Fendt matkailuvaunu

Anonyymi

Minkätasoinen vaunu on Fendt. Minulle vähän oudompi tuttavuus. Jos verrataan Hobbyyn , tai vaikkapa Dettfletsiin ? Onko lukijoilla kokemusta uusimmista malleista, yli 10 vuotta vanhat ei kiinnosta. Miksi juuri päädyit ks. merkkiin ? Vähän noita Suomessa näkee edellenkin.

15

8096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hobby: edullinen, kevyistä materiaaleista tehty hieman heppoinen
      Dethleffs: hyvää keskitasoa
      Fendt: tukevista materiaaleista kalusteet, painava, arvokkaan näköinen ja samalla melkoisen hintava. Hellat, jääkaapit, WC-kalusteet, lämmittimet ja ikkunat tulevat kaikkiin vaunuihin melkeinpä samoilta valmistajilta, joten niissä ei eroja.
      Käyttökokemus puuttuu . Jos vertailee laatua, niin KABE ehkä olisi mittapuu.

      • Anonyymi

        Onko Fendtin eri mallisarjoissa rakenneratkaisut samoja ?


    • Itsellä kokemusta vm. 2020 Hobby 460 Exellentistä sekä vm. 2020 Fendt 390 FHS Bianco Activista (nykyinen vaunumme).

      Tuossa yllä kerrottiinkin Hobbyyn ja Dettfletsiin verrattuna Fendt on kaikinpuolin rakenteeltaan laadukkaampi vaunu.

      Fendtissä paksummat lämpöeristeet lattiassa, seinissä ja katossa. Fendtiin tulee mukaan 12 vuoden tiiveystakuu.

      Tuon meidän Fendtin oma paino on 1090 kg ja kokonaiskantavuus tämän vuoden mallissa 1500 kg (vahvistettu alusta 2020 alkaen).

      Täältä lisätietoa vuoden 2020 Fendt vaunuista.
      https://www.fendt-caravan.com/fileadmin/kataloge/2020/2020-Fendt-Caravan-EU-FIN-100dpi-Internet.pdf

      Erkki

      • Lisäyksenä vielä. Caravan piireissä Fendt on yleisesti tunnettu asuntovaunu Suomessa. Varsinkin keskieuroopassa vaunua myydään paljon. Saksalainen Laatumerkki.

        Erkki


      • Anonyymi

        Kannattaako paremmista lämpöeristeistä maksaa lisähintaa jos vaunua käyttää kesällä. Miten kalusteiden tukevuus eroaa esimerkiksi Hobbystä ? Mitä 12 vuoden tiiveystakuu edellyttää, pitääkö joka vuosi teettää maksullisia tarkastuksia. Itseä aina pitkät takuut epäilyttää, siinä maksaa äkkiä suuria summia tyhjästä. Pitäähän uuden vaunun vettä pitää vuosia ilman jatkuvaa tarkastamistakin. Mikä Hobbyssä eniten häiritsi kun merkkiä päädyit vaihtamaan ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaako paremmista lämpöeristeistä maksaa lisähintaa jos vaunua käyttää kesällä. Miten kalusteiden tukevuus eroaa esimerkiksi Hobbystä ? Mitä 12 vuoden tiiveystakuu edellyttää, pitääkö joka vuosi teettää maksullisia tarkastuksia. Itseä aina pitkät takuut epäilyttää, siinä maksaa äkkiä suuria summia tyhjästä. Pitäähän uuden vaunun vettä pitää vuosia ilman jatkuvaa tarkastamistakin. Mikä Hobbyssä eniten häiritsi kun merkkiä päädyit vaihtamaan ?

        Fendt vaunua käytämme pitkälle syksyyn sekä aikaisin keväällä. Jolloin yöt voivat olla hyvinkin kylmiä. Hyvä lämpöeristys tuolloin on vain plussaa.

        Fendtin 12 vuoden tiiveystakuu. Takuun säilymisen edellytyksenä on vuosittainen tiiveyden tarkastus merkkiliikkeessä. Ensimmäin vuositarkastus on ilmainen, jonka jälkeen noin 50 euroa vuodessa tarkastuksiin. Mielestäni hinta ei ole kohtuuton, koska tuolla varmistetaan vuotamaton vaunu useiksi vuosiksi. Ja jos jostain syystä ongelmia ilmenee, korjauskustannukset menee takuuseen.

        Hobbyssa mm. häiritsi materiaalien heikko taso. Pukukaapin muovinen avausväännin jäi käteen muutaman käyttökerran jälkeen (katkesi).
        WC:n ovien saranoiden ruuvit löysällä. Ruuveja kiristäessä ohut karminpelti korkkasi ja peltiruuvia ei enää voinut kiristää.
        Hobbyn makuutilassa olevan pienen ikkunan suojakehys irtosi ajon aikana. Kiinnitys oli tehty tehtaalla kaksipuolisella teipillä. KK Kivisellä Oskari Huovinen Tuusulassa joutui liimaamaan kehyksen paikalleen. Varmistaakseen kiinnipysymisen.

        Sohvaryhmän istuintyynyt eivät pysyneet paikoillaan. Liukuivat sinne tänne istuma-asentoa vaihtaessa.

        Hobbyn Winterhoff WS3000 kitkavetopäässä/ kiinnityssysteemissä vikaa. Vaunua ei meinannut saada millään kytkettyä vetokoukkuun, eikä koukusta irti. Oskari Huovinen ihmetteli itsekin, mikä tuossa jumittaa? Ongelman ratkaisu jäi KK Kivisen huoleksi. Vaunu lähti kiertoon muutaman päivän jälkeen.

        Olen myös lukenut eri medioista Hobbyn ikkunoiden ongelmista. Niitä on jouduttu vaihtamaan urakalla takuuseen, kun halkeilevat ajon aikana, etenkin iso etuikkuna.

        Tässä muutama syy asuntovaunun merkin vaihtoon. En jäänyt odottelemaan muita ongelmia Hobbyn kanssa.

        Erkki


    • Anonyymi

      Voittaahan Fendt matkailuvaunujen ykköstilan Saksassa käyttäjiltä tehdyn vertailun joka vuosi. Fendtiä saa nykyään kaikilla talvivarusteilla kuin parasta pohjoismaista vaunua silti hinta on käyttäjä ystävällisempi. Fendtiä pitää vaunukauppias parempana kuin kuuluisaa ruotsalaista vaunua.

      • Anonyymi

        Mistähän se mahtaisi johtua kun kauppias pitää itse edustamaansa merkkiä aina kaikista parhaimpana, verrattuna joihinkin kilpaileviin merkkeihin?
        Eipä silti, kyllähän Fendt onkin ihan kelpo vaunu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän se mahtaisi johtua kun kauppias pitää itse edustamaansa merkkiä aina kaikista parhaimpana, verrattuna joihinkin kilpaileviin merkkeihin?
        Eipä silti, kyllähän Fendt onkin ihan kelpo vaunu.

        Nimi maksaa. Jos kesällä vaan käyttää, niin kelpaa kyllä muukin merkki kun kallis nimellä rahastettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimi maksaa. Jos kesällä vaan käyttää, niin kelpaa kyllä muukin merkki kun kallis nimellä rahastettu.

        Knaus m-vaunut on kyllä myös laadukkaita jos vain valikoimista löytyy sopiva malli.


    • Fendt vaunua käytämme pitkälle syksyyn sekä aikaisin keväällä. Jolloin yöt voivat olla hyvinkin kylmiä. Hyvä lämpöeristys tuolloin on vain plussaa.

      Fendtin 12 vuoden tiiveystakuu. Takuun säilymisen edellytyksenä on vuosittainen tiiveyden tarkastus merkkiliikkeessä. Ensimmäin vuositarkastus on ilmainen, jonka jälkeen noin 50 euroa vuodessa tarkastuksiin. Mielestäni hinta ei ole kohtuuton, koska tuolla varmistetaan vuotamaton vaunu useiksi vuosiksi. Ja jos jostain syystä ongelmia ilmenee, korjauskustannukset menee takuuseen.

      Hobbyssa mm. häiritsi materiaalien heikko taso. Pukukaapin muovinen avausväännin jäi käteen muutaman käyttökerran jälkeen (katkesi).
      WC:n ovien saranoiden ruuvit löysällä. Ruuveja kiristäessä ohut karminpelti korkkasi ja peltiruuvia ei enää voinut kiristää.
      Hobbyn makuutilassa olevan pienen ikkunan suojakehys irtosi ajon aikana. Kiinnitys oli tehty tehtaalla kaksipuolisella teipillä. KK Kivisellä Oskari Huovinen Tuusulassa joutui liimaamaan kehyksen paikalleen. Varmistaakseen kiinnipysymisen.

      Sohvaryhmän istuintyynyt eivät pysyneet paikoillaan. Liukuivat sinne tänne istuma-asentoa vaihtaessa.

      Hobbyn Winterhoff WS3000 kitkavetopäässä/ kiinnityssysteemissä vikaa. Vaunua ei meinannut saada millään kytkettyä vetokoukkuun, eikä koukusta irti. Oskari Huovinen ihmetteli itsekin, mikä tuossa jumittaa? Ongelman ratkaisu jäi KK Kivisen huoleksi. Vaunu lähti kiertoon muutaman päivän jälkeen.

      Olen myös lukenut eri medioista Hobbyn ikkunoiden ongelmista. Niitä on jouduttu vaihtamaan urakalla takuuseen, kun halkeilevat ajon aikana, etenkin iso etuikkuna.

      Tässä muutama syy asuntovaunun merkin vaihtoon. En jäänyt odottelemaan muita ongelmia Hobbyn kanssa.

      Erkki

      • Anonyymi

        Kiitos kattavasta vastauksesta. Jos tarkastus on 50 euron luokkaa niin ei se paljolta tunnu mielenrauhasta. Ilmaisesti olet nykyiseen vaunuusi tyytyväinen. Onko vikoja / ominaisuuksia jotka häiritsee ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kattavasta vastauksesta. Jos tarkastus on 50 euron luokkaa niin ei se paljolta tunnu mielenrauhasta. Ilmaisesti olet nykyiseen vaunuusi tyytyväinen. Onko vikoja / ominaisuuksia jotka häiritsee ?

        Fenditin kanssa emme ole pidempiä reissuja vielä tehneet tuon koronaepidemian vuoksi. Kesällä sitten, jos korona ei äidy nykyisestä pahasti.
        Muutama lyhyempi koeajoreissu on plakkarissa. Kaikinpuolin olemme olleet avovaimoni kanssa vaunuun tyytväisiä. Niin ajo-ominaisuuksiin, kuin myös rakenteisiin ja materiaalienkin osalta. Hyvä on ensituntuma Fendtiin. :-)

        Erkki


    • Lisätään vielä, että uudehkoissakin vaunuissa on todettu kosteusongelmia/ vuotoja. Tuostakin syystä pidän 12 vuoden tiiveystakuuta erittäin tervetulleena Fendtin takuun piiriin.

      Erkki

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      915
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      644
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      636
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      87
      561
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      38
      482
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      71
      457
    Aihe