Vasta luin vesinokkaeläimestä, että sillä ei ole mahaa, vaan ruoka menee suoraan ruokatorvesta ohutsuoleen.
Vesinokkaeläin, tuo kummallisuuksien kummallisuus, on siis tässäkin suhteessa melko ainutlaatuinen nisäkäs.
Mutta voiko sanoa, että siltä maha puuttuisi? Eihän se näköjään sitä tarvitse, aivan ilmankin pärjää.
Maha puuttuu! Vai puuttuuko?
8
573
Vastaukset
- Anonyymi
Se päätti yksi päivä että jättää mahan pois ja miljoonan vuoden päästä sillä ei enää ollut mahaa!
- Anonyymi
Myös noin neljännes luukaloista elelee ilman mahalaukkua.
https://www.nationalgeographic.com/science/phenomena/2013/12/03/how-the-platypus-and-a-quarter-of-fishes-lost-their-stomachs/ - Anonyymi
Tuntemattomia ovat herran tiet.
- Anonyymi
Missä kohtaa suolen väljempi kohta muuttuu vatsalaukuksi ja missä kohtaa vatsalaukku muuttuu vain leveämmäksi kohdaksi suolta?
- Anonyymi
Pitää ilmeisesti olla myös mahaportti, että voidaan puhua mahasta. En tiedä onko vesinokkaeläimellä mahaporttia.
- Anonyymi
Mahalaukkuhan on ruokatorven ja suoliston välissä.
- Anonyymi
Äsken netistä luin, että mahalaukku ei ole vain pelkkä pullistuma suolistossa, vaan on sillä selkeitä eroja rakenteissa suoleen verrattuna, ja funktioita, mitä suolella ei ole.
- Anonyymi
https://books.google.fi/books?id=cfw8AAAAIAAJ&pg=PA64&lpg=PA64&dq=pylorus platypus&source=bl&ots=JewoqVEgp1&sig=ACfU3U0wDYDsCYQ5ZtBLvQt-M2z_Nk5Aog&hl=fi&sa=X&ved=2ahUKEwjTl6zv9PzpAhXsy6YKHd3XDnoQ6AEwAHoECAgQAQ#v=onepage&q&f=false
Tämän linkin mukaan vesinokkaeläimellä ON mahalaukku, mutta hyvin surkastunut ja vähätoiminen, eikä sillä ole mahaporttia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242361Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3411940Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä241846Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o91649Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581478Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121012Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu17970- 63845
- 55830
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2788