Kytkin pohjaan alamäessä

Nainen

Hei!
Onkohan jotain hyötyä tai haittaa siitä, että laitan kytkimen pohjaan aina kun ajan alamäkeä, en paina siis kaasua. Sitten vasta kun vauhti alkaa hidastua alan painaa kaasua.
Säästääkö tämä bensaa?

13

5554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pösö

      elä helvetissä laita kytkintä alamäessä päälle ensinnäkin joudut kiihdyttää uudestaan kun vauhti on alhaalla joka syö taas enemmän pensaa ja toiseksi se rasittaa kytkintä ihan turhaan ja aikojen kuluessa taas lisää menoja siis aja ihan normaalisti alamäkiissä vaihde päällä ja kytkin ylhäällä;)

    • taas kerran

      mita sen alamaen jalkeen tulee. Ylamaki? sillon kannattaa kiihdyttaa jo alamaessa ja ottaa vauhtia ylamakea varten, etta moottorin kierrosluku pysyy keskimaarin lahella optimaalista kayntinopeutta, tama on taloudellisin ajotapa.
      Jos alamean jalkeen on vain pieni nousu/tasaista, voi alamaessa laittaa kytkimen pohjaan tai ottaa vaihteen opis kokonaan, polttoaineen saasto on kuitenkin niin pienta etta et sita tule huomaamaan koska se saasto hukkuu yhdessa tiukemmassa jarrutuksessa.

      • joo-o

        Niin. jos alamäen jälkeen on pieni kaarre jonka jälkeen pieni lasku, sitten silta ....punainen postilaatikko.....HIRVI. (ennen hirveä kannattaa painaa jarrut pohjaan)


    • ehkä

      Riippuu vähän siitä katkaiseeko moottorijarrutus polttoaineen syötön täysin. Silloinkin jos katkaisee, hidastaa pelkkä kaasun nostaminen eli moottorijarrutus vauhtia enemmän kuin laskettelu kytkin pohjassa tai vapaalla.
      Itse laskettelen useimmiten kytkin pohjassa. (Ja välillä carvereilla..)

      Mikään ei periaatteessa estä moottorin sammutusta isossa alamäessä, paitsi ehkä turvavarustenäkökulma.
      Mäkiä on niin monenlaisia. Alpeilla ja itäsuomessa lienee eri tavat kuin lakeuksien mäissä.
      Kierrosten pito kaasun avulla on alamäessä täysin turhaa, ellet sitten jo erikseen kiihdytä ylämäkeä varten.

      • Saara

        Kuulin yhdestä bensansäästäjästä, joka alamäessä sammutti moottorin. Alamäen jälkeen kaarteessa auto meni suoraan puskaan, kun rattilukko ei antanut kääntää... Älyvapaata touhua.


    • Jaska

      Uudemmissa autoissa kytkimen painaminen pohjaan alamäessä ei säästä polttoainetta, pikemminkin päinvastoin. Kun jalan nostaa kaasulta ja antaa vaihteen olla päällä (siis kytkin ylhäällä), moottori jarruttaa ja polttoaineen syöttö katkeaa kokonaan. Tällöin kulutus on nolla. Vauhti tietenkin hidastuu jonkin verran autosta ja mäestä riippuen ja mäen loppuessa pitää taas kiihdyttää eli lopputulos voi olla plus-miinus-nolla.

      Jos painaa alamäessä kytkimen pohjaan ja nostaa jalan kaasulta, kuluu polttoainetta saman verran kuin tyhjäkäynnillä eli selvästi enemmän kuin nolla.

      Parasta on ajaa tasaista vauhtia niin ala- kuin ylämäetkin. Siitä tykkäävät perässä ajavatkin. Minua ainakin henkilökohtaisesti ärsyttävät suunnattomasti nämä ala- ja ylämäissä vauhtiaan muuttavat. Menen yleensä ohi.

      Muutenkaan autoa ei kannata ajella kytkin pohjassa. Auto pysyy paremmin hallinnassa, kun moottorikin on tarvittaessa mukana jarruttamassa. Esim. jos liikennevaloihin hidastaessa painaa kytkimen pohjaan ennen jarrua, auto voikin yllättäen "rynnätä" hieman eteenpäin, seurauksena voi olla jopa peräänajo. Eli aina ensin jarru ja vasta sitten kytkin.

    • uskomatonta

      nimittäin nämä ns. vastaukset.
      Kysykää ihmeessa autokouluista, tai autojen maahantuojilta.
      Usein kunkin auton ohjekirjassa kerrotaan, kuinka juuri TÄLLÄ autolla pitäisi menetellä.

      Huom: Jarrut säästyy, jos vaihde päällä ja kytkin ylhäällä. Polttoaineen syöttö katkeaa mm. suorasuihkuautoissa jne, samalla sylinterit puhdistuvat pikkumoskasta, eikä kivety kovaksi mm. männän- ja öljyrenkaisiin ja ympäristöäkin säästyy.
      HUOM: Jos on ohjaus/jarrutehostin ja ajaa kytkin alhaalla esim. alamäkeä tms. sovivan kovalla vauhdilla (tai moottori sammutettuna), lakkaa servojen (tehostin) toiminnan apuvoima antaa jarruvoimaa ja ohjausvoimaa. Eli hätä on kädessä muutamassa jo sekunnissa, jos ei saa autoaan käyntiin heti esim. mäkistartilla.
      Siis vaihde päälle 2-4:n tilanteen mukaan ja kytkin ylös.
      Avaimeen ei saa koko ajan aikana koskea, eikä silloin, kun auton massa liikkuu.
      On mm. rattilukkovaara.

      Palaan aikaisempaan, eli

      jarruja et jaksa painaa, ei siis jarruta alkuunkaan täysillä, tai ollenkaan ja ohjaus lähes lukittuu ja ainakin menee tosi jäykäksi, autosta riippuen.
      Voi meitä, en jaksa enempää. Asiaa olisi sivun verran vielä. Heti autokouluun. Ei saa kysyä sukulaisilta, jotta henki säästyisi.Iiran kukka

      • Pörje

        Niin mistä minä tiedän, onko autossani suorasuihkutusmoottori ? (käy pensalla)


      • Jamppa1

        huumoripläjäys, onneksi olkoon!

        Pitäiskö alkup. kirjoittajalle nyt kuitenkin selventää asian todellinen laita:

        -Itse asiaan, eli kytkintä ei pidetä vauhdissa pohjassa koska se kuluu. Jos on pitkä mäki ja tykkäät että on tekemisen puutetta niin vaihda vapaalle ja nosta kytkin ylös. Tämä ei vaikuta kulutukseen jos autossa ei ole polttoainesyötön katkaisua moottorijarrutuksella. Jos em. ominaisuus on autossa, vaihteella ilman kaasua rullaaminen pienentää kulutusta myös valoihin rullatessa jne.

        Sitten vähän off-topiccina:

        Suorasuihkulla ei ole mitään tekemistä minkään tässä mainitun asian kanssa. Myöskään sylintereissä ei ole pikkumoskaa vaan öljypinta.

        Konetta ei sammuteta ikinä vauhdissa. Kun kone käy tyhjäkäyntiä, se tuottaa ihan riittävästi voimaa tehostimille ja ihan kaikelle paitsi vetäville pyörille.

        Jarrut ei säästy kun niitä ei käytä vaan päinvastoin. Kuluvat kitkapinnat ovat yleensä naurettavan halpoja. Sen sijaan höyhenjarruttelusta seuraava mekanismien jumiutuminen maksaa enemmän. Eli jarruja saa ja pitää käyttää.

        Tämä näin teknis-käytännölliseltä kannalta.


    • huoltomies10

      Todennäköisesti säästö on 10% tulevasta kytkin- ja painelaakeriremontista. Tuo ajotapa on jopa vaarallista. Nyt tossu pois sieltä kytkimeltä ja heti.

      • millaista soopaa taas koko keskustelu... Että joku viitsiikin!


    • heppaz

      Jos kyseessä on kaasutinauto, niin silloin kytkimen voi pitää siellä pohjassa alamäessä. Uudemmassa ruiskumallissa (yleensä elektroninen polttoaineensuihkutus) polttoaineen syöttö katkaistaan ainakin suurimmaksi osaksi kun kaasupolkimen päästää ylös (ja kytkin-polkimeen ei kosketa).

    • ti rullaa

      Tottakai se säästää.
      Varsinkin vanhemmissa autoissa. Kun jalka on pois kaasulta ja auto rullaa vapaalla, kuluu bensaa n. 1-2 litraa tunnissa.
      Uudemmissa autoissa moottorijarrutuksessa bensansyöttö katkeaa, mutta toisaalta taas moottori jarruttaa nopeuden nopeammin alas kuin vapaasti rullava.
      Yhtäältä ja toisaalta.

      Tekee niin tai näin, kannattaa vilkuilla sitä nopeusmittaria. Jos nopeuden päästää putoamaan liian alas, joutuu vakionopeuteen kiihdyttääkseen painamaan kaasua ja alamäen antama säästö on hevon kuusessa.
      Eikä ole hääviä ajaa moisen takana.

      Eli: jos joudut itse maksamaan autoilusi, kannattaa säästää alamäessä (muita haittaamatta).
      Jos pappa betalar din tuning hobby, ei asialla ole niin merkitystä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1702
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1538
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      993
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      899
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      861
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      826
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      768
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      760
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      758
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      730
    Aihe