat vastaanotolle.
Jos aikansa peruu eikä mene, on itse vastuussa.
Jos ei terveyasemalle voi mennä, ohjataan toiseen yksikköön.
Ainakin minut ohjattiin. En jäänyt vaille hoitoa. - Anonyymi
Mua jokunen viikko päätä huimannut kun äkkiä nousen , ylös tuijottelen tai säggyssä kun käännän kylkeä .- Oliskohan kristalli-tauti tai aivokasvain? Lääkäriin en uskalla näinä corona -aikona :(
- Anonyymi
Asentohuimaus. Jumpalla paranee. Lue netistä.
Ei ole tarvetta nyt, mutta juuri oli juttua lehdessä. Johtava lääkäri kertoi, että terv. keskus toimii tavallisesti ja infektiopotilaat ohjataan erilleen muista potilaista.
On myös mahdollisuus ladata kännyyn etäyhteys.
Eräs potilas kertoi, että odotti 4 min pääsi sairaanhoitajan puheille etänä ja sitä kautta samana päivänä lääkäriin ja röntgeniin.- Anonyymi
Pääsin heti, samoin fysioterapiaan. Hammashygienisti ensi tiistaina, ei ainakaan vielä ole tullut peruutusta.
- Anonyymi
Ei todellakaan pääse syöpäkontrolliin vaikka se taudin jälkeen pitäisi tehdä kerran vuodessa. Ikä yli 70 v on se este. Eivät ota yli 70 v nyt koronan takia. Se siirtyi hamaan tulevaisuuteen. Ja jos toinen aalto tulee ei pääse ainakaan puoleen vuoteen. Taidan mennä yksityiselle puolelle. Kun ei ole kiva delaa johonkin muuhun vaikka koronasta selviikin.
- Anonyymi
Mikä syöpä? Millainen kontrolli?
Oma peräsuolen leikkauksen jälkimaininkeja seurataan 3kk:n välein veren CEA kokeella ja kerran vuodessa tähystämällä.
Vm. ei ole nyt ajankohtainen.
76v
- Anonyymi
Jos tietää mikä koe otetaan sen voi otattaa omaan laskuun otattaa yksityisellä,
eikä lähetettä tarvitse useimpiin yksityisiin labroihin
ja moni osaa tulkita tuloksia itse tai netistä löytyy viitearvot.
Kuvantamiset on kalliita yksityisellä, Synlab on halvempi,
mutta lausuntoa täytyy osata itse tulkita (oikein :)
tai mennä lausunnon kanssa lääkärille.
Menin ilman lähetettä ylävatsan magneettiin viime vuonna,
hinta oli noin 150 euroa.
Yksityisissä lääkärikeskuksissa hinta oli alkaen 500 euroa.
Alle viidensadan euron ei päässyt mihinkään, jossakin jopa 700-800 euroa.
Ja se oli viime vuonna. - Anonyymi
Tilaamalla ajan yksityislääkäriin, eihän siinä muuta voi..
- Anonyymi
70v lempattiin ulos rauraudenhoitosysteemistä koronan tekosyyllä.
- Anonyymi
Ei se tekosyy ole, ei kannata "uhriutua" ja marttyyriksi heittäytyä.
Sairaalassa jos missä on moninkertainen mahdollisuus saada tartunta
ja sen saaminen ei pitkää ikää lupaa yli 70-vuotiaalle.
Muutaman viikon kituminen tuskissaan ja kuolema on todennäköisin vaihtoehto.
- Anonyymi
Tässä juttua siitä kun ihmiset peruu aikojaan tutkimuksiin. Jos nyt tämä linkki saa jäädä. Mutta siinä ei sanota että aivan samalla tavalla sairaala peruuttaa ainakin yli 70 tutkimusaikoja. Se on todella törkeetä. Pitäisi antaa ihmisen itse valita. Ei esim 69 ja 70 v eroa toisistaan lainkaan. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006505921.html
- Anonyymi
Nyt olisi ilmeisesti hyvä aika alkaa valelääkäriksi. Olen lisensiaatti (en lääketieteen), joten olen pätevä ottamaan potilaita vastaan. Vastaanotolle tulevia on nykyään ilmeisesti kahta tyyppiä: tosi sairaat, joita ei voi parantaa ja luulosairaat, joita ei tarvitse parantaa. Tällä tienaa eläkkeen lisäksi n. 8000 euroa/kk.
P.S. Sama tilanne on ollut ennen ja todennäköisesti jälkeenkin nykyisen pandemian. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt olisi ilmeisesti hyvä aika alkaa valelääkäriksi. Olen lisensiaatti (en lääketieteen), joten olen pätevä ottamaan potilaita vastaan. Vastaanotolle tulevia on nykyään ilmeisesti kahta tyyppiä: tosi sairaat, joita ei voi parantaa ja luulosairaat, joita ei tarvitse parantaa. Tällä tienaa eläkkeen lisäksi n. 8000 euroa/kk.
P.S. Sama tilanne on ollut ennen ja todennäköisesti jälkeenkin nykyisen pandemian.No on siinä välissä myös muutama oikeasti apua tarvitsevakin joka ei nyt vaan pääse tutkimuksiin kun sillä taataan se ettei 70 v kuole koronaan. Muusta viis. Vapaasti saa kuolla muihin tauteihin tai siihen että ne jää nyt hoitamatta. Kun sairaala ei ota riskiä että jos 70 v käppäilee siellä heidän käytävilla niin syövästä viis, mut ei saa saada koronaa. Joskus puolen vuoden päästä saattaa päästä tai sitten kun korona on ohi, ehkä vuonna 2022. Kiva, kiva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No on siinä välissä myös muutama oikeasti apua tarvitsevakin joka ei nyt vaan pääse tutkimuksiin kun sillä taataan se ettei 70 v kuole koronaan. Muusta viis. Vapaasti saa kuolla muihin tauteihin tai siihen että ne jää nyt hoitamatta. Kun sairaala ei ota riskiä että jos 70 v käppäilee siellä heidän käytävilla niin syövästä viis, mut ei saa saada koronaa. Joskus puolen vuoden päästä saattaa päästä tai sitten kun korona on ohi, ehkä vuonna 2022. Kiva, kiva.
Jälleen virhetulkinta! 70v käppäilyä ei haluta rajoittaa sen vuoksi, että käppäilijä ei levittäisi koronaa vaan nimen omaan sen vuoksi, ettei käppäilijä itse saisi tartuntaa koska niin tapahtuessa tauti saattaisi olla käppäilijälle vaarallisempi kuin nuoremmalla kävelijälle jolla on llut paljon enemmän tilaisuuksia tartunnan saamiseksi ja jopa oireettomana sen levittäjäksi käppäilijöihin!
Tämän yksinkertaisen totuuden tajuaminen näyttää olevan vaikeaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jälleen virhetulkinta! 70v käppäilyä ei haluta rajoittaa sen vuoksi, että käppäilijä ei levittäisi koronaa vaan nimen omaan sen vuoksi, ettei käppäilijä itse saisi tartuntaa koska niin tapahtuessa tauti saattaisi olla käppäilijälle vaarallisempi kuin nuoremmalla kävelijälle jolla on llut paljon enemmän tilaisuuksia tartunnan saamiseksi ja jopa oireettomana sen levittäjäksi käppäilijöihin!
Tämän yksinkertaisen totuuden tajuaminen näyttää olevan vaikeaa!Luit väärin. Juuri sitä sanoin edellisessä. Ei haluta että 70 v saa tartunnan. Mutta kun häntä suojellaan tartunnalta hän saattaa kuolla siihen sairauteen, jota ei nyt pääse hoidattamaan. Tulkitset vastauksia virheellisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luit väärin. Juuri sitä sanoin edellisessä. Ei haluta että 70 v saa tartunnan. Mutta kun häntä suojellaan tartunnalta hän saattaa kuolla siihen sairauteen, jota ei nyt pääse hoidattamaan. Tulkitset vastauksia virheellisesti.
Sorry primitiivireaktioni! Tekstisi on täysin selvä. Riskiryhmäläisenä alan itsekin epäilemään, että vaimoni väitteessä saattaa olla hiukan perää. Väittää nimittäin, että lahoan yläpäästä nopeammin kuin alapäästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sorry primitiivireaktioni! Tekstisi on täysin selvä. Riskiryhmäläisenä alan itsekin epäilemään, että vaimoni väitteessä saattaa olla hiukan perää. Väittää nimittäin, että lahoan yläpäästä nopeammin kuin alapäästä.
Kannattaa kuntoilla ja liikkua paljon se pitää meitsinkin latvuksen edes välttävässä kunnossa. Joten pärjäillään.
- Anonyymi
69 ja 70v ei tosiaan eroa toisistaan juuri lainkaan.
Asiantuntija äskettäin kirjoitti, että 60 v henkilöllä
tulee olemaan yhtä vaikea koronasairaus ja yhtä vaikea
toipuminen kuin 70v henkilöllä. Tosi pitkä, jos henkiin jää.
Fyysisesti he kuuluvat samaan kategoriaan.
Myös 60 henkilöitten kannatta suojautua erikoisesti.
- Anonyymi
Löysinkin aiheesta aiemman aloituksen, kun piti kysyä paltalaisilta, kuinka on teidän lääkärikäyntinne ja hoitonne laita koronan hallitessa yhteiskunnan toimintoja?
Minulla oli aika varattuna kahdelle ei polille, tulossa on leikkaushoitoja joita ei molempia hoideta samalla osastolla.
Kylmä viesti postilaatikkoon; Aikanne on peruutettu.
Olin odottanut jo kolme kuukautta päästäkseni noihin.
Normaalistikin Keskussairaalan jonot ovat kolmesta kuuteen kuukauteen, minne hamaan tulevaisuuteen minun hoitoni ja leikkaukseni siirtyvät.
Oletteko menneet itse omien sairauksienne hoitoon kuuluviin tarkastuksiin, vai oletteko koronan pelossa peruuttaneet tarkastusaikanne?
En pelkää saavani tartuntaa, mutta pelkään oman tilanteeni tautieni suhteen huonontuvan hoito aikojen peruuntumisen vuoksi.
Nyt ne jo haittaavat päivittäin, millaiseksi ennättävät kehittyä, ellen mene kiirellisenä ambulanssilla ja silloin on jo myöhäistä hoitaa.- Anonyymi
Pysy rauhallisena. Jos ambulanssilla viedään sairaalaan ei se aina suinkaan tarkoita,
että on myöhäistä hoitaa.
- Anonyymi
Korona-aikaan olen tarvinnut polikäyntejä enemmän kuin normaalisti, aikoja on saanut hyvin ja joitakin aikoja on tarjottu liian nopealla aikataululla tai päällekkäin samalle päivälle. Ainoa harmin paikka on hammashuolto, suuhygienistin aika peruttiin ja luvattiin laittaa jonoon, hampaiden hoito olisi tosi tärkeää. Täällä Keskisuomessa ei paha koronatilanne tällä hetkellä ole, taitaa olla vain mallikappaleet koronapotilaita sisällä, ruumiskontit kuitenkin on jo varalle tuotu.
- Anonyymi
alotukseen:
tartteis mennä lääkäriin, ei uskalla,
siellä voi tulla vielä sairaammaksi,
kuolema vaanii ny vanhaa ,
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.845157Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.253480Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j382828Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin91972Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.581820- 471586
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2631476- 941382
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441356Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.731078