Miksi ympärileikataan

Anonyymi

Jos Jumala loi ihmisen kokonaisuudeksi m iksi uskonnot vaativat leikkaamaan osan pois. Miksi luotiin se osa mikä poistetaan jos se on turha. Ymoärileikkauksrlla tuntuu VT ssa ja Koraanissa olevan valtava merkitys.

Tätini oli oli Hell srk, halusi Israelissa käytyään muuttua maan valtauskontoon. Tämä olisi edellyttänyt miespuolisten sukulaisten ympärileikkaamista. Nämä ei suostuneet. Täti jäi Hell.

6

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Gal.5:3-4 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

• Anonyymi

Ymmärrätkö mitä Paavali tarkoittaa näillä jakeilla? Et taida.

Kysymys on kääntymisestä vanhan liiton juutalaiseksi, jolloin ei usko Jeesukseen Kristukseen ja siten jää armon ulkopuolelle. Jos joku ottaa ympärileikkauksen, niin hän on velvollinen osallistumaan temppelipalveluun. Laki ei käske ympärileikkaamaan ulkomailla asuvia pakanoita, joten apostolien kokous ei vaatinut pakanoilta ympärileikkausta.

Kreikkalainen Timoteus kuitenkin halusi ottaa vapaaehtoisesti ympärileikkauksen, joten Paavali ympärileikkasi hänet, jolloin Timoteus sai mennä temppeliin. Juutalaiset eivät olisi sallineet Timoteuksen tulla temppeliin ellei Paavali olisi ympärileikannut Timoteusta.

Ap.t 16:3 Paavali halusi ottaa Timoteuksen matkalle mukaan, ja siksi hän ympärileikkasi tämän. Näin hän teki niiden seutujen juutalaisten tähden, sillä kaikki tiesivät, että Timoteuksen isä oli kreikkalainen.

Voitko selittää, joutuivatko nyt Timoteus ja Paavali armon ulkopuolelle ja helvettiin, koska Paavali ympärileikkasi Timoteuksen?

Eivät joutuneet, koska ympärileikkeus ei liittynyt kääntymiseen vanhan liiton juutalaisuuteen. Timoteus halusi liittyä Israelin kansaan, jotta hän voisi olla juutalaisten kanssa samalla tavalla. Se on sallittua.

2 Moos 12:48 Jos luonasi asuu maahan muuttanut siirtolainen, joka tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, hänen on ympärileikkautettava itsensä ja jokainen perheeseensä kuuluva mies ja poika. Silloin hän voi tulla mukaan pääsiäisen viettoon, ja hänet katsottakoon maan pysyväksi asukkaaksi, mutta kukaan ympärileikkaamaton ei saa syödä pääsiäislammasta.
        49 Sama laki koskee sekä syntyperäistä israelilaista että keskuuteenne asumaan muuttanutta siirtolaista."

• Anonyymi

Ympärileikkaus liittyy Jumalan antamaan lupaukseen Abrahamille ja hänen jälkeläisille sekä heidän väliseen liittoon. Ympärileikkaus erottaa Abrahamin suvun muista kansoista.

Abrahamin ympärileikatut jälkeläiset tulevat olemaan hedelmällisä ja lisääntymään suureksi kansaksi ja he ovat saaneet omakseen Israelin maan. Ympärileikkaus on siis liiton merkki ja liittyy myös hedelmälliseen lisääntymiseen. Siksi Abrahamin miespuolisille jälkeläisille tehdään ympärileikkaus kahdeksan päivän ikäisille poikalapsille.

1 Moos 17:8 Minä annan sinulle ja jälkeläisillesi pysyväksi perintömaaksi koko Kanaaninmaan, jossa nyt asut muukalaisena, ja minä olen myös sinun jälkeläistesi Jumala."
      9 Jumala puhui edelleen Abrahamille: "Pysykää uskollisesti tässä liitossa, sinä ja sinun jälkeläisesi sukupolvesta toiseen.
      10 Tämä ehto teidän on täytettävä siinä liitossa, jonka olen tehnyt sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa: teidän tulee ympärileikata jokainen mies ja poikalapsi.
      11 Leikkauttakaa pois esinahkanne. Tämä on merkkinä liitosta, joka on meidän välillämme, minun ja teidän.
      12 Kahdeksantena päivänä syntymästä ympärileikattakoon jokainen poikalapsi sukupolvesta toiseen. Ympärileikattakoon kaikki talossasi syntyneet orjat samoin kuin heimoosi kuulumattomat orjat, jotka itsellesi ostat,
      13 siis jokainen talossasi syntynyt tai rahalla ostamasi orja. Näin te kannatte ruumiissanne merkkiä siitä, että minun tekemäni liitto on ikuinen.

• Anonyymi

1Kor.7:19 Biblia (1776) Ympärileikkaus ei ole mitään, eikä esinahka mitään ole, vaan Jumalan käskyin pitämys.

• Anonyymi

Aivan!!

Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

• Anonyymi

"Tätini oli oli Hell srk, halusi Israelissa käytyään muuttua maan valtauskontoon. Tämä olisi edellyttänyt miespuolisten sukulaisten ympärileikkaamista."

Hohhoijakkaa. Tätisi mahdollinen kääntyminen ei vaikuta sukulaisiin mitenkään. Kääntynyt voi korkeintaan päättää siitä kasvattaako omat lapset juutalaisiksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4048
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2901
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      864
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe