Lataushybridi

Anonyymi

Luulette että lataushybridit ovat tämän vuosituhannen sovelluksia? Ei ole. Audilla oli sellaisia jo 90-luvulla. Kaupallisesti niissä ei ole ollut mitään järkeä, koska tehtiin aivan liian aikaisin.
https://tekniikanmaailma.fi/muistatko-nama-audin-lataushybridit-1990-luvulta-kylla-1990-luvulta/

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos oodi oli edelläkävijä, niin miksi ei pysynyt siinä asemassa ?
      Vai tunaroitiinko siinäkin asiassa niin kuin DSG-vaihteissa, nokka ketjuissa ja välijäähdyttimissä sekä öljysyöppökoneiden mäntien öljyrenkaissa.

      • Anonyymi

        Johan se tuossa aloituksessa sanottiin miksi. Audi oli liikkeellä liian aikaisin. Kun ei kysyntää ollut, unohdettiin koko homma pariksikymmeneksi vuodeksi ja keskityttiin enemmän piheihin dieseleihin.


      • Anonyymi

        Ei ollut edelläkävijä, niitä on tehty jo yli 90-vuotta ennen tuota.


    • Anonyymi

      No aika pirun myöhään oli Audi liikentessä, jos vasta 1990!

      Ensimmäiset ladattavat hybridiautot on tehty jo 1800-luvun lopussa ennenkuin edes autojen massatuotantoa oli aloitettu!

      Esim. System Lohner-Porsche Mixte;

      https://en.wikipedia.org/wiki/Lohner-Porsche

      60 - 70 luvulla on kokeiltu myös ja öljykriisin aikoihin.

      Tässä yksi hybridiauto vuodelta 1980;

      https://youtu.be/ftMxCehD08U

    • Anonyymi

      Ei tainnut olla kyse siitä, etteikö olisi kaupallisesti ollut järkeä. Audi toi tuon myyntiin vuonna 1997 eli samana vuonna kuin Toyota toi ensimmäisen Priuksen.

      Priusta on myyty aika hyvin sen jälkeen, noita Audeja alle 100 kpl?

      • Anonyymi

        Puhe on lataushybridistä, Prius ei ollut tullessaan lataushybridi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhe on lataushybridistä, Prius ei ollut tullessaan lataushybridi!

        Tämän Audin tavalla toteutettuna ladattava hybridi on helpompi toteuttaa kuin perinteinen hybridi, koska tässä hybridin ohjaus on ymmärtääkseni kuljettajan vastuulla, mikä herättää kysymyksen oliko tässä polttomoottorin avulla akkujen latausta?

        Myös se ihmetyttää, miksi sähkömoottori on vesijäähdytetty? Viittaa poikkeuksellisen huonon hyötysuhteen sähkömoottoriin, jos hukkalämpöä tulee niin paljon, että tarvitaan vesijäähdytys.

        Lataus hybridi tuohon tyyliin sähköteknisessä mielessä on toki paljon helpompi tehdä kuin hyvin tehty ei lataava hybridi.

        Näitä lataushybrideitä näin tehtynä on tehneet myös ihan yksityiset ihmiset kototaan autotalleissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän Audin tavalla toteutettuna ladattava hybridi on helpompi toteuttaa kuin perinteinen hybridi, koska tässä hybridin ohjaus on ymmärtääkseni kuljettajan vastuulla, mikä herättää kysymyksen oliko tässä polttomoottorin avulla akkujen latausta?

        Myös se ihmetyttää, miksi sähkömoottori on vesijäähdytetty? Viittaa poikkeuksellisen huonon hyötysuhteen sähkömoottoriin, jos hukkalämpöä tulee niin paljon, että tarvitaan vesijäähdytys.

        Lataus hybridi tuohon tyyliin sähköteknisessä mielessä on toki paljon helpompi tehdä kuin hyvin tehty ei lataava hybridi.

        Näitä lataushybrideitä näin tehtynä on tehneet myös ihan yksityiset ihmiset kototaan autotalleissa.

        No korjattakoon, että tuossa 1997 kuluttajille myyntiin tulleessa Duo:ssa ajo oli etuakselilta ja polttomoottori pystyi lataamaan akkuja ajon aikana.

        Mutta tuon ongelma oli tosiaan se, että toteutus ei ollut kovin toimiva, eli kulutus käytännössä ei tippunut juuri nimeksikään ja hinta oli tuplat;

        "The hybrid was unable to achieve fuel efficiency much greater than the standard 1.9 TDI, due to the extra weight the lead gelatin batteries added"

        Dieselissä hybridin edut toki jäävät paljon pienemmiksi kuin bensiinimoottorissa, onhan diesel jo lähtökohtaisesti paljon energiatehokkaampi osakuormilla ja juuri sitä ongelmaa hybridi voimansiirto modernina toteutuksena ratkoo.

        Toyota sen sijaan teki hybridinsä bensiinimoottorin ympärille ( joka lähtökohtaisesti hyötyy paljon enempi hybridi voimansiirrosta ) ja bensiinimoottorissakin hyödynsi hybridiin sopivia tehokkuutta parantavia jippoja, kuten Atkinson työkierto, jolloin Priuksessa saatiin tuntuvasti pienempi kulutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No korjattakoon, että tuossa 1997 kuluttajille myyntiin tulleessa Duo:ssa ajo oli etuakselilta ja polttomoottori pystyi lataamaan akkuja ajon aikana.

        Mutta tuon ongelma oli tosiaan se, että toteutus ei ollut kovin toimiva, eli kulutus käytännössä ei tippunut juuri nimeksikään ja hinta oli tuplat;

        "The hybrid was unable to achieve fuel efficiency much greater than the standard 1.9 TDI, due to the extra weight the lead gelatin batteries added"

        Dieselissä hybridin edut toki jäävät paljon pienemmiksi kuin bensiinimoottorissa, onhan diesel jo lähtökohtaisesti paljon energiatehokkaampi osakuormilla ja juuri sitä ongelmaa hybridi voimansiirto modernina toteutuksena ratkoo.

        Toyota sen sijaan teki hybridinsä bensiinimoottorin ympärille ( joka lähtökohtaisesti hyötyy paljon enempi hybridi voimansiirrosta ) ja bensiinimoottorissakin hyödynsi hybridiin sopivia tehokkuutta parantavia jippoja, kuten Atkinson työkierto, jolloin Priuksessa saatiin tuntuvasti pienempi kulutus.

        Vesijärven 2019 Ecorunissa Prius hävisi aivan tavalliselle TSI Leonille. Toyota ei ole pysynyt bensakoneiden kehityksen tahdissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesijärven 2019 Ecorunissa Prius hävisi aivan tavalliselle TSI Leonille. Toyota ei ole pysynyt bensakoneiden kehityksen tahdissa.

        TSI Leonin kone pitää uudelleenrakentaa 3 - 4 kertaa niille kilometreille kuin Toyotan kone kerran.

        Jos tämä on kehityksen tahti, toivottavasti Toyota pysyykin "jäljessä".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe