Huvittaa tuo bensan hinnasta itkeminen. Kuka tahansa saa ostaa Suomessa sähköauton ja ladata sen omista pistorasioistaan. Sata kilometriä pääsee parin euron sähköillä.
Sähköautolla ajeleminen on halpaa
91
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Tosiaankin, sähköauton polttoainekulu on vain 15% polttomoottoriauton polttoainekustannuksesta. Kuten älypuhelin, sellaisesta kauppiaskaan, eikä työnantaja laskuta. Ei edes huolto- ohjelma maksa mitään, kun sellaista ei edes ole olemassa.
- Anonyymi
Tavallinen jamppa pystyy ostamaan vain sähköauton jolla ajaa 100 km, eli ei pääse edes Suomea kiertämään ilman jatkivaa latausta. Teslojen hinnat liikkuu 150 000 - 300 000 euron tietämillä joissa toimintasäde noin 500 km, joka vastaa polttomoottoriauton toimintasädettä. Edes käytettynä näitä autoja ei tahdo alle 100 000 euron saada.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tavallinen jamppa pystyy ostamaan vain sähköauton jolla ajaa 100 km, eli ei pääse edes Suomea kiertämään ilman jatkivaa latausta. Teslojen hinnat liikkuu 150 000 - 300 000 euron tietämillä joissa toimintasäde noin 500 km, joka vastaa polttomoottoriauton toimintasädettä. Edes käytettynä näitä autoja ei tahdo alle 100 000 euron saada.
Eivätkä edes ole mitenkään luotettavia ja laadukkaita autoja. Mutta mitäs tuosta jos rahasta ei ole kiinni. Aina voi tilata taksin ja jatkaa itse matkaa. Hinausauto voi sillä välin viedä Teslan toiseen kaupunkiin merkkikorjaamolle. Autoa ei tarvitse edes itse käydä hakemassa vaan sille voi tilata palautuksen omalle kotipihalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tavallinen jamppa pystyy ostamaan vain sähköauton jolla ajaa 100 km, eli ei pääse edes Suomea kiertämään ilman jatkivaa latausta. Teslojen hinnat liikkuu 150 000 - 300 000 euron tietämillä joissa toimintasäde noin 500 km, joka vastaa polttomoottoriauton toimintasädettä. Edes käytettynä näitä autoja ei tahdo alle 100 000 euron saada.
Niinpä, tallissa täytyy olla kaksi autoa. Sähköautolla käy vain kaupassa, polttomoottoriautolla esimerkiksi kesämökillä.
- Anonyymi
Miksi te sitten vaaditte muita kustantamaan teidän autoillunne. Menkää tankkaamaan ne autonne huoltoasemille, niin kuin muutkin normaalit ihmiset tekevät. Pitää olla kaikenmaailman avustukset auton ostamiseen, ja sitten vielä vaaditaan ilmaisia latauspaikkoja.
- Anonyymi
Kolikon toinen puoli:
Jos lataat työnantajan sähköllä,
maksat jo diesel veron kaltaista
maksua 1e päivä. - Anonyymi
Käytkö lataamassa kännykkäsikin huoltoasemalla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytkö lataamassa kännykkäsikin huoltoasemalla?
Aika ajoin kahvilla käydessä, koska ovat laittaneet sinne oikein sitä varten pistorasiotakin.
- Anonyymi
Sanna Marin lupasi aikoinaan käydä keräämässä meidän polttomoottoriautot pois pihoiltamme.
Ei ole vielä näkynyt...... - Anonyymi
Polttoaineen hintoja on korotettava vielä paljon veroa nostamalla. Vain sillä tavalla saadaan autojen jatkuvaa tyhjäkäyntiä vänennettyä.
- Anonyymi
Oletko kokeillut käykö auto halvalla bensalla enemmän tyhjäkäyntiä kuin kalliilla bensalla.
idioottimainen start and stop tekniikka ei pysty erottelemaan kallista ja halpaa bensaa.
Olet varmasti nainen, ihan logiikasta päätellen... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko kokeillut käykö auto halvalla bensalla enemmän tyhjäkäyntiä kuin kalliilla bensalla.
idioottimainen start and stop tekniikka ei pysty erottelemaan kallista ja halpaa bensaa.
Olet varmasti nainen, ihan logiikasta päätellen...Olen mies, mutta sinut pitäsi laittaa oikeuteen naisia häpäisevästa lauseestasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko kokeillut käykö auto halvalla bensalla enemmän tyhjäkäyntiä kuin kalliilla bensalla.
idioottimainen start and stop tekniikka ei pysty erottelemaan kallista ja halpaa bensaa.
Olet varmasti nainen, ihan logiikasta päätellen...En ole kokeillu, koska ajan sähköautolla.
- Anonyymi
Ihme juttu, ettei kaikilla ole jo sähköautoa. Rahaahan saa pankin seinästä ja sähköä pistorasiasta. Aivan ilmaista touhua!
- Anonyymi
Kaikki sähkökin tuotetaan tuuli ja aurinko voimalla,kyllä on ekologista. Sähköauton akutkin tehdään ympäristöystävälllisesti Kiinassa ihan pelkästään uusiutuvista luonnon varoista perunoista, siksi kiinan akkuteoollisuuden tuotanto alueet on tämän planeetan puhtaimpia virkistys alueita.
- Anonyymi
Olipa tyhmä avaus. Kenen pistorasioista sen lataat kerrostalon parkkipaikalla?
- Anonyymi
Kerrostalot ovat taajamissa, eikä taajamissa tarvita yksityisautoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrostalot ovat taajamissa, eikä taajamissa tarvita yksityisautoa.
Ihanko totta? Onko työpaikatkin taajamissa?
Entä auton elinkaarikustannukset? Jos ostan uuden auton, ja ajan uuden auton loppuun, käytän sitä 15 vuotta, ajan päivittäin 50km. Sähköauton arvo muuttuu elinkaaren lopussa ongelmajätteeksi samalla kun polttomoottoriauto säilyttää ainakin romumetallin arvon, arvo ei muutu negatiiviseksi.
Polttoainekulut on aika pieniosa auton kuluista, veikkaan että sähköauto tulee huomattavasti kalliimmaksi per kilometri. Varsinkin jos kotiinkin tarvitsee asentaa suurjännite pistorasia jotta autoa voi ladata. Tuollaisen pistokkeen asentaminen maksaa jotain 5000-10000€ auton oston lisäksi. Polttomoottoriauton voi huoletta ajaa pihaan eikä erillistä tankkausasemaa omalle pihalle tarvitse perustaa.- Anonyymi
Veikkailet, että sähköauto tulee kalliimmaksi - älä sitten osta, tai opiskele matematiikkaa ja osta.
- Anonyymi
Huh näitä kommentteja täällä, lähdetään Lapin -25 pakkaseen sähköautoileen, kuinkahan pitkälle pääsette. Ladatkaa niitä jäätyneitä akkuja sitten ....
- Anonyymi
Nykyaikaisen sähköauton akut eivät jäädy, tekniikka hoitaa asian. Ainoa murhe on, että pohjoisessa ei ole latauspisteitä riittävän tiheässä.
- Anonyymi
Itse asiassa sähköauton akku riittää Suomen ilmastossa paremmin kuin kuumissa maissa, missä akkua jodutaan jäähdyttämään.
- Anonyymi
Mutta eikö niissä pohjoisenkin autoissa ole ollut akut jo kymmeniä vuosia vai kammesta vääntämälläkö ne käynnistetään? Miten akut yleensä toimivat, varsin hyvin ymmärtääkseni, myös -25 asteessa jollaista keliä muuten kyllä tavataan toisinaan ihan eteläisessä suomessakin, ei mitään ihmeellistä.
- Anonyymi
Ainahan voi ostaa autoon pienen bensa agrijaatti. Siis generaatoein jolla voi ladaata akkuja jos sattuu olemaan paikassa jossaei latausta.
Sitten myöskin voisi näppärä kuski laittaa piene reijän takakont iin josta pakoputki ulos ja b oit ladad akkuja ag r ikaatilla myös ajon aikana
Sähkö insm - Anonyymi
Hyvä idis en olekaan ajtellut halapa bensa agrikaatti vaan muka sellaine siisti pieni salkkumalli.
Saan ladatua aku t vaikka metsässä.
Tieenkin jotkut kohat valitaa et y ä en y äs jos eiolekaan bensaa mukana- Anonyymi
En minä ainakaan voisi ladata sähköautoa taloyhtiön autopaikalla.
- Anonyymi
Osta toyotan itselataava hbrid
Ei tatvii lada pistorasiaasa - Anonyymi
Enne sähkistä pitää ostaa omakotitalo jossa pihalla oma sähkökeskus.
Olaankin juuri asutti viis y oista v uotaa omakotitalossa ja saatu maksettua nyt aketaan sitten maksaa säjåhkistä - Anonyymi
Sähköauton hinnalla saa kaksi uutta tavallista. Sähköauton akusto maksaa uuden tavallisen auton verran, ja akuston kestoikä on noin kolme vuotta..
- Anonyymi
No kerro vähän tarkemmin miten se sinun tapauksessasi oikein tapahtui.
- Anonyymi
Sähkön käyttö on edullista. Turhaan kitistään siirtohinnoista.
- Anonyymi
Huumekauppiaatkin tarjoavat ensimmäiset satsit usein ilmaiseksi. Sähköautoilu ei tule olemaan halpaa jos se lyö itsensä läpi ja Suomessa on yli kaksi miljoonaa sähkistä joskus.
Tavalla tai toisella, nyt varmaan sähkön verotuksen kautta, valtio tekee sähköautoilusta kallista.
Vai kuvitteleeko joku hurmahenki toisin?
- Anonyymi
Entäs akkujen valmistuksen ympäristövaikutukset? Ne on kamalat.
- Anonyymi
Yhden sähköauton akun valmistuksen negatiivinen vaikutus ympäristöön on sama kuin että diesel-autolla ajettaisiin 200000 km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhden sähköauton akun valmistuksen negatiivinen vaikutus ympäristöön on sama kuin että diesel-autolla ajettaisiin 200000 km.
Ei nämä ajattele mitään ...
- Anonyymi
Sen tulette näkemään maailmalta ja Suomessa ensinmäisten joukossa ettei sähköautolla ole tulevaisuutta. Siis pelkästään sähköllä käyvällä autolla. Laittakaa tämä mieleen, mitä sanoin.
- Anonyymi
Kuuluisia viimeisiä sanoja.
- Anonyymi
Vihdoin saadaan häkäpönttöjen tilalle toinenkin autotyyppi, jota voi käyttää myös kotimaisella energialla.
- Anonyymi
Kämppä poikineen on jo palanut poroksi kaiken maailman latailujen takia.
- Anonyymi
Sähköauto valtaa nopeati automarkkinat.
- Anonyymi
Olen pienenä poikana leikkinyt patteriautolla niin enää en viitsisi. Ja vaikka sähkö nyt vielä onkin aika edullista niin sen hinta nousee paljon kun sähköautot yleistyvät.
- Anonyymi
Mistä tiedät kuinka paljon sähkön hinta nousee? Varmasti nousee, kuten normaali-inflaatiossa kuuluukin, mutta vähemmän kuin fossiilisilla polttoaineilla kulkevien autojen käytön kustannukset.
- Anonyymi
Sähkö on halpaa ja lisäksi enimmäkseen päästötöntä. Polttis saastuttaa aina.
- Anonyymi
Jotain huviahan pitäisi olla.
- Anonyymi
Sähköauto on kuin velaksi ajais. Maksat autosta tupla hinnan, ajat muutaman vuoden 'halpoja kilsoja' ja kun sitten myyt/vaihdat sen, hinta on samoissa kuin bensa-autossa.
Kysymys on akuista. Uudet akustot maksaa PALJON! Akut kuluu ja se näkyy rankasti jälleenmyyntiarvossa.- Anonyymi
Takuuajan jälkeen haluttavuus on aika pieni.
- Anonyymi
Dieselithän ovat nykyään arvottomia. Sähköauton valtti on saasteettomuuden lisäksi sen lähes täydellinen huoltovapaus. Seuraavan omistajan ei tarvitse jännittää, onko öljynvaihdot ym. auton kestävyyteen tehdyt huollot tehty ajallaan ja oikein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselithän ovat nykyään arvottomia. Sähköauton valtti on saasteettomuuden lisäksi sen lähes täydellinen huoltovapaus. Seuraavan omistajan ei tarvitse jännittää, onko öljynvaihdot ym. auton kestävyyteen tehdyt huollot tehty ajallaan ja oikein.
Käytettyjen dieseleiden hinnat on tipahtanut suhteessa bensakäyttöisiin autoihin. Itse ostin pari vuotta sitten 8 v ikäisen bensajapsin. Kilsoja kertyy vähän joten kun halvalla sain, ostin vähän keskim. reippaammin km ajetun. Ajattelin pitää vielä pari vuotta, jolloin kilsat tasaantuu kutakuinkin keskiarvon tuntumaan. Saan tästä hyvinkin vielä suoraan myymällä 2/3 hankintahinnasta, todennäköisesti enemmänkin. Halpaa ajoa, ei korjauskuluja ja arvon lasku mitätön sinänsä. Jos sen suhteuttaa ajettuihin kilsoihin, sikakallistahan tämä on mutta kun en ilman autoakaan pärjää.
Oikeastaan vähän erikoista, että juuri vähän ajava = vähän ilmastokaasuja päästävä maksaa ajoistaan suhteessa kaikkein kovimman hinnan.
- Anonyymi
sähköauton hinta romahtaa sadantonnin ajossa, niitä myydään jenkeissä muutamalla tonniin,
- Anonyymi
Samaa turhaa jäkätystä on kuunneltu silloin kun polttomoottoriautot ryhtyivät yleistymään ja syrjäytti hevoskärrit.
- Anonyymi
Heposesta autoon siirtyminen oli iso juttu. Se että polttomoottori vaihdetaan sähkömoottoriin on pikku juttu ihan jo sen vuoksi, että sähkömosa on itsessään vanhempi keksintö kuin polttomoottori. Toiseksi sähköauto on yli 100 v vanha 'innovaatio'.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heposesta autoon siirtyminen oli iso juttu. Se että polttomoottori vaihdetaan sähkömoottoriin on pikku juttu ihan jo sen vuoksi, että sähkömosa on itsessään vanhempi keksintö kuin polttomoottori. Toiseksi sähköauto on yli 100 v vanha 'innovaatio'.
Ei sähköautojen markkinoille tuloa olekaan moottoritekniikka hidastanut vaan sähkön varastointiongelmat eli käytännössä se että akut ovat olleet todella pitkään pirun painavia ja kookkaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sähköautojen markkinoille tuloa olekaan moottoritekniikka hidastanut vaan sähkön varastointiongelmat eli käytännössä se että akut ovat olleet todella pitkään pirun painavia ja kookkaita.
Akkujen paino on edelleen ongelma, mutta latausaikaongelmaan on ja olisi ollut ratkaisu jo aikoja sitten, mutta syystä tai toisesta valittiin tämä nykyinen polku. Sähköautoissa vois hyvin olla standardoitu akku, joka vaihdettaisiin huoltiksella samalla perusidealla kuin akku vaihdetaan akkuporakoneeseen. Huoltiksella olisi automaatti johon auto ajettaisiin ja robotti vaihtaisi tyhjän akun tilalle ladatun akun, ehkä jopa nopeammin kuin mitä tankkaus kestää. Jos polttomoottoria ei olisi aikoinaan keksitty, homma toimisi ja olisi toiminut jo n. 100 v tällä systeemillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkujen paino on edelleen ongelma, mutta latausaikaongelmaan on ja olisi ollut ratkaisu jo aikoja sitten, mutta syystä tai toisesta valittiin tämä nykyinen polku. Sähköautoissa vois hyvin olla standardoitu akku, joka vaihdettaisiin huoltiksella samalla perusidealla kuin akku vaihdetaan akkuporakoneeseen. Huoltiksella olisi automaatti johon auto ajettaisiin ja robotti vaihtaisi tyhjän akun tilalle ladatun akun, ehkä jopa nopeammin kuin mitä tankkaus kestää. Jos polttomoottoria ei olisi aikoinaan keksitty, homma toimisi ja olisi toiminut jo n. 100 v tällä systeemillä.
Itse lisäisin maininnan, että nestekaasupullojen kohdalla toimitaan usein osittain näin, tosin ilman robotteja. Eli viedään vain tyhjä kaasupullo ja annetaan täysi kaasupullo tilalle. Tuo tyhjä pullo toki täytetään seuraaville asiakkaille, mutta sen täyttämistä ei siis tarvitse odotella. Asiakkaan kannaltahan on ihan sama, onko kyseessä juuri täsmälleen sama kaasupullo, kunhan se on samanlainen ja täysi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse lisäisin maininnan, että nestekaasupullojen kohdalla toimitaan usein osittain näin, tosin ilman robotteja. Eli viedään vain tyhjä kaasupullo ja annetaan täysi kaasupullo tilalle. Tuo tyhjä pullo toki täytetään seuraaville asiakkaille, mutta sen täyttämistä ei siis tarvitse odotella. Asiakkaan kannaltahan on ihan sama, onko kyseessä juuri täsmälleen sama kaasupullo, kunhan se on samanlainen ja täysi.
Kyse voi olla myös puhtaasti bisneksestä. Kun jokainen valmistaja tekee oman akun, voidaan kilpailla sillä, kenellä on paras. Lisäksi akkujen katteet on ilmeisen hyvät (etenkin sitten joskus kun vanhoja aletaan vaihtaan uusiin). Kolmanneksi, jos käytössä olisi standardiakku, kuka vaan voisi valmistaa auton johon se sopii.
Toisaalta tässä standardivaihtoakkuhommassa voisi olla hyvä sauma niille autonvalmistajille, jotka eivät nyt ole ihan siellä sähköautonvalmistajien top 10 tai joilla ei ole resursseja kehitystyöhön. Lyöttäytyä yhteen ja valmistaa sen ekan stanuakun ja kehittää vaihtosysteemin.
- Anonyymi
>>
Sähköauton uusi tuleminen 1990-luvulla torpataan
Suurista ilmansaasteista kärsivä Kalifornian osavaltio päätti vuonna 1990, että vuoteen 2003 mennessä kymmenen prosenttia kaikista osavaltiossa myytävistä autoista pitäisi olla kokonaan päästöttömiä. Se pisti vauhtia autoteollisuuteen. Maailman suurin autovalmistaja General Motors eli GM toi 1990-luvun puolivälissä markkinoille sporttisen ja tehokkaan EV1-sähköauton. EV1:n käyttäjissä oli muun muassa paljon filmitähtiä ja käyttäjät olivat valtavan tyytyväisiä autoihinsa. Myös japanilaiset alkoivat valmistaa sähköautoja Kalifornia mielessään.
Mutta EV1-autot olivat kaikki leasing-autoja. Öljy- ja autoteollisuus lobbasi ankarasti Kalifornian päästötön auto -määräyksiä vastaan ja lopulta ne kumottiin. Sen jälkeen GM ei ainoastaan vetänyt kaikkia EV1-autoja pois, vaan ne myös kaikki romutettiin. Näin siitä huolimatta, että useimmat autojen käyttäjät olisivat halunneet ostaa ne.
Kun sähköautoissa tuolloin käytetyn akkutekniikan, nikkelimetallihydridiakkujen patentit vielä päätyivät öljy-yhtiö ChevronTexacon haltuun, sähköautojen vauhti pysähtyi 2000-luvun alussa. Nykyiset sähköautot toimivat kuitenkin pääosin litium-akuilla, joiden tekniikka kehittyy koko ajan. Aktivistit uskovat, että nyt sähköauton tuloa ei enää pysty pysäyttämään millään, ei edes patenttitemppuiluilla.
>>
Myös 1900-luvun alussa sähköauto kilpaili rinta rinnan polttomoottoriauton kanssa. Mahtokohan polttomoottoriauton menestyksen ja sähköauton kehityksen pysähtymiseen olla samat syyt.
Edelleen sähköauto on kaukana joka paikan/käytön kulkineesta eli polttomoottoriauton korvaajasta. Luulisi, että nyt oltaisiin jo pidemmällä mutta syyt voi olla kehityksen hitaudessa samat kuin ennenkin.- Anonyymi
Vuonna 1905 USA:n myydyin automalli oli sähköauto, toiseksi myydyin oli höyryauto ja kolmanneksi myydyin oli bensiini- polttomoottoriauto.
Tuolloin moni kuvitteli, että akkuteknologian kehitys tulisi ratkaisemaan pelin sähköauton eduksi. Kaikki teknologia kehittyi tuolloin vauhdilla ja oletettiin, että akkujen teho/paino-suhdekin paranisi oleellisesti. Todellisuudessa autojen akkuteknologia ei juuri kehittynyt seuraavaan 75 vuoteen. Bensa-auto nähtiin välivaiheena, koska sehän tarvitsi surkean vääntömomenttinsa takaia (toisin kuin sähkö- tai höyrymoottori) erillisen vaihteiston joka teki autosta teknisesti turhan monimutkaisen. Pitkään autojen nopeusennätys oli höyryauton nimissä.
- Anonyymi
Sähkauto muuttuu kymmenessä vuodessa ongelmajätteeksi
- Anonyymi
Leasing-hybridisähköautojen keskiarvo bensankulutus oli 4,7 l/100 km jopa 11 l/100 km.
- Anonyymi
Tietenkin hybridi on eri asia kuin täyssähköauto. Luulen, että tässä on puhe täyssähköautoista, jotka eivät tietenkään kuluta litraakaan bensaa.
- Anonyymi
Oman auton arvo on 1000€ ja polttoaineeseen menee 1500€/vuosi. Kymmenen vuotta auto ja polttoaine 16 000€
- Anonyymi
Saatan harkita sähköautoa jos hyvän sähköauton saa alle kymppitonnilla ja minulla on latauspaikka (mitä ei ole) ja autolla pääsee lataamatta 500 kilometriä myös talvella. Tässä on minun ehtoni.
Ja muuten, suurella osalla ei ole mahdollisuutta laittaa sähköaautoa pistorasiaan. Lämmitystolpista ei yleensä saa ladata sähköautoa, koska niitä ei ole suunniteltu siihen. Ja monilla ei ole lämmitystolppaa (ei ainakaaan minulla ole). - Anonyymi
Valtio vie veroina autoilijoilta 8,5 miljaardia vuodessa. Luuletteko, että valtio voi luopua edes osasta tuloista tulevina vuosina?
- Anonyymi
Jokainen liikenteestä kerätty veroeuro aiheuttaa nykyään 1.5 kg hiilidioksidipäästöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen liikenteestä kerätty veroeuro aiheuttaa nykyään 1.5 kg hiilidioksidipäästöjä.
Lapsellista tuo autoilun päästönäpertely. Päästöoikeuden hinta on luokkaa 25 e/t_CO2. Siihen hintaan teollisuus saa saastuttaa. Keskivertoautoilijan vuosipäästö on noin kaksi tonna CO2. Päästöoikeuden hinnalla se tekee 50 e. Katsastuksen pakollinen pakokaasumittaus maksaa melkein saman verran.
- Anonyymi
Samalla tavalla itketään aivan turhaan asumiskustannuksista. Kun ostaa asunto-osakkeen Etu-Töölöstä tai Kampista sellaisesta yhtiöstä joka omistaa talossa olevat kivijalkaliikkeet ja entisen talonmiehen asunnon, niin parhaimmillaan huoneistossa ei ole yhtiövastiketta ollenkaan tai sen on naurettavan pieni, kun yhtiön kulut katetaan käytännössä liiketilojen vuokrilla. Alle euro neliöltä asumiseen kuussa - onko se paljon? Silti asumiskuluista itketään. En ymmärrä.
terveisin Sven-Erik Svinrik - Anonyymi
Sähköautoilu on Suomesa Euroopan kalleinta. Kustannus on 944 e/kk.
- Anonyymi
Akkukustannus on vähintään 6 e/100km.
- Anonyymi
Dieselautoilu samankantaisesti laskettuna maksaa 800 e/kk.
Verottaja tekee suomalaisen autoilusta Euroopan kalleinta. Esimerkiski Kreikassa samankantaisesti laskettuna sähköautoilu maksaa vain 594 e/kk.
Suomi sitten sponssaa tukipaketteja noille Vetelä-Euroopan veronvälttelijöille. Onhan Suomi vauras maa, kuten pääministerimme totesi. - Anonyymi
Tavisveronmaksajan on turha haaveilla halvoista kilometreistä. Ideologiset maailmanparantajat pitävät siitä huolen hallituksessa.
- Anonyymi
Nykyinen akkuihin perustuva sähköautoilu jää pian historiaan. Tilalle tulevat vedyllä kulkevat sähköautot (polttoainekenno), synteettistä kaasua käyttävät autot ja synteettisiä polttonesteitä käyttävät autot.
- Anonyymi
Vetyä voidaan tuottaa päästöttömästi mm. aurinko- ja tuulisähköllä sekä ydin- ja vesivoimalla. Vedystä voidaan valmistaa helposti myös metaania ja nestemäisiä polttoaineita. Tarvittava hiili otetaan luonnon kiertokulusta eikä maan uumenista.
- Anonyymi
Tarvittava teknologia on jo olemassa. Vanha autokanta voi käyttää synteettisiä polttonesteitä, samoin lentoliikenne ja raskas liikenne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvittava teknologia on jo olemassa. Vanha autokanta voi käyttää synteettisiä polttonesteitä, samoin lentoliikenne ja raskas liikenne.
Suomessa tulisi nyt panostaa vetyteknologian kehittämiseen. Sieltä voisi syntyä vientituotteitakin.
Tässä https://www.toyota.fi/toyota/ymparisto-teknologia/mirai/index.json on vetyauto. Kaikki on siis jo valmiina. - Anonyymi
Synteettisiä kaasuja tai polttonesteitä pidän mahdollisena. Vety jää ikuiseksi tulevaisuuden lupaukseksi. Vedyn ongelma on sen säilytys, kuljetus ja käytännössä onnettoman alhainen energiapitoisuus. Vaikka vety on teoriassa painoon suhteutettuna hyvin "tehokas" polttoaine, niin per litra se on surkea niissä paineissa, jotka auton tankissa ovat mahdollisia. Pikkuautoon ei näppärästi saa kahden sadan litran vetytankkia. Ja sitten kun tulee kolari...
Sähköautobuumi on onneton muoti-ilmiö. Tässä on samaa henkeä kuin VHS - Beta taistelussa oli aikanaa. Ottelua ei ratkaise tekninen paremmus vaan ihan muut tekijät (teknisesti parempi Beta-videohan jäi kakkoseksi koska lisenssin haliat eivät sallineet pornoteollisuuden käyttää Beta-videoita).
Aurinkosähkö halpenee ja tulee yhä parempia tapoja muuttaa sähkö synteettiseksi (tai biologiseksi) kaasuksi tai polttonesteeksi. Nestemäisten polttoaineiden kuljettamiseen meillä on globaali infrastruktuuri tankkereista aina bensapumppuihin asti. Mutta "biobensiinit" eivät ole (ainakaan vielä) muotia ja kaikki satsaa vain patteriautoihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Synteettisiä kaasuja tai polttonesteitä pidän mahdollisena. Vety jää ikuiseksi tulevaisuuden lupaukseksi. Vedyn ongelma on sen säilytys, kuljetus ja käytännössä onnettoman alhainen energiapitoisuus. Vaikka vety on teoriassa painoon suhteutettuna hyvin "tehokas" polttoaine, niin per litra se on surkea niissä paineissa, jotka auton tankissa ovat mahdollisia. Pikkuautoon ei näppärästi saa kahden sadan litran vetytankkia. Ja sitten kun tulee kolari...
Sähköautobuumi on onneton muoti-ilmiö. Tässä on samaa henkeä kuin VHS - Beta taistelussa oli aikanaa. Ottelua ei ratkaise tekninen paremmus vaan ihan muut tekijät (teknisesti parempi Beta-videohan jäi kakkoseksi koska lisenssin haliat eivät sallineet pornoteollisuuden käyttää Beta-videoita).
Aurinkosähkö halpenee ja tulee yhä parempia tapoja muuttaa sähkö synteettiseksi (tai biologiseksi) kaasuksi tai polttonesteeksi. Nestemäisten polttoaineiden kuljettamiseen meillä on globaali infrastruktuuri tankkereista aina bensapumppuihin asti. Mutta "biobensiinit" eivät ole (ainakaan vielä) muotia ja kaikki satsaa vain patteriautoihin.Aurinkopaneelia näyttää olevan saatavilla hintaan 0.30 e/Wp. Suomessa aurinkopaneelin huipputehon käyttökerroin on 10 % luokkaa. Näin ollen yksi Wp tuottaa vuodessa 876 Wh sähköenergiaa. Jos paneelin käyttöikä on 20 vuotta, niin kokonaistuotto on 17.5 kWh. Korottomaksi hinnaksi tulee 1.7 senttiä/kWh eli 17 e/MWh.
Vertailun vuoksi todetaan, että kotitalouskuluttaja maksaa sähköstä siirtoineen ja veroineen luokkaa 150 e/MWh. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aurinkopaneelia näyttää olevan saatavilla hintaan 0.30 e/Wp. Suomessa aurinkopaneelin huipputehon käyttökerroin on 10 % luokkaa. Näin ollen yksi Wp tuottaa vuodessa 876 Wh sähköenergiaa. Jos paneelin käyttöikä on 20 vuotta, niin kokonaistuotto on 17.5 kWh. Korottomaksi hinnaksi tulee 1.7 senttiä/kWh eli 17 e/MWh.
Vertailun vuoksi todetaan, että kotitalouskuluttaja maksaa sähköstä siirtoineen ja veroineen luokkaa 150 e/MWh.Myös energian varastointiongelma ratkeaa, kun paneelisähköllä tuotetusta vedystä tehdään synteettistä polttoainetta. Kallis ja ympäristöä kuormittava akkuteknologia voidaan sivuutta. Esim. pikkuautojen toimintasäde ei ole enää ongelma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aurinkopaneelia näyttää olevan saatavilla hintaan 0.30 e/Wp. Suomessa aurinkopaneelin huipputehon käyttökerroin on 10 % luokkaa. Näin ollen yksi Wp tuottaa vuodessa 876 Wh sähköenergiaa. Jos paneelin käyttöikä on 20 vuotta, niin kokonaistuotto on 17.5 kWh. Korottomaksi hinnaksi tulee 1.7 senttiä/kWh eli 17 e/MWh.
Vertailun vuoksi todetaan, että kotitalouskuluttaja maksaa sähköstä siirtoineen ja veroineen luokkaa 150 e/MWh.Suomi ei tule olemaan koskaan aurinkoenergian suurvalta, mutta täälläkin siitä voi tulla edullinen vaihtoehto. Jossain Saharassa, Espanjassa, Australiassa voidaan rakentaa aurinkovoimaloita luottaen keskimäärin yli 300 aurinkoiseen päivään vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös energian varastointiongelma ratkeaa, kun paneelisähköllä tuotetusta vedystä tehdään synteettistä polttoainetta. Kallis ja ympäristöä kuormittava akkuteknologia voidaan sivuutta. Esim. pikkuautojen toimintasäde ei ole enää ongelma.
Juuri näin. Maailmassa on jo tuhansia tankkereita jotka voivat vallan mainiosti kuljettaa myös synteettisiä polttoaineita. Samoin on tankkiautoja ja bensapumppuja, jotka voivat hoitaa jakelun kuluttajalle. Polttomoottoriteknologiaa on kehitetty yli 125 vuotta, joten siitäkin on opittu yhtä ja toista. Erityisesti Suomessa keskeistä on, että polttomoottori tuottaa hukkalämpöä, joka Suomessa ei ole hukkaa vaan hyödyllistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa tulisi nyt panostaa vetyteknologian kehittämiseen. Sieltä voisi syntyä vientituotteitakin.
Tässä https://www.toyota.fi/toyota/ymparisto-teknologia/mirai/index.json on vetyauto. Kaikki on siis jo valmiina.Voidaanhan vetytekniikan kehittämiseen toki panostaa, mutta vety ei ihan heti yleisty Suomessa, koska se vaatisi kokonaan uuden jakeluinfran rakentamista.
Koko maan kattava sähköinfra on Suomessa valmiina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voidaanhan vetytekniikan kehittämiseen toki panostaa, mutta vety ei ihan heti yleisty Suomessa, koska se vaatisi kokonaan uuden jakeluinfran rakentamista.
Koko maan kattava sähköinfra on Suomessa valmiina.Samoin on nestemäisten polttoaineiden jakeluinfra ja osin maa/biokaasun. Vety tarvinneen erilaiset säiliöt kuin isomolekyylinen biokaasu / maakaasu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin on nestemäisten polttoaineiden jakeluinfra ja osin maa/biokaasun. Vety tarvinneen erilaiset säiliöt kuin isomolekyylinen biokaasu / maakaasu.
Hiilipohjaiset polttoaineet ovat niitä joista pyritään pääsemään eroon.
Lisäksi hiiltä ei kannata ensin kasvattaa, ja sitten roudata johonkin laitokseen, missä siitä tehdään polttoainetta vanhanaikaisiin huonolla hyötysuhteella toimiviin ja päästöjä synnyttäviin polttomoottoreihin.
Yksinkertainen on kaunista tässäkin asiassa. Sähkö ei tarvitse erillistä aktiivista jakelulogistiikkaa. Kun Hangossa laitetaan johdon päähän jännitettä, niin samalla sekunnilla jännite näkyy johdon toisessa päässä Nuorgamissa.
- Anonyymi
Hyppään sähköauton ylitse suoraan vetyautoon.
- Anonyymi
Hybridi käyttää bensaa/dieseliä yli 100 matkoilla enemmän kun vanha diesel.
- Anonyymi
100 kilometrin
- Anonyymi
30-40 Senttiä lisää polttoaineen hintoihin.
https://www.is.fi/autot/art-2000007690435.html- Anonyymi
Me kaikki tiedämme sen mitä tulee käymään. Polttomoottori poistuu laskutuikun, filmikameran ja pöytäpuhelimen tapaan, ennenkuin ehdimme sanoa KISSAA.
Kysymys on siitä, kenelle jää Musta Pekka käteen.
- Anonyymi
Näyttäkääs laskelma, jossa sähköauton kulut ovat alle 30 euroa/100km
- Anonyymi
Miksi toisen pitäsi tehdä jonkun edestä laskelmat jollekulle? Opettele matematiikkaa ja laske itse.
- Anonyymi
Mites nää autokorjaamot nehän korjaa noita polttomoottori autoja jotta ne pystys pysymään liikenteessä saastuttamassa pidempään, onko ne epäeettisiä? pitäskö autokorjaamot jo kieltää? ;) ja miksei polttoaineelle ole laitettu polttoaineen siirtomaksua kun kerran sähkölläki on siirtomaksu?? esim jos polttoaine litra maksaa vaikkapa 1 euron niin voisi hyvin laittaa siirtomaksuksi vaikkapa 50 euroa per litra yms
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta3055189Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2731525Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661436eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1231336Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1071293- 931253
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1301176Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591106- 172928
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15881