Terveystalo.fi:n mukaan mulla ois lievä masennus

Oon 06/13v poika ja mulla on ollu rankka lapsuus sisältyen isä joka käyttäytyy kuin hullu kun hän on kännissä, mutta nykyään on vähentynyt semmonen käytös. Mulla on henkisesti vaikeeta ollu siit lähtien ku vanhemmat eros, mut oon samaan aikan ilonen ja surullinen. Meijän toisella mökillä siis iskän mökillä on kaks puolta, toisessa oli ukki ja toisessa minä, iskä ja äiti no nykyää äiti ei käy täällä koska nohh vanhempien ero. Itken aina ku kävelen iltasin mäen ylös saunalta ja sit katon sitä ikkunaa ja kuvittelen et nään mut ja mun vanhemmat yhessä ja alan muistelee miten äiti peitteli mut mun iskän kaa ja nykyää oon vaa vihane ja puran sen mun äitiin. Must on tullu murrosiän myötä aivan hirvee paskalapsi ja äiti on meinannut laittaa mut jonnekki hetkeks aikaa ja mulla on todettu ADHD. Haluisin vaa palata takas siihe aikaa ku ei tarvinnu miettii mitää elikkä 3-8 vuotiaaks. Mikää ei enää tunnu samalta, kaikessa on suru mukana. Ukki kuoli nii se meijä puoli on nii homees nii nukutaan ukin puolella. Jos joku kertois et kannattaako alkaa huoltaa tätä vai ei? Arvostan sitä joka auttaa.

1

51

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Voi sinua, tekisi mieli halata :). Muistan omat kauheat ja vaikeat aikani, kun olin sinun ikäisesi ja elin ns. perhehelvetissä. Minulla oli henkisesti väkivaltaiset vanhemmat, ja tulin hylätyksi moneen kertaan, vaikka asuimmekin kaikki saman katon alla.

Olet tunteva ja älykäs nuori, sen huomaa kirjoituksestasi. Analysoit asioita. Välität lähimmäisistäsi. Sinulla on paljon sisäistä voimaa. Tarvitsisit jonkun luotettavan aikuisen, jolle puhua. ADHD sinunikäiselläsi lapsella tai nuorella ei ole mikään varsinainen sairaus, vaan merkki siitä, että on vaikea keskittyä, koska kokee psyykkistä kärsimystä ja huonoa oloa - siis luonnollinen reaktio elämäntilanteeseen.

Olisi pikemminkin outoa, jos et reagoisi jotenkin siihen, kun näet mitä vaikeuksia ympärilläsi olevilla aikuisilla on, ja kuinka he väistämättä purkavat niitä sinuunkin. Ihmiset, niin lapset kuin aikuisetkin, reagoivat vaikeaan elämäntilanteeseen kukin omalla tavallaan - joku tarkkaavuusongelmilla, joku toinen masennuksella, ahdistuksella tai pakonomaisilla toiminnoilla. Jotkut turvautuvat päihteisiin, mistä seuraa ajan mittaan kuitenkin vain uusia ongelmia.

Voisitkohan kysyä vielä siltä, jonka kanssa olet jo puhunut kun olet tuon diagnoosin ilmeisesti saanut (onko se ollut kouluterveydenhuollon kautta, lääkäri tai kuka onkin), jos saisit terapiaa? Nykyään joissakin kouluissa on ohjelma, jossa nuoret voivat saada noin puolen vuoden mittaisen terapiajakson. Tärkeää on, että saisit nyt tukea jostain. Aikuiset ympärilläsi eivät selvästikaan jaksa eivätkä kykene tukemaan sinua kuten heidän pitäisi, omista ongelmistaan johtuen.

Alkoholismi ja siihen liittyen epävakaa tai mahdollisesti väkivaltainenkin (?) käytös on lapselle valtava turvattomuuden aiheuttaja. Sille pitäisi tehdä jotain, niin että kotiolot rauhoittuisivat. Onko isäsi hakenut apua alkoholiongelmaansa?

Kuulostat kovin yksinäiseltä tilanteessasi. Hyvä että kirjoitit tänne. On valtavan tärkeää, että pystyy puhumaan asioista. Nyt tarvittaisiin vaan joku, jonka kanssa voisit jatkaa juttelua kasvotusten, joku sellainen aikuinen, jonka voit kokea luotettavaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3374
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      16
      2505
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      364
      2454
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      81
      1700
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1385
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1060
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      69
      966
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      73
      906
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      25
      742
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      694
    Aihe