Onko yhdelläkään uskonnolla meriittejä väittää olevansa täysin oikeassa?

Minut kastettiin vauvana luterilaiseen kirkkoon monen suomalaisen tapaan. Minä olen kokenut itseni hengelliseksi hyvin pitkään, jopa lapsesta saakka. Lapsena minä otin Raamatun opetukset enemmän sanasta sanaan, lapsi kun on olento joka tarvitsee opastusta tässä maailmassa ja imee siis paljon tietoa itseensä.

Kun kasvoin hengellisyys ei lähtenyt minusta mutta aloin kyseenalaistamaan että onko kristinuskolla meriittiä väittää olevansa sataprosenttisen oikeassa ja siitä puheen ollen muillakaan uskonnoilla.

Luin myös Raamatun kokonaan ja löysin jakeita jotka voi tieteellisesti todistaa vääriksi, kuten se miten kotkat opettavat poikasensa lentämään. Ne eivät pudota poikasia pesästä siinä toivossa että lento tapahtuu silloin vaan poikaset opettelevat taidon ensin oksilla.

En silti tuomitse koko Raamattua tuon perusteella vaan myönnän että Jeesus, kuka hän onkaan, oli oikeassa monessa asiassa.

Tätä nykyä minut kai määriteltäisiin deistiksi eli uskovaksi vapaa-ajattelijaksi kuten filosofi Voltaire. Seuraan niin tiedettä ja monia uskon asioita, mutta yksi asia johon en usko on ihmisen kaikkitietävyys ja olisikin ylimielistä väittää toisin. Meillä on monta aistia ja monia työkaluja maallisten asioiden mittaamiseen mutta tiede on erehtynyt ennenkin ja tulee erehtymään. Sama uskon suhteen. Tiedon jahtaaminen on silti sen arvoista, muutenhan emme voisi mm. keskustella täällä nyt.

Minusta voi uskon ilmankin mitään nimettyä uskontoa ja samalla jahdata viisauksia ja olla hyvä ihminen. Deismi on tosin tehnyt myös muiden ihmisten ja uskonkäsitysten lähestymisestä helpompaa, kun ei kerran tarvitse suuttua erimielisyyksistä koska joku toinen on niin käskenyt.

Kristinuskon lisäksi olen tutkinut mm. buddhismia, kansanuskontoja ja noituutta. Nähtäväksi jää minne henkinen kompassini lopulta osoittaa.

21

2293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      > Luin myös Raamatun kokonaan ja löysin jakeita jotka voi tieteellisesti todistaa vääriksi, kuten se miten kotkat opettavat poikasensa lentämään. Ne eivät pudota poikasia pesästä

      Olisitko ystävällinen ja näyttäisit missä kohtaa tuo mainitaan Raamatussa?

      • Rehellisesti sanottuna luin Raamatun läpi hyvin kauan aikaa sitten ja en silloin pitänyt kirjaa jakeiden numeroista. Tuo kysymyksesi sai minut etsimään jakeen uudelleen. Muistikuvani on todennäköisesti sekoittunut muihin epätosiin kotkiin liittyviin myytteisin ajan saatossa. Kyseessä on Viides Mooseksen kirja 32:11.

        "Niin kuin kotka suojelee pesäänsä, ja liitelee poikastensa yllä, niin kuin sen kantaa niitä siivillään, niin Herrakin kuljetti kansaansa."

        Tosin tiedän että noinkaan ei siltikään kotkan pesässä tapahdu, että ne kantaisivat omia poikasiaan. Kotkan pesän elämää tarkkaillaan nykyään kellon ympäri kameran avulla.

        No, väärinkäsitys on nyt korjattu, ainakin omani.


    • Anonyymi

      Jumala on varmaankin olemassa, mutta meidän ei tule tietää kaikkia asioita, koska silloin emme kykenisi täällä täysipainoisesti elämään. Tietämättömyyskin voi olla siunaus.

    • Itse suhtaudun avoimesti kaikenlaisiin uskontoihin. Voin ottaa mietteitä ja oppeja vaikka buddhalaisuudesta tai jostain filosofiasta tai vaikka jostain vanhasta luonnonuskonnosta, jos haluan ja jaksan ja sekoitella niitä keskenään tai vaikka myös Raamatustakin, ei mulle tuota ongelmia lukea vaikka Raamattuakin, jos haluan. Mulla ei ole mitään kirkkoakaan vastaan (itse kuuluin 16-vuotiaaksi asti luterilaiseen kirkkoon ja 16-vuotiaasta ortodoksiseen, johon kuulun yhä), voin halutessani käydä kirkossa(yleensä en käy) ja ihan sama kävisinkö luterilaisessa vai ortodoksisessa, ei väliä. Mulle kirkko on enemmän luonto, kirkkokuoro vaikka lintujen laulu ja esim. musiikistakin voin löytää sanomaa ja jonkinlaista henkisyyttä niin jotkut esim. Raamatusta ja/tai kirkosta. Olen aina ajatellut asioista enemmän tai vähemmän avarasti. Itse en koe olevani tosi uskonnollinen, mutta näin vuosien vieriessä olen ruvennut hieman ajattelemaan hengellisiäkin asioita ja ehkä vähän enemmän mun suhdetta uskontoon/uskon asioihin (tosin olen todennut, että ei ne ole kauheasti muuttuneet vuosien saatossa, yhä suhtaudun avoimesti kaikenlaisiin uskontoihin ja filosofioihin, myös Raamatun sanomaankin, ainakin joihin Raamatun asioihin). Itse en halua sitouttaa itseäni mihinkään tiettyyn asiaan tai oppiin (tosin kirkkoon kuulun, eikä se ole ongelma mulle, en ole vakavasti ajatellut erota, en ainakaan näillä näkymin), haluan olla avoin kaikenlaisille ajatuksille ja halutessani tutkia kaikenlaista. Olen ehkä vähän vapaa sielu, jos voi sanoa. Olen aina ajatellut niin kuin itse ajattelen. Mun isä käy Helluntaikirkossa, ainakin joskus, mutta ei se ole mun ajatteluun vaikuttanut enkä ole lähtenyt käymään hänen kanssaan siellä.Mulla on tässäkin asiassa omat sävelet niin kuin joissain muissakin asioissa kuten esim. musiikin kuuntelussa.

      • Hieman samalla tavalla koen asiat.


    • Mua kiinnostaa myös lukea tiedeasioista. Lainaan joskus kirjastosta National Geografigia, Tiedelehteä ja tämän tämmöisiä. Esim. avaruusasiat on aina kiinnostaneet mua enemmän tai vähemmän, mutta myös kaikki luontoon liittyvät asiat. Musta tieteen ja uskonnon ei tarvitse olla toisiaan pois sulkevia asioita. En näe niissä ristiriitaa. Voin uskoa, että on joku korkeampi voima, Jumala tai miksi sitä sitten nimitetäänkin ja voin uskoa myös evoluutioon.

      • Olisihan se nyt minusta vähän yksipuolista jos seuraisi vain hengellisiä tai vain tieteellisiä asioita. Me itsekin olemme sekä hengellisiä että fyysisiä olentoja, ei vain joko tai.

        On hyvin tunnettu asia että hengellinen hyvinvointimme vaikuttaa fyysiiseen, ja päin vastoin. ne ovat yhden kolikon kaksi puolta.


    • Anonyymi

      > Onko yhdelläkään uskonnolla meriittejä väittää olevansa täysin oikeassa?

      Voi olla, että uskonnot on väärässä. Itse lle tärkeää on Raamatun ilmoitus ja se ei ole väärässä.

      • Anonyymi

        Olen tullut nuorena aikuisena uskoon ja uskon että kristinusko ja raamattu ovat kuten aloittaja esittää kaikessa täysin oikeassa.

        Minulla on akateeminen koulutus ja seuraan aktiivisesti uutisointia ja yhteiskunnallista keskustelua.

        Raamatusta on vuosien saatossa noussut esille useita vaikeita kohtia, mutta rukoilun jälkeen Jumala on vastannut niistä kaikkiin. Näitä eivät yleensä ole esille tuoneet ateistiteologien kaltaiset tyypit, vaan heidän esittämänsä ongelmat ovat yleensä asenteellisuudessaan ja tietämättömyydessään järkyttäviä.

        Vaikeimmat kysymykset olen havainnut itse tai joku toinen uskova on pohtinut niitä suullisesti tai kirjallisesti.

        Esim. aloituksessa mainittuun raamatun kohtaan on olemassa erittäin helposti netistä löytyvä vastaus, eli kysymyksessä on yksi lukuisista luterilaisen kirkon uusimman raamatunkäännöksen virheistä, joilla se pyrkii eksyttämään sinut pois Jumalasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tullut nuorena aikuisena uskoon ja uskon että kristinusko ja raamattu ovat kuten aloittaja esittää kaikessa täysin oikeassa.

        Minulla on akateeminen koulutus ja seuraan aktiivisesti uutisointia ja yhteiskunnallista keskustelua.

        Raamatusta on vuosien saatossa noussut esille useita vaikeita kohtia, mutta rukoilun jälkeen Jumala on vastannut niistä kaikkiin. Näitä eivät yleensä ole esille tuoneet ateistiteologien kaltaiset tyypit, vaan heidän esittämänsä ongelmat ovat yleensä asenteellisuudessaan ja tietämättömyydessään järkyttäviä.

        Vaikeimmat kysymykset olen havainnut itse tai joku toinen uskova on pohtinut niitä suullisesti tai kirjallisesti.

        Esim. aloituksessa mainittuun raamatun kohtaan on olemassa erittäin helposti netistä löytyvä vastaus, eli kysymyksessä on yksi lukuisista luterilaisen kirkon uusimman raamatunkäännöksen virheistä, joilla se pyrkii eksyttämään sinut pois Jumalasta.

        >heidän esittämänsä ongelmat ovat yleensä asenteellisuudessaan ja tietämättömyydessään järkyttäviä.

        > Vaikeimmat kysymykset olen havainnut itse tai joku toinen uskova on pohtinut niitä suullisesti tai kirjallisesti.

        Saman olen havainnut itsekin.


    • Anonyymi

      Millään uskonnolla ei ole sellaista oikeutta. Suomessa on uskonnonvapauslaki, joka tarkoittaa, että lain mukaan kaikilla uskonnoilla on samat oikeudet, millään ei ole sitä suuremmat.

      • Anonyymi

        Ei tainnut liittyä aloituksen aiheeseen mitenkään


    • Anonyymi

      Minun uskoni syntyi jo nuorena kristillisessä poikakerhossa.Myöhemmin jouduin vaikeisiin olosuhteisiin ja huusin mielessäni Jeesusta avukseni.Ihmettelin,kun Hän aina auttoi ihmeellisesti,jopa pahat asiat kääntyivät uskomattoman hyviksi kokonaisuuden kannalta laajalti. Toki jotkut asiat haittasivat kauan,mutta lopulta huomasin niiden siunauksellisuuden.Nyt keski ikäisenä,minulla on horjumaton usko Raamatun Jumalaan ,Jeesukseen ja Pyhään henkeen,Raamattu on ihmeiden kirja ,josta olen ammentanut elämän raikasta vettä. Raamatun sanomaa ei saa muuttaa, se on ehdoton totuus.

    • Anonyymi

      Raamatusta pitäisi ottaa uusi tähän aikaan sopiva painos. Silloin kun se on kirjoitettu oli aivan erilainen tilanne kuin nyt.

      • Anonyymi

        Minun mielestäni tuo tuhansien vuosien kuluessa kymmenien eri kirjoittajien kirjoittama kirja sopii kaikille maailman ihmisille kaikkina aikoina rodusta, uskonnosta, iästä, sukupuolesta ja seksuaalisesta suuntautumisesta huolimatta. Sen sanoma on helposti ymmärrettävissä, looginen, erehtymätön ja ristiriidaton, henkilökohtainen ja samalla myös historiallisesti totta.


      • Anonyymi

        > Raamatusta pitäisi ottaa uusi tähän aikaan sopiva painos. Silloin kun se on kirjoitettu oli aivan erilainen tilanne kuin nyt.

        Olen erimieltä. Se, ettei nykyihmiset halua kuulla hyvää sanomaa, ei ole hyvä syy kehittää uutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Raamatusta pitäisi ottaa uusi tähän aikaan sopiva painos. Silloin kun se on kirjoitettu oli aivan erilainen tilanne kuin nyt.

        Olen erimieltä. Se, ettei nykyihmiset halua kuulla hyvää sanomaa, ei ole hyvä syy kehittää uutta.

        No miksi sitten ette ota vastaan sitä "hyvää sanomaa" ???
        Jeesuksen evankeliumia; Matteuksen mukaan:
        24:23 "Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."
        ((( viitaten mm Apostolien teot:13:6 tekstiin.)))
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html
        "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."

        herran kurissa ja nuhteessa raamatun mukaan näin alkoivat käytännössä laittomuuden laittomuudet kristillisten Jeesuksen vainoilla joiden syyttömiksi uhreiksi joituivat "kaksivuotiaat tai nuoremmat" poikalapset.:

        Matteuksen evankeliumi: 2:16 Silloin Herodes, nähtyään, että tietäjät olivat hänet pettäneet, vihastui kovin ja lähetti tappamaan kaikki poikalapset Beetlehemistä ja koko sen ympäristöstä, kaksivuotiaat ja nuoremmat, sen mukaan kuin hän oli aikaa tietäjiltä tarkoin tiedustellut."

        Ja samaa laittomuutta kristityt rahoittavat edelleen... joten "hyvä syy" olisi järkiintyä Laille kuuliaisiksi:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot
        "Noitavainot nykyaikana
        Vielä nykyään joissakin vahvasti taikauskoisissa ja perinteisiin nojaavissa yhteisöissä harjoitetaan noitavainoja. Nykyajan vainot vaativat tuhansia ihmishenkiä vuosittain.[16] Etelä-Afrikan pohjoisosassa jopa satojen noidiksi epäiltyjen ihmisten uskotaan saaneen surmansa noitavainoissa 1990-luvulla.[17] Kamerunissa järjestetään noitaoikeudenkäyntejä, joissa syytetty voi saada tuomion noitatohtorina esiintymisestä. Lynkkausjoukot ovat polttaneet elävältä tuhansia ihmisiä Tansaniassa, Keniassa ja Zimbabwessa 1990-luvulla. Noitavainot ovat jatkuneet myös vuosituhannen vaihteen jälkeen. Länsi-Keniassa väkijoukot polttivat 11 noidiksi epäiltyä miestä ja naista toukokuussa 2008.[18] Nigeriassa noin 5 000 lasta on hylätty kymmenessä vuodessa vanhempien karkottaessa heidät noitina. Lapsia on syytetty avioeroista, sairauksista, onnettomuuksista tai työn menetyksestä.[19] Afrikan noitavainojen syyt ovat usein myös poliittiset, sillä vaikutusvaltaiset noidat ja noitatohtorit ovat yleensä uudistusten jarruina. Pastorit saavat myös lisämainetta paljastaessaan uusia "noitia". Vuonna 2010 Haitilla tapettiin 45, joita syytettiin koleran levittämisestä voodoon avulla.[20]"


    • Anonyymi

      Eiköhän se uskominen raamatun mukaan ole vaarallista.
      Paavalin tekstien käyttäjät uskovat laittomuuden herroihin, saatanaan ja barjeesukseen ja se on uskominen on Lailla suojattu oikeus mutta Kaikkivaltiaiaden Jumalan ja Jeesuksen
      Nimeen niiden käyttäminen on eksytystä mm uskonnollosissa tialaisuuksissa kirkoissa jne.
      Jeesuksen evankeliumia; Matteuksen mukaan:
      24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
      24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
      ((( viitaten mm Apostolien teot:13:6 tekstiin.)))
      24:25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
      24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko."
      25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."

      Tässä raamatullinen totuus kristittyjen laittomuuden herroista:
      https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html
      "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."
      Laittomuuden herrat tunnutaneen uskon teoista syyttömiem lasten tappajina;
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot
      "Noitavainot nykyaikana
      Vielä nykyään joissakin vahvasti taikauskoisissa ja perinteisiin nojaavissa yhteisöissä harjoitetaan noitavainoja. Nykyajan vainot vaativat tuhansia ihmishenkiä vuosittain.[16] Etelä-Afrikan pohjoisosassa jopa satojen noidiksi epäiltyjen ihmisten uskotaan saaneen surmansa noitavainoissa 1990-luvulla.[17] Kamerunissa järjestetään noitaoikeudenkäyntejä, joissa syytetty voi saada tuomion noitatohtorina esiintymisestä. Lynkkausjoukot ovat polttaneet elävältä tuhansia ihmisiä Tansaniassa, Keniassa ja Zimbabwessa 1990-luvulla. Noitavainot ovat jatkuneet myös vuosituhannen vaihteen jälkeen. Länsi-Keniassa väkijoukot polttivat 11 noidiksi epäiltyä miestä ja naista toukokuussa 2008.[18] Nigeriassa noin 5 000 lasta on hylätty kymmenessä vuodessa vanhempien karkottaessa heidät noitina. Lapsia on syytetty avioeroista, sairauksista, onnettomuuksista tai työn menetyksestä.[19] Afrikan noitavainojen syyt ovat usein myös poliittiset, sillä vaikutusvaltaiset noidat ja noitatohtorit ovat yleensä uudistusten jarruina. Pastorit saavat myös lisämainetta paljastaessaan uusia "noitia". Vuonna 2010 Haitilla tapettiin 45, joita syytettiin koleran levittämisestä voodoon avulla.[20]"

    • Anonyymi

      Kristityt eivät ole kristillisten Lain anteneiden Kaikkivaltiaan Jumalan ja Kaikkkivaltiaan Jeesuksen palvelijoita vaan Heidän Nimeen laittomuuden herrojaan palvelevia.
      Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joille Jeesuksen ei perustanut seurakuntia eikä heillä ole Jeesuksen opetuslapsia vaan apostoleita. https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."
      -
      Kristilliset = Kaikkivaltiaan Lait antaneen Jeesuksen sekä Hänen kristillisten opetuslapsien perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen.
      Ilm. 2:1-29 Pergamos, Tyatira, Sardes, Smyrna, Filadelfia, Efeso, Laodikea.

      Raamatun mukaan näin alkoivat käytännössä laittomuuden laittomuudet kristillisten Jeesuksen vainoilla joiden syyttömiksi uhreiksi joituivat "kaksivuotiaat tai nuoremmat" poikalapset.:
      Matteuksen evankeliumi: 2:16 Silloin Herodes, nähtyään, että tietäjät olivat hänet pettäneet, vihastui kovin ja lähetti tappamaan kaikki poikalapset Beetlehemistä ja koko sen ympäristöstä, kaksivuotiaat ja nuoremmat, sen mukaan kuin hän oli aikaa tietäjiltä tarkoin tiedustellut."

    • Anonyymi

      Raamatusta on paljon eri tasoisia käännöksiä eri kielillä. Eräät ovat todella valaisevia mutta eräät herättävät vain lisää kysymyksiä.
      Koraani on välttämätön ja samoin Intian tuottamat monet teokset uskosta ja tiedosta.
      Koraani oikea on Englannin kielellä.
      Kirkkoja on vähintään 7-15 erilaista. Kirkon asemesta voi olla myös vapaana laitumella.
      Suomessa on vähän vaikea tilanne. Itseäni auttoi rukousmatka Israeliin, jossa vain asui uskovaisia 1990-luvulla. Siellä sain tarvitsemani asiat kuntoon kaikki. Suomi on uskon kannalta heikko alue ja etenkin sukulaisia kannattaa varoa.
      Israelissa Jumala on kuin koko ilmakehä ja luonto ja tähdet. Suomessa vain sydämessä ja vähän puhuu sanan kautta.
      Mutta vieraat uskonnot saattavat tehdä sinusta liian korkean oppineen ja riippuvaisen enkeleistä eikä seurakunnasta.

    • Anonyymi

      Kaikki uskonnot ovat väärässä. Kannattaa lukea kirja nimeltä Roswellin avaruusolennon haastattelu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1265
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      91
      1170
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1092
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      980
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      877
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      761
    Aihe