Olen aika lailla käyttänyt alkoholia elämäni aikana

Anonyymi

Kuitenkin verikokeessa kaikki oli hyvin maksa mukaan lukien. Miten se on mahdollista?

20

154

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä se on mahdollista mutta kaikki on kuitenkin rajallista.
      Jossain vaiheessa käy niin että arvot eivät enää pysykään hyvinä.

      Itse join nuorempana rankasti yli 15 vuotta lähes jatkuvasti. Pieniä taukoja oli välillä kun olin katkolla tai sairaalassa.
      Silloin mullakin oli aina arvot ihan hyvät, maksa ja haima.
      Sitten tuli 8 vuoden mittainen tauko juomiseen ja maksa-arvoni nousivat jo siinä vaiheessa kun en ollut juonut moneen vuoteen.

      Vuosien jälkeen aloin harjoitella oluen juontia uudestaan ja lähes heti tuli akuutti haimatulehdus. Vaikka olinkin juonut vain yhden illan ja aloittelin seuraavana iltana ottaa uudestaan. Pitikin lähteä baarista päivystykseen.
      Siellä eivät edes uskoneet ettei mulla ollut putkea takanapäin, koko ajan vain puhuivat " kun on pitkä putki " jne.
      Nyt olen menneiden vuosien aikana ottanut satunnaisesti olutta, välillä vuoden jopa kolmenkin kuivia taukoja.

      Pari vuotta sitten mulla todettiin steatohepatiitti, eli edennyt rasvamaksatulehdus.
      Eli juomisenkin seuraukset ja erilaiset ongelmat voivat tulla pitkälläkin viiveellä. Kaikki vaivat eivät tule välittömästi juomisen seurauksena.

      • Anonyymi

        En usko että rasvamaksasi on tullut usean vuoden takaisesta ryyppäämisestä varsinkin jo ryyppäämisen aikaan arvo on ollut normaali. Onko syynä sittenkin ylipaino tai liikkumattomuus ja hyvin yksipuolinen, köyhä ruoka? Olen kuullut että rasvamaksa paranee itsestään jos jättää alkoholin tai pudottaa painoa niin paljon, että sisäelinrasva alkaa poistua.
        Aloittajalle. Uskon että voit olla terve runsaasta alkoholin käytöstä huolimatta. Syötkö muuten terveellisesti, liikutko riittävästi ja oletko normaalipainoinen. Jos saa kaikki tarvittavat ravintoaineet ja vielä liikkuu niin alkoholi menee siinä sivussa. Tiedän monta paljon ja pitkään alkoholia käyttävää täysin tervettä ihmistä, eikä se näy edes päällepäin, itseni mukaanlukien.
        En kuitenkaan suosittele kenellekään runsasta alkoholin käyttöä, hienointa olisi pärjätä ilman mitään mielialaan vaikuttavia tekijöitä, joita ovat ainakin alkoholi, tupakka, mielialalääkkeet, särky-, masennus- ja unilääkkeet, liika syönti, rahalla peluu, ostomania.
        Muuten liikaa koneella roikkuvia en pidä ongelmaisina, en myöskään seksiriippuvaisia, jos on kohde ja jos se ei johda raiskauksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että rasvamaksasi on tullut usean vuoden takaisesta ryyppäämisestä varsinkin jo ryyppäämisen aikaan arvo on ollut normaali. Onko syynä sittenkin ylipaino tai liikkumattomuus ja hyvin yksipuolinen, köyhä ruoka? Olen kuullut että rasvamaksa paranee itsestään jos jättää alkoholin tai pudottaa painoa niin paljon, että sisäelinrasva alkaa poistua.
        Aloittajalle. Uskon että voit olla terve runsaasta alkoholin käytöstä huolimatta. Syötkö muuten terveellisesti, liikutko riittävästi ja oletko normaalipainoinen. Jos saa kaikki tarvittavat ravintoaineet ja vielä liikkuu niin alkoholi menee siinä sivussa. Tiedän monta paljon ja pitkään alkoholia käyttävää täysin tervettä ihmistä, eikä se näy edes päällepäin, itseni mukaanlukien.
        En kuitenkaan suosittele kenellekään runsasta alkoholin käyttöä, hienointa olisi pärjätä ilman mitään mielialaan vaikuttavia tekijöitä, joita ovat ainakin alkoholi, tupakka, mielialalääkkeet, särky-, masennus- ja unilääkkeet, liika syönti, rahalla peluu, ostomania.
        Muuten liikaa koneella roikkuvia en pidä ongelmaisina, en myöskään seksiriippuvaisia, jos on kohde ja jos se ei johda raiskauksiin.

        Eipä olekaan uskon asia tämä rasvamaksa juttu.
        Sen tuleminen on ollut monen tekijän summa, yhtenä myös se alkoholi.
        Rasvamaksa tosiaan voikin parantua mutta minulla se on edennyt tulehdukselliseksi ja maksassa on myös sidekudosta kertynyt.
        En tiedä katoaako se sidekudos sieltä enää pois.

        Eikä ole ihan oikein sanoa kenellekään että voit olla terve runsaasta alkoholin käytöstä huolimatta. Toki voi pidempäänkin pysyä terveenä mutta jossain vaiheessa runsas juominen kostautuu joka tapauksessa.
        Se jos itse pysyy kunnossa ei tarkoita että kaikki muutkin pysyisivät kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä olekaan uskon asia tämä rasvamaksa juttu.
        Sen tuleminen on ollut monen tekijän summa, yhtenä myös se alkoholi.
        Rasvamaksa tosiaan voikin parantua mutta minulla se on edennyt tulehdukselliseksi ja maksassa on myös sidekudosta kertynyt.
        En tiedä katoaako se sidekudos sieltä enää pois.

        Eikä ole ihan oikein sanoa kenellekään että voit olla terve runsaasta alkoholin käytöstä huolimatta. Toki voi pidempäänkin pysyä terveenä mutta jossain vaiheessa runsas juominen kostautuu joka tapauksessa.
        Se jos itse pysyy kunnossa ei tarkoita että kaikki muutkin pysyisivät kunnossa.

        Mielenkiinnosta kysyn kokeeko itse tunteen elimistösssä rasvamaksastan muuttumisesta tulehdukseksi ja sidekudokseksen kertymäksi Huomaako sen jotenkin arkisessa elämässä. Paljon kiskovana terveenä olen kiinnostunut vastauksestasi.
        Anonyymi
        Eilen 20:26.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiinnosta kysyn kokeeko itse tunteen elimistösssä rasvamaksastan muuttumisesta tulehdukseksi ja sidekudokseksen kertymäksi Huomaako sen jotenkin arkisessa elämässä. Paljon kiskovana terveenä olen kiinnostunut vastauksestasi.
        Anonyymi
        Eilen 20:26.

        Maksa-arvoja ei tunne mutta ne alkavat heitellä.
        Mulla on ollut muutaman vuoden kipua oikealla puolella, vatsa, kylki ja selkä. Kivun ollessa voimakasta mua hikoiluttaakin kovasti.
        Kun makaan oikealla kyljellä tuntuu kuin olisi joku möykky kyljen alla. Kyllä se alkoholikin kipua lisää.

        " Vain " 3 vuotta valittelin ennenkuin yksi lääkäri otti ja kuunteli ja laittoi lähetteen koepalaan, siitä tuo sitten selvisi.


    • Anonyymi

      Se, että huhtikuussa näin veriarvojen runsaasta alkoholin käytöstä huolimatta olevan hyvät ja jos kohta kuolisin niin se olisi vähän samanlainen juttu kuin se että Christopher Reeve kuoli, vaikka hän jo pystyi liikuttamaan sormiaan ja kävelystäkin oli vielä toivoa.

    • Anonyymi

      Maksakirroosi on salakavala sairaus.
      Ei sitä tunne itsessään ennenkuin on liian myöhäistä.
      Se etenee vääjäämättä, kun sidekudosta on alkanut muodostua.
      Maksa kovettuu, sen toiminta heikkenee, muutkin elimet joutuvat "häiriötilaan",
      tulee mm. sydänoireitakin.
      Maksakirroosi on monielinsairaus.
      Maksakirroosikuolema on kauhea.
      Elinten kunto romahtaa.
      Se voi kestää pari viikkoa "zombina".
      Viikot/kuukaudet sitä ennen eivät ole enää elämistä.

      • Anonyymi

        Sen kuoleman odottaminen tuhoaa nekin vuodet jotka vielä olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen kuoleman odottaminen tuhoaa nekin vuodet jotka vielä olisi.

        Aion kyllä elää ihan täysillä loppuun asti sen minkä jaksan.
        En odottele kuolemaa koska se odottaminen juuri tuhoaisi loppuajan.
        Ja lähtö tulee joskus kuitenkin, odottamattakin.


    • Anonyymi

      Jos sidekudosta on vähän ja lopettaa juomisen, voi elää 10-15 vuotta,
      mutta nykytiedon valossa maksa voi vähän toipuakin
      eikä kukaan pysty ennustamaan elinajanodotetta.
      Luin jostain, että maksakirroosia on 10%:lla maailman väestöstä,
      mutta kirroosidiagnoosin saaneista
      ruumiinavauksessa vain noin 30 %:lla todetaan maksakirroosia.
      Moni kuolee muuhun tietämättä kirroosistaan mitään.

    • Anonyymi

      Katsoin että S-alat, S-asat, Maksa- ja luustokoe, maksakoe, makasa- ja luustokoe ja haimakoe maksavat n. 30 euroa/kpl. Selviäsiköhän näillä maksan ja haiman tila.
      Yksityiselle voi mennä niin että käy kokeessa ja maksaa. Tiedot tulevat yksityiseen kantaan, josta itse voi tulkita. Se on helppoa, kun netissä on viitearvot. Olen ottanut näin vitamiinipitoisuuksia ja punkkikokeen ja säästänyt yksityislääkärin n. 100sen maksun.
      Voisihan sitä mennä ja maksaa itse, jos vähän uteliaisuuttaan käy. Ei tavii tuntea syyllisyyttä että julkisia hoitovaroja käytettäisiin minun viinanjuonnin tutkimiseen.

    • Anonyymi

      Maksan tilan selvittäminen ei vaadi mitään luustokokeita.
      Verikokeet antavat ehkä viitettä johonkin suuntaan.
      Ainoastaan maksabiopsialla eli koepalan otolla pystyy täysin saamaan maksan kunnon selville.
      Haimajuttuja voidaan tutkia myös ulostenäytteestä, sekä toki verestäkin.

      • Anonyymi

        Kiitos asiallisesta infosta!
        Näin se pitää mennä, eikä pelotella kuomalla ja sanomalla: lopeta. Moni olisi lopettanut moneen kertaan jos se olisi simppeliä, myös minä. Ohjaaminen, toruminen, tuomiointi, pelottelu ja itsensä kehuminen kuinka on vain laittanut korkin kiinni. Ne kaikki tietää ja niitä on turha jankata.


    • Anonyymi

      Otattaisin alkuun alat'in ja gamma-GT:n, jos ne on poikkeavat olisin ottamatta alkoholia kolme kuukautta ja menisin uudestaan otattamaan ne.
      Jos arvot on vielä poikkeavat tai ei paljoakaan parantuneet,
      otattaisin vielä P-TT:n ja pre-albumiiininkin , ne kertovat maksan toimintakyvystä.
      Lyhenne on pre-alb. P-TT on veren hyytymistekijä, se laskee, kun maksan toiminta huononee. Samoin pre-alb.
      Syitä niitten laskuun voi olla muitakin, mutta jos GT ja alat on korkea,
      se tod. näk. liittyy maksaan.

      Myös otattaisin jossain vaiheessa PVK trombosyytit. Perusverenkuva verenkuva ja trombosyytit. Sen tuloksista tosin lääkäri saa irti paljon enemmän kuin itse.

      Googlaa: Duodecim Senkka ja 100 muuta tutkimusta

      Duodecim on Terveyskirjasto, lääkäreitten krijoittama.

      • Anonyymi

        Noin valtavien koemäärien yksityisellä varmuuden vuoksi ottaminen käy kukkaron päälle. Verenkuvat on otettu kun osallistuin erääseen tutkimukseen. Arvot olivat viitearvojen mukaisia, s-alat ja s-asat eivät kuuluneet otettaviin kokeisiin koska niillä ei ollut tämän tutkimuksen mukaan merkitystä. Kysyin asiaa erikseen. Sen vuoksi ne kiinnostavat kun alkoholia käytän. Kolmen kuukauden ottamaton aika olisi melkoinen ponnistus, helppo sanoa sellaisen jolle se on helppo. Koen siis itseni terveeksi, mutta olisi kohtuutonta, jos maksani mitään etukäteen ilmoittamatta poksahtaisi. Alkoholi on ainut pahe, muuten elämä on hyvää. Ja hyvää se on alkoholin kanssakin, ainut ongelma on jonkinlainen pelko tulevasta juuri alkoholin suhteen. En ole vielä tavannut täydellisesti ilman yhtään pahetta elävää ihmistä.


    • Anonyymi

      Hei! Varmaan aika yksilöllisiä juttuja keillä alkaa veriarvot heittää ja keillä ei. Itse olen käyttänyt alkoholia n. 15-17 vuotta joskus tosi rankallakin kädellä. Saattaa jo pienikin "ylikulutus" nostaa maksan veriarvoja pilviin, sillä viimetalvena sain pitkän juomisputken jälkeen opetuksen kun menin vatsakipujen vuoksi päivystykseen. Verikokeista näkyi että ALAT-arvo huiteli peräti 9785! Päivystävä lääkäri passitti suoraan osastolle jossa olin 3 päivää. Tuon jälkeen muutin ruokavaliotani ja vähensin alkoholin käyttöä ja jo melko lyhyessä ajassa (2kk) ALAT laski 40 lukemiin.

      • Anonyymi

        9785 ?! Apua ! En ole tiennytkään, että alat voi niin korkeaksi nousta.
        Mistä vatsakipusi johtuivat ? Juomisestako ? Mitkä oli haima-arvot ?
        Onnittelen, että vatsasi takia jouduit sairaalaan, niin tilanne selvisi ja pysäytti.
        Olisi voinut käydä pahemminkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        9785 ?! Apua ! En ole tiennytkään, että alat voi niin korkeaksi nousta.
        Mistä vatsakipusi johtuivat ? Juomisestako ? Mitkä oli haima-arvot ?
        Onnittelen, että vatsasi takia jouduit sairaalaan, niin tilanne selvisi ja pysäytti.
        Olisi voinut käydä pahemminkin.

        Ei selvinnyt varsinainen syy vatsakipuihin ja vähän annettiin lääkärienkin toimesta sairaalassa vaan ymmärtää et oon vaan pelkästään "surkea juoppo". Vatsan UÄ otettiin ja lääkäri totes vaan että: "maksa todella rasvoittunut". Haima-arvoissa ei ollu heittoa, taisi olla vaan 51 kun sain itse nähdä.

        Tämmöset pistää vaan aina miettimään elämää.. Tosin olen juonut alkoholia tuonkin jälkeen, mutten kovin paljoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei selvinnyt varsinainen syy vatsakipuihin ja vähän annettiin lääkärienkin toimesta sairaalassa vaan ymmärtää et oon vaan pelkästään "surkea juoppo". Vatsan UÄ otettiin ja lääkäri totes vaan että: "maksa todella rasvoittunut". Haima-arvoissa ei ollu heittoa, taisi olla vaan 51 kun sain itse nähdä.

        Tämmöset pistää vaan aina miettimään elämää.. Tosin olen juonut alkoholia tuonkin jälkeen, mutten kovin paljoa.

        Tosi hienoa jos pystyt itse vähän rajoittamaan. Kun vielä itse pystyy alkoholin käyttöä säätelemään ja rajoittamaan, se on kunnioitettava asia. Keinoja vähentämiseen on saatavissa kaikkialta roppakaupalla, joihinkin joku, kuten sinä pystyy, jotkut eivät yhteenkään.
        Kun joutuu muiden henkilöiden tai organisaatioiden hoidettavaksi, siinä pitää ikäänkuin luovuttaa heille minuutensa. Pitää antaa itsensä toisen käsiin. Oikein paljon voimia sinulle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi hienoa jos pystyt itse vähän rajoittamaan. Kun vielä itse pystyy alkoholin käyttöä säätelemään ja rajoittamaan, se on kunnioitettava asia. Keinoja vähentämiseen on saatavissa kaikkialta roppakaupalla, joihinkin joku, kuten sinä pystyy, jotkut eivät yhteenkään.
        Kun joutuu muiden henkilöiden tai organisaatioiden hoidettavaksi, siinä pitää ikäänkuin luovuttaa heille minuutensa. Pitää antaa itsensä toisen käsiin. Oikein paljon voimia sinulle!

        Kiitos! Oikeassa olet. En luovuttaisi oikeata "minuuttani" kenellekkään. Psykoterapiassa tms. "pakotetaan" AA-kerhoihin ja sun muihin ja jokapaikassa sanotaan vaan että "älä juo".. Siis.. Sanominen "älä juo" ei auta ketään.. Se on lähdettävä ihan itsestä, ei se muuten kenelläkään onnistu. AA-kerhoihin en mene vaikka tilanne olisi miten huono.. Koska olen ateisti ja asiat mitä noissa kerhoissa toistetaan eivät ole minun juttu. Jos pakosta joutuisin AA:ssa käymään niin se pistäisi varmasti taas juomaan vaan entistä enemmän..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5450
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3497
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1622
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1564
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1038
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe