Voit ajaa ylinopeutta kunhan et aiheuta muille haittaa

Anonyymi

Emmehän me voi sille mitään että joku ajaa ylinopeutta, eli voit ajaa.
Mutta älä aiheuta muille haittaa, tälläistä haittaa tulee esimerkiksi liittymistä/rampeilta tuleville ylinopeutta ajavan takia.

Myös kevyelleliikenteelle aiheutuu haittaa ja jopa vaaraa.

Ylinopeutesi ei tuo mitään lisäoikeuksia ahdistella edellä oleva, sinun pitää säilyttää silti riittävä etäisyys edellä oleviin.

Muutkin saattaa ohittaa muuta liikennettä eikä ylinopeus anna mitään erityisoikeuksia olla etuoikeutettu ohittamaan ennen muita.

50

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikään asia ei tuo liikenteessä mitään lisäoikeuksia. On vain tieliikennelain suomat oikeudet ja velvollisuudet.

    • Anonyymi

      Ei ylinopeus aiheuta ollenkaan siinä määrin haittaa muille autoilijoille kuin alinopeus ja muu hidastelu. Paras vaihtoehto tietty on ajaa rajoitusten puitteissa, liikennevirran mukana ja antaa kohteliaasti tietä norminopeuksia ajaville. Parhaiten oman hidastelun huomaa siitä, kun perään alkaa kertyä jonoa. Myös nopeuden seilaaminen aiheuttaa jonon kertymistä ja harmaita hiuksia takana ajaville, huomioi myös heidät.

      • Anonyymi

        Mitä se alinopeus on?


      • Anonyymi

        Eli mielestäsi lakia saa rikkoa ja kaikki sellainen, joka ei "siinä määrin" haittaa muita, on ihan ok tehdä?


      • Anonyymi

        "Paras vaihtoehto tietty on ajaa rajoitusten puitteissa, liikennevirran mukana ja antaa kohteliaasti tietä norminopeuksia ajaville."

        Paras vaihtoehto on antaa kohteliaasti tietä etuajo-oikeutetuille. Huonoin vaihtoehto on antaa tietä väistövelvollisille. Se ei ole kohteliaisuutta vaan sujuvan säännönmukaisen liikenteen sekoittamista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli mielestäsi lakia saa rikkoa ja kaikki sellainen, joka ei "siinä määrin" haittaa muita, on ihan ok tehdä?

        > Eli mielestäsi lakia saa rikkoa ja kaikki sellainen, joka
        > ei "siinä määrin" haittaa muita, on ihan ok tehdä?

        Aloittajasta en tiedä, mutta minusta tiettyjä lakeja voi rikkoa. Ja tietenkin niin, ettei siitä aiheudu merkittävää haittaa muille.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Eli mielestäsi lakia saa rikkoa ja kaikki sellainen, joka
        > ei "siinä määrin" haittaa muita, on ihan ok tehdä?

        Aloittajasta en tiedä, mutta minusta tiettyjä lakeja voi rikkoa. Ja tietenkin niin, ettei siitä aiheudu merkittävää haittaa muille.

        Eli en kyllä vilkuta mutkassa oikealle, jos poistun rattia kääntämättä rampille vasemmalle. Vaikka siinä on risteys ja siihen suuntaan pitää vilkuttaa mihin ratti kääntyy. Eli tuossa kohtaa 100% tienkäyttäjistä rikkoo lakia aina. Oikeastaan lain noudattamisesta tuossa aiheutuisi merkittävästi enemmän haittaa, koska oikealle vilkutus tulkittaisiin kaistanvaihtoaikeeksi, vaikka sellaisia aikeita ei olisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli en kyllä vilkuta mutkassa oikealle, jos poistun rattia kääntämättä rampille vasemmalle. Vaikka siinä on risteys ja siihen suuntaan pitää vilkuttaa mihin ratti kääntyy. Eli tuossa kohtaa 100% tienkäyttäjistä rikkoo lakia aina. Oikeastaan lain noudattamisesta tuossa aiheutuisi merkittävästi enemmän haittaa, koska oikealle vilkutus tulkittaisiin kaistanvaihtoaikeeksi, vaikka sellaisia aikeita ei olisi.

        Kuvaamasi tilanne tuntuu oudolta, mutta liikenneympyrässä kun kääntyy vasemmalle, pitäisi periaatteessa vilkuttaa koko ajan, mutta kun se voitaisiin tulkita kaistanvaihtoideaksi, niin siinä on esimerkiksi parempi rikkoa lakia ja noudattaa ohjeistusta.

        Nykylain mukaan kai poistuessa pitää vilkuttaa. Oletettavasti oikealle.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kuvaamasi tilanne tuntuu oudolta, mutta liikenneympyrässä kun kääntyy vasemmalle, pitäisi periaatteessa vilkuttaa koko ajan, mutta kun se voitaisiin tulkita kaistanvaihtoideaksi, niin siinä on esimerkiksi parempi rikkoa lakia ja noudattaa ohjeistusta.

        Nykylain mukaan kai poistuessa pitää vilkuttaa. Oletettavasti oikealle.

        Niin, liikenneympyrähän ei ole yksi iso risteys, eli siinä ajaessa ei minkään lain tai asetuksen mukaan pidä vilkuttaa vasemmalle. Ympyrässä tie kaartaa vasemmalle, tehden lopulta täyden ynpyrän. Liikenneympyrä on ympyrän osa ympyrän muotoon tehtyä ajorataa, johon liittyy sivuteitä, useimmiten kolme tai neljä. Ajoradalta, siis liikenneympyrästä, poistuttaessa sivutielle, tulee käyttää suuntamerkkiä, ja tietysti oikealle.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Eli mielestäsi lakia saa rikkoa ja kaikki sellainen, joka
        > ei "siinä määrin" haittaa muita, on ihan ok tehdä?

        Aloittajasta en tiedä, mutta minusta tiettyjä lakeja voi rikkoa. Ja tietenkin niin, ettei siitä aiheudu merkittävää haittaa muille.

        Mistä tiedät, onko siitä merkittävää haittaa muille vai ei. Se on vain oma mielipiteesi, että onko näin. Joku toinen tekee esim. peliliikkeen, josta itse et pidä, niin kenties hänen mielestänsä haitta on muille pieni, vaikka omasta mielestäsi ei. Eikö nyt vain olisi syytä noudattaa sääntöjä ja jättää se arvailu pois.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, liikenneympyrähän ei ole yksi iso risteys, eli siinä ajaessa ei minkään lain tai asetuksen mukaan pidä vilkuttaa vasemmalle. Ympyrässä tie kaartaa vasemmalle, tehden lopulta täyden ynpyrän. Liikenneympyrä on ympyrän osa ympyrän muotoon tehtyä ajorataa, johon liittyy sivuteitä, useimmiten kolme tai neljä. Ajoradalta, siis liikenneympyrästä, poistuttaessa sivutielle, tulee käyttää suuntamerkkiä, ja tietysti oikealle.

        > Niin, liikenneympyrähän ei ole yksi iso risteys, eli siinä ajaessa
        > ei minkään lain tai asetuksen mukaan pidä vilkuttaa vasemmalle.

        Ei toki. Ellei sattumalta käänny vasemmalle jossain niistä risteyksistä, joista tuo liikenneympyrä koostuu. Varmaan löytyy sellaisiakin ympyröitä, joissa käännytään vain risteysten välillä (muutama moottoritien ylittävä liikenneympyrä tulee mieleen).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät, onko siitä merkittävää haittaa muille vai ei. Se on vain oma mielipiteesi, että onko näin. Joku toinen tekee esim. peliliikkeen, josta itse et pidä, niin kenties hänen mielestänsä haitta on muille pieni, vaikka omasta mielestäsi ei. Eikö nyt vain olisi syytä noudattaa sääntöjä ja jättää se arvailu pois.

        En keksi tässä vaiheessa kuin kaksi liikennesääntöä, josita useimmiten poikkean: nopeusrajoitus ja mainittu liikenneympyrässä vilkuttaminen.

        Kukaan ei ole vielä onnistunut perustelemaan, miten maltillinen nopeusrajoituksen ylitys (ei päiväsakkojen puolelle) voisi edes teoriassa haitata ketään (paitsi aiheuttaa ehkä ärtymystä joissain surullisissa yksilöissä) ja liikenneympyrässäkin seuraan mm. poliisin ohjeistusta mielummin kuin lakia, se kun on parempi.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Niin, liikenneympyrähän ei ole yksi iso risteys, eli siinä ajaessa
        > ei minkään lain tai asetuksen mukaan pidä vilkuttaa vasemmalle.

        Ei toki. Ellei sattumalta käänny vasemmalle jossain niistä risteyksistä, joista tuo liikenneympyrä koostuu. Varmaan löytyy sellaisiakin ympyröitä, joissa käännytään vain risteysten välillä (muutama moottoritien ylittävä liikenneympyrä tulee mieleen).

        Risteyksistä, joista liikenneympyrä koostuu, ei voi kääntyä vasemmalle ainakaan lain mukaan, koska silloin lähtisi kiertämään liikenneympyrää väärään suuntaan, eli muuta liikennevirtaa vastaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Risteyksistä, joista liikenneympyrä koostuu, ei voi kääntyä vasemmalle ainakaan lain mukaan, koska silloin lähtisi kiertämään liikenneympyrää väärään suuntaan, eli muuta liikennevirtaa vastaan.

        Hui että!

        Entäpä jos et poistukaan ympyrästä seuraavasta liittymästä (=risteys)? Käännytkö siitä sitten vasemmalle, vai keksitkö sinäkin ihan omia suuntia ajaa? Esimerkiksi tästä: https://goo.gl/maps/6cVSzjyFGYAyxvDo8


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        En keksi tässä vaiheessa kuin kaksi liikennesääntöä, josita useimmiten poikkean: nopeusrajoitus ja mainittu liikenneympyrässä vilkuttaminen.

        Kukaan ei ole vielä onnistunut perustelemaan, miten maltillinen nopeusrajoituksen ylitys (ei päiväsakkojen puolelle) voisi edes teoriassa haitata ketään (paitsi aiheuttaa ehkä ärtymystä joissain surullisissa yksilöissä) ja liikenneympyrässäkin seuraan mm. poliisin ohjeistusta mielummin kuin lakia, se kun on parempi.

        Maltillisen nopeusrajoituksen ylitys sujuvoittaa kyseistä kuskia mutta hän ei näkee vaikutukset, joita muille aiheutuu. Heitän haasteen ajaa maksimissaan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta viikon ajan, niin ehkä huomaat, onko niistä ylinopeutta ajavista oikeasti haittaa omalle sujuvuudelle vaiko eikö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät, onko siitä merkittävää haittaa muille vai ei. Se on vain oma mielipiteesi, että onko näin. Joku toinen tekee esim. peliliikkeen, josta itse et pidä, niin kenties hänen mielestänsä haitta on muille pieni, vaikka omasta mielestäsi ei. Eikö nyt vain olisi syytä noudattaa sääntöjä ja jättää se arvailu pois.

        Olen tällä palstalla aikaisemmin monta kertaa todennut ottaneeni kopin mestari - Rotan ohjeistuksesta noudattaa liikennesääntöjä omien mielihalujen ja tarpeiden mukaan. Työmatkaliikenteessä säästän tuntuvasti aikaa, kun ajan nk. bussikaistalla aina kun niillä on tilaa. Sehän ei haittaa ketään. Vain minä siitä hyödyn. No, usein saan muutaman auton perääni muttei se haittaa, ja usein minulle torvea soitetaan ja valojakin vilkutetaan, kun väärällä kaistalla ajan, mutta sehän ei minua haittaa. Ylipäätään lainsäätäjä on lähtenyt siitä, että jokainen kansalainen saa itse päättää milloin ja miten sääntöjä noudattaa. Kaiken kaikkiaan tällainen on yhteiskunnankin kannalta hyvä tapa toimia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maltillisen nopeusrajoituksen ylitys sujuvoittaa kyseistä kuskia mutta hän ei näkee vaikutukset, joita muille aiheutuu. Heitän haasteen ajaa maksimissaan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta viikon ajan, niin ehkä huomaat, onko niistä ylinopeutta ajavista oikeasti haittaa omalle sujuvuudelle vaiko eikö.

        > mutta hän ei näkee vaikutukset, joita muille aiheutuu.

        Vain jos muut ylittävät rajoituksen häntä enemmän. Faktahan on, että liikennevirtaa hitaammin ajava aiheuttaa vaikutuksia, joita ei näe (=vaikutuksia hänestä taaksepäin). Liikennevirtaa nopeammin ajava taas kokee vaikutuksia, joita muut aiheuttavat. Siis on hyvinkin tietoinen siitä, että muut aiheuttavat vaikutuksia.

        En itse jaksa stressata hirveästi siitä, jos jollekulle minun maltillinen ylinopeuteni ei riitä. Menee sitten ohi, kun tilanne siihen tarjoutuu.

        > Heitän haasteen ajaa maksimissaan nopeusrajoituksen mukaista
        > nopeutta viikon ajan, niin ehkä huomaat, onko niistä ylinopeutta
        > ajavista oikeasti haittaa omalle sujuvuudelle vaiko eikö.

        Olen ajanut joskus muutamia tunteja putkeen. Aika rasittavaa puuhaa. Mutta ei, ylinopeutta ajavista ei ollut haittaa sujuvuudelle. Sen sijaan turvaväliä pitämättömistä, vilkuttomista poukkoilijoista ja silmät kiinni kaistaa vaihtavista oli entistäkin enemmän. Samoin hidastelijat aiheuttivat enemmän ongelmia, kun ohittaminen muuttui kummasti vaikeammaksi...

        Ei ole minun juttuni. Ajan mielummin sujuvasti, turvallisesti ja muut huomioiden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät, onko siitä merkittävää haittaa muille vai ei. Se on vain oma mielipiteesi, että onko näin. Joku toinen tekee esim. peliliikkeen, josta itse et pidä, niin kenties hänen mielestänsä haitta on muille pieni, vaikka omasta mielestäsi ei. Eikö nyt vain olisi syytä noudattaa sääntöjä ja jättää se arvailu pois.

        Rotta ei tähän uskaltanut vastata, joten vastaan hänen puolestaan sen, mitä hän on aiemmin tähän vastannut. Lakia saa rikkoa, jos siitä on itselle enemmän hyötyä kuin muille haittaa. Arvion siitä, onko, tekee se, joka lakia rikkoo. Eli jos hän on sitä mieltä, että hän hyötyy enemmän kuin haittaa muita, niin asiassa ei ole kenelläkään mitään huomautettavaa. Tilanne menee silloin täysin oikein.

        Ja noin niinkuin muutoin olen sitä mieltä, että trollin ruokkiminen on typerää. Lukekaa noita viestejä tämän viestin yläpuolelta, jos ette muuten usko.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > mutta hän ei näkee vaikutukset, joita muille aiheutuu.

        Vain jos muut ylittävät rajoituksen häntä enemmän. Faktahan on, että liikennevirtaa hitaammin ajava aiheuttaa vaikutuksia, joita ei näe (=vaikutuksia hänestä taaksepäin). Liikennevirtaa nopeammin ajava taas kokee vaikutuksia, joita muut aiheuttavat. Siis on hyvinkin tietoinen siitä, että muut aiheuttavat vaikutuksia.

        En itse jaksa stressata hirveästi siitä, jos jollekulle minun maltillinen ylinopeuteni ei riitä. Menee sitten ohi, kun tilanne siihen tarjoutuu.

        > Heitän haasteen ajaa maksimissaan nopeusrajoituksen mukaista
        > nopeutta viikon ajan, niin ehkä huomaat, onko niistä ylinopeutta
        > ajavista oikeasti haittaa omalle sujuvuudelle vaiko eikö.

        Olen ajanut joskus muutamia tunteja putkeen. Aika rasittavaa puuhaa. Mutta ei, ylinopeutta ajavista ei ollut haittaa sujuvuudelle. Sen sijaan turvaväliä pitämättömistä, vilkuttomista poukkoilijoista ja silmät kiinni kaistaa vaihtavista oli entistäkin enemmän. Samoin hidastelijat aiheuttivat enemmän ongelmia, kun ohittaminen muuttui kummasti vaikeammaksi...

        Ei ole minun juttuni. Ajan mielummin sujuvasti, turvallisesti ja muut huomioiden.

        Et siis ymmärrä tai huomaa mitä ylinopeus muille aiheuttaa. Sitten ei voi mitään. P.S. jonon voi muodostaa myös takaapäin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et siis ymmärrä tai huomaa mitä ylinopeus muille aiheuttaa. Sitten ei voi mitään. P.S. jonon voi muodostaa myös takaapäin.

        Jeps. En huomaa, en. Eikä ole kukaan vielä onnistunut sitä minulle selvittämään.

        Ylinopeus vähentään jonojen muodostusta, kun ohi pääsee helpommin. Pääsääntöisesti näyttää siltä, että ne ovat nämä rajoitusten mukaan ajaelijat, jotka tykkäävät ajella toistensa takapuolia nuuhkien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis ymmärrä tai huomaa mitä ylinopeus muille aiheuttaa. Sitten ei voi mitään. P.S. jonon voi muodostaa myös takaapäin.

        Ihan kaikki tieto on hänelle annettu. Mutta kukaan ei voi sitä hänen puolestaan ymmärtää.

        Ylinopeustrollaus on käytetty, joten ehkä seuraavana on vuorossa leveäkaistatiet ennen kuin sykli saavuttaa lakonisen vaiheen.


    • Anonyymi

      Harvoin jos sitäkään ylinopeutta ajava kellekään mitään todellista vaaraa aiheuttaa.
      Aivan eri asia on se millaisia henkisiä vaurioita ohitetuksi tullut saa/tuntee saaneensa.
      Varsin useista nettipastojen kirjoituksista paistaa läpi se suorastaan huutava hätä ja elämän raiteiltaan suistava ahdistus joka on kohdannut kun joku tunnoton "kaahari" on ohittanut lähes 10km/h nopeuserolla.
      Ajatella, noin valtavalla vauhdilla vaikka itse ajoin sitä omaa turvallista 15km/h alle rajoituksen olevaa nopeutta.

      • Anonyymi

        Nopeudet ja liikennesäännöt ovat kompromisseja, että kaikilla olisi mahdollisuus liikkua suht turvallisesti. Tämä on yksi seikka, joka unohtuu useimmilta ylinopeuden ajamista puolustavilta. Jos esim. nopeudella ei olisi mitään vaikutusta, niin ei rajoituksia sitten edes olisi. On puhdas asennevamma, jos ei suostu noudattamaan lakeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeudet ja liikennesäännöt ovat kompromisseja, että kaikilla olisi mahdollisuus liikkua suht turvallisesti. Tämä on yksi seikka, joka unohtuu useimmilta ylinopeuden ajamista puolustavilta. Jos esim. nopeudella ei olisi mitään vaikutusta, niin ei rajoituksia sitten edes olisi. On puhdas asennevamma, jos ei suostu noudattamaan lakeja.

        Näin on. Laissa pitäis olla pykälä jolla poliisi voisi ohjata tien sivuun ja RANGAISTA ANKARASTI jonon hinaajia ym. autoilijan riesoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Laissa pitäis olla pykälä jolla poliisi voisi ohjata tien sivuun ja RANGAISTA ANKARASTI jonon hinaajia ym. autoilijan riesoja.

        Se mainitsemasi pykälä tosiaan puuttuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Laissa pitäis olla pykälä jolla poliisi voisi ohjata tien sivuun ja RANGAISTA ANKARASTI jonon hinaajia ym. autoilijan riesoja.

        Kannattaa nyt vaan kiltisti tutustua tieliikennelakiin ja noudattaa sitä.


      • Anonyymi

        Ei ylinopeus aiheuta kenellekään koskaan mitään haittaa. Eikä kännissä ajaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Laissa pitäis olla pykälä jolla poliisi voisi ohjata tien sivuun ja RANGAISTA ANKARASTI jonon hinaajia ym. autoilijan riesoja.

        Miten se poliisi sitten RANGAISEE?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se poliisi sitten RANGAISEE?

        RANGAISEERAUDALLA tietenkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ylinopeus aiheuta kenellekään koskaan mitään haittaa. Eikä kännissä ajaminen.

        Tilastollisesti humalatila aiheuttaa selkeää vaaraa jo 0,5 promillesta eteenpäin. Todennäköisesti jopa hieman alle 0,5 promillea vaikuttaa negatiivisesti ajosuoritukseen, vaikka se tilastoissa näkyykin turvallisuuden parantumisena, koska useimmiten maistissa ajetaan kun liikennettä on muutenkin vähemmän...

        On muuten outoa, että aiheesta löytyy hakemalla vain yksi tutkimus ja sekin jostain luokkaa 50 vuoden takaa. Luulisi että tätä olisi hyvä tutkia enemmänkin...


    • Anonyymi

      Tieliikennelaki

      2 luku
      Tieliikenteen periaatteet

      3 §
      Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

      Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata. Ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.

      -------------------------
      19§

      Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.
      ---------------------------

      NÄILLÄ EVÄILLÄ HOMMA TOIMII!!!

      • Anonyymi

        Mutta minä en kulje hitaasti. Ajan vain vähän alle rajoituksen, enkä hitaasti. En siis häiritse enkä estä enkä aja hitaasti.


      • Anonyymi

        Jaksaisitko poimia lainsäädännöstä ne kohdat, joissa mainitaan ylinopeudesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaksaisitko poimia lainsäädännöstä ne kohdat, joissa mainitaan ylinopeudesta?

        Sanaa "ylinopeus" ei suoraan ole mutta 165 § puhutaan "suurimman sallitun nopeuden tahallisesta tai huolimattomuudesta tapahtuneesta ylityksestä".

        Lähde >> https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L6P165

        Voidaan toki jatkossa puhua suurimman sallitun nopeuden ylityksestä. Ylinopeus sana on tosin lyhyempi kirjoittaa ja tarkoittaa samaa.


    • Anonyymi

      No tietysti, ei ylinopeutta ajaessa passaa pitää silmiä kiinni, vaan nimen omaan pitää olla erityisen valppaana ja valmiina myös hidastamaan esim. noiden mainitsemiesi asioiden takia. Ei tietenkään sitä vaan posoteta päälle, jos on vaikka joku tulossa liittymästä tielle. Silloin tietenkin ylinopeutta ajava tajuaa, että se tulija voi hyvinkin ajatella että hyvin vielä ehtii, ja toimii sen mukaan että tulija myös ehtii, eli hidastaa tarpeen mukaan ja ohittaa sitten sopivassa paikassa, ellei jää perään ajamaan.

      Kuinka tollo pitää olla että kuvittelee pystyvänsä ajamaan lujaa niin että pistää vaan kaasun pohjaan ja silmät kiinni, toivoo vaan ettei kopsahtaisi? Ei kai sellaisia ole olemassakaan? Tai jos joskus jostain sellainen sikiää niin ei ole yleensä kovin pitkäikäinen.

      • Anonyymi

        Moni ylinopeutta ajava edellyttää muiden tekevän kiltisti tilaa. Ja kun niin ei tapahdu, niin saadaan raivokohtaus ja ajetaan entistä huonommin. Jotkut tulee sitten tänne selittämään, miten kauheaa se alinopeudella ajaminen on ja ettei ylinopeus mitään haittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni ylinopeutta ajava edellyttää muiden tekevän kiltisti tilaa. Ja kun niin ei tapahdu, niin saadaan raivokohtaus ja ajetaan entistä huonommin. Jotkut tulee sitten tänne selittämään, miten kauheaa se alinopeudella ajaminen on ja ettei ylinopeus mitään haittaa.

        Bingo! Osuit asian ytimeen. Moni valittaa lisäksi mukamas kiirettä ja sitten on kiire tehdä vääriä asioita. Jokin on jo pielessä, jos on kiire ja vielä enemmän menee pieleen, kun liikenteessä yritetään kiriä aikaa umpeen.


    • Anonyymi

      Se on vähän niin ja näin mikä luokitellaan ylinopeudeksi.

      Jos esim. liikennevirta etenee kohtuullisen tasaista vauhtia nopeuden ollen pääosin himpun ylitse nopeusrajoituksen, kyse on normaalista nopeudesta ei ylinopeudesta. Edes virkavalta ei tähän puutu.

      Letkassa saattaa olla kymmeniä autoja ja kaikki sopuisasti ajavat kuin sopimuksesta tasaista vauhtia kenenkään hidastamatta muiden luonnollista etenemistä. Kulkuneuvojen välit ovat riittävät ja vain hyvin harva edelleen pyrkii toisten ohitse (siitäkään ei ole käytännössä mitään haittaa jos osataan ohittaa ja antaa tarpeen tullen tietä).

      Kaikki sujuu loistavasti kunnes letka saavuttaa kulkuneuvon, joka ajelee 10-20 kmh alle nopeusrajoituksen. Tällöin fiksuin tapa tämän alinopeutta ajavan olisi siirtyä pientareelle yms. ja päästää letka ohitse, mutta ei. Näin ei todellakaan tapahdu käytännössä koskaan, joka on todella valitettavaa jo liikenneturvallisuuden kannalta. Syntyy ns. ruuhka ja letka pakkautuu puskuri puskuriin. Syntyy vaarallisia ohitustilanteita jne. Menee hermot ja vaaran aste lisääntyy.

      • Anonyymi

        Ei se sen hitaammin ajavan syy ole, jos muut ei osaa pitää turvavälejä eikä ohittaa.


      • Anonyymi

        Ei ole vähän niin ja näin. Ylinopeus on nopeusrajoituksen ylittävä nopeus. Nopeusrajoitus on selkeä raja tälle. Se on sitten eri asia, että onko muutama km/h ylitys niin kovin paha asia. Näin voi käydä esim. vaikka jyrkemmässä alamäessä.

        Jos joku ajaa 10 km/h alle rajoituksen, niin hänellä saattaa olla ihan pätevä ja perusteltu syy sille. Sitä ei kukaan muu tiedä, kuin tämä kuski itse. Muiden on vain sovitettava se oma tekeminen tilanteeseen. Se on kaikkien muiden tehtävä ja velvollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole vähän niin ja näin. Ylinopeus on nopeusrajoituksen ylittävä nopeus. Nopeusrajoitus on selkeä raja tälle. Se on sitten eri asia, että onko muutama km/h ylitys niin kovin paha asia. Näin voi käydä esim. vaikka jyrkemmässä alamäessä.

        Jos joku ajaa 10 km/h alle rajoituksen, niin hänellä saattaa olla ihan pätevä ja perusteltu syy sille. Sitä ei kukaan muu tiedä, kuin tämä kuski itse. Muiden on vain sovitettava se oma tekeminen tilanteeseen. Se on kaikkien muiden tehtävä ja velvollisuus.

        Ihan vapaasti saa puolestani ja virkavallankin puolesta ajella vaikka minkälaista ALINOPEUTTA, kunhan huomioi muut tiellä kulkevat (kuten sanoo myös laki). Siihen tosiaan voi olla ihan pätevä syy, mutta mitään syytä ei ole olla antamatta takana tuleville tietä, vaikka siirtymällä pientareelle ja vielä laskemalla nopeutta, miksei vilkun käyttökin ole ihan hyvä idea tai pysähtymällä sopivaan paikkaan. Mikä oikeus kellään on jumittaa tavallisten ihmisten normaalia kulkemista siellä jonon kärjessä jarrumiehenä tai -naisena?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan vapaasti saa puolestani ja virkavallankin puolesta ajella vaikka minkälaista ALINOPEUTTA, kunhan huomioi muut tiellä kulkevat (kuten sanoo myös laki). Siihen tosiaan voi olla ihan pätevä syy, mutta mitään syytä ei ole olla antamatta takana tuleville tietä, vaikka siirtymällä pientareelle ja vielä laskemalla nopeutta, miksei vilkun käyttökin ole ihan hyvä idea tai pysähtymällä sopivaan paikkaan. Mikä oikeus kellään on jumittaa tavallisten ihmisten normaalia kulkemista siellä jonon kärjessä jarrumiehenä tai -naisena?

        Jos ajaa alle nopeusrajoituksen sen vuoksi, että ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus niin edellyttää, niin kyllä taakse tulevan vastuulla on huolehtia, ettei häiritsevää jonoutumista synny. Se on helppoa ohittamalla. Ei voi vaatia, että tässä tapauksessa joutuu koko ajan siirtymään tienviereen ja parkkipaikalle muita väistäen ja näin oma matkanteko häiriintyy merkittävästi.

        Jos muuten haluaa ajaa oleellisesti hitaammin, niin silloin on syytä silloin tällöin väistää pientareelle tai pysäkeille. Ja useathan näin kyllä tekevätkin, mutta ei tietenkään koko ajan. Kun perään tulee joku hermoheikko ylinopeuttakin vielä kaahaava, niin vaikka ihan äsken oli päästänyt jonon ohi, niin tämä ärsyyntynyt tietysti on vaatimassa heti taas väistämistä, kun hermo ei kestä.
        Eihän rauhallisemmin ajavan matka edisty laisinkaan, jos koko ajan pitäisi olla tiensivussa muita väistämässä. Ei varsinkaan ylinopeutta ajavilla ole minkäänlaista moraalista tai muutakaan oikeutta vaatia yhtään mitään joustamista muilta. Ei, kyllä joustamista voi ylinopeutta ajavakin tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajaa alle nopeusrajoituksen sen vuoksi, että ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus niin edellyttää, niin kyllä taakse tulevan vastuulla on huolehtia, ettei häiritsevää jonoutumista synny. Se on helppoa ohittamalla. Ei voi vaatia, että tässä tapauksessa joutuu koko ajan siirtymään tienviereen ja parkkipaikalle muita väistäen ja näin oma matkanteko häiriintyy merkittävästi.

        Jos muuten haluaa ajaa oleellisesti hitaammin, niin silloin on syytä silloin tällöin väistää pientareelle tai pysäkeille. Ja useathan näin kyllä tekevätkin, mutta ei tietenkään koko ajan. Kun perään tulee joku hermoheikko ylinopeuttakin vielä kaahaava, niin vaikka ihan äsken oli päästänyt jonon ohi, niin tämä ärsyyntynyt tietysti on vaatimassa heti taas väistämistä, kun hermo ei kestä.
        Eihän rauhallisemmin ajavan matka edisty laisinkaan, jos koko ajan pitäisi olla tiensivussa muita väistämässä. Ei varsinkaan ylinopeutta ajavilla ole minkäänlaista moraalista tai muutakaan oikeutta vaatia yhtään mitään joustamista muilta. Ei, kyllä joustamista voi ylinopeutta ajavakin tehdä.

        Näin se on. Heikot ovat joidenkin hermot. Pitäisi pystyä ottamaan iisimmin.

        Suomessa ollaan totuttu liian hyvään. Etelä-Euroopassa bussi lähtee silloin kun kuski on valmis lähtemään. Jos on muuta hyvää tekemistä, niin sitten lähdetään vähän myöhemmin. Valmiissa maailmassa ei ole kiire minnekään ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajaa alle nopeusrajoituksen sen vuoksi, että ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus niin edellyttää, niin kyllä taakse tulevan vastuulla on huolehtia, ettei häiritsevää jonoutumista synny. Se on helppoa ohittamalla. Ei voi vaatia, että tässä tapauksessa joutuu koko ajan siirtymään tienviereen ja parkkipaikalle muita väistäen ja näin oma matkanteko häiriintyy merkittävästi.

        Jos muuten haluaa ajaa oleellisesti hitaammin, niin silloin on syytä silloin tällöin väistää pientareelle tai pysäkeille. Ja useathan näin kyllä tekevätkin, mutta ei tietenkään koko ajan. Kun perään tulee joku hermoheikko ylinopeuttakin vielä kaahaava, niin vaikka ihan äsken oli päästänyt jonon ohi, niin tämä ärsyyntynyt tietysti on vaatimassa heti taas väistämistä, kun hermo ei kestä.
        Eihän rauhallisemmin ajavan matka edisty laisinkaan, jos koko ajan pitäisi olla tiensivussa muita väistämässä. Ei varsinkaan ylinopeutta ajavilla ole minkäänlaista moraalista tai muutakaan oikeutta vaatia yhtään mitään joustamista muilta. Ei, kyllä joustamista voi ylinopeutta ajavakin tehdä.

        Otetaan nyt esim. traktori. Jos traktorin takana on pitkä jono, traktorikuski ajelee huomioimatta mitenkään takana ajavia ja Poliisi sen huomaa, ihan taatusti Poliisi menee ja ohjaa traktorin tien sivuun, pysäkille yms. Näin se menee ihan lain mukaan. Traktorikuski saattaa selvitä nuhtelulla mutta eiköhän siitä voi sakonkin kirjoittaa.

        >> taakse tulevan vastuulla on huolehtia, ettei häiritsevää jonoutumista synny. Se on helppoa ohittamalla.

        No nimenomaan ohittamalla, jos traktorikuski on hengessä mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otetaan nyt esim. traktori. Jos traktorin takana on pitkä jono, traktorikuski ajelee huomioimatta mitenkään takana ajavia ja Poliisi sen huomaa, ihan taatusti Poliisi menee ja ohjaa traktorin tien sivuun, pysäkille yms. Näin se menee ihan lain mukaan. Traktorikuski saattaa selvitä nuhtelulla mutta eiköhän siitä voi sakonkin kirjoittaa.

        >> taakse tulevan vastuulla on huolehtia, ettei häiritsevää jonoutumista synny. Se on helppoa ohittamalla.

        No nimenomaan ohittamalla, jos traktorikuski on hengessä mukana.

        Traktoreista olen aina päässyt ohi vaikka eivät ole millään tavalla olleet hengessä mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Traktoreista olen aina päässyt ohi vaikka eivät ole millään tavalla olleet hengessä mukana.

        Lakeja ei onneksi säädetä jonkun Tauno Tietäväisen kokemusten perusteella. Valitettavasti tuo "minen väistä ...kele" asenne on liikenteessä aika yleinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan vapaasti saa puolestani ja virkavallankin puolesta ajella vaikka minkälaista ALINOPEUTTA, kunhan huomioi muut tiellä kulkevat (kuten sanoo myös laki). Siihen tosiaan voi olla ihan pätevä syy, mutta mitään syytä ei ole olla antamatta takana tuleville tietä, vaikka siirtymällä pientareelle ja vielä laskemalla nopeutta, miksei vilkun käyttökin ole ihan hyvä idea tai pysähtymällä sopivaan paikkaan. Mikä oikeus kellään on jumittaa tavallisten ihmisten normaalia kulkemista siellä jonon kärjessä jarrumiehenä tai -naisena?

        Kirjoitat että: >> "Mikä oikeus kellään on jumittaa tavallisten ihmisten normaalia kulkemista siellä jonon kärjessä jarrumiehenä tai -naisena?"

        Sanoisin että oikeus liikkumiseen jos on ajo-oikeus ja ajoneuvo ovat muuten kunnossa. Jos on ajo-oikeus ja tieliikenteeseen soveltuva ajoneuvo, niin sillä saa liikkua liikenteessä jos noudattaa sääntöjä. Mikä on sitten mielestäsi normaalin kulkemisen jarruttamista? Nopeusrajoitus on edelleen "kattonopeus" jota hitaammin saa ajaa mutta jota ei saa ylittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakeja ei onneksi säädetä jonkun Tauno Tietäväisen kokemusten perusteella. Valitettavasti tuo "minen väistä ...kele" asenne on liikenteessä aika yleinen.

        Kokemusten perusteella ne lait nimenomaan säädetään. Onneton kuski on jos ei traktorista pääse ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemusten perusteella ne lait nimenomaan säädetään. Onneton kuski on jos ei traktorista pääse ohi.

        Ja näitähän riittää ja juuri siksi hitaan kulkuneuvon tai muuten alinopeutta ajavan pitää antaa tietä, sanoo laki.


    • Anonyymi

      On turvallista ajaa n10% alempaa nopeutta kun suurin sallittu . Pystyy reagoimaan paremmin ja ajoissa. Voi samalla katsella peilistä, että toiset pääsee hyvin ohi kun nopeus ei ole aivan tapissa. Turvallisuus ennen kaikkea. Ohitukset on vaaralliampia kun ajaa hiljaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe