Huima lasku kasteissa.

Anonyymi

20

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hienoa kehitystä. Suomalaiset ovat alkaneet vieroksumaan kristillisiä taikamenoja.

    • Anonyymi

      Pohjoismaiden evlut kirkkojen kasteosuudet.

      Ruotsi 40,2% (2018)
      Norja 51,9% (2019)
      Tanska 58,7% (2018)
      Suomi 62,2% (2019)

      • Anonyymi

        Korjaus: Norjan prosentti oli vuodelta 2018. 2019 prosentti julkaistaan 17.6.


      • Anonyymi

        Laskin Pohjoismaiden (Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska) yhteenlasketun evlut kirkojen kasteosuuden. Islanti ei ole mukana, koska sieltä ei ole dataa.

        2007 71,4%
        2008 69,0%
        2009 66,4%
        2010 64,8%
        2011 63,8%
        2012 61,5%
        2013 59,7%
        2014 57,4%
        2015 56,0%
        2016 54,4%
        2017 52,7%
        2018 50,8%

        2019 prosenttia ei vielä voi laskea, koska kaikista maista ei ole dataa, mutta nyt on jo lähes varmaa, että vuonna 2019 Pohjoismaiden yhteenlaskettu kasteosuus tulee laskemaan alle 50 prosentin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskin Pohjoismaiden (Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska) yhteenlasketun evlut kirkojen kasteosuuden. Islanti ei ole mukana, koska sieltä ei ole dataa.

        2007 71,4%
        2008 69,0%
        2009 66,4%
        2010 64,8%
        2011 63,8%
        2012 61,5%
        2013 59,7%
        2014 57,4%
        2015 56,0%
        2016 54,4%
        2017 52,7%
        2018 50,8%

        2019 prosenttia ei vielä voi laskea, koska kaikista maista ei ole dataa, mutta nyt on jo lähes varmaa, että vuonna 2019 Pohjoismaiden yhteenlaskettu kasteosuus tulee laskemaan alle 50 prosentin.

        Onko tuossa väkiluvuilla painotettu keskiarvo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuossa väkiluvuilla painotettu keskiarvo

        Kyllä


    • Anonyymi

      Ilouutinen.
      Mutta aikuiskasteet ovat lisääntyneet, koska monet kirkosta eronneet ovat eronneet sen tähden että ovat tulleet uskoon, ja menevät nyt raamatulliselle kasteelle.

      • Mikään tilasto ei tue väitettäsi. Mitä kuvittelet saavuttavasi tuollaisella valehtelulla?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Rmtob kirjoitti:

        Mikään tilasto ei tue väitettäsi. Mitä kuvittelet saavuttavasi tuollaisella valehtelulla?

        Uskovainen lohduttaa itseään tuollaisella unelmoinnilla.


    • Anonyymi

      Jos täällä sanon, että tämä lyö kirkon kanveesiin, niin viime ketjussa näsäviisas viisastelija sanoi heti, että miten. Tosiasia kuitenkin on, että niin se asia on. Nykyinen tahti kastettujen määrässä lyö kirkkoa kanveesiin. Siitäkin huolimatta mitä edellisen ketjun saivartelija sanookin.

      • Jos yhden vuoden ajan ei kastettaisi ketään, se tekisi noin 50k eroa verrattuna tilanteeseen jossa vuoden ajan kastettaisiin jokainen. Se on suunnilleen sama määrä kuin vuodessa eroaa kirkosta.

        Välitöntä vaikutusta ei siis juuri liene. Eri asia on, jäävätkö kasteet tämän takia pysyvästi alemmas. En oikein usko -- jos elämä palautuu muuallakin entisiin uomiinsa, miksi ei tässä?

        Yleisesti toki kastamattomuus lopulta kaataa kirkon, ei eroaminen.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Jos yhden vuoden ajan ei kastettaisi ketään, se tekisi noin 50k eroa verrattuna tilanteeseen jossa vuoden ajan kastettaisiin jokainen. Se on suunnilleen sama määrä kuin vuodessa eroaa kirkosta.

        Välitöntä vaikutusta ei siis juuri liene. Eri asia on, jäävätkö kasteet tämän takia pysyvästi alemmas. En oikein usko -- jos elämä palautuu muuallakin entisiin uomiinsa, miksi ei tässä?

        Yleisesti toki kastamattomuus lopulta kaataa kirkon, ei eroaminen.

        Jorilla on taas analogia perseellään ja historian tuntemus nollissa. Elämä palautuu entisiin uomiinsa kun kastaminen hiipuu olemattomiin eikä toisinpäin. Kristinusko on pakottamalla kansalle syötetty eikä pakottamalla luotu illuusio kristillisistä taikamenoista "perinteenä" ole aitoa suomalaista perinnettä. Kristinusko on väkivaltainen valloitususkonto, joka polkee ihmisoikeuksia ja tuhoaa alkuperäisten kansojen kultuurin ja tavat.


      • Anonyymi

        << Jos täällä sanon, että tämä lyö kirkon kanveesiin, niin viime ketjussa näsäviisas viisastelija sanoi heti, että miten. Tosiasia kuitenkin on, että niin se asia on. >>

        Niin katsos, kun täällä ei tarvita mitään kirkonvastustuskiihkoilua. Ei tarvita mitään valheita eikä ylisanoja, jotka ei sitten todellisuudessa pidä paikkaansa. Kirkon vastustaminen omilla uskomuksilla on vain uskomuskulttuurin tukemista - joka ei ole sitä asenneilmapiirin vaihtumista, mitä tässä ikään kuin ajetaan. Lopeta tuo vitun vammainen vauhkoilusi. Kirjoita järkevästi ja niin, että se pitää paikkansa.

        Nytkin jos mietit, mitä tarkoittaa kanveesiin lyöminen, niin sehän tarkoittaa toimintakyvyn täydellistä ja yht'äkkistä menettämistä. Tilanteesta voi toipua uudelleen toimintakykyiseksi tai sitten jäädä tyrmätyksi. Sitähän kirkko ei ole menettänyt. Se menettää hitaasti jäseniään, mutta mitään yht'äkkistä tyrmäystä ei ole tapahtumassa (jota voisi sanoa, että "joutuu kanveesiin"). Toki kirkon voidaan sanoa nyt menettäneen toimintakykynsä hyvin pitkälle (väliaikaisesti), mutta ei kasteiden vähenemisen vuoksi vaan koronan.

        Miksei tuosta voi ihan asiallisesti kirjoittaa, että "kasteet vähenevät hyvin reippaasti ainakin tämän koronan ajan" ? Miksi siitä pitäsi valehdella, että kirkko olisi jotenkin tyrmätty nyt ? Tosiaan, jos joku laitos perustuu tyhjän uskomiseen, niin miksi sen vastustajan pitää olla kuin mikäkin riemuidiootti ? Järjellä sitä uskoa vastaan taistellaan eikä tuollaisella vammailulla.

        << Nykyinen tahti kastettujen määrässä lyö kirkkoa kanveesiin. >>

        Kirkossa on 3,7 miljoonaa jäsentä. Edes sadantuhannen vähenemä vuodessa ei ole mikään tyrmäys, jonka johdosta tippuu kanveesiin. Se toki on hidasta hiipumista, jonka tahti kenties on nopeutumassa.

        Järki käteen tuossa kirkon tilanteen pohtimisessa. Jätä kiihkoilu ja ala asialliseksi ja järkeväksi kirjoittajaksi. Muussa tapauksessa tulen kyllä murskaamaan tuollaisen tollon idiootimaisuudet vastakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jorilla on taas analogia perseellään ja historian tuntemus nollissa. Elämä palautuu entisiin uomiinsa kun kastaminen hiipuu olemattomiin eikä toisinpäin. Kristinusko on pakottamalla kansalle syötetty eikä pakottamalla luotu illuusio kristillisistä taikamenoista "perinteenä" ole aitoa suomalaista perinnettä. Kristinusko on väkivaltainen valloitususkonto, joka polkee ihmisoikeuksia ja tuhoaa alkuperäisten kansojen kultuurin ja tavat.

        << Jorilla on taas analogia perseellään ja historian tuntemus nollissa. Elämä palautuu entisiin uomiinsa kun kastaminen hiipuu olemattomiin eikä toisinpäin. >>

        Taisit kyllä itsekin tietää, että hän varmasti tarkoitti "normaalilla" parin - kolmen kuukauden takaista menettelyä.

        Toki sitä voi tahallaan yrittää käsittää väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        << Jos täällä sanon, että tämä lyö kirkon kanveesiin, niin viime ketjussa näsäviisas viisastelija sanoi heti, että miten. Tosiasia kuitenkin on, että niin se asia on. >>

        Niin katsos, kun täällä ei tarvita mitään kirkonvastustuskiihkoilua. Ei tarvita mitään valheita eikä ylisanoja, jotka ei sitten todellisuudessa pidä paikkaansa. Kirkon vastustaminen omilla uskomuksilla on vain uskomuskulttuurin tukemista - joka ei ole sitä asenneilmapiirin vaihtumista, mitä tässä ikään kuin ajetaan. Lopeta tuo vitun vammainen vauhkoilusi. Kirjoita järkevästi ja niin, että se pitää paikkansa.

        Nytkin jos mietit, mitä tarkoittaa kanveesiin lyöminen, niin sehän tarkoittaa toimintakyvyn täydellistä ja yht'äkkistä menettämistä. Tilanteesta voi toipua uudelleen toimintakykyiseksi tai sitten jäädä tyrmätyksi. Sitähän kirkko ei ole menettänyt. Se menettää hitaasti jäseniään, mutta mitään yht'äkkistä tyrmäystä ei ole tapahtumassa (jota voisi sanoa, että "joutuu kanveesiin"). Toki kirkon voidaan sanoa nyt menettäneen toimintakykynsä hyvin pitkälle (väliaikaisesti), mutta ei kasteiden vähenemisen vuoksi vaan koronan.

        Miksei tuosta voi ihan asiallisesti kirjoittaa, että "kasteet vähenevät hyvin reippaasti ainakin tämän koronan ajan" ? Miksi siitä pitäsi valehdella, että kirkko olisi jotenkin tyrmätty nyt ? Tosiaan, jos joku laitos perustuu tyhjän uskomiseen, niin miksi sen vastustajan pitää olla kuin mikäkin riemuidiootti ? Järjellä sitä uskoa vastaan taistellaan eikä tuollaisella vammailulla.

        << Nykyinen tahti kastettujen määrässä lyö kirkkoa kanveesiin. >>

        Kirkossa on 3,7 miljoonaa jäsentä. Edes sadantuhannen vähenemä vuodessa ei ole mikään tyrmäys, jonka johdosta tippuu kanveesiin. Se toki on hidasta hiipumista, jonka tahti kenties on nopeutumassa.

        Järki käteen tuossa kirkon tilanteen pohtimisessa. Jätä kiihkoilu ja ala asialliseksi ja järkeväksi kirjoittajaksi. Muussa tapauksessa tulen kyllä murskaamaan tuollaisen tollon idiootimaisuudet vastakin.

        Minä vastaavasti olen sitä mieltä, että kasteiden lasku syö enemmän kirkon jäseniä kuin itse erot. Kun 50 000 eroa on aina vakiomäärä minkä kirkko menettää eroissa, niin kastamattomuus syö pitkässä juoksussa enemmän kirkon jäseniä kuin itse erot.

        Viimeisen kymmenen vuoden aikana kirkko on menettänyt aika tarkkaan prosentin joka vuosi jäseniään. Ei siis mitenkään hurjasti, mutta tasaiseen tappavaan tahtiin. Kirkolla on, kuten sanoit vielä noin 3,7 miljoonaa jäsentä. Aika näyttää tuleeko tahti kiihtymään esim 1,5% vuosittain.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä vastaavasti olen sitä mieltä, että kasteiden lasku syö enemmän kirkon jäseniä kuin itse erot. Kun 50 000 eroa on aina vakiomäärä minkä kirkko menettää eroissa, niin kastamattomuus syö pitkässä juoksussa enemmän kirkon jäseniä kuin itse erot.

        Viimeisen kymmenen vuoden aikana kirkko on menettänyt aika tarkkaan prosentin joka vuosi jäseniään. Ei siis mitenkään hurjasti, mutta tasaiseen tappavaan tahtiin. Kirkolla on, kuten sanoit vielä noin 3,7 miljoonaa jäsentä. Aika näyttää tuleeko tahti kiihtymään esim 1,5% vuosittain.

        Vaikea uskoa että ei tulisi ainakin tuon 1,5 %, koska jäsenten ikäjakauma on sen verran vino.

        Toki toisaalta prosenttiyksikön lasku on aina vaikeampaa, kun jäsenten osuus laskee. Aina vain suuremman osan jäsenistä pitää erota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä vastaavasti olen sitä mieltä, että kasteiden lasku syö enemmän kirkon jäseniä kuin itse erot. Kun 50 000 eroa on aina vakiomäärä minkä kirkko menettää eroissa, niin kastamattomuus syö pitkässä juoksussa enemmän kirkon jäseniä kuin itse erot.

        Viimeisen kymmenen vuoden aikana kirkko on menettänyt aika tarkkaan prosentin joka vuosi jäseniään. Ei siis mitenkään hurjasti, mutta tasaiseen tappavaan tahtiin. Kirkolla on, kuten sanoit vielä noin 3,7 miljoonaa jäsentä. Aika näyttää tuleeko tahti kiihtymään esim 1,5% vuosittain.

        << Minä vastaavasti olen sitä mieltä, että kasteiden lasku syö enemmän kirkon jäseniä kuin itse erot. Kun 50 000 eroa on aina vakiomäärä minkä kirkko menettää eroissa, niin kastamattomuus syö pitkässä juoksussa enemmän kirkon jäseniä kuin itse erot. >>

        Juu, näinhän se tietysti on. Sitten kun ei enää oikein ketään kasteta, niin kohta ei ole niitä eroajiakaan. Ja tosiaan, kastamisprosentti laskee nykyisin nopeammin kuin väestön kirkkoonkuulumisprosentti, niin jos kehitys jatkuu edes näin valoisana, niin kristityt loppuu nuorista alkaen vielä jopa minun elinaikanani.

        Nykyinen kastamattomuus tietysti vaikuttaa vasta hyvin pitkän ajan kuluttua ikään kuin "korkoa korolle" -ilmiöllä: kun "nyt kastamattomattomien sukupolvet" tulevat 18-vuotiaiksi, puolet heidänkin kirkkoon kuuluvista eroaa kirkosta siitä seuraavan 15 vuoden aikana ja kun he alkavat saada itse lapsia, niin tuskin näitä lapsia kovin suurella prosentilla kasteelle viedään.

        << Viimeisen kymmenen vuoden aikana kirkko on menettänyt aika tarkkaan prosentin joka vuosi jäseniään. Ei siis mitenkään hurjasti, mutta tasaiseen tappavaan tahtiin. Kirkolla on, kuten sanoit vielä noin 3,7 miljoonaa jäsentä. Aika näyttää tuleeko tahti kiihtymään esim 1,5% vuosittain. >>

        Eikös viime vuonna kirkko menettänyt jäsenistöstään joku 1,4jotain prosenttia (kuten edeltävänäkin) ? Ja tämä prosentti tosiaan on kasvamassa juuri kastamisen vähäisyyden vuoksi. Tietysti tuossa vertailuluku on kirkon oma jäsenmäärä, josta esim. 50000 vähenemä on joka vuosi suurempi ja suurempi prosentti. Kyllä tämä yhteiskunta voi siihenkin tilanteeseen ajatua, että kirkon jäsenosuus koko väestöstäkin laskee 1,5 % vuositahtia (kuten tuossa jo ikäjakaumasta ennusteltiin). Tällöin kirkon jäsenmäärä supistuu vuosittain sitten jo lähes 3 prosentin tahtia.


    • Anonyymi

      Lapsen kastaminen on lapsen uskonnollista esineellistämistä joka ei kunnioita lapsen ihmisoikeuksia.

    • Anonyymi

      Niin kauan kuin 20 - 40 vuotiaiden ikäluokassa jatkuu raju kirkkoon kuulumisen lasku, jatkuu myös raju vauvakasteiden lasku. Eikä laskun hidastumisesta ole pienintäkään merkkiä näkyvissä. Kuluvana vuonna ensimmäisen ikäluokan kirkkoon kuuluvuus alittanee 50 prosenttia, muut ikäluokat seuraa perässä eikä aikaakaan kun vauvakaste alittaa myös 50 prosentin rajan.

      https://aijaa.com/MECaxC

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3199
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2811
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2628
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2598
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2466
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2315
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1753
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1707
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1570
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1426
    Aihe