70-luvun autoihin tulee katsastuksesta 2v ajoaika, niille ei ole päästömittaustakaan ollenkaan. Nyt varmaan nousee alkupään W123 Mersujen, 200-sarjan Volvojen, kenties jopa Datsun 100A:n arvo pilviin!
Nyt nousee 70-luvun autojen arvo pilviin
23
347
Vastaukset
- Anonyymi
Jos elämän suurin tarkoitus on vähentää katastuksessa käyntejä, niin miksi tyytä vain yli 40 vuotta vanhaan, kun voi ajaa 30 vuotta vanhalla museorekisteröidyllä, jossa katsastusväli on neljä (4) vuotta.
- Anonyymi
Eikös museoautoilla ole 30pv käyttörajoitus vuodessa, eihän sellaisesta ole käyttöautoksi.
Nyt jos haluaa käydä katsastuksessa vain 2v välein, se on joko -79 VW Golf tai alta 10v vanha Golffi... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös museoautoilla ole 30pv käyttörajoitus vuodessa, eihän sellaisesta ole käyttöautoksi.
Nyt jos haluaa käydä katsastuksessa vain 2v välein, se on joko -79 VW Golf tai alta 10v vanha Golffi...Tuo 30 pv rajoitus koskee vain museoajoneuvovakuutusta, ottamalla normaalin liikennevakuutuksen autolla voi ajaa vaikka joka päivä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös museoautoilla ole 30pv käyttörajoitus vuodessa, eihän sellaisesta ole käyttöautoksi.
Nyt jos haluaa käydä katsastuksessa vain 2v välein, se on joko -79 VW Golf tai alta 10v vanha Golffi...Kuka sitä valvoo ja mikä on sanktio, jos ajaa enemmän?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka sitä valvoo ja mikä on sanktio, jos ajaa enemmän?
Mieti sitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mieti sitä.
Nyt olen miettinyt.
Kuka valvoo ja mitkä on sanktiot? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo 30 pv rajoitus koskee vain museoajoneuvovakuutusta, ottamalla normaalin liikennevakuutuksen autolla voi ajaa vaikka joka päivä.
Meinaatko tosiaan, että museorekisteriin rekisteröidyllä autolla saa ajaa ympäri vuoden, jos maksaa vakuutuksen koko vuodesta, mutta katsastus on vaan joka toinen vuosi?, näinkö luulet?, minkä ikäisen saa tänäpäivänä rekisteröidä museoautoksi?, itsellä on käyttöautona 1988 mallinen 740 2.3 farmari Volvo, onko museorekisteriin laitettavalle autolle jotain määritteitä ja jos on niin mitä?, minulle on moottori vaihdettu uuteen (täyskunnostettu vaihtomoottori) 2000 luvun alussa, onko merkitystä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meinaatko tosiaan, että museorekisteriin rekisteröidyllä autolla saa ajaa ympäri vuoden, jos maksaa vakuutuksen koko vuodesta, mutta katsastus on vaan joka toinen vuosi?, näinkö luulet?, minkä ikäisen saa tänäpäivänä rekisteröidä museoautoksi?, itsellä on käyttöautona 1988 mallinen 740 2.3 farmari Volvo, onko museorekisteriin laitettavalle autolle jotain määritteitä ja jos on niin mitä?, minulle on moottori vaihdettu uuteen (täyskunnostettu vaihtomoottori) 2000 luvun alussa, onko merkitystä?
Museoajoneuvotarkastus
Mikä on museoajoneuvo?
Museoajoneuvo on katsastustoimipaikan valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvojärjestön lausunnon perusteella museoajoneuvoksi hyväksymä ajoneuvo. Museoajoneuvon valmistusvuoden päättymisestä on oltava kulunut vähintään 30 vuotta. (Nuorin vuonna 2018 hyväksyttävä ajoneuvo on valmistettu v. 1987.) Museoajoneuvoksi voidaan hyväksyä ajoneuvo, joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entistetty asianmukaisesti.
Museoajoneuvolla saa ajaa enintään 30 vuorokautena vuodessa ja ajoneuvolle on otettava museoajoneuvovakuutus. - Museoajoneuvo ei saa olla käyttöauto.
Trafin ohjeet
Museoajoneuvon tarkastusvaatimukset
- ajoneuvon asiapaperit ja tekniset tiedot tarvitaan
- valmistusnumero ja moottorin numero on oltava nähtävissä
- ajoneuvon tulee olla puhdas ulko- ja sisäpuolelta,
moottori- ja tavaratilasta sekä alustaltaan
- maalipinnoiltaan siisti ja peltiosaltaan kuhmuton
- kromiosat hyvät ja täydelliset
- sisusta alkuperäinen tai alkuperäisen kaltainen ehjä ja siisti
- moottori alkuperäinen tai vastaava
- kokonaisuus tulee olla ryhdikäs ja hyvä
- kolme 9 x 13 värivalokuvaa,
jotka on kuvattu kuljettajan puolelta etuviistoon.
Joitakin pieniä poikkeuksia voidaan hyväksyä, ellei alkuperäisosia
ole mahdollista saada. Hyväksyä voidaan myös liikenneturvallisuutta
lisääviä varusteita, kuten peilejä, vilkkuja yms. sekä valmistusajan mukaisia lisävarusteita.
Museoauto on katsastettava joka toinen vuosi, paitsi v. 1959
ja sitä ennen valmistetut autot joka neljäs vuosi.
Museoajoneuvo on vapautettu ajoneuvo- ja dieselverosta.
Google kertoo aiheesta lisää.
- Anonyymi
Katsastus maksaa muutaman kympin. Jos se jää pois joka toinen vuosi niin pilvet taitaa olla aika matalalla.
- Anonyymi
Ja jos ostaa uuden auton, niin katsastuksia on harvoin, käytännössä niin kauan kuin pidät sitä.
- Anonyymi
Hyväkuntoisten museoajoneuvojen arvo on kyllä ennestäänkin ollut korkealla, niin korkealla ettei muut kuin tosiharrastajat maksa sellaisia summia. Huonokuntoisilla muuttuu vain se seikka että joka vuoden sijaan nyt tarvii hitsailla vain joka toinen vuosi.
- Anonyymi
Hauska ajatuskulma, katsastamattomuus nostaa arvoa? Minä ainakin antaisin arvoa ikivanhassa käyttöautossa jos se on katsastettu.
- Anonyymi
Jos rahat on niin tiukalla etteä se muutamaan kymppiin ei vuotta kohti ole varaa niin parempi siirtyä julkisiin tai jättää viinakierros kerran väliin.
- Anonyymi
Kyse taitaa olla ennemminkin siitä että sen auton pitäisi kerran vuodessa olla tieliikenteeseen soveltuvassa kunnossa. Kengännauhabudjetilla operoitaessa ei välttämättä ole ihan läpihuutojuttu.
- Anonyymi
Ei kai se nyt voi olla katsastusmaksusta kiinni, vaan siitä, että pakotetaan ne huonokuntoisetkin lähes mädät "lahnat" viemään kerran vuodessa katsastukseen, jossa se inhottava katsastusmies/nainen hylkää ajoneuvon liikenteeseen kelpaamattomana, vaikka omistajan mielestä se on "pilkunviilaamista" jos kantavat rakenteet on läpiruosteessa, jarrut toimii jos toimii (hiljaa ajettaessa mamman kanssa kyläkauppaan kyllä), tuulilasista ei näe ulos, on kivenhakkaamia täynnä, ajovalot sojottaa jos minne, muista ei niin väliä, kaikki tietää mihin olen menossa "vilkut", pakoputki "korjattu" paikkamassalla ja vuotaa silti, jne.jne. "pikkuviat, itse en ole eläissäni miettinyt katsastuksen tarpeettomuutta, olen aina nämä 45 autoiluvuottani pitänyt ajopelini "katsastus" kunnossa, jos vikoja on ollut, ne on korjattu mukisematta, mutta kun nykyjään kaikesta voi saada ahdistusta ja turhautumisen tunnetta, kun pitää ottaa vastuuta muistakin kuin itsestään, muitten tielläliikkujien hyväksi ja terveydeksi.
t. Turenkilainen Isä, Vaari, Isovaari.
- Anonyymi
Riemu-uutinen Toyota-Teroille!!!
- Anonyymi
Jihuu ei tarvii joka vuosi hitsailla Rollaa.
- Anonyymi
Jos elämän tärkein tavoite on vältellä katsastusta, niin osta uusi auto. Olen jo iät ja ajat vaihtanut auton uuteen 2 - 3 vuoden välein. Katsastuksessa kävin viimeksi 1990-luvulla.
- Anonyymi
Se on tosi halpaa autoilua. Säästää 50€ vuodessa ja auton vaihdossa väliraha on muutamia satasia. Miksi kaikki ei tee samoin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on tosi halpaa autoilua. Säästää 50€ vuodessa ja auton vaihdossa väliraha on muutamia satasia. Miksi kaikki ei tee samoin?
Jos/kun on varallisuutta, niin ei katsastus haittaa, ei tarvitse käydä, vuosittain voi vaihtaa mielensä mukaan bensa/diesel/itselataava hybridi/ladattava hybridi/täyssähköauto, helppoa eikö totta?
kun ajaa uudella, ei tarvitse miettiä katsastuksen kustannuksia ja lisäksi, naapurit saa katellisiksi, heh . . meillä vaapurit ovat maalanneet aitansa vihreiksi, luulevat että kameravalvontani ei huomaa heidän vihreitä kadenaamoja tonttimme erottavan aidan takana, johon on kuitenkin n. sata metriä suuntaansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos/kun on varallisuutta, niin ei katsastus haittaa, ei tarvitse käydä, vuosittain voi vaihtaa mielensä mukaan bensa/diesel/itselataava hybridi/ladattava hybridi/täyssähköauto, helppoa eikö totta?
kun ajaa uudella, ei tarvitse miettiä katsastuksen kustannuksia ja lisäksi, naapurit saa katellisiksi, heh . . meillä vaapurit ovat maalanneet aitansa vihreiksi, luulevat että kameravalvontani ei huomaa heidän vihreitä kadenaamoja tonttimme erottavan aidan takana, johon on kuitenkin n. sata metriä suuntaansa.Uuden auton arvo alenee parina ekana vuonna 5-15k€ riippuen minkä hintaisen ostaa. Mutta hei, onneksi säästyy 50€ katsastuskustannukselta!
- Anonyymi
Hyvä joo ;) Kukahan idiootti keksi juuri tuon 40 v ja millä perusteella?
Parempi olis ollut 30 v ja jonkinlainen harrasteauto-status. Siinä olis voinut olla vaikka lisäksi joku maksimi km-määrä per vuosi ja auton kunto.- Anonyymi
Parempi olisi ollut 10v. Vain sitä uudemmat tarvisi katsastaa. 10v on ihan yleinen romutusikä maailmalla ja tätä vanhempia voidaan pitää harrasteautoina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä831611Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2691531Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2681263Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1691252- 56857
- 66844
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em64837Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40821- 40807
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44781