Omaishoitajaksiko?

Anonyymi

Haluaisin neuvoja omaishoitajilta ja kuulla kokemuksianne suhteessa edessä olevaan päätökseeni. Kaikki neuvot ja mielipiteet ovat nyt kalliit:

Tilanteeni on siis nyt tämä:
Olen asunut ulkomailla 20 vuotta ja nyt palaamassa Suomeen, koska isäni on niin huonossa kunnossa, että vaatii hoitoa ja tukea. Hän ei enää pärjää yksin. Ratkaisuja hoitojen suhteen on tehtävä NYT.

En tunne nykyistä suomalaista terveydenhoitoasysteemiä, mutta ainakin Kela ja muut laitokset joihin olen ollut yhteydessä, ovat kehoittaneet ryhtymään isäni OMAISHOITAJAKSI. Minkäänlaista laitospaikkaa ei kuulemma voi saada, ennen kuin on käynyt kaikki kotihoidon askeleet läpi.

Rakastan isääni kovasti ja haluaisin hoitaa hautaan, mutta jokin tässä mietityttää. Saadaanko kotiin varmasti kaikki palvelut? Ovatko ilmaisia vai pitääkö maksaa?

Perheessämme on 4 lasta - ja dementikon huolehtiminen samassa huushollissa voi olla haastavaa.

Mielipiteitä? Ohjeita? Neuvoja? Kokemuksia?

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kysyt, saadaanko kotiin varmasti kaikki palvelut. Vastaus on, että varmaa se ei ole. Ne palvelut, jotka saadaan ovat maksullisia. Omaishoitajan ei sitten pidä alkaa näitä maksuja omista varoistaan maksaa, vaan hoidettavan varoista tietysti.

      Olen ollut omaishoitaja muutaman vuoden ajan kauan sitten. Ne olivat elämäni vaikeimmat vuodet. Siten neuvoni on, että älä ryhdy omaishoitajaksi! Ketään ei voida velvoittaa omaishoitajaksi.

      Itse jouduin omaishoitajaksi puolison sairastuttua. Siinä ei voi sanoa ei, kun yhdessä asutaan ja eletään. Mutta sinä, älä luovu omasta elämästäsi, lapsesi tarvitsevat sinua, tulevaisuus on heissä.

    • Anonyymi

      Jos nyt olet vasta palailemassa Suomeen, et todennäköisesti tunne maamme kamalaa byrokratiaa jonka kanssa ihminen on jo ihmeissään siinäkin, että saa omatkaan asiat jotenkin kuntoon. Kun päälle tulee vielä tappelu ja kommunikointi Kelan, Soten ja kunnallisen sosiaalihuollon jne. kanssa, niin sinulle ei jää edes aikaa huolehtia kenestäkään ulkopuolisesta hoidettavasta, vaikka hänen asioitaan joudutkin selvittelemään. Paljon riippuu tietysti potilaan omasta kunnosta ja toimintakyvystä.

      Olen itse vastaavanlaisen ruljanssin läpikäynyt enkä voi sitä suositelle kenellekään vaikka olisi kuinka rakas ja läheinen ihminen hoidettavana.

      Voit olla kuitenkin varma siitä, että ketään ei jätetä heitteille eikä nälkään kuolemaan. Siitä onneksi yhteiskunta pitää vielä ainakin toistaiseksi huolen. Yhteiskunnan järjestämä huolenpito voi tietysti vaihdella eri paikoissa ja eri tilanteissa. Voit kuitenkin itse säästää voimiasi ja saat nukkua yöunesi silloin kun muut huolehtivat ja hoitavat omaistasi. Oman terveyden rajat saattavat tulla yllättävän nopeasti vastaan silloin jos joudut kaiken hoitamaan yksin itse.

      Kunnat ovat liian kärkkäitä työntämään kaiken vastuun omaisille niin paljon kuin mahdollista. Ketään ei voi kuitenkaan pakottaa.

      Kannattaa harkita ja miettiä hartaasti tilannetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      27
      3513
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      293
      3408
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      26
      2230
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      2044
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      133
      1992
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      119
      1741
    7. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      44
      1518
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1470
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1323
    10. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1213
    Aihe