Hallituksen koronastrategia on ollut kieltämättä hieman epäselvä. Ehkä on niin, että valittavana olevia vaihtoehtoja ei oppikirjamaisesti ole oikein selvällä tavalla tuotu esille ja se herättää hämmennystä muiden kuin kaikkia asioita seuraamattomien keskuudessa.
Ehkä vaihtoehdot ovat nämä tai niiden eri variaatiot:
1) Annetaan viruksen levitä rauhassa ja haetaan laumasuojaa tai rokotteen valmistumista
2) Pannaan liinat kiinni ja suljetaan yhteiskunta
3) Yritetään jatkuvalla testaamisella ja jäjittämisellä pitää viruksen leviäminen vähäisenä ja pitää yhteiskunta sen avulla toimintakykyisenä
4) ns. hybridimalli, missä avataan ja suljetaan yhteiskunnan toimintoja tautitilanteen mukaan.
Talouden näkökulmasta vaihtoehto 2 eli yhteiskunnan sulkeminen rajoituksilla on erittäin tuhoisa. Siksi sitä halutaan käyttää vain akuutissa vaiheessa äärimmäisenä keinona.
Hybridimalli, joka tuntuu olevan nyt yleisimmin käytössä, yrittää tukahduttaa virusta ja pitää ainakin ns R-luvun alle yhden tasolla, jolloin virus pitkässä juoksussa menettää elintilansa. Ongelma tässä on se, onnistuuko tämä eli onko virus ärhäkämpi kuin suojaamismenetelmät tässä taistelussa. Jos virusta ei saada kuriin, palataan liinat kiinni -vaihtoehtoon. Talouden näkökulmasta tämäkään ei ole mikään toivemalli.
Testaamismalliin on asetettu paljon toiveita, kun se on näyttänyt toimivan joissakin Aasian maissa. Tämä edellyttäisi erittäin suuren julkisen terveydenhoidon toiminnallista ja suhteellisen kallista toimeenpanoa. Eikä tämä varmaan kansalaisistakaan kivalta tuntuisi, kun pitäisi koko ajan ravata testeissä, jotta malli toimisi. Laaja testaaminen antaisi huomattavan määrän negatiivisia tuloksia eli on verrattavissa esim. poliisin suorittamiin rattijuopumuspuhallutksiin.
Ruotsi on lähinnä laumasuojamallia, vaikka rajoituksia on myös Ruotsissa. Yllättävän varmoja Ruotsin pääasiantuntijat ovat mallin toimivuudesta sanoessaan, että vuoden parin päästä sitten nähdään, kenen malli toimi parhaiten. Itsevarmat ruottalaiset tuppaavat olemaan monasti oikeassa, joten mene ja tiedä.
Itse pelkään, että nyt ollaan vähän sellaisessa joukkohelpotuksen vaiheessa, missä useimmat uskovat, että viruksen pahin vaihe on ny ohi ja on siirretty yhteiskunnan toiminnan avaamisvaiheeseen. Itse näen tämän avaamisen vaarallisena kokeiluna, joka saattaa johtaa liinat kiinni malliin, jos tauti ryöpsähtääkin. Tosin ryöpsähdys voi tulla vasta syksyllä, jos tämä noudattaa muiden kausivirusten elämismallia ja virukset siirtyvät kesäksi lomailuvaihteelle.
Osakemarkkinat uskovat kriisin olevan ohi eivätkä enää hinnoittele uutta romahdusta. Itse en ota nyt riskiä vaan vedin taas kaikki sijoitukseni käteiseksi peläten lähinnä alkusyksynä tapahtuvaa jättiromahdusta. Taloustieteilija Tuomas Malinen on laskenut romahduksen todennäköisyyden liikkuvan 85-90 %:n tasolla ja romahdusvaihe voi johtaa jopa 80-90 %n osakepudotuksiin eli totaaliseen romahdukseen. Tämä on apokalyptinen vaihtoehto eli kaikki vitsaukset viskataan samalla kertaa päällemme. Monasti sitten kunnon iso sota puhdistaa maailman ja lähdetään taas nollasta liikkeelle eli sieltä on yleensä tarjolla vain ylämäkeä niille, jotka ovat sitä näkemässä. Eli ainakaan mielenkiintoa ei näistä ajoista puutu. Voimme seurata sitä realityna ja kyllä se voi kaikki kauhuleffojen kanssa hyvin kilpailla. Tälle o vaikea vaan panna niitä lapsilta kielletty rajoituksia.
Koronastrategiat
24
62
Vastaukset
- Anonyymi
Ongelmana on ollut, että hallitus ei ole päässyt kunnolla toteuttamaan ydinosaamistaan eli Suomen vähien rahojen jakoa maailmalle.
- Anonyymi
Mielipidepankki kirjoitti:
Sekö tässä on koronaviruksen pääongelma. On teillä persuilla kyllä eväät vähissä.
Siinä näkyy oikeistopopulistien talousosaaminen. Ja osaaminen yleensäkin.
Olisihan vielä sellainenkin viidestki vaihtoehto, että eri strategia vaihtelee sairaanhoitopiireittäin, koska myös tartuntojen määrä vaihtelee tavattomasti niiden mukaan. Muutamissa on vain noin 20-30 tartuntaa ja niiden kaikki ketjut tunnetaan. Viimeisimmästä todennetusta tartunnasta voi olla viikko tai kaksikin. On aivan älytöntä, että niissäkin ravintolat ja kahvilat ovat suljettuina valtakunnallisella määräyksellä.
Mielipidepankille juuri vastatessani keskityin vain hänen nimeämiinsä vaihtoehtoihin. Tuo esittämäsi menettely näin äkkiä ajatellen vaikuttasi hyvinkin järkevältä. Mutta olisiko se toteutettavissa lakien tai hallinnollisten paragrafien sitä estämättä? En tiedä, kun en siis ole vähäinenkään asiantuntija noissa asioissa. Mpp varmaan tuntee tuollaiset asiat paremmin, ehkä hän valistaa tällaista tietämätöntä.
Voi olla noinkin, mutta toisaalta sulkemisilla on haluttu ehkäistä taudin leviäminen. Tulkintahan tuossa voi olla se, että siinä on onnistuttu. Lisäksi erilaiset rajoitukset eri kunnissa tai alueilla loisivat melkoisen sekametelisopan. Naapurikunnasta voitaisiin lähteä ravintolaan, kahville tai kaljoittemaan toiseen kuntaan. Sairaanhoitopiirien sisällä voi olla myös paljon tällaista vaihtelua, joten helposti jouduttaisiin juuri pienempiin alueisiin. Ja siinä olisi muutenkin kiireiselle hallitukselle hallita tuollaista palapeliä päivittäin. Toki on niin, että rajoitukset johtavat turhautuneisuutta aiheuttaviin rajoituksiin. Eli ei mulla tässä ole kiveen hakattua kantaa.
Voi olla noinkin, mutta toisaalta sulkemisilla on haluttu ehkäistä taudin leviäminen. Tulkintahan tuossa voi olla se, että siinä on onnistuttu. Lisäksi erilaiset rajoitukset eri kunnissa tai alueilla loisivat melkoisen sekametelisopan. Naapurikunnasta voitaisiin lähteä ravintolaan, kahville tai kaljoittemaan toiseen kuntaan. Sairaanhoitopiirien sisällä voi olla myös paljon tällaista vaihtelua, joten helposti jouduttaisiin juuri pienempiin alueisiin. Ja siinä olisi muutenkin kiireiselle hallitukselle hallita tuollaista palapeliä päivittäin. Toki on niin, että rajoitukset johtavat turhautuneisuutta aiheuttaviin rajoituksiin. Eli ei mulla tässä ole kiveen hakattua kantaa.
Mielenkiintoista nähdä, miten Espanjassa käy, kun siellä terassit vapautettiin kolmea suurinta kaupunkia Madridia, Barcelonaa ja Valenciaa lukuun ottamatta. Lähtevätkö noiden kaupunkien asukkaat viettämään aikaansa "maaseudulle". Vissiin aika villiksi käytös niissä muuttui jo pelkästä vapaudesta lähteä kaduille ja uimarannoille. Ehkä viisainta olisikin edetä varovaisesti niin, että alkoholiravintoloiden aukioloaikoja rajoitetaan loppupäästä niin, että yökerhot olisivat kiinni vielä pitkään.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Mielipidepankille juuri vastatessani keskityin vain hänen nimeämiinsä vaihtoehtoihin. Tuo esittämäsi menettely näin äkkiä ajatellen vaikuttasi hyvinkin järkevältä. Mutta olisiko se toteutettavissa lakien tai hallinnollisten paragrafien sitä estämättä? En tiedä, kun en siis ole vähäinenkään asiantuntija noissa asioissa. Mpp varmaan tuntee tuollaiset asiat paremmin, ehkä hän valistaa tällaista tietämätöntä.
MPP sanoi olleensa teknisellä alalla, hän ei näitä osaa autonasentajana.Mistä kummasta sinä olet hänest oikeusoppineen tehnyt, sama kuin sinä olisit oikea upseeri.
- Anonyymi
Suomen hallituksella ei ole ollut strategiaa, on ollut vain valikoima toimenpiteitä, joita on kokeiltu vaihtelevalla menestyksellä. Lisäksi on joukko toimenpiteitä, jotka ovat unohtuneet tai sähellyksen tiimellyksessä muuten vaan jääneet tekemättä. Vaikkapa nyt suojavarusteista huolehtiminen tai lentokentällä maahan palaavien asianmukainen karanteeraaminen. Demariministereiltä ei voi odottaa käytännön johtamista.
Tilanne on kuitenkin kohtalaisen hyvä, koko maan tilastoja tarkasteltaessa, ja verrattaessa muuhan Eurooppaan. Helsinki yksinään olisi koko maailmankin mittakaavassa paha epidemiapesäke väestömäärään suhteutettuna. Kun muualla maassa tapauksia on harvakseltaan (Länsi-Pohja poikkeuksena) niin koko maan tilanne näyttää hyvältä.
Suhteellisen hyvää tilannetta selittää suomalaisten kuuliaisuus, yksilötason suojatoimet on otettu vakavasti. Meillä on siirretty suhteellisesti eniten koko maailmassa etätöihin (se kertoo myös huuhaa työn määrästä meillä), vanhukset eristetty koteihinsa, hoitolaitoksissa sen sijaan on töpeksitty, joukkoliikenne on hylätty ja kahviloissa notkuminen unohdettu. Käsidesiä holvataan ja pidetään suomalaiskansallista etäisyyttä toisiimme. Turhiakin rajoituksia on kokeiltu, Uudenmaan eristäminen niistä turhin ja kallein.
Talouden avaaminen olisi nyt hallituksen kiireisin tehtävä. Kiirettä ei kuitenkaan tunnuta ymmärrettävän. Palvelusektorin nopea käyntiinajo pelastaisi Helsingin, ja sitä kautta koko maan. Kepu ja RKP sitä jarruttavat, ja yllättäen myös Vihreät.
Itse vedin sijoitukseni metsäkiinteitöihin jo viime vuoden lopulla. Tai siis lisäsin metsien määrää 50 hehtaarilla yhteensä noin 200 hehtaariin ja luovuin osakepotista. Puun hinta onkin nousussa mukavasti kun metsäteollisuus tarvitsee raaka-ainetta, joka tuontia vaikeuttavien rajoitusten vuoksi (Venäjä) on hankittava kotimaasta. Metsäsijoituksen ettotuotto näyttäisi nusevan 10% paikkeille tänäkin vuonna. Siitä puolet metsän kasvua ja toinen puoli hintakehitystä. Pari pienehköä (noin 1,5 ha kumpikin) harvennushakkuuta kesäkelpoiselta palstalta myin. Siinäpä nimeät ne mahdolliset vaihtoehdot. Tietenkään en ole mikään asiantuntija, mutta sitä neljättä vaihtoehtoa pidän parhaana. Lähinnä sitä meillä noudatetaankin. Kakkosvaihtoehto olisi liian järeä ja vaikka se olisi ehkä paras koronan torjuntaan, sen muut vaikutukset olisivat yhteiskunnalle kohtalokkaat. Kolmosvaihtoehtoon meillä ei riittäne resursseja.
Ruotsi ilmeisesti tavoittelee laumasuojausmallia, mutta hieman siitä sielläkin on kai alettu lipsua, kun koronaan kuolleiden määrä on väestömääräänkin suhteutettuna selvästi suurin pohjoismaissa. Voihan se kuitenkin osoittautua lopulta vaihtoehdoista parhaaksi, jos tämä pandemia jatkuisi kauan ja jos välillä katkeaisikin, tulisi sitten taas uusia aaltoja. Kyllähän ne ”ruottalaiset” ovat usein olleet ainakin omasta mielestään oikeassa eikä ihan syyttäkään, sillä monessa maa on ollut pohjoismaista edelläkävijä ja muut sen perässähiihtäjiä.
Vai tuollaiseen ratkaisuun olet päätynyt sijoitustesi osalta. Ei varmaan huono ratkaisu tässä tilanteessa. Itse en kuitenkaan vähäisiä sijoituksiani ole käteiseksi tai pankkitililleni realisoinut. Olisi pitänyt tehdä se jo aikoja sitten, sillä melkoinen pudotus viime elokuun lopun arvoihin on tapahtunut niin omistamissani osakkeissa kuten sijoitusrahastotileillänikin. Monissa niissä nimittäin alkoi olla tippumista jo viime vuoden lopulla.- Anonyymi
Ja taas surkimus tuottaa saitin kehotteen mukaista tekstiä!
Kunnon SOTILAS Olen aika aktiivinen sijoittaja, kun siihen on nyt eläkkeellä ollessa hyvin aikaa. Myin kaikki osakkeet pois jo helmikuun lopulla eli ihan siinä huipussa. Se meni nappiin, mutta sitten erehdyin ostelemaan takaisiin liian aikaisin ja siinä tuli takkiin. Oli pakko myydä tappiolla taas kaikki pois ja ostaa taas salkku täyteen, kun uskoin pohjakoksektuksen tulleen. Se vaihe meni taas nappiin ja niinpä olen tänäkin vuonna taas voiton puolella. Nyt siis myin kaikki muut pois paitsi Pihlajalinnan, koska Mehiläinen on tehnyt siitä ostotarjouksen ja kun se suurella todennäköisyydellä menee läpi siitä tulee edelleen liki 10 % "ilmaista" rahaa ehkä noin loppukesällä eli ihan hyvä voitto näin lyhyellä aikavälillä. Heräisin tähän vähän liian myöhään, sillä kurssi oli välillä paljon alempanakin, vaikka ostotarjous oli silloinkin voimassa. Nyt siis saa edelleen noin euron ekstraa osakkeelta nykykurssilla ostotarjoukseen verrattuna. Tuhannella osakkeella siis tienaa tuhat euroa noin kesän aikana. Mulla tuota lisäarvoa tulee noin 1,5 euroa osakkeelta, kun ostin halvemmalla. Eiköhän tuosta tule yhden kuukauden eläkerahat tälle vuodelle.
Muuten olen keskittynyt sijoittamaan amerikkalaisiin teknologia-alan yrityksiin, mikä sekin on ollut tässä tilanteessa täysosumavalinta. Nvidia, Google, Apple, Microsoft, Amazon ja kiinalainen Alibaba ovat joidenkin pienempien ohella tavanomaisia valintojani. Jos olisi tarpeeksi, jenkeistä löytyisi paljon hyviä kohteita, kun niihin perehtyy. Itselläni Resonant -niminen yritys oli todellinen löytö nyt korona-aikana, joka tuplasi kurssinsa noin kuukaudessa.
Sijoittaminen on riskipeliä ja siksi tärkeää on hajauttaa ja seurata tilannetta päivittäin, jos sijoittaa suoraan osakkeihin. Osakerahastot, etf:t yms ovat laiskemmille hyviä tapoja sijoittaa. Ja oppirahat täytyy maksaa. Mulle niitä on tullut kolme isompaa mokaa, mutta ne on onneksi matkan varrella kuitattu monenkertaisesti. Eka moka tuli kun innostuin johdannaiskaupasta joskus 90-luvulla ja siinä tuli takkiin. Seuraava oli Benefon niminen kännykkäfirma, joka ei lupaavista tuotteistaan huolimatta onnistunut. Kolmas moka oli Talvivaara. Suurimmat voitit on tainnut tulla Nokialla ja CapMan -nimisellä suomalaisyhtiöllä, Reveniolla ja muutamilla jenkkiosakkeilla, joita edellä mainitsin.
Tämä meni nyt ohi palstan aihepiirin ja tarkoitettuvain vastaukseksi sinulle. Jos valvoja haluaa poistan juttuni, en protestoi vastaan.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja taas surkimus tuottaa saitin kehotteen mukaista tekstiä!
Kunnon SOTILASTuottaa kuitenkin aiheeseen liittyvää asiatekstiä, toisin kuin sinä.
Olen aika aktiivinen sijoittaja, kun siihen on nyt eläkkeellä ollessa hyvin aikaa. Myin kaikki osakkeet pois jo helmikuun lopulla eli ihan siinä huipussa. Se meni nappiin, mutta sitten erehdyin ostelemaan takaisiin liian aikaisin ja siinä tuli takkiin. Oli pakko myydä tappiolla taas kaikki pois ja ostaa taas salkku täyteen, kun uskoin pohjakoksektuksen tulleen. Se vaihe meni taas nappiin ja niinpä olen tänäkin vuonna taas voiton puolella. Nyt siis myin kaikki muut pois paitsi Pihlajalinnan, koska Mehiläinen on tehnyt siitä ostotarjouksen ja kun se suurella todennäköisyydellä menee läpi siitä tulee edelleen liki 10 % "ilmaista" rahaa ehkä noin loppukesällä eli ihan hyvä voitto näin lyhyellä aikavälillä. Heräisin tähän vähän liian myöhään, sillä kurssi oli välillä paljon alempanakin, vaikka ostotarjous oli silloinkin voimassa. Nyt siis saa edelleen noin euron ekstraa osakkeelta nykykurssilla ostotarjoukseen verrattuna. Tuhannella osakkeella siis tienaa tuhat euroa noin kesän aikana. Mulla tuota lisäarvoa tulee noin 1,5 euroa osakkeelta, kun ostin halvemmalla. Eiköhän tuosta tule yhden kuukauden eläkerahat tälle vuodelle.
Muuten olen keskittynyt sijoittamaan amerikkalaisiin teknologia-alan yrityksiin, mikä sekin on ollut tässä tilanteessa täysosumavalinta. Nvidia, Google, Apple, Microsoft, Amazon ja kiinalainen Alibaba ovat joidenkin pienempien ohella tavanomaisia valintojani. Jos olisi tarpeeksi, jenkeistä löytyisi paljon hyviä kohteita, kun niihin perehtyy. Itselläni Resonant -niminen yritys oli todellinen löytö nyt korona-aikana, joka tuplasi kurssinsa noin kuukaudessa.
Sijoittaminen on riskipeliä ja siksi tärkeää on hajauttaa ja seurata tilannetta päivittäin, jos sijoittaa suoraan osakkeihin. Osakerahastot, etf:t yms ovat laiskemmille hyviä tapoja sijoittaa. Ja oppirahat täytyy maksaa. Mulle niitä on tullut kolme isompaa mokaa, mutta ne on onneksi matkan varrella kuitattu monenkertaisesti. Eka moka tuli kun innostuin johdannaiskaupasta joskus 90-luvulla ja siinä tuli takkiin. Seuraava oli Benefon niminen kännykkäfirma, joka ei lupaavista tuotteistaan huolimatta onnistunut. Kolmas moka oli Talvivaara. Suurimmat voitit on tainnut tulla Nokialla ja CapMan -nimisellä suomalaisyhtiöllä, Reveniolla ja muutamilla jenkkiosakkeilla, joita edellä mainitsin.
Tämä meni nyt ohi palstan aihepiirin ja tarkoitettuvain vastaukseksi sinulle. Jos valvoja haluaa poistan juttuni, en protestoi vastaan.Olet onnistunut sijoitustesi osalta minua paremmin. Onnittelen! Tosin näyt olevan minua paljon aktiivisempikin noissa asioissa, seuraat tilanteiden kehitystä, jollaista minä en enää juurikaan tee. Tuollaiset sijoitukseni kun lienevät paljon vähäisemmät kuin Sinulla. Pankkitileillä ja vakuutuksissa vähäinen omaisuuteni suurimmaksi osaksi on.
Vielä tuohon avauksesi aiheeseen: Pystyyn_kuolleen ihan hyvältä vaikuttanutta esittämää kommentoidessani arvelin lopuksi, että sen toteuttamiselle voisi olla esteitä ja toivoin, että varmaan minua parempana asiantuntijana sanoisit siitä mielipiteesi. Pystylle vastatessasi olet niitä tuonut esille. Joten on kai mentävä vain sillä linjalla, jonka hallitus, THL ja muuta ylimmän tason päättäjät määräävät ja niiden tavoitteissa ei liene Pystyn ehdottaman toteuttamista.- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Olet onnistunut sijoitustesi osalta minua paremmin. Onnittelen! Tosin näyt olevan minua paljon aktiivisempikin noissa asioissa, seuraat tilanteiden kehitystä, jollaista minä en enää juurikaan tee. Tuollaiset sijoitukseni kun lienevät paljon vähäisemmät kuin Sinulla. Pankkitileillä ja vakuutuksissa vähäinen omaisuuteni suurimmaksi osaksi on.
Vielä tuohon avauksesi aiheeseen: Pystyyn_kuolleen ihan hyvältä vaikuttanutta esittämää kommentoidessani arvelin lopuksi, että sen toteuttamiselle voisi olla esteitä ja toivoin, että varmaan minua parempana asiantuntijana sanoisit siitä mielipiteesi. Pystylle vastatessasi olet niitä tuonut esille. Joten on kai mentävä vain sillä linjalla, jonka hallitus, THL ja muuta ylimmän tason päättäjät määräävät ja niiden tavoitteissa ei liene Pystyn ehdottaman toteuttamista.Paskaa kapilta. Kansakoulupohjalta et osaa laskea muuta kuin allesi.
Olen aika aktiivinen sijoittaja, kun siihen on nyt eläkkeellä ollessa hyvin aikaa. Myin kaikki osakkeet pois jo helmikuun lopulla eli ihan siinä huipussa. Se meni nappiin, mutta sitten erehdyin ostelemaan takaisiin liian aikaisin ja siinä tuli takkiin. Oli pakko myydä tappiolla taas kaikki pois ja ostaa taas salkku täyteen, kun uskoin pohjakoksektuksen tulleen. Se vaihe meni taas nappiin ja niinpä olen tänäkin vuonna taas voiton puolella. Nyt siis myin kaikki muut pois paitsi Pihlajalinnan, koska Mehiläinen on tehnyt siitä ostotarjouksen ja kun se suurella todennäköisyydellä menee läpi siitä tulee edelleen liki 10 % "ilmaista" rahaa ehkä noin loppukesällä eli ihan hyvä voitto näin lyhyellä aikavälillä. Heräisin tähän vähän liian myöhään, sillä kurssi oli välillä paljon alempanakin, vaikka ostotarjous oli silloinkin voimassa. Nyt siis saa edelleen noin euron ekstraa osakkeelta nykykurssilla ostotarjoukseen verrattuna. Tuhannella osakkeella siis tienaa tuhat euroa noin kesän aikana. Mulla tuota lisäarvoa tulee noin 1,5 euroa osakkeelta, kun ostin halvemmalla. Eiköhän tuosta tule yhden kuukauden eläkerahat tälle vuodelle.
Tämä meni nyt ohi palstan aihepiirin ja tarkoitettuvain vastaukseksi sinulle. Jos valvoja haluaa poistan juttuni, en protestoi vastaan.Olen välillä innostunut myös päivätreidaamisesta ja ns. teknisestä analyysista, mutta sellainen vaatii niin paljon aikaa eli olisi työntekoon verrattavaa ajankäyttöä, kun kurssikehitystä pitää seurata reaaliajassa melkein koko ajan. Kyllähän se tämmöisinä aikoina, jolloin kurssit heiluvat kuin tuuliviiri olisi hyvinkin tuottoisaa. Ja siinähän voi voittaa, vaikka kurssit laskesivatkin, jos "lyö vetoa" laskemisen puolesta. Teknisen analyysin avulla, suunta on suhteellisen helppokin ennustaa ihan tunninkin aikajaksolla. Nykytekniikan avulla tähän on työkaluja ja jopa ihan ilmaisiakin. Itse ole tyytynyt käyttämään Investing.com sivuston työkalupakettia. Esim. nousun tai laskun voi ennustaa ns. kynttiläkuvioiden avulla. Siihen tulee ns. kynttilän jatkoksi välillä sellainen häntä, joka kertoo osto- tai myyntipaineesta. Jos se häntä sojottaa ylöspäin, lasku on todennäköinen ja alaspäin, niin silloin aletaan nousta. Mutta kaikenlaista muutakin tarvitaan eli tämä oli yksinkertaistus, mutta kertoo jujun. Ei se ei ole oikeassa, mutta riittää, kun useammin kuinkahdesti osuu oikeaan, jolloin peli on voitollista.
Pelailen toisinaan myös uhkapelejä tällaisiin todennäköisyyslaskuihin perustuen, jolloin tappion riski on hallittavissa. Ravien pelaaminen on tällainen ja olen erityisen innostunut Ruotsin raveista, joita on nykyisin mahdollista pelata Suomesta käsin. Ja Ruotsissahan raveja on juostu koko korona-ajan ja juostaan edelleen päivittäin. Uhkapelistä saa mukavasti jännitystä elämään ja saa samalla urheiluelämyksiä. Siihen ei vaan saa jäädä koukkuun eli enempää ei saa pelata kuin minkä on etukäteen valmis häviämään tai lahjoittamaan hyviin tarkoituksiin, sillä niihinhän Veikkauksenkin voittorahat menevät.
Nyt on tulossa pian ravien suurtapahtuma Elitloppet Solvallassa, missä liikkuu paljon rahaa. ravien suosio on Ruotsissa ihan toisella tasolla kuin Suomessa. Ruotsi on ravien huippumaa Ranskan ohella koko maailmassa. Elitlopetin voitosta on kisaamassa tänä poikkeuksellisesti pari suomalaishevostakin, kun tavallisesti niillä on vaikeuksia päästä kisaan, koska taso ei riitä 16 aivan huippuhevosen joukkoon. Nyt ainakin Elian Web ja Chief Orlando ovat saaneet jo kutsun ja ehkä myös Next Direction pääsee mukaan. Ne ovat kaikki hyviä, vaikka eivät tule suosikkeja olemaankaan. Raveissa lähtöpaikka voi kuitenkin olla tärkeä ja näistä suomalaispolleista pari on todellista salamalähtijää, jotka pääsevät suurella todennäköisyydella keulaan ja se on näissä kisoissa monasti jo puoli voittoa, jos kuski pysyy vain hereillä.Mielipidepankki kirjoitti:
Olen välillä innostunut myös päivätreidaamisesta ja ns. teknisestä analyysista, mutta sellainen vaatii niin paljon aikaa eli olisi työntekoon verrattavaa ajankäyttöä, kun kurssikehitystä pitää seurata reaaliajassa melkein koko ajan. Kyllähän se tämmöisinä aikoina, jolloin kurssit heiluvat kuin tuuliviiri olisi hyvinkin tuottoisaa. Ja siinähän voi voittaa, vaikka kurssit laskesivatkin, jos "lyö vetoa" laskemisen puolesta. Teknisen analyysin avulla, suunta on suhteellisen helppokin ennustaa ihan tunninkin aikajaksolla. Nykytekniikan avulla tähän on työkaluja ja jopa ihan ilmaisiakin. Itse ole tyytynyt käyttämään Investing.com sivuston työkalupakettia. Esim. nousun tai laskun voi ennustaa ns. kynttiläkuvioiden avulla. Siihen tulee ns. kynttilän jatkoksi välillä sellainen häntä, joka kertoo osto- tai myyntipaineesta. Jos se häntä sojottaa ylöspäin, lasku on todennäköinen ja alaspäin, niin silloin aletaan nousta. Mutta kaikenlaista muutakin tarvitaan eli tämä oli yksinkertaistus, mutta kertoo jujun. Ei se ei ole oikeassa, mutta riittää, kun useammin kuinkahdesti osuu oikeaan, jolloin peli on voitollista.
Pelailen toisinaan myös uhkapelejä tällaisiin todennäköisyyslaskuihin perustuen, jolloin tappion riski on hallittavissa. Ravien pelaaminen on tällainen ja olen erityisen innostunut Ruotsin raveista, joita on nykyisin mahdollista pelata Suomesta käsin. Ja Ruotsissahan raveja on juostu koko korona-ajan ja juostaan edelleen päivittäin. Uhkapelistä saa mukavasti jännitystä elämään ja saa samalla urheiluelämyksiä. Siihen ei vaan saa jäädä koukkuun eli enempää ei saa pelata kuin minkä on etukäteen valmis häviämään tai lahjoittamaan hyviin tarkoituksiin, sillä niihinhän Veikkauksenkin voittorahat menevät.
Nyt on tulossa pian ravien suurtapahtuma Elitloppet Solvallassa, missä liikkuu paljon rahaa. ravien suosio on Ruotsissa ihan toisella tasolla kuin Suomessa. Ruotsi on ravien huippumaa Ranskan ohella koko maailmassa. Elitlopetin voitosta on kisaamassa tänä poikkeuksellisesti pari suomalaishevostakin, kun tavallisesti niillä on vaikeuksia päästä kisaan, koska taso ei riitä 16 aivan huippuhevosen joukkoon. Nyt ainakin Elian Web ja Chief Orlando ovat saaneet jo kutsun ja ehkä myös Next Direction pääsee mukaan. Ne ovat kaikki hyviä, vaikka eivät tule suosikkeja olemaankaan. Raveissa lähtöpaikka voi kuitenkin olla tärkeä ja näistä suomalaispolleista pari on todellista salamalähtijää, jotka pääsevät suurella todennäköisyydella keulaan ja se on näissä kisoissa monasti jo puoli voittoa, jos kuski pysyy vain hereillä.Nyt menin jo lähemmäs kepulaista aihepiiriä, sillä heissä on painin ystävien lisäksi paljon hevosihmisiä. Itse en ole koskaan harrastanut painia saman sukupuolen edustajan kanssa, joten kilpapaini on minulle täysin tuntematon. Olen harrastanut vain nautiskelupainia. Tiedättehän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paskaa kapilta. Kansakoulupohjalta et osaa laskea muuta kuin allesi.
Sinähän se vasta aiheessa pysyitkin. Eikö kukaan ole vaihtanut vaippaasi?
Nyt menin jo lähemmäs kepulaista aihepiiriä, sillä heissä on painin ystävien lisäksi paljon hevosihmisiä. Itse en ole koskaan harrastanut painia saman sukupuolen edustajan kanssa, joten kilpapaini on minulle täysin tuntematon. Olen harrastanut vain nautiskelupainia. Tiedättehän.
Unohdat, että yleisvasemmistolaiseen Työväen Urheiluliittoon kuuluvat seurat ovat olleet innokkaita painiseuroja. En mene painijoiden seuravalintoihin sen syvemmälle, mutta tunnetuin "punaisista painijoista" nykypolvelle lienee SDP:n nykyinen kansanedustaja ja saman puolueen pitkäaikainen kunnanvaltuutettu Marko Asell.
kapi_ kirjoitti:
Olet onnistunut sijoitustesi osalta minua paremmin. Onnittelen! Tosin näyt olevan minua paljon aktiivisempikin noissa asioissa, seuraat tilanteiden kehitystä, jollaista minä en enää juurikaan tee. Tuollaiset sijoitukseni kun lienevät paljon vähäisemmät kuin Sinulla. Pankkitileillä ja vakuutuksissa vähäinen omaisuuteni suurimmaksi osaksi on.
Vielä tuohon avauksesi aiheeseen: Pystyyn_kuolleen ihan hyvältä vaikuttanutta esittämää kommentoidessani arvelin lopuksi, että sen toteuttamiselle voisi olla esteitä ja toivoin, että varmaan minua parempana asiantuntijana sanoisit siitä mielipiteesi. Pystylle vastatessasi olet niitä tuonut esille. Joten on kai mentävä vain sillä linjalla, jonka hallitus, THL ja muuta ylimmän tason päättäjät määräävät ja niiden tavoitteissa ei liene Pystyn ehdottaman toteuttamista.Aktiivinen osakesijoittaminen on siitä mukava harrastus, että se pakottaa ottamaan selvää myös sijoutustoimintaan liittyvistä asioista. Yleensä ne asiat ovat kansantaloustieteen alalle kuuluvia, mutta yhtesikuntaa pitää seurata laajasti, jotta ymmärtäisi, mihin suuntaan maailma on menossa ja mitkä asiat ovat ns. megatrendejä. Nyt on vielä kaiken lisäksi olla hyvä perillä viruksista ja epidemiologiasta, kun sekin vaikuttaa näihin kuvioihin ja lujalla voimalla. Kun olen yhteiskunnasta ja historiasta ennestäänkin jo kiinnostunut ja yhteiskuntatieteilijänäkin, johon siis luen myös oikeustieteen, osan työuraani ollut, niin se vaan laajentaa kiinnostuksen alaa. Luen edelleen paljon ja yritän seurata aikaa. Minusta kun elämää pitää elää kiinnostuneesti ja ahmimallakin eikä vain sohvalla maaten tyhjänpanttina. Mutta jokainen eläköön tavallaan, en halua arvostella muiden elämäntapavalintoja. Olen kiinnostunut myös matematiikasta ja erityisesti todennäköisyyslaskennasta, koska se tukee niin paljon muita harrastuksiani ja työelämässä tarvitsin sitä pankissa, vakuutusyhtiössä ja siinä tieteenkin parissa paljon.
Ainoa mitä oikeastaan kaipaan on jalkapallon peluu, mutta olen siihen nykyisin niin kankea, ettei siitä tulisi mitään. Olen nuuruudessani pelannut jalkapalloa, sanotaan nyt puolitosissaankin ja yksi kultainen mitalikin on niiltä ajoilta kaapissa. Olin monta vuotta joukkueeni kapteenikin juniorisarjoissa. Suuri kotimainen futisidolini oli Aulis Rytkönen Kuopiosta, sitten ammattijalakpalloilija Ranskan Toulousessa. Ja Pele tietysti suurista nimistä.Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Unohdat, että yleisvasemmistolaiseen Työväen Urheiluliittoon kuuluvat seurat ovat olleet innokkaita painiseuroja. En mene painijoiden seuravalintoihin sen syvemmälle, mutta tunnetuin "punaisista painijoista" nykypolvelle lienee SDP:n nykyinen kansanedustaja ja saman puolueen pitkäaikainen kunnanvaltuutettu Marko Asell.
Ok, olet oikeassa. Luulisin, että paini on kuitenkin suosituinta Pohjanmaalla ja vähän samoilla alueilla kuin pesäpallon peluu. Minulle stadilaisena omia lajeja ovat olleet jalkapallo, koripallo ja jääkiekko. Uintia ja yleisurheiluakin on tullut vähän nuorena harrastettua, mutta en ollut niissä riittävän hyvän kilpailumielessä. Suurimmat saavutukset tulivat jalkpallosta, vaikka ei minusta mitään suurta tähteä koskaan tullutkaan. Taktista silmää ja tekniikkaa kyllä oli, mutta olin liian hidas enkä riittävät ketterä. Mutta omaan tasooni ihan tyytyväinen kumminkin, sillä silloin itse pelaaminen oli se nautinto eikä ainakaan lapsina kukaan tähdännyt mihinkään ammattilaiskentille, koska sinne pääsi silloin hyvin harva suomalainen. Aulis Rytkönen oli ainoa poikkeus. Helsingissä olikin 50- ja 60-luvuilla lukuisia jalkapalloseuroja. Helsinki ja Kuopio olivat jalkapallon kehtoja Lahden ja Mikkelin ohella. HJK oli silloinkin ykkösseura, mutta Kiffen, HPS, HIFK ja Ponnistus pelasivat ainakin pääsarjatasolla. Vähän joka kaupunginosassa oli oma seuransa ja niillä joka ikäluokkaan junnuja, koska lasten määrä oli tuohon aikaan suuri. Tytöillä ei muistaakseni oikein ollut vastaavia joukkuetason urheiluharrastuksia, mutta olivat he usein mukana seuraamassa meidän poikien pelejä. Ja ehkä sitten jossain vaiheessa jo enemmän meitä poikia kuin pelejä.
- Anonyymi
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Halusivat aikoinaan perustaa Heinolaan uutta ampumaseuraa. Eivät saaneet sille lupaa koska nimi oli erikoinen. Heinolan Työväen Ampujat.
Ok, olet oikeassa. Luulisin, että paini on kuitenkin suosituinta Pohjanmaalla ja vähän samoilla alueilla kuin pesäpallon peluu. Minulle stadilaisena omia lajeja ovat olleet jalkapallo, koripallo ja jääkiekko. Uintia ja yleisurheiluakin on tullut vähän nuorena harrastettua, mutta en ollut niissä riittävän hyvän kilpailumielessä. Suurimmat saavutukset tulivat jalkpallosta, vaikka ei minusta mitään suurta tähteä koskaan tullutkaan. Taktista silmää ja tekniikkaa kyllä oli, mutta olin liian hidas enkä riittävät ketterä. Mutta omaan tasooni ihan tyytyväinen kumminkin, sillä silloin itse pelaaminen oli se nautinto eikä ainakaan lapsina kukaan tähdännyt mihinkään ammattilaiskentille, koska sinne pääsi silloin hyvin harva suomalainen. Aulis Rytkönen oli ainoa poikkeus. Helsingissä olikin 50- ja 60-luvuilla lukuisia jalkapalloseuroja. Helsinki ja Kuopio olivat jalkapallon kehtoja Lahden ja Mikkelin ohella. HJK oli silloinkin ykkösseura, mutta Kiffen, HPS, HIFK ja Ponnistus pelasivat ainakin pääsarjatasolla. Vähän joka kaupunginosassa oli oma seuransa ja niillä joka ikäluokkaan junnuja, koska lasten määrä oli tuohon aikaan suuri. Tytöillä ei muistaakseni oikein ollut vastaavia joukkuetason urheiluharrastuksia, mutta olivat he usein mukana seuraamassa meidän poikien pelejä. Ja ehkä sitten jossain vaiheessa jo enemmän meitä poikia kuin pelejä.
Etelä-Pohjanmaalta on noussut monia olympia- ja mm-tasolla menestyneitä painijoita, mutta käsittääkseni vain muutamista harvoista seuroista. Mikään maakunnallinen yleislaji paini ei sielläkään ole. Sama koskee myös pesäpalloa. Sen suosiorajat kuntien ja samalla seurojenkin välillä voivat olla suhteessa vaikkapa jalkapalloon hyvin jyrkkiä.
Kuten olen täällä aiemminkin todennut, jalkapalloa voidaan höntsäillä pienemmällä porukalla kuin pesäpalloa. Viisikin pelaajaa per joukkue riittää, jotta saadaan aikaan kunnon harjoitusmatsi. Pesäpallossa noita höntsäilijöitä tarvitaan enemmän, koska ulkovuorossa tarvitaan sääntöjen mukaan lukkarin lisäksi pelaajat kolmelle pesälle ja käytännössä myös kolmisen kopparia, yhteensä siis seitsemän. Siitäkin syystä melkein jokaiseen Suomeen kuntaan on syntynyt vähintään puulaakitason jalkapallojoukkue, mutta ei pesäpallojoukkueita harvemmin.
Yleisurheilu lienee kuitenkin se yleisin urheilulaji niin maalla kuin kaupungeissakin. Nykyisten kansallisen tason menestyjien taustalla näkyisi olevan joku maalaisseura. Ehkä siihenkin syynä lienee mahdollisuus menestyä ilman laajaa harrastajaporukkaa.- MieIipidepankki
Nyt menin jo lähemmäs kepulaista aihepiiriä, sillä heissä on painin ystävien lisäksi paljon hevosihmisiä. Itse en ole koskaan harrastanut painia saman sukupuolen edustajan kanssa, joten kilpapaini on minulle täysin tuntematon. Olen harrastanut vain nautiskelupainia. Tiedättehän.
Miehen kanssa takapanoa tykkään. Sanotaan nyt suoraan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291333
- 100861
- 75670
- 50577
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40464Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153441Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407- 25381
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372