Hengityssuojaimen pesu?

Anonyymi

Minulla on muutama laadukas pestävä hengityssuojain joiden pesu tehtävä 95 asteessa. Mietin että miten sitten käsille riittää tuo saippuapesu 20 sekunttia?

21

120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mielenkiintoinen kysymys.
      Onkohan maskit oikeasti pesunkestäviä?
      Tai, jos vertaa käsien pesuun, niin onkohan maskien pesussa noudatettava jotain erityistä tekniikkaa? Maskin vaahdottaminen saippualla? Vaahto tuhoaa viruksen kuoriosa.

• Anonyymi

Taitaa aika hyvin lisääntyä Suomessa nyt pesuveten ja sähkön kulutus. Meillä ei ole huushollissa mitään vaatekappaleita, joita pitäisi tai että ne edes kestäisi pesua 95 asteen pesuohjelmalla pyykkikoneessa.

Käsinhän tuollaisen 95 asteiden pesuveden kanssa saa palovammoja. Siis jos vettä aletaan kattilassa hellalla keittää, ja siitä sitten kaadetaan pesuvatiin, pennutkin saa roiskeita. Jollakin pyykkikepillä sitten koettaa niitä naamasuoidattimia siellä 95-asteen liemessä pyöritellä.

On pakko laittaa pesukone päälle, 95 asteen ohjelmalle, ja sinne sitten 4...6 kpl naamasuojaimia pesuun. Ilmeisesti pyykin huuhteluainetta ei näiden nenäsuojusten pesun kanssa tarvii lisätä?

• Anonyymi

Mutta eikös aiemmin keväällä olleessa ohjeessa kielletty pesemästä niitä nauhoja?
        Ne eivät kestä tuota 95 asteen lämpötilaa, jos niissä on kuminauhaa sisällä.
        Siis, voiko maskeja pestä lainkaan? Jos niitä nauhoja ei voi pestä, niin nehän jäävät saastuneiksi.

• Anonyymi

Varminta käyttää samaa naamaria koko korona-hysterian ajan. Pesu normaalissa kirjopyykissä, jos alkaa oleen pas-kaisen näköinen päältä.

Pakko ottaa oma järki käteen, koska Sosiaali- ja Terveysministeriö ei ole tuhatpäisine henkiökuntineen ja Varhiloineen kyennyt antamaan edes yksinkertaisia kasvomaskien hoito-ohjeita.

Varhilan mukaan niitä ei pitäisi käyttää lainkaan, ja itse hän ei ainakaan koskaan laita naamalleen suojamaskia. Tää johtoakka on vielä vaikeampi tapaus, kuin sinänsä hyvinkin joistava Trump.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta eikös aiemmin keväällä olleessa ohjeessa kielletty pesemästä niitä nauhoja?
        Ne eivät kestä tuota 95 asteen lämpötilaa, jos niissä on kuminauhaa sisällä.
        Siis, voiko maskeja pestä lainkaan? Jos niitä nauhoja ei voi pestä, niin nehän jäävät saastuneiksi.

Ota selvää kuinka kauan virukset elävät maskikankaassa. Näin jossain tutkimuksen virusten eliniästä erilaisilla pinnoilla. Kovilla pinnoilla eivät varmaan elä edes yhtä vuorokautta. Kuparilevyllä taisi olla jotain 3-4 tuntia ja sitten kuolivat. Kuparihan on myrkyllistä.

Sitähän käytetään mm. sammalten tuhoamiseen tiilikatoilta. Katon harjalle, kai molempiin lappeisiin, laitetaan ylös ukkosjohdattimessa käytettyä paksua paljasta kuparilankaa. Jopa puhdistuu katto, ei enää menesty sammal.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varminta käyttää samaa naamaria koko korona-hysterian ajan. Pesu normaalissa kirjopyykissä, jos alkaa oleen pas-kaisen näköinen päältä.

Pakko ottaa oma järki käteen, koska Sosiaali- ja Terveysministeriö ei ole tuhatpäisine henkiökuntineen ja Varhiloineen kyennyt antamaan edes yksinkertaisia kasvomaskien hoito-ohjeita.

Varhilan mukaan niitä ei pitäisi käyttää lainkaan, ja itse hän ei ainakaan koskaan laita naamalleen suojamaskia. Tää johtoakka on vielä vaikeampi tapaus, kuin sinänsä hyvinkin joistava Trump.

Jospa onkin niin, ettei kukaan uskalla antaa maskien hoito-ohjeita, koska niitä ei voi hoitaa, vaan ne ovat kertakäyttöisiä.
        Sairaaloissa ei pestä maskeja.

• Anonyymi

Minun pyykkikoneessa on vain korkeintaan 90-asteen ohjelma, pitääkö minun ostaa maskien lisäksi myös uusi pesukone?

• Anonyymi

Lidl kangasmaskeissa, pesuohje on 60 astetta.

• Anonyymi

Älä osta. Virus ei kuole vielä 60 asteen lämpötilassa.

• Anonyymi

Oletko nähnyt tutkimusta, jossa kerrottiin virusten eloajassa eri materiaaleilla?
      Lyhimpiä aikoja on kuparilevy, taisi olla jotain 4 tuntia.

Tähän ideaan nojautuen voisi miettiä jotain muuta keinoa kuin pesua. Kangas ja kuitukangas on tietysti hieman erilainen materiaali.
      Kelpaisiko pakastaminen tai pidempi muutaman vuorokauden säilytys sopivassa paikassa, esim. matalan kosteus% tilassa?

Eikö varma keino olisi pitää sopiva aika (ei kai tunteja edes) jossain 60% alkoholissa?
      Virosta voisi hakea muutaman litran 96% pirtua. Muistelen, että niiden litrahinnat eivät ole kovia. Palonarkuus kannattaa tiedostaa. Jossain %-luvussa kulkee raja herkkään palavuuteen, siis vaaratilanne! Samaa pirtua voisi varmaan käyttää vaikka kuukausia, jos se ei vaan haihdu pois. Toivottavasti se ei ime itseensä vettä, koska sitten se laimenee.
      Itse en ole vielä käyttänyt ainuttakaan maskia. Ostin niitä Helmikuun alkupuolella ennen Espanjan (Alicanten seutu, Torreviejan Las Ramblas) 20 kpl paketin h. 30 €, ja annoin kaverille 10 kpl 15€ hintaan. Nuo olivat ffp2-standardin mukaisia. FFP3 olisi vielä tiheämpikuituista. Noissa molemmissa on vielä joku venttiilikin. Joissain kalliissa suojaimissa on ihan erilliset filtterit ja naamariosat. Filtterit ovat vaihdettavia.

• Anonyymi

Käsidesin alkoholipitoisuus on 74 %.
        Keväällä oli joku uutinen italialaisesta tavasta pestä maskeja kotona. Siinä puhuttiin "punaisesta alkoholista", joka on hyvin väkevää. Ei taida suomalaisissa myymälöissä olla kovin väkeviä alko-tuotteita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käsidesin alkoholipitoisuus on 74 %.
        Keväällä oli joku uutinen italialaisesta tavasta pestä maskeja kotona. Siinä puhuttiin "punaisesta alkoholista", joka on hyvin väkevää. Ei taida suomalaisissa myymälöissä olla kovin väkeviä alko-tuotteita.

Ostin puuilosta puhdasta Sinol alkoholia, joku jäänestotuote olikohan jotakin 4€/l. Denaturoitu ja tuoksuu, mutta haihtuu nopeasti. Kannelliseen purkkiin kun laittaa, voi pestä monta kertaa, täytyy tietysti huuhdella ja kuivata, muuten saa halvat pikakännit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ostin puuilosta puhdasta Sinol alkoholia, joku jäänestotuote olikohan jotakin 4€/l. Denaturoitu ja tuoksuu, mutta haihtuu nopeasti. Kannelliseen purkkiin kun laittaa, voi pestä monta kertaa, täytyy tietysti huuhdella ja kuivata, muuten saa halvat pikakännit.

Älä juo sitä kovin paljon kerralla, vain vähän.
        Muistan, kun Venäjän rajalla tarkastivat suomalaisten autoja Venäjälle mennessä. Sinne ei saanut viedä myrkyllistä alkoholia. Piti tyhjentää pesuneste säiliö Lasolista.

• Anonyymi

Lukekaa nyt se iltiksen maskijuttu. Pärstän edessä näkee yleensä rättejä, joilla ei tee yhtään mitään. Kunnollinen suojain maksaa, mutta tokkopa sitäkään tavallisen pulliaisen kannattaa hankkia, jos niitä ylipäänsä mistään saakaan. Se on selvä, että pesemällä kaikki vaatteet kuluvat. Kädetkin ovat kovilla jatkuvalla desinfioimisella ja pesemisellä. Virus iskee jokaiseen aikanaan, jos on iskeäkseen, joten paniikitta paras.

• Anonyymi

Mutta pitää sitten muistaa, ettei ns. kirurgin maskia voi käyttää sairaalan ulkopuolella. Sehän ei suojaa ulkopuolisia lähikontaktissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta pitää sitten muistaa, ettei ns. kirurgin maskia voi käyttää sairaalan ulkopuolella. Sehän ei suojaa ulkopuolisia lähikontaktissa.

Niin, ja taviskansalaisille suositellaan sellaisia maskeja jotka eivät anna suojaa käyttäjälle itselleen.

• Anonyymi

Peseminen tappaa myös suojaavat hyvät bakteerit, että liikaa ei parane kuurata käsiä ja naamaa.

• Anonyymi

Oikeasti laadukkaita hengityssuojaimia ei voi pestä. Esim. 3M:n suojaimissa on pintakäsittely, joka tuhoutuu pesussa. Noita suurättejä voi toki pestä, mutta niiden suodatusteho on muutenkin aika kehno, luokkaa 20-30%, kun laatusuojaimilla se on 99,75%.

• Anonyymi

Mielestäni olet ihan itse keksinyt tuon 95 asteen pesun.
      Olen työssäni "koronareservissä" Eli hyppään puikkoihin heti kun jossain yksikössä tulee koronaeristys. Käytän suojaa aina kun olen ihmisten keskellä kaupassa, junassa tai lentokoneessa. Käytän "parempia" FFP3 suojia.
      Itse desinfioin suojat sillä, että olen laittanut 80% vodkaa spray pulloon ja suihkaisen suojat illalla sillä ja laitan ne eteisen naulaan yöksi.
      Joskus pesen ne ihan kädenlämpöisellä vedellä ja kuivuttuaan teen tuon spray tempun.
      Tuo 80% vodka maksaa Tallinnan satamassa 12€ 1/2 litran pullo.
      Aika helppoa ja kiva tuoksu naskissa aamulla ;-)

• Anonyymi

Ei se ollutkaan 95 asteen pesu, se on 95%:n pesu.

• Anonyymi

Turvallisin tapa hävittää saastuneet kappaleet, on panna uuninluukut kolisemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      73
      3121
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2854
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2405
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2246
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2063
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1577
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1420
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1408
    Aihe