B&S ajoleikkurin kipinä/puolan toiminta

Anonyymi

B&S 12hp koneesta kipinä hukassa.
Googlaus ei tuosta B&S:n kärjettömästä sytytyksestä anna parin tunnin hakemisella kaavioita, joten turvaudutaan "joukkoälyyn".
Puola mitattu suuntaan jos toiseen ja vastusarvot sekä tulpalta maihin että tulpalta tappokytkimen liittimeen luokkaa 4,9-5 kohmia, eli ne on toleranssissaan.
Tappokytkimen liittimeltä maihin luokkaa 0,2-0,4 ohmia, eli sekin menee ymmärtääkseni toleransseihin? Kun siellä kai on vain ensiökelan vastus maata vasten ja kipinä tapetaan maadoittamalla myös ensiökelan toinen pää, jolloin ensiökelaan ei muodostu jännitepiikkiä vauhtipyörän magneetin vaikutuksen lakattua?
Mutta missä ihmeen potentialissa se tappokytkimellä maadoitettava ensiökelan pää on koneen käydessä? Puolallehan ei tule kuin yksi johto, tappokytkin ja ainakin oman sähköteknisen tietämyksen perusteella virtapiirin täytyy olla ehjä toimiakseen. Minkäänlaista diodia siellä ei testerin mukaan tunnu olevan, ainakaan ehjää.

Tappokytkimen johto irrotettu ja puolan etäisyys säädetty tulostinpaperin kanssa ja pinnat putsattu hiekkapaperilla ennen puolan takaisin asennusta.
Testattu sekä tappokytkimen johto kytkettynä että ilman.
Kokeiltu kolmella eri tulpalla (myös uudella).
Käynnistys/tappokatkaisijat eli istuin, jarru, leikkuri (PTO) tutkittu/mitattu ja se puoli on kunnossa. Eli testissä johto ei maissa.
Ja koska halusin testata, josko vaikka olen ymmärtänyt tappokytkimen toiminnan väärin, testasin myös sen, että jos tappokytkimen johtoon tuo jännitteen, palaa sulake, kuten noilla vastusarvoilla pitääkin.
Voiko puola olla hajalla, vaikka vastusarvot ok (mitattu myös tuon jännite testin jälkeen)?
Jossain youtube-videossa oli esitetty vastusarvot puolalle ja sen mukaan tappokytkimen ja maan välillä on toisinpäin mitattuna muutaman kohmin (n.5 kohm) vastus mutta toisinpäin estosuunta, eli vastusarvo on ääretön ja se mielestäni viittaisi kovasti kelan tappokytkimen päässä maata vasten olevaan diodiin.

Ideoita, vinkkejä tai neuvoja?

18

9394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Puolan alla näyttää olevan pultti, johon tulee puolan sisältä kaksi johtoa,
      Onko siinä kummankin, sekä ensiö- että toisiokelan " " päät yhdessä?
      Eli samanen piste, joka tappokatkaisijalla maadoitetaan?
      Ko.johdoista maahan mitattuna resistanssi näyttää olevan n.0,4 ohmia, tappokytkimen liittimeen n.0,2 ohmia ja tulpanhattuun resistanssi on 4,9 kohmia.
      Sen perusteella molemmat kelat näyttäisi olevan kunnossa.
      Mutta missä kipinaä?
      Ja voiko puolaa testata muuten kuin mittaamalla?

    • Anonyymi

      Voi olla ehjä tai ei vaikka mittari sanoisi ok. Sen vuoksi niitä pahemmin mittailla. Uusi tilalle.

    • Anonyymi

      Mites kondensaattori?

      • Anonyymi

        Olen tosi vähän noiden pienkoneiden kanssa viime aikoina pelannut, mutta käsittääkseni kärjettömässä sytytysjärjestelmässä ei ole erillistä konkkaa?
        Ainakaan kolmatta johtoa ei siitä lähde, tappokytkimen ja tulpanjohdon lisäksi.
        Muksujen mönkkäreissä on sytytys cdi-boksilla, autot on ollut dieseleitä ja mopoiästäkin on sen verran kauan aikaa, että nekään opit ei nyt tässä kohtaa auta.
        Ja kaikki kaaviot, jotka netistä löytyy sisältää joko kärjet tai cdi-boksin.
        Tai sitten vähintään puolaan syötetään 12V jännite, jota tuossa siis ei ole.

        Sen verran kuitenkin löysin tietoa, että noissa B&S puolissa on piirilevy sisällä ja niissä muutama aktiivinen pintaliitoskomponentti, mm.muutama transistori ja vastuksia/konkkia/keloja.
        Ja sen tiedän, että virtapiirissä kiinni olevia komponentteja on aikalailla mahdoton mitata.
        Joten käytännössä tuon ensiöpuolen mittaaminen taitaa olla hyödytöntä/mahdotonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tosi vähän noiden pienkoneiden kanssa viime aikoina pelannut, mutta käsittääkseni kärjettömässä sytytysjärjestelmässä ei ole erillistä konkkaa?
        Ainakaan kolmatta johtoa ei siitä lähde, tappokytkimen ja tulpanjohdon lisäksi.
        Muksujen mönkkäreissä on sytytys cdi-boksilla, autot on ollut dieseleitä ja mopoiästäkin on sen verran kauan aikaa, että nekään opit ei nyt tässä kohtaa auta.
        Ja kaikki kaaviot, jotka netistä löytyy sisältää joko kärjet tai cdi-boksin.
        Tai sitten vähintään puolaan syötetään 12V jännite, jota tuossa siis ei ole.

        Sen verran kuitenkin löysin tietoa, että noissa B&S puolissa on piirilevy sisällä ja niissä muutama aktiivinen pintaliitoskomponentti, mm.muutama transistori ja vastuksia/konkkia/keloja.
        Ja sen tiedän, että virtapiirissä kiinni olevia komponentteja on aikalailla mahdoton mitata.
        Joten käytännössä tuon ensiöpuolen mittaaminen taitaa olla hyödytöntä/mahdotonta.

        Konkkia nolla. Sytytyksen komponentit on valettu sytkän sisään epoksimassaan. Ei niille voi suorittaa korjaustoiminpiteitä.


    • Anonyymi

      Jännittävää odottaa koska joku tulee kyselemään ovatko katkojankärjet varmasti kunnossa?

      • Anonyymi

        Uskomatonta. Koskahan tulee varma tieto että kalvot vaihtamalla toimii taas.


    • Anonyymi

      "Googlaus ei tuosta B&S:n kärjettömästä sytytyksestä anna parin tunnin hakemisella kaavioita, joten turvaudutaan "joukkoälyyn".

      Mitähän "kaavioita" tämä vedättäjä on netistä käynyt etsimässä, netistä löytyy taatusti kaikki tarpeellinen ja tarpeetonkin Brigss & Strattonin moottoreista !

      • Anonyymi

        Et kuitenkaan sinäkään löytänyt puolan sisäistä sähkökaaviota?


      • Anonyymi

        Kaikki muu löytyykin, paitsi tuo puolan sisäinen kytkentä.
        B&S ei sitä ole halunnut julkistaa ja senpä takia kaikki tieto, mitä siitä löyty on peräisin TSI-miehiltä, jotka ovat itse puolia purkaneet.

        Mutta toki jos se on netistä tuosta vaan löydettävissä niin ei muuta kuin linkkiä kehiin.
        Ja tässä voisi käyttää sanontaa "Pics or didn't happen", eli niin kauan kun linkkiä ei näy, olet vain mitätön suurisuinen retostelija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki muu löytyykin, paitsi tuo puolan sisäinen kytkentä.
        B&S ei sitä ole halunnut julkistaa ja senpä takia kaikki tieto, mitä siitä löyty on peräisin TSI-miehiltä, jotka ovat itse puolia purkaneet.

        Mutta toki jos se on netistä tuosta vaan löydettävissä niin ei muuta kuin linkkiä kehiin.
        Ja tässä voisi käyttää sanontaa "Pics or didn't happen", eli niin kauan kun linkkiä ei näy, olet vain mitätön suurisuinen retostelija.

        Mahtavaa. Mitähän kytkentää seuraavaksi aktivoidaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtavaa. Mitähän kytkentää seuraavaksi aktivoidaan.

        Ei täältä aloittajalle mitään "joukkoälyä" löydy. Täällä vain joukossa (jonnessa) tyhmyys tiivistyy.


    • Anonyymi

      Tietenkin löytyy, mutta eihän siitä muuta iloa ole kuin palstan aktivoinnin kannalta !

    • Anonyymi

      Alkaa jo mennä huvittavaksi :-)
      Tässä ei ole tehty tikusta vaan kaaviosta asiaa ilman mitään pointtia varsinkin kun Tee-se-itse miehet tietää ettei niitä voi eikä kannata korjata kun Strattonin käytettyjä ok puolia on liki ilmaiseksi saatavilla!
      Sitä paitsi kaikki CDI- kytkennät ovat lähes samanlaisia eli Strattonin puolaan soveltuvia "kaavioita" löytyy vaikka kuinka!
      Mitenkähän löytyy vaikkapa Brucke- leikkurin puolan kaavio netistä?

      • Anonyymi

        Mielestäni nyy olisi paikallaan avata uusi keskustelu sytytystulpan sisäisestä kaaviosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni nyy olisi paikallaan avata uusi keskustelu sytytystulpan sisäisestä kaaviosta.

        Katos, jonnehan on kerrankin pikkusen käryllä asiasta, tietää että Brigss & Strattonissa on sytytystulppa :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katos, jonnehan on kerrankin pikkusen käryllä asiasta, tietää että Brigss & Strattonissa on sytytystulppa :D

        Mahtavaa. Koskahan tulee aloitus dieselin sytytystulpasta? Ja ensimmäinen kommentti että.puristussytytys vaatii kylmän tulpan.


    • Anonyymi

      Sen parempi paikka olisi Elektroniikka - palstalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      271
      3017
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      23
      2514
    3. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      127
      1795
    4. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      20
      1753
    5. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      100
      1522
    6. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      25
      1332
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1330
    8. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1083
    9. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1083
    10. Odotatko vielä

      Häntä?????
      Ikävä
      61
      1028
    Aihe