Leipäpappi?

Ennen eläkeikääni sain jatkuvasti kuulla pilkkaa, että kirkon papit ovat leipäpappeja. Jopa pyhissä toimituksissa joku saattoi tällaista sanoa, mutta enimmät kuuli ihan pysäkillä tuntemattomilta ihmisiltä linja-autoa odottaessaan.

Opiskellessani olin tiiviisti muiden teologien kanssa, ja voin todeta, ettei kenenkään motivaatio ollut raha, vaan hengellinen, kiivas halu julistaa vapauttavaa evankeliumia. Papinvirasta ei saa likikään sellaisia tuloja, että se kannustaisi opiskelemaan teologiaa.

Kun opiskeluni katkesi alkoholismiin, ja pääsin kuiville, olin vielä viisi vuotta helluntaiherätyksessä. Sain hyvää palkkaa työssäni. Sitten tunsin saaneeni Herralta uuden kutsun: "Sinun tulee julistaa Kristuksen ansiota, eikä ihmisen ansiota."

Mietin sen kesän, mitä se tarkoittaa. Sitten se valkeni. Minun tulee jatkaa opintoni valmiiksi ja julistaa ARMON evankeliumia. Jo syksyllä olin ensimmäisessä tentissä. Suoritin työn ohessa vielä toisen maisterintutkinnon, kumpaankin sivuopinnot ja joitakin aineita muualtakin. Sitten anoin papinvirkaa ja sain.

Piispa, joka minut vihki, oli äitini lapsuuden leikkitoveri. Hän sanoi: "Olen iloinen saadessani vihkiä sinut papiksi."

Koko opiskeluaikanani ja papin viran aikana en ole tavannut KETÄÄN leipäpappia. Motivaatio on jokaisella ollut halu julistaa. Ryhtyessäni papiksi, palkkani tuntia kohti putosi noin puoleen.

Puhe leipäpapeista on niiden ilkipuhetta, jotka eivät hyväksy kirkon käsitystä pelastushistoriallisesta raamatuntulkinnasta, vaan vaativat kirjaimellista tulkintaa, mutta ennen kaikkea tulta ja tulikiveä sekä helvetin katkua.

80

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millä ihmeen tavalla onnistuit välttäämään tosiasiat, jotka osoittavat kristinuskonharhan pelkäksi taikauskoksi?

      Ihmisen mieli on toki omituisen sopeutuvainen, mutta unohditko aktiivisesti oppimasi?

      • Anonyymi

        "Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa." (Matt.10:8)

        "Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta" (1Joh.4:18)

        Room 16:18
        "Sillä sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet."

        Miika 3:11
        "Sen [jumalasta luopuneen Jerusalemin] päämiehet jakavat oikeutta lahjuksia vastaan, sen papit opettavat maksusta, ja sen profeetat ennustelevat rahasta."


    • Anonyymi

      Sinä ainakin olet leipäpappi koska et pidä Raamattua Jumalan erehtymättömänä sanan vaan itse päätät mikä siinä on totta ja mikä ei.

      • Jos Raamatussa sanottaisiin, että se on erhehtymätöntä Jumalan sanaa. Mutta kun ei.

        Ei pappien pidä tehdä sen mukaan miten sinä ajattelet.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Jos Raamatussa sanottaisiin, että se on erhehtymätöntä Jumalan sanaa. Mutta kun ei.

        Ei pappien pidä tehdä sen mukaan miten sinä ajattelet.

        SinuIIa eí oIIut kòronaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        SinuIIa eí oIIut kòronaa.

        Ja sinähän sen parhaiten tiedät, hah.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ja sinähän sen parhaiten tiedät, hah.

        Turha sinun on enää vaIheitasi jatkaa.


    • Anonyymi

      En minäkään ole tavannut yhtään leipäpappia. En pidä pappeutta alana, jolle hakeudutaan rikastumisen toivossa. Tykkäsin tuosta miten Jumala kutsui sinut julistamaan armon evankeliumia. Vähän samalla tavoin minutkin kutsuttiin ulos samoista ympyröistä armon valtakuntaan.

      En tosin koskaan edes kasvanut katsomaan kieroon muita kirkkokuntia. Vaikka äitini oli helluntailainen, niin meillä kävi uskovaisia kaikista kirkkokunnista. Äidistä tuli helluntailainen siten, että hän meni sielunhädässä luterilaiseen kirkkoon. Jossa - ylläri pylläri - helluntailaiset pitivät kokousta.:D Kasvoin sitten itsekin hellareissa, kunnes Jumala johti muualle armoa oppimaan.

      • Anonyymi

        Oma kehu on paras kehu, varsinkin leipäpepille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma kehu on paras kehu, varsinkin leipäpepille.

        myös kokenut luterilaisen kirkon sittemmin omakseni !
        vaikka. . .lahkokin tuttua, - nykyisin jo niin epävarma, koska maallikkosaarnaajia "pilvin pimein", ja Jeesus raamatussa puhuu myös: eksyttäjistä !
        ihan tavis ihmisenä, ei voi aina olla varma, kuka on eksyttäjä, tms ?


        Sunnuntai kirkko riittänee, ei voi kaikissa "opin tuulissa"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        myös kokenut luterilaisen kirkon sittemmin omakseni !
        vaikka. . .lahkokin tuttua, - nykyisin jo niin epävarma, koska maallikkosaarnaajia "pilvin pimein", ja Jeesus raamatussa puhuu myös: eksyttäjistä !
        ihan tavis ihmisenä, ei voi aina olla varma, kuka on eksyttäjä, tms ?


        Sunnuntai kirkko riittänee, ei voi kaikissa "opin tuulissa"

        Erilaisia kirkkoja ja pappeja tarvitaan, koska me ihmisetkin olemme erilaisia, ja tarpeetkin vaihtelevat eri elämänvaiheissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Erilaisia kirkkoja ja pappeja tarvitaan, koska me ihmisetkin olemme erilaisia, ja tarpeetkin vaihtelevat eri elämänvaiheissa.

        Taikausko on täysin tarpeetonta, eikä sitä tai sitä julistavia idiootteja tarvita mihinkään missään elämäntilanteessa.

        Olemattoman jumalansa puolesta julistavat papit ja maallikkosaarnaajat ansaitsevat elantonsa VALEHTELEMALLA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erilaisia kirkkoja ja pappeja tarvitaan, koska me ihmisetkin olemme erilaisia, ja tarpeetkin vaihtelevat eri elämänvaiheissa.

        Höpöä! Eksyttäjäpappeja ei tarvitse kukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöä! Eksyttäjäpappeja ei tarvitse kukaan.

        Toisen totuuden julistaja on toisen eksyttäjä. Yli kolmetuhatta keskenään opillisesti ristiriitaista lahkoa. Ei vakuuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisen totuuden julistaja on toisen eksyttäjä. Yli kolmetuhatta keskenään opillisesti ristiriitaista lahkoa. Ei vakuuta.

        Kristinusko on aivan eri maata kuin epäjumaliin uskonnot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko on aivan eri maata kuin epäjumaliin uskonnot.

        Kristinuskonharha on nimenomaan taikauskoa kuten kaikki muutkin epäjumaluskonnot.

        Yhdestäkään yliluonnollisesta ilmiöstä ei ole minkäänlaista näyttöä, ellei oteta huomioon 'henkilökohtaisia kokemuksia'.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko on aivan eri maata kuin epäjumaliin uskonnot.

        Kristinusko juurikin on jakautunut yli kolmeentuhanteen opillisesti erimieliseen lahkoon. Siinä luvussa ei ollut muita uskontoja.
        Pelkästään Lestadiolainen herätysliike on olemassaolonsa aikana jakautunut yli kolmeenkymmeneen eri oppisuuntaan.


    • Anonyymi

      Tuntemattomien huutelut kertovat aina enemmän heistä itsestään kuin kohteesta. Niin pysäkeillä kuin näilläkin palstoilla. Ihmisten käytös on joskus käsittämättömän tuolla puolen.

      • Anonyymi

        Aivan, aloittajalla ei näytä olevan kanttia esiintyä omalla nimellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, aloittajalla ei näytä olevan kanttia esiintyä omalla nimellään.

        Kuka täällä esiintyy omalla nimellään? Aika harvassa taitavat olla. Tuskin sinunkaan nimesi anonyymi on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuka täällä esiintyy omalla nimellään? Aika harvassa taitavat olla. Tuskin sinunkaan nimesi anonyymi on.

        Esiintyminen täällä omalla nimellä, tai mainiten seurakuntansa, olisi itsemurhaan verrattava teko.


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Esiintyminen täällä omalla nimellä, tai mainiten seurakuntansa, olisi itsemurhaan verrattava teko.

        Älä sitten kehuskele olevasi pappi koska sitä ei voi kukaan tarkistaa. Minä en ainakaan luota sinuun pätkääkään.


      • Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Esiintyminen täällä omalla nimellä, tai mainiten seurakuntansa, olisi itsemurhaan verrattava teko.

        Uskallatko veikata miltä taholta tuo uhka mahdollisesti sinuun kohdistuisi?


      • he-ma kirjoitti:

        Uskallatko veikata miltä taholta tuo uhka mahdollisesti sinuun kohdistuisi?

        No eniten kirkkoa ja klassista kristinuskoa vihaavat erilaiset laitalahkot ja yksittäiset läpikajahtaneet "nettiprofeetat"


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Esiintyminen täällä omalla nimellä, tai mainiten seurakuntansa, olisi itsemurhaan verrattava teko.

        Näin on, laitalahkolaiset (ja toki muutkin) voi sortua jopa uhkailemaan hengenriistolla. Ja vaikka eivät sitä uhkaustaan hyvin hyvin todennäköisesti toteuttaisikaan, niin pelkkä tarkkaan kohdistettu uhkaus pistäisi jo elämän pilalle.

        t qwerty


    • Anonyymi

      Minä nautin aina ehtoollisen uskovien kesken. En ottaisi sinulta ehtoollista enkä muitakaan palveluksia.

      • Anonyymi

        En vuosikymmeniin tajunnut millaista porukkaa uskovaisissa on. Mutta nyt sekin on selvinnyt. Palsta on kuin rääväsuiden paratiisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En vuosikymmeniin tajunnut millaista porukkaa uskovaisissa on. Mutta nyt sekin on selvinnyt. Palsta on kuin rääväsuiden paratiisi.

        Kerro mistä erotat uskovaisen ja ateistin. Kumpi itse olet?


      • Anonyymi kirjoitti:

        En vuosikymmeniin tajunnut millaista porukkaa uskovaisissa on. Mutta nyt sekin on selvinnyt. Palsta on kuin rääväsuiden paratiisi.

        En minäkään ennen nettiä tällaista edes uskonut olevan olemassa. Selityshän on kuitenkin aika selvä. Ei heillä ollut mitään mahdollisuutta päästä ääneen vapaissa suunnissa, ei kirkossa eikä mediassa.

        Meillä kirkon papeilla on sydämelliset välit kaikkiin kristittyihin, myös vapaitten suuntien saarnaajiin ja seurakuntalaisiin. Olemme samalla asialla. Onneksi yhden miehen seurakunnat eivät vakuuta kuin yhden miehen seurakuntia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerro mistä erotat uskovaisen ja ateistin. Kumpi itse olet?

        Tyyli on tuttu.


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Tyyli on tuttu.

        Perustele.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Perustele.

        En perustele.


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        En minäkään ennen nettiä tällaista edes uskonut olevan olemassa. Selityshän on kuitenkin aika selvä. Ei heillä ollut mitään mahdollisuutta päästä ääneen vapaissa suunnissa, ei kirkossa eikä mediassa.

        Meillä kirkon papeilla on sydämelliset välit kaikkiin kristittyihin, myös vapaitten suuntien saarnaajiin ja seurakuntalaisiin. Olemme samalla asialla. Onneksi yhden miehen seurakunnat eivät vakuuta kuin yhden miehen seurakuntia.

        "Meillä kirkon papeilla on sydämelliset välit kaikkiin kristittyihin, myös vapaitten suuntien saarnaajiin ja seurakuntalaisiin. Olemme samalla asialla."

        Niin minäkin ajattelen. Mutta näköjään on niitä, jotka eivät halua olla samalla asialla.


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        En minäkään ennen nettiä tällaista edes uskonut olevan olemassa. Selityshän on kuitenkin aika selvä. Ei heillä ollut mitään mahdollisuutta päästä ääneen vapaissa suunnissa, ei kirkossa eikä mediassa.

        Meillä kirkon papeilla on sydämelliset välit kaikkiin kristittyihin, myös vapaitten suuntien saarnaajiin ja seurakuntalaisiin. Olemme samalla asialla. Onneksi yhden miehen seurakunnat eivät vakuuta kuin yhden miehen seurakuntia.

        Ylimieliset ja kyräilevät välit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylimieliset ja kyräilevät välit.

        Yhden miehen seurakunnat käyttäytyvät toisin. Yrittävät moittia sekä meitä että vapaiden seurakuntien saarnaajia, sekä myös toisiaan.


      • Anonyymi

        Muodostatko yhden hengen seurakunnan? Jos et, niin mihin kirkkoon tai suuntaan kuulut.


      • Anonyymi

        Helluntailaista harhaoppia puhtaimmillaan. Nyt tässä kohdin donatolaisuutta, joka on yksi kristillisen Kirkon tuomitsemista harhaopeista.

        "Donatolaisten tärkeimpänä tarkoitusperänä oli kirkon pyhyys, joka heidän mukaansa riippui sen yksityisten jäsenten siveellisyydestä (vrt. aikaisempi novatiolaisuus); he halusivat erottaa vainon aikana horjuneet piispat ja papit, traditores (’luovuttajat’ eli ne, jotka olivat luovuttaneet Raamattunsa viranomaisille), vastustivat epäkristillistä valtakunnankirkkoa ja korostivat velvollisuutta kärsiä marttyyrikuolema uskon puolesta. Donatolaiset itse kutsuivat kirkkoaan ’marttyyrien kirkoksi’."

        Donatolaisille anabaptisteille (hellarit) siis esim. ehtoollisen voima perustuu - ei itse Jumalan sanaan ja sanan kautta vaikuttavaan Kristuksen ja Pyhän Hengen työhön - vaan sen jakajan henkilökohtaiseen siveellisyyteen, uskon voimaan. Tämä ajattelutapa ja oppi on osittain jopa suoraa noituutta. Helluntailaisten - ei kristillisessä - eräänlaisessa "ehtoollisessa" vaikuttava - ei Itse Kristus - vaan ulkokuorensa valkeaksi kalkittu farisealainen. Hellarit eivät opeta muistoateriansa olemusta samoin kuin kristityt. He kieltävät Jeesuksen ruumiin ja veren "voivan olla yhtäaikaa sekä Taivaassa että leivässä ja viinissä" (nestoriolainen järkeis-harhaoppi), joskin, jostain syystä "Jeesuksen olevan mukana ehtoollisella".

        Tässä vaikuttaa myös salattu Pyhän Kolminaisuuden kieltäminen, eli areiolaisuus, jota esim. Helluntaikirkko viimeseen asti kieltää muka itse opettavansa. Höpöhöpö. Areiolaisuus ja pelagiolaisuus yhdessä synnyttävät kaikki muutkin hellari-harhaopit. Siksi siis tuo donatolainen vaatimus ehtoollisen / muistoateria jakajan henkilökohtaisesta siveydestä. Tarttuisiko muutoin se jakajan pelätty siveettömyys heidän muistoaterioillaan helluntaipyhiin, tätä en tiedä. Miten synti voi tarttua synnittömään? No tietenkin uusien syntiinlankeemusten kautta. Mikä on tämä moni-syntiinlankeemus-oppi, joihinkin noihin ikiaikaisten harhaveikkojen oppeihin se osana kuuluu. Donatiuksen? Arminiuksen? Pelagiuksen? Vapaamuurareiden? Aina vain syntiinlankeavat. Eivät ole oppineet Aatamista ja Eevasta yhtään mitään, todellista.

        Helluntailaisten harhoppeihin kuuluu siis myös mm. väite, että he "uskoontullessaan" muuttuivat samalla synnittömiksi. Kyllä vaan. Varmasti opettavat! Siksi ette esim. koskaan kuule helluntailaisen pyytävän mitään anteeksi. Anteeksipyyntö ilmaisisi, että anteeksipyytäjä on tehnyt jotain väärää, eikä näin ollen voisikaan pelastua, "sillä Taivaaseen ei syntiä päästetä!" Pyytämällä anteeksi, hellari tuomitsisi itsensä ikuiseen Kadotukseen, sillä hänhän ei näin olisikaan synnitön "uudestisyntynyt".

        Mutta luterilainen syntinen, armosta pelastettu ent. juoppo pappi?! Hush, sika mettään!

        Hellaripyhimysten "muistoateriat" (hiivaleipää ja mustikkakeittoa) kierrän itse nykyään kaukaa.
        ~


    • Anonyymi

      Puolittaa palkan niin ei puhuta leipäpapeista ja edut myös puoliksi.

      • Tarkoitatko, että kirkko tarjoaa papeilleen etuja? Minkälaisia? Rippileirillä ruoankin maksamme itse.


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Tarkoitatko, että kirkko tarjoaa papeilleen etuja? Minkälaisia? Rippileirillä ruoankin maksamme itse.

        Palkkaa tekemättömästä työstä ja huonosta tuloksesta.


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Tarkoitatko, että kirkko tarjoaa papeilleen etuja? Minkälaisia? Rippileirillä ruoankin maksamme itse.

        Älä valehtele, rippikoulun ruoka on työsuhde-etu, papit ei maksa siitä mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele, rippikoulun ruoka on työsuhde-etu, papit ei maksa siitä mitään.

        Ainakin meidän seurakunnassamme maksettiin itse.


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Ainakin meidän seurakunnassamme maksettiin itse.

        Minulla on sellainen kortti jolla pistän yleisiin menoihin.


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Ainakin meidän seurakunnassamme maksettiin itse.

        Ei voi pitää paikkaansa.


    • Anonyymi

      Ei vain raha, vaan seurakuntalaisilta saatu mielistely ja pääsy yhteiskunnan kermaan. Keskipisteenä ihmisten juhliin, olemaan tärkeä. Ei leipäpappeja, mutta tärkeilypappeja, keskipistepappeja, kermapappeja.

      • Anonyymi

        "Herraviha" on käsittämättömän lapsellista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Herraviha" on käsittämättömän lapsellista.

        Herran leikkiminen vielä lapsellisempaa. Herra vihaa kaikki syvemmin kuin muut herraa.


    • Anonyymi

      Meillä on riesanamme yksinkertaiset, joille asiat ovat joko heidän tavallaan tai sitten meidän ateisti-kommunisti-vihervassari--homottajien tavalla. Heille se on joko YEC tai jumalan kieltäminen ja ateistinen evoluutio (jonka saamme kuulla olevan vain teoria).
      Mitä yksinkertaisempi, sen mustavalkoisempi on maailmansa.

      Ikävä kyllä yksinkertaisimmat ovat usein myös ne äänekkäimmät.

      tq

      ps ehkä ne bussipysäkkien "pappikriitikot" tiesi, että olet pappi ja siksi niitä kommentteja leipäpapeista kuulit useammin.
      Itse en ole kuullut tuntemattomien keskustelevat uskonnosta tai kirkosta juuri koskaan. Kaikesta muusta sitten senkin edestä.

      Kahdenkeskisessä keskustelussa tuntemattoman kanssa vastapuoli mainitsi oman uskonsa yhden kerran. Uskonto on politiikan ja seksin lisäksi yksi aihe, josta ei useinkaan keskustella ainakaan niin, että tuntemattomatkin kuulee.

      • Pappikriitikot tiesivät, että olin pappi, koska siirryin toimituksesta toiseen ja tehtävästä toiseen paikallisbussilla ja tietysti virka-asussa. Nämä huutelijat olivat usein myös krapulassa.

        Tosiaan, en minäkään kuullut ihmisten mainitsevan uskostaan juuri mitään.


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Pappikriitikot tiesivät, että olin pappi, koska siirryin toimituksesta toiseen ja tehtävästä toiseen paikallisbussilla ja tietysti virka-asussa. Nämä huutelijat olivat usein myös krapulassa.

        Tosiaan, en minäkään kuullut ihmisten mainitsevan uskostaan juuri mitään.

        No tuo sen selittää. Pappi on sen verran vaaraton, että sille nuo krapulaiset uskalsi heittää loukkauksensa, kun oli rahat loppu ja takana loistava tulevaisuus. Naispappina olisi "palaute" voinut olla vielä paria kertaluokkaa loukkaavampaa.

        Poliiseillekin ehkä heiteltäisiin herjaa, mutta ei taideta uskaltaa, ainakaan virkapukuisille.
        tv qwertyilija

        ps jotenkin tuntuu, että osaa avaa sen sanaisen arkkunsa aina, kun jokin massasta erottuva kohde löytyy. Syyksi tuntuu riittävän mikä vain eli ilmeisesti siihen loukkaavaan käytökseensä on osalla jokin pakottava tarve.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuo sen selittää. Pappi on sen verran vaaraton, että sille nuo krapulaiset uskalsi heittää loukkauksensa, kun oli rahat loppu ja takana loistava tulevaisuus. Naispappina olisi "palaute" voinut olla vielä paria kertaluokkaa loukkaavampaa.

        Poliiseillekin ehkä heiteltäisiin herjaa, mutta ei taideta uskaltaa, ainakaan virkapukuisille.
        tv qwertyilija

        ps jotenkin tuntuu, että osaa avaa sen sanaisen arkkunsa aina, kun jokin massasta erottuva kohde löytyy. Syyksi tuntuu riittävän mikä vain eli ilmeisesti siihen loukkaavaan käytökseensä on osalla jokin pakottava tarve.

        "Naispappina olisi "palaute" voinut olla vielä paria kertaluokkaa loukkaavampaa."

        Tuokin on totta. Naispappien saama palaute on ollut jokseenkin järkyttävää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Naispappina olisi "palaute" voinut olla vielä paria kertaluokkaa loukkaavampaa."

        Tuokin on totta. Naispappien saama palaute on ollut jokseenkin järkyttävää.

        On ihailtavaa nähdä, kuinka kestaviä sisaret ovat.


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        On ihailtavaa nähdä, kuinka kestaviä sisaret ovat.

        Saatana antaa voimaa.


    • Anonyymi

      Yleistät siis krapulaisten puheet vapaiden suuntien yleiseksi käytänteeksi? Jos Jumala kutsui sinut kirkon palvelukseen, samalla tavalla Hän kutsuu muihin seurakuntiin palvelijoita. Pitäisi jo jättää yleistävät vikoilemiset muista seurakunnista, koska kaikista meistä vikoja löytyy, ei ole olemassa täydellistä seurakuntaa. Kyllä armo ymmärretään myös muissa seurakunnissa.

      Minä tiedän erään kirkon papin, joka kertoi menneensä teologiseen pelkästä akateemisesta mielenkiinnosta, ei siis Jumalan kutsusta. Monet menettävät uskon teologisessa tiedekunnassa. Onhan kirkon papeissa jopa ateisteja, tässä eräs:
      https://www.seurakuntalainen.fi/blogit/oliko-se-valepappi/

      Mitähän mahdat tarkoitaa tällä:
      > Puhe leipäpapeista on niiden ilkipuhetta, jotka eivät hyväksy kirkon käsitystä pelastushistoriallisesta raamatuntulkinnasta, vaan vaativat kirjaimellista tulkintaa. <

      • Olet nyt joutunut väärään käsitykseen. Luultavasti et ole kerinnyt lukemaan kaikkea, mitä olen kirjoittanut.

        Anonyymi kirjoitti 9.5.20 klo 19:46 tässä samassa keskustelussa:

        <<En vuosikymmeniin tajunnut millaista porukkaa uskovaisissa on. Mutta nyt sekin on selvinnyt. Palsta on kuin rääväsuiden paratiisi.<<

        Tähän vastasin 9.5.20 klo 20:21 tässä samassa keskustelussa:

        <<En minäkään ennen nettiä tällaista edes uskonut olevan olemassa. Selityshän on kuitenkin aika selvä. Ei heillä ollut mitään mahdollisuutta päästä ääneen vapaissa suunnissa, ei kirkossa eikä mediassa.<<

        <<Meillä kirkon papeilla on sydämelliset välit kaikkiin kristittyihin, myös vapaitten suuntien saarnaajiin ja seurakuntalaisiin. Olemme samalla asialla. Onneksi yhden miehen seurakunnat eivät vakuuta kuin yhden miehen seurakuntia.<<

        Jos siis humalaisten toilauksia on syytä verrata johonkin, vain YHDEN MIEHEN SEURAKUNTIIN, itse itsensä kutsumiin opettajiin, megalomanian vallassa oleviin räyhääjiin, jotka ovat saaneet mahdollisuuden esiintyä vain täällä nimettömällä keskustelukanavalla. Todellisista vapaista suunnista ja niiden saarnaajista ei ole pahaa sanaa sanottavana.

        << Mitähän mahdat tarkoitaa tällä:
        "Puhe leipäpapeista on niiden ilkipuhetta, jotka eivät hyväksy kirkon käsitystä pelastushistoriallisesta raamatuntulkinnasta, vaan vaativat kirjaimellista tulkintaa. "<<

        Näe paino sanalla VAATIVAT. Jos jokin kristitty noudattaa kirjaimellista tulkintaa, hän kuitenkin ymmärtää, että me kirkossa noudatamme pelastushistoriallista tulkintaa. Hän ei vaadi, että toisen kristityn tulisi ajatella samoin. Mutta palstan itsekutsumat räyhääjät vaativat. He nimittelevät meitä ateistiksi ja selittävät meidän olevan pelastuksesta osattomia ja joutuvan helvettiin.

        Todellinen juopa ei ole meidän ja vapaiden suuntien välillä, vaan asiallisten kristittyjen ja yhden miehen seurakuntien välillä.

        Krapulaiset ja itsensä itse kutsuneet palstaräyhääjät ovat merkillisen samankaltaista väkeä.

        Hyvää kesää ja iloa Herrassa Jeesuksessa!


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Olet nyt joutunut väärään käsitykseen. Luultavasti et ole kerinnyt lukemaan kaikkea, mitä olen kirjoittanut.

        Anonyymi kirjoitti 9.5.20 klo 19:46 tässä samassa keskustelussa:

        <<En vuosikymmeniin tajunnut millaista porukkaa uskovaisissa on. Mutta nyt sekin on selvinnyt. Palsta on kuin rääväsuiden paratiisi.<<

        Tähän vastasin 9.5.20 klo 20:21 tässä samassa keskustelussa:

        <<En minäkään ennen nettiä tällaista edes uskonut olevan olemassa. Selityshän on kuitenkin aika selvä. Ei heillä ollut mitään mahdollisuutta päästä ääneen vapaissa suunnissa, ei kirkossa eikä mediassa.<<

        <<Meillä kirkon papeilla on sydämelliset välit kaikkiin kristittyihin, myös vapaitten suuntien saarnaajiin ja seurakuntalaisiin. Olemme samalla asialla. Onneksi yhden miehen seurakunnat eivät vakuuta kuin yhden miehen seurakuntia.<<

        Jos siis humalaisten toilauksia on syytä verrata johonkin, vain YHDEN MIEHEN SEURAKUNTIIN, itse itsensä kutsumiin opettajiin, megalomanian vallassa oleviin räyhääjiin, jotka ovat saaneet mahdollisuuden esiintyä vain täällä nimettömällä keskustelukanavalla. Todellisista vapaista suunnista ja niiden saarnaajista ei ole pahaa sanaa sanottavana.

        << Mitähän mahdat tarkoitaa tällä:
        "Puhe leipäpapeista on niiden ilkipuhetta, jotka eivät hyväksy kirkon käsitystä pelastushistoriallisesta raamatuntulkinnasta, vaan vaativat kirjaimellista tulkintaa. "<<

        Näe paino sanalla VAATIVAT. Jos jokin kristitty noudattaa kirjaimellista tulkintaa, hän kuitenkin ymmärtää, että me kirkossa noudatamme pelastushistoriallista tulkintaa. Hän ei vaadi, että toisen kristityn tulisi ajatella samoin. Mutta palstan itsekutsumat räyhääjät vaativat. He nimittelevät meitä ateistiksi ja selittävät meidän olevan pelastuksesta osattomia ja joutuvan helvettiin.

        Todellinen juopa ei ole meidän ja vapaiden suuntien välillä, vaan asiallisten kristittyjen ja yhden miehen seurakuntien välillä.

        Krapulaiset ja itsensä itse kutsuneet palstaräyhääjät ovat merkillisen samankaltaista väkeä.

        Hyvää kesää ja iloa Herrassa Jeesuksessa!

        Kommentoin ihan aloituksesi pohjalta, jossa kerroit leipäpappi huutelusta ja myöhemmin, että he olivat etupäässä krapulaisia. Palstalla ateistien ja liberaalien käsitykset taas ovat, että vapaat suunnat räyhäävät kirkosta, joka ajatus minulla siis oli. Sehän ei pidä paikkaansa, yhtä lailla vapaiden suuntien papit kunnioittavat kirkon pappeja.

        En ihan ymmärrä käsitystäsi yhden miehen seurakunnista. Netti saa ihmiset käyttäytymään pidäkkeettömästi, aina ei tiedä, onko kyse uskovasta vaiko uskovaa näyttelevästä ateistista vai new age-henkisestä tyypistä. Nettipalstojen perusteella ei kannata syviä analyysejä tehdä kirjoittajista tai kristityistä.

        Eikö kaikki kristityt ymmärrä, että Raamatussa kulkee punaisena lankana Jumalan pelastushistoria? Enkä myöskään ymmärrä väitettä, että on kristittyjä, jotka tulkitsevat Raamattua joko-tai, kirjaimellisesti tai jollain muulla tavalla. Tuollainen on mielestäni muiden käsityskyvyn halventamista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoin ihan aloituksesi pohjalta, jossa kerroit leipäpappi huutelusta ja myöhemmin, että he olivat etupäässä krapulaisia. Palstalla ateistien ja liberaalien käsitykset taas ovat, että vapaat suunnat räyhäävät kirkosta, joka ajatus minulla siis oli. Sehän ei pidä paikkaansa, yhtä lailla vapaiden suuntien papit kunnioittavat kirkon pappeja.

        En ihan ymmärrä käsitystäsi yhden miehen seurakunnista. Netti saa ihmiset käyttäytymään pidäkkeettömästi, aina ei tiedä, onko kyse uskovasta vaiko uskovaa näyttelevästä ateistista vai new age-henkisestä tyypistä. Nettipalstojen perusteella ei kannata syviä analyysejä tehdä kirjoittajista tai kristityistä.

        Eikö kaikki kristityt ymmärrä, että Raamatussa kulkee punaisena lankana Jumalan pelastushistoria? Enkä myöskään ymmärrä väitettä, että on kristittyjä, jotka tulkitsevat Raamattua joko-tai, kirjaimellisesti tai jollain muulla tavalla. Tuollainen on mielestäni muiden käsityskyvyn halventamista.

        <<Palstalla ateistien ja liberaalien käsitykset taas ovat, että vapaat suunnat räyhäävät kirkosta, joka ajatus minulla siis oli.<<

        En ole ateisti enkä liberaali, vaan olen seurakunnan kutsuma palvelija.

        <<Enkä myöskään ymmärrä väitettä, että on kristittyjä, jotka tulkitsevat Raamattua joko-tai, kirjaimellisesti tai jollain muulla tavalla. Tuollainen on mielestäni muiden käsityskyvyn halventamista.<<

        Moni on kertonut tulkitsevansa kirjaimellisesti, moni Raamatun eri kohtia vertailevasti punniten ja pelastushistoriallisesti. Tämä on tosiasia, eikä "muiden käsityskyvyn halventamista". Tämä ero ei kuitenkaan ole jakolinja pelastettuihin ja helvettiin meneviin, kuten palstaräyhääjät vaittävät.

        https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Raamatuntulkinta


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        <<Palstalla ateistien ja liberaalien käsitykset taas ovat, että vapaat suunnat räyhäävät kirkosta, joka ajatus minulla siis oli.<<

        En ole ateisti enkä liberaali, vaan olen seurakunnan kutsuma palvelija.

        <<Enkä myöskään ymmärrä väitettä, että on kristittyjä, jotka tulkitsevat Raamattua joko-tai, kirjaimellisesti tai jollain muulla tavalla. Tuollainen on mielestäni muiden käsityskyvyn halventamista.<<

        Moni on kertonut tulkitsevansa kirjaimellisesti, moni Raamatun eri kohtia vertailevasti punniten ja pelastushistoriallisesti. Tämä on tosiasia, eikä "muiden käsityskyvyn halventamista". Tämä ero ei kuitenkaan ole jakolinja pelastettuihin ja helvettiin meneviin, kuten palstaräyhääjät vaittävät.

        https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Raamatuntulkinta

        >En ole ateisti enkä liberaali, vaan olen seurakunnan kutsuma palvelija.<

        Kutsuuhan kirkko myös liberaaleja pappeja palvelukseensa, koska heitä siellä on. Jumala on kutsunut myös kirkosta pois muihin seurakuntiin. Kysehän on Jumalan suunnitelmasta itse kullekin.

        Edelleenkin ihmettelen, onko ketään uskovaa, joka ei usko pelastushistoriallisesti eli että Raamattu kertoo Jumalan pelastushistoriasta. Eihän se sulje pois kirjaimellisesti uskomista. En vaan ymmärrä tällaista jaottelua. No joku voi kertoa tulkitsevansa kirjaimellisesti, mutta tärkeää olisi tietää, mitä hän sillä tarkoittaa. Lähtökohtahan on lukea Raamattua kirjaimellisesti eli niin kuin siinä lukee mutta tietenkin huomioiden vertaukset, profetiat, runous, historiankirjoitus ym. Raamatun tekstien muodot. Jos ihminen ei ole saanut sanan opetusta, jää maitoruoan tasolle, sellainen voikin puhua yksistään kirjiamellisesta tulkinnasta ymmärtämättä sanan yliluonnollista aspektia sen eri tasoista. Armahtakaamme heitä ja mahdollisuuksien mukaan kertokaamme sanan rikkaudesta.

        Eiköhän puhe leipäpapeista ole tullut ihan todellisuudesta, jossa on kohdattu pappi, jolta ei ole saatu hengellistä ohjausta, pappi on koettu ammatin harjoittajana, mitä kirkon muotomenoiset jumalanpalvelukset vielä korostaa.
        Wikipedia kertoo: "Leipäpappi on pappi, joka puhuu Jeesuksesta vain virkansa puolesta, ilman henkilökohtaista uskoa."

        Tällaista tilastotietoa leipäpapeista, mikä kertoo yhteiskunnan maallistumisesta ja kirkon liberaalistumisesta.

        "Työtään ennen muuta toimeentulon takia tekevien pappien ja kanttoreiden osuudet ovat kasvaneet viimeisen neljän vuoden aikana, käy ilmi Kirkon akateemisten tuoreesta jäsentutkimuksesta. (2018)

        Kun vuonna 2014 vain 5 prosenttia papeista teki työtään toimeentulon takia, niin tuoreen kyselyn mukaan nyt leipäpappien osuus on jo noussut 11 prosenttiin. Kanttoreilla vastaava osuus oli neljä vuotta sitten 8 prosenttia ja nyt peräti 25 prosenttia.

        Samaan aikaan kokemus työstä Jumalan antamana kutsumustehtävänä on vähentynyt pappien ja kanttorien keskuudessa. Kutsumustehtäväksi työnsä koki papeista 40 prosenttia vuonna 2014, mutta tänä vuonna enää vain 33 prosenttia. Kantoreilla osuus on laskenut 31 prosentista 20 prosenttiin."

        https://www.verkkouutiset.fi/leipapappien-osuus-kaksinkertaistunut/#9817533b


    • Mitkä ovat niitä "mittareita" joilla uskonnollinen määrittelee sen, että myös toinen on "oikea ja hurskas uskova?
      Se , että hän latelee tai lainaa netistä pitkiä Raamatun lauseita, istuu kirkon penkissä näkyvällä paikalla ja kertoo: "Minä olen todellinen uskuva enkä harhaanjohdettu".

      • Anonyymi

        E i uudestisyntymätön voi mitenkään määritellä mitään mistään hengellisestä asiasta koska hän on umpisokea aiheen suhteen.

        JOS on pakko jotain mieltä sellaisen olla niin hän menee omien tunteuidensa mukaan, se on ainut mittari jonka hän omistaa, omat tunteet, kodin perintö ja sopivat lentävät lauseet siellä hevosmiesten baarissa kuullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        E i uudestisyntymätön voi mitenkään määritellä mitään mistään hengellisestä asiasta koska hän on umpisokea aiheen suhteen.

        JOS on pakko jotain mieltä sellaisen olla niin hän menee omien tunteuidensa mukaan, se on ainut mittari jonka hän omistaa, omat tunteet, kodin perintö ja sopivat lentävät lauseet siellä hevosmiesten baarissa kuullut.

        Eikä siinä auta piispan opinarvokaan, senhän näemme siitä jo kun oli kysytty pääseekö sellainen ja sellainen taivaaseen...joo pääse jos on kastettu !

        siinä se se hengellinen ymmärrys piispalta sanottuna.


    • Anonyymi

      Vieläkö papit hakevat kasseilla viinejä ?

      • Anonyymi

        Ei ehkä niinkään papit, mutta piispoilla tuo on perinne.


    • Anonyymi

      Kyllä aloittaja on ihan oikea pappi ja oikea alkoholistikin. 🍼🍾

      Tuohon alkoholismiin otan sen verran kantaa, että kokemuksesta tiedän, kuinka eri tavoin se sitoo uhriaan.

      AA:lla on oma merkityksensä ja AA:n avulla alkoholisteja todella raitistuu, siinä on mystinen voima. Sanon tämänkin kokemuksesta. Toivoton holisti kun viedään ensimäiseen palaveriinsa, saattaa olla aika hämmentyneessä tilassa. Muistan ekan palaverini, joskaan en ryhmän nimeä. Se oli joku hämärä kellarinloukko Hgin Sörnäisissä. Mutta raitistuin sillä istumisella. Tosin raittius ei tuolloin kestänyt kuin muutaman kuukauden, mutta oli hyvä alku.

      Mutta AA:sta on osattava myös lähteä pois. Onko tarkoitus, että raitis ihminen vuosi tolkulla hokee mantraa: "Olen X ja olen alkoholisti"? Olen X ja olen paljon muutakin ja sille muullekin on annettava mahdollisuus! Todellinen toipuminen alkoi kun kieltäydyin enää "olemasta alkoholisti". AA:n jätin n. 15 vuotta sitten ja hyvin olen pärjännyt, noussut masennuksesta ja herraties mistä kaikista tunne-elämän vellomisista. Sillä alkoholi ja alkoholismi tulee todella hylätä.

      Aloittaja itse tietää, mikä omalla kohdallaan on parasta. Suosittelen täysraittiutta: ei vain alkoholin, vaan myös alkoholismin, kuivajuoppouden hylkäämistä.

      • Anonyymi

        ns, vapaissa suunnissa lähes kaikki pastorit. . .on vähintäänkin, - entisiä. . .alkoholisteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ns, vapaissa suunnissa lähes kaikki pastorit. . .on vähintäänkin, - entisiä. . .alkoholisteja.

        Tuo nimitys "entinen alkoholisti" on kiistanalainen. Aika harva alkoholisti muuttuu "entiseksi alkoholistiksi", tosin tätäkin ihmettä tapahtuu. Riippuu vähän siitä, miten asiaa katsoo.

        Koska alkoholismiakin on kehitykseltään el nk. syntyperältään erilaista. l-tyypin, nk. aikuisiän alkoholismi ja ll-tyypin, nuoruusiän aggressiivinen alkoholismi. Mitä näillä sitten tarkoitetaan? Kannattaa lukea netistä. Mutta näistäkin on eri mielipiteitä.

        Alkoholismi on tappava sairaus, josta VOI toipua. Kirjoitin isolla, koska alkoholismin juomisvaihetta sairastava ei itse juurikaan asiaan usko. Tilanteesi ei ole toivoton 🌿vaikka itse niin varmasti uskoisit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo nimitys "entinen alkoholisti" on kiistanalainen. Aika harva alkoholisti muuttuu "entiseksi alkoholistiksi", tosin tätäkin ihmettä tapahtuu. Riippuu vähän siitä, miten asiaa katsoo.

        Koska alkoholismiakin on kehitykseltään el nk. syntyperältään erilaista. l-tyypin, nk. aikuisiän alkoholismi ja ll-tyypin, nuoruusiän aggressiivinen alkoholismi. Mitä näillä sitten tarkoitetaan? Kannattaa lukea netistä. Mutta näistäkin on eri mielipiteitä.

        Alkoholismi on tappava sairaus, josta VOI toipua. Kirjoitin isolla, koska alkoholismin juomisvaihetta sairastava ei itse juurikaan asiaan usko. Tilanteesi ei ole toivoton 🌿vaikka itse niin varmasti uskoisit.

        Hyvin , hyvin harva alkoholisti ei tiedä olevansa alkoholisti. Myytti, ettei muka tietäisi, johtuu sitä, ettei alkoholisti jaksa ikuista väittelyä lääkäreiden ja common sense -ihmisten kanssa.

        Pääsee vähemmällä, jos valehtelee ja sanoo olevansa kohtuukäyttäjä.. Kuiville pääsee pikäaikaisesti vain 1 - 2 %. Jos sanoo totuuden mukaan, ettei hoito auta, saa vain syytöksen, ettei haluakaan kuiville.


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Hyvin , hyvin harva alkoholisti ei tiedä olevansa alkoholisti. Myytti, ettei muka tietäisi, johtuu sitä, ettei alkoholisti jaksa ikuista väittelyä lääkäreiden ja common sense -ihmisten kanssa.

        Pääsee vähemmällä, jos valehtelee ja sanoo olevansa kohtuukäyttäjä.. Kuiville pääsee pikäaikaisesti vain 1 - 2 %. Jos sanoo totuuden mukaan, ettei hoito auta, saa vain syytöksen, ettei haluakaan kuiville.

        Näin on. Alkoholismi on yleensä jo edennyt pitkälle, ennenkuin alkoholisti tajuaa, että nyt on jotain pahasti vinossa. Hän kärsii salassa, ei tiedä mistä on kysymys. Taistelee ja haroo vastaan. Ehkä nykyaikana ihmiset tietävät näistä asioista enemmän, etenkin jos lähisukulaisissa on alkoholisteja. Mutta jos lähipiiri sattuu olemaan äärimmäisen hyveellistä lajia, kuten helluntailaisia, on yksin sairastunut käenpoika pulassa.

        Herranenaika, mikä tauti!

        Itse rukoilin Jumalaa, että jos koskaan aiot, nyt auta minua äkkiä, sillä huomenna, töiden jälkeen tapan itseni.

        Jumala ohjasi luokseni kaksi naisihmistä, jotka veivät minut seuraavana päivänä AA-ryhmään.


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Hyvin , hyvin harva alkoholisti ei tiedä olevansa alkoholisti. Myytti, ettei muka tietäisi, johtuu sitä, ettei alkoholisti jaksa ikuista väittelyä lääkäreiden ja common sense -ihmisten kanssa.

        Pääsee vähemmällä, jos valehtelee ja sanoo olevansa kohtuukäyttäjä.. Kuiville pääsee pikäaikaisesti vain 1 - 2 %. Jos sanoo totuuden mukaan, ettei hoito auta, saa vain syytöksen, ettei haluakaan kuiville.

        Tässä laulu joka aikoinaan ensikuulemalla kolahti suoraan. Olin itse jo aikaa raitistunut, mutta elämä, miesystävän kautta oli vielä tunnelmaltaan alkoholistista, "aa:laista". Hänen asuinhuoneensa oli oikea juoppokämpän prototyyppi. Kuin olisin Helvetissä, paholaisen ajoittaisena alivuokralaisena vieraillut.

        Poutahaukat - Paha vaanii:
        https://www.youtube.com/watch?v=zIfTJI72txk

        Tämä pelkkä puhe / kirjoittaminen / alkoholismin ajatteleminenkin tekee itselleni pahaa, siksi en tästä aiheesta enää useinkaan kirjoita. AA:ssa aivopesty 12. askel, yhdistyneenä muinoiseen, lapsuuden helluntailaiseen aivopesuun, on ilmeisesti jämähtänyt korvieni väliin ja joista myös pitäisi taistella itsensä irti. Kaikista, vanhoista harhaopeista. ("Minulle sanottiin... ja MINÄ USKOIN!...") Minulla ei ole velvollisuuksia kuin itseäni kohtaan. Enää, joskus harvoin, illalla, kun pitäisi alkaa nukkua, sisuksissa alkaa tuntua sama, pistävä kipu ja ahdistus, joka oli muinoin jokahetkinen olotilani. Kun se kipu tulee, mietin aina, että no, mikäs nyt on. Mitä olen tänään tehnyt? Joo, netissä taas osallistunut keskusteluun alkoholismista ("AA")... tai ollut liian lähellä hellareita, kuten vilkaissut foorumiaan.

        AA:lla on erilaisia, nk. seinätauluja, joista yksi oli itselleni ylitse muiden ja todella auttoi minua, nimittäin:

        "Ajattele. Ajattele. Ajattele." 🌷

        Itse keskittymällä ajattelemaan, ja rukoilemalla, asiat selviävät.

        No, jos tämä henkinen purkaus auttoi tai lohdutti jotain toista, kärsivää alkoholistia, niin olepa hyvä. Kiitoksia puheenvuorosta.

        Nyt itse taas poistun kuivakapakasta, Helvetistä, takaisin Taivaan puolelle, Jeesuksen luo. Siellä ei ole, ei alkoholilla, eikä alkoholismilla valtaa.
        .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä laulu joka aikoinaan ensikuulemalla kolahti suoraan. Olin itse jo aikaa raitistunut, mutta elämä, miesystävän kautta oli vielä tunnelmaltaan alkoholistista, "aa:laista". Hänen asuinhuoneensa oli oikea juoppokämpän prototyyppi. Kuin olisin Helvetissä, paholaisen ajoittaisena alivuokralaisena vieraillut.

        Poutahaukat - Paha vaanii:
        https://www.youtube.com/watch?v=zIfTJI72txk

        Tämä pelkkä puhe / kirjoittaminen / alkoholismin ajatteleminenkin tekee itselleni pahaa, siksi en tästä aiheesta enää useinkaan kirjoita. AA:ssa aivopesty 12. askel, yhdistyneenä muinoiseen, lapsuuden helluntailaiseen aivopesuun, on ilmeisesti jämähtänyt korvieni väliin ja joista myös pitäisi taistella itsensä irti. Kaikista, vanhoista harhaopeista. ("Minulle sanottiin... ja MINÄ USKOIN!...") Minulla ei ole velvollisuuksia kuin itseäni kohtaan. Enää, joskus harvoin, illalla, kun pitäisi alkaa nukkua, sisuksissa alkaa tuntua sama, pistävä kipu ja ahdistus, joka oli muinoin jokahetkinen olotilani. Kun se kipu tulee, mietin aina, että no, mikäs nyt on. Mitä olen tänään tehnyt? Joo, netissä taas osallistunut keskusteluun alkoholismista ("AA")... tai ollut liian lähellä hellareita, kuten vilkaissut foorumiaan.

        AA:lla on erilaisia, nk. seinätauluja, joista yksi oli itselleni ylitse muiden ja todella auttoi minua, nimittäin:

        "Ajattele. Ajattele. Ajattele." 🌷

        Itse keskittymällä ajattelemaan, ja rukoilemalla, asiat selviävät.

        No, jos tämä henkinen purkaus auttoi tai lohdutti jotain toista, kärsivää alkoholistia, niin olepa hyvä. Kiitoksia puheenvuorosta.

        Nyt itse taas poistun kuivakapakasta, Helvetistä, takaisin Taivaan puolelle, Jeesuksen luo. Siellä ei ole, ei alkoholilla, eikä alkoholismilla valtaa.
        .

        Kiitos! Jumalan siunausta sinulle!


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Kiitos! Jumalan siunausta sinulle!

        Kiitos. Sitä samaa. 🙂


    • ".. julistaa ARMON evankeliumia.."

      Eli siis paavalilaista, monijumalista vainajahenki, kummitus ja vampyyriteologiaa, jolla ei ole mitään tekemistä Jumalan sanan ja Jeesuksen opetuksen kanssa.

      • Anonyymi

        Me kummitukset, eli kyöpelit, eli aaveet, eli henget tykätään kyl hiiveesti vampyyreist, niin ja ihmissusist. Niitten kans aika kuluu teellä ja herkkukorpulla ku siivillä. On molemmat hirveen lutusii. Vereekin ne lipittää ihan kohtuullisesti. 👻


    • Anonyymi

      Onko aloittaja tietoinen, että papin virka on seurausta nikolaiittain opista, jota Jeesus vihaa.

      • Alkuseurakunnassa ei ollut mitään muuta pappeutta kuin yleinen pappeus, eikä sitä ole voinut tulla senkään jälkeen. Me ns. papit omaamme vain yleisen pappeuden, kuten kaikki muutkin kristityt.


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Alkuseurakunnassa ei ollut mitään muuta pappeutta kuin yleinen pappeus, eikä sitä ole voinut tulla senkään jälkeen. Me ns. papit omaamme vain yleisen pappeuden, kuten kaikki muutkin kristityt.

        Erityinen pappeus luterilaisilla papeilla on. Seurakuntalaiset eivät saa jakaa ehtoollista, kastaa tms. Turha puhua yleisestä pappeudesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Erityinen pappeus luterilaisilla papeilla on. Seurakuntalaiset eivät saa jakaa ehtoollista, kastaa tms. Turha puhua yleisestä pappeudesta.

        Kastaa voi kuka tahansa kristitty, eikä kastetta saa enää toistaa.

        Ehtoollisen jakaminen on kirkkolaissa määrätty eräiden työntekijöiden velvollisuudeksi. Jos vastoin lakia, mutta kristillisen tavan mukaan jakaa muukin kristitty ehtoollista, se ei tee ehtoollista pätemättömäksi.

        Luterilaisen kirkon sana pappi lienee venäjästa, virheellinen käsitys, että olisi eri pappeuden asteita, on roomalaista perinnettä.


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Kastaa voi kuka tahansa kristitty, eikä kastetta saa enää toistaa.

        Ehtoollisen jakaminen on kirkkolaissa määrätty eräiden työntekijöiden velvollisuudeksi. Jos vastoin lakia, mutta kristillisen tavan mukaan jakaa muukin kristitty ehtoollista, se ei tee ehtoollista pätemättömäksi.

        Luterilaisen kirkon sana pappi lienee venäjästa, virheellinen käsitys, että olisi eri pappeuden asteita, on roomalaista perinnettä.

        Rooman piispalla hurahti aikonaan piispanvirkansa päähän ja hän ilmoitti, Roomassa, Pietarin viran jatkajana olevansa muita piispoja korkeampi. Katolinen kirkko jakaantui kahtia, Kreikkalaiskatolisen / Ortodoksisen kirkon jääden edustamaan alkuperäisintä, oikeauskoista, apostolista Katolista kirkkoa.

        Venäjän Kaksipäinen Kotka kuvaa juurikin kahtiajakaantunutta Katolista kirkkoa: yksi tipu katsoo kohti itää, Bysanttia, toinen tipu kohti länttä, Roomaa.


    • Eiköhän tuo ole aika paljon siitä kiinni, kenen annat loukata.

      Jos siis annat noille ilkeämielisille sen vallan..

      Kuten varmasti kaikilla usko saattaa vaihdella elämänpyörteissä . Sellaista elämä on ja eihän Raamattukaan tuota kiellä, pikemminkin pitää jonkunlaisena älykkyyden merkkinä.

      Toisaalta kukaan ei sinun sydäntäsi voi punnnita kuin Jumala. Joten jos mielestäsi olet sovintosi tehnyt niin mitäpä välität muutamista soraäänistä.

      Noihin ihmisiin suhtaudu suopeudella kuten Jeesuskin olisi suhtautunut.
      Ja voihan se olla, etteivät tienneet mistä puhuivat :)

      • Ei loukkaava käytös tarkoita sitä, että loukkaaja on onnistunut yrityksessään, mutta yrityksen voi havaita,


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      305
      2752
    2. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      153
      1451
    3. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      37
      1331
    4. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      67
      1238
    5. Maajussille morsian: Maajussi-Teemu rehellisenä - Tilittää morsioehdokkaiden kirjeistä: "Se oli..."

      Maajussille morsian starttasi taas. Tsemppiä maajussi-Teemulle rakkauden löytymiseen! Lue Teemun haastattelu: https://
      Maajussille morsian
      7
      987
    6. Pääseekö E.M.Pekkinen Oy konkurssiin?

      Riittääkö riittävästi varallisuutta ja omaisuutta aloittaa konkurssi menettely? https://empekkinen.smartpage.fi/juhlan
      Maailman menoa
      10
      976
    7. Opettajat kertovat miten karuksi koulunkäynti on mennyt Suomessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010672912.html Tämä asia on ollut jo tiedossa monilla tavan ihmisillä pitkään Suomessa
      Maailman menoa
      81
      969
    8. Puolustusvoimien henkilötiedustelukurssi

      on uusi kurssi poikkeusoloja varten, jonna kuka tahansa voi hakea. Ehkä se korvaa entisajan "kyläpäälliköt"? Vai onko mu
      Maanpuolustus
      5
      920
    9. Kysyisin vain yhden kysymyksen

      Haluatko häntä, kaivattuasi, enää oikeasti elämääsi?
      Ikävä
      63
      917
    10. Haloo Purra ja muut hönöt, Suomen rikkain maksaa veroa 4,7 %.

      Mites leikkaukset edistyy, MOTin mukaan Herlin kaikkien kikkailujen jälkeen maksaa tämän veroprosentin.
      Maailman menoa
      259
      901
    Aihe