Maksa ja haima.

Anonyymi

Olen yrittänyt etsiä tietoa mitä mahtaa tarkoittaa haiman runsaskaikuisuus.
Maksan osilta en niin kaipaa tietoa mutta kone lykkää aina maksajuttuja kun yritän etsiä tuota haima-asiaa.

Eli osaako kukaan kertoa mitä tarkoittaa kun ultratutkimuksessa todettu että haima on runsaskaikuinen?

7

1631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paras kysyä lääkäriltäsi, kun ei kukaan tiedä, eikä google-haun tuloksia maallikko osaa tulkita - ainakaan oikein.

      • Anonyymi

        Tuo on huonoinpia vastauksia mitä tiedän. Miksi vastata jos ei osaa vastata kysyjän kysymykseen? Jokainen ymmärtää mennä lääkäriin, jos on vaiva. Itse kysyn aina vertaistukea ennenkuin menen lääkäriin. Jos tulee jokin vaiva, eihän siitä ensin tiedä mitään, ihan uusia asia. Googlaa ja kyselee muilta. Sitten oppii jo jotain. Ei lääkäri tiedä pelkän oireen perusteella diagnoosia.
        Löysin netistä tekstin: Rasvamaksa voidaan todeta kaikututkimuksella, mutta steatohepatiitti on osoitettavissa vain maksabiopsiasta. NASH:n patogeneesi on vielä epäselvä, mutta insuliiniresistenssi ja maksan lisääntynyt happiradikaalituotanto ovat keskeisiä tekijöitä. Laihduttaminen on hoidossa tärkeää. Lääkehoitoa ei toistaiseksi ole.
        Vaikea teksti, mutta maallikkona ymmärrän että kyseessä on rasvamaksan esiintyminen. Jos aloittaja käyttää alkoholia, syy on siinä. Jos ei käytä ja on ylipainoinen, syy on siinä.
        Zemppiä aloitajalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on huonoinpia vastauksia mitä tiedän. Miksi vastata jos ei osaa vastata kysyjän kysymykseen? Jokainen ymmärtää mennä lääkäriin, jos on vaiva. Itse kysyn aina vertaistukea ennenkuin menen lääkäriin. Jos tulee jokin vaiva, eihän siitä ensin tiedä mitään, ihan uusia asia. Googlaa ja kyselee muilta. Sitten oppii jo jotain. Ei lääkäri tiedä pelkän oireen perusteella diagnoosia.
        Löysin netistä tekstin: Rasvamaksa voidaan todeta kaikututkimuksella, mutta steatohepatiitti on osoitettavissa vain maksabiopsiasta. NASH:n patogeneesi on vielä epäselvä, mutta insuliiniresistenssi ja maksan lisääntynyt happiradikaalituotanto ovat keskeisiä tekijöitä. Laihduttaminen on hoidossa tärkeää. Lääkehoitoa ei toistaiseksi ole.
        Vaikea teksti, mutta maallikkona ymmärrän että kyseessä on rasvamaksan esiintyminen. Jos aloittaja käyttää alkoholia, syy on siinä. Jos ei käytä ja on ylipainoinen, syy on siinä.
        Zemppiä aloitajalle

        Haiman kaikuisuudesta ei löydy mitään googlaamalla. Kyllä maksasta löytää jokainen.


    • Anonyymi

      Kiitti tsempeistä. Olen tuo aloittaja.
      Ehkäpä tuo haimajuttu jossain vaiheessa selviää.

      Mulla koepalalla todettiin steatohepatiitti pari vuotta sitten.
      Kirjoitit alkoholista ja ylipainosta, valitettavasti " omistan " molemmat.

      • Anonyymi

        Lakkaa juomasta. Maksakirroosiin kuolee.


    • Anonyymi

      Ensimmäinen haiman tulehdus voi olla viimeinen.

    • Anonyymi

      Lieväkin haimatulehdus vaatii sairaalahoitoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1812
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      786
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      661
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      639
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      463
    Aihe