Aktivointisuunnitelma, milloin?

Anonyymi

Milloin teille on tehty aktivointisuunnitelma, kauanko ootte ennättäneet olla työttömänä? Itse ollut työttömänä nyt 6 kk alan vaihdon ja uuteen ammattiin valmistumisen jälkeen ja tuli jo kutsu suunnitelman tekoon. Olen ollut aktiivinen työnhakija ja käynyt kuudessa haastattelussakin, ei vaan tärppää. Osaan tehdä hyvät hakemukset, etsiä työtä ja elämä muutenkin raiteillaan. Mitä hyötyä tuosta suunnitelmasta on? Ketuttaa ihan suunnattomasti, tuntuu vaan ajan haaskaukselta.

61

5968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No, aikaahan sinulla on haaskattavaksi. Työttömällä ei ole kiire mihinkään paitsi kun me käskemme.

      t:Molli-olli.

    • Anonyymi

      Jos sillonkaan tai antakaa edes rahat siihenkin.

    • Anonyymi

      Aktivointisuunnitelman teko sitoo automaattisesti TYP / MOPA palveluun eli kuvioon tulee mukaan Sosiaalihuolto, Kela & TE-toimisto.

      Aktivointisuunnitelman jälkeen TYP / Mopa systeemillä on oikeus:

      - Tilitietoihin
      - Terveystietoihin
      - Velkatietoihin
      - Perheusuhteisiin
      - Koulutus & työhistoriaan
      - Oikeus sekaantua ihmisisen elämään
      - Oikeus holhota ihmistä
      - Tehdä ihmisestä ilmoitus maistraattiin edunvalvonnan takia
      - Oikeus yrittää tulla ihmisen kotiin (tarkastuskäynti)
      - Määrätä karenssin uhalla työtön TE-palvelun järjestämään terveystarkastukseen jossa etsitään työttömästä pienin mahdollinen henkinen & fyysinen vika että voidaan laillisesti sijoittaa Kuntouttavaan työtoimintaan.
      - Sosiaalipornoa Gestapon kuulustelu
      - Mikäli työtön ei löydä työtä on tämä työttömän henkilökohtainen vika ( Suomessa on 500.000 työtöntä ja avoimia työpaikkoja 120.000)
      - Karenssilla uhkailu mikäli työtön ei ole nöyrä ja susotu kaikkeen.

      Kyseisen instanssin tarkoitus on ainoastaan saada työtön Kuntouttavaan työtoimintaan tai Työkokeiluun.

      Työkokeilu on TE-palvelun "orjatyö" Korvauksena on Työmarkkinatuki, Asumistuki, 9 euroa päivässä (kulukorvaus) & toimeentulotuki (pitää eriksen hakea)

      Kuntouttava työtoiminta on sosiaalinen palvelu, johon EI SAA LAITTAA TYÖKUNTOISTA IHMISTÄ! Eli ihminen joka pystyy ottamaan työtä vastaan, tekemään normaalia työtä, fyysisesti kunnossa ja ei ole elämänhallinnan kanssa ongelmia ei kuulu Kuntouttavaan työtoimintaan.

      Mikäli työtön saadaan "orjatyöhön" niin hän ei ole virallisesti työtön. Kunnan ei tarvitse palkata ihmistä TES mukaisella palkalla kun kuntouttavan työtoiminnan kautta saa ilmaista työvoimaa.

      Kuntouttavasta työtoiminnasta ei kerry:
      - Eläkettä
      - Vuosilomaa
      - Työkokemusta

      Kuntouttavassa työtoiminnassa olevalla ei ole oikeutta Työterveyshuoltoon.

      Mikäli kieltäytyy aktivointusuunnitelman teosta menettää oikeuden työmarkkinatukeen, saa karenssin. Tämän jälkeen pitäisi tehdä Sosiaalitoimessa virkailijan kanssa "Itsenäisen selviytymisen suunnitelma" Tämä on sama kuin TYP/MOPA. Mikäli kieltäytyy itsenäisen selviytymisen allekirjoittamisesta niin Toimeentulotukea voidaan leikata 40% 2 kuukauden ajan.

      Alennettua Toimeentulotukea ei voida evätä mikäli ihmisellä ei ole omaisuutta, osakkeita ja säästöjä ei ole. Toimeentulotukea saa omaan osakkeeseen mutta esimerkiksi kesämökki pitäisi myydä ennen toimeentulotukea. Myös puolison tulot vaikuttavat toimeentulotukeen.

      Tiivistettynä: Kannattaa miettiä tarkkaan haluaako mennä TYP /MOPA palveluun, netissä on paljon negatiivista kirjoittelua aiheesta ja en yhtään ihmettele. Onko oman yksityisyyden, Itsemääräämisoikeuden menettämisen & hullun leiman saamisen arvoista kun alistuu kyseisen palvelun asiakkaaksi?

      • Anonyymi

        TOIMEENTULOTUEN UUDISTUKSEN TAVOITE ON LAITTAA TOIMEENTULOTUKEA SAAVAT TYÖTTÖMÄT PAKOLLA SOSIAALIHUOLLON ASIAKKAIKSI SITOUTUEN NÄIDEN SOSIAALITANTTOJEN ERI PALVELUIHIN KUTEN PAKOLLISET SOSSUAJAT JA MUUT TAPAAMISET SEKÄ SOSIAALIHUOLTO. TÄTÄ KUTSUTAAN "HEIKOIMMASSA ASEMASSA OLEVIEN AUTTAMISEKSI" - LISÄÄ JUOKSUTTAMISTA TUEN SAAMISEKSI JA PAKKOSITOUTUMINEN SOSIAALIHUOLLON PALVELUJEN PARIIN.

        https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/toimeentulotukiuudistus-kayntiin-tavoite-on-auttaa-kaikkein-heikoimmassa-asemassa-olevia-ihmisia?_101_INSTANCE_LZ3RQQ4vvWXR_groupId=1271139

        VASTUSTAKAA TOIMEENTULOTUEN UUDISTUSTA! SUUNTA ON TÄYSIN PÄINVASTAINEN VASTIKKEETTOMAAN PERUSTULOON VERRATTUNA.

        ALLA LAINATTUA UUTISESTA:


        >"Toimeentulotukiuudistus käyntiin – tavoite on "auttaa" kaikkein heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä"

        >"Olisi arvioitava, onko uudistus edistänyt sitä periaatetta, että toimeentulotuki on tarkoitettu väliaikaiseksi etuudeksi. Lisäksi eduskunta edellytti, että "siirron pitäisi tukea perustoimeentulotukea saavan henkilön itsenäistä suoriutumista ja syrjäytymisen ehkäisyä".

        - Kuulostaa juoksuttamisen lisäämiseltä ja sosiaalipalvelujen pakottamiselta sekä pakkoholhouksen lisäämiseltä - eli täysin vastapäivään vastikkeettoman perustulon suhteen.

        - Missään ei ole sanottu että toimeentulotuki olisi tarkoitettu väliaikaiseksi etuudeksi, perustuslaki takaa viimesijaisen toimeentuloturvan jokaiselle joka sitä ei itse ole kyennyt hankkimaan - ilman aikamäärettä, eli niin kauan kuin tarve jatkuu. Toimeentulotuki turvaa osaltaan tätä perustuslaillista oikeutta. Väliaikaiseksi etuudeksi tarkoitettu -fraasi on keksitty jälkikäteen eikä vastaa todellisuutta.


        >"Vaikeinta on muutakin kuin rahallista tukea tarvitsevilla asiakkailla"

        Ongelma tässä on se, että tässä joku muu koittaa määrittää sen kuka tarvitsee muutakin kuin rahallista tukea. Melko varmasti tähän kohderyhmään sijoitetuista suurin osa ei koe tarvitsevansa muuta kuin rahallista tukea, mutta joku muu taho kategorisoi heidät mukamas muunkin tuen tarpeen piiriin, ja tällöin sosiaalihuollon palvelujen pakkosyöttäminen voi alkaa väkipakolla ilman todisteita muun avun tarpeesta. "Todisteeksi" voidaan määrittää vaikka työttömyyden kesto, vaikkei se sosiaalihuoltolain mukaisesti sosiaalihuollon tarpeen synnyn mukainen määre olekkaan, tai sitä luo.

        Oikeastihan tuolla pitäisi puuttua todistettavasti päihderiippuvaisiin tai vammaisiin jotka eivät suoriudu jokapäiväisistä askareista, mutta kuulostaa siltä että "auttamisen" alle ollaan tunkemassa todisteitta vain pitkäaikaistyöttömiä, joilla ei todistettavasti ole muita ongelmia itsenäisessä päivittäisessä suoriutumisessa.


        >"Toimeentulotuen on toimittava kiinteästi sosiaalityön välineenä ja osana sosiaalihuollon tuen ja palvelujen kokonaisuutta. Työryhmä tekee ehdotuksensa siitä, miten yhteys ensisijaisten etuuksien ja toimeentulotuen toimeenpanon välillä toimisi mahdollisimman sujuvana. "

        Siinähän se sitten tulikin suoraan, eli toimeentulotukea ollaan kytkemässä sosiaalihuollon kanssa yhteen, perustuslakihan takaa viimesijaisen toimeentuloturvan JOKAISELLE, joten kytkös pakolliseen sosiaalihuollon asiakkuuteen tai palvelujen tai tapaamisten käyttämiseen tuen saamisen ehdoksi on ristiriidassa peruslain kanssa, sitä nyt kuitenkin ilmeisesti väkipakolla koitetaan runnoa läpi uudistuksessa.

        VASTUSTAKAA! Suomen ei tule olla sosiaalihuollon pakkoholhousmaa pelkän työttömyyden tai sen keston perusteella. Sosiaalihuollon palveluihin tulee ohjata AINOSTAAN NÄYTÖN KERA VAKAVISTA JOKAPÄIVÄISISTÄ ASKAREISTA SUORIUTUMISEN ESTÄVISTÄ ONGELMISTA - silloin se tukee sosiaalihuollon tarvetta sosiaalihuoltolain mukaisesti.

        Työttömyys tai sen kesto ei ole, eikä sen tule olla ikinä yksinään sosiaalihuollon palveluiden tarpeen mittari tai syy sosiaalihuollon palveluihin ohjaamiseksi, eikä se näiden palveluiden vastaanottaminen saa olla toimeentulotuen myöntämisen vaatimus (perustuslain vastaisesti)!

        Ihmiseltä jolla ei ole sosiaalihuollon tarpeeseen liittyviä vakavia ongelmia jokapäiväisistä askareista suoriutumiseksi, ei saa riistää itsenäisyyttä ja vapautta pakottamalla häntä toimeentulotukiasiakkuuden nojalla sosiaalihuollon palveluiden pariin ja uhkailemalla tuen katkaisua, jos ei halua sosiaalihuollon asiakkaaksi ja sen palveluita vastaan ottamaan.

        Sosiaalihuollon asiakkuuteen ohjaamiseksi tulee olla sosiaalihuoltolain mukaisia ongelmia, sellaisia että on ilmeisen kykenemätön jokapäiväiseen huolenpitoonsa. Tällä ei tarkoiteta työttömyyttä tai työttömyyden kestoa, vaan mm. vakavia päihdeongelmia. Ehkä kauan rästissä olleet, ulosottoon menneet laskut voisivat myös olla yksi kriteeri tarkastella asiaa.

        TOIMEENTULOTUKILAKIUUDISTUSTA TULEE VASTUSTAA, SILLÄ IHMISIÄ EI TULE PAKOTTAA TOIMEENTULOTUKIASIAKKUUDEN NOJALLA SOSIAALIHUOLLON ASIAKKAIKSI JA PALVELUIHIN. KYSE ON TERVEEN IHMISEN ITSEMÄÄRÄÄMISVALLAN JA ITSENÄISYYDEN RIISTÄMISESTÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TOIMEENTULOTUEN UUDISTUKSEN TAVOITE ON LAITTAA TOIMEENTULOTUKEA SAAVAT TYÖTTÖMÄT PAKOLLA SOSIAALIHUOLLON ASIAKKAIKSI SITOUTUEN NÄIDEN SOSIAALITANTTOJEN ERI PALVELUIHIN KUTEN PAKOLLISET SOSSUAJAT JA MUUT TAPAAMISET SEKÄ SOSIAALIHUOLTO. TÄTÄ KUTSUTAAN "HEIKOIMMASSA ASEMASSA OLEVIEN AUTTAMISEKSI" - LISÄÄ JUOKSUTTAMISTA TUEN SAAMISEKSI JA PAKKOSITOUTUMINEN SOSIAALIHUOLLON PALVELUJEN PARIIN.

        https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/toimeentulotukiuudistus-kayntiin-tavoite-on-auttaa-kaikkein-heikoimmassa-asemassa-olevia-ihmisia?_101_INSTANCE_LZ3RQQ4vvWXR_groupId=1271139

        VASTUSTAKAA TOIMEENTULOTUEN UUDISTUSTA! SUUNTA ON TÄYSIN PÄINVASTAINEN VASTIKKEETTOMAAN PERUSTULOON VERRATTUNA.

        ALLA LAINATTUA UUTISESTA:


        >"Toimeentulotukiuudistus käyntiin – tavoite on "auttaa" kaikkein heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä"

        >"Olisi arvioitava, onko uudistus edistänyt sitä periaatetta, että toimeentulotuki on tarkoitettu väliaikaiseksi etuudeksi. Lisäksi eduskunta edellytti, että "siirron pitäisi tukea perustoimeentulotukea saavan henkilön itsenäistä suoriutumista ja syrjäytymisen ehkäisyä".

        - Kuulostaa juoksuttamisen lisäämiseltä ja sosiaalipalvelujen pakottamiselta sekä pakkoholhouksen lisäämiseltä - eli täysin vastapäivään vastikkeettoman perustulon suhteen.

        - Missään ei ole sanottu että toimeentulotuki olisi tarkoitettu väliaikaiseksi etuudeksi, perustuslaki takaa viimesijaisen toimeentuloturvan jokaiselle joka sitä ei itse ole kyennyt hankkimaan - ilman aikamäärettä, eli niin kauan kuin tarve jatkuu. Toimeentulotuki turvaa osaltaan tätä perustuslaillista oikeutta. Väliaikaiseksi etuudeksi tarkoitettu -fraasi on keksitty jälkikäteen eikä vastaa todellisuutta.


        >"Vaikeinta on muutakin kuin rahallista tukea tarvitsevilla asiakkailla"

        Ongelma tässä on se, että tässä joku muu koittaa määrittää sen kuka tarvitsee muutakin kuin rahallista tukea. Melko varmasti tähän kohderyhmään sijoitetuista suurin osa ei koe tarvitsevansa muuta kuin rahallista tukea, mutta joku muu taho kategorisoi heidät mukamas muunkin tuen tarpeen piiriin, ja tällöin sosiaalihuollon palvelujen pakkosyöttäminen voi alkaa väkipakolla ilman todisteita muun avun tarpeesta. "Todisteeksi" voidaan määrittää vaikka työttömyyden kesto, vaikkei se sosiaalihuoltolain mukaisesti sosiaalihuollon tarpeen synnyn mukainen määre olekkaan, tai sitä luo.

        Oikeastihan tuolla pitäisi puuttua todistettavasti päihderiippuvaisiin tai vammaisiin jotka eivät suoriudu jokapäiväisistä askareista, mutta kuulostaa siltä että "auttamisen" alle ollaan tunkemassa todisteitta vain pitkäaikaistyöttömiä, joilla ei todistettavasti ole muita ongelmia itsenäisessä päivittäisessä suoriutumisessa.


        >"Toimeentulotuen on toimittava kiinteästi sosiaalityön välineenä ja osana sosiaalihuollon tuen ja palvelujen kokonaisuutta. Työryhmä tekee ehdotuksensa siitä, miten yhteys ensisijaisten etuuksien ja toimeentulotuen toimeenpanon välillä toimisi mahdollisimman sujuvana. "

        Siinähän se sitten tulikin suoraan, eli toimeentulotukea ollaan kytkemässä sosiaalihuollon kanssa yhteen, perustuslakihan takaa viimesijaisen toimeentuloturvan JOKAISELLE, joten kytkös pakolliseen sosiaalihuollon asiakkuuteen tai palvelujen tai tapaamisten käyttämiseen tuen saamisen ehdoksi on ristiriidassa peruslain kanssa, sitä nyt kuitenkin ilmeisesti väkipakolla koitetaan runnoa läpi uudistuksessa.

        VASTUSTAKAA! Suomen ei tule olla sosiaalihuollon pakkoholhousmaa pelkän työttömyyden tai sen keston perusteella. Sosiaalihuollon palveluihin tulee ohjata AINOSTAAN NÄYTÖN KERA VAKAVISTA JOKAPÄIVÄISISTÄ ASKAREISTA SUORIUTUMISEN ESTÄVISTÄ ONGELMISTA - silloin se tukee sosiaalihuollon tarvetta sosiaalihuoltolain mukaisesti.

        Työttömyys tai sen kesto ei ole, eikä sen tule olla ikinä yksinään sosiaalihuollon palveluiden tarpeen mittari tai syy sosiaalihuollon palveluihin ohjaamiseksi, eikä se näiden palveluiden vastaanottaminen saa olla toimeentulotuen myöntämisen vaatimus (perustuslain vastaisesti)!

        Ihmiseltä jolla ei ole sosiaalihuollon tarpeeseen liittyviä vakavia ongelmia jokapäiväisistä askareista suoriutumiseksi, ei saa riistää itsenäisyyttä ja vapautta pakottamalla häntä toimeentulotukiasiakkuuden nojalla sosiaalihuollon palveluiden pariin ja uhkailemalla tuen katkaisua, jos ei halua sosiaalihuollon asiakkaaksi ja sen palveluita vastaan ottamaan.

        Sosiaalihuollon asiakkuuteen ohjaamiseksi tulee olla sosiaalihuoltolain mukaisia ongelmia, sellaisia että on ilmeisen kykenemätön jokapäiväiseen huolenpitoonsa. Tällä ei tarkoiteta työttömyyttä tai työttömyyden kestoa, vaan mm. vakavia päihdeongelmia. Ehkä kauan rästissä olleet, ulosottoon menneet laskut voisivat myös olla yksi kriteeri tarkastella asiaa.

        TOIMEENTULOTUKILAKIUUDISTUSTA TULEE VASTUSTAA, SILLÄ IHMISIÄ EI TULE PAKOTTAA TOIMEENTULOTUKIASIAKKUUDEN NOJALLA SOSIAALIHUOLLON ASIAKKAIKSI JA PALVELUIHIN. KYSE ON TERVEEN IHMISEN ITSEMÄÄRÄÄMISVALLAN JA ITSENÄISYYDEN RIISTÄMISESTÄ.

        Eduskunnan oikeusasiamieshän on jo lausunut, että esim. pitkittynyt työttömyys ei oikeuta te-toimistoa tekemään tulkintoja elämänhallintaongelmista tai vajaatyökykyisyyksistä.

        Tässä on ongelmana se, että jos markkinoilla ei ole kysyntää työlle, alkaisi systeemi pelisääntöineen tuomaroimaan automaattisesti epäkelvoiksi yksilöiksi he jotka ajettiin rakentellisista syistä ulos markkinoilta.

        Valtion johdolla on lakiin perustuvat velvollisuudet talouden ohjaamistoimiin ja kansan työn suojeluun, ja jos valtion johto ei sopeutustoimia ja rakenteellisia toimia tee, se johtaa jokseenkin automaattisesti vajeisiin investointimäärissä ja kun ay-liike ja elinkeinoelämä keskenään vielä ottaa yhteen se johtaa myös vajeisiin työn kysynnässä eli palkkatyöpaikkojen määrissä.

        Jos tuota yo. tilannetta aletaan leipomaan työttömien syyksi väittäen että em. rakenteellisia ongelmia ei olekaan olemassa vaan työttömät ovatkin muuttuneet sosiaaliongelmaisiksi, niin jopas on Suomi ottamassa oikein aimo askeleen kohti DDR:ää jossa käytännössä työmarkkinoilla vallassa olevat alkaa määräämään muiden kansalaisten kohtalon kaikilla mahdollisilla tavoilla.


      • Anonyymi

        Miten väität että näkevät tilitiedot eivät ne tilejä pääse seuraamaan paitsi kun toimeentulotuessa kysyvät tiliotteet.


    • Anonyymi

      Kuntouttavaa työtoimintaa myös ketjutetaan 2-4 kuuukauden syklissä niin kauan kunnes Työtön löytää palkkatyötä tai muuten lopettaa kyseisen toiminnan. Karenssi tulee aina mikäli itse lopettaa kyseisen toiminnan.

      Eli mikäli kerran ihminen laitetaan Kuntouttavaan työtoimintaan niin mahdollisuudet tästä eroon pääsemiseksi ovat hyvin pienet.

      • Anonyymi

        Voi myös sairastua vakavasti ja saada sairaslomaa. Siihen auttaa pääsemään työnestotoimiston nuijien aiheuttama stressi.

        Elämme yhä pahenevassa neukkulassa, jossa on ryppäittäin kansan maksamia virkailijoita, joiden tehtävä on nujertaa kansalainen, nitistää hänen omanarvontuntonsa ja viedä hänen siihen asti normaali imagonsa työkykyisenä, osaavana kuntalaisena. Jos olette siihen manipuloitu, ja 'suostuitte' siihen painostuksen ja uhkailun ja köyhyytenne takia, koettakaa jaksaa valittaa kohtelustanne. Vaikkei sillä lopulta teidän kohdallanne olisi vaikutusta, ja vaikka saisitte valitukseenne copy-paste -päätöksen, jossa siteerataan vihollispuolen väittämiä, jäävät nuo valitukset kuitenkin kyseisten virkailijoiden 'uraa' samentamaan. Toisaalta saatamme olla menossa pahuutta kohti yhä kiihtyvällä vauhdilla, ja jossain vaiheessa noille ehkä aletaan jopa maksaa bonuksia valituksista, uhrien sairastumisista ja kuolemista. Jeesus tulee pian. Se on valtava lohtu uskoville!

        Tässä on yksi hyvä esitys nykyisestä maailmanmenosta: https://www.youtube.com/watch?v=4IyPCGKFa0k


    • Anonyymi

      Eli sinne joutuu vaikka on aktiivinen, itellä sama edessä , hyvät neuvot olisi poikaa , kuntouttavaan en enää lähde, pska paikkoja.

      • Anonyymi

        Kuntouttavaan ei kukaan joudu jollei jossain määrin itse ole edesauttanut asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntouttavaan ei kukaan joudu jollei jossain määrin itse ole edesauttanut asiaa.

        Kaikki iäkkäät sinne työnnetään tai yritetään.


    • Anonyymi

      TYP/MOPA asiakkuudesta kieltäytyminen Aktivointisuunnitelman tekemisestä jättämisestä seuraa aina automaattisesti 3kk karenssi.

      Tällöin on oikeutettu Toimeentulotukeen ellei ole omaisuutta ja tätä leikataan automaattisesti 40% kun ei suostu allekirjoittamaan Sosiaalitoimen kanssa "Suunnitelmaa itsenäisestä selviytymisestä" (sama asia kuin TYP/Mopa

      Toimeentulotukea voidaan lain mukaan leikata 40% kahden kuukauden ajan, tämän jälkeen laitonta ja tästä voi valittaa Aluehallintavirastoon

      Karenssilla uhkailevat toki jokaisessa tilanteessa ja ihminen yritetään näännyttää nälkään. Suomi on hyvinvointivaltio!

      • Anonyymi

        Onko -40% pska vielä voimassa? eli työmarkkituesta mikä on 538- 40€ millä vitulla tässä elää jättää kaikki laskut maksamatta, työmarkkituella pärjään ilman en.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko -40% pska vielä voimassa? eli työmarkkituesta mikä on 538- 40€ millä vitulla tässä elää jättää kaikki laskut maksamatta, työmarkkituella pärjään ilman en.

        Hölmöt luulee, että Lindströmin ja Sipilän tempaukset peruttiin, 200 miljoonan leikkauksilla maatalouden hyväksi lisättiin mijardilla sosiaalimenoja perskeon aikana.


    • "Milloin teille on tehty aktivointisuunnitelma"
      Ei millloinkaan vaikka olisi pitämyt, en kuitenkaan valita tässä tapauksessa virkanilkkien laiminlyönnistä kun syy laiminlyöntiin oli virkanilkkien rohkeuden puute.
      Kun kerroin että jos pakottavat kuntouttavaan työtoimintaan niin tavoitteenani on tuoda ilmi siinä ja sen toteuttamisessa ilmenevät laittomuudet niin virkanilkin naama meni norsunvitulle ja siitä ei sitten sen jälkeen mitään kuulunut kunnes taas muutaman vuoden päästä joku uusi virkanilkki alkoi puhua kuntouttavasta työtoiminnasta niin sitten edellä kerrottu kuvio toistui.
      Pitäkää puolenne virkanilkkien mielivaltaa vastaan ja pitäkää kiinni laillista oikeuksistanne ja toimikaa jos niitä loukataan. Vain tosihölmöt tanssii virkanilkkien pillin mukaan.

      • Anonyymi

        Itsekin olen sanonnut virkanilkeille suorat sanat Typistä ja kuntouttavasta työtoiminasta, nyt olen opiskellemassa.


      • Anonyymi

        Sinulla on vain käynyt hyvä tuuri että pääsit eläkkeelle, ennenkuin systeemiä alettiin muuttamaan pakolliseksi.

        Tietääkseni nämä systeemit oli aiemmin nimenomaan vapaaehtoisesti sovittavissa, kun puolestaan Sipilän hallituksen aikana ilmeisesti alettiin jo sanelemaan eikä työttömiltä enää tarvitse lupia tai hyväksyntöjä kysellä.

        Eli neuvoja antaessa kannattaa muistaa että tilanne mennyt vain huonommaksi.


    • Anonyymi

      Laki muistaakseni on että aktivointisuunnitelma/kuntouttava työtoiminta tehdään niille jotka olleet tietyn ajan (oliko 12kk) työttöminä tai saaneet tietyn ajan työttömyysturvaa, riippumatta siitä miten hyväkuntoinen olet ja vaikka kaikki asiat olisi muutenkin kunnossa. Ja niinkuin joku jo kertoikin, niin sitä tosiaan jatketaan vaikka vuosikymmeniä. Mitkään virkailijoiden uhmaamiset joillain "paljastusjutuilla" yms mitä luet täältä, on vain fantasia tarinoita.

    • Anonyymi

      Periaatteessa aktivointisuunnitelma pitäisi laatia siinä vaiheessa, kun on saanut työmarkkinatukea yli 180 päivää. Eli jos saa ensin 400 päivää ansiosidonnaista tai peruspäivärahaa, niin sen jälkeen saa olla vielä puoli vuotta rauhassa työmarkkinatuella. Jos sen sijaan saa työmarkkinatukea heti työttömyyden alussa, niin sitten aktivointi on edessä 6 kk:n jälkeen, ja jos saa toimeentulotukea, niin aktivointi voi olla edessä jo 4 kk:n työttömyyden jälkeen.

      Käytännössä aktivointi tulee useimmiten eteen vasta sitten, kun kunnan sakkomaksut alkavat, eli on saanut yli 300 pv työmarkkinatukea.

      • Anonyymi

        Tuttava oli aikoinaan aktivointisuunnitelman teossa, ei ollut allekirjoittanut mitää, eikä kuulema ollut kukaan edes pyytänyt mitään allekirjoitusta, hälle tuli sitten karessi kun ei noudattanut suunnitelmaa. Olivat kuulema sanoneet ettei nykyään enää tarvita allekirjoitusta :D


    • Anonyymi

      3kk välein T. Simputtajat

    • Anonyymi

      Muistakaa tämä laki (lainaus THL:n sivuilta):

      "Aktivointisuunnitelma täytyy tehdä työttömälle 25 vuotta täyttäneelle asiakkaalle, jolle on laadittu työllistymissuunnitelma ja joka on saanut työttömyysetuutta vähintään 500 päivältä".

      Eli ennen kuin on saanut 500 maksupäivää, niin ei ole millään tavalla velvollinen osallistumaan tuohon. Tällainen maininta riittää. Kuntahan alkaa usein ehdottelemaan tuota "aktivointia" (perusteettomasti) jo ennen 300 päivää.

      • Anonyymi

        Tämäpä on hyvä tietää!
        Osaako joku sanoa, miten jos on ollut vuosia sitten työttömänä ja nyt sitten uudestaan jonkin aikaa niin, että yhteensä, koko elämän aikana, täyttyy ne 500 päivää? Pitääkö, lain mukaan, niiden 500 maksupäivän olla yhtäjaksoisia, vai?

        Entä sellainen tilanne, jos on ollut (tai tulee olemaan) osa-aikaistyöttömänä, saanut soviteltua päivärahaa kassalta ja tehnyt töitä joitain tunteja viikossa. Lasketaanko jokainen päivä, josta on saanut tuota työttömyysetuutta, riippumatta siitä oliko silloin samalla osa-aikaisesti töissä?

        Kiitos kokemusperäisistä tiedoista jo etukäteen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämäpä on hyvä tietää!
        Osaako joku sanoa, miten jos on ollut vuosia sitten työttömänä ja nyt sitten uudestaan jonkin aikaa niin, että yhteensä, koko elämän aikana, täyttyy ne 500 päivää? Pitääkö, lain mukaan, niiden 500 maksupäivän olla yhtäjaksoisia, vai?

        Entä sellainen tilanne, jos on ollut (tai tulee olemaan) osa-aikaistyöttömänä, saanut soviteltua päivärahaa kassalta ja tehnyt töitä joitain tunteja viikossa. Lasketaanko jokainen päivä, josta on saanut tuota työttömyysetuutta, riippumatta siitä oliko silloin samalla osa-aikaisesti töissä?

        Kiitos kokemusperäisistä tiedoista jo etukäteen!

        Aktivointisuunnitelma on tie holhoamiseen ja pakkotyöhön, toki jokainen käyttää itse järkeään, allekirjoittaako suunnitelmaa ja millaisen suunnitelman allekirjoittaa.

        Suunnitelmaa ei voida sanella, se on tehtävä yhteistyössä. Jos yhteistyötä ei löydy te-toimistosta, minkäs sille sitten voi?

        Teitpä miten tahansa, väkinäinen vääntö asiasta tulee, ja kannattaa varautua leikattuun toimeentulotukeen joka tapauksessa.

        Tämmöinen on tämä Suomalainen systeemi, jonka on porvarihallitukset viimeisimpänä Sipilän johdolla saaneet Suomeen aikaan, ja nyt olisi aika heittää roskakoriin koko roska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aktivointisuunnitelma on tie holhoamiseen ja pakkotyöhön, toki jokainen käyttää itse järkeään, allekirjoittaako suunnitelmaa ja millaisen suunnitelman allekirjoittaa.

        Suunnitelmaa ei voida sanella, se on tehtävä yhteistyössä. Jos yhteistyötä ei löydy te-toimistosta, minkäs sille sitten voi?

        Teitpä miten tahansa, väkinäinen vääntö asiasta tulee, ja kannattaa varautua leikattuun toimeentulotukeen joka tapauksessa.

        Tämmöinen on tämä Suomalainen systeemi, jonka on porvarihallitukset viimeisimpänä Sipilän johdolla saaneet Suomeen aikaan, ja nyt olisi aika heittää roskakoriin koko roska.

        Tokihan selvität myös asian, että oletko elämänhallintongelmainen tai vajaatyökykyinen, johon em. suunnitelmaan väänneltävät asiatkin perustuu. Jos allekirjoitat, olet siis samaa mieltä että olet elämänhallintaongelmainen ja/tai vajaatyökykyinen.

        Ihan kaikki eivät syyllistä itseään omalla todistuksellaan.


      • Anonyymi

        Osaisiko joku neuvoa kahden yllä mainitun, 500pv:ään liittyvään, kysymyksen kanssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaisiko joku neuvoa kahden yllä mainitun, 500pv:ään liittyvään, kysymyksen kanssa?

        Luultavasti monikaan ei osaa vastata, koska asiassa on paljon mielivaltaa ja tulkinnanvaraisuuksia, joten lopputuloksetkin voi sitten olla melkein mitä tahansa.

        Myös aktivointisuunnitelman sisällöksi yritetään saada jokseenkin väkisin sellaista, mikä perustuu siihen että olet vajaatyökykyinen tai elämänhallintaongelmainen tai muuta vastaavaa, ja eduskunnan oikeusasiamieskin on tältä keväältä varsin selkeästi lausunut että te-toimistolla ei ole oikeuksia tehdä sellaisia päätelmiä.

        Eli, mitä enemmän tuota lainsäädäntöä luet, sitä enemmän sinua johdetaan harhaan sen yksinkertaisen perusasian kanssa, että koko lainsäädäntöä ei edes pitäisi noudattaa jos olet sitä mieltä että olet työkykyinen ja elämänhallinta kunnossa.

        Neuvoja vaikea antaa koska kaikki tulkinnanvaraista, ainoa neuvo jonka uskallan antaa on se että lue eduskunnan oikeusasiamiehen lausunnot ajatuksella ja pohdi sitten haluatko tuohon pyörittelyyn tai et, ja pystytkö tulemaan toimeen pelkällä toimeentulotuella jos siihen olet oikeutettu. Näistä asioista saa riitaa aikaan aivan miten tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti monikaan ei osaa vastata, koska asiassa on paljon mielivaltaa ja tulkinnanvaraisuuksia, joten lopputuloksetkin voi sitten olla melkein mitä tahansa.

        Myös aktivointisuunnitelman sisällöksi yritetään saada jokseenkin väkisin sellaista, mikä perustuu siihen että olet vajaatyökykyinen tai elämänhallintaongelmainen tai muuta vastaavaa, ja eduskunnan oikeusasiamieskin on tältä keväältä varsin selkeästi lausunut että te-toimistolla ei ole oikeuksia tehdä sellaisia päätelmiä.

        Eli, mitä enemmän tuota lainsäädäntöä luet, sitä enemmän sinua johdetaan harhaan sen yksinkertaisen perusasian kanssa, että koko lainsäädäntöä ei edes pitäisi noudattaa jos olet sitä mieltä että olet työkykyinen ja elämänhallinta kunnossa.

        Neuvoja vaikea antaa koska kaikki tulkinnanvaraista, ainoa neuvo jonka uskallan antaa on se että lue eduskunnan oikeusasiamiehen lausunnot ajatuksella ja pohdi sitten haluatko tuohon pyörittelyyn tai et, ja pystytkö tulemaan toimeen pelkällä toimeentulotuella jos siihen olet oikeutettu. Näistä asioista saa riitaa aikaan aivan miten tahansa.

        Kiitos vastauksesta.

        Luulisin kuitenkin, että tämä laissa kirjattu "500 maksupäivä yli 25 vuotiaille" rajapyykki on varsin yksiselitteinen ja siitä on useilla lukijoilla omakohtaisia kokemuksia.

        Pitääkö niiden (aktivointisuunnitelmaan velvoittavaan) 500 maksupäivän olla yhtäjaksoisia, vai nollaantuuko "laskuri" kun on ollut palkkatöissä/yrittäjänä?
        Entä jos on saanut soviteltua päivärahaa (ollut osa-aikaisesti töissä), lasketaanko kuitenkin ne etuuden maksupäiviksi, tuota kestoa arvioitaessa? Kokemuksia?

        Asiaan vain vähän perehtyneenä sanoisin kuitenkin, että aktivointisuunnitelma (ja kaiken viranomaisasioinnin tapauksessa) kannattaa kylmänviileästi keskittyä niihin muutamiin selkeihin määräyksiin/lakipykäliin, hallintaoikeuden päätöksiin yms. Ärtymys, katkeruus ja vastaavat tunteet sekä kärkäs ennakkoasenne sumentaa järkiajattelun ja siten vaikuttaa lopputulokseen ei-halutulla tavalla.

        Luin muualta, että itse aktivointitapaamista voi ohjata haluttuun/järkevään "Hakee palkkatyötä normaalisti"- suuntaan, kun ottaa mukaan oman tulostetun suunnitelman ja antaa sen virkailijalle. Sen laatii valmiiksi ennakkoon, mahdollisimman selkeästi ja kattavasti. Siitä ei tosiaan ole varmastikaan haittaa. Kun taas "lähden riitelemään kyykyttävien virkanilkkien kanssa!"- ennakkoasenne ei todennäköisesti auta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Luulisin kuitenkin, että tämä laissa kirjattu "500 maksupäivä yli 25 vuotiaille" rajapyykki on varsin yksiselitteinen ja siitä on useilla lukijoilla omakohtaisia kokemuksia.

        Pitääkö niiden (aktivointisuunnitelmaan velvoittavaan) 500 maksupäivän olla yhtäjaksoisia, vai nollaantuuko "laskuri" kun on ollut palkkatöissä/yrittäjänä?
        Entä jos on saanut soviteltua päivärahaa (ollut osa-aikaisesti töissä), lasketaanko kuitenkin ne etuuden maksupäiviksi, tuota kestoa arvioitaessa? Kokemuksia?

        Asiaan vain vähän perehtyneenä sanoisin kuitenkin, että aktivointisuunnitelma (ja kaiken viranomaisasioinnin tapauksessa) kannattaa kylmänviileästi keskittyä niihin muutamiin selkeihin määräyksiin/lakipykäliin, hallintaoikeuden päätöksiin yms. Ärtymys, katkeruus ja vastaavat tunteet sekä kärkäs ennakkoasenne sumentaa järkiajattelun ja siten vaikuttaa lopputulokseen ei-halutulla tavalla.

        Luin muualta, että itse aktivointitapaamista voi ohjata haluttuun/järkevään "Hakee palkkatyötä normaalisti"- suuntaan, kun ottaa mukaan oman tulostetun suunnitelman ja antaa sen virkailijalle. Sen laatii valmiiksi ennakkoon, mahdollisimman selkeästi ja kattavasti. Siitä ei tosiaan ole varmastikaan haittaa. Kun taas "lähden riitelemään kyykyttävien virkanilkkien kanssa!"- ennakkoasenne ei todennäköisesti auta.

        "Luin muualta, että itse aktivointitapaamista voi ohjata haluttuun/järkevään "Hakee palkkatyötä normaalisti"- suuntaan, kun ottaa mukaan oman tulostetun suunnitelman ja antaa sen virkailijalle."

        Tuohon en luottaisi liikaa, se riippuu paljolti siitä miten viranomainen haluaa veivata asian kanssa. Mutta asian kanssa olet mielestäni täsmälleen oikeassa ja juuri noin tekisin itsekin, lisäisin tuohon vielä sen että ei ole sosiaalipalveluille tarvetta (koska et ole esim. elämänhallintaongelmainen) ja että et ota osaa esim. kuntouttavaan työtoimintaan (joka on sosiaalipalvelu).

        Te-toimiston tehtävä on näyttää toteen se että olet elämänhallintaongelmainen tai vajaatyökykyinen. Jos itse kiistät asian niin siinä voi tulla aika paljon näyttöpainetta.

        Kyllä ne sieltä säännöistään jonkun karenssiperusteen löytää ihan varmasti, mutta olisi ainakin hyvä että jokainen joka ei tähän pyörittelyyn suostu, tekisi ainakin asiasta jonkinlaisen valituksen jotta em. systeemi voidaan lopulta lakiteitse laittaa nurin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Luin muualta, että itse aktivointitapaamista voi ohjata haluttuun/järkevään "Hakee palkkatyötä normaalisti"- suuntaan, kun ottaa mukaan oman tulostetun suunnitelman ja antaa sen virkailijalle."

        Tuohon en luottaisi liikaa, se riippuu paljolti siitä miten viranomainen haluaa veivata asian kanssa. Mutta asian kanssa olet mielestäni täsmälleen oikeassa ja juuri noin tekisin itsekin, lisäisin tuohon vielä sen että ei ole sosiaalipalveluille tarvetta (koska et ole esim. elämänhallintaongelmainen) ja että et ota osaa esim. kuntouttavaan työtoimintaan (joka on sosiaalipalvelu).

        Te-toimiston tehtävä on näyttää toteen se että olet elämänhallintaongelmainen tai vajaatyökykyinen. Jos itse kiistät asian niin siinä voi tulla aika paljon näyttöpainetta.

        Kyllä ne sieltä säännöistään jonkun karenssiperusteen löytää ihan varmasti, mutta olisi ainakin hyvä että jokainen joka ei tähän pyörittelyyn suostu, tekisi ainakin asiasta jonkinlaisen valituksen jotta em. systeemi voidaan lopulta lakiteitse laittaa nurin.

        Kiitos näistä, pitänee ottaa huomioon!

        Osaisiko joku ottaa kokemusperäisesti kantaa tuohon:

        Pitääkö niiden (aktivointisuunnitelmaan velvoittavaan) 500 maksupäivän olla yhtäjaksoisia, vai nollaantuuko "laskuri" kun on ollut palkkatöissä/yrittäjänä?
        Entä jos on saanut soviteltua päivärahaa (ollut osa-aikaisesti töissä), lasketaanko kuitenkin ne etuuden maksupäiviksi, tuota kestoa arvioitaessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos näistä, pitänee ottaa huomioon!

        Osaisiko joku ottaa kokemusperäisesti kantaa tuohon:

        Pitääkö niiden (aktivointisuunnitelmaan velvoittavaan) 500 maksupäivän olla yhtäjaksoisia, vai nollaantuuko "laskuri" kun on ollut palkkatöissä/yrittäjänä?
        Entä jos on saanut soviteltua päivärahaa (ollut osa-aikaisesti töissä), lasketaanko kuitenkin ne etuuden maksupäiviksi, tuota kestoa arvioitaessa?

        >>Pitääkö niiden (aktivointisuunnitelmaan velvoittavaan) 500 maksupäivän olla yhtäjaksoisia, vai nollaantuuko "laskuri" kun on ollut palkkatöissä/yrittäjänä?<<

        Nollaantuu siinä tapauksessa, jos työssäoloehto on täyttynyt palkkatöissä. Silloinhan olet oikeutettu taas 400 pv ansiosidonnaiseen (jos kuulut kassaan).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>Pitääkö niiden (aktivointisuunnitelmaan velvoittavaan) 500 maksupäivän olla yhtäjaksoisia, vai nollaantuuko "laskuri" kun on ollut palkkatöissä/yrittäjänä?<<

        Nollaantuu siinä tapauksessa, jos työssäoloehto on täyttynyt palkkatöissä. Silloinhan olet oikeutettu taas 400 pv ansiosidonnaiseen (jos kuulut kassaan).

        Kiitos. Entä jos on ollut useamman vuoden yrittäjänä (eikä kuulunut kassaan), nollaantuuko silloin? En löydä mistää virallista kantaa tähän.
        Jos järjellä miettii, niin eihän sitä, viranomaisten näkökulmasta "passivoituneen" henkilön, aktivointia tarvita, jos henkilö on ihan vasta ollut useita vuosia yrittäjän töissä. Mitä väliä sillä on, että kauan kauan sitten henkilö on ollut pitkän ajan työttömänä...eihän se ole tämän hetken "passivoitumista". Mutta tosiaan, ei löydy mitään virallista perustaa tälle... Osaisikohan joku auttaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaisiko joku neuvoa kahden yllä mainitun, 500pv:ään liittyvään, kysymyksen kanssa?

        Tuo laki on vanhentunut ja muutettu aikoja sitten eli ei ole mitään 500 päivää toki tuosta voi unta nähdä.
        Se on noin vuosi työmarkkinatuella ja pykälä löytyy.


    • Kohta kymmenen vuotta työttömänä ja onneksi 👍🙏
      Tilastojen hännillä, sen verran syrjäytynyt jo 😹

    • Anonyymi

      Kaikki aktivointisuunitelmat/päivittämiset voi haastattelut/kuulustelut suorittaa etänä ja onkin suositeltava jopa välttämätöntä näin koronan epidemian aikana etähaastattelu. Ei ole mitenkään perusteltavaa asiakasta fyysisesti pakottaa joukkoliikennevälineisiin koronan ottaessaan yhä suuremmissa määrin otetta kansankeskuudessa. Kaikki fyysisesti pakotetut tapaamiset ovat nyt kiusaamista ja altistamista epidemialle ja sitä kautta koronan laajemmalle levinnäisyydelle.

      • Anonyymi

        Etänä (puhelimen kautta) ei mielestäni kannata hoitaa tuota viheliäistä hommaa virkailijoiden kanssa. Silloin helposti saattaa vahingossa suostua vaikka ja mihin. Ehdottomasti paikan päälle, oman suunnitelman kanssa, heidän papereita lukemaan ja lakipykäliä esittämään.


    • Anonyymi

      Jos on yli 4 tuntia viikossa osa-aikatöissä, niin silloin poistuu TE-toimiston "työtön" listalta ja ei ilmeisesti joudu menemään aktivointisuunnitelmatapaamisiin - mutta pysyy aktivointisuunnitelman "odotuslistalla"?

      Jos taas on yli 18h viikossa töissä, niin silloin käsittääkseni poistu myös aktivointisuunntelman "odotuslistalta", kun alkaa kerryttämään jo niitä työssäkävijän päiviä.

      Muiden tämän hetken tietoja tähän liittyen?

      • Anonyymi

        Systeemi on rakennettu täyteen suunnitelmia:

        Työllistymissuunnitelma jonka tarkoitus on se että työtön kertoo mitä suunnitelmia työhön ja työllistymiseen liittyen on, ja jota te-toimisto yrittää työttömän valppauden herpaantuessa sotkea avoimen valtakirjan suuntaan niin että työttömän valinnat ei toteudu lähellekään. Työllistymissuunnitelmaan yritetään tunkea ilmaista työtä monella eri nimikkeellä, työkokeilua, työharjoittelua, milloin mitäkin, nimiä on varmaan monia.

        Jos te-toimisto ei pääse tunkemaan työllistymissuunnitelmaan mitä haluaa sitten aletaan vääntämään aktivointisuunnitelmaan. Aktivointisuunnitelmaan yritetään jälleen tunkea ilmaista työtä kuntouttavaa työtoimintaa työkokeilua työharjoittelua milloin mitäkin nimiä on monia ottakaa selvää.

        Jos aktivointisuunnitelmakaan ei käy sitten työnnetään työtön toimeentulotuen varaan ja sitten ilmeisesti alkaa sosiaalitoimisto kyselemään "itsenäisen selviytymisen suunnitelmaa" tmv. ja jälleen kerran yritetään kaikin keinoin tunkea joukkoon ilmaista työtä, kuntouttavaa työtoimintaa ja muuta vastaavaa, nimiä on monia ja niitä varmaan keksitään koko ajan lisää.

        Lisäksi kuntouttavaa työtoimintaa ja ilmaistyötä ja kaikkea muuta vastaavaa talkoota yritetään kaikin keinoin sotkea mukaan myös infotilaisuuksissa, jälleen joku paperi johon vaaditaan allekirjoitusta ja taas on joukossa joku ilmaistyö.

        Suomessa vauhti vain kiihtynyt näissä systeemeissä, ennustan että lopputulos tulee olemaan isot määrät kansaa kokonaan ulkona työmarkkinoilta ja jossain vaiheessa alkaa tilanteesta tulemaan myös oikeudenkäyntejä ja kansainvälistä julkisuutta kuinka Suomessa valtaryhmät väkisin työntää kansaa kaikenlaisten semanttisten valheiden avulla käytännössä pakkotyöhön.

        Hullunkurista on, että SINUA palvellaan, kun SINÄ teet työtä ilman palkkaa rangaistuksen uhalla, vaikkapa jätteitä lajittelemassa jossain. Näin on sana "palvelu" myös käännetty täysin valheelliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Systeemi on rakennettu täyteen suunnitelmia:

        Työllistymissuunnitelma jonka tarkoitus on se että työtön kertoo mitä suunnitelmia työhön ja työllistymiseen liittyen on, ja jota te-toimisto yrittää työttömän valppauden herpaantuessa sotkea avoimen valtakirjan suuntaan niin että työttömän valinnat ei toteudu lähellekään. Työllistymissuunnitelmaan yritetään tunkea ilmaista työtä monella eri nimikkeellä, työkokeilua, työharjoittelua, milloin mitäkin, nimiä on varmaan monia.

        Jos te-toimisto ei pääse tunkemaan työllistymissuunnitelmaan mitä haluaa sitten aletaan vääntämään aktivointisuunnitelmaan. Aktivointisuunnitelmaan yritetään jälleen tunkea ilmaista työtä kuntouttavaa työtoimintaa työkokeilua työharjoittelua milloin mitäkin nimiä on monia ottakaa selvää.

        Jos aktivointisuunnitelmakaan ei käy sitten työnnetään työtön toimeentulotuen varaan ja sitten ilmeisesti alkaa sosiaalitoimisto kyselemään "itsenäisen selviytymisen suunnitelmaa" tmv. ja jälleen kerran yritetään kaikin keinoin tunkea joukkoon ilmaista työtä, kuntouttavaa työtoimintaa ja muuta vastaavaa, nimiä on monia ja niitä varmaan keksitään koko ajan lisää.

        Lisäksi kuntouttavaa työtoimintaa ja ilmaistyötä ja kaikkea muuta vastaavaa talkoota yritetään kaikin keinoin sotkea mukaan myös infotilaisuuksissa, jälleen joku paperi johon vaaditaan allekirjoitusta ja taas on joukossa joku ilmaistyö.

        Suomessa vauhti vain kiihtynyt näissä systeemeissä, ennustan että lopputulos tulee olemaan isot määrät kansaa kokonaan ulkona työmarkkinoilta ja jossain vaiheessa alkaa tilanteesta tulemaan myös oikeudenkäyntejä ja kansainvälistä julkisuutta kuinka Suomessa valtaryhmät väkisin työntää kansaa kaikenlaisten semanttisten valheiden avulla käytännössä pakkotyöhön.

        Hullunkurista on, että SINUA palvellaan, kun SINÄ teet työtä ilman palkkaa rangaistuksen uhalla, vaikkapa jätteitä lajittelemassa jossain. Näin on sana "palvelu" myös käännetty täysin valheelliseksi.

        Ja arvata saattaa, että kunnasta riippuen, systeemi on lisäksi tehty sosiaalipalvelujen suuntaan niin, että jos ei ilmaistyö kelpaa, sitten alkaa sosiaalitoimisto aktivoitumaan ja aletaan hakemaan työttömästä jotakin vikaa jonka perusteella julistetaan holhottavaksi.

        Tästä on olemassa ihan oikeakin esimerkki, muistaakseni viime tai toissa vuodelta, joku pitkäaikaistyötön laitettiin holhoukseen, maistraatilta tullut työttömälle ilmoitus, johon maistraattikin totesi että "ei näin". Löytyy netistä googlailemalla helposti, ja asiasta myös tehtiin muistaakseni kunnianloukkaussyyte ja oliko jokin toinen virkarikos tms juttu myös, löytynee verkosta tarkemmin.

        Tämmöinen maa on Suomi, kun tätä on rakenneltu nyt 10 vuotta porvarijohdolla ja demarit mukana, eli sinne meni roskakoriin koko ajatus vapaasta maasta kun valtaryhmät päätti alkaa tuhoamaan elinmahdollisuudet muilta ja kaupanpäälle jopa DDR kaltainen vainoaminen. Ehkä tämä oikaistaan tai sitten ei, sitä ei tiedä mutta nykyisen hallituksen luulisi ainakin olevan varsin hyvin tietoinen että tämä on väärä suunta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja arvata saattaa, että kunnasta riippuen, systeemi on lisäksi tehty sosiaalipalvelujen suuntaan niin, että jos ei ilmaistyö kelpaa, sitten alkaa sosiaalitoimisto aktivoitumaan ja aletaan hakemaan työttömästä jotakin vikaa jonka perusteella julistetaan holhottavaksi.

        Tästä on olemassa ihan oikeakin esimerkki, muistaakseni viime tai toissa vuodelta, joku pitkäaikaistyötön laitettiin holhoukseen, maistraatilta tullut työttömälle ilmoitus, johon maistraattikin totesi että "ei näin". Löytyy netistä googlailemalla helposti, ja asiasta myös tehtiin muistaakseni kunnianloukkaussyyte ja oliko jokin toinen virkarikos tms juttu myös, löytynee verkosta tarkemmin.

        Tämmöinen maa on Suomi, kun tätä on rakenneltu nyt 10 vuotta porvarijohdolla ja demarit mukana, eli sinne meni roskakoriin koko ajatus vapaasta maasta kun valtaryhmät päätti alkaa tuhoamaan elinmahdollisuudet muilta ja kaupanpäälle jopa DDR kaltainen vainoaminen. Ehkä tämä oikaistaan tai sitten ei, sitä ei tiedä mutta nykyisen hallituksen luulisi ainakin olevan varsin hyvin tietoinen että tämä on väärä suunta.

        Monia lukijoita varmasti hyödyttäisi se, että keskusteluissa olisi lyhyesti ja konkreettisesti faktoja, lakipykäliä yms. ja tuoreita kokemuksia näistä. Tällä, jos millä, on mahdollisuus pärjätä ja saada haluamansa lopputulos viranomaisten kanssa, huom. mahdollisuus. Pitkä, itseään toistuva, ympäripyöreä tunnepitoinen avautuminen ei hyödytä ketään. Kysyisin uudestaan:

        1. Jos on yli 4 tuntia viikossa osa-aikatöissä, niin silloin poistuu TE-toimiston "työtön" listalta ja ei ilmeisesti joudu menemään aktivointisuunnitelmatapaamisiin - mutta pysyy aktivointisuunnitelman "odotuslistalla"?
        2. Jos taas on yli 18h viikossa töissä, niin silloin käsittääkseni poistu myös aktivointisuunntelman "odotuslistalta", kun alkaa kerryttämään jo niitä työssäkävijän päiviä.

        Muiden tämän hetken tietoja tähän liittyen? Pysytäänkö konkreettisissa faktoissa ja kokemuksissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monia lukijoita varmasti hyödyttäisi se, että keskusteluissa olisi lyhyesti ja konkreettisesti faktoja, lakipykäliä yms. ja tuoreita kokemuksia näistä. Tällä, jos millä, on mahdollisuus pärjätä ja saada haluamansa lopputulos viranomaisten kanssa, huom. mahdollisuus. Pitkä, itseään toistuva, ympäripyöreä tunnepitoinen avautuminen ei hyödytä ketään. Kysyisin uudestaan:

        1. Jos on yli 4 tuntia viikossa osa-aikatöissä, niin silloin poistuu TE-toimiston "työtön" listalta ja ei ilmeisesti joudu menemään aktivointisuunnitelmatapaamisiin - mutta pysyy aktivointisuunnitelman "odotuslistalla"?
        2. Jos taas on yli 18h viikossa töissä, niin silloin käsittääkseni poistu myös aktivointisuunntelman "odotuslistalta", kun alkaa kerryttämään jo niitä työssäkävijän päiviä.

        Muiden tämän hetken tietoja tähän liittyen? Pysytäänkö konkreettisissa faktoissa ja kokemuksissa?

        Kyllä, käsittääkseni nämä >4h ja >18h viikottaisen työajan rajapyykit menee TE-toimiston silmissä juuri näin. Ainakin täällä Pohjois-Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, käsittääkseni nämä >4h ja >18h viikottaisen työajan rajapyykit menee TE-toimiston silmissä juuri näin. Ainakin täällä Pohjois-Suomessa.

        Edelleenkin, kuntouttava työtoiminta on sosiaalipalvelua ja se on oikeus eikä velvollisuus.

        Jos haluat sinne mennä se on toki oma valinta, mutta te-toimistolla ei ole lakiin perustuvaa oikeutta alkaa määrittelemään asiakastaan esim. elämänhallintaongelmaiseksi tai vajaatyökykyiseksi esim. työttömyysajan pituuden perusteella.

        Asiasta lisää eduskunnan oikeusasiamiehen lausunnosta, muistaakseni toukokuulta 2020.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin, kuntouttava työtoiminta on sosiaalipalvelua ja se on oikeus eikä velvollisuus.

        Jos haluat sinne mennä se on toki oma valinta, mutta te-toimistolla ei ole lakiin perustuvaa oikeutta alkaa määrittelemään asiakastaan esim. elämänhallintaongelmaiseksi tai vajaatyökykyiseksi esim. työttömyysajan pituuden perusteella.

        Asiasta lisää eduskunnan oikeusasiamiehen lausunnosta, muistaakseni toukokuulta 2020.

        Siis, sinä itse kiistät olevasi kuntouttavan työtoiminnan tarpeessa. Te-toimisto saa sitten ihan vapaasti yrittää todistaa toisin, mutta laissa edelleenkin edellytetään yhtämielisyyttä asiasta.

        Se on sitten toinen tilanne jos kokee että asia on hyvä juttu, voihan se olla jossain kunnissa järjestetty ihan hyvinkin mutta jokaisen työttömän pitää itse ottaa asiasta selvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monia lukijoita varmasti hyödyttäisi se, että keskusteluissa olisi lyhyesti ja konkreettisesti faktoja, lakipykäliä yms. ja tuoreita kokemuksia näistä. Tällä, jos millä, on mahdollisuus pärjätä ja saada haluamansa lopputulos viranomaisten kanssa, huom. mahdollisuus. Pitkä, itseään toistuva, ympäripyöreä tunnepitoinen avautuminen ei hyödytä ketään. Kysyisin uudestaan:

        1. Jos on yli 4 tuntia viikossa osa-aikatöissä, niin silloin poistuu TE-toimiston "työtön" listalta ja ei ilmeisesti joudu menemään aktivointisuunnitelmatapaamisiin - mutta pysyy aktivointisuunnitelman "odotuslistalla"?
        2. Jos taas on yli 18h viikossa töissä, niin silloin käsittääkseni poistu myös aktivointisuunntelman "odotuslistalta", kun alkaa kerryttämään jo niitä työssäkävijän päiviä.

        Muiden tämän hetken tietoja tähän liittyen? Pysytäänkö konkreettisissa faktoissa ja kokemuksissa?

        >>1. Jos on yli 4 tuntia viikossa osa-aikatöissä, niin silloin poistuu TE-toimiston "työtön" listalta ja ei ilmeisesti joudu menemään aktivointisuunnitelmatapaamisiin - mutta pysyy aktivointisuunnitelman "odotuslistalla"?>>

        Osittain oikein.

        Jos tekee vähintään 4 viikkotuntia, on työkkärin kirjoissa tilastollisesti työllinen, eikä tule esim. määräaikaishaastatteluita tms. Jos on saanut työmarkkinatukea niin kauan, että kunnalla alkavat sakkomaksut juosta, saattaa edessä olla nakitus aktivointisuunnitelman tekoon ja esim. kuntouttavaan työtoimintaan, jos työtunteja on kovin vähän (vaikka 4h/vko tulisikin täyteen).

        Tuossa on käytännön esimerkki. Tapaus on vuodelta 2017, mutta sama käytäntö jatkuu:

        https://www.aamulehti.fi/a/24310467

        >>2. Jos taas on yli 18h viikossa töissä, niin silloin käsittääkseni poistu myös aktivointisuunntelman "odotuslistalta", kun alkaa kerryttämään jo niitä työssäkävijän päiviä.<<

        18h/vko on työttömän kannalta merkittävämpi raja.

        Työssäoloehto alkaa kertyä, kun on vähintään 18 tuntia viikossa töissä. "Odotuslistalta" poistuu virallisesti vasta, kun työssäoloehto on tullut täyteen ja alkaa saamaan ansiosidonnaista tai peruspäivärahaa työmarkkinatuen sijasta. Käytännössä työkkäri ei kuitenkaan nakita esim. kuntouttavaan tai mihinkään muuallekaan, jos viikottaisia työtunteja on niin paljon, että työssäoloehto kertyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin, kuntouttava työtoiminta on sosiaalipalvelua ja se on oikeus eikä velvollisuus.

        Jos haluat sinne mennä se on toki oma valinta, mutta te-toimistolla ei ole lakiin perustuvaa oikeutta alkaa määrittelemään asiakastaan esim. elämänhallintaongelmaiseksi tai vajaatyökykyiseksi esim. työttömyysajan pituuden perusteella.

        Asiasta lisää eduskunnan oikeusasiamiehen lausunnosta, muistaakseni toukokuulta 2020.

        Tässä taitaa olla mainitsemasi lausunto:
        https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/5797/2018
        Kylläkin vuodenlta 2018. Olennaisin osa, jota voi sitten lukea virkailijoille:

        "Sopivien julkisten työvoimapalvelujen puute ei ole riittävä peruste ohjata henkilö kuntouttavaan työtoimintaan. Myöskään pelkästään se seikka, että työttömyys tai työmarkkinatuen maksaminen on jatkunut pitkään ei oikeuta päättelemään, että henkilöllä olisi työ- ja toimintakyvyn asettamia rajoituksia. Jos henkilö on työttömyysetuuden menettämisen uhalla velvoitettu osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan vastoin palvelutarvettaan, työtoimintaan ohjaamisessa on kysymys hyvän hallinnon oikeusperiaatteiden (tarkoitussidonnaisuuden periaate ja objektiviteettiperiaate) vastaisesta menettelystä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>1. Jos on yli 4 tuntia viikossa osa-aikatöissä, niin silloin poistuu TE-toimiston "työtön" listalta ja ei ilmeisesti joudu menemään aktivointisuunnitelmatapaamisiin - mutta pysyy aktivointisuunnitelman "odotuslistalla"?>>

        Osittain oikein.

        Jos tekee vähintään 4 viikkotuntia, on työkkärin kirjoissa tilastollisesti työllinen, eikä tule esim. määräaikaishaastatteluita tms. Jos on saanut työmarkkinatukea niin kauan, että kunnalla alkavat sakkomaksut juosta, saattaa edessä olla nakitus aktivointisuunnitelman tekoon ja esim. kuntouttavaan työtoimintaan, jos työtunteja on kovin vähän (vaikka 4h/vko tulisikin täyteen).

        Tuossa on käytännön esimerkki. Tapaus on vuodelta 2017, mutta sama käytäntö jatkuu:

        https://www.aamulehti.fi/a/24310467

        >>2. Jos taas on yli 18h viikossa töissä, niin silloin käsittääkseni poistu myös aktivointisuunntelman "odotuslistalta", kun alkaa kerryttämään jo niitä työssäkävijän päiviä.<<

        18h/vko on työttömän kannalta merkittävämpi raja.

        Työssäoloehto alkaa kertyä, kun on vähintään 18 tuntia viikossa töissä. "Odotuslistalta" poistuu virallisesti vasta, kun työssäoloehto on tullut täyteen ja alkaa saamaan ansiosidonnaista tai peruspäivärahaa työmarkkinatuen sijasta. Käytännössä työkkäri ei kuitenkaan nakita esim. kuntouttavaan tai mihinkään muuallekaan, jos viikottaisia työtunteja on niin paljon, että työssäoloehto kertyy.

        Nyt on konkreettista ja todella hyödyllistä tietoa, kiitos paljon! Toivottavasti mahdollisimman moni lukee tämän ja hyötyy tästä. Eipä näitä missään te-toimiston ohjeissa tai tapaamisissa (kysymättä) kerrota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä taitaa olla mainitsemasi lausunto:
        https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/5797/2018
        Kylläkin vuodenlta 2018. Olennaisin osa, jota voi sitten lukea virkailijoille:

        "Sopivien julkisten työvoimapalvelujen puute ei ole riittävä peruste ohjata henkilö kuntouttavaan työtoimintaan. Myöskään pelkästään se seikka, että työttömyys tai työmarkkinatuen maksaminen on jatkunut pitkään ei oikeuta päättelemään, että henkilöllä olisi työ- ja toimintakyvyn asettamia rajoituksia. Jos henkilö on työttömyysetuuden menettämisen uhalla velvoitettu osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan vastoin palvelutarvettaan, työtoimintaan ohjaamisessa on kysymys hyvän hallinnon oikeusperiaatteiden (tarkoitussidonnaisuuden periaate ja objektiviteettiperiaate) vastaisesta menettelystä."

        Työvoimapalvelujen sisältö on myös asia, jossa nämä varsinaiset ongelmat on. Otsikkotasollahan sana "palvelu" sinällään tarkoittaa sanakirjankin mukaan jotain, mutta TE-toimiston käytössä sanaa "palvelu" käytetään helposti muuhunkin. Kyse on siis siitä "patistamisesta" "taluttamisesta" yms. eli käytännössä painostustoimista, joita on kovin vaikea nähdä sellaisena mitä sana "palvelu" tarkoittaa.

        Ohessa lainaus "taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen" teksteistä, jonka Suomikin on ratifioiunut ja saattanut voimaan vuonna 1976:

        "6 artikla

        1. Tämän yleissopimuksen sopimusvaltiot tunnustavat oikeuden työhön, joka käsittää jokaiselle kuuluvan oikeuden hankkia toimeentulonsa vapaasti valitsemallaan tai hyväksymällään työllä ja ne ryhtyvät tarpeellisiin toimenpiteisiin tämän oikeuden turvaamiseksi.

        2. Toimenpiteiden, joihin tämän yleissopimuksen sopimusvaltion on ryhdyttävä tämän oikeuden täydelliseksi toteuttamiseksi, tulee sisältää teknistä ja ammatillista ohjausta sekä koulutusohjelmia, -suunnitelmia ja -menetelmiä vakaan taloudellisen, sosiaalisen ja sivistyksellisen kehityksen sekä täystyöllisyyden saavuttamiseksi ehdoin, jotka turvaavat yksilön poliittiset ja taloudelliset perusvapaudet.
        "


        Kun kohdan 2 lukee huolellisesti, ymmärtää varsin helposti että TE-toimistolla on palveluissaan ongelmia, jotka ei tätä sopimusta noudata. Asiassa on tietenkin paljon semantiikkaa, silloinhan koko systeemi muuttuu jo kansalaisenkin kannalta vaikeaksi jos sanatkaan eivät enää tarkoita sitä mitä niiden oletetaan tarkoittavan.

        On jopa eduskunnasta käsin todistettu tv-lähetyksessä, että te-toimiston palvelujen tarkoitus on "kiusata" eli mitä se kiusaaminen on se taitaa olla vähän ristiriidassa tuon yleissopimuksen kanssa. EU alueella on näitä sopimuksia tehty siksi että fasismia ei Eurooppaan enää haluta, ja kiusanteot on nimenomaan tätä fasismia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on konkreettista ja todella hyödyllistä tietoa, kiitos paljon! Toivottavasti mahdollisimman moni lukee tämän ja hyötyy tästä. Eipä näitä missään te-toimiston ohjeissa tai tapaamisissa (kysymättä) kerrota.

        No, ihan te-toimistosta minä nuo asiat kuulin, kun kysyin silloin, kun olin aloittamassa osa-aikatyötä työttömänä ollessani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>1. Jos on yli 4 tuntia viikossa osa-aikatöissä, niin silloin poistuu TE-toimiston "työtön" listalta ja ei ilmeisesti joudu menemään aktivointisuunnitelmatapaamisiin - mutta pysyy aktivointisuunnitelman "odotuslistalla"?>>

        Osittain oikein.

        Jos tekee vähintään 4 viikkotuntia, on työkkärin kirjoissa tilastollisesti työllinen, eikä tule esim. määräaikaishaastatteluita tms. Jos on saanut työmarkkinatukea niin kauan, että kunnalla alkavat sakkomaksut juosta, saattaa edessä olla nakitus aktivointisuunnitelman tekoon ja esim. kuntouttavaan työtoimintaan, jos työtunteja on kovin vähän (vaikka 4h/vko tulisikin täyteen).

        Tuossa on käytännön esimerkki. Tapaus on vuodelta 2017, mutta sama käytäntö jatkuu:

        https://www.aamulehti.fi/a/24310467

        >>2. Jos taas on yli 18h viikossa töissä, niin silloin käsittääkseni poistu myös aktivointisuunntelman "odotuslistalta", kun alkaa kerryttämään jo niitä työssäkävijän päiviä.<<

        18h/vko on työttömän kannalta merkittävämpi raja.

        Työssäoloehto alkaa kertyä, kun on vähintään 18 tuntia viikossa töissä. "Odotuslistalta" poistuu virallisesti vasta, kun työssäoloehto on tullut täyteen ja alkaa saamaan ansiosidonnaista tai peruspäivärahaa työmarkkinatuen sijasta. Käytännössä työkkäri ei kuitenkaan nakita esim. kuntouttavaan tai mihinkään muuallekaan, jos viikottaisia työtunteja on niin paljon, että työssäoloehto kertyy.

        "Jos on saanut työmarkkinatukea niin kauan, että kunnalla alkavat sakkomaksut juosta, saattaa edessä olla nakitus aktivointisuunnitelman tekoon ja esim. kuntouttavaan työtoimintaan"


        Ei näin.

        Se että on saanut työmarkkinatukea kauan, tai että kunnalla alkaa sakkomaksut, ne eivät ole MINKÄÄNLAINEN peruste minkäänlaisen aktivointisuunnitelman tekemiseksi, ei vaikka kuinka laissa olisi laitettu 180 päivän aikarajakin.

        Aktivointisuunnitelma tuo mukaan sosiaalipalvelut, ja NIILLE pitää löytyä myös ihan oikea yksilöllinen olemassaoleva todellinen peruste.

        Ilman perustetta ei tehdä yhtään mitään aktivointisuunnitelmaa, vaan työnhaku jatkuu ihan normaalisti ja siitä tehdään työllistymissuunnitelma jossa on kyse ainoastaan ammatillisista asioista, ja etenkin siitä, että työttömän lakiin perustuva oikeus vapaasti valita työnsä saataisiin toteutumaan.

        Ei te-toimistolla ole mitään laillista perustetta pakottaa ketään yhtään minnekään, suunnitelmien sisältöä ei voi sanella koska lakiin perustuvan oikeuden mukaisesti työttömillä on myös oikeus tarkistaa (eli korjata) ne suunnitelmat.

        Mikäli työvoimaviranomainen alkaa omana päätelmänään tekemään aktivointisuunnitelmia ilman lupaa, sitten on jo työttömän aika ottaa yhteyttä viranomaisten toiminnan lainmukaisuutta valvovaan tahoon esim. oikeuskansleri tai oikeusasiamies, ja hallintokantelussa voi alkaa selvittämään ko. viranomaisen täysin tahallista ja tuottamuksellista ja pitkään kestänyttä viranomaissimputtamista teidän etujenne vastaisesti, vaatia viranomaisen viranhoito keskeytettäväksi ja kurinpitotoimet käynnistettäväksi.

        Jos taloudellista vahinkoa syntynyt lisäksi, myös ne vaaditte korvattavaksi.


    • Anonyymi

      Varokaa fiksisalisaatiota, sillä se on ennen näkemätöntä, tiedättehän salit.

      • Anonyymi

        Minä jouduin kerran tällaseen TYP:iin. En tajunnut missä olin. Luulin saavani sieltä oman alani työpaikan. Olin viimeisen päälle pukeutunut. Rouva sanoi sitten: Ei taida olla sun paikkas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä jouduin kerran tällaseen TYP:iin. En tajunnut missä olin. Luulin saavani sieltä oman alani työpaikan. Olin viimeisen päälle pukeutunut. Rouva sanoi sitten: Ei taida olla sun paikkas.

        Kai ne kattoo siellä, että viiraako tolla niin paljon päässä, että suostuu ilmaseks töihin.


    • Anonyymi

      Ei ole pakko mennä mihinkään, kaikki perustuu vaan pelon lietsontaan ja sinun oikeuksiesi polkemiseen. Ei tarvii mitään allekirjoittaa, jos haluat mennä sinne niin nauhoita kaikki ja opiskele ensin perustuslakia, jos haluat vähän kiusata heitä, niin voit tehdä oman suunnitelmasi lapulle valmiiksi, jos yrtittävät pakottaa allekirjoittamaan jotain, niin et allekirjoita, jos allekirjoitat niin vedä siihen vaikka mikki hiiri, ei ne sitä tajua. Yrittävät huijata jatkuvasti sähköisillä jutuilla, ovat aika ovelia siinä, välttävät paperisia versioita joissa aidot nimmarit, leimat ja päivämäärät, ettei vaan jäisi todistusaineistoa esim. käräjiä ajatellen. Itse teen sähköpostin kautta suunnitelmat 3kk välein virkailijan kautta, sama se suunnitelma näyttää olevan vuodesta toiseen. Ja sitten jos haluaa tietää totuuden tästä systeemistä, niin Jeesuksen kautta löytyy. Pyydätte vaan syntejä anteeksi, teette parannuksen, ja uskotte Jeesuksen pelastustyöhön. Sen jälkeen aukee silmänne.

      • Anonyymi

        Jos sen aktivointisuunnileman allekirjoituksena olis vaikka Herra Jeesus, olis siinä virkaöykkäreillä ihmettelemistä kenen kanssa tuli suunnitelma tehtyä


    • Anonyymi

      Niin sama se millaisen puumerkin siihen vetää, kunhan ei muistuta omaa nimmaria.

    • Anonyymi

      Itse kävin niin kutsutussa palvelutarpeenarvioinnissa. Luulin, että minulle esitellään erilaisia hyviä työpaikkoja, toisin kävi. Kysymykset oli joten kuten näin: -Osaatko laittaa kotona ruokaa ja siivota? Onko koulussa sattunut jotakin sinulle? Onko omistus- vai vuokra-asunto? Onko päihdeongelma?. jne muuta mukavaa..

      • Anonyymi

        Eli utelias sosiaalitoimen työntekijä halusi saada tietää aivan kaikki sinun asiat, joka on verrattavissa sosiaalipornoon!

        Tämän takia näihin ei kannata mennnä, Suomen laki takaa jokaiselle oikeuden yksityisyyteen!


      • Anonyymi

        Syötkö joka pv lämpimän aterian, miten jogurtit, asuminen,suhteet sukulaisiin oudoin?
        Hulluja ovat.


    • Anonyymi

      "Milloin teille on tehty aktivointisuunnitelma"

      Ei milloinkaan ole tehty aktivointisuunnitelmaa, ja syy siihen on se, että vaikka olenkin työtön, ei minulla ole sellaisia ongelmia joita aktivointisuunnitelman perusteena käytetään.

      Toki asia pitää aina varsin vaivalloisesti rautalangasta vääntää virkailijalle joka ikinen kerta, kunnes oppi menee perille.

      Ja nythän se alkaa menemään pikkuhiljaa viranomaisellekin päähän, kun asia kasvaa koko ajan isommaksi niin että eduskunnan oikeusasiamiehenkin pitää jo ihan omana aloitteenaan paimentaa viranomaisia takaisin lainmukaiseen suuntaan.

      Pidän sitä rikoslain vastaisena kunnianloukkausrikoksena jos viranomainen ihan noin vain omalla päätöksellään alkaa levittämään yhteiskuntaan valheellisia väitteitä jostakin ihmeen sosiaaliongelmista. Samalla kyse on myös virkavastuulain vastaisesta toiminnasta kun viranomainen ei edes tee huolellisesti työtään.

      Samalla tilanne johtaa myös viranomaisen tekemään vakuutuspetokseen työttömän oikeuksien vastaisesti, jos viranomainen ihan omana oikeutenaan alkaa määrittelemään työtöntä sosiaaliongelmaiseksi, ja työtön tietenkin loogisesti kieltää tällaiset väitteet, sen jälkeen viranomainen laittaa työttömyyspäivärahan katki koska aktivointisuunnitelmaa ei ole suostuttu tietenkään tekemään, ja tämän lisäksi viranomainen saa 45% bonuksen palkkaansa, kun teki kaikissa vaiheissa täysin järjestelmällisen valheen ja petoksen niin yhteiskuntaa kuin työttömänkin oikeuksien vastaisesti.

      Tämä on sallittu Suomessa jo vuosikausia, näin ne asiat etenee kun ei lakeja noudateta ja eduskuntaan päässyt milloin mitäkin täysin kyvytöntä päättäjää aukomaan turpaansa asioista joista he eivät edes tiedä yhtään mitään.

      Suosittelen jokaikistä työtöntä, joka joutuu tällaisen viranomais simputtamisen kohteeksi, ottamaan yhteyttä aina ylimpään lainvalvojaan hallintokantelun muodossa, ja selvittämään kantelussa myös ne lainkohdat mitä vasten viranomainen toimii, ja VAATIMAAN myös kurinpitotoimia ja mahdollisesti myös lainvalvoja tekemään asiasta rikostutkintapyyntö.

    • Anonyymi

      Tunti aikaa kertois, tarinan Baskervillen koirasta.

    • Anonyymi

      Ensimmäisen kerran jo vuonna 75 kun kirjoitin ensimmäiseen sarakkeeseen työtön.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4423
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      60
      3221
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2541
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      121
      2394
    5. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      90
      2198
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      40
      2043
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1997
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      224
      1753
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1637
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1618
    Aihe