Mitä käytännön eroa on ladattavalla vs itselataavalla
Hypridi autot
38
221
Vastaukset
- Anonyymi
Ladattava laitetaan "töpselinpäähän, kun ladataan akkua", ja itselataava (ei itsestään lataava, sellaista ei ole olemassa) lataa akkua polttomoottorilla tarpeen mukaan.
- Anonyymi
Siis itselaataavia on olemassa kuten Toyotat Auris, Prius, Corolla, Camry.
Lataus tapahtuu jarrutuksessa (sähkömoottori jarruttaa ja kerryttää akustoa) ja jos on vähänkin alamäkeä niin monitori kertoo latauksesta. Myös polttomoottori lataa.
Olen 3,5 vuotta Auris Hybridillä ajellut ja keskikulutus 4-5 l/100 km. Aiempi kiesi Avensis 1.8 aut. vei noin puolet ememmän bensaa joten kyllä se ITSELATAA ainakin jkn verran! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis itselaataavia on olemassa kuten Toyotat Auris, Prius, Corolla, Camry.
Lataus tapahtuu jarrutuksessa (sähkömoottori jarruttaa ja kerryttää akustoa) ja jos on vähänkin alamäkeä niin monitori kertoo latauksesta. Myös polttomoottori lataa.
Olen 3,5 vuotta Auris Hybridillä ajellut ja keskikulutus 4-5 l/100 km. Aiempi kiesi Avensis 1.8 aut. vei noin puolet ememmän bensaa joten kyllä se ITSELATAA ainakin jkn verran!"Lataus tapahtuu jarrutuksessa (sähkömoottori jarruttaa ja kerryttää akustoa) ja jos on vähänkin alamäkeä niin monitori kertoo latauksesta" eli ei lataa itsestään, vaan silloin se sähkömoottori on se mikä lataa.
- Anonyymi
Kyllä töpselihybridit osaavat myös ladata itse.
Merkittävin ero käytön kannalta töpselihybridissä on se, että töpselihybridissä on yleensä paljon isompi akku, jolloin niillä voi ajaa paljon pidempiä matkoja ja suurempia nopeuksia pelkästään sähköllä.
Siinä missä itselataavalla voi ajaa vain hyvin lyhyen pyrähdyksen sähköllä ja hybridijärjestelmän pääasiallinen idea on vain paikata polttomoottorin huonoa hyötysuhdetta tietyissä ajotilanteissa.
Eli töpselihybridit ovat lyhyillä matkoilla lähes täyssähköautoja. Itselataavat ovat lähempänä bensa autoa.
Töpselihybridien isommassa akussa on toki se varjopuoli, että sen hajotessa, auton korjaus on paljon kalliimpaa kuin itselataavan hybridin, missä on vain pieni ja siis paljon halvempi akku. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis itselaataavia on olemassa kuten Toyotat Auris, Prius, Corolla, Camry.
Lataus tapahtuu jarrutuksessa (sähkömoottori jarruttaa ja kerryttää akustoa) ja jos on vähänkin alamäkeä niin monitori kertoo latauksesta. Myös polttomoottori lataa.
Olen 3,5 vuotta Auris Hybridillä ajellut ja keskikulutus 4-5 l/100 km. Aiempi kiesi Avensis 1.8 aut. vei noin puolet ememmän bensaa joten kyllä se ITSELATAA ainakin jkn verran!Toyotan hybrideissä on muutakin eroa, että vertailu Avensikseen suoraan ei ole mielekäs.
Toyota käyttää mm. Atkinson työkierrolla olevia moottoreita hybrideissään, ja nämä moottorit ovat taloudellisempia mutta laiskempia kuin ns. tavalliset moottorit.
Siis hybridissä kaikki energia tulee bensasta, mutta hybridijärjestelmä auttaa parantamaan hyötysuhdetta niissä ajotilanteissa, missä polttomoottorin hyötysuhde on erityisen huono.
Lisäksi se mahdollistaa tuon atkinson työkierrolla olevan ja muilla tempuilla tavallista taloudellisemman ja vähempi tehoisen polttomoottorin käytön. Moottorin laiskuus ei haiattaa, koska se tehon puute tietyllä kierrosalueella voidaan paikata sähkömoottorilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotan hybrideissä on muutakin eroa, että vertailu Avensikseen suoraan ei ole mielekäs.
Toyota käyttää mm. Atkinson työkierrolla olevia moottoreita hybrideissään, ja nämä moottorit ovat taloudellisempia mutta laiskempia kuin ns. tavalliset moottorit.
Siis hybridissä kaikki energia tulee bensasta, mutta hybridijärjestelmä auttaa parantamaan hyötysuhdetta niissä ajotilanteissa, missä polttomoottorin hyötysuhde on erityisen huono.
Lisäksi se mahdollistaa tuon atkinson työkierrolla olevan ja muilla tempuilla tavallista taloudellisemman ja vähempi tehoisen polttomoottorin käytön. Moottorin laiskuus ei haiattaa, koska se tehon puute tietyllä kierrosalueella voidaan paikata sähkömoottorilla.Vertailu Avensikseen suhteessa Auris Hybridiin on nimenomaan MIELEKÄS kun sen itse kokee käytännössä! Aivan sama millä menetelmällä se on saatu aikaan jos kulutus on PUOLITTUNUT!
Minulla oli Avesis 1.8 bens. aut. lähes 10 vuotta ja keskikulutus n. 10 l/100 km ja Auris Hybrid 3,5 vuoden suhailulla n. 5 l/100 km. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vertailu Avensikseen suhteessa Auris Hybridiin on nimenomaan MIELEKÄS kun sen itse kokee käytännössä! Aivan sama millä menetelmällä se on saatu aikaan jos kulutus on PUOLITTUNUT!
Minulla oli Avesis 1.8 bens. aut. lähes 10 vuotta ja keskikulutus n. 10 l/100 km ja Auris Hybrid 3,5 vuoden suhailulla n. 5 l/100 km.Olisit ajanut Landcruiserin V-8 bensaversiolla 10 vuotta, niin voisit nyt kertoa bensakulujesi pudonneen 75%. Hyvin lähelle 5 litran kulutuksia pääsee myös ilman hybriditekniikkaa nyky autoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vertailu Avensikseen suhteessa Auris Hybridiin on nimenomaan MIELEKÄS kun sen itse kokee käytännössä! Aivan sama millä menetelmällä se on saatu aikaan jos kulutus on PUOLITTUNUT!
Minulla oli Avesis 1.8 bens. aut. lähes 10 vuotta ja keskikulutus n. 10 l/100 km ja Auris Hybrid 3,5 vuoden suhailulla n. 5 l/100 km.Kieltämättä vähän huono vertauskohde tuollainen vähän isompi auto missä on korkea kulutus, vaikka valmistaja on sama.
Kulutukseen vaikuttaa tietysti myös se ajaako pääasialliset ajot taajamassa (hybridistä etua) vaiko moottoritiellä.
Peräkärryn vetämisen tarve on asia mikä pitää tarkistaa jos hankkii hybridin. Joissakin sallittu paino jää alhaiseksi. Toyota RAV4 hybrid saa vetää max. 800 kg kärryä, ja jarruttomana 750 kg.
- Anonyymi
Muuten käytännössä samanlaiset, mutta itselataavasta puuttuu mahdollisuus ladata pistorasiasta. Ts ladattava hybridi on myös itselataava.
- Anonyymi
Jos ajat pitempää matkaa niin ns itselataava..
Meillä on saman kokoluokan ladattava ja itselataava.
Japsi ja saksalainen...
Pitemmällä matkalla ladattava vie yli 2 litraa enemmän bensaa tai jos ei lataa akkua niin kaupunkiajossa vielä isompi ero.- Anonyymi
Jos viitsii ladata töpselistä (halvalla) sähköllä, automerkistä riippuen voi ajaa lyhyitä matkoja jopa pelkästään sähköllä. Bensankulutus käytännössä nolla, mutta jos silloin polkaisee liian ärhäkästi valoista liikkeelle, bensamoottori voi hyrähtää käyntiin hetkeksi.
- Anonyymi
Tuossa tapauksessa bensankulutuksia ei voi verrata koska kysessä on erilaiset autot. Bensankulutukseen vaikuttaa mm. auton paino ja bensamoottorin ominaisuudet. Kulutukset voisivat olla toisinpäinkin.
- Anonyymi
Hienoa vertailua, voihan kiesus. Ei taida autot olla ihan yhtä mukavia ja tasoisia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hienoa vertailua, voihan kiesus. Ei taida autot olla ihan yhtä mukavia ja tasoisia?
Voihan kiesus.olet siinä oikeassa että mukavuus ja laatu eri tasoa.
Eli passat ja es lexus kyseessä.
Lexus hiljaisempi ja laadukkaampi muutenkin.
Lexuksessa vakiona hyvät varusteet ja kun samat ruksit passattiin niin hinta pompsahtaa...
Passat toki kulkee lyhyet matkat sähköllä.talvella semmoisen 30km niin silloin sillä edullisempi ajaa kun lataa.
Mutta jos pitkää matkaa tulee niinkuin meillä,niin silloin lexus pärjää kulutuksessa reilusti.
Ajettavuudessa ei juurikaan eroja ole.molemmat tosi hyviä.
Lexus lämpiää ja on muutenkin pakkasilla lämpimämpi kuin passat ja osa avustimista toimii järkevämmin.
Lexuksessa myös paremmat valot.
Eli ihan omien käyttötarpeiden perusteella valita jos se kulutus on tärkeä
- Anonyymi
Kiitos vastauksista. Kysyi sen takia koska tällä on Mitsun pistoke ladattava ja aikomus vaihtaa se Toyatan rv4 joka on ns itselataava. Nythän niin että Työstä ei liiku pelkällä sähköllä mihinkään ilmeisesti
- Anonyymi
Itselataava lähtee liikkeelle aina sähköllä, mutta koska akkusto on pienempi kuin ladattavassa, ei akku ajoa riitä kuin joitakin kilometrejä ilman moottoriapua.
Kaupunki/taajamaliikenteessä moottorista ei voi käyttää kaikkea tehoa kuin hetkittäin, menee hukka teho akkujen lataukseen .Sitten tasaisella moottori sammuu ja kulkee sähköllä. Näin rankasti yleistäin. Jarrutus/ hidastamis energian hyödyntää molemmat.
Käsittääkseni ladattavista puuttuu tuo ominaisuus hyödyntää käyttämätön energia moottorista ja tämä tekee kevythybrideistä pitkällä ajomatkalla tavallisia bensa automaatteja kulutuksen suhteen. Lyhyellä ajolla taas toisin päin.
Nykyinen verotus suosii ladattavia ajosyklin ollessa riittävä akkujen resursseihin nähden. Miten sitten akkujen kesto / takuu? On perehtymis aiheena omansa.- Anonyymi
Kerrotko tarkemmin noista ominaisuuksista "hyödyntää käyttämätön energia moottorista ja hukkateho lataukseen "
- Anonyymi
Ei ole mitään teknistä syytä, miksei ladattava voisi pitkällä matkalla olla aivan yhtä taloudellinen kuin itselataava.
Ero on vain käytännön toteutuksissa.
Toyota esim. käyttää hybrideissään jo yllä mainittua atkinson työkierron moottoria joka on jo lähtökohtaisesti taloudellisempi kuin useimmissa hybridessä käytetty tavallinen moottori.
"Käsittääkseni ladattavista puuttuu tuo ominaisuus hyödyntää käyttämätön energia moottorista ja tämä tekee kevythybrideistä pitkällä ajomatkalla tavallisia bensa automaatteja kulutuksen suhteen"
Mikä "hyödyntämätön energia"? - Anonyymi
Käsityksesi on väärä. Kyllä PHEVit lataavat akkua myös moottorin "hukkateholla".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mitään teknistä syytä, miksei ladattava voisi pitkällä matkalla olla aivan yhtä taloudellinen kuin itselataava.
Ero on vain käytännön toteutuksissa.
Toyota esim. käyttää hybrideissään jo yllä mainittua atkinson työkierron moottoria joka on jo lähtökohtaisesti taloudellisempi kuin useimmissa hybridessä käytetty tavallinen moottori.
"Käsittääkseni ladattavista puuttuu tuo ominaisuus hyödyntää käyttämätön energia moottorista ja tämä tekee kevythybrideistä pitkällä ajomatkalla tavallisia bensa automaatteja kulutuksen suhteen"
Mikä "hyödyntämätön energia"?Toyota ei ole ainoa, joka hyödyntää "Atkinson" -kiertoa. Ehkä pisimmälle massatuotantomoottoreissa imuventtiilien ajoituksen säädöissä menee jo 2011 julkistettu Fiatin Twin Air, jossa imuventtiilit toimivat hydaruliikalla. Tosin 0,9 kaksisylinterisessä koneessa venttiilien joustavan ajoituksen suurin tarve on tehdä vääntökäyrästä autokäytössä jotenkuten siedettävä, ei hyötysuhteen optimointi.
A Koenigsseggin freevalve-moottoreissa venttiilien joustavan ajoituksen tarkoitus on puristaa maksimäärää suorituskykyä. Bensaa 2 miljoonan auton ostajalla on kyllä varaa hankkia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mitään teknistä syytä, miksei ladattava voisi pitkällä matkalla olla aivan yhtä taloudellinen kuin itselataava.
Ero on vain käytännön toteutuksissa.
Toyota esim. käyttää hybrideissään jo yllä mainittua atkinson työkierron moottoria joka on jo lähtökohtaisesti taloudellisempi kuin useimmissa hybridessä käytetty tavallinen moottori.
"Käsittääkseni ladattavista puuttuu tuo ominaisuus hyödyntää käyttämätön energia moottorista ja tämä tekee kevythybrideistä pitkällä ajomatkalla tavallisia bensa automaatteja kulutuksen suhteen"
Mikä "hyödyntämätön energia"?On, isompien akkujen tuoma lisäpaino
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On, isompien akkujen tuoma lisäpaino
Riippuu miten pitkissä pätkissä ajetaan, eli miten usein lataushybridi ladataan täyteen. Lataushybridi kuitenkin pääsee aina sen alkupätkän nolla kulutuksella, onko se sitten 50 km vai 100 km.
Lisämassan tuoma merkitys on varsin pieni, selvästi massaa oleellisempi auton kulutukselle on esimerkiksi ilmanvastus, mikä kasvaa nopeuteen suhteutettuna neliöllisesti.
Jos sitten on se hypoteettinen tilanne, ettei ladata koskaan ja ajetaan vain loputtomasti, sitten järkevin lienee diesel.
- Anonyymi
Ladattavissa hybrideissä on tyypillisesti sen verran painavampi ajoakku ja isompi sähkömoottori ja latausta varten latteistoa, jotka kaikki lisäävät painoa, että jos niitä ei viitsi tai voi ladata, polttoainetta kuluu enemmän kuin vastaavalla perinteisellä polttomoottorisella. Sen takia valinta ladattavan ja "itselataavan" välillä on yleensä aika yksinkertainen. Jos on mahdollisuus kulkea ladatulla sähköllä iso osa matkoista, kannattaa hankkia ladattava hybrisi, jos ei, kannattaa tyytyä itselataavaan tai puhtaasti polttomoottoriseen.
- Anonyymi
Teoriassa kyllä, mutta kun on aika huonosti hyviä verrokkeja joiden ominaisuudet on verrattavissa. Tietysti ladattavaa ladataan jos sellaisen hankkii, eihän siinä ole muuten järkeä.
Höpöhybrid on sopiva vaareille jotka asuvat palvelutalossa ilman latausmahdollisuutta ja ajot on pyhässä kolmiossa, marketti-terveyskeskus-palvelutalo.
- Anonyymi
Tojon höpöhybridit kulkevat aina kalliilla bensalla. Joko suoraan bensalla tai bensasta tehdyllä sähköllä.
- Anonyymi
Köyhille kaikki on kallista, jopa bensa mikä maksaa tänään 1,25 €/l
- Anonyymi
Olen edelleen sitä mieltä että "höpöhybridi" kulkee kyllä bensalla mutta sitä kuluu puolet vähemmän kuin normi bensa auto (Auris Hybrid vs. Avensis 1.8 bens.).
Aion siirtyä sähköautoon (jos tämä persaukisuus loppuu joskus...) kun;
- ei tarvitse kytätä jotain latausmestaa matkalla huitsinnevadaan
- taloyhtiön yhtiövastike ei nouse 100 ekee sähköautolatureiden pistokkeiden takia
- voin aamulla/yöllä lähteä yllättäen mihintahansa, välittämättä akun latauksesta
- Anonyymi
"Olen edelleen sitä mieltä että "höpöhybridi" kulkee kyllä bensalla mutta sitä kuluu puolet vähemmän kuin normi bensa auto (Auris Hybrid vs. Avensis 1.8 bens.)."
Avensis vapari ei ole ollut mikään normi enää vuosikausiin. Janoinen juoppo.
Katsopa vaikka TM suosikkiluokan vertailua 15/2019. Tojon hybridi kuluttaa matka-ajossa 4,2 ja Octavia 4,7 litraa, Kun pitää tuon mitatun asian mielessä eikä keksi täysin omiaan niin pysyy paremmin kartalla missä nykymaailma menee.
Ja on myös hyvä pitää mielessä että Skodalta löytyy kaasuversio joka on paljon halvempi ajaa kuin höpöhybridi.
Ja samoin lataushybridi ja täyssähköautot. Tojolla ei ole mitään tuollaista. Höpöhybridi on ehkä parempi kuin joku ikivanha tojon vapari, mutta muilla on tarjolla paljon parempaa. - Anonyymi
"- taloyhtiön yhtiövastike ei nouse 100 ekee sähköautolatureiden pistokkeiden takia"
Miksi luulet että juuri sinun valintasi vaikuttaa 100 euroa? Jos taloyhtiössäsi päätetään rakentaa latauspaikkoja niin se on enemmistön päätös eikä sinun autonvalintasi juurikaan vaikuta siihen.- Anonyymi
Tarkoitin juuri sitä yhtiövastikkeen määrää eli jos nousu on vaikka 20 euroa latauspaikoista, eikä 100 euroa, on houkutus suurempi vaihtaa sähköautoon. Nyt on vielä ilmaisia latausmestoja mutta kuinka kauan?
Minun autovalinta ei luonnollisesti vaikuta yhtiökok. päätöksiin (paitsi helvatan hienolla esimerkillä kuten hybrid...).
- Anonyymi
Ladattavaa voi ladata edullisella verkkosähköllä, itselataavaa voi tankata huoltoasemalla ja se lataa itsensä.
- Anonyymi
"itselataavaa voi tankata huoltoasemalla ja se lataa itsensä."
...sitä sikakallista bensaa polttamalla. Mitä järkeä tehdä sähköä viisikertaa kalliimmasta bensasta? Hölmöläisten hommaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"itselataavaa voi tankata huoltoasemalla ja se lataa itsensä."
...sitä sikakallista bensaa polttamalla. Mitä järkeä tehdä sähköä viisikertaa kalliimmasta bensasta? Hölmöläisten hommaa.Sitä juuri tarkoitin !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä juuri tarkoitin !
Kenelläkään ei varmasti olisi mitään sitä vastaan että Toyota toisi markkinoille lisää ladattavia hybridejä, tai no, ehkä Toyotan vihaajilla.
Mutta nykyisten "itselataavien" ideahan on, että poltto-ainetta tuhlaava osakuormitus saadaan vähemmäksi kun sitä aikaa voidaan käyttää akun lataamiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"itselataavaa voi tankata huoltoasemalla ja se lataa itsensä."
...sitä sikakallista bensaa polttamalla. Mitä järkeä tehdä sähköä viisikertaa kalliimmasta bensasta? Hölmöläisten hommaa.Toyota hybridillä voi ajaa koko päivän aamusta iltaan kaupungissa ja sähkön osuus 60% ja bensamoottorilla 40%. Ja ladattavalla hybridillä suhde voi olla 30% sähköllä ja 70% bensalla, kun ei ehdi akkua ladata koko päivänä. Ja miksi suhteet on noin, mieti sitä tovi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota hybridillä voi ajaa koko päivän aamusta iltaan kaupungissa ja sähkön osuus 60% ja bensamoottorilla 40%. Ja ladattavalla hybridillä suhde voi olla 30% sähköllä ja 70% bensalla, kun ei ehdi akkua ladata koko päivänä. Ja miksi suhteet on noin, mieti sitä tovi.
Kun ajat kaupungissa 100 km, niin Tojosi bensakone käy vain 40 km matkan, niinkö ? Loppu matka 60 km menee ilman että bensakone käy, niinkö ? Oletko tyhmä, vai valehteletko tarkoituksella ?
Anonyymi kirjoitti:
Toyota hybridillä voi ajaa koko päivän aamusta iltaan kaupungissa ja sähkön osuus 60% ja bensamoottorilla 40%. Ja ladattavalla hybridillä suhde voi olla 30% sähköllä ja 70% bensalla, kun ei ehdi akkua ladata koko päivänä. Ja miksi suhteet on noin, mieti sitä tovi.
Ainakin oma ladattava hybridi toimii akun loputtua kuten itselataava hybridi, mutta kotoa täydellä akulla sen ensimmäisen 40 km pääsee pelkällä sähköllä.
Aika kiire on jos koko päivänä ei ole aikaa pysähtyä ja ladata akkua. Omani latatuu pikalaturilla tyhjästä täyteen 24 min. ja sitten taas pääsee sen 40 km pelkällä sähköllä.
Outo oli kirjoituksesi...- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Ainakin oma ladattava hybridi toimii akun loputtua kuten itselataava hybridi, mutta kotoa täydellä akulla sen ensimmäisen 40 km pääsee pelkällä sähköllä.
Aika kiire on jos koko päivänä ei ole aikaa pysähtyä ja ladata akkua. Omani latatuu pikalaturilla tyhjästä täyteen 24 min. ja sitten taas pääsee sen 40 km pelkällä sähköllä.
Outo oli kirjoituksesi...Ei tojotrollien sekopääkirjoituksista kannata oppia ottaa. Tollolootan itsesaatuttavat hypetykset liikkuvat 100 % fossiilisen polttoaineen voimin. Lisäksi suoritusky on verkkainen ja polttoainetta tuppaa kulumaan paljon enemmän kuin normikulutuslukemat lupaavat Siksi tänne AINA raportoidaan niitä toivotaa-toivotaan normikulutuslukemia eikä todellisia, joka voivat PKS ruuhkissa olla 5-7 litran haarukassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448079Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432131Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262042- 951688
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811617Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071071Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 25996
- 53985
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850