Oletteko seuraanneet minkälaisilla autoilla vaihdetaan kaista mahdollisimman lähelle toisen eteen, joskus lähes tempaisemalla sporttisesti ratista?
Kesällä se "taskupysäköinti toisen eteen" aiheuttaa lähinnä sen että mukautuva vakionopeussäädin alkaa hidastamaan, mutta syksyllä, talvella ja keväällä auto saa päälleen (ja jäähdyttimeen) kurasuihkun.
Entä minkälaisilla autoilla vaihdetaan kaistaa vasta sitten kun ohi ajettu auto näkyy taustapeilistä, eli käytännössä sellaisen matkan päässä että siihen ei varsinaisesti kiinnitä edes huomiota?
Onko siis merkillä merkitystä ajaako sitä yleensä herrasmies, vaiko usein haaveilija joka on kiinnostunut vain itsestään?
Tyylikkäimmät ohitukset millä merkillä?
25
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Minä lähden aina imusta rinnalle, ja ohi, ja heti ohitettuani sen palaan omalle kaistalle ohitettavan keulaa hipoen. Näin varmistan turvallisen liikenteen vastaantulijoita silmällä pitäen palaamalla mahdollisimman nopeasti omalle kaistalleni. Samalla ohitettava saa muistutuksen siitä, että kovempaakin pitäisi mennä, eikä olla teiden tukkona.
Audi King.- Anonyymi
Mutta miksi teet tuota samaa moottoritiellä? Siinä ei oikein ole mitään järkeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta miksi teet tuota samaa moottoritiellä? Siinä ei oikein ole mitään järkeä.
Myös moottoriteillä oikeaksi havaittu käytäntöni toimii. Mitä nopeammin palaa omalle kaistalle, sitä nopeammin pääsee muutkin Audistit käyttämään ohituskaistaa. Toiset ne vaan jää sinne ohituskaistalle lorvimaan, kun pitäisi ohituksen jälkeen palata sinne oikealle kaistalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös moottoriteillä oikeaksi havaittu käytäntöni toimii. Mitä nopeammin palaa omalle kaistalle, sitä nopeammin pääsee muutkin Audistit käyttämään ohituskaistaa. Toiset ne vaan jää sinne ohituskaistalle lorvimaan, kun pitäisi ohituksen jälkeen palata sinne oikealle kaistalle.
Eikö se tunnu työläältä tempaista aivan toisen eteen kun nopeuseroa kuitenkin on aika paljon? Joskus se voi olla hauskaa, mutta montako kertaa viitsii tehdä niin?
Useimmiten ne etanaohittajat ovat ne jotka hitaan ohituksen jälkeen liukuvat siihen toisen eteen. Piittaamatta siitä että turvaväli on laittoman lyhyt ainakin jonkun aikaa. Kaipa he ovat niitä samoja jotka ajavat lähes toisen perässä kiinni vaikka ei olisi muuta liikennettä missään?
Johtuuko huonot ohitukset ylinopeusvalvonnasta? Että jos ohittaa turvallisesti liikennevirtaa häiritsemättä, niin siitä voi seurata nopeussakko, mutta häiriön tai vaaran aiheuttamiseen ei puututa mitenkään.
Itse olen huomannut että nopeusrajoitusten tarkka noudattaminen voi tuottaa omituisia tilanteita, joten mieluummin ajan hetken ylinopeutta kuin että urpoilisin oikein kunnolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös moottoriteillä oikeaksi havaittu käytäntöni toimii. Mitä nopeammin palaa omalle kaistalle, sitä nopeammin pääsee muutkin Audistit käyttämään ohituskaistaa. Toiset ne vaan jää sinne ohituskaistalle lorvimaan, kun pitäisi ohituksen jälkeen palata sinne oikealle kaistalle.
Juuri sinunlaisten liikennehäiriköiden takia moni joutuu uusimaantuulilasin, kun autosi takarengas lennättää pikkukiven asfaltilta takana ajavan tuulilasiin.
Oikea tapa ohittaa moottoritiellä:
1. vilkku vasemmalle
2. varmista, että ohituskaista on vapaa
3. siirry ohituskaistalle ja ohita
4. aja ohituskaistaa, kunnes etäisyys takanatulevaan on riittävä, ettei autosi linkoa pikkukiviä takanatulevan tuulilasiin
5. vilkku oikealle, ja siirry takaisin oikeanpuoleiselle ajokaistalle
Ei se vaikeaa ole, voisit ottaa huomioon myös muu tienkäyttäjät etkä lingota kiviä takanatulevan tuulilasiin !
Kysymys lakiasioita tuntevalle:
Jos asentaa autoonsa koko ajan eteenpäin kuvaavan kameran, niin pystyykö rikkoutuneen tuulilasin laskuttamaan tuon audistin kaltaiselta liikennehäiriköltä, joka asiattomalla ajotavallaan rikkoo muiden tuulilaseja ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö se tunnu työläältä tempaista aivan toisen eteen kun nopeuseroa kuitenkin on aika paljon? Joskus se voi olla hauskaa, mutta montako kertaa viitsii tehdä niin?
Useimmiten ne etanaohittajat ovat ne jotka hitaan ohituksen jälkeen liukuvat siihen toisen eteen. Piittaamatta siitä että turvaväli on laittoman lyhyt ainakin jonkun aikaa. Kaipa he ovat niitä samoja jotka ajavat lähes toisen perässä kiinni vaikka ei olisi muuta liikennettä missään?
Johtuuko huonot ohitukset ylinopeusvalvonnasta? Että jos ohittaa turvallisesti liikennevirtaa häiritsemättä, niin siitä voi seurata nopeussakko, mutta häiriön tai vaaran aiheuttamiseen ei puututa mitenkään.
Itse olen huomannut että nopeusrajoitusten tarkka noudattaminen voi tuottaa omituisia tilanteita, joten mieluummin ajan hetken ylinopeutta kuin että urpoilisin oikein kunnolla."Johtuuko huonot ohitukset ylinopeusvalvonnasta? "
Mahdollisesti.
Tätä pitäisi kysyä poliisilta.
Miksi jo vähäisiinkin ylinopeuksiin puututaan jo turhankin herkästi, mutta muuten häiritsevään ja/tai vaaralliseen ajotapaan poliisi ei puutu kuin äärimmäisen harvoin.
Vai joko Suomi on lakimiehistynyt USA:n tapaan, eli poliisi on kyllästynyt siihen, että jos poliisi lähtisi kirjoittamaan sakkoja häiritsevästä ja/tai vaarallisesta ajotavasta, niin sakot saisi oikeudessa nurin hyvän lakimiehen avulla, jos esim. oikeus saadaan katsomaan, ettei poliisilla ole riittäviä todisteita liikennerikkeestä tai -rikoksesta.
Pelkään pahoin, että tuo lakimiesten avulla pelaaminen saattaa olla yksi syy sille, että poliisi ei viitsi vaivautua puuttumaan muihin liikennerötöksiin, sillä ylinopeudesta on helpompi saada pitävä näyttö, niin siitä on poliisin helppo syyttää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri sinunlaisten liikennehäiriköiden takia moni joutuu uusimaantuulilasin, kun autosi takarengas lennättää pikkukiven asfaltilta takana ajavan tuulilasiin.
Oikea tapa ohittaa moottoritiellä:
1. vilkku vasemmalle
2. varmista, että ohituskaista on vapaa
3. siirry ohituskaistalle ja ohita
4. aja ohituskaistaa, kunnes etäisyys takanatulevaan on riittävä, ettei autosi linkoa pikkukiviä takanatulevan tuulilasiin
5. vilkku oikealle, ja siirry takaisin oikeanpuoleiselle ajokaistalle
Ei se vaikeaa ole, voisit ottaa huomioon myös muu tienkäyttäjät etkä lingota kiviä takanatulevan tuulilasiin !
Kysymys lakiasioita tuntevalle:
Jos asentaa autoonsa koko ajan eteenpäin kuvaavan kameran, niin pystyykö rikkoutuneen tuulilasin laskuttamaan tuon audistin kaltaiselta liikennehäiriköltä, joka asiattomalla ajotavallaan rikkoo muiden tuulilaseja ?Kannattaa kyllä ihan ensimmäiseksi varmistaa, että ohituskaista on vapaa. Sitten vilkku vasemmalle ja siirtyminen ohituskaistalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa kyllä ihan ensimmäiseksi varmistaa, että ohituskaista on vapaa. Sitten vilkku vasemmalle ja siirtyminen ohituskaistalle.
Oletko niitä jotka laittaa vilkun risteyksessä päälle samaan aikaan kuin alkaa kääntää rattia
Suuntameekki on ain aanneetava ajoissa koskee mysåös pysäkiltä lähtevää. Bussikuskia.
Jos bussi löhte pysäkil t ämja perässä ni bussi lyön liinat aina kiini - Anonyymi
"Audi kingille"
Minä yleensä ohitan kaltaisesi saman tien ja jos on huono keli ja paska lentää ajan perässäsi ja vedän pataan, kun ensimmäisen kerran pysähdyt.
Älkää mikkihiiret luulko, että te olette turvassa siellä autossanne ja voitte vittuilla muille mielin määrin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Audi kingille"
Minä yleensä ohitan kaltaisesi saman tien ja jos on huono keli ja paska lentää ajan perässäsi ja vedän pataan, kun ensimmäisen kerran pysähdyt.
Älkää mikkihiiret luulko, että te olette turvassa siellä autossanne ja voitte vittuilla muille mielin määrin.Sinunlaisiasi hiirulaisia pistän kymmenen nippuun kymmenessä minuutissa, joten tervetuloa vaan yrittämään!
Audi King. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko niitä jotka laittaa vilkun risteyksessä päälle samaan aikaan kuin alkaa kääntää rattia
Suuntameekki on ain aanneetava ajoissa koskee mysåös pysäkiltä lähtevää. Bussikuskia.
Jos bussi löhte pysäkil t ämja perässä ni bussi lyön liinat aina kiini"Jos bussi löhte pysäkil t ämja perässä ni bussi lyön liinat aina kiini"
Tuosta nyt ei saa mitään selvää.
Siis kun lähestyy pysäkillä seisovaa bussia (kun nopeusrajoitus on enintään 60 km/h) niin katso, näyttääkö bussi vilkkua vasemmalle. Jos ei näytä, ohita pysäkillä seisova bussi.
Mutta JOS bussi näyttää vilkkua vasemmalle, hidasta nopeutta ja tarvittaessa pysäytä ja anna bussikuskille esteetön pääsy.
Väistämisvelvollisuus pysäkiltä lähdössä olevaa bussia kohtaan koskee kuitenkin vain tieosuuksia, joilla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko niitä jotka laittaa vilkun risteyksessä päälle samaan aikaan kuin alkaa kääntää rattia
Suuntameekki on ain aanneetava ajoissa koskee mysåös pysäkiltä lähtevää. Bussikuskia.
Jos bussi löhte pysäkil t ämja perässä ni bussi lyön liinat aina kiiniEn ole, mutta älä nyt heittäydy hölmöksi. Ei se mitenkään estä vilkuttamista ajoissa, jos vaikka ensin katsoo, että kaistan vaihtoon on tilaa. Turha vilkuttelu vain säikäyttää turhaan sitä vasemmalla kaistalla olijaa, jos siellä joku on, jota joudut väistämään. Kun panet vilkun päälle, se on merkki että olet tulossa, ja hänelle tulee tietenkin mieleen että et ole huomannut häntä, ja mahdollisen kolarin välttääkseen hän voi alkaa tekemään väistöliikkeitä. Joten olen samaa mieltä, että ensin katsotaan, onko tilaa vaihtaa kaistaa, sitten vilkku päälle ja kaistan vaihto.
Risteykseen tulo on eri asia, erilainen tilanne. Mutta ei risteykseen tullessakaan kannata ensin laittaa vilkkua päälle ja sitten jättääkin kääntymättä.
Pysäkiltä lähtevällä bussilla on etuajo-oikeus, jota hän ilmaisee käyttävänsä laittamalla vilkun päälle. Sekin on erilainen tilanne.
- Anonyymi
"Eikö se tunnu työläältä tempaista aivan toisen eteen kun nopeuseroa kuitenkin on aika paljon? Joskus se voi olla hauskaa, mutta montako kertaa viitsii tehdä niin?"
Formula ykkösissäkin tehdään niin, joten en näe tuossa mitään ongelmaa. Sieltähän tulevat kaikki muutkin innovaatiot uusiin henkilöautoihin, joten miksipä ei siis ajotyylikin. Itse ainakin olen kopioinut tuon Max Verstappenin ajotyylin, joka on mielestäni oikein sopiva myös arkiliikenteeseen, Nysvätkää toki te muut vaan ihan miten haluatte. Ei ole minulta pois.- Anonyymi
Yhdyn tähän kommenttiin täysin, mutta sillä lisäyksellä, että poliisi voisi vilkuttaa sitä kuuluisaa sinistä valoa myös sille ohituskaistaa kilometri toisensa jälkeen nysväävälle toyotistille, että nyt on siirryttävä viimeistään sinne oikealle kaistalle, tai muuten tulee penalttia!!
Audi King. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhdyn tähän kommenttiin täysin, mutta sillä lisäyksellä, että poliisi voisi vilkuttaa sitä kuuluisaa sinistä valoa myös sille ohituskaistaa kilometri toisensa jälkeen nysväävälle toyotistille, että nyt on siirryttävä viimeistään sinne oikealle kaistalle, tai muuten tulee penalttia!!
Audi King.Ylinopeuden ajaminen on lainvastaista.
Näinollen jos moottoritiellä ajan 120 km/h ohituskaistaa (todellista nopeutta,minkä näkee GPS -navigaattorin näytöltä), ei se häiritse millään tavalla ketään lainkuuliaista autoilijaa, toki kannattaa katsoa, että jos taakse ilmestyy hälytysajoneuvo siniset vilkut päällä, niin silloin toki siirryn oikealle kaistalle ja annan hälytysajoneuvolle tilaa. Anonyymi kirjoitti:
Ylinopeuden ajaminen on lainvastaista.
Näinollen jos moottoritiellä ajan 120 km/h ohituskaistaa (todellista nopeutta,minkä näkee GPS -navigaattorin näytöltä), ei se häiritse millään tavalla ketään lainkuuliaista autoilijaa, toki kannattaa katsoa, että jos taakse ilmestyy hälytysajoneuvo siniset vilkut päällä, niin silloin toki siirryn oikealle kaistalle ja annan hälytysajoneuvolle tilaa.Ja entäpä jos se hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä vilkkuja? Osaatko silloin noudattaa lakia ja siirtyä oikealle kaistalle?
Miksi meillä on ihmisiä, jotka tahallaan rikkovat lakia vain voidakseen haitata muita?- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Ja entäpä jos se hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä vilkkuja? Osaatko silloin noudattaa lakia ja siirtyä oikealle kaistalle?
Miksi meillä on ihmisiä, jotka tahallaan rikkovat lakia vain voidakseen haitata muita?"entäpä jos se hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä vilkkuja"
Jos hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä hälytysvilkkuja eikä myöskään sireeniä, niin tuossa tilanteessa myös hälytysajoneuvon pitää noudattaa nopeusrajoitusta.
Jos hälytysajoneuvolla on niin kiire, ettei noudata nopeusrajoitusta, tällöin on ainakin käytettävä sinisiä hälytysvilkkuja, ja milloin liikenneturvallisuus niin vaatii, myös sen lisäksi sireeniä. Jos esimerkiksi hälytysajoneuvon kuljettajalle syntyy epäilys, ettei joku muu tielläliikkuja ole havainnut sinisiä hälytysvilkkuja, niin silloin on syytä aktivoida se sireeni myös. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"entäpä jos se hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä vilkkuja"
Jos hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä hälytysvilkkuja eikä myöskään sireeniä, niin tuossa tilanteessa myös hälytysajoneuvon pitää noudattaa nopeusrajoitusta.
Jos hälytysajoneuvolla on niin kiire, ettei noudata nopeusrajoitusta, tällöin on ainakin käytettävä sinisiä hälytysvilkkuja, ja milloin liikenneturvallisuus niin vaatii, myös sen lisäksi sireeniä. Jos esimerkiksi hälytysajoneuvon kuljettajalle syntyy epäilys, ettei joku muu tielläliikkuja ole havainnut sinisiä hälytysvilkkuja, niin silloin on syytä aktivoida se sireeni myös.Kyllä ylinopeutta saa ajaa ilman vilkkuja ja sireenejäkin. Lain mukaan on "käytettävä hälytysääni- tai valomerkkejä, jos se on muiden tienkäyttäjien varoittamiseksi tarpeen". Ajakaa asiallisesti niin ei tule tarvetta varoitella. Puikaa sitten nyrkkiä vaikka taskussanne jos alkaa ärsyttämään.
Anonyymi kirjoitti:
"entäpä jos se hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä vilkkuja"
Jos hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä hälytysvilkkuja eikä myöskään sireeniä, niin tuossa tilanteessa myös hälytysajoneuvon pitää noudattaa nopeusrajoitusta.
Jos hälytysajoneuvolla on niin kiire, ettei noudata nopeusrajoitusta, tällöin on ainakin käytettävä sinisiä hälytysvilkkuja, ja milloin liikenneturvallisuus niin vaatii, myös sen lisäksi sireeniä. Jos esimerkiksi hälytysajoneuvon kuljettajalle syntyy epäilys, ettei joku muu tielläliikkuja ole havainnut sinisiä hälytysvilkkuja, niin silloin on syytä aktivoida se sireeni myös.> Jos hälytysajoneuvo ei käytä sinisiä hälytysvilkkuja eikä myöskään
> sireeniä, niin tuossa tilanteessa myös hälytysajoneuvon pitää
> noudattaa nopeusrajoitusta.
Väitteesi ei pidä paikkaansa. Oliko muuta?
> Jos hälytysajoneuvolla on niin kiire, ettei noudata nopeusrajoitusta,
> tällöin on ainakin käytettävä sinisiä hälytysvilkkuja, ja milloin
> liikenneturvallisuus niin vaatii, myös sen lisäksi sireeniä.
Jälleen virheellinen väite. Mutta melkein sama kuin edellinen, joten?
- Anonyymi
Tämä akkamainen ajotyyli kuuluu kaikille miehille alta 30v. Sopii niiden naismaiseen luonteeseen.
- Anonyymi
Volvo XC60 ratissa ovat kusipäisimmät mikkihiiret.
Tämä huvittava kiinalainen tila-auto (diesel) on niiden mielestä sporttinen. - Anonyymi
Tyylittömin ohitettava on kuitenkin Toyota
- Anonyymi
Khih, tempaus merkillä..
Tässä on katsellut useita ohituksia.
Pienemmillä tai vanhemmilla autoilla ohitetaan moottori tielläkin yksi auto kerrallaan ja palataan aina oikealle, vaikka olisi kuinka hiljainen liikenne.
Pienemmillä ja vanhemmilla autoilla palataan myös omalle kaistalle vaikka olisi edessä vasemmalle kääntyvä kaarre.
Edellisessä tapauksessa moni uudemmalla ja paremmalla autolla hyödyntää vasemmalle kääntyvää kaarretta ja palaa kaistaleen ikäänkuin automaattisesti.
Kovin äkkinäisiä kaita vaihdoksia ei kannata tehdä, ei ainakaan märällä kelillä.
Sillä silloin takapyörät kulkee myös kostealla tai märällä ja voi syntyä vesiliirto.
Moni tekee kaistanvaihdossa paljon jyrkempiä mutkia, kuin normaaliajossa kaarteissa.
tässä 54 ajo vuodenaika olen nähnyt 5-7 autoa jotka ovat alkanee ohituksessa ja kaistanvaihdossa heittelehtimään. Heittelehtimisen korjaus on toki helppoa, jos sitä on harjoitellut.- Anonyymi
Tässä on yksi tyylikkäimmistä ohituksista! Ottakaa oppia, te aloittelijat!
https://www.iltalehti.fi/iltv-lukijan-videot/a/ebe525bc-3ad8-4361-a584-b8fd0830c08e
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .985189Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631463385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503195Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4382439Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2491502Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121281- 811260
- 761227
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311188Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1331108