Maksa ja haima.

Anonyymi

Olen yrittänyt etsiä tietoa mitä mahtaa tarkoittaa haiman runsaskaikuisuus.
Maksan osilta en niin kaipaa tietoa mutta kone lykkää aina maksajuttuja kun yritän etsiä tuota haima-asiaa.

Eli osaako kukaan kertoa mitä tarkoittaa kun ultratutkimuksessa todettu että haima on runsaskaikuinen?

7

1631

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Paras kysyä lääkäriltäsi, kun ei kukaan tiedä, eikä google-haun tuloksia maallikko osaa tulkita - ainakaan oikein.

• Anonyymi

Tuo on huonoinpia vastauksia mitä tiedän. Miksi vastata jos ei osaa vastata kysyjän kysymykseen? Jokainen ymmärtää mennä lääkäriin, jos on vaiva. Itse kysyn aina vertaistukea ennenkuin menen lääkäriin. Jos tulee jokin vaiva, eihän siitä ensin tiedä mitään, ihan uusia asia. Googlaa ja kyselee muilta. Sitten oppii jo jotain. Ei lääkäri tiedä pelkän oireen perusteella diagnoosia.
        Löysin netistä tekstin: Rasvamaksa voidaan todeta kaikututkimuksella, mutta steatohepatiitti on osoitettavissa vain maksabiopsiasta. NASH:n patogeneesi on vielä epäselvä, mutta insuliiniresistenssi ja maksan lisääntynyt happiradikaalituotanto ovat keskeisiä tekijöitä. Laihduttaminen on hoidossa tärkeää. Lääkehoitoa ei toistaiseksi ole.
        Vaikea teksti, mutta maallikkona ymmärrän että kyseessä on rasvamaksan esiintyminen. Jos aloittaja käyttää alkoholia, syy on siinä. Jos ei käytä ja on ylipainoinen, syy on siinä.
        Zemppiä aloitajalle

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on huonoinpia vastauksia mitä tiedän. Miksi vastata jos ei osaa vastata kysyjän kysymykseen? Jokainen ymmärtää mennä lääkäriin, jos on vaiva. Itse kysyn aina vertaistukea ennenkuin menen lääkäriin. Jos tulee jokin vaiva, eihän siitä ensin tiedä mitään, ihan uusia asia. Googlaa ja kyselee muilta. Sitten oppii jo jotain. Ei lääkäri tiedä pelkän oireen perusteella diagnoosia.
        Löysin netistä tekstin: Rasvamaksa voidaan todeta kaikututkimuksella, mutta steatohepatiitti on osoitettavissa vain maksabiopsiasta. NASH:n patogeneesi on vielä epäselvä, mutta insuliiniresistenssi ja maksan lisääntynyt happiradikaalituotanto ovat keskeisiä tekijöitä. Laihduttaminen on hoidossa tärkeää. Lääkehoitoa ei toistaiseksi ole.
        Vaikea teksti, mutta maallikkona ymmärrän että kyseessä on rasvamaksan esiintyminen. Jos aloittaja käyttää alkoholia, syy on siinä. Jos ei käytä ja on ylipainoinen, syy on siinä.
        Zemppiä aloitajalle

Haiman kaikuisuudesta ei löydy mitään googlaamalla. Kyllä maksasta löytää jokainen.

• Anonyymi

Kiitti tsempeistä. Olen tuo aloittaja.
      Ehkäpä tuo haimajuttu jossain vaiheessa selviää.

Mulla koepalalla todettiin steatohepatiitti pari vuotta sitten.
      Kirjoitit alkoholista ja ylipainosta, valitettavasti " omistan " molemmat.

• Anonyymi

Lakkaa juomasta. Maksakirroosiin kuolee.

• Anonyymi

Ensimmäinen haiman tulehdus voi olla viimeinen.

• Anonyymi

Lieväkin haimatulehdus vaatii sairaalahoitoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka vanha kaivattusi on?

Gallup teille kaikille
      Ikävä
      103
      1206
    2. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      37
      914
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      40
      890
    4. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      102
      868
    5. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      56
      698
    6. Ihana juhannusperinne

Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa
      Lieksa
      44
      697
    7. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      74
      636
    8. Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa

Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s
      Suomussalmi
      59
      603
    9. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      34
      596
    10. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      52