Mistä löytyy markkinat, nykyisille käytetyille autoille?

Anonyymi

Bensakoneet on jo yksinkertaisempia ja hiljaisempi voimalinja.

Kulutusero on pienentynyt norm käytössä. bensakoneita on jo keskiluokkaa isommissa autoissa. Akkuautoissa on isoja eroja niin käytettävyydessä kuin käytön kuluissa korjauksien takia, aika näyttää tuleeko kestäviä edullisia.

27

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tarvitse odottaa ja katsoa kun parempaa tietoa on jo nyt olemassa.
      Sähköautossa ei ole mitään komponenttia josta ei olisi jo nyt vuosien kokemus. Kaikki ovat koeteltua teknologiaa jonka kestävyydestä on miljoonien käyttötuntien kokemus.

      Säähköauton voimalinjassa on noin 20-30 liikkuvaa osaa ja se on käytännössä huoltovapaa. Polttiksessa liikkuvia osia on reilut 2.000.
      Pöhömpikin ymmärtää kumpi on luotettavuudeltaan ja kestoltaan parempi.

      • Anonyymi

        Pitkällä aikavälillä pieni veroisen bensakoneisen auton kaikki todelliset kulut on todella matalat. Vähemmän kuin 100€ vuosi jossa kaikki myös jakopäiden uusinta. Omakohtaista kokemusta yli 10 vuoden ajalta.

        Sitten vielä kun bensakoneisen auton hankintahinta voi olla haarukassa 1000eur - uusi vastaava. Sieltäkin tulee säästöä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkällä aikavälillä pieni veroisen bensakoneisen auton kaikki todelliset kulut on todella matalat. Vähemmän kuin 100€ vuosi jossa kaikki myös jakopäiden uusinta. Omakohtaista kokemusta yli 10 vuoden ajalta.

        Sitten vielä kun bensakoneisen auton hankintahinta voi olla haarukassa 1000eur - uusi vastaava. Sieltäkin tulee säästöä

        Nyt on taas puurot ja vellit sekaisin. Tottakai jonkun tonnin pommin kulut per vuosi on pienemmät kuin uuden auton. Uuden auton arvonalennus jo pelkästään on niin suuri että tonnin pommi on aina edullisempi.
        Jos miettii pelkästään kuluja ja jättää arvonalennuksen pois niin sähkis on ylivoimainen. 100km maksaa vain 2-3 eutroa ja huoltokuluja ei juurikaan tule. Polttksen 100km maksaa 6-9 euroa ja 100-200 euron huolto tulee joka vuodsi maksettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on taas puurot ja vellit sekaisin. Tottakai jonkun tonnin pommin kulut per vuosi on pienemmät kuin uuden auton. Uuden auton arvonalennus jo pelkästään on niin suuri että tonnin pommi on aina edullisempi.
        Jos miettii pelkästään kuluja ja jättää arvonalennuksen pois niin sähkis on ylivoimainen. 100km maksaa vain 2-3 eutroa ja huoltokuluja ei juurikaan tule. Polttksen 100km maksaa 6-9 euroa ja 100-200 euron huolto tulee joka vuodsi maksettavaksi.

        Onko autoilun, autolla liikkumisen ja asioiden hoitamisen autoa käyttäen pääasiallinen tarkoitus vain säästää??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on taas puurot ja vellit sekaisin. Tottakai jonkun tonnin pommin kulut per vuosi on pienemmät kuin uuden auton. Uuden auton arvonalennus jo pelkästään on niin suuri että tonnin pommi on aina edullisempi.
        Jos miettii pelkästään kuluja ja jättää arvonalennuksen pois niin sähkis on ylivoimainen. 100km maksaa vain 2-3 eutroa ja huoltokuluja ei juurikaan tule. Polttksen 100km maksaa 6-9 euroa ja 100-200 euron huolto tulee joka vuodsi maksettavaksi.

        Jos ei jätä arvonlaskua pois, niin sähkis ei ole ylivoimainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei jätä arvonlaskua pois, niin sähkis ei ole ylivoimainen.

        Nyt pitää ymmärtää puhua ja verrata saman hintaluokan autoja keskenään.
        Uudet tavisluokan sähköautot tulevat pitämään hintansa paremmin kuin vastaavat polttikset. Halvat kilometrikustannukset ja ykdinkertainen tekniikka takaavat sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt pitää ymmärtää puhua ja verrata saman hintaluokan autoja keskenään.
        Uudet tavisluokan sähköautot tulevat pitämään hintansa paremmin kuin vastaavat polttikset. Halvat kilometrikustannukset ja ykdinkertainen tekniikka takaavat sen.

        Niinkö luulet ? Tai tämän päivän sähköautot on kohta vanhaa tekniikkaa, joka ei kelpaa kenellekään. Koska näitä " tavisluokan "sähköautoja on tulossa . Hinta pitäis olla alle 25t€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkällä aikavälillä pieni veroisen bensakoneisen auton kaikki todelliset kulut on todella matalat. Vähemmän kuin 100€ vuosi jossa kaikki myös jakopäiden uusinta. Omakohtaista kokemusta yli 10 vuoden ajalta.

        Sitten vielä kun bensakoneisen auton hankintahinta voi olla haarukassa 1000eur - uusi vastaava. Sieltäkin tulee säästöä

        Kun on 500k€ talo, ei tonnin pommia yksinkertaisesti kehtaa ostaa pihaan. Toisaalta täyssähköauto pihassa nostaa koko naapuroston talojen arvoa.


    • Anonyymi

      Eikös bensakoneet ole jo käytännössä poistuneet uusista autoista ainoina voimanlähteinä vähänkin isommissa ja kalleimmissa autoissa? Rinnalla on sähkömoottori, joko ladattava tai itselataava hybridi. Ihan pienissä autoissa pikkubensamoottoreita ainoana voimanlähteenä menee kaupaksi.

      Dieselit ovat taasen poistuneet kokonaan pikkuautoista ja halvemmista malleista, mutta ovat edelleen yleisiä isoissa ja kalliimman hintaluokan autoissa. Dieselin rinnalle on jo tullut sähkömoottori, yleensä ladattava hybridi, ja luultavasti valtaavat reippaasti.

      Tämänhetkinen suunta on sähkö ja kun infra ja lataustekniikka ja akkukapasiteetitkin vielä kehittyvät, niin mikään ei näyttäisi uhkaavan sähkön yleistymistä. Lautauksella alkaa jo päästä samoja matkoja kuin bensalla, mutta vielä on tässä matkaa dieseliin. Missään ei ainakaan ole tullut esiin sähkön riittävyysongelmat sähköautojen yleistymisen vuoksi, joten niitä ei sitten varmaan olekaan.

      • Anonyymi

        "– Jos kaikki Suomen liikenteessä olevat henkilöautot muutettaisiin kerralla sähköautoiksi, sähköenergian kulutus kasvaisi noin 10 prosenttia. Näin ollen 250 000 sähköautoa – noin nyt vaikka aluksi – kasvattaisi sähköenergian kulutusta vain yhden prosentin verran, toppuuttelee asiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä."

        https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html

        Sähköautojen sähköntarve on Suomen sähkönkulutuksessa aivan yks hailee. Vaikka kaikki autot olisivat sähköautoja.


      • Anonyymi

        Joo sellainenkin iso ja kallis auto, kuin 208 Pösö on saatavana myös diiselinä , eikä ole ainut tuossa kokoluokassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "– Jos kaikki Suomen liikenteessä olevat henkilöautot muutettaisiin kerralla sähköautoiksi, sähköenergian kulutus kasvaisi noin 10 prosenttia. Näin ollen 250 000 sähköautoa – noin nyt vaikka aluksi – kasvattaisi sähköenergian kulutusta vain yhden prosentin verran, toppuuttelee asiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä."

        https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html

        Sähköautojen sähköntarve on Suomen sähkönkulutuksessa aivan yks hailee. Vaikka kaikki autot olisivat sähköautoja.

        Valtakunnassa varmasti ei syntyisi ongelmaa isommin, mutta kyllähän hetkittäisiä kulutuspiikkejä jo nytkin on. Jokatalviset kovien pakkaskausien puheet sähkön riittämättömyydestä, varsinkin jouluna, kun kaikki pistävät sähkösaunansa ja uuninsa päälle. Sen lisäksi sitten kaikki tietysti lataavat sähköautojaan samaan aikaan.
        Enempi ongelma vielä taitaa olla taloyhtiöiden ja muiden pientoimijoiden, mutta niissä kyse lienee vain remonttitarpeesta.

        Ei silti, en epäile etteikö sähkö riitä ja jos joskus vielä tuo ranskalaisten ydinvoimalakin Olkiluodossa saadaan käyttöön. Yhtä toivottomalta vähintään näyttää venäläisten Pyhäjoen ydinvoimalakin, jossa edes piirrustuksia ja suunnitelmia ei näytetä millään saatavan kuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtakunnassa varmasti ei syntyisi ongelmaa isommin, mutta kyllähän hetkittäisiä kulutuspiikkejä jo nytkin on. Jokatalviset kovien pakkaskausien puheet sähkön riittämättömyydestä, varsinkin jouluna, kun kaikki pistävät sähkösaunansa ja uuninsa päälle. Sen lisäksi sitten kaikki tietysti lataavat sähköautojaan samaan aikaan.
        Enempi ongelma vielä taitaa olla taloyhtiöiden ja muiden pientoimijoiden, mutta niissä kyse lienee vain remonttitarpeesta.

        Ei silti, en epäile etteikö sähkö riitä ja jos joskus vielä tuo ranskalaisten ydinvoimalakin Olkiluodossa saadaan käyttöön. Yhtä toivottomalta vähintään näyttää venäläisten Pyhäjoen ydinvoimalakin, jossa edes piirrustuksia ja suunnitelmia ei näytetä millään saatavan kuntoon.

        Älä sinä epäile, mutta tosiasissa Suomen sähkötarpeesta tulee nyt 30% ulkomailta. (Venäjän ydinvoimaa)


      • Anonyymi

        Ainakin Mazda6, CX-5, MX-5 'Mazda Miata' toistaiseksi pystyy vieläkin ostamaan uutena bensamoottorilla ilman minkäänlaisia hybridijärjestelmiä.


    • Anonyymi

      No esim. Afrikassa on vielä paljon porukkaa joilla ei ole autoa ja sinnehän sitä on vanhat tojotat ollut tapana kierrättää. Siellä kun ei auton kunnolla ole sillä tavalla väliä kuin täällä, kunhan se vaan liikkuu.

    • Anonyymi

      Kyllä käytetyillä bensakoneisilla autoilla on kysyntää vielä kauan. Eivät kaikki halua kallistä ökyautoa vaikka olisikin edes osittain sähköllä liikkuva. Käyttökulut bensakoneisessa ovat niin pienet ettei kannata maksaa liikaa ajokilometreistä.

      • Anonyymi

        Sähköauton käyttökulut ovat kertaluokkaa pienemmät kuin bensa-autossa. Sähköauto on käytännössä huoltovapaa ja 100km sähkö maksaa 2-3 euroa. Polttiksella 100km maksaa noin 6-9 euroa ja huoltoihin saa varata 150-300 per vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton käyttökulut ovat kertaluokkaa pienemmät kuin bensa-autossa. Sähköauto on käytännössä huoltovapaa ja 100km sähkö maksaa 2-3 euroa. Polttiksella 100km maksaa noin 6-9 euroa ja huoltoihin saa varata 150-300 per vuosi.

        "huoltoihin saa varata 150-300 per vuosi."

        Ei riitä tuo raha huoltoihin. TM 60.000km testissä Auriksen huolto maksoi yli tonnin ja C-HR.n huollot 1.200.
        Kolmessa vuoidessa tuo tarkoittaa 300-400 euroa huoltoihin per vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton käyttökulut ovat kertaluokkaa pienemmät kuin bensa-autossa. Sähköauto on käytännössä huoltovapaa ja 100km sähkö maksaa 2-3 euroa. Polttiksella 100km maksaa noin 6-9 euroa ja huoltoihin saa varata 150-300 per vuosi.

        Sähkö ei ole oikeasti noin halpaa verrattuna bensaan tai dieseliin, vaan ero on keinotekoinen, ja todennäköisesti tilapäinen.

        Suomi "saa ruokaa" eli verotuloja dieselistä ja bensasta, kun taas sähköautoilu aiheuttaa "nälkää" eli velanottotarvetta valtiolle. Polttoainevero on miljardiluokan tulonlähde valtiolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö ei ole oikeasti noin halpaa verrattuna bensaan tai dieseliin, vaan ero on keinotekoinen, ja todennäköisesti tilapäinen.

        Suomi "saa ruokaa" eli verotuloja dieselistä ja bensasta, kun taas sähköautoilu aiheuttaa "nälkää" eli velanottotarvetta valtiolle. Polttoainevero on miljardiluokan tulonlähde valtiolle.

        "Sähkö ei ole oikeasti noin halpaa verrattuna bensaan tai dieseliin, vaan ero on keinotekoinen, ja todennäköisesti tilapäinen"

        Kyllä se on oikeasti kuluttajalle Suomessa 2020. Aikuisten oikeasti.
        Ja tuo ero säilyy vieöä ainakin 20 vuotta. Autokannasta uusiutuu vuod3ssa vain 5% ja sähköautojen osuus tulee kasmamaan hitaasti.
        Verottaja tyydyttää nälkänsä vielä pitkään polttiksien maksuja nostamalla. Puhutaan oikeasti vuosikymmenistä, ei vuosista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähkö ei ole oikeasti noin halpaa verrattuna bensaan tai dieseliin, vaan ero on keinotekoinen, ja todennäköisesti tilapäinen"

        Kyllä se on oikeasti kuluttajalle Suomessa 2020. Aikuisten oikeasti.
        Ja tuo ero säilyy vieöä ainakin 20 vuotta. Autokannasta uusiutuu vuod3ssa vain 5% ja sähköautojen osuus tulee kasmamaan hitaasti.
        Verottaja tyydyttää nälkänsä vielä pitkään polttiksien maksuja nostamalla. Puhutaan oikeasti vuosikymmenistä, ei vuosista.

        Voi olla, että sähköstä tulee pulaakin. Saksa ja Ruotsi ovat purkaneet ydinvoimaloita ja Suomi on purkanut vanhat varavoimalansa. Kohta et imuroi etkä lämmitä sähkösaunaa ja ajat bensa-autolla. https://www.suomenuutiset.fi/alkaa-imuroiko-pariin-paivaan-ruotsin-viranomaiset-vetoavat-kuluttajiin-sahkon-saastamiseksi/


    • Anonyymi

      bensa ja dieseleiden kulutusero pienentynyt, ajoneuvoverojen ero kasvanut paljon.

      • Anonyymi

        Diesel on poistumassa, ajokiellot suomeenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel on poistumassa, ajokiellot suomeenkin.

        Bensalle on jo tulossa ajokieltoja.


    • Anonyymi

      Markkinat löytyvät Venäjältä. Siellä on pian bensa halpaa, kun kukaan ei tarvitse sen raakaöljyä.

    • Anonyymi

      Tää aloittaja nyt availee näitä dieseljuttuja ihan epätoivoisena. Mistä lie viha johtuu. Mulle on ainakin ihan sama ajaako joku bensalla, sähköllä vai dieselillä.

      Nää aloitukset vaan ovat ihan lapsellisia.

      • Anonyymi

        Jep.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      297
      2726
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1423
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1271
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1251
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1245
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1195
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      45
      1073
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      986
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      23
      911
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      817
    Aihe