Kristinuskon kansainvälinen alku

Hyvin kansainvälistä oli meininki jo kristinuskon alkuaikoina:

Apostolien teot 13: "Antiokian seurakunnassa oli profeettoja ja opettajia: Barnabas ja Simeon, josta käytettiin nimeä Niger"

Oliko Simeon taustaltaan afrikkalainen vai muuten vaan tumma?

Lisäksi

Apostolien teot 2:9 "Meitä on täällä partilaisia, meedialaisia ja elamilaisia, meitä on Mesopotamiasta, Juudeasta ja Kappadokiasta, Pontoksesta ja Aasian maakunnasta, 10Frygiasta, Pamfyliasta, Egyptistä ja Libyasta Kyrenen seudulta, meitä on tullut Roomasta, 11toiset meistä ovat syntyperäisiä juutalaisia, toiset uskoomme kääntyneitä, meitä on kreetalaisia ja arabialaisia – ja me kaikki kuulemme heidän julistavan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja.»

Melkoisen kansainvälistä oli jo siis kristinuskon alussa.

4

79

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi yhtä opettajaa kutsutaan mustaksi, jos ihmiset yleensäkin tuolla alueella olivat mustia?

• Tutkailin asiaa hieman lisää ja löysin seuraavan mielenkiintoisen kirjoituksen Simon Kyreneläisestä. Hänhän oli Raamatussa henkilö, joka määrättiin kantamaan Jeesuksen ristiä.

https://kangasalanhelluntaiseurakunta.fi/koti/blogit/295-ristinkantaja-simon

"Simon Kyreneläinen kuvataan taiteessa usein mustaksi. Paljon mahdollista, sillä Kyrenessä oli elänyt juutalaisia siirtolaisia satojen vuosien ajan rinta rinnan afrikkalaisen väestön kanssa. Apostolien teot tuntevat myös erään Simeon Niger (eli Musta) -nimisen miehen, joka toimi kyreneläiskristityistä tunnetussa Antiokian seurakunnassa (Ap. t. 13:1). Olisikohan ollut sama mies?"

Kyrene oli nykyisen Libyan alueella sijainnut kaupunki, jossa eli myös juutalaisia.

• Anonyymi

Tottakai kristinusko on kansainvälistä. Jeesushan kehotti menemään KAIKKEEN MAAILMAAN. Paavali kirjoitti, että Kristuksessa ei ole juutalaista, kreikkalaista, miestä, naista eikä orjaa tai vapaata. Taustat ovat yhdentekeviä.

Tämä palsta antaa väärän kuvan kristillisyydestä. Minä voin mennä kirkkoon missä päin maailmaa tahansa ja kokea siellä kristittyjen yhteyttä. Suurin osa maailman kristityistä ei nimittäin yritä muokata muita omaan pieneen muottiinsa.

• Kyllä, mutta yllä kirjoittamani mukaan kristinusko oli kansainvälistä jo alusta asti, eikä vasta sitten kun sinisilmäiset olivat levittäneet sitä ruskeasilmäisille. Kristinusko ei siis ole mikään sinisilmäisten jenkkien maailmalle levittämä uskonto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      160
      7369
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      150
      6036
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      153
      5367
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      48
      4767
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      55
      4088
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      73
      3322
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      62
      3290
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      25
      3172
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      47
      2507
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      18
      2419
    Aihe