Tyylikkäimmät ohitukset millä merkillä?

Anonyymi

Oletteko seuraanneet minkälaisilla autoilla vaihdetaan kaista mahdollisimman lähelle toisen eteen, joskus lähes tempaisemalla sporttisesti ratista?

Kesällä se "taskupysäköinti toisen eteen" aiheuttaa lähinnä sen että mukautuva vakionopeussäädin alkaa hidastamaan, mutta syksyllä, talvella ja keväällä auto saa päälleen (ja jäähdyttimeen) kurasuihkun.

Entä minkälaisilla autoilla vaihdetaan kaistaa vasta sitten kun ohi ajettu auto näkyy taustapeilistä, eli käytännössä sellaisen matkan päässä että siihen ei varsinaisesti kiinnitä edes huomiota?

Onko siis merkillä merkitystä ajaako sitä yleensä herrasmies, vaiko usein haaveilija joka on kiinnostunut vain itsestään?

25

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä lähden aina imusta rinnalle, ja ohi, ja heti ohitettuani sen palaan omalle kaistalle ohitettavan keulaa hipoen. Näin varmistan turvallisen liikenteen vastaantulijoita silmällä pitäen palaamalla mahdollisimman nopeasti omalle kaistalleni. Samalla ohitettava saa muistutuksen siitä, että kovempaakin pitäisi mennä, eikä olla teiden tukkona.

      Audi King.

      • Anonyymi

        Mutta miksi teet tuota samaa moottoritiellä? Siinä ei oikein ole mitään järkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi teet tuota samaa moottoritiellä? Siinä ei oikein ole mitään järkeä.

        Myös moottoriteillä oikeaksi havaittu käytäntöni toimii. Mitä nopeammin palaa omalle kaistalle, sitä nopeammin pääsee muutkin Audistit käyttämään ohituskaistaa. Toiset ne vaan jää sinne ohituskaistalle lorvimaan, kun pitäisi ohituksen jälkeen palata sinne oikealle kaistalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös moottoriteillä oikeaksi havaittu käytäntöni toimii. Mitä nopeammin palaa omalle kaistalle, sitä nopeammin pääsee muutkin Audistit käyttämään ohituskaistaa. Toiset ne vaan jää sinne ohituskaistalle lorvimaan, kun pitäisi ohituksen jälkeen palata sinne oikealle kaistalle.

        Eikö se tunnu työläältä tempaista aivan toisen eteen kun nopeuseroa kuitenkin on aika paljon? Joskus se voi olla hauskaa, mutta montako kertaa viitsii tehdä niin?

        Useimmiten ne etanaohittajat ovat ne jotka hitaan ohituksen jälkeen liukuvat siihen toisen eteen. Piittaamatta siitä että turvaväli on laittoman lyhyt ainakin jonkun aikaa. Kaipa he ovat niitä samoja jotka ajavat lähes toisen perässä kiinni vaikka ei olisi muuta liikennettä missään?

        Johtuuko huonot ohitukset ylinopeusvalvonnasta? Että jos ohittaa turvallisesti liikennevirtaa häiritsemättä, niin siitä voi seurata nopeussakko, mutta häiriön tai vaaran aiheuttamiseen ei puututa mitenkään.

        Itse olen huomannut että nopeusrajoitusten tarkka noudattaminen voi tuottaa omituisia tilanteita, joten mieluummin ajan hetken ylinopeutta kuin että urpoilisin oikein kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös moottoriteillä oikeaksi havaittu käytäntöni toimii. Mitä nopeammin palaa omalle kaistalle, sitä nopeammin pääsee muutkin Audistit käyttämään ohituskaistaa. Toiset ne vaan jää sinne ohituskaistalle lorvimaan, kun pitäisi ohituksen jälkeen palata sinne oikealle kaistalle.

        Juuri sinunlaisten liikennehäiriköiden takia moni joutuu uusimaantuulilasin, kun autosi takarengas lennättää pikkukiven asfaltilta takana ajavan tuulilasiin.

        Oikea tapa ohittaa moottoritiellä:

        1. vilkku vasemmalle

        2. varmista, että ohituskaista on vapaa

        3. siirry ohituskaistalle ja ohita

        4. aja ohituskaistaa, kunnes etäisyys takanatulevaan on riittävä, ettei autosi linkoa pikkukiviä takanatulevan tuulilasiin

        5. vilkku oikealle, ja siirry takaisin oikeanpuoleiselle ajokaistalle

        Ei se vaikeaa ole, voisit ottaa huomioon myös muu tienkäyttäjät etkä lingota kiviä takanatulevan tuulilasiin !

        Kysymys lakiasioita tuntevalle:
        Jos asentaa autoonsa koko ajan eteenpäin kuvaavan kameran, niin pystyykö rikkoutuneen tuulilasin laskuttamaan tuon audistin kaltaiselta liikennehäiriköltä, joka asiattomalla ajotavallaan rikkoo muiden tuulilaseja ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se tunnu työläältä tempaista aivan toisen eteen kun nopeuseroa kuitenkin on aika paljon? Joskus se voi olla hauskaa, mutta montako kertaa viitsii tehdä niin?

        Useimmiten ne etanaohittajat ovat ne jotka hitaan ohituksen jälkeen liukuvat siihen toisen eteen. Piittaamatta siitä että turvaväli on laittoman lyhyt ainakin jonkun aikaa. Kaipa he ovat niitä samoja jotka ajavat lähes toisen perässä kiinni vaikka ei olisi muuta liikennettä missään?

        Johtuuko huonot ohitukset ylinopeusvalvonnasta? Että jos ohittaa turvallisesti liikennevirtaa häiritsemättä, niin siitä voi seurata nopeussakko, mutta häiriön tai vaaran aiheuttamiseen ei puututa mitenkään.

        Itse olen huomannut että nopeusrajoitusten tarkka noudattaminen voi tuottaa omituisia tilanteita, joten mieluummin ajan hetken ylinopeutta kuin että urpoilisin oikein kunnolla.

        "Johtuuko huonot ohitukset ylinopeusvalvonnasta? "

        Mahdollisesti.

        Tätä pitäisi kysyä poliisilta.

        Miksi jo vähäisiinkin ylinopeuksiin puututaan jo turhankin herkästi, mutta muuten häiritsevään ja/tai vaaralliseen ajotapaan poliisi ei puutu kuin äärimmäisen harvoin.

        Vai joko Suomi on lakimiehistynyt USA:n tapaan, eli poliisi on kyllästynyt siihen, että jos poliisi lähtisi kirjoittamaan sakkoja häiritsevästä ja/tai vaarallisesta ajotavasta, niin sakot saisi oikeudessa nurin hyvän lakimiehen avulla, jos esim. oikeus saadaan katsomaan, ettei poliisilla ole riittäviä todisteita liikennerikkeestä tai -rikoksesta.

        Pelkään pahoin, että tuo lakimiesten avulla pelaaminen saattaa olla yksi syy sille, että poliisi ei viitsi vaivautua puuttumaan muihin liikennerötöksiin, sillä ylinopeudesta on helpompi saada pitävä näyttö, niin siitä on poliisin helppo syyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri sinunlaisten liikennehäiriköiden takia moni joutuu uusimaantuulilasin, kun autosi takarengas lennättää pikkukiven asfaltilta takana ajavan tuulilasiin.

        Oikea tapa ohittaa moottoritiellä:

        1. vilkku vasemmalle

        2. varmista, että ohituskaista on vapaa

        3. siirry ohituskaistalle ja ohita

        4. aja ohituskaistaa, kunnes etäisyys takanatulevaan on riittävä, ettei autosi linkoa pikkukiviä takanatulevan tuulilasiin

        5. vilkku oikealle, ja siirry takaisin oikeanpuoleiselle ajokaistalle

        Ei se vaikeaa ole, voisit ottaa huomioon myös muu tienkäyttäjät etkä lingota kiviä takanatulevan tuulilasiin !

        Kysymys lakiasioita tuntevalle:
        Jos asentaa autoonsa koko ajan eteenpäin kuvaavan kameran, niin pystyykö rikkoutuneen tuulilasin laskuttamaan tuon audistin kaltaiselta liikennehäiriköltä, joka asiattomalla ajotavallaan rikkoo muiden tuulilaseja ?

        Kannattaa kyllä ihan ensimmäiseksi varmistaa, että ohituskaista on vapaa. Sitten vilkku vasemmalle ja siirtyminen ohituskaistalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa kyllä ihan ensimmäiseksi varmistaa, että ohituskaista on vapaa. Sitten vilkku vasemmalle ja siirtyminen ohituskaistalle.

        Oletko niitä jotka laittaa vilkun risteyksessä päälle samaan aikaan kuin alkaa kääntää rattia

        Suuntameekki on ain aanneetava ajoissa koskee mysåös pysäkiltä lähtevää. Bussikuskia.

        Jos bussi löhte pysäkil t ämja perässä ni bussi lyön liinat aina kiini


      • Anonyymi

        "Audi kingille"
        Minä yleensä ohitan kaltaisesi saman tien ja jos on huono keli ja paska lentää ajan perässäsi ja vedän pataan, kun ensimmäisen kerran pysähdyt.
        Älkää mikkihiiret luulko, että te olette turvassa siellä autossanne ja voitte vittuilla muille mielin määrin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Audi kingille"
        Minä yleensä ohitan kaltaisesi saman tien ja jos on huono keli ja paska lentää ajan perässäsi ja vedän pataan, kun ensimmäisen kerran pysähdyt.
        Älkää mikkihiiret luulko, että te olette turvassa siellä autossanne ja voitte vittuilla muille mielin määrin.

        Sinunlaisiasi hiirulaisia pistän kymmenen nippuun kymmenessä minuutissa, joten tervetuloa vaan yrittämään!

        Audi King.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko niitä jotka laittaa vilkun risteyksessä päälle samaan aikaan kuin alkaa kääntää rattia

        Suuntameekki on ain aanneetava ajoissa koskee mysåös pysäkiltä lähtevää. Bussikuskia.

        Jos bussi löhte pysäkil t ämja perässä ni bussi lyön liinat aina kiini

        "Jos bussi löhte pysäkil t ämja perässä ni bussi lyön liinat aina kiini"

        Tuosta nyt ei saa mitään selvää.

        Siis kun lähestyy pysäkillä seisovaa bussia (kun nopeusrajoitus on enintään 60 km/h) niin katso, näyttääkö bussi vilkkua vasemmalle. Jos ei näytä, ohita pysäkillä seisova bussi.
        Mutta JOS bussi näyttää vilkkua vasemmalle, hidasta nopeutta ja tarvittaessa pysäytä ja anna bussikuskille esteetön pääsy.

        Väistämisvelvollisuus pysäkiltä lähdössä olevaa bussia kohtaan koskee kuitenkin vain tieosuuksia, joilla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko niitä jotka laittaa vilkun risteyksessä päälle samaan aikaan kuin alkaa kääntää rattia

        Suuntameekki on ain aanneetava ajoissa koskee mysåös pysäkiltä lähtevää. Bussikuskia.

        Jos bussi löhte pysäkil t ämja perässä ni bussi lyön liinat aina kiini

        En ole, mutta älä nyt heittäydy hölmöksi. Ei se mitenkään estä vilkuttamista ajoissa, jos vaikka ensin katsoo, että kaistan vaihtoon on tilaa. Turha vilkuttelu vain säikäyttää turhaan sitä vasemmalla kaistalla olijaa, jos siellä joku on, jota joudut väistämään. Kun panet vilkun päälle, se on merkki että olet tulossa, ja hänelle tulee tietenkin mieleen että et ole huomannut häntä, ja mahdollisen kolarin välttääkseen hän voi alkaa tekemään väistöliikkeitä. Joten olen samaa mieltä, että ensin katsotaan, onko tilaa vaihtaa kaistaa, sitten vilkku päälle ja kaistan vaihto.

        Risteykseen tulo on eri asia, erilainen tilanne. Mutta ei risteykseen tullessakaan kannata ensin laittaa vilkkua päälle ja sitten jättääkin kääntymättä.

        Pysäkiltä lähtevällä bussilla on etuajo-oikeus, jota hän ilmaisee käyttävänsä laittamalla vilkun päälle. Sekin on erilainen tilanne.


    • Anonyymi

      "Eikö se tunnu työläältä tempaista aivan toisen eteen kun nopeuseroa kuitenkin on aika paljon? Joskus se voi olla hauskaa, mutta montako kertaa viitsii tehdä niin?"

      Formula ykkösissäkin tehdään niin, joten en näe tuossa mitään ongelmaa. Sieltähän tulevat kaikki muutkin innovaatiot uusiin henkilöautoihin, joten miksipä ei siis ajotyylikin. Itse ainakin olen kopioinut tuon Max Verstappenin ajotyylin, joka on mielestäni oikein sopiva myös arkiliikenteeseen, Nysvätkää toki te muut vaan ihan miten haluatte. Ei ole minulta pois.

      • Anonyymi

        Yhdyn tähän kommenttiin täysin, mutta sillä lisäyksellä, että poliisi voisi vilkuttaa sitä kuuluisaa sinistä valoa myös sille ohituskaistaa kilometri toisensa jälkeen nysväävälle toyotistille, että nyt on siirryttävä viimeistään sinne oikealle kaistalle, tai muuten tulee penalttia!!

        Audi King.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdyn tähän kommenttiin täysin, mutta sillä lisäyksellä, että poliisi voisi vilkuttaa sitä kuuluisaa sinistä valoa myös sille ohituskaistaa kilometri toisensa jälkeen nysväävälle toyotistille, että nyt on siirryttävä viimeistään sinne oikealle kaistalle, tai muuten tulee penalttia!!

        Audi King.

        Ylinopeuden ajaminen on lainvastaista.

        Näinollen jos moottoritiellä ajan 120 km/h ohituskaistaa (todellista nopeutta,minkä näkee GPS -navigaattorin näytöltä), ei se häiritse millään tavalla ketään lainkuuliaista autoilijaa, toki kannattaa katsoa, että jos taakse ilmestyy hälytysajoneuvo siniset vilkut päällä, niin silloin toki siirryn oikealle kaistalle ja annan hälytysajoneuvolle tilaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylinopeuden ajaminen on lainvastaista.

        Näinollen jos moottoritiellä ajan 120 km/h ohituskaistaa (todellista nopeutta,minkä näkee GPS -navigaattorin näytöltä), ei se häiritse millään tavalla ketään lainkuuliaista autoilijaa, toki kannattaa katsoa, että jos taakse ilmestyy hälytysajoneuvo siniset vilkut päällä, niin silloin toki siirryn oikealle kaistalle ja annan hälytysajoneuvolle tilaa.

        Ja entäpä jos se hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä vilkkuja? Osaatko silloin noudattaa lakia ja siirtyä oikealle kaistalle?

        Miksi meillä on ihmisiä, jotka tahallaan rikkovat lakia vain voidakseen haitata muita?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Ja entäpä jos se hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä vilkkuja? Osaatko silloin noudattaa lakia ja siirtyä oikealle kaistalle?

        Miksi meillä on ihmisiä, jotka tahallaan rikkovat lakia vain voidakseen haitata muita?

        "entäpä jos se hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä vilkkuja"

        Jos hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä hälytysvilkkuja eikä myöskään sireeniä, niin tuossa tilanteessa myös hälytysajoneuvon pitää noudattaa nopeusrajoitusta.

        Jos hälytysajoneuvolla on niin kiire, ettei noudata nopeusrajoitusta, tällöin on ainakin käytettävä sinisiä hälytysvilkkuja, ja milloin liikenneturvallisuus niin vaatii, myös sen lisäksi sireeniä. Jos esimerkiksi hälytysajoneuvon kuljettajalle syntyy epäilys, ettei joku muu tielläliikkuja ole havainnut sinisiä hälytysvilkkuja, niin silloin on syytä aktivoida se sireeni myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "entäpä jos se hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä vilkkuja"

        Jos hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä hälytysvilkkuja eikä myöskään sireeniä, niin tuossa tilanteessa myös hälytysajoneuvon pitää noudattaa nopeusrajoitusta.

        Jos hälytysajoneuvolla on niin kiire, ettei noudata nopeusrajoitusta, tällöin on ainakin käytettävä sinisiä hälytysvilkkuja, ja milloin liikenneturvallisuus niin vaatii, myös sen lisäksi sireeniä. Jos esimerkiksi hälytysajoneuvon kuljettajalle syntyy epäilys, ettei joku muu tielläliikkuja ole havainnut sinisiä hälytysvilkkuja, niin silloin on syytä aktivoida se sireeni myös.

        Kyllä ylinopeutta saa ajaa ilman vilkkuja ja sireenejäkin. Lain mukaan on "käytettävä hälytysääni- tai valomerkkejä, jos se on muiden tienkäyttäjien varoittamiseksi tarpeen". Ajakaa asiallisesti niin ei tule tarvetta varoitella. Puikaa sitten nyrkkiä vaikka taskussanne jos alkaa ärsyttämään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "entäpä jos se hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä vilkkuja"

        Jos hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä hälytysvilkkuja eikä myöskään sireeniä, niin tuossa tilanteessa myös hälytysajoneuvon pitää noudattaa nopeusrajoitusta.

        Jos hälytysajoneuvolla on niin kiire, ettei noudata nopeusrajoitusta, tällöin on ainakin käytettävä sinisiä hälytysvilkkuja, ja milloin liikenneturvallisuus niin vaatii, myös sen lisäksi sireeniä. Jos esimerkiksi hälytysajoneuvon kuljettajalle syntyy epäilys, ettei joku muu tielläliikkuja ole havainnut sinisiä hälytysvilkkuja, niin silloin on syytä aktivoida se sireeni myös.

        > Jos hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä hälytysvilkkuja eikä myöskään
        > sireeniä, niin tuossa tilanteessa myös hälytysajoneuvon pitää
        > noudattaa nopeusrajoitusta.

        Väitteesi ei pidä paikkaansa. Oliko muuta?

        > Jos hälytysajoneuvolla on niin kiire, ettei noudata nopeusrajoitusta,
        > tällöin on ainakin käytettävä sinisiä hälytysvilkkuja, ja milloin
        > liikenneturvallisuus niin vaatii, myös sen lisäksi sireeniä.

        Jälleen virheellinen väite. Mutta melkein sama kuin edellinen, joten?


    • Anonyymi

      Tämä akkamainen ajotyyli kuuluu kaikille miehille alta 30v. Sopii niiden naismaiseen luonteeseen.

    • Anonyymi

      Volvo XC60 ratissa ovat kusipäisimmät mikkihiiret.
      Tämä huvittava kiinalainen tila-auto (diesel) on niiden mielestä sporttinen.

    • Anonyymi

      Tyylittömin ohitettava on kuitenkin Toyota

    • Anonyymi

      Khih, tempaus merkillä..

    • Tässä on katsellut useita ohituksia.
      Pienemmillä tai vanhemmilla autoilla ohitetaan moottori tielläkin yksi auto kerrallaan ja palataan aina oikealle, vaikka olisi kuinka hiljainen liikenne.

      Pienemmillä ja vanhemmilla autoilla palataan myös omalle kaistalle vaikka olisi edessä vasemmalle kääntyvä kaarre.
      Edellisessä tapauksessa moni uudemmalla ja paremmalla autolla hyödyntää vasemmalle kääntyvää kaarretta ja palaa kaistaleen ikäänkuin automaattisesti.

      Kovin äkkinäisiä kaita vaihdoksia ei kannata tehdä, ei ainakaan märällä kelillä.
      Sillä silloin takapyörät kulkee myös kostealla tai märällä ja voi syntyä vesiliirto.
      Moni tekee kaistanvaihdossa paljon jyrkempiä mutkia, kuin normaaliajossa kaarteissa.

      tässä 54 ajo vuodenaika olen nähnyt 5-7 autoa jotka ovat alkanee ohituksessa ja kaistanvaihdossa heittelehtimään. Heittelehtimisen korjaus on toki helppoa, jos sitä on harjoitellut.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4079
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2626
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2224
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2185
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1896
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe