Kevyt 4-5 hlö vaunu?

Anonyymi

Pitäisi löytää edullinen vaunu, jossa on vuodepaikat neljälle, jonka kokonaismassa on alle 1100 kg ja korkeutta olisi sen verran, ettei 193 cm pitkän henkilön tarvitse kulkea kyyryssä. Suosituksia otetaan vastaan!

11

137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minkä kokoisia muut matkustajat ?
      Vuoteet näissä vaunuissa ja autoissa kookkaille ihmisille melko kehnoja. Itse olen yli 180 ja 95 kg. Ei noihin parisänkyihin häävisti mahdu kuin yksi, jos ajattelee tilavasti nukkua.
      Olen päätynyt erillissänky ratkaisuun, sillä saat kahdelle aikuiselle kunnon vuoteet. Loput paikat onkin askarreltava istuinryhmistä. Ikuisia kompromissejä nämä,itse pitäisi tehdä niin hyvä tulisi.

• Anonyymi

Erillissängyt kiinnostavat minuakin. Muut on alle kouluikäisiä lapsia ja vaimo reilusti alle 170 cm. Tuossa kun katsoin auton paperit läpi, niin raja onkin 1315 kg. 2000-luvun alun Kabea olen tiiraillut, mutta uudempi vaunu ei olisi pahitteeksi. Sprite Musketeeria olen joskus vedellyt ja se oli lukkovetopäällisenä aika passeli. Toki ihan retrolinjalle ei perheellisenä voi lähteä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Erillissängyt kiinnostavat minuakin. Muut on alle kouluikäisiä lapsia ja vaimo reilusti alle 170 cm. Tuossa kun katsoin auton paperit läpi, niin raja onkin 1315 kg. 2000-luvun alun Kabea olen tiiraillut, mutta uudempi vaunu ei olisi pahitteeksi. Sprite Musketeeria olen joskus vedellyt ja se oli lukkovetopäällisenä aika passeli. Toki ihan retrolinjalle ei perheellisenä voi lähteä.

Vanhemmassa vaunussa voi rekisteriin merkitty kokonaispaino olla yllättävänkin pieni. Uusien vaunujen kokonaispainot ovatkin sitten todellisia painoja.

Vaihtoehtoja löytyy kyllä runsaasti noinkin pienelle perheelle, joten kannattaa käydä kierroksella myymälöissä niin tulee tuo sisäkorkeus ja ainakin yhden vuoteen riittävä pituus testattua ihan todellisuudessa. Ihminen nukkuu harvoin kuten seisotaan asennossa, joten yleensä oman pituuden mukainen vuode kyllä riittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhemmassa vaunussa voi rekisteriin merkitty kokonaispaino olla yllättävänkin pieni. Uusien vaunujen kokonaispainot ovatkin sitten todellisia painoja.

Vaihtoehtoja löytyy kyllä runsaasti noinkin pienelle perheelle, joten kannattaa käydä kierroksella myymälöissä niin tulee tuo sisäkorkeus ja ainakin yhden vuoteen riittävä pituus testattua ihan todellisuudessa. Ihminen nukkuu harvoin kuten seisotaan asennossa, joten yleensä oman pituuden mukainen vuode kyllä riittää.

Perkule, nyt löytyi jotenkin omantuntuinen vaunu. Olin ensin pakkomielteisen kiinnostunut Kabe Brilliantista, mutta kävin tutustumassa yhdellä tutulla Matkaaja Pallakseen. Kulki kevyenä vaununa tosi nätisti perässä ja muutenkin kaikki oli sijoitettu tosi fiksusti.

Pitäisiköhän aloittaa karavaanarihommat tuollaisella 30 vuotta vanhalla muutaman tonnin kopilla? Pari hyväkuntoista näytti myynnissä olevan.

Löytyykö kokemuksia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Perkule, nyt löytyi jotenkin omantuntuinen vaunu. Olin ensin pakkomielteisen kiinnostunut Kabe Brilliantista, mutta kävin tutustumassa yhdellä tutulla Matkaaja Pallakseen. Kulki kevyenä vaununa tosi nätisti perässä ja muutenkin kaikki oli sijoitettu tosi fiksusti.

Pitäisiköhän aloittaa karavaanarihommat tuollaisella 30 vuotta vanhalla muutaman tonnin kopilla? Pari hyväkuntoista näytti myynnissä olevan.

Löytyykö kokemuksia?

Pallas oli Matkaajan halpaversio. Esimerkiksi vessassa seinät on samaa vaneria kuin kaapistot ja varustus vaatimaton Matkaajaan verrattuna. Sisustuksessa voi olla pieneiä eroja varsinaiseen Matkaajaan, mutta lämmityslaite, jääkaappi ym. varustus on sama.

Ihan hyvä ja edullinen vaunu jos on hyvässä kunnossa. Lähinnä kannattaa varmistaa ettei lattia notku kävellessä pahasti eikä porrasta käytettäessä ole runnottu oven alakamanaa rikki. Jos on vieläpä kuiva niin siitähän kannattaa hieroa kauppoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pallas oli Matkaajan halpaversio. Esimerkiksi vessassa seinät on samaa vaneria kuin kaapistot ja varustus vaatimaton Matkaajaan verrattuna. Sisustuksessa voi olla pieneiä eroja varsinaiseen Matkaajaan, mutta lämmityslaite, jääkaappi ym. varustus on sama.

Ihan hyvä ja edullinen vaunu jos on hyvässä kunnossa. Lähinnä kannattaa varmistaa ettei lattia notku kävellessä pahasti eikä porrasta käytettäessä ole runnottu oven alakamanaa rikki. Jos on vieläpä kuiva niin siitähän kannattaa hieroa kauppoja.

Pallas on kulkenut auton perässä jo 23 vuotta ja on ollut vähävikainen ja yksinkertainen.

• Anonyymi

Kyllä se on niin että otat vaunun missä on rumatikki. Millään muulla ei ole mitään väliä. Rumatikki pitää vaunun talvella pakastimena ja kesällä saunana. Nesteet on putkissa joko umpijäässä (talvi) tai kiehumispisteessä (kesä). Välimuotoja ei ole joten rumatikin toimintaan voit aina luottaa.

• Anonyymi

Jos tuolla "rumatikilla" tarkoitat Trumatic lämmitystä, et tiedä hölkäsen pölähtämää matkailuvaunuista. Trumatic on aina ilmalämmitin, joko pistemäinen kamiina tai ilmaputkistolla varustettu lämmitin (nykyään yleisin matkailuautojen lämmitystapa).

Nestetäytteiset keskuslämmitysjärjestelmät ovat muun merkkisiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos tuolla "rumatikilla" tarkoitat Trumatic lämmitystä, et tiedä hölkäsen pölähtämää matkailuvaunuista. Trumatic on aina ilmalämmitin, joko pistemäinen kamiina tai ilmaputkistolla varustettu lämmitin (nykyään yleisin matkailuautojen lämmitystapa).

Nestetäytteiset keskuslämmitysjärjestelmät ovat muun merkkisiä.

Trumatic on ilmalämmitysjärjestelmä joko puhaltimen kanssa tai ilman.
        Nestekiertoisesti toimivat järjestelmät ovat merkiltään Primus tai Alde .

• Anonyymi

Jos aloittaja etsii kevyttä vaunua, niin edullisia ovat ne vanhat Spritet Matkaajat sekä solifer-merkkiset. Myös Hobby 400 tai vastaava on kevyt, mutta saksalaisista Dethleffs ja Knaus ovat jo painavampia.

• Anonyymi

No kyllähän esimerkiksi Knaus Travelino (uusi), neljän vuodepaikan keskikokoinen laatuvaunu painaa vain 1000 kg (kokonaismassa). Samoin Bürstner 385 kuuluu samaan kategoriaan, joskin on vähän pienempi.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      106
      4542
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3890
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3539
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3250
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      43
      2952
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2539
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2442
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2166
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      17
      1819
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1735
    Aihe