Joku lääketieteen alan asiantuntija kertoi aikoinaan että bodaus ei enää kasvata lihaksia yli 45 vuotiailla. Epäilin asiaa. Voisi pitää paikkansa yli 70-vuotiailla vajaaravituilla mutta onko sekään mikään raja?
Voimailu ei liene paha harraste vanhuksillekaan kun ei revittele alkuunsa liikaa ettei paikat hajoa.
Onko oikeata tietoa mihin ikään asti lihaksia ja voimaa saa lisättyä ilman että käyttää mitään mömmöjä?Jokunen linkki asiaan auttaisi uskottavuudessa.
Ikä ja kehonrakennus - vaari alkaa bodaamaan
25
235
Vastaukset
- Anonyymi
Ne mömmöthän kääntyy yleensä aina itseään vastaan, harva mömmöjen käyttäjä pystyy yli 45 vuotiaana kovia rautoja nostamaan, mutta natut jyrää vielä vanhemmallakin iällä.
https://www.youtube.com/watch?v=tqPDnkiHZRA- Anonyymi
Tuo ei nyt ainakaan vastannut aloitajan kysymykseen yhtään mitään. Joku äijä nosti muovikuulan ylös. Oliko se ikinä edes bodannut? Siitä kai tässä oli kysymys.
- Anonyymi
Tavallisia lääkäreitä ei kannata kuunnella missään bodaukseen liittyvissä asioissa. Menepä tavalliselle terveyskeskuslääkärille jonkun pikku vamman takia, niin vastaus on varmasti "lopeta salilla käyminen". Ei ne tiedä edes, mitä se on ja miksi sitä tehdään. Urheilulääkäreihin kannattaa luottaa noissa asioissa.
- Anonyymi
Kuntoilla kuuluu kaiken ikää.
Suositukset aikuisille
https://www.ukkinstituutti.fi/liikkumisensuositus/aikuisten-liikkumisen-suositus
Suositukset yli 65 vuotiaille
https://www.ukkinstituutti.fi/liikkumisensuositus/yli-65-vuotiaiden-liikkumisen-suositus
Noita kun noudattaa niin on hyvässä kunnossa. - Anonyymi
Lihasmassa on ikääntyneelle toisarvoinen asia. Liikkuvuus, kimmoisuus, kehon hallinta kokonaisuudessan ratkaisevat olemisen.
Kaikki nuo ominaisuudet heikkenevät iän myötä. Kyse on vain lähtötasosta ja hiipumisen nopeudesta.
Jos lähtötaso on riittävän surkea niin varmaan kehitystäkin voi tapahtua.
Kuitenkin, minusta on harhaan johtavaa puhua bodauksesta ja lihasvusta ikääntyneiden kohdalla!
Nuorempana harrastettu liikunta, varsinkin voimailu, merkitsevät paljon myös vanhempana pitkänkin, useiden vuosien mittaisen tauon jälkeen.
Vielä 6-kymppisenä voi kehon koostumus muuttua lihaksikkaampaan suuntaan mutta se on rajallista.
Eräs salikaverini on nyt 52-vuotisena paljon isommassa kunnossa kuin 10 vuotta sitten. Heppu on bodannut sanan oikeassa merkityksessä ja se näkyy. Lihasta on tullut mutta eristävät harjoitteet ovat tuhonneet koordiaation osittain.
Oletan kaverin hyödyntävän kemia-avustusta.
Kuka pitää mitäkin tärkeänä.
Bodausta käsitteenä käytetään monessakin mielessä. Kun joku lökäpöksy käy, paskan puhumisen ohessa lutkuttelemassa salin laitteilla, menemättä koskaan pois mukavuusalueelta, niin hän sanoo käyvänsä bodaamassa.
Melko pieni osa näkemistäni salihepuista oikeasti bodaa.- Anonyymi
No huh huh. Lihasmassa on ikääntyneille kaikista tärkein asia. Joten älä tule tänne puhumaan paskaa. Kokemusta on vanhustenhoidosta.
Lihasmassa kun vähenee tarpeeksi niin ollaan ongelmissa, eikä vanhus kykene huolehtimaan itsestään.
Vierivä kivi ei sammaloidu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No huh huh. Lihasmassa on ikääntyneille kaikista tärkein asia. Joten älä tule tänne puhumaan paskaa. Kokemusta on vanhustenhoidosta.
Lihasmassa kun vähenee tarpeeksi niin ollaan ongelmissa, eikä vanhus kykene huolehtimaan itsestään.
Vierivä kivi ei sammaloidu.En puhu paskaa vaan omasta kokemuksesta.
Ikärit ymmärtävät "bodauksen" päin honkia! Liian vähän, liian helppoa.
Olen itse yrittänyt roikkua kiinni jonkinlaisessa voimatasossa mutta -43 syntyneen ukon on hiljalleen annettava periksi.
Paino on laskenut viimeisten 10:n vuoden aikana 1kg/vuosi ja siitä on rasvatonta lishasta 600g.
Olen hiljalleen siirtynyt pienempiin painoihin ja pitempiin sarjoihin.
Kuormittavuutta ajatellen pääpaino on maastavedossa, eri kyykkyversioissa, vaihtelevissa vatsoissa.
Leuanvetoja kynttilänä ja kulmariipunnssa 5 - 10 toiston sarjoja. Ojentajille ranskista ja taljaa. Ylätaljaa eteen ja taakse. Väliin muista vekottimia.
6 treeniä / viikko. Niistä keskiviikko on aerobisia jumputuksia syketasolla 110. Nykyinen maksimi on noin 180.
Lauantai on huilipäivä.
Väitän ravinnon olevan kohdallaan ja tämän ikäisellä ukollahan ei ole työesteitä.
Rasvani oli viimeeksi 16% ja vatsaontelo 67,8.
Jospa joku ikuisen kehittymisen apostoli kertoisi miten pääsisin kehitysuralle nykyisen taantumisen asemesta. 74v ikäisenä vedin maasta maksimiksi 200kg. Nykyään olen noin 170kg - 180kg kunnossa. Keväinen 1,5kk ponnistelukielto oli hallaa.
Vajaan 10:n vuoden takaiset 3 suolistosyövän leikkausta olivat todellinen takaisku.
En väitä itseäni ikäluokkani tyyppiedustajaksi mutta on turhaa höheltämistä yleistää vanhusten lihasten ja voimien automaattista kasvua kunhan ryhtyvät "bodaamaan".
Tai ehkä siinä onkin virheeni koska en ole "bodannut" paitsi aivan viime vuosina pienten lihasryhmien kohdalla. Niillekin teen välillä lyhyehköjä perusvoima ja maksimijaksoja.
Olen ryhtynyt totuttamaan myös koipia ja selkää pyramideissa pitempiin alapään sarjoihin.
Viime aikoihin saakka teho, surituskyky on ollut minulle tärkeintä.
172 senttisellä, 82,2kg painavalla 76v vanhuksella on lihasta 38,5kg.
Lihasmassa on vähentynyt rajusti. Kerrohan asiantuntijana millaisiin vaikeuksiin, nykyisten lisäksi, minun pitäisi varautua.
Iästä riippumaton, loputon kehitys? Missä ovat ne 90v ikäisten yleisessä sarjassa tekemät maailmanennätykset? Vai ovatko ne vasta tulossa kuultuaan tuon ilosanoman? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En puhu paskaa vaan omasta kokemuksesta.
Olen itse yrittänyt roikkua kiinni jonkinlaisessa voimatasossa mutta -43 syntyneen ukon on hiljalleen annettava periksi.
Paino on laskenut viimeisten 10:n vuoden aikana 1kg/vuosi ja siitä on rasvatonta lishasta 600g.
Kuormittavuutta ajatellen pääpaino on maastavedossa, eri kyykkyversioissa, vaihtelevissa vatsoissa.
Leuanvetoja kynttilänä ja kulmariipunnssa 5 - 10 toiston sarjoja. Ojentajille ranskista ja taljaa. Ylätaljaa eteen ja taakse. Väliin muista vekottimia.
6 treeniä / viikko. Niistä keskiviikko on aerobisia jumputuksia syketasolla 110. Nykyinen maksimi on noin 180.
Lauantai on huilipäivä.
Väitän ravinnon olevan kohdallaan ja tämän ikäisellä ukollahan ei ole työesteitä.
Jospa joku ikuisen kehittymisen apostoli kertoisi miten pääsisin kehitysuralle nykyisen taantumisen asemesta. 74v ikäisenä vedin maasta maksimiksi 200kg. Nykyään olen noin 170kg - 180kg kunnossa. Keväinen 1,5kk ponnistelukielto oli hallaa.
Vajaan 10:n vuoden takaiset 3 suolistosyövän leikkausta olivat todellinen takaisku.
En väitä itseäni ikäluokkani tyyppiedustajaksi mutta on turhaa höheltämistä yleistää vanhusten lihasten ja voimien automaattista kasvua kunhan ryhtyvät "bodaamaan".
Tai ehkä siinä onkin virheeni koska en ole "bodannut" paitsi aivan viime vuosina pienten lihasryhmien kohdalla. Niillekin teen välillä lyhyehköjä perusvoima ja maksimijaksoja.
Olen ryhtynyt totuttamaan myös koipia ja selkää pyramideissa pitempiin alapään sarjoihin.
Lihasmassa on vähentynyt rajusti. Kerrohan asiantuntijana millaisiin vaikeuksiin, nykyisten lisäksi, minun pitäisi varautua.
Iästä riippumaton, loputon kehitys? Missä ovat ne 90v ikäisten yleisessä sarjassa tekemät maailmanennätykset? Vai ovatko ne vasta tulossa kuultuaan tuon ilosanoman?Dementia iskenyt. Unohdin niin itsestään selvän harjoitteen kuin pystynostot. Punnerrus jäykin polvin, vauhtipunnerrus ja raaka työntö. Minun "bodauksessani" noilla on oleellinen osuus.
Pahin bodausvirheeni taitaa olla siinä kun en koe penkkiä tarpeelliseksi. Käytän penkkiä vai vatsan rockeihin ( dragon flag ). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lauantai on huilipäivä.
Iästä riippumaton, loputon kehitys? Missä ovat ne 90v ikäisten yleisessä sarjassa tekemät maailmanennätykset? Vai ovatko ne vasta tulossa kuultuaan tuon ilosanoman?Jos tuo on totta, niin todella kovassa kunnossa olet 76-vuotiaaksi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lauantai on huilipäivä.
Iästä riippumaton, loputon kehitys? Missä ovat ne 90v ikäisten yleisessä sarjassa tekemät maailmanennätykset? Vai ovatko ne vasta tulossa kuultuaan tuon ilosanoman?Älä vaari nyrjäytä itseäsi. Vaan mieti mitä vastasit. Se että sinulla jokin toimii ei tarkoita että se toimisi kaikilla. Et ole keskipiste. Tiedän että sinun ikäisillesi minä, minä, minä ajattelu on yleistä.
Yleisesti ottaen vanhuksilla lihasmassan määrä on ratkaiseva. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tuo on totta, niin todella kovassa kunnossa olet 76-vuotiaaksi!
Olen niin helposti tunnistettavissa, etten senkään vuoksi pystyisi suoltamaan potaskaa.
Olen käyttämäni salin vanhin. Kerrosta ylempänä touhuaa ukkojumppien ryhmät.
Varsinaisen punttisalin puolella touhuaa samoja aikoja toinenkin, minua paljon nuorempi eläkeläinen. Täytti juuri 70 vuotta. Ukko veti maasta noin vuosi sitten 220kg ja penkkasi 130kg. Harrastanut vapaan tangon perustrenejä koko aikuisikänsä. Hidas jähnyrä josta ei ole koskaan ollut olympianostoihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä vaari nyrjäytä itseäsi. Vaan mieti mitä vastasit. Se että sinulla jokin toimii ei tarkoita että se toimisi kaikilla. Et ole keskipiste. Tiedän että sinun ikäisillesi minä, minä, minä ajattelu on yleistä.
Yleisesti ottaen vanhuksilla lihasmassan määrä on ratkaiseva.Pikku haavereilta ei ole voinut välttyä.
Mietin tasan tarkkaan mitä vastasin. Minua ällöttää tuollainen yleistäminen. Kyllä ikään katsomatta kaikki jne. Silkkaa petosta!
Miksi ei sanota rehellisesti, että riittävän surkeaan lähtötasoon on järkevällä harkoittelulla saatavissa tulosta mutta lihasten lupaaminen. Surkeaa harhaan johtamista!
En ole keskipiste mutta ilmeisesti loukkasin egoasi koska en voi pitää sinua kaikkitietävänä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen niin helposti tunnistettavissa, etten senkään vuoksi pystyisi suoltamaan potaskaa.
Olen käyttämäni salin vanhin. Kerrosta ylempänä touhuaa ukkojumppien ryhmät.
Varsinaisen punttisalin puolella touhuaa samoja aikoja toinenkin, minua paljon nuorempi eläkeläinen. Täytti juuri 70 vuotta. Ukko veti maasta noin vuosi sitten 220kg ja penkkasi 130kg. Harrastanut vapaan tangon perustrenejä koko aikuisikänsä. Hidas jähnyrä josta ei ole koskaan ollut olympianostoihin.Oletko siis nostanut olympialaisissa, vai mihin viittaat olympianostolla? Pelkästään se, että osaa tehdä tempauksen ja työnnön ei tarkoita, että se olisi olympianosto. Muutenhan kuka tahansa painonnostaja olisi olympianostaja. Vahva mies olet silti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikku haavereilta ei ole voinut välttyä.
Mietin tasan tarkkaan mitä vastasin. Minua ällöttää tuollainen yleistäminen. Kyllä ikään katsomatta kaikki jne. Silkkaa petosta!
Miksi ei sanota rehellisesti, että riittävän surkeaan lähtötasoon on järkevällä harkoittelulla saatavissa tulosta mutta lihasten lupaaminen. Surkeaa harhaan johtamista!
En ole keskipiste mutta ilmeisesti loukkasin egoasi koska en voi pitää sinua kaikkitietävänä!Minua taas ällöttää tuollainen itsekkyys.
Ei sinua täällä tunnisteta, vaikka olisitkin oman salisi keskeinen kaikkien ihailema vaari. Luulet että sinua ihaillaan vaikka oikeasti sinulle nauretaan.
Vähennä sitä "korvaushoitoa" niin ei tarvitse olla niin vihainen ja katkera.
Sinun kokemus ei kata kaikkia muita. Ja ketään ei kiinnosta sinun pitkästyttävät tarinat kuntoilustasi. Ei täällä, eikä siellä sinun salillasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua taas ällöttää tuollainen itsekkyys.
Ei sinua täällä tunnisteta, vaikka olisitkin oman salisi keskeinen kaikkien ihailema vaari. Luulet että sinua ihaillaan vaikka oikeasti sinulle nauretaan.
Sinun kokemus ei kata kaikkia muita. Ja ketään ei kiinnosta sinun pitkästyttävät tarinat kuntoilustasi. Ei täällä, eikä siellä sinun salillasi.Kuka onkaan vihainen ja katkera?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko siis nostanut olympialaisissa, vai mihin viittaat olympianostolla? Pelkästään se, että osaa tehdä tempauksen ja työnnön ei tarkoita, että se olisi olympianosto. Muutenhan kuka tahansa painonnostaja olisi olympianostaja. Vahva mies olet silti.
Erona voimanoston lajeihin on olympianostot yleisessä ja yleisesti ymmärrettävässä käytössä.
Kun joku kutsuu itseään painnonostajaksi niin minulle se käsitteenä tsrkoittaa juuri olympianostoja, tempausta ja työntöä. Erikoisseurojen salien ulkopuolisissa paikoissa näkee harvemmin jo senkin vuoksi, että em. lajien harjoitteluun kuuluu oleellisena osana myös epäonnistuneet nostot jotka tömäyttävät rakenteita ja asettavat omat vaatimuksensa treenipaikoille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua taas ällöttää tuollainen itsekkyys.
Sinun kokemus ei kata kaikkia muita. Ja ketään ei kiinnosta sinun pitkästyttävät tarinat kuntoilustasi. Ei täällä, eikä siellä sinun salillasi.Lisää ällötyksiä! Minua ällöttää eräs perisuomalainen piirre. Itsensä vähättely. Esiintyy kaikissa yhteyksissä. Kukaan ei saisi olla avoimesti tyytyväinen itseensä ja tekemisiinsä.
Miksi ei? Tosiasian toteaminen on neutraalia ilman toteajan kannan määritystä.
Sama koskee myös jos toteaminen kohdistuu sivulliseen. "Mitähän tuolla on mielessä"?
Kun totean, että käyttämäni salin yrittäjä on kaksinkertainen Suomen mestari kreikkalaisroomalaisessa painissa, niin minä en kehu häntä vaan totean asia.
Jos kaveri itse mainitsee saman niin kyse ei ole kehumisesta eikä itsekkyydestä.
Asia muuttuu kehumiseksi jos sen esittää vaikkapa tyylliin, "Oon muuten kova jätkä. Ässämmissä muut olivat kuin kylmäkalleja. Paiskoin niitä mieleni mukaan ja eihän meikäläiselle löytynyt alkuunkaan vastusta". Tuo haiskahtaa jo kehumiselle mutta jos henkilö saa siitä tyydytystä niin suotakoon se hänelle.
Ps. Salilla en ole kohdannut merkkiäkään ikärasimista. On se vaan niin fiksua porukkaa, ettäå huomaavat nauraa selän takana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisää ällötyksiä! Minua ällöttää eräs perisuomalainen piirre. Itsensä vähättely. Esiintyy kaikissa yhteyksissä. Kukaan ei saisi olla avoimesti tyytyväinen itseensä ja tekemisiinsä.
Miksi ei? Tosiasian toteaminen on neutraalia ilman toteajan kannan määritystä.
Sama koskee myös jos toteaminen kohdistuu sivulliseen. "Mitähän tuolla on mielessä"?
Kun totean, että käyttämäni salin yrittäjä on kaksinkertainen Suomen mestari kreikkalaisroomalaisessa painissa, niin minä en kehu häntä vaan totean asia.
Jos kaveri itse mainitsee saman niin kyse ei ole kehumisesta eikä itsekkyydestä.
Asia muuttuu kehumiseksi jos sen esittää vaikkapa tyylliin, "Oon muuten kova jätkä. Ässämmissä muut olivat kuin kylmäkalleja. Paiskoin niitä mieleni mukaan ja eihän meikäläiselle löytynyt alkuunkaan vastusta". Tuo haiskahtaa jo kehumiselle mutta jos henkilö saa siitä tyydytystä niin suotakoon se hänelle.
Ps. Salilla en ole kohdannut merkkiäkään ikärasimista. On se vaan niin fiksua porukkaa, ettäå huomaavat nauraa selän takana.Seli seli. Omakehu haisee. Minä nostan näin niin kaikki muut on väärässä. Minä teen näin niin se on ainut oikea tapa. Muut on väärässä, tekee väärin, ei osaa. Minä 76 v vaari tiedän ja osaan paremmin kuin kukaan. Jos kritisoidaan niin alkaa kauhea itku ja poru.
Niinkuin kirjoitin, vähennä sitä "korvaushoitoa" niin alkaa järki juosta ja omahyväisyys vähenee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seli seli. Omakehu haisee. Minä nostan näin niin kaikki muut on väärässä. Minä teen näin niin se on ainut oikea tapa. Muut on väärässä, tekee väärin, ei osaa. Minä 76 v vaari tiedän ja osaan paremmin kuin kukaan. Jos kritisoidaan niin alkaa kauhea itku ja poru.
Niinkuin kirjoitin, vähennä sitä "korvaushoitoa" niin alkaa järki juosta ja omahyväisyys vähenee.Kokemuksesi vanhusten huollosta hämmentää käsitteistöäsi.
Ilmeisesti mielestäsi kaikki muu kuntoilu paitsi sauvakävely on bodausta!
Sinä tarkoitat kuntouttamista jolla ei ole mitään tekemistä bodauksen kanssa!
Tuo purkauksesi on omaa turhautumisesi helpottamista johon olet kehittänyt ainekset mielessäsi.
Omalta kohdaltani olen todennut tapahtuneen ja tilanteen enkä ole missään välissä väittänyt sitä yleispäteväksi paitsi siinä suhteessa, että ikäreiden loputon lihasmassan ja voimatason kasvun luulo on täyttä utopiaa.
Hoivakodin kuntoutettaville voi tuolilla istuen tehdyn jalan heilutuksenkin väittää olevan bodausta.
Loppuhenkonen. Odotan vieläkin ohjeitasi miten nostan voimatasoa ja saan lihasmassaa. Toiveessa olisi saada menetyspaikkoihin. eli reisiin, pakaroihin ja selkään lihasta takaisin ja, lupauksen mukaan enemmänkin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokemuksesi vanhusten huollosta hämmentää käsitteistöäsi.
Ilmeisesti mielestäsi kaikki muu kuntoilu paitsi sauvakävely on bodausta!
Sinä tarkoitat kuntouttamista jolla ei ole mitään tekemistä bodauksen kanssa!
Tuo purkauksesi on omaa turhautumisesi helpottamista johon olet kehittänyt ainekset mielessäsi.
Omalta kohdaltani olen todennut tapahtuneen ja tilanteen enkä ole missään välissä väittänyt sitä yleispäteväksi paitsi siinä suhteessa, että ikäreiden loputon lihasmassan ja voimatason kasvun luulo on täyttä utopiaa.
Hoivakodin kuntoutettaville voi tuolilla istuen tehdyn jalan heilutuksenkin väittää olevan bodausta.
Loppuhenkonen. Odotan vieläkin ohjeitasi miten nostan voimatasoa ja saan lihasmassaa. Toiveessa olisi saada menetyspaikkoihin. eli reisiin, pakaroihin ja selkään lihasta takaisin ja, lupauksen mukaan enemmänkin!Et tiedä mitään. Teet niinkuin tähänkin asti, käytät horkkaa. Sehän on se sinun kehitys resepti.
Mutta jos oikeasti haluat lisää voimaa ja lihasta niin pitäisi tietää muutakin kuin ylimalkaista itsekehua ja horinoita muista. Mutta kun oma kehityksesi on ollut aina kemiaavusteista niin et muusta ymmärrä. Se että sinua ei täällä ylistetä saa sinut selvästikkin raivon valtaan.
- Anonyymi
Asiasta on jonkun verran tutkimuksia ja tuloksissa on jonkun verran vaihtelua... osassa on 30-40v ja osassa 40-50v. Mutta tuskin siihen oikeaa vastausta onkaan, koska jokainen ihminen on yksilö ja lihasten kasvu on geneettistä... eli mikä toimii toiselle, ei välttämättä toimi toiselle...
- Anonyymi
Miten paljon saataisiinkaan turhia paikkojen revähdyksiä työmailla vähennettyä, jos ihmiset bodaisivat enemmän vanhemmallakin iällä.
- Anonyymi
Tai siis kaikki revähdykset ovat turhia. Korjaan, ennenkuin joku koiranleuka ehtii ensin.
- Anonyymi
Kaikki revähdykset loppu kun porukka siirtyy G4P-hommiin.
- Anonyymi
Ihmeellistä uhoamista ja kummallisen nimisiä treeniliikkeitä jotka ei kerro tavikselle mitään.
Itellä on 2kappaletta 9 kilon käsipainoa joilla treenaan sillon kun huvittaa.
Kaikkein eniten ihmetyttää uhoilu jostain satojen kilojen maastavedosta! Mitä järkeä siinä on ja mitä hyötyä? Sellaisen harrastajalla ei varmasti ole selkä enää kunnossa. Älykäs käyttää jotain vipua tai tunkkia tai muuta vempelettä jos jotain raskasta tarvii kohottaa.
Noilla 9 kilon punteilla olen 45 vuotta pärjännyt ja lisänä liikkeet oman kehon painoa hyödyntäen.
Tuollaiset kaapin kokoiset mömmöläskit vaikuttavat melko tyhjältä yläpäästään olipa minkäikäisiä hyvänsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi862331Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap182267Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen191788- 1051477
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663911440Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1631248Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571042- 63953
- 78919
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174903