Suomenruotsalaiset eivät itsekään usko kaksikielisyyden rikkauteen

Anonyymi

Kaikkein omituisinta kielipoliittisessa keskustelussa on se,että edes ruotsinkieliset itse eivät usko satuihinsa suomen kaksikielisyyden rikkaudesta,vaan laativat hädissään strategioita toisensa perään.

He tajuavat,että aidosti toimivaan kaksikielisyyteen vaaditaan vähintään 40% n väestönosuus,
kriittinen massa saavutetaan runsaan 30%n kohdalla,
mutta alle 25% n osuudella on järjetöntä kuvitella kaksikielisyyden toteutuvan edes teoriassa..

Tämän kaiken ruotsinkieliset itse tietävät,mutta silti jatkavat valehtelua kaksikielisyyden rikkaudesta.

Tämä valhe suunnataan suomenkielisille ja jotkut hölmöt täälläkin toistavat sitä kuin mantraa hokevat papukaijat pohtimatta sen kummemmin missionsa mahdottomuutta.

40%: kaksikielisyys voi toimia
alle 25% EI toimi

5%: ajatuskin on tuhoontuomittu

Uusi kielipolitiikka Pirkan blogit

69

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvää tekstiä, blogissa on kommentointimahdollisuus:

      Ruotsinkieliset tajuavat, että
      aidosti toimivaan kaksikielisyyteen vaaditaan vähintään 40% n väestönosuus,
      kriittinen massa saavutetaan runsaan 30%n kohdalla, mutta
      alle 25% n osuudella on järjetöntä kuvitella kaksikielisyyden toteutuvan
      edes teoriassa..

      Tämän kaiken ruotsinkieliset itse tietävät,mutta silti jatkavat valehtelua kaksikielisyyden rikkaudesta.

      Tämä valhe suunnataan suomenkielisille ja jotkut hölmöt täälläkin toistavat sitä kuin mantraa hokevat papukaijat pohtimatta sen kummemmin missionsa mahdottomuutta.

      40%: kaksikielisyys voi toimia
      alle 25% EI toimi

      5%: ajatuskin on tuhoontuomittu

      Uusi kielipolitiikka Pirkan blogit

    • Anonyymi

      "Ruotsinkielisten väestönosuus on alle 5 %, joten maa ei ole edes teoriassa kaksikielinen, saati käytännössä. Joitakin aidosti kaksikielisiä alueita on esim Vaasan seudulla, mutta suurin osa Suomesta ja Suomi kokonaisuudessaan on yksikielinen"

      No niin, nyt on asiaa!

    • Anonyymi

      Tämä on ehdottomasti pitkään aikaan merkittävin juttu:

      Kaksikielisyys tiedetään toimimattomaksi - mutta kaksikielisyysnäytelmän edut ruotsinkielisille ovat niin mittavat, että jatketaan vaan.

      • Anonyymi

        Suomenkieliset ja viime kädessä koko Suomen kansantalous maksaa vale-kaksikielisyydestä kovaa hintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomenkieliset ja viime kädessä koko Suomen kansantalous maksaa vale-kaksikielisyydestä kovaa hintaa.

        Miljardeja.....


      • Anonyymi

        Ja mitä laajemmaksi järjestelmä tehdään sitä vaikeammaksi sen purkamista voidaan sanoa esimerkkinä soteen kytketyt kaksikielisyyslautakunnat.


    • Anonyymi

      Siis koko ruotsinkielinen establishmentti tietää, ettei kaksikielisyys voi toimia, kun ruotsinkielisiä on alle 5%, mutta halu pitää kiinni "Suomi on ruotsalainen"-unelmasta on vahvempi. Kuvitellaan, että onnistutaan vaientamalla, vääristelemällä ja säätiörahoilla ja henkilösuhteilla ohjailemalla jatkamaan tätä muille tappiollista toimintaa ikuisesti kutsumalla sitä sitkeästi "rikkaudeksi" ja hiljentämällä soraäänet "sivistymättöminä". Aikamoinen strategia.

      • Anonyymi

        Tämä on kova juttu!


    • Anonyymi

      Suomalaiset sen sijaan uskovat kaksikielisyyden rikkauteen: ruotsin kielen katoamista maastamme pidettäisiin suurena vahinkona (yliopistotutkimus, 2014).

      • Anonyymi

        Saamen kielten katoaminen vasta vahinko olisikin, silti kyse ei ole kaksikielisyydestä vaan ylipäätään monimuotoisuudesta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saamen kielten katoaminen vasta vahinko olisikin, silti kyse ei ole kaksikielisyydestä vaan ylipäätään monimuotoisuudesta...

        Kaikki kielet ovat maassamme ehdottomasti rikkaus, niin suomi, ruotsi, saame, romani kuin viittomakielikin. Pidetään kielistä huolta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kielet ovat maassamme ehdottomasti rikkaus, niin suomi, ruotsi, saame, romani kuin viittomakielikin. Pidetään kielistä huolta!

        Huolenpito ei tarkoita pakkovähemmistökieliä vaan sitä, että kielivähemmistöillä on kyky huolehtia itsestään joko tulkein tai omiensa tarjoamin palveluin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huolenpito ei tarkoita pakkovähemmistökieliä vaan sitä, että kielivähemmistöillä on kyky huolehtia itsestään joko tulkein tai omiensa tarjoamin palveluin.

        Rannikolla on murteet, kouluruotsilla ei siellä pärjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huolenpito ei tarkoita pakkovähemmistökieliä vaan sitä, että kielivähemmistöillä on kyky huolehtia itsestään joko tulkein tai omiensa tarjoamin palveluin.

        Tämä on reilua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huolenpito ei tarkoita pakkovähemmistökieliä vaan sitä, että kielivähemmistöillä on kyky huolehtia itsestään joko tulkein tai omiensa tarjoamin palveluin.

        Ruotsi ei ole vähemmistökieli ja siksi palveluita ei hoideta tulkkien avulla.

        Saame on vähemmistökieli ja silti saamelaisillakin on oikeus moniin palveluihin omalla kielellään. Tulkkeja ei tarvita.

        Opettele Suomen yhteiskunnan toimintaa, älä trollaa palstalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsi ei ole vähemmistökieli ja siksi palveluita ei hoideta tulkkien avulla.

        Saame on vähemmistökieli ja silti saamelaisillakin on oikeus moniin palveluihin omalla kielellään. Tulkkeja ei tarvita.

        Opettele Suomen yhteiskunnan toimintaa, älä trollaa palstalla!

        Ruotsinkieliset ovat vähemmistö joten heidän kielensä on todellisuudessa vähemmistökieli. RKP on toki saanut sille lainsäädäntöön suhteettoman suuren aseman mutta se voidaan ottaa poiskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsinkieliset ovat vähemmistö joten heidän kielensä on todellisuudessa vähemmistökieli. RKP on toki saanut sille lainsäädäntöön suhteettoman suuren aseman mutta se voidaan ottaa poiskin.

        Lakiin voitaisiin määrätä vaikkapa, että torstaisin kaikkien on pakko syödä veripalttua ja pähkinöitä.

        Vapautuksia ei sallita.


    • Anonyymi

      Ruotsinkielisten omien tutkijoiden mukaan siis alle 25%:n osuudella on järjetöntä kuvitella kaksikielisyyden toteutuvan edes teoriassa - ja sitten vaativat kaksikielisyyttä alle 5%:n osuudella!

      • Anonyymi

        Näin!


      • Anonyymi

        Onhan 4,7% ihan jäätävän pieni luku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan 4,7% ihan jäätävän pieni luku.

        Ei, se on vielä pienempi.


      • Anonyymi

        Sveitsissä on 6%:n ja 0,5%:nkieliryhmät, joiden palveluita ei hoideta tulkkien avulla. Miksikö? Ne sattuvat olemaan maan virallisia kieliä. Järkyttääkö kieliaktiivia, menikö päivä pilalle tämän faktan johdosta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sveitsissä on 6%:n ja 0,5%:nkieliryhmät, joiden palveluita ei hoideta tulkkien avulla. Miksikö? Ne sattuvat olemaan maan virallisia kieliä. Järkyttääkö kieliaktiivia, menikö päivä pilalle tämän faktan johdosta?

        Koska Sveitsissä nuo ryhmät hoitavat itse palvelunsa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska Sveitsissä nuo ryhmät hoitavat itse palvelunsa!

        Suomessakin väestö hoitaa itse palvelunsa, suomalaiset hoitavat palvelut. Mistä siis kiikastaa? Pitääkö ruotsinkielisten hoitaa ja maksaa itse palvelunsa, ja heidän maksamilla verorahoilla kustannetaan sitten SINUN käyttämäsi palvelut? Miksi ruotsinkieliset joutuvat kustantamaan sinun palvelusi, mutta sinä et ole antamassa vastineeksi yhtikäs mitään? Haluat vain ilmaiset palvelut itsellesi. Ymmärrätkö yhtään, mihin yhteiskunnan toiminta perustuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessakin väestö hoitaa itse palvelunsa, suomalaiset hoitavat palvelut. Mistä siis kiikastaa? Pitääkö ruotsinkielisten hoitaa ja maksaa itse palvelunsa, ja heidän maksamilla verorahoilla kustannetaan sitten SINUN käyttämäsi palvelut? Miksi ruotsinkieliset joutuvat kustantamaan sinun palvelusi, mutta sinä et ole antamassa vastineeksi yhtikäs mitään? Haluat vain ilmaiset palvelut itsellesi. Ymmärrätkö yhtään, mihin yhteiskunnan toiminta perustuu?

        Saamelaistenkin palvelut maksetaan - ilman pakkokieliä. Mikä ongelma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessakin väestö hoitaa itse palvelunsa, suomalaiset hoitavat palvelut. Mistä siis kiikastaa? Pitääkö ruotsinkielisten hoitaa ja maksaa itse palvelunsa, ja heidän maksamilla verorahoilla kustannetaan sitten SINUN käyttämäsi palvelut? Miksi ruotsinkieliset joutuvat kustantamaan sinun palvelusi, mutta sinä et ole antamassa vastineeksi yhtikäs mitään? Haluat vain ilmaiset palvelut itsellesi. Ymmärrätkö yhtään, mihin yhteiskunnan toiminta perustuu?

        Ruotsinkielisten osuuden ollessa yli 30% ruotsinkieliset hoitavat itse palvelunsa eli vain silloin "kaksikielisyys" toteutuu.

        On tutkimusnäyttöä siitä,että palvelut eivät hoidu,jos vähemmistön osuus on alle 25%.
        Vaasan kaupunki 24,9 on poikkeus,
        koska se on Mustasaaren ruotsalaisenemmistöisen kunnan ympäröimä.
        Kokonaisuutena kielet ovat tasapainossa tuolla alueella.

        Tutkimukset on Åbo Akademin tekemiä.

        Etkö luota sen tutkimuksiin?

        Lisäksi kielibarometrit vahvistavat tämän empiirisenä tutkimusaineistona.

        Toimivan kaksikielisyyden raja on 30%.

        40% riittäisi vallan mainiosti kaksikielisyysmääritelmän toteutumiseen,ei siis tarvita 50/50
        vaan tasapaino löytyy jo 40/60 suhteella


        mutta 5% ei riitä.

        Pakkoruotsitus on siis aivan turhaa,koska kaksikielisyys ei ole mahdollinen ruotsinkielisten liian pienen väestönosuuden takia.

        "Kaksikielisyys" on virallinen fantasia, johon edes suomenruotsalaiset itse eivät usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsinkielisten osuuden ollessa yli 30% ruotsinkieliset hoitavat itse palvelunsa eli vain silloin "kaksikielisyys" toteutuu.

        On tutkimusnäyttöä siitä,että palvelut eivät hoidu,jos vähemmistön osuus on alle 25%.
        Vaasan kaupunki 24,9 on poikkeus,
        koska se on Mustasaaren ruotsalaisenemmistöisen kunnan ympäröimä.
        Kokonaisuutena kielet ovat tasapainossa tuolla alueella.

        Tutkimukset on Åbo Akademin tekemiä.

        Etkö luota sen tutkimuksiin?

        Lisäksi kielibarometrit vahvistavat tämän empiirisenä tutkimusaineistona.

        Toimivan kaksikielisyyden raja on 30%.

        40% riittäisi vallan mainiosti kaksikielisyysmääritelmän toteutumiseen,ei siis tarvita 50/50
        vaan tasapaino löytyy jo 40/60 suhteella


        mutta 5% ei riitä.

        Pakkoruotsitus on siis aivan turhaa,koska kaksikielisyys ei ole mahdollinen ruotsinkielisten liian pienen väestönosuuden takia.

        "Kaksikielisyys" on virallinen fantasia, johon edes suomenruotsalaiset itse eivät usko.

        Mikään kieliryhmä ei koskaan hoida itse palveluitaan, ei meillä eikä muulla. Yhteiskunta on vastuussa palveluista viime kädessä.

        Sveitsissä ranskankielisellä alueella ’pakkosaksa’ on ensimmäinen vieras kieli koulussa. Sitä ei lueta siksi, että ranskankieliset hoitaisivat saksankielisten palvelut, vaan siksi että kieli on alueella tärkeä työelämässä ja kaupassa. Sveitsin ranskankielisellä alueella voi silti elää koko elämänsä ja käydä töissä myös osaamatta saksaa.

        Ymmärrätkö nyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään kieliryhmä ei koskaan hoida itse palveluitaan, ei meillä eikä muulla. Yhteiskunta on vastuussa palveluista viime kädessä.

        Sveitsissä ranskankielisellä alueella ’pakkosaksa’ on ensimmäinen vieras kieli koulussa. Sitä ei lueta siksi, että ranskankieliset hoitaisivat saksankielisten palvelut, vaan siksi että kieli on alueella tärkeä työelämässä ja kaupassa. Sveitsin ranskankielisellä alueella voi silti elää koko elämänsä ja käydä töissä myös osaamatta saksaa.

        Ymmärrätkö nyt?

        Tutkimuksen lähtökohta on nimenomaan kielivähemmistön väestönosuuden suora suhde omakielisten palvelujen turvaamiseen.

        Mitä suurempi osuus,sitä paremmin omakieliset palvelut toteutuvat.

        Alle 25%n väestönosuudella on turha edes olettaa palveluja omalla kielellä.

        Palvelut kyllä annetaan,mutta enemmistön kielellä.

        Kaksikielisyys on fantasia alle
        25%n osuudella. Omakielisiä palvelijoita ei riitä eikä enemmistö suostu palvelemaan liian pientä vähemmistöä sen omalla kielellä, eikä tarvitsekaan


        Näin se tutkimus kertoo.Karu totuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimuksen lähtökohta on nimenomaan kielivähemmistön väestönosuuden suora suhde omakielisten palvelujen turvaamiseen.

        Mitä suurempi osuus,sitä paremmin omakieliset palvelut toteutuvat.

        Alle 25%n väestönosuudella on turha edes olettaa palveluja omalla kielellä.

        Palvelut kyllä annetaan,mutta enemmistön kielellä.

        Kaksikielisyys on fantasia alle
        25%n osuudella. Omakielisiä palvelijoita ei riitä eikä enemmistö suostu palvelemaan liian pientä vähemmistöä sen omalla kielellä, eikä tarvitsekaan


        Näin se tutkimus kertoo.Karu totuus

        Ymmärrettävää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään kieliryhmä ei koskaan hoida itse palveluitaan, ei meillä eikä muulla. Yhteiskunta on vastuussa palveluista viime kädessä.

        Sveitsissä ranskankielisellä alueella ’pakkosaksa’ on ensimmäinen vieras kieli koulussa. Sitä ei lueta siksi, että ranskankieliset hoitaisivat saksankielisten palvelut, vaan siksi että kieli on alueella tärkeä työelämässä ja kaupassa. Sveitsin ranskankielisellä alueella voi silti elää koko elämänsä ja käydä töissä myös osaamatta saksaa.

        Ymmärrätkö nyt?

        Suomessa pakkoruotsin virallinen peruste on "kaksikielisyyden rikkaus",joka siis tutkimustiedon valossa on jo lähtökohtaisesti pelkkä fantasia kielivähemmistön väestönosuuden ollessa 5%n ..eli reilusti alle 30%


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa pakkoruotsin virallinen peruste on "kaksikielisyyden rikkaus",joka siis tutkimustiedon valossa on jo lähtökohtaisesti pelkkä fantasia kielivähemmistön väestönosuuden ollessa 5%n ..eli reilusti alle 30%

        Hyvä, että asia nostetaan nyt esille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessakin väestö hoitaa itse palvelunsa, suomalaiset hoitavat palvelut. Mistä siis kiikastaa? Pitääkö ruotsinkielisten hoitaa ja maksaa itse palvelunsa, ja heidän maksamilla verorahoilla kustannetaan sitten SINUN käyttämäsi palvelut? Miksi ruotsinkieliset joutuvat kustantamaan sinun palvelusi, mutta sinä et ole antamassa vastineeksi yhtikäs mitään? Haluat vain ilmaiset palvelut itsellesi. Ymmärrätkö yhtään, mihin yhteiskunnan toiminta perustuu?

        Minä en järjestä minkäänlaisia palveluita kenellekään vaan osallistun pelkästään niiden maksamiseen. Miksi minun siis piti opiskella ruotsia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään kieliryhmä ei koskaan hoida itse palveluitaan, ei meillä eikä muulla. Yhteiskunta on vastuussa palveluista viime kädessä.

        Sveitsissä ranskankielisellä alueella ’pakkosaksa’ on ensimmäinen vieras kieli koulussa. Sitä ei lueta siksi, että ranskankieliset hoitaisivat saksankielisten palvelut, vaan siksi että kieli on alueella tärkeä työelämässä ja kaupassa. Sveitsin ranskankielisellä alueella voi silti elää koko elämänsä ja käydä töissä myös osaamatta saksaa.

        Ymmärrätkö nyt?

        Jos suomalaisista olisi ruotsinkielisiä yli 60% kuten sveitsiläistä saksankielisiä, ja naapurimaa olisi Euroopan talousveturi jossa asuu melkein sata miljoonaa ruotsinkielistä, olisi pakkoruotsi hyvinkin perusteltu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään kieliryhmä ei koskaan hoida itse palveluitaan, ei meillä eikä muulla. Yhteiskunta on vastuussa palveluista viime kädessä.

        Sveitsissä ranskankielisellä alueella ’pakkosaksa’ on ensimmäinen vieras kieli koulussa. Sitä ei lueta siksi, että ranskankieliset hoitaisivat saksankielisten palvelut, vaan siksi että kieli on alueella tärkeä työelämässä ja kaupassa. Sveitsin ranskankielisellä alueella voi silti elää koko elämänsä ja käydä töissä myös osaamatta saksaa.

        Ymmärrätkö nyt?

        Sveitsin ranskankielisissä kantoneissa koko yhteiskunta pyörii ranskan kielellä. Edes Genevessä ei ole esim. katukylttejä kahdella tai useammalla kielellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessakin väestö hoitaa itse palvelunsa, suomalaiset hoitavat palvelut. Mistä siis kiikastaa? Pitääkö ruotsinkielisten hoitaa ja maksaa itse palvelunsa, ja heidän maksamilla verorahoilla kustannetaan sitten SINUN käyttämäsi palvelut? Miksi ruotsinkieliset joutuvat kustantamaan sinun palvelusi, mutta sinä et ole antamassa vastineeksi yhtikäs mitään? Haluat vain ilmaiset palvelut itsellesi. Ymmärrätkö yhtään, mihin yhteiskunnan toiminta perustuu?

        Ruotsinkielisen Pohjanmaan vihannesyrittäjille maksetaan miljoonien tukiaisia ja ruotsinkieliset säätiötkään eivät maksa tuotoistaan veroa.


    • Anonyymi

      Ruotsinkieliset tietävät, ettei alle 5% riitä kaksikielisyyteen, mutta vaikenevat tästä ja vaativat muilta kaksikielisyyttä.

      Epärehellisyyttähän tämä on.

      • Anonyymi

        Nimenomaan, epärehellisyyttä!


    • Anonyymi

      Selvä!

    • Anonyymi

      Kaksikielisyys tiedetään toimimattomaksi - mutta kaksikielisyysnäytelmän edut ruotsinkielisille ovat niin mittavat, että jatketaan vaan, koska RKP...

      • Anonyymi

        Niinpä!


    • Anonyymi

      Suomessa pakkoruotsin virallinen peruste on juuri tuo "kaksikielisyyden rikkaus ,joka siis tutkimustiedon valossa on lähtökohtaisesti pelkkä fantasia kielivähemmistön väestönosuuden ollessa 5%, jääden reilusti alle 30%,jolla toimiva kaksikielisyys ylipäätään olisi mahdollinen

      Miksi jotkut suomenkieliset jatkavat valehtelemista kaksikielisyyden rikkaudesta, kun kerran suomenruotsalaiset itsekään
      eivät siihen enää usko?

      Se on tämän aloituksen viesti kiteytettynä.

      • Anonyymi

        Oikeat ruotsitalipaanit ilmeisesti fantasioissaan haaveilevat ruotsin tärkeydestä semmoisesta joka oli kai pienessä määrin joskus 1500 tai 1600 luvuilla vähän aikaa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeat ruotsitalipaanit ilmeisesti fantasioissaan haaveilevat ruotsin tärkeydestä semmoisesta joka oli kai pienessä määrin joskus 1500 tai 1600 luvuilla vähän aikaa .

        Aika kaukana takanapäin heidän kulta-aikansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kaukana takanapäin heidän kulta-aikansa.

        Tuleva harmittaa, siksi kiukutellaan ja valehdellaan


    • Anonyymi

      Pelkkää bluffia puhe kaksikielisyydestä.

      • Anonyymi

        Olisi parempi katsoa eteenpäin, kuin roikkua menneisyyden suuruuden kuvitelmissa.


    • Anonyymi

      Satuihin ei kannata uskoa.

      • Anonyymi

        Ruotsinkieliset lapset aloittavat satukylvyt jo päiväkodeissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsinkieliset lapset aloittavat satukylvyt jo päiväkodeissa.

        Viikinkisadut on myönnetty saduiksi Ruotsissa. DNA-testein on myös todistettu, että mitään yhteisiä viikinki-geenejä,ei ole, vaan viikinkiys oli elämäntapa.
        Vikkinki saattoi olla skotti, suomalainen, nykyisellä Ruotsin alueella asunut henkilö, kuka tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viikinkisadut on myönnetty saduiksi Ruotsissa. DNA-testein on myös todistettu, että mitään yhteisiä viikinki-geenejä,ei ole, vaan viikinkiys oli elämäntapa.
        Vikkinki saattoi olla skotti, suomalainen, nykyisellä Ruotsin alueella asunut henkilö, kuka tahansa.

        Tanska oli Pohjolan mahtimaa 800-luvulta 1500-luvulle, Kalmarin unionin valtioliiton hajoamiseen saakka.

        Tanskan valta ulottui hetken jopa Englantiin ja 1200-luvulla Pohjois-Saksaan ja Baltiaan.

        Myös nykyisen Ruotsin eteläosa, Skåne, kuului Tanskalle vuoteen 1685 saakka lukuun ottamatta vuosia 1332 - 60, jolloin se oli Ruotsin yhteydessä.

        Uusruotsi perustuu Keski-Ruotsin murteisin.

        Sitten tankeroruotsia = ruotsin murteiden ja suomen sekakieltä puhuvat suomenruotsalaiset kehtaavat väittää, että ruotsi on Pohjolan lingua franca ja Nordenin tärkein kieli. Se olisi kuulemma yksi syy lukea pakkoruotsia.


        Tanskalaiset, norjalaiset ja islantilaiset eivät todellakaan ymmärrä eivätkä puhu ruotsia.


    • Anonyymi

      Kulissikaksikielisyys

      Köyhdyttää enemmistöä

      • Anonyymi

        Ruotsinkielinen nuoriso ei taida itsekään enää kovin noteerata omaa äidinkieltään. Ainakin pääkaupunkiseudulla puhe heittelee koko ajan englannin ja ruotsi-suomi -sekakielen välillä, kesken lauseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsinkielinen nuoriso ei taida itsekään enää kovin noteerata omaa äidinkieltään. Ainakin pääkaupunkiseudulla puhe heittelee koko ajan englannin ja ruotsi-suomi -sekakielen välillä, kesken lauseen.

        Karseaa kuunneltavaa.


    • Anonyymi

      Ruotsinkieliset ymmärtävät itsekin, että heidän suomenruotsinsa on hiipumassa.

      Suomenruotsia puhutaan eri rannikkokaistoilla ei tavoilla. Elävänä kielenä sitä voidaan pitää korkeintaan Vaasan pienissä ympäryskunnissa ja Ahvenanmaalla.

      Puhuttu kieli on ruotsin ja suomen sekakieltä. Pääkaupunkiseudun nuorten puheessa siihen sekoittuu myös englantia.

    • Anonyymi

      Näitä tosiasioita ei myönnetä.

    • Anonyymi

      Eivät usko, mutta eivät uskalla puhua siitä

    • Anonyymi

      Kaksi kansallista kieltä ei tarkoita kaksikielisyyttä.

      • Anonyymi

        RKP vaati kaksi kansalliskieltä perustuslakiin vuonna 1918 , koska sen mukaa Suomessa asuu kaksi eri kansaa, joilla kummallakin on oma kielensä.
        Siis yhdessä valtiossa kaksi kansaa ja kaksi kieltä.
        Niistä puheista ja asenteista oli väitteet "kaksikielisyydestä" kaukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RKP vaati kaksi kansalliskieltä perustuslakiin vuonna 1918 , koska sen mukaa Suomessa asuu kaksi eri kansaa, joilla kummallakin on oma kielensä.
        Siis yhdessä valtiossa kaksi kansaa ja kaksi kieltä.
        Niistä puheista ja asenteista oli väitteet "kaksikielisyydestä" kaukana.

        Aate ennen pakkoruotsia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aate ennen pakkoruotsia

        Ruotsinkielisten edut.


    • Anonyymi

      Ruotsinkielisten edust merkitsevät aasin taakkaa suomenkielisille.

    • Anonyymi

      Tottahan ruotsinkieliset itsekin näkevät, miten vähän suomenruotsille on käyttöä.
      Käytännössä ei juuri mitään, paitsi kääntämässä virastojen papereita ruotsiksi.

      • Anonyymi

        Ruotsin käännökset, kuten lakitekstit ja muut säädökset, korkeimpien tuomioistuinten ratkaisut, hallinnon ja muiden yhteisöjen internet-sivut, päätökset, kiertokirjeet, ohjeistus, lomakkeet, KELAn materiaalit, monet vuosikertomukset, liput, laput, etiketit, käyttöohjeet, katukyltit, kartat, opasteet, pankkien ja vakuutusyhtiöiden kirjalliset materiaalit, jne.

        Kaikki tämä noin 30.000 suomenruotsalaisen takia, jotka eivät ole oppineet tai halunneet opetella suomea.

        Lasku koko kansantaloudelle on valtava, mutta tuleepa ruotsinkielisiä kaksikielisiä tukityöllistettyjä.


    • Anonyymi

      Näkeehän sen, vain ruotsinkielisten etuja ajetaan.

    • Anonyymi

      Kaikkein omituisinta kielipoliittisessa keskustelussa on se,että edes ruotsinkieliset itse eivät usko satuihinsa suomen kaksikielisyyden rikkaudesta,vaan laativat hädissään strategioita toisensa perään.

    • Anonyymi

      ruotsinkieliset itse tietävät, mutta silti jatkavat valehtelua kaksikielisyyden rikkaudesta.

    • Anonyymi

      Ahvenanmaslta kaksikielisyys lensi kuin leppäkeihäs...

    • Anonyymi

      Meillä ei siis ole kaksikielisyyttä, vaan pelkkä näytelmä, joka on muodostunut haitaksi ja taakaksi muille kuin RKP:lle.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6649
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4300
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2730
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1603
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1094
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1051
    Aihe