Pari viikkoa sitten palstan jättäessäni lupasin tulla taas täällä käymään sitten, kun sille aihetta tulee. Päivänpolitiikka ei nyt aihetta anna, mutta sellaiseen on aihetta suru-uutisella: Entinen valtiosihteeri Raimo Sailas on kuollut. Sailas teki pitkän uran rahaministeriön pääkirstunvartijana. Hänen uransa ajalle ajoittui poikkeuksellisen vaikeita aikoja ja herra Valtiovarainministeriö - sellaiseksikin häntä nimitettiin - johti maamme ulos niistäkin niin, että sai suurta arvostusta ja tunnustusta yli puoluerajojen. Sitä hän saa nytkin:
Köyhän perheen pojasta tuli Suomen vaikutusvaltaisimpia virkamiehiä – Raimo Sailas oli Aho-Viinasen porvarihallituksen tuki suuressa lamassa.
Talouspolitiikan saralla Sailasta voi aikalaisten silmissä verrata presidentti Urho Kekkoseen. Samalla tavalla kuin Kekkosen ja presidenttiyden välille lyötiin yhtäläisyysmerkit, Sailas oli yhtä kuin valtiovarainministeriö.
Yhdessä apulaisbudjettipäällikkö Erkki Virtasen kanssa Sailas laati leikkauslistat, joilla valtion menokehyksiä leikattiin yli 30 miljardilla markalla 1994 ja 1995. Kurimus oli hirveä. Taustaltaan sosialidemokraattina ja köyhän perheen poikana Sailas ei riemuinnut leikkauslistoista, mutta muistutti, että terve valtiontalous on köyhän paras turva.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/koyhan-perheen-pojasta-tuli-suomen-vaikutusvaltaisimpia-virkamiehia-raimo-sailas-oli-aho-viinasen-porvarihallituksen-tuki-suuressa-lamassa/096aca84-3d54-4d6c-b363-50155a8857a5
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö kommentoi vaikutusvaltaisen virkamiehen Raimo Sailaksen poismenoa. ”Raimo Sailaksen työssä heijastui vastuu Suomesta. Se näkyi virkatoimissa ja laaja-alaisessa mielipidevaikuttamisessa”, presidentti kommentoi lausunnossaan sähköpostitse.
Myös monet poliitikot ovat surreet Sailaksen poismenoa ja ottaneet osaa suruun, muun muassa kokoomuksen Elina Lepomäki ja keskustan Anu Vehviläinen Twitterissä.
Suomen entinen pääministeri Paavo Lipponen (sd) puolestaan kommentoi puoluetoverinsa poismenoa MTV:lle.”Hän oli minun luottomieheni ja Suomen menestystarinassa hän oli keskeinen arkkitehti, kun teimme useita tulopoliittisia kokonaisratkaisuja, joilla Suomen talous vakautettiin ja saatiin kestävään nousuun”, Lipponen toteaa MTV:lle.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/presidentti-sauli-niinisto-raimo-sailaksen-tyossa-heijastui-vastuu-suomesta/2a2ddadc-f99d-4cff-876f-e667c7602709
xxxxxxxxxxx
Tähän minua nyt innoitti sekin, kun täällä ei näy olevan paljonkaan ymmärrystä nykyisille vaikeuksille, sillä, mitä niistä selviytymiseksi on nytkin pakko tehdä. Onkohan virkamiespuolella nyt Sailaksen kaltaisia tekijöitä? Martti Hetemäkihän on pitkään ollut ministeriön valtiosihteeri ja ihan hyvin hänkin on hommansa hoitanut, mutta on kai nyt jäämässä eläkkeelle. Kuka hänen seuraajakseen tuleekaan, kovat paikat on edessä hänelläkin. Tarvittaisiin uutta Raimo Sailasta.
Suru-uutinen
49
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Sailas toimi sopivana puskurina kansan ja julkisuudessa olleiden poliitikkojen välissä ottaessaan kaiken leikkauslistojen aiheuttaman "kuran" niskaansa.
Sailaksen järkähtämättömyys ja lahjomattomuus olivat hänen parhaat avunsa ja hän teki välttämättömyydestä hyveen eikä suosinut ketään tai mitään ryhmittymää.
RIPJuuri noin! Kaikessa aina juuri noin toimi Raimo Sailas. Hienoa, että se ymmärrettiin ja sitä arvostettiin jo silloin yli puoluerajojen ja sama käsitys näkyy säilyneen yli puoluerajojen, siirtyneen jopa nuoremmillekin, kuten kokoomuksen Elina Lepomäelle.
- Anonyymi
Oli vain juipppi demari, jotka kieroja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli vain juipppi demari, jotka kieroja.
Olet Palstapölhö itse kiero kuin korkkiruuvi.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Juuri noin! Kaikessa aina juuri noin toimi Raimo Sailas. Hienoa, että se ymmärrettiin ja sitä arvostettiin jo silloin yli puoluerajojen ja sama käsitys näkyy säilyneen yli puoluerajojen, siirtyneen jopa nuoremmillekin, kuten kokoomuksen Elina Lepomäelle.
Eikös tämä ole nyt sitä vanhanaikaista leikkauspolitiikkaa jota ei harjoiteta edistyksellisessä hallituksessa?
Nuorena meni Raimo Sailas, oli vasta 74-vuotias eli 11 vuotta minua nuorempi. Tulin vain ottamaan kantaa tuohon suru-uutiseen, tätä enempää en aio täällä nyt olla. On täällä tosin vielä muutama asiakeskustelijakin, kuten Mielipidepankki, Pystyyn_kuollut ja muutama muukin, kuten esim. hän, jolle juuri vastasin. Mutta yleisemmällä tasolla meno täällä on mennyt sellaiseksi, että ei se houkuta minua mukaansa.
Varmaan tärkeä tekijä asenteeni muutoksessa on myös tämä ikäni. Politiikka ei enää juuri kiinnosta, kun siinä tapahtuvalla ei voi olla enää mitään vaikutusta omalla kohdallani. Ymmärrätte, jos saavutatte näin korkean iän. Jälkeläisteni ja muidenkin nuorempien suomalaisten uskon ymmärtävän, mikä on poliittisesti parasta heidän ja jälkeläistensä ja koko maankin kannalta ja järkevästi he varmaan kannattavat niitä puolueita, joiden näkevät parhaiten toimivan heidän tavoitteittensa hyväksi.
Viimeksi tätä ennen kävin täällä 6.7. siis tällä avauksellani:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16463989/koituuko-keskustan-kohtaloksi
Sen viimekäyntini jälkeen sinne näkyy tulleen paljonkin, mutta niissä vain kaksi sellaista, jotka ansaitsevat huomioni: 85-vuotispäiväni johdosta tulleet synttärionnittelut Mielipidepankilta ja ent. nimimerkki Kepupaniikilta. Myöhässähän nuo onnittelut ovat tulleet ja myöhässä tulee myös tämä kiitokseni niistä, jonka laitan tähän, jossa asianomaiset huomaavat tämän ehkä paremmin kuin huomaisivat siellä vanhalla avauksellani. Siis kiitoksia molemmille!
Tämä avaukseni ei ole tarkkaan ottaen palstan kehotteen mukaisesta asiasta, mutta on sitä kuitenkin mm. siksi, kun Raimo Sailas toimi virassaan Esko Ahonkin hallituksen aikana ja sai jo silloin tunnustusta Aholta ja keskustan Anu Vehviläinenkin näkyy nytkin puhuvan Sailaksesta kauniisti surunvalittelut hänen läheisilleen osoittaessaan. Tämä siksi, kun avaukseni tänne laittamista on paheksunut "mies", joka tunnetusti aina puhuu vain palstalle kuuluvaa asiaa;)) Varmaan jää sitä nytkin tekemään, mutta sitäkään minä en jää katsomaan.- Anonyymi
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006574842.html
"– Mielestäni hän oli isänmaan asialla, isolla I:llä. Kantoi huolta ja vastuuta Suomen taloudesta. Arvostin jo silloin ja arvostan nyt valtavasti hänen työtään, Kokoomuksen konkaripoliitikko Ben Zyskowicz sanoi Ilta-Sanomille."
Isänmaan asialla, isolla I:llä. Hyvä luonnehdinta.
Tuo yksi "solttu" muutama vuosi sitten käytti itsestään nikkiä Johtaja isolla Jiillä. No olihan tuo silloin naurettavuuden huippu kunnes rupesi käyttämään näitä "sotilas"-johdannaisia jotka vasta ovatkin naurettavia. Mistään muusta ei kirjoita kuin kapista. Kyllä minun täytyy vastoin tapojani tuohon vastata. Minä en todellakaan lähes kahteen viikkoon tätä palstaa avannut, mutta sinä ilmeisesti olet koko ajan täällä päivystänyt ja lähettänyt niitä harhojasi minusta. Niin päättelen, kun kerrot viestejäsi poistoon joutuneen.
Voi sinua! Sinun pitäisi olla fyysisesti vakavasti sairaan omaishoitajana - sellaisen ilmoitit ammatiksesi vaalimainoksessasi - mutta huonolle hoidolle hoidokki jää, kun ilmeisesti asut tällä palstalla vain minä mielessäsi. Fyysisesti vakavasti sairaan hoitaja on ilmeisesti hoidettavaansa vakavammin sairas - tosin henkisesti. Sellaisesta tilastasihan kertovat nuo viestiesi allekirjoituksetkin.
Mitäpä, jos koettaisit saada minut mielestäsi! Jos et muuten onnistu, hakisit apua ammattiauttajilta; kai sellaisia sieltä Kymenlaakson sairaanhoitopiiristäkin löytyy. Jos teet epäitsekkäästi niin hoidettavasi parasta ajatellen, huomaat pian toimineesi myös omaksi parhaaksesi!kapi_ kirjoitti:
Kyllä minun täytyy vastoin tapojani tuohon vastata. Minä en todellakaan lähes kahteen viikkoon tätä palstaa avannut, mutta sinä ilmeisesti olet koko ajan täällä päivystänyt ja lähettänyt niitä harhojasi minusta. Niin päättelen, kun kerrot viestejäsi poistoon joutuneen.
Voi sinua! Sinun pitäisi olla fyysisesti vakavasti sairaan omaishoitajana - sellaisen ilmoitit ammatiksesi vaalimainoksessasi - mutta huonolle hoidolle hoidokki jää, kun ilmeisesti asut tällä palstalla vain minä mielessäsi. Fyysisesti vakavasti sairaan hoitaja on ilmeisesti hoidettavaansa vakavammin sairas - tosin henkisesti. Sellaisesta tilastasihan kertovat nuo viestiesi allekirjoituksetkin.
Mitäpä, jos koettaisit saada minut mielestäsi! Jos et muuten onnistu, hakisit apua ammattiauttajilta; kai sellaisia sieltä Kymenlaakson sairaanhoitopiiristäkin löytyy. Jos teet epäitsekkäästi niin hoidettavasi parasta ajatellen, huomaat pian toimineesi myös omaksi parhaaksesi!Myöhästyneet onnittelut Kapi. Hienoa että myös sinä arvostat Elina Lepomäkeä josta tulee pääministeri 2023 vaalien jälkeen.
Kannattaa lukea Lepomäen kirja "Vapauden Voitto" jos liberalismi kiinnostaa.
Isänmaa olisi tarvinnut Sailasta vielä kerran mutta levätköön hän rauhassa.
Mitä tuohon yhteen tulee niin älä reagoi siihen mitenkään. Saman neuvon annan muillekin palstalaisille. Ihmettelen vaan eikö tuota tosiaan voi bannata pois palstalta.OikeistoSosDem kirjoitti:
Myöhästyneet onnittelut Kapi. Hienoa että myös sinä arvostat Elina Lepomäkeä josta tulee pääministeri 2023 vaalien jälkeen.
Mitä tuohon yhteen tulee niin älä reagoi siihen mitenkään. Saman neuvon annan muillekin palstalaisille. Ihmettelen vaan eikö tuota tosiaan voi bannata pois palstalta.PS. Kapi kun keskustelu meni sivuraiteelle mitä mieltä urheilumiehenä olet stadionin remontista.
Minun mielestäni rotisko olisi joutanut purkaa ja rakentaa tilalle halvemmalla nykyaikainen katettu areena yleisurheilun ja jalkapallon tarpeisiin
Eli lakkauttakaa ihmisvihamielinen Museovirasto.- Anonyymi
OikeistoSosDem kirjoitti:
PS. Kapi kun keskustelu meni sivuraiteelle mitä mieltä urheilumiehenä olet stadionin remontista.
Minun mielestäni rotisko olisi joutanut purkaa ja rakentaa tilalle halvemmalla nykyaikainen katettu areena yleisurheilun ja jalkapallon tarpeisiin
Eli lakkauttakaa ihmisvihamielinen Museovirasto.Urheilukentän alua asunnoiksi, ja siirtää laidemmas sitten urheilukenttä, tosiaan kokonaan uusi uhkea kenttä. Lääniä on reunamillla kyllä yllin kyllin. Tämä vastaava on monen kaupungin ongelma, kun pitäisi olla parkkipaikkoja riittävästi, kun menot urheilukentillä.
Mainitaan nyt samaan syssyyn mm olijḱohan vuosi 1983 ? kun olin hesan kentällä isomissa kisoissa, jäänyt mieleen Tiina Lillakin kultaheitto. Vaimo ja tytärkin jo kärtti siinä aiemmin, että lähdetään kotiin, sanoin että katsotaan Tiinan heitto, kun kutina oli että tapahtuu mitä nyt tapahtuikin. Siinä juuri tuli maratoonareita maaliin, ennen Tiinan heittoa, joka ei niin kiinnostanut. Sanoinkin vaimolle että eikös vaan kannattanut odottaa, niin saatiin kotiin viemistäkin...tälläinen muisto jäänut mieleen. OikeistoSosDem kirjoitti:
Myöhästyneet onnittelut Kapi. Hienoa että myös sinä arvostat Elina Lepomäkeä josta tulee pääministeri 2023 vaalien jälkeen.
Mitä tuohon yhteen tulee niin älä reagoi siihen mitenkään. Saman neuvon annan muillekin palstalaisille. Ihmettelen vaan eikö tuota tosiaan voi bannata pois palstalta.Tulinpa vielä pistäytymään ja kun näin nuo viestisi, niiden johdosta:
Ensiksikin kiitos onnitteluista! Sitten Elina Lepomäestä sanomastasi: Elina oli ainakin minun silmissäni profiloitunut kokoomuksen äärioikealle laidalle, mutta ei taida sitä ollakaan. Olikohan toissailtana kun hän oli A-studiossa haastateltavana yhdessä vasurien Arhinmäen kanssa ja hyvin he ”juttuun tulivat”. Kyllä Elina on vahvasti kokoomuslainen, mutta taitaa sittenkin olla melko liberaali. Hyvin viisas nainen hän joka tapauksessa on.
Minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että hän saisi muodostaa seuraavan hallituksen, pikemmin päinvastoin. Kokoomuksen puheenjohtajaksi hänen tulisi sitä ennen päästä. Voi hyvin päästäkin. Orpo on jo niin ”rasittunut”, että ei hän puoluettaan enää vaalivoittajaksi saa. Elina voisi hyvin saadakin, ja silloin hänestä tulisi pääministeri, eikä varmaan huono pääministeri olisikaan.
En ole lukenut tuota kirjaa, johon viittaat. Täytyypä hankkia ja lukea, kiitos vihjeestä!
Tuossa toisessa viestissäsi stadionin osalta sanomastasi: Ei stadikkaa kannata purkaa nyt, kun sen mittava ja kalliskin uudistamistyö lienee jo kovin pitkällä. Minulla henkilökohtaisesti on stadikalta paljon mieluisia muistoja. Ensimmäiset jo v. 1952 Helsingin olympialaisten ajalta, jolloin 17-vuotiaana poikasena pienestä palkastani uhrasin melkoisesti päästäkseni sinne muistaakseni vain kahtena päivänä katsomaan kilpailuja. Niinä päivinä oli ainakin dramaattinen 5000 metrin juoksu ja keihäänheitto, jossa Toivo Hyytiäinen toi meille pronssimitalin. Myöhemmin olen sitten olut stadikalla lukuisat kerrat, mm. katsomassa kai lähes jokaisen siellä järjestetyn Suomi-Ruotsi yleisurheilumaaottelun. Minä toivon kyllä stadikan säilyvän kauankin paikallaan, uudistettuna siten kuin sitä nyt tehdään.- Anonyymi
Mitä tuohon yhteen tulee niin älä reagoi siihen mitenkään. Saman neuvon annan muillekin palstalaisille. Ihmettelen vaan eikö tuota tosiaan voi bannata pois palstalta.Mihin tarvitaan poliitikoa tai virkamiestä, siinäpä sitä yli 100 miljardin kysymys.
Lepomäki, no siitä ei tule minkäälaista ministeriä. Ja katso liike nyt yuotubesta mihin tämän maan verorahat menee. Anonyymi kirjoitti:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006574842.html
"– Mielestäni hän oli isänmaan asialla, isolla I:llä. Kantoi huolta ja vastuuta Suomen taloudesta. Arvostin jo silloin ja arvostan nyt valtavasti hänen työtään, Kokoomuksen konkaripoliitikko Ben Zyskowicz sanoi Ilta-Sanomille."
Isänmaan asialla, isolla I:llä. Hyvä luonnehdinta.
Tuo yksi "solttu" muutama vuosi sitten käytti itsestään nikkiä Johtaja isolla Jiillä. No olihan tuo silloin naurettavuuden huippu kunnes rupesi käyttämään näitä "sotilas"-johdannaisia jotka vasta ovatkin naurettavia. Mistään muusta ei kirjoita kuin kapista.Kun vielä pistäydyin täällä ja vasta nyt luin tuon linkittämäsi. Poikkeuksellisen hieno mies oli Raimo Sailas, jolle tuossa hyvin merkittäviltä, eri puolueita edustavilta tahoilta kehuja ja kiitosta noin suitsutetaan. Täytyi hänen olla myös poikkeuksellisen lahjakas ja määrätietoinen, kun niin vaatimattomista oloista elämäntaipaleelle lähteneenä sellaiseen asemaan pääsi. Varmaan hyvä maan kannalta, ettei hän ryhtynyt poliitikoksi. Olisi varmasti menestynyt sellaisenakin, mutta etevyytensä ei olisi tuottanut maan ja kansan kannalta niin hyvää tulosta, jota hän pystyi tuottamaan yli puoluerajojen arvostettuna vaikutusvaltaisena virkamiehenä.
Kiitos linkistäsi, otan sen talteen jo tuolloin - 1990-luvulla - suuresti arvostamani Raimo Sailaksen muistoksi.
Tuota muuta sanomaasi en viitsi kommentoida muuten kuin vain toteamalla, että enemmän säälittävä kuin naurettava hän on. Ei kaivanne perusteluja.- Anonyymi
Mitä tuohon yhteen tulee niin älä reagoi siihen mitenkään. Saman neuvon annan muillekin palstalaisille. Ihmettelen vaan eikö tuota tosiaan voi bannata pois palstalta.Suksi sossu suolle bannisi kanssa. Kipaise maraton niin ei vtuta niin paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin tarvitaan poliitikoa tai virkamiestä, siinäpä sitä yli 100 miljardin kysymys.
Lepomäki, no siitä ei tule minkäälaista ministeriä. Ja katso liike nyt yuotubesta mihin tämän maan verorahat menee.Miksi onnittelet itseäsi? HO HOO, HO HOO!
Rehti SOTILAS Anonyymi kirjoitti:
Suksi sossu suolle bannisi kanssa. Kipaise maraton niin ei vtuta niin paljon.
Pistä v...pääpersu korkki jo kiinni.
kapi_ kirjoitti:
Tulinpa vielä pistäytymään ja kun näin nuo viestisi, niiden johdosta:
Ensiksikin kiitos onnitteluista! Sitten Elina Lepomäestä sanomastasi: Elina oli ainakin minun silmissäni profiloitunut kokoomuksen äärioikealle laidalle, mutta ei taida sitä ollakaan. Olikohan toissailtana kun hän oli A-studiossa haastateltavana yhdessä vasurien Arhinmäen kanssa ja hyvin he ”juttuun tulivat”. Kyllä Elina on vahvasti kokoomuslainen, mutta taitaa sittenkin olla melko liberaali. Hyvin viisas nainen hän joka tapauksessa on.
Minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että hän saisi muodostaa seuraavan hallituksen, pikemmin päinvastoin. Kokoomuksen puheenjohtajaksi hänen tulisi sitä ennen päästä. Voi hyvin päästäkin. Orpo on jo niin ”rasittunut”, että ei hän puoluettaan enää vaalivoittajaksi saa. Elina voisi hyvin saadakin, ja silloin hänestä tulisi pääministeri, eikä varmaan huono pääministeri olisikaan.
En ole lukenut tuota kirjaa, johon viittaat. Täytyypä hankkia ja lukea, kiitos vihjeestä!
Tuossa toisessa viestissäsi stadionin osalta sanomastasi: Ei stadikkaa kannata purkaa nyt, kun sen mittava ja kalliskin uudistamistyö lienee jo kovin pitkällä. Minulla henkilökohtaisesti on stadikalta paljon mieluisia muistoja. Ensimmäiset jo v. 1952 Helsingin olympialaisten ajalta, jolloin 17-vuotiaana poikasena pienestä palkastani uhrasin melkoisesti päästäkseni sinne muistaakseni vain kahtena päivänä katsomaan kilpailuja. Niinä päivinä oli ainakin dramaattinen 5000 metrin juoksu ja keihäänheitto, jossa Toivo Hyytiäinen toi meille pronssimitalin. Myöhemmin olen sitten olut stadikalla lukuisat kerrat, mm. katsomassa kai lähes jokaisen siellä järjestetyn Suomi-Ruotsi yleisurheilumaaottelun. Minä toivon kyllä stadikan säilyvän kauankin paikallaan, uudistettuna siten kuin sitä nyt tehdään.Olisin halunnut olla paikalla kun Julma-Juha rakettien paukkuessa juoksi kympin viimeisen kierroksen 52 sekuntiin 1971.
Paikalla olin 15-kesäisenä 1983 koleana ja aurinkoisena lauantai-iltana kun Lillak heitti kultaa ja Bryggare juoksi hopeaa. Päivää myöhemmin Vainio heittäytyi pronssille vitosella. Pustesijojakin tuli vaikka kuinka monta eli tuskin tuollaista menestystä koskaan enää saamme.
Stadionille jos piti säilyttää olisi pitänyt tehdä sama kuin Berliinin Olympiastadionille eli jättää vanhasta vain kuoret jäljelle
Politiikkaan palatakseni myös Antti Häkkänen on potentiaalinen Orpon haastaja .
Mitä keskustaan tulee niin puoluetta liian vasemmistolaisen suuntaan vienyt Kulmuni saa väistyä liberaalin Saarikon tieltä.Anonyymi kirjoitti:
Urheilukentän alua asunnoiksi, ja siirtää laidemmas sitten urheilukenttä, tosiaan kokonaan uusi uhkea kenttä. Lääniä on reunamillla kyllä yllin kyllin. Tämä vastaava on monen kaupungin ongelma, kun pitäisi olla parkkipaikkoja riittävästi, kun menot urheilukentillä.
Mainitaan nyt samaan syssyyn mm olijḱohan vuosi 1983 ? kun olin hesan kentällä isomissa kisoissa, jäänyt mieleen Tiina Lillakin kultaheitto. Vaimo ja tytärkin jo kärtti siinä aiemmin, että lähdetään kotiin, sanoin että katsotaan Tiinan heitto, kun kutina oli että tapahtuu mitä nyt tapahtuikin. Siinä juuri tuli maratoonareita maaliin, ennen Tiinan heittoa, joka ei niin kiinnostanut. Sanoinkin vaimolle että eikös vaan kannattanut odottaa, niin saatiin kotiin viemistäkin...tälläinen muisto jäänut mieleen.Päivä oli 13.8. Maratonit juostiin 7. ja 14.8. Ruotsissa vanha Råsunda siirrettiin muistojen kirjoihin ja tilalle rakennettiin upea 50 000 katsojan katettu stadion.
Anonyymi kirjoitti:
Urheilukentän alua asunnoiksi, ja siirtää laidemmas sitten urheilukenttä, tosiaan kokonaan uusi uhkea kenttä. Lääniä on reunamillla kyllä yllin kyllin. Tämä vastaava on monen kaupungin ongelma, kun pitäisi olla parkkipaikkoja riittävästi, kun menot urheilukentillä.
Mainitaan nyt samaan syssyyn mm olijḱohan vuosi 1983 ? kun olin hesan kentällä isomissa kisoissa, jäänyt mieleen Tiina Lillakin kultaheitto. Vaimo ja tytärkin jo kärtti siinä aiemmin, että lähdetään kotiin, sanoin että katsotaan Tiinan heitto, kun kutina oli että tapahtuu mitä nyt tapahtuikin. Siinä juuri tuli maratoonareita maaliin, ennen Tiinan heittoa, joka ei niin kiinnostanut. Sanoinkin vaimolle että eikös vaan kannattanut odottaa, niin saatiin kotiin viemistäkin...tälläinen muisto jäänut mieleen.>> Siinä juuri tuli maratoonareita maaliin, ennen Tiinan heittoa, joka ei niin kiinnostanut.<<
Kuten tuossa jo OikeistoSosDem jo kertoikin, maratonia ei tosiaankaan juostu samana päivänä, jona oli naisten keihäänheitto, vaan vasta seuraavana.OikeistoSosDem kirjoitti:
Päivä oli 13.8. Maratonit juostiin 7. ja 14.8. Ruotsissa vanha Råsunda siirrettiin muistojen kirjoihin ja tilalle rakennettiin upea 50 000 katsojan katettu stadion.
Tässä jo iltapesuilla käytyäni ja pyjamassani vuoteeseen mennessäni tulin kuitenkin vielä pistäytymään täällä katsoakseni avaukseni mahdollisesti tuottamaa. Onhan se tuottanut, yhtä ja toista. Mitä lienenkään menettänyt, kun kymmenkunta viestiä on tullut poistetuksi - no, ehkä suurempi menettäjä on niiden lähettäjä, vaikka sellaiseen hän varmaan on jo tottunut;))
Onhan noissa jäljelle jääneissä muutama asiallinenkin, mutta en nyt puutu niihin, kun vuode jo kutsuu. Vain tuohon viestiisi: Noinhan kävi Råsundalle. Mutta edelleen on kunnossa meidän stadikkaamme paljon vanhempi Tukholman stadion - v. 2012 olympiakisojen näyttämö:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tukholman_olympiastadion
Tuollahan Hannes Kolehmainen toi kultamitaleja silloin vielä Venäjään kuuluneelle mutta oman joukkueensa saaneelle Suomelle niin, että siitä se alkoi… tuli Paavo Nurmea ja monta muuta… Jo kauan on kuitenkin ollut hieman hiljaisempaa sillä saralla. Mutta ehkäpä vielä joskus… ei kai kuitenkaan enää minun elinaikanani.
Jos avaukseni lipesi hieman sivuun tämän palstan kehotteesta, samaa varmaan on tämäkin, johon kyllä sorruin ohjaamanasi, mutta en ole siitä ollenkaan pahoillani. Mukavampaakin on puhua jostakin muusta kuin politiikasta, varsinkaan kepupolitiikasta, josta nyt ei paljon olisi puhumisen aihettakaan - mitä se lienee, kuka tietää? Sanokoon, jos tietää. No, enpä jää odottamaan mahdollista vastausta kysymykselleni, vaan toivottelen vain Sinulle ja kaikille muillekin tämän mahdollisesti lukeville hyvää yötä!- Anonyymi
Olet Ossi itse lähempänä viemärirottaa kuin kukaan muu.
- Anonyymi
Olisin halunnut olla paikalla kun Julma-Juha rakettien paukkuessa juoksi kympin viimeisen kierroksen 52 sekuntiin 1971.
Paikalla olin 15-kesäisenä 1983 koleana ja aurinkoisena lauantai-iltana kun Lillak heitti kultaa ja Bryggare juoksi hopeaa. Päivää myöhemmin Vainio heittäytyi pronssille vitosella. Pustesijojakin tuli vaikka kuinka monta eli tuskin tuollaista menestystä koskaan enää saamme.
Stadionille jos piti säilyttää olisi pitänyt tehdä sama kuin Berliinin Olympiastadionille eli jättää vanhasta vain kuoret jäljelle
Politiikkaan palatakseni myös Antti Häkkänen on potentiaalinen Orpon haastaja .
Mitä keskustaan tulee niin puoluetta liian vasemmistolaisen suuntaan vienyt Kulmuni saa väistyä liberaalin Saarikon tieltä.Keskustalla on puheenjohtajavaali edessä. Kummatkos pallopaituli Keskustan puheenjohtajan valitsevat, keskustalaiset vaiko kokoomuslaiset? Eihän Keskustalla ollut muuta suuntaa valittavana Sipilän jäljiltä kuin siirtyä vähän vasemmalle, koska Sipilän johdolla Keskusta kurvasi jopa Kokoomustakin oikeammalle. Täysin Keskustalle tuntemattomalle sektorille.
Suomen Keskusta. Onko noin tavattoman vaikeaa käsittää, mikä on todellisuudessa Keskustan oikea paikka poliittisessa kentässä? Hakeudu Liberaalipuolueen kannattajaksi, jos on noin vaikeaa sisäistää asian todellinen laita. Siellä on kanssa-ajattelijoitasi.
- Anonyymi
Sailas oli virkamies, joka teki mitä poliitikot toimeksi antoivat. Hoiti hommansa.
Hallitus näyttää virkamiehille suunnan, mutta koska käytäntö ratkaisee, virkamies on varsinainen päättäjä ja hallitus vain toteuttaja.
.
- Anonyymi
Harakka aja partas ja ala toimimaan...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/01f86163-06c7-4bbc-b88a-7f5b6106ac7c - Anonyymi
Ilouutinen.
- Anonyymi
Raimo Sailas osoitti mitä on vastuullinen sosialidemokratia. Ero nykydemareihin on tyrmistyttävän iso. Näitä aitoja tulee todella ikävä. He olivat kiinnostuneet Suomen kansan vähäosaisista. Nykyiset omasta edustaan ja maailmanparannuksesta.
- Anonyymi
Malttamattomina odotamme suruuutista kapista.
- Anonyymi
Kuulepas jorma, me lukutaitoiset ja hyvä kuuloiset saatiin tieto tätä jo julkisten uutisten kautta. Jos olet perustanut oman uutistoimistosi, niin koetapa nopeuttaa uutisten julkaisua.
Joo, varmaan moni oli jo saanut tiedon Raimo Sailaksen poismenosta silloin, kun laitoin tämän avauksen eilen klo 14.33. Minä en ollut sitä tietoa vielä silloin saanut, kun eilisessä Hesarissa sitä ei ollut, oli vasta tänään ja näyttävästi olikin koko aukeaman juttuna sivuilla A20-A21. Yksityiskohtaisesti siinä hänen uransa läpikäytiin ja miehen kehujia riitti. Kuten esim. presidentti Niinistö: ”Sailaksen työssä näkyi vastuu Suomesta”. Toimittaja Unto Hämäläinen: ”Hänen uransa hakee vertaistaan. Hän oli järkähtämätön ihminen, joka jaksoi puurtaa ja pysyä omien linjaustensa takana. Tämä ominaisuus teki hänestä ministereille luotettavana kumppani. Sellaista tarvittiin etenkin 1990-luvun laman aikana”.
Täältä netistä eilen löysin tiedon Sailaksen kuolemasta ja halusin tuoda siitä tiedon tänne siksi, kun keneltäkään muulta ei vielä silloin ollut tänne sitä tietoa tullut.
Nyt tämä asia saa olla puoleltani loppuun käsitelty. Viikonloppuohjelmaani ei sisälly muutakaan sellaista, jonka vuoksi täällä kävisin.
Vielä vain huomio, että kas, kun kukaan ei ole korjannut tuota, jossa sanoin Tukholman olympialaisten olleen v. 2012. Kyllä ne olivat toki jo sata vuotta aikaisemmin. No, kai tällaiselle vanhukselle sadan vuoden takainen on paljon lähempänä. Onhan täällä monia, joille myös lähes yhtä kaukaiset, vuoden 1918 tapahtumat ovat aivan eilispäivää ellei jopa tätäkin päivää;))
Joku näkyy odottavan suru-uutista minusta, tarkoittaen kai tietoa kuolemastani. Ei se enää voi kovin kaukana olla, kun on jo tätä ikää. Tuskinpa siitä kovin näyttävästi uutisoidaan, kun olen laittanut testamenttiini kehotteen, että minut siunattaisiin vaatimattomin menoin vain läheisteni läsnä ollessa - en nimittäin halua heille tulevan sellaisia järjestelyjä, joita vaimoni kuoltua jouduin tekemään - mielelläni teinkin - lähes sadalle vieraalle muistoihin jäävän tilaisuuden tarjotakseni.- Anonyymi
No tuollaisen henkilön toiveen toisen kuolemasta voi laittaa sille kuuluvaan arvoonsa eli unohtaa sen. Ei ole tervehenkisen ihmisen puhetta. Liekö näitä "mukakeskustalaisia"?
- Anonyymi
Eihän sinulla isättömällä ukkorahjalla taida edes olla lähiomaisia.
- Anonyymi
Kyllä viestien poistot loppuisivat ja oikea keskustelu mahdollistuisi jos aika Sinusta jättäisi.
Myös älyttömät kaunaviestisi menisivät mukanasi.
Kenestäkään muusta oksentelijasta ei edelleenkään ole pienintäkään vihjettä.
Aito SOTILAS - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä viestien poistot loppuisivat ja oikea keskustelu mahdollistuisi jos aika Sinusta jättäisi.
Myös älyttömät kaunaviestisi menisivät mukanasi.
Kenestäkään muusta oksentelijasta ei edelleenkään ole pienintäkään vihjettä.
Aito SOTILASToivotko sinä Ossi toiselle ihmiselle kuolemaa? Vainoharhaisuutesi on kyllä tehnyt selvää jälkeä itsestäsi. Keskittyisit vaan siihen omaishoitamiseen palstalle räkimisen sijaan. Ei ole häävit oltavat hoidettavallakaan, jos tuollainen nillittäminen täyttää muutakin kuin tämän palstan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivotko sinä Ossi toiselle ihmiselle kuolemaa? Vainoharhaisuutesi on kyllä tehnyt selvää jälkeä itsestäsi. Keskittyisit vaan siihen omaishoitamiseen palstalle räkimisen sijaan. Ei ole häävit oltavat hoidettavallakaan, jos tuollainen nillittäminen täyttää muutakin kuin tämän palstan.
Missä kohdin toivon Kapi tyhjän potkaisua?
Kerroin vain miten saitti muuttuu kun Sinusta aika jättää. Se on faktaa!
Oikea SOTILAS
- Anonyymi
Sviitti maksoi 5000 euroa, mutta eräs seurue varasi sen välilaskun ajaksi saunan takia.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000387538.html- Anonyymi
Aivan.
"IL-selvitys: Ulkomailla viihtyvän Soinin matkalasku jo yli 800,000 euroa
Maanantai 26.2.2018 klo 06.00
Rukousaamiaismatkat vaimon kanssa ovat kustantaneet valtiolle parikymmentä tuhatta euroa. " Ja vieläkös se Soini on rukous aamiaista.......... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan.
"IL-selvitys: Ulkomailla viihtyvän Soinin matkalasku jo yli 800,000 euroa
Maanantai 26.2.2018 klo 06.00
Rukousaamiaismatkat vaimon kanssa ovat kustantaneet valtiolle parikymmentä tuhatta euroa. " Ja vieläkös se Soini on rukous aamiaista..........Tiedätkö, kuinka korkealaatuista Corn Flakesia yhdysvaltalaiset saavat syödä aamiaisella, jos heidän hiutaleitaan verrataan suomalaisissa kaupoissa myytävään bulkkituotantoon? Aitoamerikkalaisen vaahterasiirapin mausta maissihiutaleiden joukossa tuskin osaat uneksiakaan. Jo yksin tuon elämyksen takia jokaisen suomalaisen ulkoministerin olisi syytä lentää vähintään kerran rukousaamiaiselle Amerikan Yhdysvaltoihin, maksoi mitä maksoi.
- Anonyymi
Tyypillinen mukavuudenhaluinen landepaukku, omasta mielestään tämä nousukas oli tietenkin kaikkia muita parempi ja oikeutetumpi mukavaan elämään.
Avaukseni oli ehkä hieman sivussa palstan varsinaisesta aihepiiristä, mutta enemmän sivuun siitä eräät muut ovat tämän vieneet. Sellainen on varmaan ollut heille tärkeää, joten täytyyhän minun se huomioida:
Tuo eräs näkyy kahteenkin kertaan toivovan kuolemaani. Vaikka hänen muut toivomuksensa eivät liene koskaan toteutuneet, tuo toivomuksensa toteutuu varmasti. Se vain on epävarmaa, onko hän sitä enää näkemässä. Ellei tule sitä toteuttamaan. Sellaisiakin aikomuksia hänellä on ollut ja on niihin eräiltä muiltakin apua pyytänyt. Toistakymmentä sellaista olen ottanut talteenkin.
Joo, isätön ukkorahja olen. Vaikka se minut siittänyt mies olisi avioitunut äitini kanssa, isätön olisin ollut jo kauan, kun hän jo heinäkuussa 1941 kaatui 28-vuotiaana Sallan Paanajärvellä, taistellessaan Suomen pohjoisimmalla rintamalla eversti Puroman johtaman Osasto Puroman taisteluosasto Sihvosessa, jota johti majuri Jaakko Sihvonen.
Väärässä tuo sama on päätellessään, että minulla ei olisi läheisiä. Kyllä niitä on, jälkeläisiäkin jo kolmessa polvessa, yhteensä 12. Sisaruksianikin on kuusi, kaikki tietysti minua nuorempia, Vaikka heillä oli eri isä kuin minulla, hyvin läheisiä me kaikki olemme aina olleet. Yksi siskoni oli meillä pari vuotta 15-16-vuotiaana poikieni hoitajana, poikieni ollessa alle kouluikäisiä ja heidän äitinsä ollessa töissä. Hänen ja yhden toisenkin siskoni lapselle olen myös kummi.
Ensi sunnuntaina on pojanpoikani rippijuhla, jonne tietenkin kutsuttuna menen. Poika on vasta 14-vuotias, mutta kun hän peruskoulussa loikkasi ensimmäiseltä luokalta suoraan kolmannelle, halusi hän rippikouluunkin mennä luokkatovereittensa kanssa.
Palaanpa vielä tuohon alussa esille ottamaani: Lähtöni täältä ”tuonpuoleiseen” ei voi olla enää kaukana. Joutaisihan täältä jo lähteä, kun on saanut elää kovin monipuolisen ja tapahtumarikkaan elämän. Ihmettelen, että näinkin vanhaksi olen elänyt, vaikka elämäntapanikaan eivät ole aina olleet erityisen terveelliset. Taatusti terveellisimmin tavoin elänyt vaimoni meni jo 65-vuotiaana.
Kyllähän se elämämme pituus täällä maan päällä on korkeammassa kädessä - jollei joku ryhdy sellaisiin toimiin, joihin tuo eräs on moneen kertaan uhonnut kohdallani ryhtyvänsä. Mutta jos hän ryhtyisi, mitä jäisikään sitten elämänsä sisällöksi? No, kai niitä kapeja tällä palstalla riittäisi hänelle edelleen samoin kuin nytkin, lopulta, ennen täydellistä ”pimahtamistaan” olisi varmaan itsekin kapi;))- Anonyymi
Vieläkö sinulla on pistooli tyynyn alla keskustalasia varten? Voisit kylmää pierua odottaessasi pelata vaikka venäläistä rulettia. Se saattaisi nopeuttaa tapahtumaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vieläkö sinulla on pistooli tyynyn alla keskustalasia varten? Voisit kylmää pierua odottaessasi pelata vaikka venäläistä rulettia. Se saattaisi nopeuttaa tapahtumaa...
Ruletti olisikin hömelölle oiva seurapeli yksinäisyydessä.
Mene ja tiedä vaikka kärsimyksemmekin ukon loputtomasta länkytyksestä päättyisi.
Ei tulisi enää pistelehtimään lopetettuaan lopullisesti puoli tuntia aiemmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruletti olisikin hömelölle oiva seurapeli yksinäisyydessä.
Mene ja tiedä vaikka kärsimyksemmekin ukon loputtomasta länkytyksestä päättyisi.
Ei tulisi enää pistelehtimään lopetettuaan lopullisesti puoli tuntia aiemmin.Juuri näin...:))
- Anonyymi
Minä en Kapi "hauku väärää puuta". Se on fakta.
Oikea SOTILAS - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en Kapi "hauku väärää puuta". Se on fakta.
Oikea SOTILASOikea SOTILAS, no mihin sinua tarvitaan? Ei ole sota eli kortistoon hakemaan oikeita töitä, siis OIKEITA TÖITÄ.
- Anonyymi
Hieno uutinen kapilta. Tosin ei liity palstan aiheeseen ja tuli jälkijunassa.
- Anonyymi
Tärkeä avaus ansaitsee noston.
Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2241958Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101758Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse551227Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801065Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.17998TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15940- 46855
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89854- 70802
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42784