Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Rasismin ja mielipiteen/sananvapauden ero

Isäni ei liiemmin pidä mustista, mutta siitäkin huolimatta hän pitää Klu Klux Klanin toimintaa vääränä. Mielestäni sopiva esimerkki siitä, ettei jokainen joka suhtautuu epäluuloisesti tummempiin rotuihin ole rasisti. Klu Klux -klaanilaiset ovat rasisteja, mutta esim. naiset jotka eivät vain halua seurustella mustien miesten kanssa eivät todellakaan ole (itse olen joutunut ulkomailla kuulemaan syytöstä siitäkin, että olen kuulemma rasisti vain siksi koska mustat eivät sovi henkilökohtaiseen miesmieltymykseeni).

Pari vuotta sitten netissä kiersi hyvä meemi, jossa oli vierekkäin mustan ja valkoisen miehen kuva ja kysyttiin "Kumpi on rasisti?" Vastaus oli, että vastaaja oli itse rasisti mikäli valitsi toisen kuvista "rasistiksi". Ja niin tosiaan on, että mustissakin on rasisteja, mistä Afrikka hyvänä esimerkkinä - siellä vainotaan nyt vuorostaan vielä näin 2020-luvullakin valkoihoisia, kun taas valkoihoiset vainosivat ja sortivat mustia kauan aikaa sitten imperialismin aikoihin.

12

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vastakkainasettelua jota uusinnetaan päivittäin. Siksi tilanne jatkuu. Vihapuheella ja taloudellisella eriarvoisuudella ja tulkinnoilla vastapuolesta, joissa itsestä ja omasta ryhmästä rakennetaan myönteinen kuva ja vastapuolesta erilainen kuin itsestä. Kuitenkin erot ovat yksilöiden välisiä, eivät rotujen tai kulttuurien.

    • Niinpä. Yleensähän se menee niin että rasismista alkaa rääkymään aina joku yksilö joka on jollain tavalla perseillyt ja sitten kun siitä huomautetaan se huomauttaminen on muka rasismia. Naurettavinta kai vielä on se että omaa perseilyä pitäisi muiden sietää sillä perusteella että joku esi-isä on tullut muka kaltoin kohdelluksi sen toisen esi-isän puolelta. Naurettavaksi sen tekee se että jos vedotaan muiden tekemisiin perusteena omalle perseilylle samalla tavalla sitten kaikkien muidenkin pitäisi voida vedota ihan jokaisen ko. ihmisen edustaman viiteryhmän jokaisen edustajan perseilyyn milloin tahansa. Näin siis jos joku matu odottaa kantiksilta anteeksipyyntöä jostain syystä niin ihan samoin perustein kaikki kantikset voi syyttää sitä yksittäistä matua ihan jokaisesta matun tekemästä raiskauksesta ja muusta pahanteosta täällä.

      • Anonyymi

        Ongelmasi on, että käytät me- ja muut puhetta eli vastakkainasettelua kaikissa puheissasi. Ja kansallisuusrepertuaaria, jonka tarkoitus on aina asettaa suomalaiset etusijalle verrattuna johonkin maahanmuuttaja ryhmään. Mietipä sitä ovatko kaikki suomalaiset keskenään samanlaisia- eivät ole.Suomalaissa on kunnon ihmisiä, mutta myös rikollisia, raiskaajia etc. Sama pätee maahanmuuttajiin!


    • No eipä sitä rasismiksi voi sanoa, jos joku ei vetoa ja viehätä jotakuta ominaisuuksiltaan. Se ei ole sen kummempaa, kun että joku tykkää punapäistä ja joku ei.

      Jos sitä ihmistä ei kuitenkaan ihmisenä vähättele ja pidä rasistisesti huonompana, kun muitakaan.

      • Anonyymi

        Kyllä Harmiksen puheet ovat rasistisia, ei ole ensimmäinen väittely kanssaan. Olen perehtynyt diskurssinalyysiin. Ja erityisesti diskursseihin, joita käytetään puhuttaessa maahanmuuttajista. Löydän puheen funktion mistä tahansa tekstistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Harmiksen puheet ovat rasistisia, ei ole ensimmäinen väittely kanssaan. Olen perehtynyt diskurssinalyysiin. Ja erityisesti diskursseihin, joita käytetään puhuttaessa maahanmuuttajista. Löydän puheen funktion mistä tahansa tekstistä.

        Jaa Harmiksen. Entäs minun, jos sanon etten kuunaan voisi seurustella mustan miehen kanssa? Miksi? En viehäty heistä.

        Ei he silti ihmisenä sen huonompia ole kun minä tai muutkaan. Kyse on vain vetovoimasta, mieltymyksistä mm. ulkonäön suhteen. Jos ei vetovoimaa ja viehätystä ole, sitä ei ole. Eikö vaan?


      • Anonyymi
        Jan1 kirjoitti:

        Jaa Harmiksen. Entäs minun, jos sanon etten kuunaan voisi seurustella mustan miehen kanssa? Miksi? En viehäty heistä.

        Ei he silti ihmisenä sen huonompia ole kun minä tai muutkaan. Kyse on vain vetovoimasta, mieltymyksistä mm. ulkonäön suhteen. Jos ei vetovoimaa ja viehätystä ole, sitä ei ole. Eikö vaan?

        Karmela Liebkind, joka on sosiaalipsykologi ja paljon tutkinut rasismia sanoo kirjassaan, että jollei voi kuvitella avioituvansa jonkun ihmisen kanssa hänen ihonvärinsä, etnisen ryhmänsä takia voidaan sitä pitää rasismina. Jos ajatellaan romaneja Suomessa, niin eivät suomalaiset heidän kanssaan yleensä avioidu? Ja vastakkainasettelu on myös aika voimakasta puolin ja toisin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Karmela Liebkind, joka on sosiaalipsykologi ja paljon tutkinut rasismia sanoo kirjassaan, että jollei voi kuvitella avioituvansa jonkun ihmisen kanssa hänen ihonvärinsä, etnisen ryhmänsä takia voidaan sitä pitää rasismina. Jos ajatellaan romaneja Suomessa, niin eivät suomalaiset heidän kanssaan yleensä avioidu? Ja vastakkainasettelu on myös aika voimakasta puolin ja toisin.

        Niin, jos kyse on rodun vuoksi ihmisen mitätöinnistä. Värikin on minusta makuasia.

        Kukaan ei sano rasistiksi, jos joku ei tykkää minun sinisistä silmistäni tai ihoni väristä. Olen liian kalpea, jos ruskettuneempi viehättää.

        Mutta olenko rasisti, jos en viehäty leveästä nenästä ja ruskeasta ihosta?


      • Jan1 kirjoitti:

        Niin, jos kyse on rodun vuoksi ihmisen mitätöinnistä. Värikin on minusta makuasia.

        Kukaan ei sano rasistiksi, jos joku ei tykkää minun sinisistä silmistäni tai ihoni väristä. Olen liian kalpea, jos ruskettuneempi viehättää.

        Mutta olenko rasisti, jos en viehäty leveästä nenästä ja ruskeasta ihosta?

        Tai olenko rasisti, jos en halua Mattia mutta haluan Maijan?

        Minä saatan pitää ihastuttavana ebony naista, mutta en miestä. Syrjinkö silloin rotua? Ihonväriä vai sukupuolittuneita piirteitä?


      • Jan1 kirjoitti:

        Tai olenko rasisti, jos en halua Mattia mutta haluan Maijan?

        Minä saatan pitää ihastuttavana ebony naista, mutta en miestä. Syrjinkö silloin rotua? Ihonväriä vai sukupuolittuneita piirteitä?

        Eipä sen puoleen, luulen että syrjin jatkossa kaikkia miehiä. Ihan vain, koska olen huomannut viehättyväni enemmän naisista nykyään.

        Sukupuolirasismia?


    • Anonyymi

      Kyllähän nuo jotka rasismi mielipiteitä esittää on mulkkuja.

      t. Maailmankansalainen-MIES

    • Anonyymi

      Erilaisuus pelottaa. Pelko aiheuttaa rasismia. Tätähän tietyt tahot käyttävät hyväkseen politiikassakin.

      Samoin se että niputetaan kaikki ryhmän jäsenet samaan nippuun. Niputtaminenkin voi johtua ennakkoluuloista. Joo kyllä minäkin siihen olen syyllistynyt. Kukapa ei?
      Omille rasistisille ajatuksille antaa hyväksynnän, mut toisille ei. Eikös sekin ole rasismia?
      Jos pitää rasisteja rasisteina, eikös sekin ole rasismia?

      Uskon ettei kukaan voi välttyä rasismilta. Tasoissa on kuitenkin se ratkaiseva ero.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2047
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1374
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1311
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      75
      1282
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe