Sähköautolla ajeleminen on halpaa

Anonyymi

Huvittaa tuo bensan hinnasta itkeminen. Kuka tahansa saa ostaa Suomessa sähköauton ja ladata sen omista pistorasioistaan. Sata kilometriä pääsee parin euron sähköillä.

91

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tosiaankin, sähköauton polttoainekulu on vain 15% polttomoottoriauton polttoainekustannuksesta. Kuten älypuhelin, sellaisesta kauppiaskaan, eikä työnantaja laskuta. Ei edes huolto- ohjelma maksa mitään, kun sellaista ei edes ole olemassa.

      • Anonyymi

        Tavallinen jamppa pystyy ostamaan vain sähköauton jolla ajaa 100 km, eli ei pääse edes Suomea kiertämään ilman jatkivaa latausta. Teslojen hinnat liikkuu 150 000 - 300 000 euron tietämillä joissa toimintasäde noin 500 km, joka vastaa polttomoottoriauton toimintasädettä. Edes käytettynä näitä autoja ei tahdo alle 100 000 euron saada.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallinen jamppa pystyy ostamaan vain sähköauton jolla ajaa 100 km, eli ei pääse edes Suomea kiertämään ilman jatkivaa latausta. Teslojen hinnat liikkuu 150 000 - 300 000 euron tietämillä joissa toimintasäde noin 500 km, joka vastaa polttomoottoriauton toimintasädettä. Edes käytettynä näitä autoja ei tahdo alle 100 000 euron saada.

        Eivätkä edes ole mitenkään luotettavia ja laadukkaita autoja. Mutta mitäs tuosta jos rahasta ei ole kiinni. Aina voi tilata taksin ja jatkaa itse matkaa. Hinausauto voi sillä välin viedä Teslan toiseen kaupunkiin merkkikorjaamolle. Autoa ei tarvitse edes itse käydä hakemassa vaan sille voi tilata palautuksen omalle kotipihalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallinen jamppa pystyy ostamaan vain sähköauton jolla ajaa 100 km, eli ei pääse edes Suomea kiertämään ilman jatkivaa latausta. Teslojen hinnat liikkuu 150 000 - 300 000 euron tietämillä joissa toimintasäde noin 500 km, joka vastaa polttomoottoriauton toimintasädettä. Edes käytettynä näitä autoja ei tahdo alle 100 000 euron saada.

        Niinpä, tallissa täytyy olla kaksi autoa. Sähköautolla käy vain kaupassa, polttomoottoriautolla esimerkiksi kesämökillä.


    • Anonyymi

      Miksi te sitten vaaditte muita kustantamaan teidän autoillunne. Menkää tankkaamaan ne autonne huoltoasemille, niin kuin muutkin normaalit ihmiset tekevät. Pitää olla kaikenmaailman avustukset auton ostamiseen, ja sitten vielä vaaditaan ilmaisia latauspaikkoja.

      • Anonyymi

        Kolikon toinen puoli:
        Jos lataat työnantajan sähköllä,
        maksat jo diesel veron kaltaista
        maksua 1e päivä.


      • Anonyymi

        Käytkö lataamassa kännykkäsikin huoltoasemalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytkö lataamassa kännykkäsikin huoltoasemalla?

        Aika ajoin kahvilla käydessä, koska ovat laittaneet sinne oikein sitä varten pistorasiotakin.


    • Anonyymi

      Sanna Marin lupasi aikoinaan käydä keräämässä meidän polttomoottoriautot pois pihoiltamme.

      Ei ole vielä näkynyt......

    • Anonyymi

      Polttoaineen hintoja on korotettava vielä paljon veroa nostamalla. Vain sillä tavalla saadaan autojen jatkuvaa tyhjäkäyntiä vänennettyä.

      • Anonyymi

        Oletko kokeillut käykö auto halvalla bensalla enemmän tyhjäkäyntiä kuin kalliilla bensalla.
        idioottimainen start and stop tekniikka ei pysty erottelemaan kallista ja halpaa bensaa.
        Olet varmasti nainen, ihan logiikasta päätellen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kokeillut käykö auto halvalla bensalla enemmän tyhjäkäyntiä kuin kalliilla bensalla.
        idioottimainen start and stop tekniikka ei pysty erottelemaan kallista ja halpaa bensaa.
        Olet varmasti nainen, ihan logiikasta päätellen...

        Olen mies, mutta sinut pitäsi laittaa oikeuteen naisia häpäisevästa lauseestasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kokeillut käykö auto halvalla bensalla enemmän tyhjäkäyntiä kuin kalliilla bensalla.
        idioottimainen start and stop tekniikka ei pysty erottelemaan kallista ja halpaa bensaa.
        Olet varmasti nainen, ihan logiikasta päätellen...

        En ole kokeillu, koska ajan sähköautolla.


    • Anonyymi

      Ihme juttu, ettei kaikilla ole jo sähköautoa. Rahaahan saa pankin seinästä ja sähköä pistorasiasta. Aivan ilmaista touhua!

      • Anonyymi

        Kaikki sähkökin tuotetaan tuuli ja aurinko voimalla,kyllä on ekologista. Sähköauton akutkin tehdään ympäristöystävälllisesti Kiinassa ihan pelkästään uusiutuvista luonnon varoista perunoista, siksi kiinan akkuteoollisuuden tuotanto alueet on tämän planeetan puhtaimpia virkistys alueita.


    • Anonyymi

      Olipa tyhmä avaus. Kenen pistorasioista sen lataat kerrostalon parkkipaikalla?

      • Anonyymi

        Kerrostalot ovat taajamissa, eikä taajamissa tarvita yksityisautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrostalot ovat taajamissa, eikä taajamissa tarvita yksityisautoa.

        Ihanko totta? Onko työpaikatkin taajamissa?


    • Entä auton elinkaarikustannukset? Jos ostan uuden auton, ja ajan uuden auton loppuun, käytän sitä 15 vuotta, ajan päivittäin 50km. Sähköauton arvo muuttuu elinkaaren lopussa ongelmajätteeksi samalla kun polttomoottoriauto säilyttää ainakin romumetallin arvon, arvo ei muutu negatiiviseksi.

      Polttoainekulut on aika pieniosa auton kuluista, veikkaan että sähköauto tulee huomattavasti kalliimmaksi per kilometri. Varsinkin jos kotiinkin tarvitsee asentaa suurjännite pistorasia jotta autoa voi ladata. Tuollaisen pistokkeen asentaminen maksaa jotain 5000-10000€ auton oston lisäksi. Polttomoottoriauton voi huoletta ajaa pihaan eikä erillistä tankkausasemaa omalle pihalle tarvitse perustaa.

      • Anonyymi

        Veikkailet, että sähköauto tulee kalliimmaksi - älä sitten osta, tai opiskele matematiikkaa ja osta.


    • Anonyymi

      Huh näitä kommentteja täällä, lähdetään Lapin -25 pakkaseen sähköautoileen, kuinkahan pitkälle pääsette. Ladatkaa niitä jäätyneitä akkuja sitten ....

      • Anonyymi

        Nykyaikaisen sähköauton akut eivät jäädy, tekniikka hoitaa asian. Ainoa murhe on, että pohjoisessa ei ole latauspisteitä riittävän tiheässä.


      • Anonyymi

        Itse asiassa sähköauton akku riittää Suomen ilmastossa paremmin kuin kuumissa maissa, missä akkua jodutaan jäähdyttämään.


      • Anonyymi

        Mutta eikö niissä pohjoisenkin autoissa ole ollut akut jo kymmeniä vuosia vai kammesta vääntämälläkö ne käynnistetään? Miten akut yleensä toimivat, varsin hyvin ymmärtääkseni, myös -25 asteessa jollaista keliä muuten kyllä tavataan toisinaan ihan eteläisessä suomessakin, ei mitään ihmeellistä.


    • Anonyymi

      Ainahan voi ostaa autoon pienen bensa agrijaatti. Siis generaatoein jolla voi ladaata akkuja jos sattuu olemaan paikassa jossaei latausta.
      Sitten myöskin voisi näppärä kuski laittaa piene reijän takakont iin josta pakoputki ulos ja b oit ladad akkuja ag r ikaatilla myös ajon aikana

      Sähkö insm

    • Anonyymi

      Hyvä idis en olekaan ajtellut halapa bensa agrikaatti vaan muka sellaine siisti pieni salkkumalli.

      Saan ladatua aku t vaikka metsässä.

      Tieenkin jotkut kohat valitaa et y ä en y äs jos eiolekaan bensaa mukana

      • Anonyymi

        En minä ainakaan voisi ladata sähköautoa taloyhtiön autopaikalla.


    • Anonyymi

      Osta toyotan itselataava hbrid

      Ei tatvii lada pistorasiaasa

    • Anonyymi

      Enne sähkistä pitää ostaa omakotitalo jossa pihalla oma sähkökeskus.

      Olaankin juuri asutti viis y oista v uotaa omakotitalossa ja saatu maksettua nyt aketaan sitten maksaa säjåhkistä

    • Anonyymi

      Sähköauton hinnalla saa kaksi uutta tavallista. Sähköauton akusto maksaa uuden tavallisen auton verran, ja akuston kestoikä on noin kolme vuotta..

      • Anonyymi

        No kerro vähän tarkemmin miten se sinun tapauksessasi oikein tapahtui.


    • Anonyymi

      Sähkön käyttö on edullista. Turhaan kitistään siirtohinnoista.

      • Anonyymi

        Huumekauppiaatkin tarjoavat ensimmäiset satsit usein ilmaiseksi. Sähköautoilu ei tule olemaan halpaa jos se lyö itsensä läpi ja Suomessa on yli kaksi miljoonaa sähkistä joskus.
        Tavalla tai toisella, nyt varmaan sähkön verotuksen kautta, valtio tekee sähköautoilusta kallista.
        Vai kuvitteleeko joku hurmahenki toisin?


    • Anonyymi

      Entäs akkujen valmistuksen ympäristövaikutukset? Ne on kamalat.

      • Anonyymi

        Yhden sähköauton akun valmistuksen negatiivinen vaikutus ympäristöön on sama kuin että diesel-autolla ajettaisiin 200000 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhden sähköauton akun valmistuksen negatiivinen vaikutus ympäristöön on sama kuin että diesel-autolla ajettaisiin 200000 km.

        Ei nämä ajattele mitään ...


    • Anonyymi

      Sen tulette näkemään maailmalta ja Suomessa ensinmäisten joukossa ettei sähköautolla ole tulevaisuutta. Siis pelkästään sähköllä käyvällä autolla. Laittakaa tämä mieleen, mitä sanoin.

      • Anonyymi

        Kuuluisia viimeisiä sanoja.


    • Anonyymi

      Vihdoin saadaan häkäpönttöjen tilalle toinenkin autotyyppi, jota voi käyttää myös kotimaisella energialla.

    • Anonyymi

      Kämppä poikineen on jo palanut poroksi kaiken maailman latailujen takia.

    • Anonyymi

      Sähköauto valtaa nopeati automarkkinat.

    • Anonyymi

      Olen pienenä poikana leikkinyt patteriautolla niin enää en viitsisi. Ja vaikka sähkö nyt vielä onkin aika edullista niin sen hinta nousee paljon kun sähköautot yleistyvät.

      • Anonyymi

        Mistä tiedät kuinka paljon sähkön hinta nousee? Varmasti nousee, kuten normaali-inflaatiossa kuuluukin, mutta vähemmän kuin fossiilisilla polttoaineilla kulkevien autojen käytön kustannukset.


    • Anonyymi

      Sähkö on halpaa ja lisäksi enimmäkseen päästötöntä. Polttis saastuttaa aina.

    • Anonyymi

      Jotain huviahan pitäisi olla.

    • Anonyymi

      Sähköauto on kuin velaksi ajais. Maksat autosta tupla hinnan, ajat muutaman vuoden 'halpoja kilsoja' ja kun sitten myyt/vaihdat sen, hinta on samoissa kuin bensa-autossa.

      Kysymys on akuista. Uudet akustot maksaa PALJON! Akut kuluu ja se näkyy rankasti jälleenmyyntiarvossa.

      • Anonyymi

        Takuuajan jälkeen haluttavuus on aika pieni.


      • Anonyymi

        Dieselithän ovat nykyään arvottomia. Sähköauton valtti on saasteettomuuden lisäksi sen lähes täydellinen huoltovapaus. Seuraavan omistajan ei tarvitse jännittää, onko öljynvaihdot ym. auton kestävyyteen tehdyt huollot tehty ajallaan ja oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselithän ovat nykyään arvottomia. Sähköauton valtti on saasteettomuuden lisäksi sen lähes täydellinen huoltovapaus. Seuraavan omistajan ei tarvitse jännittää, onko öljynvaihdot ym. auton kestävyyteen tehdyt huollot tehty ajallaan ja oikein.

        Käytettyjen dieseleiden hinnat on tipahtanut suhteessa bensakäyttöisiin autoihin. Itse ostin pari vuotta sitten 8 v ikäisen bensajapsin. Kilsoja kertyy vähän joten kun halvalla sain, ostin vähän keskim. reippaammin km ajetun. Ajattelin pitää vielä pari vuotta, jolloin kilsat tasaantuu kutakuinkin keskiarvon tuntumaan. Saan tästä hyvinkin vielä suoraan myymällä 2/3 hankintahinnasta, todennäköisesti enemmänkin. Halpaa ajoa, ei korjauskuluja ja arvon lasku mitätön sinänsä. Jos sen suhteuttaa ajettuihin kilsoihin, sikakallistahan tämä on mutta kun en ilman autoakaan pärjää.

        Oikeastaan vähän erikoista, että juuri vähän ajava = vähän ilmastokaasuja päästävä maksaa ajoistaan suhteessa kaikkein kovimman hinnan.


    • Anonyymi

      sähköauton hinta romahtaa sadantonnin ajossa, niitä myydään jenkeissä muutamalla tonniin,

    • Anonyymi

      Samaa turhaa jäkätystä on kuunneltu silloin kun polttomoottoriautot ryhtyivät yleistymään ja syrjäytti hevoskärrit.

      • Anonyymi

        Heposesta autoon siirtyminen oli iso juttu. Se että polttomoottori vaihdetaan sähkömoottoriin on pikku juttu ihan jo sen vuoksi, että sähkömosa on itsessään vanhempi keksintö kuin polttomoottori. Toiseksi sähköauto on yli 100 v vanha 'innovaatio'.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heposesta autoon siirtyminen oli iso juttu. Se että polttomoottori vaihdetaan sähkömoottoriin on pikku juttu ihan jo sen vuoksi, että sähkömosa on itsessään vanhempi keksintö kuin polttomoottori. Toiseksi sähköauto on yli 100 v vanha 'innovaatio'.

        Ei sähköautojen markkinoille tuloa olekaan moottoritekniikka hidastanut vaan sähkön varastointiongelmat eli käytännössä se että akut ovat olleet todella pitkään pirun painavia ja kookkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sähköautojen markkinoille tuloa olekaan moottoritekniikka hidastanut vaan sähkön varastointiongelmat eli käytännössä se että akut ovat olleet todella pitkään pirun painavia ja kookkaita.

        Akkujen paino on edelleen ongelma, mutta latausaikaongelmaan on ja olisi ollut ratkaisu jo aikoja sitten, mutta syystä tai toisesta valittiin tämä nykyinen polku. Sähköautoissa vois hyvin olla standardoitu akku, joka vaihdettaisiin huoltiksella samalla perusidealla kuin akku vaihdetaan akkuporakoneeseen. Huoltiksella olisi automaatti johon auto ajettaisiin ja robotti vaihtaisi tyhjän akun tilalle ladatun akun, ehkä jopa nopeammin kuin mitä tankkaus kestää. Jos polttomoottoria ei olisi aikoinaan keksitty, homma toimisi ja olisi toiminut jo n. 100 v tällä systeemillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen paino on edelleen ongelma, mutta latausaikaongelmaan on ja olisi ollut ratkaisu jo aikoja sitten, mutta syystä tai toisesta valittiin tämä nykyinen polku. Sähköautoissa vois hyvin olla standardoitu akku, joka vaihdettaisiin huoltiksella samalla perusidealla kuin akku vaihdetaan akkuporakoneeseen. Huoltiksella olisi automaatti johon auto ajettaisiin ja robotti vaihtaisi tyhjän akun tilalle ladatun akun, ehkä jopa nopeammin kuin mitä tankkaus kestää. Jos polttomoottoria ei olisi aikoinaan keksitty, homma toimisi ja olisi toiminut jo n. 100 v tällä systeemillä.

        Itse lisäisin maininnan, että nestekaasupullojen kohdalla toimitaan usein osittain näin, tosin ilman robotteja. Eli viedään vain tyhjä kaasupullo ja annetaan täysi kaasupullo tilalle. Tuo tyhjä pullo toki täytetään seuraaville asiakkaille, mutta sen täyttämistä ei siis tarvitse odotella. Asiakkaan kannaltahan on ihan sama, onko kyseessä juuri täsmälleen sama kaasupullo, kunhan se on samanlainen ja täysi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse lisäisin maininnan, että nestekaasupullojen kohdalla toimitaan usein osittain näin, tosin ilman robotteja. Eli viedään vain tyhjä kaasupullo ja annetaan täysi kaasupullo tilalle. Tuo tyhjä pullo toki täytetään seuraaville asiakkaille, mutta sen täyttämistä ei siis tarvitse odotella. Asiakkaan kannaltahan on ihan sama, onko kyseessä juuri täsmälleen sama kaasupullo, kunhan se on samanlainen ja täysi.

        Kyse voi olla myös puhtaasti bisneksestä. Kun jokainen valmistaja tekee oman akun, voidaan kilpailla sillä, kenellä on paras. Lisäksi akkujen katteet on ilmeisen hyvät (etenkin sitten joskus kun vanhoja aletaan vaihtaan uusiin). Kolmanneksi, jos käytössä olisi standardiakku, kuka vaan voisi valmistaa auton johon se sopii.

        Toisaalta tässä standardivaihtoakkuhommassa voisi olla hyvä sauma niille autonvalmistajille, jotka eivät nyt ole ihan siellä sähköautonvalmistajien top 10 tai joilla ei ole resursseja kehitystyöhön. Lyöttäytyä yhteen ja valmistaa sen ekan stanuakun ja kehittää vaihtosysteemin.


    • Anonyymi

      >>
      Sähköauton uusi tuleminen 1990-luvulla torpataan

      Suurista ilmansaasteista kärsivä Kalifornian osavaltio päätti vuonna 1990, että vuoteen 2003 mennessä kymmenen prosenttia kaikista osavaltiossa myytävistä autoista pitäisi olla kokonaan päästöttömiä. Se pisti vauhtia autoteollisuuteen. Maailman suurin autovalmistaja General Motors eli GM toi 1990-luvun puolivälissä markkinoille sporttisen ja tehokkaan EV1-sähköauton. EV1:n käyttäjissä oli muun muassa paljon filmitähtiä ja käyttäjät olivat valtavan tyytyväisiä autoihinsa. Myös japanilaiset alkoivat valmistaa sähköautoja Kalifornia mielessään.

      Mutta EV1-autot olivat kaikki leasing-autoja. Öljy- ja autoteollisuus lobbasi ankarasti Kalifornian päästötön auto -määräyksiä vastaan ja lopulta ne kumottiin. Sen jälkeen GM ei ainoastaan vetänyt kaikkia EV1-autoja pois, vaan ne myös kaikki romutettiin. Näin siitä huolimatta, että useimmat autojen käyttäjät olisivat halunneet ostaa ne.

      Kun sähköautoissa tuolloin käytetyn akkutekniikan, nikkelimetallihydridiakkujen patentit vielä päätyivät öljy-yhtiö ChevronTexacon haltuun, sähköautojen vauhti pysähtyi 2000-luvun alussa. Nykyiset sähköautot toimivat kuitenkin pääosin litium-akuilla, joiden tekniikka kehittyy koko ajan. Aktivistit uskovat, että nyt sähköauton tuloa ei enää pysty pysäyttämään millään, ei edes patenttitemppuiluilla.
      >>

      Myös 1900-luvun alussa sähköauto kilpaili rinta rinnan polttomoottoriauton kanssa. Mahtokohan polttomoottoriauton menestyksen ja sähköauton kehityksen pysähtymiseen olla samat syyt.

      Edelleen sähköauto on kaukana joka paikan/käytön kulkineesta eli polttomoottoriauton korvaajasta. Luulisi, että nyt oltaisiin jo pidemmällä mutta syyt voi olla kehityksen hitaudessa samat kuin ennenkin.

      • Anonyymi

        Vuonna 1905 USA:n myydyin automalli oli sähköauto, toiseksi myydyin oli höyryauto ja kolmanneksi myydyin oli bensiini- polttomoottoriauto.

        Tuolloin moni kuvitteli, että akkuteknologian kehitys tulisi ratkaisemaan pelin sähköauton eduksi. Kaikki teknologia kehittyi tuolloin vauhdilla ja oletettiin, että akkujen teho/paino-suhdekin paranisi oleellisesti. Todellisuudessa autojen akkuteknologia ei juuri kehittynyt seuraavaan 75 vuoteen. Bensa-auto nähtiin välivaiheena, koska sehän tarvitsi surkean vääntömomenttinsa takaia (toisin kuin sähkö- tai höyrymoottori) erillisen vaihteiston joka teki autosta teknisesti turhan monimutkaisen. Pitkään autojen nopeusennätys oli höyryauton nimissä.


    • Anonyymi

      Sähkauto muuttuu kymmenessä vuodessa ongelmajätteeksi

    • Anonyymi

      Leasing-hybridisähköautojen keskiarvo bensankulutus oli 4,7 l/100 km jopa 11 l/100 km.

      • Anonyymi

        Tietenkin hybridi on eri asia kuin täyssähköauto. Luulen, että tässä on puhe täyssähköautoista, jotka eivät tietenkään kuluta litraakaan bensaa.


    • Anonyymi

      Oman auton arvo on 1000€ ja polttoaineeseen menee 1500€/vuosi. Kymmenen vuotta auto ja polttoaine 16 000€

    • Anonyymi

      Saatan harkita sähköautoa jos hyvän sähköauton saa alle kymppitonnilla ja minulla on latauspaikka (mitä ei ole) ja autolla pääsee lataamatta 500 kilometriä myös talvella. Tässä on minun ehtoni.

      Ja muuten, suurella osalla ei ole mahdollisuutta laittaa sähköaautoa pistorasiaan. Lämmitystolpista ei yleensä saa ladata sähköautoa, koska niitä ei ole suunniteltu siihen. Ja monilla ei ole lämmitystolppaa (ei ainakaaan minulla ole).

    • Anonyymi

      Valtio vie veroina autoilijoilta 8,5 miljaardia vuodessa. Luuletteko, että valtio voi luopua edes osasta tuloista tulevina vuosina?

      • Anonyymi

        Jokainen liikenteestä kerätty veroeuro aiheuttaa nykyään 1.5 kg hiilidioksidipäästöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen liikenteestä kerätty veroeuro aiheuttaa nykyään 1.5 kg hiilidioksidipäästöjä.

        Lapsellista tuo autoilun päästönäpertely. Päästöoikeuden hinta on luokkaa 25 e/t_CO2. Siihen hintaan teollisuus saa saastuttaa. Keskivertoautoilijan vuosipäästö on noin kaksi tonna CO2. Päästöoikeuden hinnalla se tekee 50 e. Katsastuksen pakollinen pakokaasumittaus maksaa melkein saman verran.


    • Anonyymi

      Samalla tavalla itketään aivan turhaan asumiskustannuksista. Kun ostaa asunto-osakkeen Etu-Töölöstä tai Kampista sellaisesta yhtiöstä joka omistaa talossa olevat kivijalkaliikkeet ja entisen talonmiehen asunnon, niin parhaimmillaan huoneistossa ei ole yhtiövastiketta ollenkaan tai sen on naurettavan pieni, kun yhtiön kulut katetaan käytännössä liiketilojen vuokrilla. Alle euro neliöltä asumiseen kuussa - onko se paljon? Silti asumiskuluista itketään. En ymmärrä.

      terveisin Sven-Erik Svinrik

    • Anonyymi

      Sähköautoilu on Suomesa Euroopan kalleinta. Kustannus on 944 e/kk.

      • Anonyymi

        Akkukustannus on vähintään 6 e/100km.


      • Anonyymi

        Dieselautoilu samankantaisesti laskettuna maksaa 800 e/kk.

        Verottaja tekee suomalaisen autoilusta Euroopan kalleinta. Esimerkiski Kreikassa samankantaisesti laskettuna sähköautoilu maksaa vain 594 e/kk.

        Suomi sitten sponssaa tukipaketteja noille Vetelä-Euroopan veronvälttelijöille. Onhan Suomi vauras maa, kuten pääministerimme totesi.


      • Anonyymi

        Tavisveronmaksajan on turha haaveilla halvoista kilometreistä. Ideologiset maailmanparantajat pitävät siitä huolen hallituksessa.


    • Anonyymi

      Nykyinen akkuihin perustuva sähköautoilu jää pian historiaan. Tilalle tulevat vedyllä kulkevat sähköautot (polttoainekenno), synteettistä kaasua käyttävät autot ja synteettisiä polttonesteitä käyttävät autot.

      • Anonyymi

        Vetyä voidaan tuottaa päästöttömästi mm. aurinko- ja tuulisähköllä sekä ydin- ja vesivoimalla. Vedystä voidaan valmistaa helposti myös metaania ja nestemäisiä polttoaineita. Tarvittava hiili otetaan luonnon kiertokulusta eikä maan uumenista.


      • Anonyymi

        Tarvittava teknologia on jo olemassa. Vanha autokanta voi käyttää synteettisiä polttonesteitä, samoin lentoliikenne ja raskas liikenne.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Synteettisiä kaasuja tai polttonesteitä pidän mahdollisena. Vety jää ikuiseksi tulevaisuuden lupaukseksi. Vedyn ongelma on sen säilytys, kuljetus ja käytännössä onnettoman alhainen energiapitoisuus. Vaikka vety on teoriassa painoon suhteutettuna hyvin "tehokas" polttoaine, niin per litra se on surkea niissä paineissa, jotka auton tankissa ovat mahdollisia. Pikkuautoon ei näppärästi saa kahden sadan litran vetytankkia. Ja sitten kun tulee kolari...

        Sähköautobuumi on onneton muoti-ilmiö. Tässä on samaa henkeä kuin VHS - Beta taistelussa oli aikanaa. Ottelua ei ratkaise tekninen paremmus vaan ihan muut tekijät (teknisesti parempi Beta-videohan jäi kakkoseksi koska lisenssin haliat eivät sallineet pornoteollisuuden käyttää Beta-videoita).

        Aurinkosähkö halpenee ja tulee yhä parempia tapoja muuttaa sähkö synteettiseksi (tai biologiseksi) kaasuksi tai polttonesteeksi. Nestemäisten polttoaineiden kuljettamiseen meillä on globaali infrastruktuuri tankkereista aina bensapumppuihin asti. Mutta "biobensiinit" eivät ole (ainakaan vielä) muotia ja kaikki satsaa vain patteriautoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Synteettisiä kaasuja tai polttonesteitä pidän mahdollisena. Vety jää ikuiseksi tulevaisuuden lupaukseksi. Vedyn ongelma on sen säilytys, kuljetus ja käytännössä onnettoman alhainen energiapitoisuus. Vaikka vety on teoriassa painoon suhteutettuna hyvin "tehokas" polttoaine, niin per litra se on surkea niissä paineissa, jotka auton tankissa ovat mahdollisia. Pikkuautoon ei näppärästi saa kahden sadan litran vetytankkia. Ja sitten kun tulee kolari...

        Sähköautobuumi on onneton muoti-ilmiö. Tässä on samaa henkeä kuin VHS - Beta taistelussa oli aikanaa. Ottelua ei ratkaise tekninen paremmus vaan ihan muut tekijät (teknisesti parempi Beta-videohan jäi kakkoseksi koska lisenssin haliat eivät sallineet pornoteollisuuden käyttää Beta-videoita).

        Aurinkosähkö halpenee ja tulee yhä parempia tapoja muuttaa sähkö synteettiseksi (tai biologiseksi) kaasuksi tai polttonesteeksi. Nestemäisten polttoaineiden kuljettamiseen meillä on globaali infrastruktuuri tankkereista aina bensapumppuihin asti. Mutta "biobensiinit" eivät ole (ainakaan vielä) muotia ja kaikki satsaa vain patteriautoihin.

        Aurinkopaneelia näyttää olevan saatavilla hintaan 0.30 e/Wp. Suomessa aurinkopaneelin huipputehon käyttökerroin on 10 % luokkaa. Näin ollen yksi Wp tuottaa vuodessa 876 Wh sähköenergiaa. Jos paneelin käyttöikä on 20 vuotta, niin kokonaistuotto on 17.5 kWh. Korottomaksi hinnaksi tulee 1.7 senttiä/kWh eli 17 e/MWh.

        Vertailun vuoksi todetaan, että kotitalouskuluttaja maksaa sähköstä siirtoineen ja veroineen luokkaa 150 e/MWh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aurinkopaneelia näyttää olevan saatavilla hintaan 0.30 e/Wp. Suomessa aurinkopaneelin huipputehon käyttökerroin on 10 % luokkaa. Näin ollen yksi Wp tuottaa vuodessa 876 Wh sähköenergiaa. Jos paneelin käyttöikä on 20 vuotta, niin kokonaistuotto on 17.5 kWh. Korottomaksi hinnaksi tulee 1.7 senttiä/kWh eli 17 e/MWh.

        Vertailun vuoksi todetaan, että kotitalouskuluttaja maksaa sähköstä siirtoineen ja veroineen luokkaa 150 e/MWh.

        Myös energian varastointiongelma ratkeaa, kun paneelisähköllä tuotetusta vedystä tehdään synteettistä polttoainetta. Kallis ja ympäristöä kuormittava akkuteknologia voidaan sivuutta. Esim. pikkuautojen toimintasäde ei ole enää ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aurinkopaneelia näyttää olevan saatavilla hintaan 0.30 e/Wp. Suomessa aurinkopaneelin huipputehon käyttökerroin on 10 % luokkaa. Näin ollen yksi Wp tuottaa vuodessa 876 Wh sähköenergiaa. Jos paneelin käyttöikä on 20 vuotta, niin kokonaistuotto on 17.5 kWh. Korottomaksi hinnaksi tulee 1.7 senttiä/kWh eli 17 e/MWh.

        Vertailun vuoksi todetaan, että kotitalouskuluttaja maksaa sähköstä siirtoineen ja veroineen luokkaa 150 e/MWh.

        Suomi ei tule olemaan koskaan aurinkoenergian suurvalta, mutta täälläkin siitä voi tulla edullinen vaihtoehto. Jossain Saharassa, Espanjassa, Australiassa voidaan rakentaa aurinkovoimaloita luottaen keskimäärin yli 300 aurinkoiseen päivään vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös energian varastointiongelma ratkeaa, kun paneelisähköllä tuotetusta vedystä tehdään synteettistä polttoainetta. Kallis ja ympäristöä kuormittava akkuteknologia voidaan sivuutta. Esim. pikkuautojen toimintasäde ei ole enää ongelma.

        Juuri näin. Maailmassa on jo tuhansia tankkereita jotka voivat vallan mainiosti kuljettaa myös synteettisiä polttoaineita. Samoin on tankkiautoja ja bensapumppuja, jotka voivat hoitaa jakelun kuluttajalle. Polttomoottoriteknologiaa on kehitetty yli 125 vuotta, joten siitäkin on opittu yhtä ja toista. Erityisesti Suomessa keskeistä on, että polttomoottori tuottaa hukkalämpöä, joka Suomessa ei ole hukkaa vaan hyödyllistä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voidaanhan vetytekniikan kehittämiseen toki panostaa, mutta vety ei ihan heti yleisty Suomessa, koska se vaatisi kokonaan uuden jakeluinfran rakentamista.

        Koko maan kattava sähköinfra on Suomessa valmiina.

        Samoin on nestemäisten polttoaineiden jakeluinfra ja osin maa/biokaasun. Vety tarvinneen erilaiset säiliöt kuin isomolekyylinen biokaasu / maakaasu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin on nestemäisten polttoaineiden jakeluinfra ja osin maa/biokaasun. Vety tarvinneen erilaiset säiliöt kuin isomolekyylinen biokaasu / maakaasu.

        Hiilipohjaiset polttoaineet ovat niitä joista pyritään pääsemään eroon.

        Lisäksi hiiltä ei kannata ensin kasvattaa, ja sitten roudata johonkin laitokseen, missä siitä tehdään polttoainetta vanhanaikaisiin huonolla hyötysuhteella toimiviin ja päästöjä synnyttäviin polttomoottoreihin.

        Yksinkertainen on kaunista tässäkin asiassa. Sähkö ei tarvitse erillistä aktiivista jakelulogistiikkaa. Kun Hangossa laitetaan johdon päähän jännitettä, niin samalla sekunnilla jännite näkyy johdon toisessa päässä Nuorgamissa.


    • Anonyymi

      Hyppään sähköauton ylitse suoraan vetyautoon.

    • Anonyymi

      Hybridi käyttää bensaa/dieseliä yli 100 matkoilla enemmän kun vanha diesel.

    • Anonyymi

      100 kilometrin

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Me kaikki tiedämme sen mitä tulee käymään. Polttomoottori poistuu laskutuikun, filmikameran ja pöytäpuhelimen tapaan, ennenkuin ehdimme sanoa KISSAA.
        Kysymys on siitä, kenelle jää Musta Pekka käteen.


    • Anonyymi

      Näyttäkääs laskelma, jossa sähköauton kulut ovat alle 30 euroa/100km

      • Anonyymi

        Miksi toisen pitäsi tehdä jonkun edestä laskelmat jollekulle? Opettele matematiikkaa ja laske itse.


    • Anonyymi

      Mites nää autokorjaamot nehän korjaa noita polttomoottori autoja jotta ne pystys pysymään liikenteessä saastuttamassa pidempään, onko ne epäeettisiä? pitäskö autokorjaamot jo kieltää? ;) ja miksei polttoaineelle ole laitettu polttoaineen siirtomaksua kun kerran sähkölläki on siirtomaksu?? esim jos polttoaine litra maksaa vaikkapa 1 euron niin voisi hyvin laittaa siirtomaksuksi vaikkapa 50 euroa per litra yms

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      149
      10891
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5200
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2413
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      30
      2113
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1681
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1514
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      30
      1221
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1166
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      92
      925
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      317
      882
    Aihe