Mihin rauha katosi.....

En tiedä. Olin kauan selvä ja tunsin voimakkaana pyhän Hengen. Ihmettelin sitä. Sitten minulle haluttiin tarjota juomat. Pyysin Jumalaa että jos hän sen minulle sallii juon yhden kerran ja jos hän peukkupaikalta antaa minulle sen sallimia kohtia. Sattumaa tai ei ennen saarnaaja kirjaa luin nimenomaan että "viini sopii murheelliselle" ym. En ollut murheellinen.
Nyt olen. Tää on nyt 4.paiva selvä ja aion pysyäkin kunnes kuukausi on tullut täyteen. Mutta missä Jumala? 💔olen katsonut seiskaa, lukenut Raamattua, rukoillut. Tyhjä olo. Murheellinen.
Joku ateisti taas veetuilee että tyhjästä on paha nyhjäistä ym. onnetonta mutta pyhä Henki on todellinen.

133

647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiitos Arska.
      ST

      • Mistä😁?


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Mistä😁?

        Inhimillisyydestäsi.
        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inhimillisyydestäsi.
        ST

        Arvostan!
        ST


    • Anonyymi

      Raamatussa ei missään hyväksytä viinin käyttöä päihteenä, vaikka onnettomien ja katkerien todetaan juodessaan unohtavan kurjuutensa. Oireitten poisto ei kuitenkaan Raamatun mukaan riitä. Samassa kohdassa on hyvin voimakas kehotus hankkia syrjityille oikeus ja ajaa kurjan ja köyhän asiaa.

      Siunausta sinun päivääsi.

      • auroraboreallis

        Raamattuun on myös päässyt saarnaajan kirja. Myös sitä luin ennen ku lähdin juomaan. Saarnaaja kuvasi viinin juontia virkistäytymiseksi. Miksi sitten ei saisi juoda jos se on kerran murheita poistavaa ja virkistävää?
        Ja oli ne kaanaan häätkin.
        Oma kantanion kohtuus, mutta ei edes kohtuuden ylärajoilla eli sydän ei saisi olla kiinni siinä.
        Sillä raamatussa on selkeästi myös alkoholin liikakäyttäjien käytöstä pilkkaavia kohtia.
        Ja hyvänen aika sanoohan sen jo maalaisjärkikin miten se asia on.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Raamattuun on myös päässyt saarnaajan kirja. Myös sitä luin ennen ku lähdin juomaan. Saarnaaja kuvasi viinin juontia virkistäytymiseksi. Miksi sitten ei saisi juoda jos se on kerran murheita poistavaa ja virkistävää?
        Ja oli ne kaanaan häätkin.
        Oma kantanion kohtuus, mutta ei edes kohtuuden ylärajoilla eli sydän ei saisi olla kiinni siinä.
        Sillä raamatussa on selkeästi myös alkoholin liikakäyttäjien käytöstä pilkkaavia kohtia.
        Ja hyvänen aika sanoohan sen jo maalaisjärkikin miten se asia on.

        Kyllä raamattu taas toisaalta opettaa että juomarit eivät pääse taivasten valtakuntaan. Ei ole hyvä juoda humaltumistarkoituksessa 😊
        ST


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä raamattu taas toisaalta opettaa että juomarit eivät pääse taivasten valtakuntaan. Ei ole hyvä juoda humaltumistarkoituksessa 😊
        ST

        Niin mutta se tarkoittaa alkoholisteja.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Niin mutta se tarkoittaa alkoholisteja.

        Ei se oo hyvä juttu tuo juominen, mutta sen jo tiijätkin.
        Jumala, auta Arskaa, että hän pääsee eroon ihan kokonaan alkoholista poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä kertakaikkiaan. Täysi vapautus ja rauha sinun henkesi kautta.
        Arska on ihana ihminen ja rakas, auta häntä Isä. Huudamme puoleesi Isä. Anna kärsivällisyyttä, Hoida ja vapauta.

        ST


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Raamattuun on myös päässyt saarnaajan kirja. Myös sitä luin ennen ku lähdin juomaan. Saarnaaja kuvasi viinin juontia virkistäytymiseksi. Miksi sitten ei saisi juoda jos se on kerran murheita poistavaa ja virkistävää?
        Ja oli ne kaanaan häätkin.
        Oma kantanion kohtuus, mutta ei edes kohtuuden ylärajoilla eli sydän ei saisi olla kiinni siinä.
        Sillä raamatussa on selkeästi myös alkoholin liikakäyttäjien käytöstä pilkkaavia kohtia.
        Ja hyvänen aika sanoohan sen jo maalaisjärkikin miten se asia on.

        Prinssi Carl Gustafilla oli noin 370 vuotta sitten viinikellarissaan 16 743 litraa viiniä. Syvästi uskovana hän oli ilmeisesti onnistunut keräämään tuon määrän vinkkua sillä kurin ettei juonut sitä koskaan. Näin se varasto kertyy eikä hupene. Juopolla ei ole koskaan mitään viinivarastoja, kun kaikki menee saman tien.


      • Anonyymi

        "juomisella, ja juomisella" = eroa.
        Alkoholi ei tunnetusti sovi helluntailaisille, koska useimmat heistä on entisiä alkoholisteja / tai jonkin "addiktion omaavia"
        Jeesus kuitenkin sanoo evankeliumissa: "monet bublikaanit ja syntiset menevät ENNEN TEITÄ taivasten valtakuntaan"

        "alkoholi on viisasten juoma"

        se, kenelle se ei sovi, sellaisen vaan ei yksinkertaisesti pidä juoda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "juomisella, ja juomisella" = eroa.
        Alkoholi ei tunnetusti sovi helluntailaisille, koska useimmat heistä on entisiä alkoholisteja / tai jonkin "addiktion omaavia"
        Jeesus kuitenkin sanoo evankeliumissa: "monet bublikaanit ja syntiset menevät ENNEN TEITÄ taivasten valtakuntaan"

        "alkoholi on viisasten juoma"

        se, kenelle se ei sovi, sellaisen vaan ei yksinkertaisesti pidä juoda.

        Oliko raamattusi Barjeesuskin viinin valmistaja???
        "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."

        Ja jos oli niin nautitko herrasikin kanssa viiniä?
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html


    • Anonyymi

      Alkoholi on aine, joka jollain tavoin on liitossa paholaisen kanssa. Humalatilassa lihan estot hellittävät, ihminen tulee alttiiksi pahan voimille. Varsinainen alkoholismi on sairaustila, jossa alkoholi on saanut riippuvuusotteen käyttäjästään.

      En osaa suoraan vastata kysymykseen, mistä varsinaisesti on kysymys, mutta "ent." alkoholistina tiedän varsin hyvin, mitä aurora b. tarkoittaa. Alkoholia ei turhaan kutsuta nimellä Kuningas Alkoholi. Alkoholin lat.kielinen nimi on Spiritus Fortus = Vahva Henki. Vanhat roomalaiset tämän jo tiesivät.

      Minulle tuo Spiritus Fortus on täysin selkeä käsite / henki. Tämä Vahva Henki rikkoo ja repii ihmisen, sen päästyä ihmiseen, humalatilaan asti, ajaa se pois Pyhän Hengen. Joku tuollainen mörkö siinä pullossa ja alkoholipisarassa väijyskelee. Todellinen Viinapiru.

      Mutta kun uskova hylkää sen, todella hengessään tekee tässä asiassa parannukse ja kutsuu Pyhän Hengen takaisin elämäänsä (ei joka toinen päivä, vaan tarkoituksena jatkuvasti), silloin tuo Viinapiru väistyy kauemmaksi. Tosin, alkoholismiin taipuvaista uhriaan voi se ajoittain pyrkiä houkuttelemaan.

      Aikoinaan katkaisuasemalla, niissä hirveissä vieroitustuskissa sain jonkun mustan mörön sänkyni päätyyn virnuilemaan, sieltä se katsoi minua ja uhkaili: "Vielä minä sinut saan!" Itse uskoin sen olleen Spiritus Fortus itse, eräs tuttuni taas sanoi: "Tunnen sen jätkän. Ei se mikään Spiritus Fortus ollut. Se oli Kuolema".

      • Kiitoksia viestistä. Juuri tuollainen spiritusfortus vahva, Pyhän Hengen vihollinen se on.
        Mutta kirjoitat että rauha voi tulla takaisin jos sitä joka päivä rukoilee. Teen niin muutakaan en voi. Kertoisitko meille enemmän siitä miten vapauduit itse alkoholista? Pyhän Hengen avullako?
        Minä kärsin sortumisesta vieläkin vaikken ole pisaraakaan ottanut 4 päivään.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kiitoksia viestistä. Juuri tuollainen spiritusfortus vahva, Pyhän Hengen vihollinen se on.
        Mutta kirjoitat että rauha voi tulla takaisin jos sitä joka päivä rukoilee. Teen niin muutakaan en voi. Kertoisitko meille enemmän siitä miten vapauduit itse alkoholista? Pyhän Hengen avullako?
        Minä kärsin sortumisesta vieläkin vaikken ole pisaraakaan ottanut 4 päivään.

        Olin vuosia yrittänyt päästä eroon, mutta lyhyesti sanoen:

        Mietin asiani tarkkaan ja lähdin ensikertaa, katkon kautta päihdehuoltolaan. Siellä kattoa tuijotellen mietin, miksi Jumala ei ollut vapauttanut minua alkoholismista. Päätin erota helluntailaisista ja liityin kirkkoon. Lutherin kirjoitusten ja hartauskirja Mannan kautta aloin saada selväjärkisiä neuvoja ja lohdutuksia uskonelämääni. Käsitin, että minä en voi muuttaa itseäni, mutta kun sallin Jeesuksen elää ja vaikuttaa minussa, Hän muuttaa minut.

        Koska ongelmiani oli paljon, olin pitkään mm. Sosiaalisairaalan asiakkaana. Kävn AA:ssa. AA on mielestäni hyvä tukiryhmä, mutta sinne ei pidä jäädä vuosikausiksi, ei tehdä siitä ja sen asiakkaista pysyviä tuttavuuksia ja "elämäntapaa", kuten he itse opettavat. Kannattaa olla itsenäinen. Jätin myöhemmin myös AA:n, koska päätin jättää alkoholismin ja sen pohtimisen kokonaan taakseni. Tässäkin suhteessa elämäni puhdistui, taakse jäivät kaikki alkoholistiset ihmiset ja kerhot. AA:sta oli itselleni jossain määrin hyötyä, etenkin aluksi, mutta itse asiassa, sen ja sen jumalattomien ihmisten vaikutukseen juututtuani, myös paljon, jopa suurtakin vahinkoa.

        Ainoastaan uskossa on itselläni ollut todellinen rauha, jopa sosiaalisairaalasta oli lopultakin enemmän vahinkoa: saada ihminen näkemään ongelmansa valtavina, paniikkia, hulluutta, muita seinähulluja potilaita / asiakkaita ympärillä, suostua lääkityksiin, joista ei tuntunut selvää tulevan, olin kuin lääketehtaiden koekaniini.

        Nyt, kun en ole keidenkään ulkopuolisten hallittavana, en uskonlahkojen, alkoholistikerhojen... voin, voisin sanoa: suht. hyvin.


    • Anonyymi

      Saarn.9:7 Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi. Saarn.8:15.

      • Hmm.. Taikka sitten se ei ole pyhän Hengen vihollinen..? Miten tämä asia nyt oikein on...?


    • Anonyymi

      Oletko aurorab alkoholisti?
      Saako sellaista kysyä edes?

      LS

      • Sen verran voin kertoa että juon a - klinikan antamien turvarajoitusten mukaan. Voit itse päättää olenko vai enkö. Kuule... Miten koet pyhän Hengen?


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Sen verran voin kertoa että juon a - klinikan antamien turvarajoitusten mukaan. Voit itse päättää olenko vai enkö. Kuule... Miten koet pyhän Hengen?

        Rakkautena sisimmässä.

        Alkoholisti ei pysty juomaan kohtuudella.

        LS


    • Anonyymi

      Jos alkoholista ei olisi sellaista ongelmaa, joka täyttää puheen jatkuvasti....

      LS

      • auroraboreallis

        Pointti oli tässä pyhän Hengen rauha.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Pointti oli tässä pyhän Hengen rauha.

        Herra siunatkoon sinua, Aurora
        Ja varjelkoon sinua.
        Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle
        Ja olkoon sinulle armollinen.
        Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi
        Ja antakoon sinulle rauhan.

        Nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. ✨🕊️

        ~Soffiina


      • Anonyymi kirjoitti:

        Herra siunatkoon sinua, Aurora
        Ja varjelkoon sinua.
        Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle
        Ja olkoon sinulle armollinen.
        Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi
        Ja antakoon sinulle rauhan.

        Nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. ✨🕊️

        ~Soffiina

        Kiitos soffiina.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kiitos soffiina.

        Olepa hyvä. 🙂


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Pointti oli tässä pyhän Hengen rauha.

        Pyhän Hengen murehduttaminen vie rauhan. Rauhattomuus on varoitusmerkki, joka viestii siitä, että ollaan astumassa vaaravyöhykkeelle. Samalla se on hyvä uutinen. Sillä se kertoo, että elät vielä aralla tunnolla. PH vaikenee vähitellen, jos sen varoitukset jättää huomioimatta, mikä on merkki omantunnon paatumisesta.

        Ei kannata tuijottaa alkoholin käytön suosituksia tai edes yksittäisiä raamatunlauseita. Ihmiset ovat aina yksilöitä. Joillekin viinilasillinen ei ole ongelma, mutta toisille siitä voi tulla vähitellen ongelma. Tässäkin asiassa kannattaa kuunnella rehellisesti omaa sisintään ja sen varoituksia.

        Raamatusta löytyy tällainenkin sananlasku:

        "Onnellinen se ihminen, joka aina on aralla tunnolla; mutta joka sydämensä paaduttaa, se onnettomuuteen lankeaa."


    • Anonyymi

      Kun langennut tulee Jeesuksen luo niin vihollinen ja usein oma lihakin kuiskaa että mokasit etkä saa niin helpolla anteeksi.Siitä sitä lähtee helposti lankeemuksen kierre päälle kun luotamme siihen enenmän miltä tuntuu kuin siihen mitä Jumalan Sana opettaa.
      Jeesuksen veri riittää kun tuhlaaja poika matkaa kotia kohti Siko kaukalolta.Luota vaan että Jeesus antoi anteeksi sillä hetkellä kun kaaduit retkahdusta tuntu miltä tuntuu.

      Parannus on myönteinen asia ja Jeesuksen veren ansiosta uskova saa elää parannuksessa (Parannus tarkoittaa mielen muutosta ja synnin hylkäämistä)

      Aina kun aihetta tulee mistä tahansa on hyvä tehdä viipymättä parannus ja uskoa että Jeesuksen ristin veri riittää tuntu miltä tuntui.

    • Anonyymi

      Jos itse pystyy päättämään ja suunnittelemaan milloin ja miten käyttää alkoholia tilanteista riippuen ja tilanteiden vaihdellessa, alkoholi ei ole ongelma.

      Eikä silloin riipu siitä montako korillista viskiä kuukaudessakin kuluttaa, ei silti ole alkoholisti.

      • Anonyymi

        Alkoholi ei ole ongelma jos kaikki menee kurkusta mitä käteensä saa. Alkoholisti on siitäkin huolimatta, ja juuri sen vuoksi.


      • Anonyymi

        Nk. "juoppo" pystyy hallitsemaan juomistaan ja halutessaan lopettamaan. Hän vain laittaa pullon korkin kiinni ja menee tyynesti nukkumaan. Hän ei tunne syyllisyyttä juomisestaan.

        Alkoholisti ei pysty omin voimin lopettamaan. Hän juo pullon tyhjäksi, ei laita korkkia kesken kaiken kiinni! Hän juo kaiken saatavissa olevan alkoholin.

        Alkoholismia on eri asteista. Itse aikoinaan kutsuin sitä kuin alaspäin kulkevaksi hissiksi, jossa on välikerroksensa: hetkiä, jolloin asia puhuttelee häntä itseään: "lopeta tähän!" Jos holisti ei näillä "kerrostasanteilla" ryhdy toimeen, hae apua, voi seuraava laskeutuminen alaspäin viedä vuosia.

        Alkoholismi on fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja hengellinen sairaus. Alkoholismista voi toipua, mutta taipumus säilyy koko eliniän, eli "entistä alkoholistia" ei tarkkaan ottaen ole olemassakaan. Entinen juomari, kyllä, mutta alkoholismin puhjettua: aina alkoholistinen. Siksi, jopa usean vuosikymmenien raittiuden aikana, alkoholistissa kehittyy sairaus "piilossa" ja jos raitistunut alkoholisti alkaa uudelleen juoda, hänen käytöksensä tulee yllätyksenä hänelle itselleenkin. Kuulin aikoinaan AA:ssa miehen puheen, jossa hän kertoi 20 vuoden tauon jälkeen ottaneensa viinaa ja tässä tilassaan tappaneensa vanhan kaverinsa.

        Alkoholisti tuntee syyllisyyttä juomisestaan. Alkoholisti tarvitsee myös jotain ulkopuolista tukea lopettaakseen juomisen. Alkoholismi on (eri tavoin) tappava sairaus. Alkoholismiin auttaa vain täysi absolutismi.


    • Anonyymi

      Mitä enemmän alkoholia käyttää, sitä enemmän rahaa ja mammonaa kertyy ja säästyy.

    • Anonyymi

      Eti kato kuule tervettä tekemistä, mutta vormuloita älä harrasta. Niitä ajetaan taudista huolimatta. Bonjaaks? Tai painu hittoon.

    • Anonyymi

      Jumala on kanssasi. Usko ei ole tunteita. Jumala on murheenkin keskellä niin kuin ilon keskellä. Minulla Jumalan todellisuus on sisäinen rauha ja lepo, tavallaan tietoisuus hänen läsnäolosta. Se on eri asia kuin tunteet ja uskottelu. Salopuu

      • Anonyymi

        Salopuulle: Onko aloituksen tekijällä "Jumala kanssasi" kuten sanoit. Et näe Jumalaa vierelläsi etkä ainakaan tämän avauksen tekijän kohdalla. Sinun pitää oppia enempi. Lue vain Roseniusta hän kirjoittaa selkeästi ja oikein.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Salopuulle: Onko aloituksen tekijällä "Jumala kanssasi" kuten sanoit. Et näe Jumalaa vierelläsi etkä ainakaan tämän avauksen tekijän kohdalla. Sinun pitää oppia enempi. Lue vain Roseniusta hän kirjoittaa selkeästi ja oikein.

        Salopuu... Kiitoksia. Älä välitä tuon saviseutulaisen kehoituksesta... Rosenius paljasti hänet. Normaalisti uskovainen suosittelisi Raamattua.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Salopuu... Kiitoksia. Älä välitä tuon saviseutulaisen kehoituksesta... Rosenius paljasti hänet. Normaalisti uskovainen suosittelisi Raamattua.

        Kaikkea on oppinut näkemään. En loukkaannu! Olkaa siunatut! Salopuu


    • Anonyymi

      Paavalin mukaan kaikkien seurakunnan työntekijöiden. 1.Tim. 3:2,3 seurakunnan vanhimpien Tit. 1:6-9 kuin seurakunnan palvelijoiden 1. Tim. 3:8-10 ja myös seurakuntalaisten, niin naisten 1. Tim 3:11, Tit. 2:3) kuin miesten Tit, 2:2) tuli olla raittiita. Jeesus varoitti päihtymyksestä niitä, jotka odottivat hänen tuloaan.
      Luuk. 21:34

    • Anonyymi

      He pelkäävät, että eksyt, koska keskustelet kanssani.
      😉

      LS

      • Anonyymi

        Eksyy mistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eksyy mistä?

        Häntä haukuttiin vuosia tällä palstalla aika karkeaan sävyyn. Yhtäkkiä siunaillaan, niin ihmettelen motiivia ja mielenmuutosta.

        Voi olla, että olen pessimisti luonteeltaani.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häntä haukuttiin vuosia tällä palstalla aika karkeaan sävyyn. Yhtäkkiä siunaillaan, niin ihmettelen motiivia ja mielenmuutosta.

        Voi olla, että olen pessimisti luonteeltaani.

        LS

        Mistä haukuttiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä haukuttiin?

        Kaikesta mahdollisesta. En muista yksityiskohtia.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikesta mahdollisesta. En muista yksityiskohtia.

        LS

        Ok. En oo huomannut, ollut tietoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä haukuttiin?

        Ja kuka haukkui? Mikä ylipäätään saa olettamaan, että samat haukkujat kirjoittavat tässä ketjussa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuka haukkui? Mikä ylipäätään saa olettamaan, että samat haukkujat kirjoittavat tässä ketjussa?

        Hyvä jos kirjoittajat kirjoittavat ilman taka-ajatuksia. 🙂 Toivottavasti osoitatte rakkautta ja huomiota ab:lle jatkossakin, ettette hylkää henkisesti ja hengellisesti.
        Minusta se on lähes velvollisuutenne tästä lähtien.

        LS


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä jos kirjoittajat kirjoittavat ilman taka-ajatuksia. 🙂 Toivottavasti osoitatte rakkautta ja huomiota ab:lle jatkossakin, ettette hylkää henkisesti ja hengellisesti.
        Minusta se on lähes velvollisuutenne tästä lähtien.

        LS

        Kyllä tähänkin ketjuun mahtuu... Monesti uskovainen tuomitsee niinku nyt et ole uudestisyntynyt.. .
        Sinulla ei ole Jumalaa jättäen yksin siihen hämmennyksen valtaan... Että jää miettimään että niin mihinkä uskoni perustuukaan... Ett kyllä se osuu. Vaikka ei saisi.
        Mutta kuten murtsi mulle kerran kirjoitti olen ollut itsekin paitsi kiusattu myös kiusaaja. Anteeksiantoa tässä tarvitaan kaikki.


    • Anonyymi

      Minä en sinulle vihtuile, vaikka ateisti olenkin. Kaikki tuntevat itsensä joskus alakuloisiksi. Kyllä se ohi menee, mutta juoma ei siihen auta.

      • No eihän se auta ei kun pää kipeenä herää ja sit kaikki on entistä hullummin. Kiitos viestistä.


    • Anonyymi

      Mitä kuuluu?

      LS

      • No ainoa asiamikä tässä rassaa on kun en meikannut lähtiessäni reissuun. Tapasin vaikka ketä. Huomenna siivousta.työtä.
        Yks naispuolinen ystäväni oli tuonut Virosta ison lastin viinaa. Toinen täällä kotonani soitti sille monta kertaa mutta se tuuttasi aina vaan varattua. Onneksi. Täällä joku kirjoitti että otan murheeseen mutta teki vaan mieli 😌. Sanoin kyllä päinvastoin että on liian myöhä. Sain mokoman houkuttelijan ovesta ulos ja ryhdyin lukemaan teidän näitä ihania viestejänne.
        Tietyt jutut tässä ketjussa... Valmistuin koko sielullani että ainakaan kuukauteen en ainakaan ota. Ja sitten saa mennä toinen ja kolmas kuukausi juomatta.
        Kun vaan näitä raittiuspäiviä kertyisi taas... Tiedän että se morkkisviime tiistailta helpottaisi. Kiitos kun kuuntelit taas.. Sinä ihana sisko.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        No ainoa asiamikä tässä rassaa on kun en meikannut lähtiessäni reissuun. Tapasin vaikka ketä. Huomenna siivousta.työtä.
        Yks naispuolinen ystäväni oli tuonut Virosta ison lastin viinaa. Toinen täällä kotonani soitti sille monta kertaa mutta se tuuttasi aina vaan varattua. Onneksi. Täällä joku kirjoitti että otan murheeseen mutta teki vaan mieli 😌. Sanoin kyllä päinvastoin että on liian myöhä. Sain mokoman houkuttelijan ovesta ulos ja ryhdyin lukemaan teidän näitä ihania viestejänne.
        Tietyt jutut tässä ketjussa... Valmistuin koko sielullani että ainakaan kuukauteen en ainakaan ota. Ja sitten saa mennä toinen ja kolmas kuukausi juomatta.
        Kun vaan näitä raittiuspäiviä kertyisi taas... Tiedän että se morkkisviime tiistailta helpottaisi. Kiitos kun kuuntelit taas.. Sinä ihana sisko.

        Hienoa. "Kuukausi kerrallaan" on hieno suuntaus, mutta tässä ongelmassa "päivä kerrallaankin" on riittävän haastava... 🙂

        Houkuttelijoita löytyy ja mahd. myös sellaisia, itse ongelmaisia kateellisia, jotka eivät siedä nähdä, että joku juovasta kaveripiiristä jättää porukan. Nämä sitten uhriutuvat: "Ai, eikö me enää kelvata sulle ystäviks? Luuletko sä olevas meitä parempi?"

        Kun päättää lopettaa juomisen, pitää jättää myös kaikki muukin siihen liittyvä: juovat kaverit. Kapakkaan ei voi mennä "limpsalle". Itse kun yritin aikoinaan, niin sain raivostuneet katseet ja nenäni alle kannettiin iso tuoppi kaljaa: "Juo!"

        Ehdotan, että pohdit asiaa tarkkaan. Sinun elämäsi on sinulle tärkeä. Muut hoitakoot omat elämänsä. 🙂


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        No ainoa asiamikä tässä rassaa on kun en meikannut lähtiessäni reissuun. Tapasin vaikka ketä. Huomenna siivousta.työtä.
        Yks naispuolinen ystäväni oli tuonut Virosta ison lastin viinaa. Toinen täällä kotonani soitti sille monta kertaa mutta se tuuttasi aina vaan varattua. Onneksi. Täällä joku kirjoitti että otan murheeseen mutta teki vaan mieli 😌. Sanoin kyllä päinvastoin että on liian myöhä. Sain mokoman houkuttelijan ovesta ulos ja ryhdyin lukemaan teidän näitä ihania viestejänne.
        Tietyt jutut tässä ketjussa... Valmistuin koko sielullani että ainakaan kuukauteen en ainakaan ota. Ja sitten saa mennä toinen ja kolmas kuukausi juomatta.
        Kun vaan näitä raittiuspäiviä kertyisi taas... Tiedän että se morkkisviime tiistailta helpottaisi. Kiitos kun kuuntelit taas.. Sinä ihana sisko.

        Välitätkö oikeasti vai haluatko antaa sellaisen mielikuvan.

        Sisko on kyllä kaunis sana.

        LS


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        No ainoa asiamikä tässä rassaa on kun en meikannut lähtiessäni reissuun. Tapasin vaikka ketä. Huomenna siivousta.työtä.
        Yks naispuolinen ystäväni oli tuonut Virosta ison lastin viinaa. Toinen täällä kotonani soitti sille monta kertaa mutta se tuuttasi aina vaan varattua. Onneksi. Täällä joku kirjoitti että otan murheeseen mutta teki vaan mieli 😌. Sanoin kyllä päinvastoin että on liian myöhä. Sain mokoman houkuttelijan ovesta ulos ja ryhdyin lukemaan teidän näitä ihania viestejänne.
        Tietyt jutut tässä ketjussa... Valmistuin koko sielullani että ainakaan kuukauteen en ainakaan ota. Ja sitten saa mennä toinen ja kolmas kuukausi juomatta.
        Kun vaan näitä raittiuspäiviä kertyisi taas... Tiedän että se morkkisviime tiistailta helpottaisi. Kiitos kun kuuntelit taas.. Sinä ihana sisko.

        Viis niistä ihanista siskoista, lihovat vain eikä puuteri peitä kurttuista naamaa. Jumalan armo on se joka voittaa synnin ei ihmisten apu. Mutta koska et usko ei armo hyödytä kun nojaat ihmisiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa. "Kuukausi kerrallaan" on hieno suuntaus, mutta tässä ongelmassa "päivä kerrallaankin" on riittävän haastava... 🙂

        Houkuttelijoita löytyy ja mahd. myös sellaisia, itse ongelmaisia kateellisia, jotka eivät siedä nähdä, että joku juovasta kaveripiiristä jättää porukan. Nämä sitten uhriutuvat: "Ai, eikö me enää kelvata sulle ystäviks? Luuletko sä olevas meitä parempi?"

        Kun päättää lopettaa juomisen, pitää jättää myös kaikki muukin siihen liittyvä: juovat kaverit. Kapakkaan ei voi mennä "limpsalle". Itse kun yritin aikoinaan, niin sain raivostuneet katseet ja nenäni alle kannettiin iso tuoppi kaljaa: "Juo!"

        Ehdotan, että pohdit asiaa tarkkaan. Sinun elämäsi on sinulle tärkeä. Muut hoitakoot omat elämänsä. 🙂

        Pohdin asiaa. Niin se on ihan törkeää miten alkoholistit on sinuakin kohdelleet. Tuollaisella käytöksellä he vain häätää ihmisen luotaan.
        Viimeisin raittiusyritys kaatui mullakin suht samanlaiseen, ei sentään suoraan sanonut niin kuin sinulle sanoivat... Mä tarjoan, sun ei tarvii maksaa mitään... Juodaan, juodaan, juodaan... Monena päivänä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Välitätkö oikeasti vai haluatko antaa sellaisen mielikuvan.

        Sisko on kyllä kaunis sana.

        LS

        No kun sä olet mun sisar. Olen lukenut paljon sun kirjoituksia ja olen huomannut että me ollaan luonteiltamme samankaltaisia.
        Muut silittää myötäkarvaan me vaikka vastakarvaan jos asia vaatii.
        Esm.naisten oikeuksia käsittelevät ketjut.. Runosi ovat jotkuthyvin sattuvia ja hoitavia. Kuin vertaistukea.
        Kiitoksia....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viis niistä ihanista siskoista, lihovat vain eikä puuteri peitä kurttuista naamaa. Jumalan armo on se joka voittaa synnin ei ihmisten apu. Mutta koska et usko ei armo hyödytä kun nojaat ihmisiin.

        Mitä sillä on väliä onko siskot pulskia vai langanlaihoja... Onko puuteria vai luomunaama? Ne on siskoja
        ! Taidat olla joku ulkokuorta tuijottava, pinnallinen ukko.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        No kun sä olet mun sisar. Olen lukenut paljon sun kirjoituksia ja olen huomannut että me ollaan luonteiltamme samankaltaisia.
        Muut silittää myötäkarvaan me vaikka vastakarvaan jos asia vaatii.
        Esm.naisten oikeuksia käsittelevät ketjut.. Runosi ovat jotkuthyvin sattuvia ja hoitavia. Kuin vertaistukea.
        Kiitoksia....

        Kiitos. Ilmaisit sanasi kauniisti ja koskettavasti. ♥️

        LS


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Mitä sillä on väliä onko siskot pulskia vai langanlaihoja... Onko puuteria vai luomunaama? Ne on siskoja
        ! Taidat olla joku ulkokuorta tuijottava, pinnallinen ukko.

        Ulkokuoresta nähdään mitä sisällä on. Ukko? Oletko sinä sitten pulska-aurora jota synti ja saatana sen kautta pitää otteessaan? Luuletko että maalattuna ja kurttujasi hieroen paremmin kelpaat helluntailaisten hengelle? Synti pysyy ongelmana koska näkyy että suhtaudut siihen väheksyen. Onko siveytesi pysynyt aisoissa vaiko vankkureissa makaat? Allegorinen vertaus Huom.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkokuoresta nähdään mitä sisällä on. Ukko? Oletko sinä sitten pulska-aurora jota synti ja saatana sen kautta pitää otteessaan? Luuletko että maalattuna ja kurttujasi hieroen paremmin kelpaat helluntailaisten hengelle? Synti pysyy ongelmana koska näkyy että suhtaudut siihen väheksyen. Onko siveytesi pysynyt aisoissa vaiko vankkureissa makaat? Allegorinen vertaus Huom.

        Hyi kun olet inhottava. Hyi likaista puhettasi. Hyi miten iljettävä sairasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyi kun olet inhottava. Hyi likaista puhettasi. Hyi miten iljettävä sairasta.

        Voisin kyllä kirjoittaa helluntailaisien miesten ja naisten julkisynneistä, ehkä myöhemmin saat kuulla mitä on helluntailaisuus. Sinusta on pyhää ja tervettä kun helluntailaisissa on ihmisiä jotka elävät kuin siat liekö riivattuja netistä katsottuna?. Taisi sana sattua.


    • Anonyymi

      Hei AB !

      Älä tee siitä alkoholin ottamistasi ongelmaa sinun ja Herrasi väliin.

      Moni uskova tuomitsee sen väärin.

      Siis Raamattu sanoo:

      Ef. 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,

      Siis mitä tuossa sanotaan ?

      Pitää välttää juopumista ja sitä seuraavaa irstasta menoa.

      Jos ei ole irstasta menoa, niin asiat on ok Herran kanssa.

      Paavali kirjoittaa jopa ehtoollis kokouksesta seuraavaa:

      1. Kor. 11:21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.

      Laajemmin:
      20 Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
      21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
      22 Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä.
      23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
      24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
      25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
      26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
      27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
      28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
      29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa

      Tuossakin siis sydämen asenne on se juttu, eli osa oli Seurakunnan yhteisessä ehetoollisessa kännissä ja osa siis nälissään.

      Eli Herra ja Raamattu kohtaa meidät vajavaisina ihmisinä, eikä minään "täydellisinä".

      • Anonyymi

        Niin ja AB !

        Itse itsensä parantelu ei johda mihinkään muuhun, kuin ulkokultaisuuteen eli ylpeyteen ja muiden tuomitsemiseen.

        Jos ja kun alkoholin käyttösi häiritsee sinua, niin pyydä apua Herraltasi, äläkä itse yritä parannella itse itseäsi.


      • Anonyymi

        Herra ei kohtaa vajavaisia ihmisiä.
        Herra kohtaa vain syntisiä.

        Muutoinkin kirjoitat asiasta, jota et tunne. Alkoholin kohtuukäyttö on eri asia kuin alkoholismi, joka perustuu tunne-elämän sairauteen.

        Alkoholismi on tunne-elämän sairaus, jopa mielisairaus, jota potilas itse yrittää lääkitä alkoholilla. Alkoholisti siis juo "lääkitäkseen" alkoholilla omaa pahaa oloaan.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi

        Itse olen potenut, edellä kuvattua ll-tyypin, nuoruusiän aggressiivista alkoholismia.

        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00196
        ~


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja AB !

        Itse itsensä parantelu ei johda mihinkään muuhun, kuin ulkokultaisuuteen eli ylpeyteen ja muiden tuomitsemiseen.

        Jos ja kun alkoholin käyttösi häiritsee sinua, niin pyydä apua Herraltasi, äläkä itse yritä parannella itse itseäsi.

        Kiitos. Sanasi ja tie ovat sydämessäni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Herra ei kohtaa vajavaisia ihmisiä.
        Herra kohtaa vain syntisiä.

        Muutoinkin kirjoitat asiasta, jota et tunne. Alkoholin kohtuukäyttö on eri asia kuin alkoholismi, joka perustuu tunne-elämän sairauteen.

        Alkoholismi on tunne-elämän sairaus, jopa mielisairaus, jota potilas itse yrittää lääkitä alkoholilla. Alkoholisti siis juo "lääkitäkseen" alkoholilla omaa pahaa oloaan.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi

        Itse olen potenut, edellä kuvattua ll-tyypin, nuoruusiän aggressiivista alkoholismia.

        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00196
        ~

        Hui mitä tekstiä noissa linkeissä... Vatsasyöpä ja makstulehdus.... Apua !


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Hui mitä tekstiä noissa linkeissä... Vatsasyöpä ja makstulehdus.... Apua !

        Reaktiosi on terve. Juuri noin kuuluu säikähtääkin.

        Juovissa piireissähän ei yleensä alkoholismista puhuta. Minä en tiennyt mitään muuta kuin että itselläni oli "jotenkin paha olla ja kai jonkinlainen ongelma..." Luulin että alkoholismia on vain vanhoilla ukoilla siltojen alla.

        Kun ensi kerran menin AA:han, kuuntelin silmät pyöreinä ja palaverin lopulla totesin, että "ymmärrän kyllä, että te olette jonkinlaisia alkoholisteja ja voi olla että minäkin olen, ainakin ehkä osaksi alkoholisti, mutten kokonaan..." Asian kauheus alkoi tässä vaiheessa itselleni hitaasti valjeta.

        Minulla on useampi kymmenen ystävää, naapuria ja työtoveria kuollut alkoholismin aiheuttamiin ongelmiin: sisäelinsairauksiin, monet tekivät itsemurhan, eräs sai humalassa puukosta... Eräs ystävä löytyi kaksi viikkoa kuolleena omalta lattialtaan, samoin eräs naapurinikin, rappuun tuli haju. Näiden kuolin ikä oli pääasiassa 35-50 välillä. Itse olen käynyt monta kertaa lähellä kuolemaa.

        Kannattaa kauhistua. Silloin voi itsesuojeluvaisto johtaa täysraittiuteen... 🙂


      • Anonyymi

        Mikä herra se aurorassa on kun rauhan kadottaa eikä tiedä uskosta saati synnistä mitään. Olen aina epäillyt naisten, uskoa kun se ei näy ulkopuoleltakaan. Ulkoinen olemus on kuin riettailla huorilla ja samaa maata näkyvät olevan. Himoava rakkaus ainakin synteihin on vienyt hempukat kauas alas pimeyden laaksoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja AB !

        Itse itsensä parantelu ei johda mihinkään muuhun, kuin ulkokultaisuuteen eli ylpeyteen ja muiden tuomitsemiseen.

        Jos ja kun alkoholin käyttösi häiritsee sinua, niin pyydä apua Herraltasi, äläkä itse yritä parannella itse itseäsi.

        Ab- parantelee ja yrittää päästä samalla tasolle kuin näyttelijät, mutta ei ikuisuuskaan riitä että AB: syntiluettelo tulisi loppuun luetuksi. Pirulla on tapana pitää lujissa siteissä omiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reaktiosi on terve. Juuri noin kuuluu säikähtääkin.

        Juovissa piireissähän ei yleensä alkoholismista puhuta. Minä en tiennyt mitään muuta kuin että itselläni oli "jotenkin paha olla ja kai jonkinlainen ongelma..." Luulin että alkoholismia on vain vanhoilla ukoilla siltojen alla.

        Kun ensi kerran menin AA:han, kuuntelin silmät pyöreinä ja palaverin lopulla totesin, että "ymmärrän kyllä, että te olette jonkinlaisia alkoholisteja ja voi olla että minäkin olen, ainakin ehkä osaksi alkoholisti, mutten kokonaan..." Asian kauheus alkoi tässä vaiheessa itselleni hitaasti valjeta.

        Minulla on useampi kymmenen ystävää, naapuria ja työtoveria kuollut alkoholismin aiheuttamiin ongelmiin: sisäelinsairauksiin, monet tekivät itsemurhan, eräs sai humalassa puukosta... Eräs ystävä löytyi kaksi viikkoa kuolleena omalta lattialtaan, samoin eräs naapurinikin, rappuun tuli haju. Näiden kuolin ikä oli pääasiassa 35-50 välillä. Itse olen käynyt monta kertaa lähellä kuolemaa.

        Kannattaa kauhistua. Silloin voi itsesuojeluvaisto johtaa täysraittiuteen... 🙂

        Tollo, olisi syytä peljätä Jumalan vihaa ja tuomiota syntien vuoksi.


    • Anonyymi

      Juomingit

      Gal. 5:21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.

    • Anonyymi

      Tuskin se Jumala sinun kanssasi on kuppia tekemässä. Siksi kyselet, että missä Hää on.
      Ei hän kiellä kupintekoa, mutta ei Hän siellä mukana ole, siksi et näe, että missä on.
      Pyhä ja epäpyhä ei sovi yhteen, ja epäpyhähän sitten valitsee, miksi hän haluaa olla epäpyhä. Eli älä viitti eksyttää lihasi avulla itseäsi.

    • Anonyymi

      Tää on niin "TÄTÄ" !

      Uskova on usein jo lapsuudesta asti rikottu oikein kunnolla, ja siksi turvautuu esim. alkoholiin kun ei kestä pahaa maailmaa.

      Mutta nämä "fariseukset" ja "kirjanoppineet" ovat aina tuomitsemassa lähimmäisiään.

      Jeesuksesta sanotaan jo näin:

      Hepr. 2:18 Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.

      Eli me opimme vasta kohtaamaan lähimmäisemme sen kautta kun itse käymme läpi omat heikkoutemme.

      Mutta nämä "kirjanoppineet" siis tuomitsevat todella raasti kaikki lähimmäisensä, kun he itse KUVITTELEVAT olevansa ylen pyhiä, vaikka kyse onkin vain ESITTÄMISESTÄ !

      Niin ja ST !

      Se on "huutis", joka nyt kirjoittaa !!!

      Tässä on ihan se sama "huutis" siis nyt, jonka tukea sinä tai LS kyseli !

      Yleensä en tuo itse tätä julki, mutta osaan minä myös kulkea rinnalla ja tukea horjuvaa.

      Niin ja A B:lle sen verran vielä, että älä anna oman omantuntosi estää sinua luottamasta Jumalan Armoon, se PYSYY, eli älä itse katkaise huonon omantuntosi vuoksi suhdetta Herraan, vaan luota Hänen Armoonsa.

      Mutta ST, tälläistä en kirjoittaisi, jos en näkisi oikeaa SYDÄMEN ASENNETTA, joka nyt on AB:lla !

      Tässä on paljon asiaa:

      2. Tim. 2:22 Pakene nuoruuden himoja, harrasta vanhurskautta, uskoa, rakkautta, rauhaa niiden kanssa, jotka huutavat avuksensa Herraa PUHTAASTA SYDÄMESTÄ.

      • Anonyymi

        Miten sinun kirjoituksesi liittyvät minuun tai L_S. ää?
        Niin, kuka huutis?
        En ymmärrä, sinähän saat kirjoittaa ja vastailla kelle haluat ja miten haluat ja tottakait jokainen kirjoittaa sen oman näkemyksensä ja ymmärryksensä mukaan.
        Kuka olet?

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sinun kirjoituksesi liittyvät minuun tai L_S. ää?
        Niin, kuka huutis?
        En ymmärrä, sinähän saat kirjoittaa ja vastailla kelle haluat ja miten haluat ja tottakait jokainen kirjoittaa sen oman näkemyksensä ja ymmärryksensä mukaan.
        Kuka olet?

        ST

        "Tässä on ihan se sama "huutis" siis nyt, jonka tukea sinä tai LS kyseli !"
        Niin, empä muista tukea kysyneeni 🤔
        Taidat nyt sekoittaa johonkin toiseen, muttei se mitään.
        Palsta on sekava paikka niin ihmekös tuo.
        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tässä on ihan se sama "huutis" siis nyt, jonka tukea sinä tai LS kyseli !"
        Niin, empä muista tukea kysyneeni 🤔
        Taidat nyt sekoittaa johonkin toiseen, muttei se mitään.
        Palsta on sekava paikka niin ihmekös tuo.
        ST

        En minäkään nyt muita huutikselta tukea kyselleeni.

        Ehkä kyseinen kirjoittaja viljelee meidän kolmen nimimerkkiä sekaisin, kun ei tiedä ollaanko yksi ihminen vai useita?

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tässä on ihan se sama "huutis" siis nyt, jonka tukea sinä tai LS kyseli !"
        Niin, empä muista tukea kysyneeni 🤔
        Taidat nyt sekoittaa johonkin toiseen, muttei se mitään.
        Palsta on sekava paikka niin ihmekös tuo.
        ST

        Siis jos kokee, että sinä, minä ja ab on yksi ja sama. Niin varmuuden vuoksi yhdistelee.

        En kyllä tiedä mikä tuo tukijuttu on. 🤔

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minäkään nyt muita huutikselta tukea kyselleeni.

        Ehkä kyseinen kirjoittaja viljelee meidän kolmen nimimerkkiä sekaisin, kun ei tiedä ollaanko yksi ihminen vai useita?

        LS

        Mikä huutis?
        Pitäisikö minun tietää jotain huutiksesta?
        En muista tuollaista nimmariani 🤔
        Tuli tuosta rauhasta mieleen yksi raamatun paikka..
        "Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        8:6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
        12:18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
        14:17 sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
        14:19 Niin tavoitelkaamme siis sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme.
        15:13 Mutta toivon Jumala täyttäköön teidät kaikella ilolla ja rauhalla uskossa, niin että teillä olisi runsas toivo Pyhän Hengen voiman kautta.
        15:33 Rauhan Jumala olkoon kaikkien teidän kanssanne. Amen.
        16:20 Ja rauhan Jumala on pian musertava saatanan teidän jalkojenne alle. Herramme Jeesuksen armo olkoon teidän kanssanne.

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä huutis?
        Pitäisikö minun tietää jotain huutiksesta?
        En muista tuollaista nimmariani 🤔
        Tuli tuosta rauhasta mieleen yksi raamatun paikka..
        "Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        8:6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
        12:18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
        14:17 sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
        14:19 Niin tavoitelkaamme siis sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme.
        15:13 Mutta toivon Jumala täyttäköön teidät kaikella ilolla ja rauhalla uskossa, niin että teillä olisi runsas toivo Pyhän Hengen voiman kautta.
        15:33 Rauhan Jumala olkoon kaikkien teidän kanssanne. Amen.
        16:20 Ja rauhan Jumala on pian musertava saatanan teidän jalkojenne alle. Herramme Jeesuksen armo olkoon teidän kanssanne.

        ST

        Ei nimmariani vaan nimmaria. Ennakoiva kirjoittaa mitä sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä huutis?
        Pitäisikö minun tietää jotain huutiksesta?
        En muista tuollaista nimmariani 🤔
        Tuli tuosta rauhasta mieleen yksi raamatun paikka..
        "Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        8:6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
        12:18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
        14:17 sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
        14:19 Niin tavoitelkaamme siis sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme.
        15:13 Mutta toivon Jumala täyttäköön teidät kaikella ilolla ja rauhalla uskossa, niin että teillä olisi runsas toivo Pyhän Hengen voiman kautta.
        15:33 Rauhan Jumala olkoon kaikkien teidän kanssanne. Amen.
        16:20 Ja rauhan Jumala on pian musertava saatanan teidän jalkojenne alle. Herramme Jeesuksen armo olkoon teidän kanssanne.

        ST

        Huutis kirjoittaa huutomerkeillä paljon. Hän on yksi palstan vakikirjoittajista. Kirjoitti myös vr62 nimmarilla, kirjoitti myös ls nimimerkillä joka oli lyhenne luetaankosanaa nimimerkistä. On hänellä ollut muitakin alternimimerkkejä.

        Kuulostat ihan aurorabltä 🙂 kyllä sinua voisi hänen ajatella olevan.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä huutis?
        Pitäisikö minun tietää jotain huutiksesta?
        En muista tuollaista nimmariani 🤔
        Tuli tuosta rauhasta mieleen yksi raamatun paikka..
        "Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        8:6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
        12:18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
        14:17 sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
        14:19 Niin tavoitelkaamme siis sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme.
        15:13 Mutta toivon Jumala täyttäköön teidät kaikella ilolla ja rauhalla uskossa, niin että teillä olisi runsas toivo Pyhän Hengen voiman kautta.
        15:33 Rauhan Jumala olkoon kaikkien teidän kanssanne. Amen.
        16:20 Ja rauhan Jumala on pian musertava saatanan teidän jalkojenne alle. Herramme Jeesuksen armo olkoon teidän kanssanne.

        ST

        Kiitoksia ST. 🙂

        Tuossa edellä joku on nyt ns. tipahtanut kelkasta.
        En minäkään muista, kuka täällä voisi olla joku "huutis". "Huutaja"?

        Tässä ketjussa ovat kirjoitelleet useat, eri ihmiset.

        Etkä sinä, L_S ja AuroraB tietenkään ole yksi ja sama kirjoittaja. Ei kannata välittää vainoharhaisista kuvittelijoista. Anna mennä ohi korvien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huutis kirjoittaa huutomerkeillä paljon. Hän on yksi palstan vakikirjoittajista. Kirjoitti myös vr62 nimmarilla, kirjoitti myös ls nimimerkillä joka oli lyhenne luetaankosanaa nimimerkistä. On hänellä ollut muitakin alternimimerkkejä.

        Kuulostat ihan aurorabltä 🙂 kyllä sinua voisi hänen ajatella olevan.

        LS

        En osaa sanoa. Olen huono tuollaisessa arvioidessa kuka on kukin, enkä niin edes mieti, pohdi sitä.
        Niin että minäkö olisin Arska? 🤔 Kummallinen palsta kertakaikkiaan.
        Paras kun ei mieti kuka kukin on vaan kirjoittelee menemään. Ei kiinnity tänne liikaa, sillä nämä palstat on melko sekavia, eikä näistä ota tolkkua. Ei hyvä paikka?
        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitoksia ST. 🙂

        Tuossa edellä joku on nyt ns. tipahtanut kelkasta.
        En minäkään muista, kuka täällä voisi olla joku "huutis". "Huutaja"?

        Tässä ketjussa ovat kirjoitelleet useat, eri ihmiset.

        Etkä sinä, L_S ja AuroraB tietenkään ole yksi ja sama kirjoittaja. Ei kannata välittää vainoharhaisista kuvittelijoista. Anna mennä ohi korvien.

        Minä putosin nyt kelkasta. En pysy arvuuttelujenne perässä.
        Mutta samapa tuo.
        Arskalle kaikkea hyvää ja rauhaa ❤️
        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huutis kirjoittaa huutomerkeillä paljon. Hän on yksi palstan vakikirjoittajista. Kirjoitti myös vr62 nimmarilla, kirjoitti myös ls nimimerkillä joka oli lyhenne luetaankosanaa nimimerkistä. On hänellä ollut muitakin alternimimerkkejä.

        Kuulostat ihan aurorabltä 🙂 kyllä sinua voisi hänen ajatella olevan.

        LS

        Ahaa. Tää Patmos-tyyppi. Haastaa riitaa näillä kristinusko-foorumeilla.

        Käyttää isoja kysymysmerkkejä ja huutomerkkejä: ❗❓ja 😅

        Vaihtelee kirjautumisnikkejään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa. Tää Patmos-tyyppi. Haastaa riitaa näillä kristinusko-foorumeilla.

        Käyttää isoja kysymysmerkkejä ja huutomerkkejä: ❗❓ja 😅

        Vaihtelee kirjautumisnikkejään.

        Kirjoittaa nickillä "NenuillaanTaasJookos", avattaressa iso punainen nenäpäivä-nenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitoksia ST. 🙂

        Tuossa edellä joku on nyt ns. tipahtanut kelkasta.
        En minäkään muista, kuka täällä voisi olla joku "huutis". "Huutaja"?

        Tässä ketjussa ovat kirjoitelleet useat, eri ihmiset.

        Etkä sinä, L_S ja AuroraB tietenkään ole yksi ja sama kirjoittaja. Ei kannata välittää vainoharhaisista kuvittelijoista. Anna mennä ohi korvien.

        Niin koska sanoin ihan huvikseni niin.

        En olekaan aina niin mukava ja ihana. 😁 Kjäähhäähhhäää.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittaa nickillä "NenuillaanTaasJookos", avattaressa iso punainen nenäpäivä-nenä.

        Huutis on kyllä oikeasti se vr 62 tyyppi, en tiedä oliko edellinen se huutis juuri, tiedän hänen tykkäävän huutomerkeistä.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huutis on kyllä oikeasti se vr 62 tyyppi, en tiedä oliko edellinen se huutis juuri, tiedän hänen tykkäävän huutomerkeistä.

        LS

        Sivusta kirjoitan. En ymmärrä mitään, joten hyppään pois. Mikä on avatar?
        Tämä mummu köpöttelee nyt maksamaan laskuja pankin puolelle.
        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta kirjoitan. En ymmärrä mitään, joten hyppään pois. Mikä on avatar?
        Tämä mummu köpöttelee nyt maksamaan laskuja pankin puolelle.
        ST

        Arvasin että kysyt. 🙂

        Avatar-kuva on se, mahd. pieni kuva, kirjautuneilla nickeillä. Kuten esim. se iso, punainen nenä, ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvasin että kysyt. 🙂

        Avatar-kuva on se, mahd. pieni kuva, kirjautuneilla nickeillä. Kuten esim. se iso, punainen nenä, ym.

        Outoa 🙄 menee yli hilseen
        ST


    • Anonyymi

      Tuommoiset tuntemukset...Pyhän hengen, sun muut kannattaa jättää huomiotta ja arvottaa niitä juuri sellaisena kuin ne on: oman mielen tuntemuksina. Pyhää henkeä kun ei voi tuntea.

      Hyvä jos haluat ja pystyt olemaan ilman alkoholia. Eihän se terveellistä ole mutta ei sen nauttiminen syntiäkään ole. Itse olen juuri nyt veneellä auringonpaisteessa pienen kesäkuuron jälkeen ja nautin kesäpäivästä puolisoni kanssa. Ja juon olutta.

      • Anonyymi

        Tuon minä uskon.🍺


      • Miten niin ei voi tuntea? Ja pidä hauskaa....


    • Anonyymi

      Ette osaa muuta kuin riidellä.

      Lukekaapa Eenokin kirjaa, niin juopot, entiset juopot kuin raittiitkin.

      Poistettu katolisten piispojen käskyllä kerettiläisenä kirjoituksena ap. raamatusta.

      Kasvaa suurempi ymmärrys luomakuntaa kohtaan ja sitä ettemme ole yksin maailmankaikkeudessa.

    • Anonyymi

      Edustatko Suomen presdentin avointa malttia?

      • En edusta presidenttiä 🤣😕😀😁edustatko sinä?


    • Anonyymi

      Pitää muistaa harjata hampaat joka ilta.

      Oli Saulin ja Jennin arvokas elämänohje suunnan puutteesta kärsiville nuorille.

    • Anonyymi

      Hyvää aamupäivää.
      No, kuinkas täällä nyt jaksellaan? 🙂

      ~Soffiina

      • Kiitos hyvin.. Soffiina. Terveyskeskuksen päivystysksessä. Tyttäreni kanssa. 6.raitis päivä 30.stä.lääkäriinpääsy kestää. Ei mitään vakavaa. Mutta mitä sinulle kuuluu? Kts ja sinä ootte jättäneet tekin vähän vähemmälle kirjoittelun.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kiitos hyvin.. Soffiina. Terveyskeskuksen päivystysksessä. Tyttäreni kanssa. 6.raitis päivä 30.stä.lääkäriinpääsy kestää. Ei mitään vakavaa. Mutta mitä sinulle kuuluu? Kts ja sinä ootte jättäneet tekin vähän vähemmälle kirjoittelun.

        Minä voin suht. hyvin. Täällä sisällä kotonakin on kaikenlaista puuhastelua ja järjestelyä.

        Olen kai vihdoinkin pääsemässä eroon kyynärsauvoista (molemmat polveni on leikattu). Toista polvea tutkitaan uudelleen (menen lähiaikoina vast. otolle). Ihan tasapainon pitäminen ilman sauvoja on ollut haasteellista, aluksi hoipuin ilman keppejä kuin humalainen. Jalat tuntuvat vahvistuvan kun en enää tukeudu keppeihin, kiertelen luonnossa lähialueella.

        Syön marjoja ja kuuntelen lintujen laulua. 🍓🌿


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä voin suht. hyvin. Täällä sisällä kotonakin on kaikenlaista puuhastelua ja järjestelyä.

        Olen kai vihdoinkin pääsemässä eroon kyynärsauvoista (molemmat polveni on leikattu). Toista polvea tutkitaan uudelleen (menen lähiaikoina vast. otolle). Ihan tasapainon pitäminen ilman sauvoja on ollut haasteellista, aluksi hoipuin ilman keppejä kuin humalainen. Jalat tuntuvat vahvistuvan kun en enää tukeudu keppeihin, kiertelen luonnossa lähialueella.

        Syön marjoja ja kuuntelen lintujen laulua. 🍓🌿

        No sittenhän sinulla on aikaa palstallekin. eka viikko raitis ja kolme viikkoa jäljellä.
        Minäkin olin aamulla nivelvaivojen vuoksi fysioterapiassa. Nilkka keljuilee.
        Ei mitään niin hmm.... kokonaisvaltaista kuin sinulla . Hyvä että oot paranemaan päin.
        Ihme sekin miten ihmiseen onkin sisäänrakennettuna parantuminen.. Keho pyrkii itse parantamaan itsensä.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        No sittenhän sinulla on aikaa palstallekin. eka viikko raitis ja kolme viikkoa jäljellä.
        Minäkin olin aamulla nivelvaivojen vuoksi fysioterapiassa. Nilkka keljuilee.
        Ei mitään niin hmm.... kokonaisvaltaista kuin sinulla . Hyvä että oot paranemaan päin.
        Ihme sekin miten ihmiseen onkin sisäänrakennettuna parantuminen.. Keho pyrkii itse parantamaan itsensä.

        Onnittelut raittiista viikosta! 🎂☕

        ~Soffiina


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onnittelut raittiista viikosta! 🎂☕

        ~Soffiina

        Kiitos soffiina 💛nyt on menossa jo 10.päivä.ja toissapäivänä aloin valmistelemaan paastoa. Ja eilinen meni niin että piti vannoa että teen tänään parannuksia.
        Kuitenkin tänään on menny kahvia ja tupakkaa. Ei pitäisi...
        Tuntuu että haluis vaan luovuttaa koska huomenna vois olla hyvä päivä kuitenkin vaikka ois kankkunen. Paaston piti olla raamatullinen. Helluntailaisethan paastoavat. Tiesittekö sitä?


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kiitos soffiina 💛nyt on menossa jo 10.päivä.ja toissapäivänä aloin valmistelemaan paastoa. Ja eilinen meni niin että piti vannoa että teen tänään parannuksia.
        Kuitenkin tänään on menny kahvia ja tupakkaa. Ei pitäisi...
        Tuntuu että haluis vaan luovuttaa koska huomenna vois olla hyvä päivä kuitenkin vaikka ois kankkunen. Paaston piti olla raamatullinen. Helluntailaisethan paastoavat. Tiesittekö sitä?

        Juu, olen kuullut joidenkin paastoavan. Itse en tuota harrasta. Olen muutoinkin vähäruokainen.

        Hienoa, että raittius pitää. Voi sitä onnea kun herää raittiina ja ilman krapulaa uuteen aamuun.

        Omat krapulani aikoinaan olivat kamalia. Ämpäri ja vessapaperia sängyn vieressä...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu, olen kuullut joidenkin paastoavan. Itse en tuota harrasta. Olen muutoinkin vähäruokainen.

        Hienoa, että raittius pitää. Voi sitä onnea kun herää raittiina ja ilman krapulaa uuteen aamuun.

        Omat krapulani aikoinaan olivat kamalia. Ämpäri ja vessapaperia sängyn vieressä...

        Oliko sulla ihan ongelma asian kanssa? Miten pääsit irti?


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Oliko sulla ihan ongelma asian kanssa? Miten pääsit irti?

        Minähän kerroin tuolla jossain edellä: lähdin hoidattamaan ongelmaani ihan yhteiskunnan kautta: AA:t, katkaisuasema, huoltola, Järvenpään Sosiaalisairaala.

        Sitten, myöhemmin, kun päänuppi sekosi harhoihin, niin käynti myös psykiatrisella osastolla. Se oli kuin elokuvasta Yksi lensi yli käenpesän. (Psykiatrinen osasto on kuitenkin eri asia kuin mielisairaala.)

        Erosin helluntailaisista, liityin kirkkoon ja aloin lueskella Lutherin teologiaa: mm. hartauskirja "Mannaa", sain hengellisen rauhan.

        Alkoholismi on kuule vakava sairaus. Fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja hengellinen.

        Fyysistä on fyysinen riippuvuus, sitten myös fyysiset sairaudet. Sosiaalisairaalassa oli mm. heppu joka sittemmin kuoli: haima niin sökö, että koko iho kauttaaltaan harmaa.

        Psyykkistä: psyykkinen riippuvuus, sairas psyykkinen käytös. Pelkotilat, harhat, paniikkihäiriöt, kahvikuppineuroosi, monenlainen outo puuhailu.

        Sosiaalinen sairaus: yhteiskunnasta ja terveiden ihmisten seurasta irtaantuminen: tuttavapiiri käsittää lähinnä muita päihteiden käyttäjiä. Sosiaalinen alasmeno: esim. työttömyys, velat, jatkuva rahapula, asunnottomuus, lopulta nk. sillan alle.

        Hengellinen sairaus: alkoholistisissa piireissä pyörii paljon nk. henkivaltoja, riivaajia. Kerran huoneeseen tuli mies, tuijotin häntä koska hänen perässään selvästi käveli jokin muu, näkymätön tyyppi. Yhtäkkiä se haamu seisoi edessäni, kai kysymässä, että mitäs tuijottelet. Sain todella sätkyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minähän kerroin tuolla jossain edellä: lähdin hoidattamaan ongelmaani ihan yhteiskunnan kautta: AA:t, katkaisuasema, huoltola, Järvenpään Sosiaalisairaala.

        Sitten, myöhemmin, kun päänuppi sekosi harhoihin, niin käynti myös psykiatrisella osastolla. Se oli kuin elokuvasta Yksi lensi yli käenpesän. (Psykiatrinen osasto on kuitenkin eri asia kuin mielisairaala.)

        Erosin helluntailaisista, liityin kirkkoon ja aloin lueskella Lutherin teologiaa: mm. hartauskirja "Mannaa", sain hengellisen rauhan.

        Alkoholismi on kuule vakava sairaus. Fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja hengellinen.

        Fyysistä on fyysinen riippuvuus, sitten myös fyysiset sairaudet. Sosiaalisairaalassa oli mm. heppu joka sittemmin kuoli: haima niin sökö, että koko iho kauttaaltaan harmaa.

        Psyykkistä: psyykkinen riippuvuus, sairas psyykkinen käytös. Pelkotilat, harhat, paniikkihäiriöt, kahvikuppineuroosi, monenlainen outo puuhailu.

        Sosiaalinen sairaus: yhteiskunnasta ja terveiden ihmisten seurasta irtaantuminen: tuttavapiiri käsittää lähinnä muita päihteiden käyttäjiä. Sosiaalinen alasmeno: esim. työttömyys, velat, jatkuva rahapula, asunnottomuus, lopulta nk. sillan alle.

        Hengellinen sairaus: alkoholistisissa piireissä pyörii paljon nk. henkivaltoja, riivaajia. Kerran huoneeseen tuli mies, tuijotin häntä koska hänen perässään selvästi käveli jokin muu, näkymätön tyyppi. Yhtäkkiä se haamu seisoi edessäni, kai kysymässä, että mitäs tuijottelet. Sain todella sätkyn.

        Karmeinta asiassa on, jos kyseessä todella on alkoholismi, että nuo monet ongelmat ilmenevät nimenomaan raitistuneena. Alkoholihan on "lääke", joilla alkoholisti on yrittänyt parannella oloaan noita ongelmiaan vastaan, mutta alkoholin käyttö onkin vain vahvistanut ongelmaa sisäisesti.

        Raitistuneena pitää vain pyrkiä "kestämään". Toisaalta, raitistuneena: pahimpiin kauhutiloihin saa myös lääkitystä, nimenomaan A-klinikalta.

        Raitistuttuani kävin aikoinaan myös A-klinikalla.


    • Anonyymi

      Älä kysele typeriä. Onhan sulla omatkin silmät joilla näet että täysi tappelu kuten aina.

      • Anonyymi

        Kysymys kohdentui lähinnä aurora b:lle...

        Enkä havaitse täällä "täyttä tappelua", ainoastaan pari ateisti-häirikköä / jokunen juoppo hellari raamatunjakeineen huutelemassa väliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys kohdentui lähinnä aurora b:lle...

        Enkä havaitse täällä "täyttä tappelua", ainoastaan pari ateisti-häirikköä / jokunen juoppo hellari raamatunjakeineen huutelemassa väliin.

        niitä "syntisiä ja bublikaaneja" oli jo Jeesuksen aikana, ja kuitenkin raamatun JEEESUS sanoi: "monet syntiset ja bublikaanit menevät, ENNEN TEITÄ taivasten valtakuntaan"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niitä "syntisiä ja bublikaaneja" oli jo Jeesuksen aikana, ja kuitenkin raamatun JEEESUS sanoi: "monet syntiset ja bublikaanit menevät, ENNEN TEITÄ taivasten valtakuntaan"

        Saisiko tarkan Raamatun kohdan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niitä "syntisiä ja bublikaaneja" oli jo Jeesuksen aikana, ja kuitenkin raamatun JEEESUS sanoi: "monet syntiset ja bublikaanit menevät, ENNEN TEITÄ taivasten valtakuntaan"

        Koska en suoraan usko, mitä helluntaifoorumilla opetetaan, etsin raamatunkohdan, johon ed. väite perustuu jq kuten evankeliumin mukaista on, Jeesus puhui

        Markus 2:14-22
        14 Ja ohi kulkiessaan hän näki Leevin, Alfeuksen pojan, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: "Seuraa minua". Niin tämä nousi ja seurasi häntä.
        15 Ja kun hän aterioi hänen kodissaan, aterioi myös monta publikaania ja syntistä Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa; SILLÄ HEITÄ OLI PALJON HÄNTÄ SEURAAMASSA.

        *Kysymys on siis Jeesuksen seuraajista, ei mistä tahansa jumalattomuudessa elävien juopporemmistä.

        16 Kun fariseusten kirjanoppineet näkivät, että hän söi syntisten ja publikaanien kanssa, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Publikaanien ja syntistenkö kanssa hän syö?"
        17 Sen kuullessaan Jeesus sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole TULLUT KUTSUMAAN vanhurskaita, vaan syntisiä."

        *Nämä publikaanit (tullimiehet) ja muut syntiset olivat siis Jeesusta seuraamaan lähteneitä, syntinsä tunnustavia kristittyjä.

        18 Ja Johanneksen opetuslapset ja fariseukset pitivät paastoa. Niin tultiin ja sanottiin hänelle: "Johanneksen opetuslapset ja fariseusten opetuslapset paastoavat; miksi SINUN OPETUSLAPSESI eivät paastoa?"
        19 Jeesus sanoi heille: "Eiväthän häävieraat voi paastota silloin, kun ylkä on heidän kanssaan? Niin kauan kuin heillä on ylkä seurassaan, eivät he voi paastota.
        20 Mutta päivät tulevat, jolloin ylkä otetaan heiltä pois, ja silloin, sinä päivänä, he paastoavat.

        *Publikaanin kotona aterioi siis tällainen syntisten vanhurskaiden seurakunta.

        21 Ei kukaan ompele vanuttamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan vaippaan; muutoin uusi täytetilkku repii palasen vanhasta vaipasta, ja reikä tulee pahemmaksi.
        22 Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin; muutoin viini pakahuttaa leilit, ja viini menee hukkaan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin.

        *Uusi leili: hengessä uudstisyntynyt Jeesuksen seuraaja, johon uusi viini = Pyhä Henki ja Hänen voimansa lasketaan. Nämä publikaanit ja SYNTISET olivat juuri tätä joukkoa.
        ~
        Ed.kirjoittajan väitettä, että nämä menisivät ohi joidenkin muiden, en kylläkään huomaa sanotun. Käsittääkseni kukaan ei ohita toista.

        "MONET ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi." Tässäkin sanotaan: "monet", ei: "kaikki". Mitä tuo jae sitten tarkoittaa? Onko kyseessä uskoontulojärjestys, eli että 80 vuotta uskossa ollut jää jonon hännille, kun kuolinvuoteella uskoontullut pyyhältää ohi kruunujen 👑 jakoon? Tuskinpa. Tai, miksei? Ensimmäisillä ymmärrän enemmänkin tarkoitettavan niitä "etummaisten sijojen" herroja ja rouvia ja "viimeisillä" esim. katujen kulmissa kerjääviä köyhiä, joilla kuitenkin usko Jeesukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska en suoraan usko, mitä helluntaifoorumilla opetetaan, etsin raamatunkohdan, johon ed. väite perustuu jq kuten evankeliumin mukaista on, Jeesus puhui

        Markus 2:14-22
        14 Ja ohi kulkiessaan hän näki Leevin, Alfeuksen pojan, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: "Seuraa minua". Niin tämä nousi ja seurasi häntä.
        15 Ja kun hän aterioi hänen kodissaan, aterioi myös monta publikaania ja syntistä Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa; SILLÄ HEITÄ OLI PALJON HÄNTÄ SEURAAMASSA.

        *Kysymys on siis Jeesuksen seuraajista, ei mistä tahansa jumalattomuudessa elävien juopporemmistä.

        16 Kun fariseusten kirjanoppineet näkivät, että hän söi syntisten ja publikaanien kanssa, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Publikaanien ja syntistenkö kanssa hän syö?"
        17 Sen kuullessaan Jeesus sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole TULLUT KUTSUMAAN vanhurskaita, vaan syntisiä."

        *Nämä publikaanit (tullimiehet) ja muut syntiset olivat siis Jeesusta seuraamaan lähteneitä, syntinsä tunnustavia kristittyjä.

        18 Ja Johanneksen opetuslapset ja fariseukset pitivät paastoa. Niin tultiin ja sanottiin hänelle: "Johanneksen opetuslapset ja fariseusten opetuslapset paastoavat; miksi SINUN OPETUSLAPSESI eivät paastoa?"
        19 Jeesus sanoi heille: "Eiväthän häävieraat voi paastota silloin, kun ylkä on heidän kanssaan? Niin kauan kuin heillä on ylkä seurassaan, eivät he voi paastota.
        20 Mutta päivät tulevat, jolloin ylkä otetaan heiltä pois, ja silloin, sinä päivänä, he paastoavat.

        *Publikaanin kotona aterioi siis tällainen syntisten vanhurskaiden seurakunta.

        21 Ei kukaan ompele vanuttamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan vaippaan; muutoin uusi täytetilkku repii palasen vanhasta vaipasta, ja reikä tulee pahemmaksi.
        22 Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin; muutoin viini pakahuttaa leilit, ja viini menee hukkaan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin.

        *Uusi leili: hengessä uudstisyntynyt Jeesuksen seuraaja, johon uusi viini = Pyhä Henki ja Hänen voimansa lasketaan. Nämä publikaanit ja SYNTISET olivat juuri tätä joukkoa.
        ~
        Ed.kirjoittajan väitettä, että nämä menisivät ohi joidenkin muiden, en kylläkään huomaa sanotun. Käsittääkseni kukaan ei ohita toista.

        "MONET ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi." Tässäkin sanotaan: "monet", ei: "kaikki". Mitä tuo jae sitten tarkoittaa? Onko kyseessä uskoontulojärjestys, eli että 80 vuotta uskossa ollut jää jonon hännille, kun kuolinvuoteella uskoontullut pyyhältää ohi kruunujen 👑 jakoon? Tuskinpa. Tai, miksei? Ensimmäisillä ymmärrän enemmänkin tarkoitettavan niitä "etummaisten sijojen" herroja ja rouvia ja "viimeisillä" esim. katujen kulmissa kerjääviä köyhiä, joilla kuitenkin usko Jeesukseen.

        "Matt. 21: 28 ...Miehellä oli kaksi poikaa; ja hän meni ensimmäisen luo ja sanoi: 'Poikani, mene tänään tekemään työtä minun viinitarhaani.' 21:29 Tämä vastasi ja sanoi: 'En tahdo'; mutta jäljestäpäin hän katui ja meni. 21:30 Niin hän meni toisen luo ja sanoi samoin. Tämä taas vastasi ja sanoi: 'Minä menen, herra', mutta ei mennytkään. 21:31 Kumpi näistä kahdesta teki isänsä tahdon?" He sanoivat: "Ensimmäinen." Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys kohdentui lähinnä aurora b:lle...

        Enkä havaitse täällä "täyttä tappelua", ainoastaan pari ateisti-häirikköä / jokunen juoppo hellari raamatunjakeineen huutelemassa väliin.

        Eihän kaikki vihaa Auroraa eikä Auroran syntejä. Ainakin homot, lesbot ja muut pervertikot hyväksyvät Auroran uskon ja rakastavat kokosydämisesti Auroraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kaikki vihaa Auroraa eikä Auroran syntejä. Ainakin homot, lesbot ja muut pervertikot hyväksyvät Auroran uskon ja rakastavat kokosydämisesti Auroraa.

        Niin??? Mikä on se ongelma? Vihatakko pitäs ja kokosydämisesti?
        ST


    • Anonyymi

      Onko aloittaja uskoon tullut, uudestisyntynyt?

      • Anonyymi

        raamatun evankeliumissa:

        "Totisesti minä sanon teille: bublikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan"
        Matt: 21: 31

        joku kirjotti, että "MONET", bublikaanit ja, jne. omassa raamatussani ei lue "monet", vaan kuten
        oheinen raamatun jae sen ilmoittaa.


      • Anonyymi

        Jokainen uudestisyntynyt tietää uudestisyntyneensä. Joku on voinut tulla uskoon ilman mitään tuntemuksia tai kokemuksia, joku taas tietää tarkan ajankin. Kaikissa tapauksissa, kun ihminen on uudestisyntynyt, sen joka tapauksessa tietää varmasti tapahtuneen. Ja jos uudestisyntynyt pysyy Jeesuksessa, hän pysyy uskovassa. Niin raamattu sanoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        raamatun evankeliumissa:

        "Totisesti minä sanon teille: bublikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan"
        Matt: 21: 31

        joku kirjotti, että "MONET", bublikaanit ja, jne. omassa raamatussani ei lue "monet", vaan kuten
        oheinen raamatun jae sen ilmoittaa.

        Onpas shaknpeluuta, tyyliin helluntaifoorumi.

        Minä lainasin pätkän Markuksen evankeliumia, sinä vedit mukaan jonkin Matteuksen evankeliumin lauseen, väittäen minun jotenkin väärentäneen sitä...

        Olette te ovelia.

        Esität yhden lauseen, tehden siitä opin, irti sen asiayhteydestä. Tiesin heti kun näin lainauksesi, että nyt jotain puuttuu. Tuo lause yksin ei voi edustaa kokonaisuutta (että portot ja publikaanit kaikki, itsessään olisivat etuoikeutettuja Taivaaseen) ja erilleen otettuna se johtaa väärään käsitykseen siitä, mitä Jeesus todella sanoi.

        Niinkuin puuttuikin.

        Matteus 21:28
        28 Mutta miten teistä on? Miehellä oli kaksi poikaa; ja hän meni ensimmäisen luo ja sanoi: 'Poikani, mene tänään tekemään työtä minun viinitarhaani'.
        29 Tämä vastasi ja sanoi: 'En tahdo'; mutta jäljestäpäin hän katui ja meni.
        (*Parannuksen tehneet synnintekijät)

        30 Niin hän meni toisen luo ja sanoi samoin. Tämä taas vastasi ja sanoi: 'Minä menen, herra', mutta ei mennytkään.
        (*Uskonnolliset ihmiset, jotka kuitenkaan eivät ryhtyneet lupaamaansa Kristuksen seuraamiseen.)

        31 Kumpi näistä kahdesta teki isänsä tahdon?" He sanoivat: "Ensimmäinen". Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan.

        *Sillä:
        32 Sillä Johannes tuli teidän tykönne vanhurskauden tietä, ja te ette uskoneet häntä, mutta publikaanit ja portot uskoivat häntä; ja vaikka te sen näitte, ette jäljestäpäinkään katuneet, niin että olisitte häntä uskoneet.

        Eli: Jeesuksen puheessa on kysymys siitä, ketkä tekivät Jumalan tahdon. Hän puhuu tietyistä, Johanneksen saarnoja kuulleista tekohurskaista sekä samoin, Johannesta kuuntelemaan menneistä syntisistä ja jotka ottivat evankeliumin vastaan.

        "Ennen teitä." Keitä? Heitä, jotka eivät kadu ja käänny synneistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas shaknpeluuta, tyyliin helluntaifoorumi.

        Minä lainasin pätkän Markuksen evankeliumia, sinä vedit mukaan jonkin Matteuksen evankeliumin lauseen, väittäen minun jotenkin väärentäneen sitä...

        Olette te ovelia.

        Esität yhden lauseen, tehden siitä opin, irti sen asiayhteydestä. Tiesin heti kun näin lainauksesi, että nyt jotain puuttuu. Tuo lause yksin ei voi edustaa kokonaisuutta (että portot ja publikaanit kaikki, itsessään olisivat etuoikeutettuja Taivaaseen) ja erilleen otettuna se johtaa väärään käsitykseen siitä, mitä Jeesus todella sanoi.

        Niinkuin puuttuikin.

        Matteus 21:28
        28 Mutta miten teistä on? Miehellä oli kaksi poikaa; ja hän meni ensimmäisen luo ja sanoi: 'Poikani, mene tänään tekemään työtä minun viinitarhaani'.
        29 Tämä vastasi ja sanoi: 'En tahdo'; mutta jäljestäpäin hän katui ja meni.
        (*Parannuksen tehneet synnintekijät)

        30 Niin hän meni toisen luo ja sanoi samoin. Tämä taas vastasi ja sanoi: 'Minä menen, herra', mutta ei mennytkään.
        (*Uskonnolliset ihmiset, jotka kuitenkaan eivät ryhtyneet lupaamaansa Kristuksen seuraamiseen.)

        31 Kumpi näistä kahdesta teki isänsä tahdon?" He sanoivat: "Ensimmäinen". Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan.

        *Sillä:
        32 Sillä Johannes tuli teidän tykönne vanhurskauden tietä, ja te ette uskoneet häntä, mutta publikaanit ja portot uskoivat häntä; ja vaikka te sen näitte, ette jäljestäpäinkään katuneet, niin että olisitte häntä uskoneet.

        Eli: Jeesuksen puheessa on kysymys siitä, ketkä tekivät Jumalan tahdon. Hän puhuu tietyistä, Johanneksen saarnoja kuulleista tekohurskaista sekä samoin, Johannesta kuuntelemaan menneistä syntisistä ja jotka ottivat evankeliumin vastaan.

        "Ennen teitä." Keitä? Heitä, jotka eivät kadu ja käänny synneistään.

        >> "Ennen teitä." Keitä? Heitä, jotka eivät kadu ja käänny synneistään. <<

        Jeesus puhui sanat niille, jotka olivat fariseuksia - faiseukset tiesivät, miten kuuluu toimia, mutta he eivät silti toimineet niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> "Ennen teitä." Keitä? Heitä, jotka eivät kadu ja käänny synneistään. <<

        Jeesus puhui sanat niille, jotka olivat fariseuksia - faiseukset tiesivät, miten kuuluu toimia, mutta he eivät silti toimineet niin.

        Aivan. Hän puhui tuon ajan fariseuksille.

        "Suomensin" tuon: "jotka eivät kadu ja käänny synneistään", sillä juuri sellaisiahan fariseukset olivat.

        Tarkkaanottaen fariseukset olivat nk. kirjanoppineita, eli juutalaisia teologeja. Jeesus siis kohdisti nuo sanansa "itseään raamatunsanan tuntijoina ja opettajina toimivia", koppavia ja kuitenkin uudestisyntymättömiä, nykypäivänä keitä tahansa sellaisia vastaan, jotka osaavat kyllä luetella lakia heikoimmilleen, vääristää Raamatun sanaa itselleen sopivammaksi, mutta eivät myöskään pikkusormeaankaan nosta, todella auttaakseen etsiviä sieluja Jeesuksen luo, Jumalan sanan tielle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Hän puhui tuon ajan fariseuksille.

        "Suomensin" tuon: "jotka eivät kadu ja käänny synneistään", sillä juuri sellaisiahan fariseukset olivat.

        Tarkkaanottaen fariseukset olivat nk. kirjanoppineita, eli juutalaisia teologeja. Jeesus siis kohdisti nuo sanansa "itseään raamatunsanan tuntijoina ja opettajina toimivia", koppavia ja kuitenkin uudestisyntymättömiä, nykypäivänä keitä tahansa sellaisia vastaan, jotka osaavat kyllä luetella lakia heikoimmilleen, vääristää Raamatun sanaa itselleen sopivammaksi, mutta eivät myöskään pikkusormeaankaan nosta, todella auttaakseen etsiviä sieluja Jeesuksen luo, Jumalan sanan tielle.

        fariseushan voi olla "kuka vaan", ei ainoastaan "uskonnon johtajisto,tms."
        vaan, kuka tahansa vaikka kadulla, uskonnon" käännyttäjä"


    • Anonyymi

      Mielestäni on turhaa etsiä rauhaa seurakunnasta. Varsinkaan nykyaikana, kun seurakunnat ovat täynnä villitseviä henkivaltoja ja vääriä oppeja. Eivätkä seurakuntalaiset ole välttämättä uskossa ollenkaan nykyaikana.

      Raamatun mukaan rauha ei tule seurakunnasta vaan se on henkilökohtainen asia ihmisen ja Jumalan välillä. Rauha tulee ristin juurelta.

    • Anonyymi

      Jeesuksen verta aamusta iltaan , se on uskovaisen tie , sillä eiväthän he eliittiä ole.

      • Anonyymi

        No, noinkin asiaa voisi kuvata, mutta kesymmin ilmaisten: jokapäiväinen, -aikainen Ristintie. ☦️ ✨ 🛐 📖


    • Anonyymi

      Kelpaisiko kritilliseroottinen seura? 44v yrittäjämies, uudelleen syntynyt Kristuksessa ja viriili. 19 cm se🙊

      • Anonyymi

        Ihmiset jotka puhuvat elimiensä pituudesta, heillä on kompleksi, luulevat ettei muut huomaa, jos kehuu elintään... vaikka tekevätkin itsestään typeryksiä.

        Kuka normaali kehuu elimen pituudella?


        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset jotka puhuvat elimiensä pituudesta, heillä on kompleksi, luulevat ettei muut huomaa, jos kehuu elintään... vaikka tekevätkin itsestään typeryksiä.

        Kuka normaali kehuu elimen pituudella?


        LS

        Ihan normi koko.


    • Anonyymi

      Minä valitsin juopottelun ja vapaan seksin. Olen ollut sen jälkeen rauhassa ahdistavilta uskonnollisilta rajoituksilta ja syytöksiltä. Omatunto on hyvä ja nautin elämästä täysin siemauksin. En tietenkään juopottele aina, mutta melko usein kuitenkin. Seksiä harrastan silloin, kun mieli tekee ja sen kanssa, joka siihen suostuu. En anna syyllistää itseäni näistä teoista, jotka Jumala on jo aikoja sitten hyväksynyt.

      • Anonyymi

        Eli nautit juopottelusta ja vapaasta seksistä?
        Ooookkeeiii, meitä on niin moneen junaan. Kaikki ei nauti samoista asioista 🤔
        ST


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Himonsa kullakin, "happoseksi" ammattilainen... (ei pahalla vaan kateellisena=)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Himonsa kullakin, "happoseksi" ammattilainen... (ei pahalla vaan kateellisena=)

        otsikoon: "mihin rauha katosi"

        tarkoittanee . . . KAIKKI on ANTEEKSI annettu, eilinen päivä meni jo . . .
        TÄNÄÄN. on tämä päivä, ja Herra tahtoo, että elät >TÄNÄÄN työssä, askareissa, arjessa, Jeesus sanoi: "huominen päivä pitää huolen itsestään"

        ei KUKAAN elä jatkuvasti YLILUONNOLLISESSA RAUHASSA, eihän tässä elämässä, asiat ja työt hoituisi, jos "vain rauhassa", vaikka esim. teemme vaativaa ajatustyötä, tai liikenne, asiointi, ja yleensä "arjen tekemiset"
        nimim. "oma vastuu" "tässä elämässä"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        otsikoon: "mihin rauha katosi"

        tarkoittanee . . . KAIKKI on ANTEEKSI annettu, eilinen päivä meni jo . . .
        TÄNÄÄN. on tämä päivä, ja Herra tahtoo, että elät >TÄNÄÄN työssä, askareissa, arjessa, Jeesus sanoi: "huominen päivä pitää huolen itsestään"

        ei KUKAAN elä jatkuvasti YLILUONNOLLISESSA RAUHASSA, eihän tässä elämässä, asiat ja työt hoituisi, jos "vain rauhassa", vaikka esim. teemme vaativaa ajatustyötä, tai liikenne, asiointi, ja yleensä "arjen tekemiset"
        nimim. "oma vastuu" "tässä elämässä"

        "Kaikki on anteeksi annettu."

        Jeesuksen sovitustyö takaa uhrin, sovituksen Jumalan kanssa, mutta se ei takaa sitä kevytmielisesti.

        Anteeksianto odottaa valmiina heitä, jotka katumuksessa ja uskossa suostuvat vastaanottamaan Jumalan armon ja syntisen elämäntavan sijasta Jeesuksen herruuden elämäänsä, tämä on oikea parannus. Armo tulee ymmärtää oikein: se annetaan heille, jotka sitä itse tarvitsevat / pyytävät.

        Armoa, mistä? Synnin tuomiosta. Jos ihminen ei koe itseään syntiseksi, mistä hänet sitten armahdetaan? Jeesus Itse sanoo olevansa Syntisten Vapahtaja, sekä hengellisesti että maallisesti: sairaiden Parantaja. Pyhä Henki: vanhurskauttaja, voiman antaja... parannuksentunnossa olevalle syntiselle, joka huutaa ja ojentaa käsiään Jeesuksen puoleen!

        Armoon siis sisältyy armahdettavan niin syvä sisäinen synnintunto, ettei hän ilman Jumalan armoa, Jeesuksen sovitustyön kautta, voisi muutoin millään tavoin pelastua.

        Yleinen kysymys (osoittamatta ketään erityisesti): Oletko koskaan tajunnut / kokenut olevasi mitä hirvittävin syntinen? Todella tajunnut olevasi sisällisesti, esim. murhaaja? Mikä tahansa hirvittävä syntinen: epärehellinen, huorintekijä, itsenäsi täynnä silkkaa pimeyttä, pimeyden kulkija, armoa kaipaava, mörkö, jossa ja jonka tiellä vain joskus jokin hengenvalo välähtää?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      328
      3806
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      237
      3412
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2653
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      111
      2171
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      22
      2166
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      16
      2027
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1815
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      45
      1812
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      315
      1546
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1402
    Aihe