Mitä seurauksia on ollut Vartiotorni-seuran ohjeista välttää lasten hankkimista lopun ajan viimeisinä päivinä?
Vartiotorni-seura on ohjeillaan, neuvoillaan ja määräyksillään säädellyt Jehovan todistajien elämää vuosikymmenten ajan hyvin vahvasti. Suurimmaksi osaksi nämä säännöt ja toimintamallit ovat koskeneet ns. "hengellistä elämää", ts. kokouksia, saarnaamista ja Raamatun tutkimista, mutta Vartiotorni-seura on ohjannut myös "normaalin elämän" asioita, kuten avioitumista, lasten hankkimista, koulutusta ja työn tekemistä. Miten hyviä ovat olleet ne ohjeet ja neuvot, joita Vartiotorni-seuran kirjallisuudessa ja puheissa on annettu?
Ohjeiden "hyvyyttä" voidaan tarkastella mm. niiden seurausten perusteella, joita ohjeiden noudattaminen on saanut aikaan. Ovatko ohjeet edistäneet Jehovan todistajien onnellisuutta? Vai onko ohjeiden noudattaminen aiheuttanut peruuttamatonta vahinkoa ja pettymystä Jehovan todistajien elämässä?
Yksi yksityiselämän alue, jonka Vartiotorni-seura on katsonut oikeaksi omia itselleen, on perhe-elämä ja lasten hankkiminen. Tässä jutussa käsitellään mm. sitä, millaisia ohjeita Jehovan todistajat saivat muutama kymmenen vuotta sitten.
Vartiotorni-seuran mielestä oli parempi olla hankkimatta lapsia. Monet Jehovan todistajat todellakin ottivat tuon ohjeen tosissaan, ja ovat nyt tällä 2000-luvulla vanhoja, lapsettomia ja yksinäisiä.
https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s1242.html
Lapsia vai ei lopun ajan viimeisinä päivinä?
21
70
Vastaukset
- Anonyymi
Minä rikoin tuota ohjetta. Yhden lapsen tein. Lipsahti. Se oli vahinko.
Nyt saan siitä sitten kärsiä.
Tuo ainokaiseni kun tulee kadulla vastaan, kääntää katseensa pois. Ei tervehdi. En ole hänelle edes olemassa. Hännkun on jehovantodistaja ja minä en enää.
Meni sekin lipsahdus hukkaan. - Anonyymi
Jehovan todistajien jutut ovat lähtökohtaisesti vahingollisia ja valheellisia. En usko mihinkään, mitä kirjoittavat ja opettavat. Tottakai ihmiset saavat kärsiä jos eivät osaa tehdä itse haluamiaan valintoja elämässä, vaan uskovat jotain lahkoa ja antavat toisten päättää.
- Anonyymi
Näin on
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on
Jos olin jättänyt menemättä tuohon lahkoon, niin millaistahan elämäni olisi nyt?
Olisi kivaa kun lapsia olisi vaikka kolme ja lapsenlapsia 9. Saattaisi olla jo lapsenlapsenlapsiakin.
Mutta ei. Yks vain, eikä sekään minua tunne.
No,onneksi on muita ystäviä nykyään, ei jehovantodistajia.
- Anonyymi
Itse kiitin kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että en niitä lapsia hankkinut.
Katsokaa, minkälaisen tunkion olette maapallosta tehneet!
Sen lisäksi vielä miljardien velkakuorma jälkeläisille!
Marsiinko heidän tulee paeta, rassukat?
Hävetkää tätä huushollin pitoa!- Anonyymi
Keitä puhuttelet ?
Mutta oikeassa olet, jos et lapsia rakasta, et pysty kiintymään, niin ei pidä lapsia hankkia.
Esität sitaatteja vartiotornista. Mikset laita numerotietoja esille ?
YK pyrkii maailman tilan parantamiseen, vaikka pääpaino on sodan ehkäisyssä, rauhan turvaamisessa.
Miksi vartiotornisi kirjoittajat sanovat sen pyrkivän hävittämään lahkosi ?
Itse saan käsityksen että sinunkin syntymättä jääneet lapsesi eivät olisi saaneet kiinnostua yleismaailmallisista humaaneista tehtävistä, kun lasten jäätelörahat arvioidaan paremmaksi kerjätä puhuen noita sitaattejasi, lisäten jehovan koston ja sitten muistuttaa niiden jätsirahojen lahjoittamismahdollisuudesta. - Anonyymi
Annat sellaisen vaikutelman, että niinkuin itse Jumalakin olisi muuttanut mielipiteensä lapsista.
Eivätkö ne enää olekkaan Herran lahjoja?
Mihin me vertaisimme asennettamme Jumalan valtakuntaan, jos vertailukohteena ei enää olisikaan lapset."Sillä sen kaltaistenhan on Jumalan valtakunta"?
Vartiotornilahkolaisetko ylpeyksissään pitäisi ottaa vertailukohteeksi?
Kyllä minä olen edelleenkin kateellinen niille joilla on iso perhe ja jotka eivät karta toisiaan. - Anonyymi
Eihän se lasten hankinta kaikille sovi, tärkeintä kuitenkin on se, että kukaan ei painosta mihinkään suuntaan. Tällöin ei tule tehtyä virheitä niin helposti, vaan valinnat ovat aidosti omia.
- Anonyymi
Miksi ihmeessä ihmiset äänestävät sellaisia jotka eivät välitä suomalaisten hyvinvoinnista vaan tuhlaavat rahat muualle. Ikinä ei ole rahaa omille kansalaisille, vaikka monet asiat huonosti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmeessä ihmiset äänestävät sellaisia jotka eivät välitä suomalaisten hyvinvoinnista vaan tuhlaavat rahat muualle. Ikinä ei ole rahaa omille kansalaisille, vaikka monet asiat huonosti.
Äänestä? Mitäs tämä nyt tähän asiaan kuului?
Ei jehovantodistajat mitään äänestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äänestä? Mitäs tämä nyt tähän asiaan kuului?
Ei jehovantodistajat mitään äänestä.Puhuttiin ihan yleisellä tasolla siitä että maapallo on huono paikka ja lisäksi kovat velat jälkipolville, että ei kannata tehdä lapsia.
- Anonyymi
Mikä minun henkilökohtaisessa mielipiteessäni viittasi Vartiotorniin tai Raamattuun?
Jo ennen kuin mihinkään uskonryhmään kuuluin, ihailin Aino Sibeliusta, joka koulutti itse kaikki tyttärensä ylioppilaiksi asti. Nettikoulussa on ollut moni kevään aikana.
Minkä tähden minä synnyttäisin lapsia vieraiden hoidettavaksi jopa sairastuttuaan?
Äidit menevät töihin nykyisin muualle ja lapset viedään vieraiden käsiteltäviksi.
Montako pedoa he kohtaavat ennen aikuistuttuaan?
Luuletteko niitä pedoja olevan ainoastaan Jehovan todistajissa?
Hyvä teille, mutta asia on aivan päinvastoin!
Oletteko huomioineet sellaisen asian viime vuosikymmeninä, että
naiset kouluttavat itseään ennen lasten hankkimista?
Joskus jopa pariinkin eri ammattiin ennen kuin saavat varman ammatin.
Minä en laskenut sosiaalin kustantavan omaa pesuettani!
Olen ehtinyt olemaan monelle lapselle turvana ja heidän äideilleen tukena.
Sinä aikana, kun lapset ovat saaneet useamman isän tai äidin sukuineen.
Onhan sekin rikkautta ja avartaa pienen lapsen maailmaa.
Ennen kuin hankkii niitä pienokaisia, vahva oma teveys olisi hyvä, sillä
lapsi tarvitsee tukea vielä täysi-ikäiseksi tultuaankin.
Ennen tosin laskettiin lasten huolehtivan sekä tiluksista, että vanhuksista, mutta se maalaiselämä on ohi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin! Pitäisikö tässä vielä hankkia muselmaaneille työorjia?
Pohjoismaista verorahojen jakelua nauretaan pitkin ja poikin Eurooppaa ja sen ulkopuolella.
Huivi päähän ja asunto elatuksineen ja kalliine kännykköineen järjestyy heti!
- Anonyymi
Voi tulla valon kirkastumisen tarve. Kun uusia jäseniä ei juuri enää saada ulkopuolelta, pitäisi pian haalia raamatunjakeita synnytystalkoita varten.
- Anonyymi
Lestadiolaisilla on valmiit opit lapsentekoon, sieltä on helppo lainata Vartiotorniin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lestadiolaisilla on valmiit opit lapsentekoon, sieltä on helppo lainata Vartiotorniin.
Lahkon president (suomeksi toimitusjohtaja), arvonimeltään jehovakanava Rutherford kirjoitti kirjaansa Lapset (1942) että tulisi jättää lasten hankkiminen Harmageddonin jälkeiseen aikaan. Se on neuvo, jota soisin todistajain noudattavan.
- Anonyymi
Kaikkihan me olemme Jumalan lapsia, toiset saavat puhutella isää nimeltä, ne ketkä kunnioittavat häntä.
- Anonyymi
Ja Isän nimi oli?
Jeesus käytti Isästä nimeä, Isä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja Isän nimi oli?
Jeesus käytti Isästä nimeä, Isä.Ja Isän nimi oli?
Kyllä nimi on edelleen,
taidat kuulua heihin ketkä eivät kunnioita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja Isän nimi oli?
Kyllä nimi on edelleen,
taidat kuulua heihin ketkä eivät kunnioita.Ja isän nimi oli?
Kerro jos uskallat.
Minä vastaan puolestasi:Isä.
Minä todellakin kunnioitan.
- Anonyymi
Noh, sulla on lapsi. Mitäs ajattelet, kannattiko moista hankkia???
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1131818Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551277Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1501272- 49992
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html126942Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75896- 52824
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36807Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62782- 56771