Hemoglobiinin evoluutio

Anonyymi

Rottis väittää ettei monimutkaisia proteiinikomplekseja voi kehittyä evoluutiolla. Nyt tutkijat ovat osoittaaneet kokeellisesti että niiden synty on suhteellisen yksinkertaista satunnaisten mutaatioiden avulla.

"We were blown away when we saw that such a simple mechanism could confer such complex properties," Thornton said. "This suggests that jumps in complexity can happen suddenly and even by chance during evolution, producing new molecular entities that eventually become essential to our biology."

https://phys.org/news/2020-05-reveal-complex-hemoglobin-resurrecting-ancient.html

23

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmisen genomissa tunnetaan maailmanlaajuisesti kolme erilaista jaksoa, joita luetaan hemoglobiinin tuotannossa. Näitä kutsutaan geeneiksi HBA1, HBA2 ja HBB. Näistä on olemassa alaryhmiä. Virheelliset jaksot on yhdistetty geneettisiin sairauksiin (phenotypes).

      HBA1-jaksosta tunnetaan 4 silmukointivarianttia ja 9 geneettistä sairautta.
      HBA2-jaksosta tunnetaan 4 silmukointivarianttia ja 8 geneettistä sairautta.
      HBB-jaksosta tunnetaan 6 silmukointivarianttia ja 27 geneettistä sairautta.

      Alaryhmät ovat silmukointivariantteja, joiden diversiteetti perustuu epigeneettiseen säätelyyn.

      hakusanat:

      hba1 gene ensembl
      hba2 gene ensembl
      hbb gene ensembl

      Tutki kohtaa 'Transcripts'.

      • Anonyymi

        Hemoglobiini voi muuttua askel kerrallaan yli 40 %:sti ilman, että ainutkaan välimuoto olisi toimimaton. Luonto on kattopalkkejaan myöten täynnä toimivia innovaatioita.

        Prof. Wagner.


      • Anonyymi

        Mitä yrität sanoa? Tossa tutkimuksessa löydettiin kokeellisesti miten yksinkertaisemmasta muodosta on syntynyt mutaatioilla selkärankaisten systeemi aikanaan jossa on uusia funktioita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hemoglobiini voi muuttua askel kerrallaan yli 40 %:sti ilman, että ainutkaan välimuoto olisi toimimaton. Luonto on kattopalkkejaan myöten täynnä toimivia innovaatioita.

        Prof. Wagner.

        Epigeneettinen informaatio on pääasiassa analogista. Siksi epigeneettiset modifikaatiot mahdollistavat asteittaiset muutokset. Kyse on lähinnä proteiinien (entsyymien) aktiivisuudesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä yrität sanoa? Tossa tutkimuksessa löydettiin kokeellisesti miten yksinkertaisemmasta muodosta on syntynyt mutaatioilla selkärankaisten systeemi aikanaan jossa on uusia funktioita.

        Taas tätä tyypillistä evoluutiosatuilua. Kun käytännön (havaitut) todisteet evoluutiolle puuttuvat, niin keksitään kaikenlaisia teorioita ja olettamuksia, jotta saadaan hukkuva ja vettynyt olkipaatti pysymään pinnalla. Säälittävää.


      • Anonyymi
        RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Taas tätä tyypillistä evoluutiosatuilua. Kun käytännön (havaitut) todisteet evoluutiolle puuttuvat, niin keksitään kaikenlaisia teorioita ja olettamuksia, jotta saadaan hukkuva ja vettynyt olkipaatti pysymään pinnalla. Säälittävää.

        Evoluutiota tapahtuu koko ajan luonnossa ja se on havaittu.

        Mutta miksi olet niin pelkuri että et halua puhua palstan aiheesta? Se vasta onkin säälittävää.


      • Anonyymi
        RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Taas tätä tyypillistä evoluutiosatuilua. Kun käytännön (havaitut) todisteet evoluutiolle puuttuvat, niin keksitään kaikenlaisia teorioita ja olettamuksia, jotta saadaan hukkuva ja vettynyt olkipaatti pysymään pinnalla. Säälittävää.

        Alalle kouluttautuneiden tutkijoiden havaintoihin perustava tutkimus = evosatu.

        Oma uskonnolliseen harhaisuuteen pohjautuva valehtelu ja hakusanoihin perustuva "Aallon metodi" = "totuus".

        Sinä et ole edes säälittävä.


      • Mielenkiintoista, että varsinaisia DNA-jaksoja on kolme erilaista. Tulee lähinnä mieleen Nooan kolme poikaa.

        Huomionarvoista on myös geenivirheiden aiheuttamien sairauksien lukumäärä näiden kolmen DNA-jakson kohdalla; 44 eri sairautta. Taas näyttää geneettistä rappeutumista tapahtuvan enemmän kuin evoluutiota.


      • Anonyymi
        RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Taas tätä tyypillistä evoluutiosatuilua. Kun käytännön (havaitut) todisteet evoluutiolle puuttuvat, niin keksitään kaikenlaisia teorioita ja olettamuksia, jotta saadaan hukkuva ja vettynyt olkipaatti pysymään pinnalla. Säälittävää.

        Älä viitsi valehdella. Jumalakaan ei pidä siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi valehdella. Jumalakaan ei pidä siitä.

        Etkö tiedä että kretujen jumala vaatii valehtelemaan?


      • Anonyymi
        RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Epigeneettinen informaatio on pääasiassa analogista. Siksi epigeneettiset modifikaatiot mahdollistavat asteittaiset muutokset. Kyse on lähinnä proteiinien (entsyymien) aktiivisuudesta.

        >>>Epigeneettinen informaatio on pääasiassa analogista. <<<

        On lähinnä säälittävää tuo sinun pakkomielteesi soveltaa tietotekniikan termejä kemiallisiin reaktioihin, mitä biologisiin ilmiöt pohjimmiltaan ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>Epigeneettinen informaatio on pääasiassa analogista. <<<

        On lähinnä säälittävää tuo sinun pakkomielteesi soveltaa tietotekniikan termejä kemiallisiin reaktioihin, mitä biologisiin ilmiöt pohjimmiltaan ovat.

        Painovirhe: "...biologisiin ilmiöt..." p.o. "...biologiset ilmiöt..."


      • Anonyymi
        RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Mielenkiintoista, että varsinaisia DNA-jaksoja on kolme erilaista. Tulee lähinnä mieleen Nooan kolme poikaa.

        Huomionarvoista on myös geenivirheiden aiheuttamien sairauksien lukumäärä näiden kolmen DNA-jakson kohdalla; 44 eri sairautta. Taas näyttää geneettistä rappeutumista tapahtuvan enemmän kuin evoluutiota.

        >>>Mielenkiintoista, että varsinaisia DNA-jaksoja on kolme erilaista. Tulee lähinnä mieleen Nooan kolme poikaa.<<<

        No lukumystiikkaa! Mitäpä muuta hihhulilta voi odottaakaan.


      • ravenlored
        RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Taas tätä tyypillistä evoluutiosatuilua. Kun käytännön (havaitut) todisteet evoluutiolle puuttuvat, niin keksitään kaikenlaisia teorioita ja olettamuksia, jotta saadaan hukkuva ja vettynyt olkipaatti pysymään pinnalla. Säälittävää.

        Jahas, rot.illa ei ole enää jäljellä uskontunnustuksestaan kuin solvaukset. Yllättävää?

        Niin mitä soppaa pitää syödä että sapiens muuttuu neaderthalin ihmiseksi?


      • RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Taas tätä tyypillistä evoluutiosatuilua. Kun käytännön (havaitut) todisteet evoluutiolle puuttuvat, niin keksitään kaikenlaisia teorioita ja olettamuksia, jotta saadaan hukkuva ja vettynyt olkipaatti pysymään pinnalla. Säälittävää.

        Kun tomi todistaa tomerasti saarnastuolistaan, niin silloinhan asia on absoluuttinen totuus.

        Tunteeko opettaja sanonnan että vain ja ainoastaan tietämättömyys antaa täyden varmuuden. Mitä enemmän opiskelee, sen myötä ymmärtää miten vähän tietää. Mutta tätähän ei lue kamelikuskien käsikirjassa?


    • Ei mitään hemoglogiinia ole olemassa.
      Ihminen pysy elossa vaan koska jumala hengittää pyhää henkeään kaikkien keuhkoihin.
      Siksi jehot eivät käytä verivalmisteitakaan, ettei väärät jumalat voisi ottaa valtaa verenkierron kautta.

    • Anonyymi

      Jumala loi kaiken. Miksi havaittu evoluutio pitää kiistää, vaikka se on Jumalan työtä? Onko saatana ujuttanu RoTin sekaamme harhauttajaksi?

    • Anonyymi

      Hemoglobiini on kiinnostava juttu. Nahkiaisten hemoglobiini lienee selkärankaisten joukosta alkeellisin:

      https://www.skepsis.fi/lehti/2004/2004-4mart.html

      "Seuraavassa esitämme eri eläimille aminohappojen määrälliset erot hemoglobiinin betaketjussa verrattuna ihmisen 146 aminohappoon: gorilla (1), gibboni (2), reesus-apina (8), koira (15), hevonen ja lehmä (25), hiiri (27), kana (45), sammakko (67) ja nahkiainen (125)."

      Ilmeisesti jääkalat ovat ainoita hemglobiinittomia selkärankaisia:

      https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/jaakala-opettaa-sopeutumista-kylmaan

      Voisiko ihmisen hemoglobiini tai punasolut yleensä mutatoitua vielä nykyistä tehokkaammaksi, sitä on jännä spekuloida.

      • Anonyymi

        Skepsiksen artikkelissa hyvä kohta:

        "Näistä ja monista muista esimerkeistä voi päätellä, että älykkään suunnitelman on kehittänyt riitaisista, keskenään erimielisistä jumalista koostuva komitea. Puhtaasti tarkasteltuna älykäs suunnitelma itse asiassa puhuu polyteismin puolesta."

        Jo muinaiset kreikkalaisethan selitti ihmisen kohtalon vaiheita sillä, että on hän yhden jumalan suosikki, toinen jumala häntä vihaa!


      • Anonyymi

        Jos tehokkaimpia hemoglobiiniversioita pitäisi jostain etsiä, niin lähtisin tutkimaan merinisäkkäitä, kuten kaskelottia. Kymmenien tonnien painoinen eläin pärjää puoli tuntia hengittämättä, joten jossain pitää olla happea varastossa aika paljon.

        Ihmisenkin hemoglobiini lienee aika tehokasta koska olemme biologisesti kestävyysjuoksijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tehokkaimpia hemoglobiiniversioita pitäisi jostain etsiä, niin lähtisin tutkimaan merinisäkkäitä, kuten kaskelottia. Kymmenien tonnien painoinen eläin pärjää puoli tuntia hengittämättä, joten jossain pitää olla happea varastossa aika paljon.

        Ihmisenkin hemoglobiini lienee aika tehokasta koska olemme biologisesti kestävyysjuoksijoita.

        Valaat varastoivat happea myös lihasten myoglobiiniin.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Valaat

        "Valaat ovat mestarisukeltajia, sillä ne voivat varastoida runsaasti happea lihaksien myoglobiini-proteiiniin ja veren punasolujen hemoglobiini-proteiiniin."


    • Anonyymi

      Jos ja kun palataan kreationismin ytimeen, joka on omahyväinen väite, että ihminen ei ole periytynyt simpanssin kanssa yhteisestä kantamuodosta, vaan on Jumala näköispainos, niin myös hemoglobiini-viisastelulta putoaa pohja. Ihmisen hemoglobiini on liki identtinen kopio simpanssin vastaavasta. Se siis TUKEE käsitystä yhteisestänesi-isästä eikä mitenkään kyseenalaista sitä.

      Ihmisapinoilla (mukaan lukien ihminen) on veri muutenkin äärimmäisen samanlaista: samat valkosolutyypit, verihiutaleet AB0-veriryhmäjärjestelmä, resus-tekijä jne. Tämäkin on loogisesti selitettävissä vain yhteisen evoluutiohistorian valossa.

      Laajemminkin se, että kaikilla selkärankaisilla luukaloista (*) nisäkkäisiin on veressään happea kuljettamassa hemoglobiini ja samalla näillä eläimillä on myös perna, haima, kilpirauhanen, kaksi munuaista jne, jotka kaikki puuttuvat eläinkunnan valtaenemmistöltä, todistaa evoluutiosta. Jos mureena ja tursas ovat "suunniteltu älykkäästi" asumaan samalla koralliriutalla, niin miksi mureena on sisäelimiltään liki kopio tuulihaukasta tai jättiläiskengururusta, mutta eroaa täysin naapurikolossa osin samaa saalista kyttäävästä tursaasta?

      (*) kuten yllä mainittiin jääkaloilta (heimo Channichthyidae, n. 15 eri lajia) on hemoglobiini hävinnyt osana sopeutumista äärimmäisen kylmään veteen. Hemoglobiiniton nolla-asteinen veri pysyy juoksevana ja siihen imeytyy riittävästi happea kylmän ja hitaasti liikkuvan kalan tarpeisiin ilman hemoglobiiniakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe