Vaikea masennus aikuisiässä - ei tukiverkostoa

Anonyymi

Olen jo lapsesta lähtien sairastanut masennusta. Synnyin kuulohäiriöisenä joka vaikutti henkiseen kehittymiseeni.

Siitä lähtien elämäsineni on ollut riskialtista. Sairastuin nuorena syömishäiriöön, bulimiaan ja join reippaasti. Takana on muutama sairaalajakso kun bulimia meni pahaksi. Kasvoin, bulimia jäi, ainakin hetkittäin. Oli hyviä kausia, tosin käytina alkoholia reippaasti mutta mikään ei todellisuudessa ikinä helpottanut.
Alkoholin käyttö reipasta, suhteet ei pitänyt ja aikuisikään kasvaessani jaksot helpottuivat. Välillä oli huonompia, välillä parempia jaksoja. Välillä söin terveellisesti, kävin töissä ja jaksaminen oli hyvä. Sitten tuli huonompia jaksoja. Sosiaalinen elämä kuoli. En jaksanut pitää välejä kavereihin tai läheisiin. Läheiset taisivat tietää jollain tasolla, mutta kavereilla meni mielenkiinto täysin jatkuvan perseilyjeni takia.

Nykytilanne, ei kavereita. Ei läheisiä. Kaikkiin väleihin mennyt, ketään ei kiinnosta ja näin masentuneena vaikea sanoa että hei "Ole masentunut, ymmärtäkää". Kaikki kyselee jatkuvasti onko poikaystävää ja muuta vastaavaa. Seurustelin nuorempana, mutta ne heilatkin oli jotain huumehörhönarsistitasoa mutta miten voisin seurustella nyt kun elämäntahtoa ei ole?

Joten kaikki ihan retuperällä. En jaksa kotitaloutta, suhteet eivät pidä. Nyt on pahin jakso menossa muistiin. Juon paljon. Vapaa-ajalla siis Bulimia on uusiutunut, oksennan kaiken syömäni vaikka en alkoholia joisikaan. Tukiverkostoa ei ole. Siskoon oli aikoinaan läheiset välit, kunnes ilmaisin masennukseni. Vanhempani tietävät jollain tasolla, joka oli heille nuoruusvuosinani suuri murhe mutta eivät ymmärtäneet todella kuten eivät nytkään, ihmettelevät vain miksi en tapaa heitä tai seurustele.

Käsittääkseni teinivuosina masennuksen ja muiden psyykkisten hoito on hyvää, mutta miten menetellä aikuisiällä kun ei ole ketään? Järki on pysynyt itsellä sen verran että kykenen käymään töissä, mutta muukin on sitten täyttä helvettiä.

Mainittakoon, ei ole suunitelmia tappaa itseäni. Arvostan itseäni sen verran ja
pelottaa mitä tuonpuoleinen tuo mennessään etenkää kun kukaan ei tiedä.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aikamoinen tarina sinulla. Elämä voi olla hankalaa, jos se lähtee väärille urille jo pienenä. Siitä toipuminen on joskus vaikeaa ja yleensä vaatii tuuria. Ihan omillaan on vaikea pärjätä.

      Sinun tarinassa on paljon myös itselle tuttua, vaikka minulla ei päihdeongelmaa ole.

      Noista hoidoista itselläni ainakin on huonot kokemukset. Niiden tavoite ei edes ole, että voit paremmin. Itse asiassa yleensä se on täysin se ja sama miten voit. Kaikki vaan kirjataan ylös ja syöt lääkkeitä ilman sen kummempaa merkitystä auttaako mikään.

      Tsemppiä vaan. Ihmissuhteita saa joskus paikattua, kun menee ja rehellisesti pahoittelee, jos on oikeasti tehnyt jotain väärää. Töissä pysytteleminen kannattaa kyllä. Jos jää saikulle pidemmäksi aikaa oma olo voi sukeltaa pahasti.

    • Anonyymi

      Hei.
      Tarinasi sivuaa jonkun verran omaani, siksi haluan vastata sinulle.
      Olen aikuisen iässä oleva nainen, koko ikäni kärsinyt masennuksesta ja ahdistuksesta vaikeitten kotiolojen ja traumojen takia.
      Itse en ole koskaan juonut enkä pysty alkoholia edes maistamaan, mutta jo hyvin nuorena sairastuin anoreksiaan joten sh-taustaa täälläkin! En asu Suomessa, muutin pois vuonna 2006 enkä ole aikeissa palata.
      Suomessa asuessa hain kyllä apua, tapasin useita lääkäreitä, mielenterveyshoitajia, pari psykologia. Olin anoreksiani takia myös sisätautiosastolla kahteen kertaan kun olin kuolemaisillani. Kukaan ei osannut mitenkään auttaa. Ruumista hoidettiin, psyyke sivuutettiin kokonaan. Kirjoitettiin kyllä masennuslääkkeitä mutta mitään keskusteluapua en koskaan saanut.
      Kunnes sitten muutin pois Suomesta, ja tässä uudessa maassa hakeuduin lopulta taas hakemaan apua koska anoreksiani oli todella pahana. Ja sain avun. Pääsin syömishäiriöihin erikoistuneeseen hoitoyksikköön avohoitopotilaaksi ja tapasin psykologia, lääkäriä ja fysioterapeuttia pari kertaa viikossa. Kävin tässä hoidossa reilut kaksi vuotta, ja anoreksia jäi pikkuhiljaa taka-alalle ja minulle sanottiin että koskaan se ei kokonaan parane vaan tulee herkästi takaisin joten tarkkana oltava ja esim. mitään laihdutuskuureja ei saa missään nimessä ajatellakaan. Ei tosin ole syytäkään, sain painon nostettua alimpaan normaalipainoon.
      Meni vuosia ihan hyvin mutta nyt viime kesänä ensin ahdistus ja sittemmin myös masennus alkoivat oireilla uudelleen. Myös ruokahalu meni, vaikka sh-taustani muistaen pakotan itseni syömään edes jotain. Nyt olen hakeutumassa hoitoon näitten oireitteni kanssa. Yksin en enää niitä taklaa.
      On todella kurjaa että Suomessa ei esim. syömishäiriöiden hoitoon panosteta juuri ollenkaan. Alle 18-vuotiaat saa apua, kun täytät 18 lennät omillesi. En ymmärrä mitä järkeä siinä on. Samoin muut psyyken ongelmista kärsivät kuten juuri masentuneet on heitteillä. Lääkkeitä lykätään mutta syyt jää hoitamatta. Ihmisiä on valtava määrä ennenaikaisesti eläkkeellä tämän takia. Tämäkö on sitten säästöä!?
      Tämä kirjoitukseni ei sinua auta mutta halusin vain kertoa että meitä kohtalotovereita on, vaikka itsellä asiat kuitenkin paremmalla tolalla kuin teillä siellä Suomessa. Niin ja jos mietit missä asun, niin muutin Norjaan siis 2006.

    • Anonyymi

      Seiväshyppääjätytöillä on hyvät perseet.

    • Anonyymi

      Voimia. Tuollaiset sitä tämmösessä persläpi maailmassa tarvitsisivat mulkeroiden sijaan.

      Pystyn niin tuntemaan joka pirun tyypin tuskan tänne saakka. Kaiketi, koska ihan samassa jamassa. :,D

      Oikeasti haluaisin jotain oikeutusta tai edes päätöksen kauheuksille. 🍺

      • Anonyymi

        Lukemattomat kerrat nämä palstat on pahimpina hetkinä tuoneet minullekin toivoa ja voimaa, kun on vaikka vain huomannut, miten hienoja tyyppejä täällä on, kaikkien tuskiensa keskelläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukemattomat kerrat nämä palstat on pahimpina hetkinä tuoneet minullekin toivoa ja voimaa, kun on vaikka vain huomannut, miten hienoja tyyppejä täällä on, kaikkien tuskiensa keskelläkin.

        Kiva kuulla. Seuraavan kerran kun saan rahnuu. Vedän teidän kaikkien kunniaksi muutaman kurkusta alas. 🍺

        Mahtiporukkaa. Tuntee olevansa kotonansa.


    • Anonyymi

      Oot ihana. Oon teidän kaikkien fani. ❤❤❤

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1174
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      48
      687
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe