Maksa ja haima.

Anonyymi

Olen yrittänyt etsiä tietoa mitä mahtaa tarkoittaa haiman runsaskaikuisuus.
Maksan osilta en niin kaipaa tietoa mutta kone lykkää aina maksajuttuja kun yritän etsiä tuota haima-asiaa.

Eli osaako kukaan kertoa mitä tarkoittaa kun ultratutkimuksessa todettu että haima on runsaskaikuinen?

7

1631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paras kysyä lääkäriltäsi, kun ei kukaan tiedä, eikä google-haun tuloksia maallikko osaa tulkita - ainakaan oikein.

      • Anonyymi

        Tuo on huonoinpia vastauksia mitä tiedän. Miksi vastata jos ei osaa vastata kysyjän kysymykseen? Jokainen ymmärtää mennä lääkäriin, jos on vaiva. Itse kysyn aina vertaistukea ennenkuin menen lääkäriin. Jos tulee jokin vaiva, eihän siitä ensin tiedä mitään, ihan uusia asia. Googlaa ja kyselee muilta. Sitten oppii jo jotain. Ei lääkäri tiedä pelkän oireen perusteella diagnoosia.
        Löysin netistä tekstin: Rasvamaksa voidaan todeta kaikututkimuksella, mutta steatohepatiitti on osoitettavissa vain maksabiopsiasta. NASH:n patogeneesi on vielä epäselvä, mutta insuliiniresistenssi ja maksan lisääntynyt happiradikaalituotanto ovat keskeisiä tekijöitä. Laihduttaminen on hoidossa tärkeää. Lääkehoitoa ei toistaiseksi ole.
        Vaikea teksti, mutta maallikkona ymmärrän että kyseessä on rasvamaksan esiintyminen. Jos aloittaja käyttää alkoholia, syy on siinä. Jos ei käytä ja on ylipainoinen, syy on siinä.
        Zemppiä aloitajalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on huonoinpia vastauksia mitä tiedän. Miksi vastata jos ei osaa vastata kysyjän kysymykseen? Jokainen ymmärtää mennä lääkäriin, jos on vaiva. Itse kysyn aina vertaistukea ennenkuin menen lääkäriin. Jos tulee jokin vaiva, eihän siitä ensin tiedä mitään, ihan uusia asia. Googlaa ja kyselee muilta. Sitten oppii jo jotain. Ei lääkäri tiedä pelkän oireen perusteella diagnoosia.
        Löysin netistä tekstin: Rasvamaksa voidaan todeta kaikututkimuksella, mutta steatohepatiitti on osoitettavissa vain maksabiopsiasta. NASH:n patogeneesi on vielä epäselvä, mutta insuliiniresistenssi ja maksan lisääntynyt happiradikaalituotanto ovat keskeisiä tekijöitä. Laihduttaminen on hoidossa tärkeää. Lääkehoitoa ei toistaiseksi ole.
        Vaikea teksti, mutta maallikkona ymmärrän että kyseessä on rasvamaksan esiintyminen. Jos aloittaja käyttää alkoholia, syy on siinä. Jos ei käytä ja on ylipainoinen, syy on siinä.
        Zemppiä aloitajalle

        Haiman kaikuisuudesta ei löydy mitään googlaamalla. Kyllä maksasta löytää jokainen.


    • Anonyymi

      Kiitti tsempeistä. Olen tuo aloittaja.
      Ehkäpä tuo haimajuttu jossain vaiheessa selviää.

      Mulla koepalalla todettiin steatohepatiitti pari vuotta sitten.
      Kirjoitit alkoholista ja ylipainosta, valitettavasti " omistan " molemmat.

      • Anonyymi

        Lakkaa juomasta. Maksakirroosiin kuolee.


    • Anonyymi

      Ensimmäinen haiman tulehdus voi olla viimeinen.

    • Anonyymi

      Lieväkin haimatulehdus vaatii sairaalahoitoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      915
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      80
      698
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      44
      649
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      636
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      87
      571
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      543
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      38
      492
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      463
    Aihe