Kysymys ketoilun/vhh:n alkuvaiheista

Anonyymi

Nyt kun itsellä alkaa helpottaa todenteolla väsymys, tutinat, voimattomuus ja myös ylipainosta johtuvat vaivat niin tulipa mieleen kysyä Veijolta (ja muillekin vhh:lla painoaan pudottaneilta) alkuoireista? Että kuinka pitkään kesti ennen kuin alkoi sujumaan ilman hankaluuksia ja millaisia oireita ylipäätään esiintyi? Oliko hiilaririippuvuutta tai diabetesta ja miten äkkiä pääsitte lääkkeistä eroon tai pystyitte vähentämään niitä? Onko muilla käynyt muutos kivuttomammin kuin minulla? Kyllähän minä olisin tämän aiemmin jo aloittanut, jos olisin tiennyt, että jossain vaiheessa olo paranee ja on entistäkin parempi myöhemmin sen lisäksi että paino putoaa. Kun nyt on ollut toi elektrolyyttijuoma suurena apuna niin ei ole enää siinä uskossa että karppaus ei sovi mulle. 😊.

Siis: matkanne alkuvaiheet kiinnostaa. Terv. ketonoviisi.

74

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voit ottaa yhteyttä emailini kautta. Tällä sivulla on turha uhrata aikaansa keskusteluun koska ylläpito poistaa jatkuvasti järkevät kirjoitukset.

    • Vekulle ei sitten kannata lähettää sähköpostia vaikka kalasteleekin täällä sähköpostiosoitteita.

      En usko että saat täällä objektiivisiä vastauksia. Minulla ei ollut mitään vaikeuksia alakarpatessa tai VLCD-kuurilla paitsi liikunta oli työlästä.

      Alakarppaus nosti LDL-kolesterolia 50%.

      • Anonyymi

        Lähtikö hoopovee apteekkiin ja ostamaan lisäravinteita????


      • Anonyymi

        "En usko että saat täällä objektiivisiä vastauksia. Minulla ei ollut mitään vaikeuksia alakarpatessa tai VLCD-kuurilla paitsi liikunta oli työlästä.
        Alakarppaus nosti LDL-kolesterolia 50%."

        Joo voi olla, mutta tarkoituksenani olikin saada subjektiivisia vastauksia. Eihän sellaisia vastauksia voi olla kuin "objektiivisia" kun nimen omaan haluan tietää ne henkilökohtaiset etenemiset, tuntemukset ja vaikeudet. Hmmm.... oletko siis alakarpannut? Kun kysyin sulta aiemmin painonpudotuksesta, niin muistaakseni kerroit että olet laihtunut ENE:llä, lautasmallilla ja nyt hyväkarppaat. Noudatitko alakarppauksessasi kaikkia periaatteita tinkimättömästi?

        Näissä ruokavalioasioissa mennään sillä tavalla - kuten itsekin olet täällä todennut - että ihmiset ei noudata sitä ruokavaliota mitä väittää esmes lautasamallin ja suositusten kohdalla. Jossain kommentissa mainitsit, että vain 10% suomalaisista syö suositusten mukaan. Tämä varmaan pitää paikkansa ja silloin herää kysymys siitä, miksi suositukset on sellaisia, ettei niitä pystytä noudattamaan. Muistaakseni kerroit, että itselläsikin on ollut vaikeata.

        Itsellänihän se homma kaatui kerta toisensa perään että on kova hiilaririippuvuus joka aiheuttaa varsinkin iltasyömistä ja telkkarin edessä syötyä herkkua ja aina on ruoka ja herkut mielessä. Tutustuin näihin ruokahaluhormoneihin kuten leptiini ja olen miettinyt jälkikäteen, että niissä on voinut olla jotain häikkää. Fruktoosi osallistuu jotenkin tähän prosessiin. En tiedä tästä enempää, mutta tällä hetkellä mulle on tapahtunut jotain suurta, koska näläntunne on lähes täysin kadonnut. Keho alkaa ilmoittaa ruoantarpeesta vasta joskus 8 h jälkeen. Ennen tuli järjetön himo jo kolmen tunnin jälkeen, ja sitä ruokaa oli saatava ÄKKIÄ.

        Tuo kolesteroliasia kiinnostaa minua itseänikin siis omalla kohdallani sillä mullahan on LDL-kolesteroli tällä hetkellä 1. Eli tosi mielenkiinnolla odotan, että mitä se on syksyllä kun noudatan tätä alakarppausta siihen saakka. Mulla odottaa kaikki perusteelliset veritutkimukset lokakuussa. En nyt muista, että vaikuttaako paino ja sen putoaminen mitenkään kolesterolitasoihin. Mulla on yksi hoikka naistuttava, jolla on korkea LDL-kolesteroli. Hän kertoi syövänsä paljon keksejä ja pullaa ja siitä tuli terkkarilta jotain kommenttia.


      • Anonyymi

        Paljonko sinun kolesterolit tällä hetkellä?


      • Anonyymi

        Tyydyttyneen rasvan vähentäminen ravinnosta kahdeksi vuodeksi vähensi valtimotautitapahtumia 21% tuoreessa Cochrane-analyysissä.

        https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32428300/

        Onko totta, että vekun dieetti sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyydyttyneen rasvan vähentäminen ravinnosta kahdeksi vuodeksi vähensi valtimotautitapahtumia 21% tuoreessa Cochrane-analyysissä.

        https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32428300/

        Onko totta, että vekun dieetti sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa?

        Tutkimuksen johtopäätöksissä lukee, että tulokset on epäselviä. Siinä ei myöskään kerrota hh laadusta, määrästä tai muusta, että miten niitä on korvattu milläkin, mitä tyydyttynyttä rasvaa on korvattu monityydyttymättömällä

        Tutkimuasetelma on epäselvä, ja se ei kerro ainakaan minulle mitään sellaista, mitä ei olisi jo aiemmin todettu epäselväksi. Minusta tuo on nollatutkimus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimuksen johtopäätöksissä lukee, että tulokset on epäselviä. Siinä ei myöskään kerrota hh laadusta, määrästä tai muusta, että miten niitä on korvattu milläkin, mitä tyydyttynyttä rasvaa on korvattu monityydyttymättömällä

        Tutkimuasetelma on epäselvä, ja se ei kerro ainakaan minulle mitään sellaista, mitä ei olisi jo aiemmin todettu epäselväksi. Minusta tuo on nollatutkimus.

        "Minusta tuo on nollatutkimus."

        Se ei ollut tutkimus vaan meta-analyysi useasta eri tutkimuksesta.

        Meta-analyysin yhteenvedossa todettiin, että analyysin perusteella vaikutus oli epäselvä, kun tyydyttyneet rasvat vaihdettiin yksinkertaisesti tyydyttymättömiin, kun taas vaikutus oli selvä, jos tyydyttynyt rasva vaihdettiin hiilihydrattteihin tai monityydyttymättömiin rasvahappoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyydyttyneen rasvan vähentäminen ravinnosta kahdeksi vuodeksi vähensi valtimotautitapahtumia 21% tuoreessa Cochrane-analyysissä.

        https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32428300/

        Onko totta, että vekun dieetti sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa?

        "Onko totta, että vekun dieetti sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa?"

        Kyllä on, on ollut jo yli 10 vuotta ja voin todeta kuten professori Berne:

        "Mitään terveyshaittoja ei ole havaittu."

        Jos pelkäät tyydyttynyttä eläinrasvaa niin kysy ja kerron:

        Korkealuokkaista, puolueetonta tiedettä.

        emailosoite blogissani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyydyttyneen rasvan vähentäminen ravinnosta kahdeksi vuodeksi vähensi valtimotautitapahtumia 21% tuoreessa Cochrane-analyysissä.

        https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32428300/

        Onko totta, että vekun dieetti sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa?

        'Onko totta, että vekun dieetti sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa?'

        Tuo on ainoa asia joka vekun kirjoituksissa on totta. Oman kertomansa mukaan hän syö 200 g rasvaa päivässä.


      • Anonyymi

        Joo en sentään uskalla kellekään meiliossuja antaa. Ne on omalla nimellä. Minusta anonyyminä voi hyvinkin keskustella, ja jos ei voi niin sitten ei voi mitään. En halua joku päivä löytää tietojani keskustelupalstoilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko totta, että vekun dieetti sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa?"

        Kyllä on, on ollut jo yli 10 vuotta ja voin todeta kuten professori Berne:

        "Mitään terveyshaittoja ei ole havaittu."

        Jos pelkäät tyydyttynyttä eläinrasvaa niin kysy ja kerron:

        Korkealuokkaista, puolueetonta tiedettä.

        emailosoite blogissani.

        Yst. vast. tlk. nimim. "puu-oskari"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En usko että saat täällä objektiivisiä vastauksia. Minulla ei ollut mitään vaikeuksia alakarpatessa tai VLCD-kuurilla paitsi liikunta oli työlästä.
        Alakarppaus nosti LDL-kolesterolia 50%."

        Joo voi olla, mutta tarkoituksenani olikin saada subjektiivisia vastauksia. Eihän sellaisia vastauksia voi olla kuin "objektiivisia" kun nimen omaan haluan tietää ne henkilökohtaiset etenemiset, tuntemukset ja vaikeudet. Hmmm.... oletko siis alakarpannut? Kun kysyin sulta aiemmin painonpudotuksesta, niin muistaakseni kerroit että olet laihtunut ENE:llä, lautasmallilla ja nyt hyväkarppaat. Noudatitko alakarppauksessasi kaikkia periaatteita tinkimättömästi?

        Näissä ruokavalioasioissa mennään sillä tavalla - kuten itsekin olet täällä todennut - että ihmiset ei noudata sitä ruokavaliota mitä väittää esmes lautasamallin ja suositusten kohdalla. Jossain kommentissa mainitsit, että vain 10% suomalaisista syö suositusten mukaan. Tämä varmaan pitää paikkansa ja silloin herää kysymys siitä, miksi suositukset on sellaisia, ettei niitä pystytä noudattamaan. Muistaakseni kerroit, että itselläsikin on ollut vaikeata.

        Itsellänihän se homma kaatui kerta toisensa perään että on kova hiilaririippuvuus joka aiheuttaa varsinkin iltasyömistä ja telkkarin edessä syötyä herkkua ja aina on ruoka ja herkut mielessä. Tutustuin näihin ruokahaluhormoneihin kuten leptiini ja olen miettinyt jälkikäteen, että niissä on voinut olla jotain häikkää. Fruktoosi osallistuu jotenkin tähän prosessiin. En tiedä tästä enempää, mutta tällä hetkellä mulle on tapahtunut jotain suurta, koska näläntunne on lähes täysin kadonnut. Keho alkaa ilmoittaa ruoantarpeesta vasta joskus 8 h jälkeen. Ennen tuli järjetön himo jo kolmen tunnin jälkeen, ja sitä ruokaa oli saatava ÄKKIÄ.

        Tuo kolesteroliasia kiinnostaa minua itseänikin siis omalla kohdallani sillä mullahan on LDL-kolesteroli tällä hetkellä 1. Eli tosi mielenkiinnolla odotan, että mitä se on syksyllä kun noudatan tätä alakarppausta siihen saakka. Mulla odottaa kaikki perusteelliset veritutkimukset lokakuussa. En nyt muista, että vaikuttaako paino ja sen putoaminen mitenkään kolesterolitasoihin. Mulla on yksi hoikka naistuttava, jolla on korkea LDL-kolesteroli. Hän kertoi syövänsä paljon keksejä ja pullaa ja siitä tuli terkkarilta jotain kommenttia.

        Hpv27, vastasit aiemmin mulle siis näin:

        "30 kg lähti lopettamalla pikaruoka ja muu rasvainen ruoka
        10 kg lähti VLCD-dieetillä
        10 kg nyt hyväkarppauksella"

        Et ole aiemmin siis kertonut alakarpanneesi. Ja toisessa puheenvuorossasi kerroit juoneesi olutta ja rasvaista ruokaa. Moinen yhdistelmä ei kuulu varsinkaan alakarppaukseen. Runsaat hiilarit, mitä olut on on just se pahin yhdistelmä kaikkien karppausmetodien mukaan. Kun taas toisessa kommentissa kerrot, että et ole juonut aiemmin olutta, vaan aloit juomaan sitä vasta kun sairastuit diabetekseen. Kolmannessa kommentissa taas toteat, että hyväkarppaat ja juot silti kaksi olutta päivässä. Kommenttisi on aika epäjohdonmukaisia kun muutat koko ajan tarinaasi. Kysymys herää että miksi näin teet.

        Minä itse ihan oikeasti olen vilpittömin ja uteliain mielin liikkeellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minusta tuo on nollatutkimus."

        Se ei ollut tutkimus vaan meta-analyysi useasta eri tutkimuksesta.

        Meta-analyysin yhteenvedossa todettiin, että analyysin perusteella vaikutus oli epäselvä, kun tyydyttyneet rasvat vaihdettiin yksinkertaisesti tyydyttymättömiin, kun taas vaikutus oli selvä, jos tyydyttynyt rasva vaihdettiin hiilihydrattteihin tai monityydyttymättömiin rasvahappoihin.

        Tutkimus se on meta-analyysikin. Siinähän tutkitaan tutkimuksia. Ja tulos oli se, että ne on yhtä epäselviä kuin tähänkin saakka, koska tutkimusasetelmat on niin epäselviä. Siis mitään uutta ei tästäkään selvinnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko totta, että vekun dieetti sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa?"

        Kyllä on, on ollut jo yli 10 vuotta ja voin todeta kuten professori Berne:

        "Mitään terveyshaittoja ei ole havaittu."

        Jos pelkäät tyydyttynyttä eläinrasvaa niin kysy ja kerron:

        Korkealuokkaista, puolueetonta tiedettä.

        emailosoite blogissani.

        En pelkää tyydyttynyttä eläinrasvaa. Mutta ei tee mieli syödä sitä kun tietää missä oloissa eläimiä pidetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimus se on meta-analyysikin. Siinähän tutkitaan tutkimuksia. Ja tulos oli se, että ne on yhtä epäselviä kuin tähänkin saakka, koska tutkimusasetelmat on niin epäselviä. Siis mitään uutta ei tästäkään selvinnyt.

        Ei vaan yhteenvetona 37 eri tutkimuksesta voidaan todeta, että valtimotautitapahtumat vähenevät 21 prosentilla, jos tyydyttynyt rasva korvataan monityydyttymättömällä rasvalla tai hiilihydraatilla.

        Voitko perustella, miksi tutkimusasetelmat ovat epäselviä? Jos tutkimusasetelma tuntui sinusta epäselvältä, se saattaa johtua vain siitä, että olet lukenut tutkimuksesta vain lyhyen tiivistelmän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "En usko että saat täällä objektiivisiä vastauksia. Minulla ei ollut mitään vaikeuksia alakarpatessa tai VLCD-kuurilla paitsi liikunta oli työlästä.
        Alakarppaus nosti LDL-kolesterolia 50%."

        Joo voi olla, mutta tarkoituksenani olikin saada subjektiivisia vastauksia. Eihän sellaisia vastauksia voi olla kuin "objektiivisia" kun nimen omaan haluan tietää ne henkilökohtaiset etenemiset, tuntemukset ja vaikeudet. Hmmm.... oletko siis alakarpannut? Kun kysyin sulta aiemmin painonpudotuksesta, niin muistaakseni kerroit että olet laihtunut ENE:llä, lautasmallilla ja nyt hyväkarppaat. Noudatitko alakarppauksessasi kaikkia periaatteita tinkimättömästi?

        Näissä ruokavalioasioissa mennään sillä tavalla - kuten itsekin olet täällä todennut - että ihmiset ei noudata sitä ruokavaliota mitä väittää esmes lautasamallin ja suositusten kohdalla. Jossain kommentissa mainitsit, että vain 10% suomalaisista syö suositusten mukaan. Tämä varmaan pitää paikkansa ja silloin herää kysymys siitä, miksi suositukset on sellaisia, ettei niitä pystytä noudattamaan. Muistaakseni kerroit, että itselläsikin on ollut vaikeata.

        Itsellänihän se homma kaatui kerta toisensa perään että on kova hiilaririippuvuus joka aiheuttaa varsinkin iltasyömistä ja telkkarin edessä syötyä herkkua ja aina on ruoka ja herkut mielessä. Tutustuin näihin ruokahaluhormoneihin kuten leptiini ja olen miettinyt jälkikäteen, että niissä on voinut olla jotain häikkää. Fruktoosi osallistuu jotenkin tähän prosessiin. En tiedä tästä enempää, mutta tällä hetkellä mulle on tapahtunut jotain suurta, koska näläntunne on lähes täysin kadonnut. Keho alkaa ilmoittaa ruoantarpeesta vasta joskus 8 h jälkeen. Ennen tuli järjetön himo jo kolmen tunnin jälkeen, ja sitä ruokaa oli saatava ÄKKIÄ.

        Tuo kolesteroliasia kiinnostaa minua itseänikin siis omalla kohdallani sillä mullahan on LDL-kolesteroli tällä hetkellä 1. Eli tosi mielenkiinnolla odotan, että mitä se on syksyllä kun noudatan tätä alakarppausta siihen saakka. Mulla odottaa kaikki perusteelliset veritutkimukset lokakuussa. En nyt muista, että vaikuttaako paino ja sen putoaminen mitenkään kolesterolitasoihin. Mulla on yksi hoikka naistuttava, jolla on korkea LDL-kolesteroli. Hän kertoi syövänsä paljon keksejä ja pullaa ja siitä tuli terkkarilta jotain kommenttia.

        Olin puoli vuotta Heikkilän dieetillä vaan en laihtunut. Kolesteroli kyllä nousi reilusti.

        Ravitsemussuositukset perustuvat tutkimuksiin ja ne tähtäävät terveelliseen ruokavalioon mutta ihminen taas haluaa syödä hyvää ruokaa.

        Laihtuminen yleensä parantaa kolesteroliarvoja mutta jos ravintoon tulee paljon kovaa rasvaa niin se sitten huonontaa kolesteroliarvoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hpv27, vastasit aiemmin mulle siis näin:

        "30 kg lähti lopettamalla pikaruoka ja muu rasvainen ruoka
        10 kg lähti VLCD-dieetillä
        10 kg nyt hyväkarppauksella"

        Et ole aiemmin siis kertonut alakarpanneesi. Ja toisessa puheenvuorossasi kerroit juoneesi olutta ja rasvaista ruokaa. Moinen yhdistelmä ei kuulu varsinkaan alakarppaukseen. Runsaat hiilarit, mitä olut on on just se pahin yhdistelmä kaikkien karppausmetodien mukaan. Kun taas toisessa kommentissa kerrot, että et ole juonut aiemmin olutta, vaan aloit juomaan sitä vasta kun sairastuit diabetekseen. Kolmannessa kommentissa taas toteat, että hyväkarppaat ja juot silti kaksi olutta päivässä. Kommenttisi on aika epäjohdonmukaisia kun muutat koko ajan tarinaasi. Kysymys herää että miksi näin teet.

        Minä itse ihan oikeasti olen vilpittömin ja uteliain mielin liikkeellä.

        Lihoin siis oluella ja rasvaisella ruualla. Tuon jälkeen laihdutin 30 kg jättämällä sen rasvaisen ruuan pois. Sen jälkeen kokeilin Heikkilän dieettiä enkä juonut olutta mutta en laihtunut.

        Kahdessa oluessa on noin 30 g sokeria. Sen sallin itselleni. Muuten hiilihydraatti tulee täysjyvästä eli leipää noin 150 g päivässä ja hiilihydraattilisukkeet päälle. Puuroakin menee. Hiilihydraatin tavoite vähintään 150 g päivässä. Hyviä hiilihydraatteja siis 80% hiilihydraateista.

        Tämän kevään aikana olen laihtunut 9 kg. Koronatilanne jatkuu ainakin syksyyn joten varmaan lähtee vielä jotain 5 kg.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo en sentään uskalla kellekään meiliossuja antaa. Ne on omalla nimellä. Minusta anonyyminä voi hyvinkin keskustella, ja jos ei voi niin sitten ei voi mitään. En halua joku päivä löytää tietojani keskustelupalstoilta.

        Kannattaa hommata kertakäyttöosotteita. Niitä voi käyttää viestittelyyn kaiken maailman vekujen kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        'Onko totta, että vekun dieetti sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa?'

        Tuo on ainoa asia joka vekun kirjoituksissa on totta. Oman kertomansa mukaan hän syö 200 g rasvaa päivässä.

        Juu eikä Bjarnen lausunto koske Vekun dieettiä vaan Tutkimuksissa käytettyä karppausta. Kasvirasvaa ja sitä rataa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko totta, että vekun dieetti sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa?"

        Kyllä on, on ollut jo yli 10 vuotta ja voin todeta kuten professori Berne:

        "Mitään terveyshaittoja ei ole havaittu."

        Jos pelkäät tyydyttynyttä eläinrasvaa niin kysy ja kerron:

        Korkealuokkaista, puolueetonta tiedettä.

        emailosoite blogissani.

        "Mitään terveyshaittoja ei ole havaittu."

        Se, että haittoja ei ole havaittu ei tarkoita sitä etteikö niitä olisi.
        Ja kyllä me ollaan havaittukin...


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Juu eikä Bjarnen lausunto koske Vekun dieettiä vaan Tutkimuksissa käytettyä karppausta. Kasvirasvaa ja sitä rataa.

        hoopovee

        Etkö ole oppinut olemaan valehtelematta vieläkään kaikissa kirjoituksissasi.

        Bernen lausunto koskee noimenomaan tiukkaa LCHF elämäntapaa eli ketogeenistä ruokavaliota.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mitään terveyshaittoja ei ole havaittu."

        Se, että haittoja ei ole havaittu ei tarkoita sitä etteikö niitä olisi.
        Ja kyllä me ollaan havaittukin...

        On niitä haittoja havaittu Bernenkin taholta eli toteaa että LCHF-dieetillä kuollaan yli 20% todennäköisemmin kuin keskivertodieetillä. Kaikenmaailman vekut vaan kieltävät uskontonsa vastaiset todisteet.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        On niitä haittoja havaittu Bernenkin taholta eli toteaa että LCHF-dieetillä kuollaan yli 20% todennäköisemmin kuin keskivertodieetillä. Kaikenmaailman vekut vaan kieltävät uskontonsa vastaiset todisteet.

        Ei kannata uskossaan uskoa kaikkea mitä joku toteaa. Sitäpaitsi kaikilla dieeteillä kuolinprosentti on täydet sata.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata uskossaan uskoa kaikkea mitä joku toteaa. Sitäpaitsi kaikilla dieeteillä kuolinprosentti on täydet sata.

        Berne viittaa Harvardissa tehtyyn pitkään tutkimukseen jossa eniten lihaa ja eläinrasvaa käyttävien ikävakioitu kuolleisuus oli yli 20% suurempaa kuin normaalisti syövien. Tarkoittaa siis sitä että laardaajat kuolevat huomattavasti nuorempina.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Berne viittaa Harvardissa tehtyyn pitkään tutkimukseen jossa eniten lihaa ja eläinrasvaa käyttävien ikävakioitu kuolleisuus oli yli 20% suurempaa kuin normaalisti syövien. Tarkoittaa siis sitä että laardaajat kuolevat huomattavasti nuorempina.

        Harvard on lääketeollisuuden masinoima oppilaitos, jonka tarkoituksena on juuri tuottaa tuonlaista tietoa. Iso valhe isosta laitoksesta ja helpommin se uskotaan.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Olin puoli vuotta Heikkilän dieetillä vaan en laihtunut. Kolesteroli kyllä nousi reilusti.

        Ravitsemussuositukset perustuvat tutkimuksiin ja ne tähtäävät terveelliseen ruokavalioon mutta ihminen taas haluaa syödä hyvää ruokaa.

        Laihtuminen yleensä parantaa kolesteroliarvoja mutta jos ravintoon tulee paljon kovaa rasvaa niin se sitten huonontaa kolesteroliarvoja.

        "Olin puoli vuotta Heikkilän dieetillä vaan en laihtunut."

        Tietääkseni Heikkilänkään dieettiin ei kuulu kaljankittaaminen. Ei ihme ettet laihtunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olin puoli vuotta Heikkilän dieetillä vaan en laihtunut."

        Tietääkseni Heikkilänkään dieettiin ei kuulu kaljankittaaminen. Ei ihme ettet laihtunut.

        Lukutaito hakusessa? Jos ihminen sanoo olleensa Heikkilän dietillä niin ei hän sinä aikana ole kitannut kaljaa. Se vain ei sovi kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyydyttyneen rasvan vähentäminen ravinnosta kahdeksi vuodeksi vähensi valtimotautitapahtumia 21% tuoreessa Cochrane-analyysissä.

        https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32428300/

        Onko totta, että vekun dieetti sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa?

        On myös niin, että yksikään RCT ei ole osoittanut, että tyydyttyneen rasvan vaihtaminen siemenöljyihin vähentäisi kokonaiskuolleisuutta. Kolme isoa RCT:tä on kylläkin osoittanut, että siitä on haittaa, vaikka tuloksista raportoitaessa tätä ei ole kerrottukaan - tai on jopa korvat heiluen väitetty päinvastaista.


    • Anonyymi

      Kertokaa nyt tyhmälle mitä se alakarppaus tarkoittaa kun hoopoveestä ei ole vastaamaan höpinöistään.

      • Anonyymi

        "Karppaus.infon sivuilta löytyy yhdenlainen määritelmä karppauksesta. En tiedä mistä tämä on alunperin peräisin. Tässä ns. ruodossa on kolme eri linjaa: ketokarppaus (Atkinsin induktio, alle 20g/vrk hiilihydraatteja), alakarppaus (noin 60g hiilihydraatteja / vrk) ja hyväkarppaus (noin 100g hh/vrk)"

        LCHF:

        Tiukka
        LCHF

        Korkeintaan
        2% energiasta tulee hiilihydraateista. Jos syöt 2000kcal päivässä
        niin voit korkeintaan syödä 10gr hiilihydraattia.

        Normaali
        LCHF

        Korkeintaan
        5% energiasta hiilihydraateista. 2000Kcal päivässä sallii 25gr
        hiilihydraatteja.

        Liberaali
        LCHF (samalla LCHF ruokavalion yläraja hiilihydraattien suhteen)

        Korkeintaan
        10% energiasta hiilihydraateista. 2000Kcal sallii 50gr
        hiilihydraatteja.

        Hiilihydraattirajoitettu
        ruokavalio

        Korkeintaan
        20% energiasta hiilihydraateista. 2000Kcal päivässä sallii 100gr
        hiilihydraattia. Ei enää LCHF mutta hyvä terveelle ja liikuntaa
        harrastavalle.

        Normaali
        ruokavalio/Hiilihydraattiruokavalio

        Jos
        30% tai enenmmän energiasta tulee ravinnosta niin kyseessä on
        hiilihydraattiruokavalio. 2000Kcal ja 150gr tai enemmän
        hiilihydraatteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Karppaus.infon sivuilta löytyy yhdenlainen määritelmä karppauksesta. En tiedä mistä tämä on alunperin peräisin. Tässä ns. ruodossa on kolme eri linjaa: ketokarppaus (Atkinsin induktio, alle 20g/vrk hiilihydraatteja), alakarppaus (noin 60g hiilihydraatteja / vrk) ja hyväkarppaus (noin 100g hh/vrk)"

        LCHF:

        Tiukka
        LCHF

        Korkeintaan
        2% energiasta tulee hiilihydraateista. Jos syöt 2000kcal päivässä
        niin voit korkeintaan syödä 10gr hiilihydraattia.

        Normaali
        LCHF

        Korkeintaan
        5% energiasta hiilihydraateista. 2000Kcal päivässä sallii 25gr
        hiilihydraatteja.

        Liberaali
        LCHF (samalla LCHF ruokavalion yläraja hiilihydraattien suhteen)

        Korkeintaan
        10% energiasta hiilihydraateista. 2000Kcal sallii 50gr
        hiilihydraatteja.

        Hiilihydraattirajoitettu
        ruokavalio

        Korkeintaan
        20% energiasta hiilihydraateista. 2000Kcal päivässä sallii 100gr
        hiilihydraattia. Ei enää LCHF mutta hyvä terveelle ja liikuntaa
        harrastavalle.

        Normaali
        ruokavalio/Hiilihydraattiruokavalio

        Jos
        30% tai enenmmän energiasta tulee ravinnosta niin kyseessä on
        hiilihydraattiruokavalio. 2000Kcal ja 150gr tai enemmän
        hiilihydraatteja.

        En tajua miksi tästä poistettiin kommenttini! Totesin siinä vain että jokainen näyttää määrittelevän itse nämä ruokavalionsa. Siellä K. I:n keskustelupalstalla joku sanoi alakarppaavansa ja käyttää 100g päivässä. 😳

        Minusta se ei ole enää edes hyväkarppaamista, mutta joo, jokaisella on nämä omat juttunsa millä voi hyvin. Samahan se on miksi niitä itse nimittää. Minä katson itse alakarppaavani silloin kun hh on alle 20g.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tajua miksi tästä poistettiin kommenttini! Totesin siinä vain että jokainen näyttää määrittelevän itse nämä ruokavalionsa. Siellä K. I:n keskustelupalstalla joku sanoi alakarppaavansa ja käyttää 100g päivässä. 😳

        Minusta se ei ole enää edes hyväkarppaamista, mutta joo, jokaisella on nämä omat juttunsa millä voi hyvin. Samahan se on miksi niitä itse nimittää. Minä katson itse alakarppaavani silloin kun hh on alle 20g.

        Pyysin ylläpitoa tarkistamaan robotin tekemän poiston.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Karppaus.infon sivuilta löytyy yhdenlainen määritelmä karppauksesta. En tiedä mistä tämä on alunperin peräisin. Tässä ns. ruodossa on kolme eri linjaa: ketokarppaus (Atkinsin induktio, alle 20g/vrk hiilihydraatteja), alakarppaus (noin 60g hiilihydraatteja / vrk) ja hyväkarppaus (noin 100g hh/vrk)"

        LCHF:

        Tiukka
        LCHF

        Korkeintaan
        2% energiasta tulee hiilihydraateista. Jos syöt 2000kcal päivässä
        niin voit korkeintaan syödä 10gr hiilihydraattia.

        Normaali
        LCHF

        Korkeintaan
        5% energiasta hiilihydraateista. 2000Kcal päivässä sallii 25gr
        hiilihydraatteja.

        Liberaali
        LCHF (samalla LCHF ruokavalion yläraja hiilihydraattien suhteen)

        Korkeintaan
        10% energiasta hiilihydraateista. 2000Kcal sallii 50gr
        hiilihydraatteja.

        Hiilihydraattirajoitettu
        ruokavalio

        Korkeintaan
        20% energiasta hiilihydraateista. 2000Kcal päivässä sallii 100gr
        hiilihydraattia. Ei enää LCHF mutta hyvä terveelle ja liikuntaa
        harrastavalle.

        Normaali
        ruokavalio/Hiilihydraattiruokavalio

        Jos
        30% tai enenmmän energiasta tulee ravinnosta niin kyseessä on
        hiilihydraattiruokavalio. 2000Kcal ja 150gr tai enemmän
        hiilihydraatteja.

        "Jos 30% tai enenmmän energiasta tulee ravinnosta niin..."

        Mistähän muusta se energia voisi tulla kuin ravinnosta?

        Niissä harvoissa tutkimuksissa joista asiasta on tehty, vähähiilihydraattisessa vaihtoehdossa 20% energiasta on tullut hiilihydraateista. Ravitsemussuosituksessa "Terveyttä ruoasta" hiilihydraattien laskennallinen saantisuositus on 45-60 % energiasta. Kaikki vaihtoehdot joissa hiilihydraattien osuus on alle 40 % energiasta ovat vähähiilihydraattisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tajua miksi tästä poistettiin kommenttini! Totesin siinä vain että jokainen näyttää määrittelevän itse nämä ruokavalionsa. Siellä K. I:n keskustelupalstalla joku sanoi alakarppaavansa ja käyttää 100g päivässä. 😳

        Minusta se ei ole enää edes hyväkarppaamista, mutta joo, jokaisella on nämä omat juttunsa millä voi hyvin. Samahan se on miksi niitä itse nimittää. Minä katson itse alakarppaavani silloin kun hh on alle 20g.

        "Siellä K. I:n keskustelupalstalla joku sanoi alakarppaavansa ja käyttää 100g päivässä. 😳"

        Kertoo pelkästään sen kuinka sekaisin keskustelu vähähiilihydraattisesta ravinnosta on Suomessa. Kiitos THL ja muut ns. "asiantuntijat". Eniten käy sääliksi diabeetikkoja joilta periaattessa estetään sairautensa paras mahdollinen hoito. Asialla tietenkin Diabetesliitto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos 30% tai enenmmän energiasta tulee ravinnosta niin..."

        Mistähän muusta se energia voisi tulla kuin ravinnosta?

        Niissä harvoissa tutkimuksissa joista asiasta on tehty, vähähiilihydraattisessa vaihtoehdossa 20% energiasta on tullut hiilihydraateista. Ravitsemussuosituksessa "Terveyttä ruoasta" hiilihydraattien laskennallinen saantisuositus on 45-60 % energiasta. Kaikki vaihtoehdot joissa hiilihydraattien osuus on alle 40 % energiasta ovat vähähiilihydraattisia.

        "Jos 30% tai enenmmän energiasta tulee ravinnosta niin..."

        Mistähän muusta se energia voisi tulla kuin ravinnosta?

        Jopa auringollakin on pilkkunsa. Jos päättelykyky pelaa niin:

        "Jos 30% tai enenmmän energiasta tulee hiilihydraatista niin...

        Kiitos asiallisesta huomautuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos 30% tai enenmmän energiasta tulee ravinnosta niin..."

        Mistähän muusta se energia voisi tulla kuin ravinnosta?

        Jopa auringollakin on pilkkunsa. Jos päättelykyky pelaa niin:

        "Jos 30% tai enenmmän energiasta tulee hiilihydraatista niin...

        Kiitos asiallisesta huomautuksesta.

        "Mistähän muusta se energia voisi tulla kuin ravinnosta?"

        Itse saan ainakin paljon energiaa ja elinvoimaa lukemalla Sokratesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tajua miksi tästä poistettiin kommenttini! Totesin siinä vain että jokainen näyttää määrittelevän itse nämä ruokavalionsa. Siellä K. I:n keskustelupalstalla joku sanoi alakarppaavansa ja käyttää 100g päivässä. 😳

        Minusta se ei ole enää edes hyväkarppaamista, mutta joo, jokaisella on nämä omat juttunsa millä voi hyvin. Samahan se on miksi niitä itse nimittää. Minä katson itse alakarppaavani silloin kun hh on alle 20g.

        Tutkimuksissa karppauksella on kaksi rajaa eli alle 40E% ja ketokarppaus eli noin 20 g hiilihydraattia päivässä.


    • Anonyymi

      Kaikki sokerittomat eli lihgt tuotteet jätettävä kauppaan.Rasvaton maito jätettävä kauppaan.Ruokavalio Ruispuuro,kasvikset,marjat,kana,yrtti teet.Pois nämä KAHVI, punainen liha.Ei kaurapuuroa yli arvostettu.Manteli maito ei tavallinen . Instagram etsi video.

      • Anonyymi

        "Pois nämä KAHVI, punainen liha.Ei kaurapuuroa yli arvostettu.Manteli maito ei tavallinen . Instagram etsi video."

        Miksi kahvi pois? Kahvihan on terveysjuoma.

        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01000

        Kahvi suojaa maksaa, muistia, sydäntä, suojaa diabetekselta. Olen juonut kahvia 15-vuotiaasta lähtien enkä aio sitä lopettaa. Tämä on yksi asia, mikä on välillä muka epäterveellinen mutta sitten menee pari vuotta ja taas se onkin terveyttä edistävä.

        Sama juttu esim kananmunan kanssa. Minusta ei kannattaisi kauheasti uskoa enää mitään tutkimuksia kun on vaikea tietää kenen intressejä tuetaan milläkin tutkimuksella. Jokainen pilatkoon terveytensä tai edistäköön sitä ihan sillä millä tahtoo. Ei me kukaan tänne jäädä ja jokaisen elämä päättyy joskus. Hyvähän se olisi, että saisi elää mahdollisimman terveenä, mutta ei se kituuttaminenkaan tunnu hyvältä elämänlaadulta.

        terv. ketokarppaajanoviisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pois nämä KAHVI, punainen liha.Ei kaurapuuroa yli arvostettu.Manteli maito ei tavallinen . Instagram etsi video."

        Miksi kahvi pois? Kahvihan on terveysjuoma.

        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01000

        Kahvi suojaa maksaa, muistia, sydäntä, suojaa diabetekselta. Olen juonut kahvia 15-vuotiaasta lähtien enkä aio sitä lopettaa. Tämä on yksi asia, mikä on välillä muka epäterveellinen mutta sitten menee pari vuotta ja taas se onkin terveyttä edistävä.

        Sama juttu esim kananmunan kanssa. Minusta ei kannattaisi kauheasti uskoa enää mitään tutkimuksia kun on vaikea tietää kenen intressejä tuetaan milläkin tutkimuksella. Jokainen pilatkoon terveytensä tai edistäköön sitä ihan sillä millä tahtoo. Ei me kukaan tänne jäädä ja jokaisen elämä päättyy joskus. Hyvähän se olisi, että saisi elää mahdollisimman terveenä, mutta ei se kituuttaminenkaan tunnu hyvältä elämänlaadulta.

        terv. ketokarppaajanoviisi

        Ei punaista lihaakaan kannata jättää pois muuta kuin prosessoitu sellainen.


    • Anonyymi

      Kyllähän maalaisjärkikin sanoo, että jos mässäilee voita ja pekonia niin sydänkohtaus tulee ennen pitkää.

      • Anonyymi

        Maalaisjärki ei perustu tieteeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalaisjärki ei perustu tieteeeseen.

        Maalaisjärki perustuu perinteeseen ja omakohtaiseen kokemukseen. Kun maalainen muuttaa kaupunkiin niin maalaisjärjestä jää perityn tiedon osuus sinne maalle.


      • Anonyymi

        "Kyllähän maalaisjärkikin sanoo, että jos mässäilee voita ja pekonia niin sydänkohtaus tulee ennen pitkää."

        Itse jotenkin sillä samalla maalaisjärjellä olen taipuvainen olettaamaan, että siihen voihin ja pekoniin tai niiden korreloimiseen sydänterveyden kanssa tarvitaan kyllä vielä muitakin epäterveellisiä tottumuksia, kuten tupakointi ja runsas alkoholinkäyttö ja runsashiilihydraattinen ruokavalio yhdistettynä rasvaiseen, liikkumattomuus ja muuta sellaista, joka yleensä yhdistyy samaan henkilöön. Ihminen joka syö pääsääntöisesti esim. grilliruokia, kebuja, ranuja ja muuta hiilari/rasva-yhdistelmää syö minusta epäterveemmin kuin se, jonka ainoat synnit on voi ja pekoni. Jos sen pekonin ja voin kanssa ja ohellla syö kaikkea sellaista joka tasapainottaa ruokavaliota, eli vihreää, kuituja ja kasviksia jne.

        Ei voida mitenkään tuijottaa jotain yhtä ruoka-ainetta tai tekijää terveysasioissa, vaan kyllä ihminen on ihan kokonaisuus.

        Ja liika on liikaa kaikessa, jos se tarkoittaa mässäilyä. Jopa liika veden juominen voi tappaa.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Vesimyrkytys

        Positiivinen elämänasenne on sekin sydänterveyttä edistävä.

        https://autuuttaaivoille.fi/uutiset/optimisteilla-terveemmat-aivot-ja-sydan/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllähän maalaisjärkikin sanoo, että jos mässäilee voita ja pekonia niin sydänkohtaus tulee ennen pitkää."

        Itse jotenkin sillä samalla maalaisjärjellä olen taipuvainen olettaamaan, että siihen voihin ja pekoniin tai niiden korreloimiseen sydänterveyden kanssa tarvitaan kyllä vielä muitakin epäterveellisiä tottumuksia, kuten tupakointi ja runsas alkoholinkäyttö ja runsashiilihydraattinen ruokavalio yhdistettynä rasvaiseen, liikkumattomuus ja muuta sellaista, joka yleensä yhdistyy samaan henkilöön. Ihminen joka syö pääsääntöisesti esim. grilliruokia, kebuja, ranuja ja muuta hiilari/rasva-yhdistelmää syö minusta epäterveemmin kuin se, jonka ainoat synnit on voi ja pekoni. Jos sen pekonin ja voin kanssa ja ohellla syö kaikkea sellaista joka tasapainottaa ruokavaliota, eli vihreää, kuituja ja kasviksia jne.

        Ei voida mitenkään tuijottaa jotain yhtä ruoka-ainetta tai tekijää terveysasioissa, vaan kyllä ihminen on ihan kokonaisuus.

        Ja liika on liikaa kaikessa, jos se tarkoittaa mässäilyä. Jopa liika veden juominen voi tappaa.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Vesimyrkytys

        Positiivinen elämänasenne on sekin sydänterveyttä edistävä.

        https://autuuttaaivoille.fi/uutiset/optimisteilla-terveemmat-aivot-ja-sydan/

        Minun maalaisjärkeni mukaan tuo lause tarkoittaa, että jos ihminen lisää normaaliin maalaisruokaan (peruna, ruisleipä, puurot, keitot, laatikot jne.) ylettömästi voita ja läskiä niin tuloksena on kaupunkilaistyyppinen metabolinen oireyhtymä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun maalaisjärkeni mukaan tuo lause tarkoittaa, että jos ihminen lisää normaaliin maalaisruokaan (peruna, ruisleipä, puurot, keitot, laatikot jne.) ylettömästi voita ja läskiä niin tuloksena on kaupunkilaistyyppinen metabolinen oireyhtymä.

        Maalaisjärki vaihtelee alueittain. Esim Etelä-Euroopassa maalaisjärki neuvoo eri asioita, kuin laatikoiden ja ruisleivän syömistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllähän maalaisjärkikin sanoo, että jos mässäilee voita ja pekonia niin sydänkohtaus tulee ennen pitkää."

        Itse jotenkin sillä samalla maalaisjärjellä olen taipuvainen olettaamaan, että siihen voihin ja pekoniin tai niiden korreloimiseen sydänterveyden kanssa tarvitaan kyllä vielä muitakin epäterveellisiä tottumuksia, kuten tupakointi ja runsas alkoholinkäyttö ja runsashiilihydraattinen ruokavalio yhdistettynä rasvaiseen, liikkumattomuus ja muuta sellaista, joka yleensä yhdistyy samaan henkilöön. Ihminen joka syö pääsääntöisesti esim. grilliruokia, kebuja, ranuja ja muuta hiilari/rasva-yhdistelmää syö minusta epäterveemmin kuin se, jonka ainoat synnit on voi ja pekoni. Jos sen pekonin ja voin kanssa ja ohellla syö kaikkea sellaista joka tasapainottaa ruokavaliota, eli vihreää, kuituja ja kasviksia jne.

        Ei voida mitenkään tuijottaa jotain yhtä ruoka-ainetta tai tekijää terveysasioissa, vaan kyllä ihminen on ihan kokonaisuus.

        Ja liika on liikaa kaikessa, jos se tarkoittaa mässäilyä. Jopa liika veden juominen voi tappaa.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Vesimyrkytys

        Positiivinen elämänasenne on sekin sydänterveyttä edistävä.

        https://autuuttaaivoille.fi/uutiset/optimisteilla-terveemmat-aivot-ja-sydan/

        Kannattaa tutustua Suomen dydäntautikuolleisuuteen 1970-luvulla ja maitorasvaa kulutukseen tuolloin. Suomessa sydäntautikuolleisuus on vähentynyt 80% ja maitorasvaa kulutus samat.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kannattaa tutustua Suomen dydäntautikuolleisuuteen 1970-luvulla ja maitorasvaa kulutukseen tuolloin. Suomessa sydäntautikuolleisuus on vähentynyt 80% ja maitorasvaa kulutus samat.

        Tottahan tuo on kuten sanot hpv27. Otathan huomioon sen, että sydäntautikuolleisuus ei korreloi pelkästään maitorasvan kulutuksen kanssa, vaan aika monen muunkin tekijän. Alkoholivalistus ja -politiikka, tupakointivalistus, liikuntakasvatus, sosiaaliturva: asuinolojen parantuminen, toimeentulon turvaaminen, kansanterveystyön kehittyminen, sosiaalinen oikeudenmukaisuus , palvelujärjestelmän tasa-arvoisuus, työterveyspalvelujen kehitys ja koulutus ja jopa hammashoidon kehittyminen. Enää ei ole miehilläkään (harvemmin näkee) mustia hampaantynkiä suussa kuten ennen oli vanhemmalla väellä. Tulehdussairaudet kaikki vaikuttaa myös sydänterveyteen ja vasta nyt on ymmärretty tulehdustekijöiden merkitys. Tiedät varmaan sen tosiasian, että Suomessa rippilahjaksi sai tekohampaat, sitä ennen annettin hampaiden mädätä suuhun ja aiheuttaa ties mitä sairauksia. Tästä on juteltu sukulaisten kanssa monesti ja itseä vanhemmalla sukupolvella oli kaikilla tekohampaat jo nuorena.

        Maitorasvaakin on vähennetty maidosta itsestään, mutta maitorasvaa tulee nykyään maitoa enemmän jugurtista, juustosta, jäätelöstä jne joten en tiedä mistä otat tuon 80%. En ole tarkistanut asiaa. Jugurtti tuli Suomeen 1970-luvulla ja jäätelöä syödään eniten kai Euroopassa meillä. Juustoja on valtaisat määrät tarjolla kun vertaa entiseen. Ihmiset harrastaa gurmeeta ja on muutenkin terveystietoisia, varsinkin naiset.

        Meidän täytyy aina ottaa huomioon myös ne muut tekijät, jotka liittyy asiaan eikä mitään suoraa kausaliteettia voida vetää yhdestä ainoasta tekijästä vrt. jäätelönsyönti ja hukkumiskuolemat, eikös niin? Assosiaatio ei ole välttämättä korrelaatio. Jos alituinen huoli ja stressi on sydänterveyden riskitekijä.

        Ihmisillä pitää olla elämä ja toimeentulo kunnossa, että voi elää terveellistä elämää.

        terv. ketonoviisi.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kannattaa tutustua Suomen dydäntautikuolleisuuteen 1970-luvulla ja maitorasvaa kulutukseen tuolloin. Suomessa sydäntautikuolleisuus on vähentynyt 80% ja maitorasvaa kulutus samat.

        luntakin oli talvalla enemmän 70-luvulla, korreloiko sekin tuon asian kanssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan tuo on kuten sanot hpv27. Otathan huomioon sen, että sydäntautikuolleisuus ei korreloi pelkästään maitorasvan kulutuksen kanssa, vaan aika monen muunkin tekijän. Alkoholivalistus ja -politiikka, tupakointivalistus, liikuntakasvatus, sosiaaliturva: asuinolojen parantuminen, toimeentulon turvaaminen, kansanterveystyön kehittyminen, sosiaalinen oikeudenmukaisuus , palvelujärjestelmän tasa-arvoisuus, työterveyspalvelujen kehitys ja koulutus ja jopa hammashoidon kehittyminen. Enää ei ole miehilläkään (harvemmin näkee) mustia hampaantynkiä suussa kuten ennen oli vanhemmalla väellä. Tulehdussairaudet kaikki vaikuttaa myös sydänterveyteen ja vasta nyt on ymmärretty tulehdustekijöiden merkitys. Tiedät varmaan sen tosiasian, että Suomessa rippilahjaksi sai tekohampaat, sitä ennen annettin hampaiden mädätä suuhun ja aiheuttaa ties mitä sairauksia. Tästä on juteltu sukulaisten kanssa monesti ja itseä vanhemmalla sukupolvella oli kaikilla tekohampaat jo nuorena.

        Maitorasvaakin on vähennetty maidosta itsestään, mutta maitorasvaa tulee nykyään maitoa enemmän jugurtista, juustosta, jäätelöstä jne joten en tiedä mistä otat tuon 80%. En ole tarkistanut asiaa. Jugurtti tuli Suomeen 1970-luvulla ja jäätelöä syödään eniten kai Euroopassa meillä. Juustoja on valtaisat määrät tarjolla kun vertaa entiseen. Ihmiset harrastaa gurmeeta ja on muutenkin terveystietoisia, varsinkin naiset.

        Meidän täytyy aina ottaa huomioon myös ne muut tekijät, jotka liittyy asiaan eikä mitään suoraa kausaliteettia voida vetää yhdestä ainoasta tekijästä vrt. jäätelönsyönti ja hukkumiskuolemat, eikös niin? Assosiaatio ei ole välttämättä korrelaatio. Jos alituinen huoli ja stressi on sydänterveyden riskitekijä.

        Ihmisillä pitää olla elämä ja toimeentulo kunnossa, että voi elää terveellistä elämää.

        terv. ketonoviisi.

        << Meidän täytyy aina ottaa huomioon myös ne muut tekijät, jotka liittyy asiaan eikä mitään suoraa kausaliteettia voida vetää yhdestä ainoasta tekijästä vrt. jäätelönsyönti ja hukkumiskuolemat, eikös niin? Assosiaatio ei ole välttämättä korrelaatio >>

        Niin tosiaan, mutta onhan tuo yhteys "tyydyttyneen rasvan vaihtamisen tyytyttymättömään vs. sydän- ja verisuonitaudit" sitten taas osoitettu kiistattomissa ja älyttömän suurissa tutkimuksissa, joten vähän tuntuu kuin pitäisi nyt yrittää etsimällä etsiä jotakin veruketta, ettei tarvitsisi myöntää tosiasioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        << Meidän täytyy aina ottaa huomioon myös ne muut tekijät, jotka liittyy asiaan eikä mitään suoraa kausaliteettia voida vetää yhdestä ainoasta tekijästä vrt. jäätelönsyönti ja hukkumiskuolemat, eikös niin? Assosiaatio ei ole välttämättä korrelaatio >>

        Niin tosiaan, mutta onhan tuo yhteys "tyydyttyneen rasvan vaihtamisen tyytyttymättömään vs. sydän- ja verisuonitaudit" sitten taas osoitettu kiistattomissa ja älyttömän suurissa tutkimuksissa, joten vähän tuntuu kuin pitäisi nyt yrittää etsimällä etsiä jotakin veruketta, ettei tarvitsisi myöntää tosiasioita.

        Riippuu paljolti mitä muita muuttujia on.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kannattaa tutustua Suomen dydäntautikuolleisuuteen 1970-luvulla ja maitorasvaa kulutukseen tuolloin. Suomessa sydäntautikuolleisuus on vähentynyt 80% ja maitorasvaa kulutus samat.

        Eihän näillä asioilla sinänsä ole mitään yhteistä, mutta kyllä nuo käyrät jostakin syystä muistuttavat toisiaan.
        Voin kulutus:
        https://hovinsalon.fi/i/kuvat/terveell_elintarv/terveelliset_elintarv/maito6_big.jpg
        Sepelvaltimotautikuolleisuus:
        https://hs.mediadelivery.fi/img/468/700744b3d022487ca73247ad20bc3db9.png


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän näillä asioilla sinänsä ole mitään yhteistä, mutta kyllä nuo käyrät jostakin syystä muistuttavat toisiaan.
        Voin kulutus:
        https://hovinsalon.fi/i/kuvat/terveell_elintarv/terveelliset_elintarv/maito6_big.jpg
        Sepelvaltimotautikuolleisuus:
        https://hs.mediadelivery.fi/img/468/700744b3d022487ca73247ad20bc3db9.png

        Niin juu
        "Tekijät ovat tsekkiläisiä urheilututkijoita (mahtaako sielläkin varsinainen ravitsemustiede ja terveystiede olla hitaampia liikkumaan?).

        Tilastot puhuvat hyvin yksinkertaista kieltä: rasva (kaikki paitsi auringonkukkaöljy) yhdessä eläinperäisen proteiinin kanssa korreloi korkeampaan kolesteroliin JA matalampaan sydänkuolleisuuteen. Ja hiilarit, varsinkin viljan ja perunan kaltaiset nopeat hiilarit (ja juujoo, kokojyvä kuuluu tähän) korreloivat korkeampaan sydänkuolleisuuteen, vaikka kolesterolia tällöin laskevatkin. Suomeksi sen voisi sanoa h-y-v-i-n lyhyesti: elämä voittaa Euroopassa kun hiilarit korvataan rasvalla, eikä halveksuta eläinperäisiä tuotteita.

        Linkki juttuun, jossa on kuva kuvan jälkeen ja jopa faktrokenttiä ihmeteltäväksi
        Food consumption and the actual statistics of cardiovascular diseases: an epidemiological comparison of 42 European countries "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän näillä asioilla sinänsä ole mitään yhteistä, mutta kyllä nuo käyrät jostakin syystä muistuttavat toisiaan.
        Voin kulutus:
        https://hovinsalon.fi/i/kuvat/terveell_elintarv/terveelliset_elintarv/maito6_big.jpg
        Sepelvaltimotautikuolleisuus:
        https://hs.mediadelivery.fi/img/468/700744b3d022487ca73247ad20bc3db9.png

        Suurin huijaus modernin lääketieteen historiassa
        70 tapahtuman sarja oli kriittinen edistettäessä avainten todistamattoman ruokavalion sydämen ja lipidien hypoteesien maailmanlaajuista hyväksymistä ja myöhemmin niiden hylkäämistä. Taulukossa 1 hahmotellaan jokaista tapahtumaa sen parhaimmillaan. Tulevissa sarakkeissa esitän kunkin tieteellisen tapahtuman merkityksen ja sen, kuinka samanhenkisten tutkijoiden ydin hallitsi taitavasti tieteellisten havaintojen vahingollisimpia takuita, jotta totuutta ei voitaisi ilmetä.

        https://www.crossfit.com/health/ancel-keys-cholesterol-con-part-2-2


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu paljolti mitä muita muuttujia on.

        << Riippuu paljolti mitä muita muuttujia on. >>

        Öö siis tuota, jos siis erittäin suuressa tutkimuksessa tehdään regressioanalyysi, niin siinähän juuri paljastetaan se, mikä erottuu taustamuuttujat huomioiden. Ja kyllä se menee ihan juuri niin, että saadaan aivan selkeä terveysetu, jos tyydyttyneen rasvan tilalla syödään tyydyttymätöntä (ja tosiaan vieläpä se pystytään sanomaan, että mitä enemmän korvaa, sitä pienempi on SVT-riski).


      • Anonyymi kirjoitti:

        << Riippuu paljolti mitä muita muuttujia on. >>

        Öö siis tuota, jos siis erittäin suuressa tutkimuksessa tehdään regressioanalyysi, niin siinähän juuri paljastetaan se, mikä erottuu taustamuuttujat huomioiden. Ja kyllä se menee ihan juuri niin, että saadaan aivan selkeä terveysetu, jos tyydyttyneen rasvan tilalla syödään tyydyttymätöntä (ja tosiaan vieläpä se pystytään sanomaan, että mitä enemmän korvaa, sitä pienempi on SVT-riski).

        Tilastodatan analyysi ei paljasta syy-yhteyksiä eli tuolla me etelmällä voidaan epäillä mutta ei todistaa.

        Kolesteroli on helpompi koska sitä on verisuoniplakissa ja jos kolesterolitasot ovat matalat niin sydänkohtauksia ei juurikaan tule mutta tuokaan ei ole täysin ennustettavissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan tuo on kuten sanot hpv27. Otathan huomioon sen, että sydäntautikuolleisuus ei korreloi pelkästään maitorasvan kulutuksen kanssa, vaan aika monen muunkin tekijän. Alkoholivalistus ja -politiikka, tupakointivalistus, liikuntakasvatus, sosiaaliturva: asuinolojen parantuminen, toimeentulon turvaaminen, kansanterveystyön kehittyminen, sosiaalinen oikeudenmukaisuus , palvelujärjestelmän tasa-arvoisuus, työterveyspalvelujen kehitys ja koulutus ja jopa hammashoidon kehittyminen. Enää ei ole miehilläkään (harvemmin näkee) mustia hampaantynkiä suussa kuten ennen oli vanhemmalla väellä. Tulehdussairaudet kaikki vaikuttaa myös sydänterveyteen ja vasta nyt on ymmärretty tulehdustekijöiden merkitys. Tiedät varmaan sen tosiasian, että Suomessa rippilahjaksi sai tekohampaat, sitä ennen annettin hampaiden mädätä suuhun ja aiheuttaa ties mitä sairauksia. Tästä on juteltu sukulaisten kanssa monesti ja itseä vanhemmalla sukupolvella oli kaikilla tekohampaat jo nuorena.

        Maitorasvaakin on vähennetty maidosta itsestään, mutta maitorasvaa tulee nykyään maitoa enemmän jugurtista, juustosta, jäätelöstä jne joten en tiedä mistä otat tuon 80%. En ole tarkistanut asiaa. Jugurtti tuli Suomeen 1970-luvulla ja jäätelöä syödään eniten kai Euroopassa meillä. Juustoja on valtaisat määrät tarjolla kun vertaa entiseen. Ihmiset harrastaa gurmeeta ja on muutenkin terveystietoisia, varsinkin naiset.

        Meidän täytyy aina ottaa huomioon myös ne muut tekijät, jotka liittyy asiaan eikä mitään suoraa kausaliteettia voida vetää yhdestä ainoasta tekijästä vrt. jäätelönsyönti ja hukkumiskuolemat, eikös niin? Assosiaatio ei ole välttämättä korrelaatio. Jos alituinen huoli ja stressi on sydänterveyden riskitekijä.

        Ihmisillä pitää olla elämä ja toimeentulo kunnossa, että voi elää terveellistä elämää.

        terv. ketonoviisi.

        Tuosta on tarjolla luotettavaa toladtodataa. Vuonna 1970 suomalaiset kuluttivat noin 500 litraa maitoa per vuosi rasvoineen. Maitorasvaa meni 36 kiloa vuodessa ja sydäntautikuolleisuus jotain kolminkertainen lähimpään kilpailijaan verrattuna.

        Kannattaa lukea mm. Finravintotutkimuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin juu
        "Tekijät ovat tsekkiläisiä urheilututkijoita (mahtaako sielläkin varsinainen ravitsemustiede ja terveystiede olla hitaampia liikkumaan?).

        Tilastot puhuvat hyvin yksinkertaista kieltä: rasva (kaikki paitsi auringonkukkaöljy) yhdessä eläinperäisen proteiinin kanssa korreloi korkeampaan kolesteroliin JA matalampaan sydänkuolleisuuteen. Ja hiilarit, varsinkin viljan ja perunan kaltaiset nopeat hiilarit (ja juujoo, kokojyvä kuuluu tähän) korreloivat korkeampaan sydänkuolleisuuteen, vaikka kolesterolia tällöin laskevatkin. Suomeksi sen voisi sanoa h-y-v-i-n lyhyesti: elämä voittaa Euroopassa kun hiilarit korvataan rasvalla, eikä halveksuta eläinperäisiä tuotteita.

        Linkki juttuun, jossa on kuva kuvan jälkeen ja jopa faktrokenttiä ihmeteltäväksi
        Food consumption and the actual statistics of cardiovascular diseases: an epidemiological comparison of 42 European countries "

        Todella mielenkiintoista:
        - Miehillä tupakointi lisää sydäntautiriskiä mutta tupakoivat naiset elävät pitempään (kuvat 11 ja 12). Vaikuttaako uskottavalta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Todella mielenkiintoista:
        - Miehillä tupakointi lisää sydäntautiriskiä mutta tupakoivat naiset elävät pitempään (kuvat 11 ja 12). Vaikuttaako uskottavalta?

        Kyseessä on epidemiologinen tutkimus 7 viittauksella. Tyypillinen nollatutkimus jolla saa väikkärin.

        Olisivat ottaneet mukaan BKYn niin olisi ollisi ollut järkeäkin ja tutkineet myös rasvan käytön ja kolesteroliarvot viimeisen 50 vuoden ajalta.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Tilastodatan analyysi ei paljasta syy-yhteyksiä eli tuolla me etelmällä voidaan epäillä mutta ei todistaa.

        Kolesteroli on helpompi koska sitä on verisuoniplakissa ja jos kolesterolitasot ovat matalat niin sydänkohtauksia ei juurikaan tule mutta tuokaan ei ole täysin ennustettavissa.

        1991 The results of the Helsinki Businessmen Study are reported.
        Tässä aiheutti keskustelua ristiriitaiset havainnot, kun aktiivineuvotuilla ja kolesterolia alentavasti lääkityillä oli kuolemia vartailuryhmään verrattuna enemmän ja lisäksi ihmeteltiin väkivaltaisten kuolemien suurta osuutta.
        Johtava tutkija oli Timo Strandberg, nykyisin kahden yliopiston geriatrian professori. T.S. tunnetaan myös vakuuttavana statiinien puolestapuhujana ja aktiivilääkitsijänä, myös täällä ikähaitarin yläpäässä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kannattaa tutustua Suomen dydäntautikuolleisuuteen 1970-luvulla ja maitorasvaa kulutukseen tuolloin. Suomessa sydäntautikuolleisuus on vähentynyt 80% ja maitorasvaa kulutus samat.

        Laitapa linkkiä tai muuten olet pelkkä maitorasvan demonisoija.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Tuosta on tarjolla luotettavaa toladtodataa. Vuonna 1970 suomalaiset kuluttivat noin 500 litraa maitoa per vuosi rasvoineen. Maitorasvaa meni 36 kiloa vuodessa ja sydäntautikuolleisuus jotain kolminkertainen lähimpään kilpailijaan verrattuna.

        Kannattaa lukea mm. Finravintotutkimuksia.

        Melkein puolitoista litraa maitoa päivässä??? Tuo on potaskaa, samoin kuin muukin "tietämykesi".

        "Kannattaa lukea mm. Finravintotutkimuksia."

        THL:n tutkimuksia...hmmm.. siis Puskan virallinen "ravintototuus".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Melkein puolitoista litraa maitoa päivässä??? Tuo on potaskaa, samoin kuin muukin "tietämykesi".

        "Kannattaa lukea mm. Finravintotutkimuksia."

        THL:n tutkimuksia...hmmm.. siis Puskan virallinen "ravintototuus".

        Vilkaise maitojaterveys. Tilastosta puuttuu vielä voi ja juusto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laitapa linkkiä tai muuten olet pelkkä maitorasvan demonisoija.

        Lue vaikka 'Suomalaisten sydäntautikuolleisuus väheni 80 prosenttia 40 vuodessa'.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kyseessä on epidemiologinen tutkimus 7 viittauksella. Tyypillinen nollatutkimus jolla saa väikkärin.

        Olisivat ottaneet mukaan BKYn niin olisi ollisi ollut järkeäkin ja tutkineet myös rasvan käytön ja kolesteroliarvot viimeisen 50 vuoden ajalta.

        Olisivat ottaneet mukaan BKYn niin olisi ollisi ollut

        Mikä se tuon on... voisitko linkillä pukata vailla olet jääräpäine.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Lue vaikka 'Suomalaisten sydäntautikuolleisuus väheni 80 prosenttia 40 vuodessa'.

        Juu isännät ostelivat ensimmäisiä trattoreitaan ja nuoriso pakeni Ruotsiin. Hei kuule lihaakin ilmestyi kauppojen hyllyille.

        Heleppo sun on elää yksinkertaisen uskosi kanssa. Ajatteleva ihminen kyllä ottaa huomioon tuon johtajatutkimuksenkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu isännät ostelivat ensimmäisiä trattoreitaan ja nuoriso pakeni Ruotsiin. Hei kuule lihaakin ilmestyi kauppojen hyllyille.

        Heleppo sun on elää yksinkertaisen uskosi kanssa. Ajatteleva ihminen kyllä ottaa huomioon tuon johtajatutkimuksenkin.

        Johtajatutkimuksen kin mukaan kokonaiskolesterolin nousu 1 mmol/l lisäsi sydäntautikuolleisuutta 11%. Tuolla ylempänä on postaud, jossa on kaksi linkkiä. Toinen dydäntautikuolleisuuteen kg ja toinen maitorasva kulutukseen. Aika lailla ovat samanlaisia.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Johtajatutkimuksen kin mukaan kokonaiskolesterolin nousu 1 mmol/l lisäsi sydäntautikuolleisuutta 11%. Tuolla ylempänä on postaud, jossa on kaksi linkkiä. Toinen dydäntautikuolleisuuteen kg ja toinen maitorasva kulutukseen. Aika lailla ovat samanlaisia.

        Valehtelet tahi kirijootat mitä sattuu"""

        " Helsingin liikemiestutkimuksen tulokset raportoidaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ovatko elämäntavan muutokset - etenkin tupakoinnin lopettaminen, ihanteellisen painon saavuttaminen noudattamalla ”terveellistä” ruokavaliota, hillitsemällä alkoholin käyttöä ja aktiivisesti hoidettaessa potilaita, joilla on verenpainetauti tai hyperlipidemia ja jotka eivät reagoineet ruokavalioon - vähentäisi myöhemmin kehittyvää CHD: tä. Tutkimus, kuten MRFIT, tuottaa vakavasti hankalan havainnon. Vaikka interventioryhmän jäsenet onnistuvat vähentämään CHD-riskitekijöitään 46%, heidän CHD-tapahtumiensa määrät seurannan aikana ovat huomattavasti korkeammat kuin kontrolliryhmässä, joka ei ollut yrittänyt muuttaa riskitekijöitä. Historia on myös unohtanut tämän tutkimuksen, koska se kiistää sen, mikä muuten näyttäisi olevan järkevää: Sepelvaltimoiden riskitekijöiden kääntämisen on vähennettävä sepelvaltimoiden riskiä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelet tahi kirijootat mitä sattuu"""

        " Helsingin liikemiestutkimuksen tulokset raportoidaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ovatko elämäntavan muutokset - etenkin tupakoinnin lopettaminen, ihanteellisen painon saavuttaminen noudattamalla ”terveellistä” ruokavaliota, hillitsemällä alkoholin käyttöä ja aktiivisesti hoidettaessa potilaita, joilla on verenpainetauti tai hyperlipidemia ja jotka eivät reagoineet ruokavalioon - vähentäisi myöhemmin kehittyvää CHD: tä. Tutkimus, kuten MRFIT, tuottaa vakavasti hankalan havainnon. Vaikka interventioryhmän jäsenet onnistuvat vähentämään CHD-riskitekijöitään 46%, heidän CHD-tapahtumiensa määrät seurannan aikana ovat huomattavasti korkeammat kuin kontrolliryhmässä, joka ei ollut yrittänyt muuttaa riskitekijöitä. Historia on myös unohtanut tämän tutkimuksen, koska se kiistää sen, mikä muuten näyttäisi olevan järkevää: Sepelvaltimoiden riskitekijöiden kääntämisen on vähennettävä sepelvaltimoiden riskiä."

        Toivehissa kajasteli pitempi elämä????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        luntakin oli talvalla enemmän 70-luvulla, korreloiko sekin tuon asian kanssa

        Varmaan, koska lumi on valkoista kuten maito.


    • Anonyymi

      Valitettavasti Page ja hänen kirjoittajansa esittelivät logiikkavirheen: He väittivät, että koska ruokavaliorasva sisältää enemmän kaloreita kuin hiilihydraatti, liiallisen rasvan syöminen on syynä kasvavaan lihavuusepidemiaan. Näin alkoi virhe "tasapainoisessa, vähärasvaisessa, sydänterveydellisessä, harkitussa ruokavaliossa, maltillisesti" jo ennen kuin oli todisteita siitä, että vähemmän rasvaa syövä estäisi liikalihavuuden kehittymistä. Nykyään tiedämme, että tämä neuvo on väärä, koska rasvan poistaminen ruokavaliosta lisää nälkää ja siitä johtuva lisääntynyt kalorien kulutus on yksi nykyaikaisen liikalihavuuden ja diabeteksen pandemioiden keskeisiä tekijöitä.

    • Anonyymi

      "elektrolyyttijuoma suurena apuna"

      Sellainen mainos ajalta 29.05.2020.

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3599
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1409
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1239
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1134
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1028
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1016
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe