Akvaariosta...?

laydee

Tässä jtn kysymyksiä akvaariosta, olen vasta laittanu 65 litran käytetyn akvan ja siellä on nyt 1 taistelukala.

Että mitä kaloja taistelukalan kanssa voisi ottaa? voiko esim. miljoonakaloja ottaa? tetroja on suositeltu ja monneja. mut mitä muita?

Onko parempi ettei laita muovikasveja ollenkaan oikeiden sekaan? vaan että hankkii vain aitoja. Vai onko sillä mitään väliä?

Ja millaista sisustusta suosittelette muuten?

Sit vielä tosta suodattimesta siinä on 0-3 se säätö mistä säädetään virran nopeutta, mut toi nollaki tuntuu niin kovalle, et näyttää et taisto ei oikeen jaksa uida siellä, ku se on koko ajan vaan toisessa seinässä suunnilleen kiinni...mut että siinä on vielä sellanen merkintä kuin A että onko kellään mitn tietoa mitä se tarkoittaa??

Entäs mitä pohjaksi? mulla on nyt siellä valkosta hienoa hiekkaa ja sit soraa...

kiitti etukäteen!!

31

2656

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toi

sun suodatin on? Olis helpompi neuvoa.. Ainakin voit kääntää sen "puhaltamaan" päin lasia niin virtaus ei ole niin suuri.. Valkoinen hiekka ei ole kaloille kauheen hyvä vaihtoehto, kun tykkäävät tummasta pohjasta.. Monnita tarvitsisivat hiekkapohjan..

• spyro

se riippuu taistelukalan luonteesta.
        jos se on agressiivinen ei kannata ottaa kauheen pieneiä kaloja.
        taistelukala voi olla myös sellainen "rauhallinen" silloin sen kanssa voi olla pienenpiä
        mun eka taistelukala king tuli toimeen hyvin mun kalojen kaa ja se oli sellane rauhallinen.
        sit se kuoli (nyyt en oo vieläkää päässy siit yli) sain synttärilahjaks uuden taistelukalan kaapon.
        se on agressiivinen ja ajaa platyjani takaa.
        jos se taistelukala on tottunut olemaan toisten kalojen kaa niin ainoostaan vesi ja sen arvot ratkasee.

• JuuLia

Taistelukalan kanssa eivät ainakaan miljoonakalat käy, ovat kovan veden kaloja kuten platytkin kun taas taisto arvostaisi pehmeää ja hapanta. Kannattaa hankkia vesitestit niin pystyt hoitamaan altaasi ja kalasi hyvin.

Noin pienessä altaassa on todella riski yhdistää taistoa ja pieniä kaloja, ehkäpä kuitenkin parvi jotain pientä, lämpimän veden tetraa. Mitään monnia ei kuitenkaan 65 litraiseen mahdu, miten olisi muutama leväkatkarapu?

Kasveja reippaasti pinnallekin niin heikentävät myös suodattimen virtausta. Virtaus kannattaa suunnata vaikkapa takalasia vasten.

Mitähän hiekkaa se valkoinen on? Ettei vain jotain joka nostaa akvaariosi vedenkovuutta... Hiekan ja soran yhdistelmä voi olla vaikea saada toimimaan koska sora nousee hiekan pinnalle ja pohjan siivous vaikeutuu. Hieno hiekka (esim rautakaupan puhallushiekka) on hyvä ja sen hoitoon ei tarvitse kuin kierteissarvikotiloita.

Kyllä se harrastus siitä lähtee kunhan muistat olla hankkimatta tungokseen asti kaloja akvaarioosi. Opiskele huolella vesikemiaa ja hanki kunnon testit. Muista vaihtaa vettä n.1/2 viikottain.

• SEBASTIAN

Kuules juulia! mul on 65-litrane akva ja mulle sanoittii eläinkaupas et sinne mahtuu loistavasti partamonni!!! et sul on sit väärää tietoo hallussas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Ja sit ei tarvii vaihtaa ku 1/3 viikottai !!!!! Noi kaikki ohjeet lukee tetra merkkises akvaario oppaas!!! ja kaikki noi tiedot on hankittu mulle FAUNATAR-eläinkaupast!!!

• ....
        SEBASTIAN kirjoitti:

Kuules juulia! mul on 65-litrane akva ja mulle sanoittii eläinkaupas et sinne mahtuu loistavasti partamonni!!! et sul on sit väärää tietoo hallussas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Ja sit ei tarvii vaihtaa ku 1/3 viikottai !!!!! Noi kaikki ohjeet lukee tetra merkkises akvaario oppaas!!! ja kaikki noi tiedot on hankittu mulle FAUNATAR-eläinkaupast!!!

Kyllähän säkin voit muuttaa komeroon asumaan. Hyvin sä sinne mahdut!!! Partamonnille aina vähintään 100 litraa vettä!! Ja tää on kuule ihan yleinen tieto. Kaikki OIKEASTI kaloista välittävät pitävät kiinni tosta sadasta litrasta. Ja jos olet vähääkään näitä juttuja täällä lukenut niin olet huomannut et akvakauppias myy sulle vaikka 100 partamonnii 10-litran ämpäriin. Niitä ei kiinnosta kun raha. Ja kaiken maailman oppaissa saattaa olla vanhaa tietoa.. Uusissakin..

• JuuLia
        SEBASTIAN kirjoitti:

Vaivautuiskohan tuohon edes vastaamaan.. Ei, löydät kyllä korjaukset väittämiisi muista viesteistä... Vedenvaihtotarve riippuu kalastosta ja altaan koosta, nitraatista ja niin monesta muusta seikasta ettei yleispätevää neuvoa ole. Veikkaan että altaassasi sotkevan partiksen ja ties minkä kalaston kanssa vaihtotarve kuitenkin lähempänä 1/2 viikossa tai 1/3 kaksi kertaa viikossa. Vai oletko nitraattia mittaillut.

• patu
        SEBASTIAN kirjoitti:

Kyllä taas on kauppias ollut hieman väärässä. Edes niitten omalla saitilla ei suositella partista alle 80 litraseen akvaan.
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=167

Mun mielipide taas on ettei partista saisi laittaa alle 150 litraseen ilman että siitä pienemmässä akvassa jää alimittainen kun se joutuu elämään kitukasvuisena liian pienessä akvassa.

Mulla itellä on molemmista tapauksista elävät esimerkit akvoissani.
        240 litrasessa on tyngäksi jäänyt (n. 8cm, 8 vuotias) partis ukko (pelastin yheltä osaamattomalta akvaristilta väärää kalastoa satalitraisesta).
        355 litrasessa taasen on aikuisen mittoihin kasvanut yli 18 cm pituinen ja melkein tuuman leveä goljatti partis.

Ihan turha kylvää noita huutomerkkejä jos ei oo oikeesti faktat hallussa.

Toinen virhe on laittaa muovikasveja tai muita epämääräisiä koriste esineitä akvaarioon, joista saattaa liueta joitain kemikaaleja jotka ovat myrkyllisiä kaloille.

Saisit tutkia sen heebon kanssa joka näitä tietoja sulle hankkii, faktoja paremmista paikoista kuin sieltä mistä olette nyt niitä hankkineet.
        Netti on täynnä loistavia akvasaitteja joista saa nykypäivän tietoa akvaarion hoidosta.
        Kaikki suomenkielinen kirjallisuus kun tuppaa olemaan muutaman vuoden jäljessä akvaarion hoitamisesta.

• eemeli
        patu kirjoitti:

Kyllä taas on kauppias ollut hieman väärässä. Edes niitten omalla saitilla ei suositella partista alle 80 litraseen akvaan.
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=167

Mun mielipide taas on ettei partista saisi laittaa alle 150 litraseen ilman että siitä pienemmässä akvassa jää alimittainen kun se joutuu elämään kitukasvuisena liian pienessä akvassa.

Mulla itellä on molemmista tapauksista elävät esimerkit akvoissani.
        240 litrasessa on tyngäksi jäänyt (n. 8cm, 8 vuotias) partis ukko (pelastin yheltä osaamattomalta akvaristilta väärää kalastoa satalitraisesta).
        355 litrasessa taasen on aikuisen mittoihin kasvanut yli 18 cm pituinen ja melkein tuuman leveä goljatti partis.

Ihan turha kylvää noita huutomerkkejä jos ei oo oikeesti faktat hallussa.

Toinen virhe on laittaa muovikasveja tai muita epämääräisiä koriste esineitä akvaarioon, joista saattaa liueta joitain kemikaaleja jotka ovat myrkyllisiä kaloille.

Saisit tutkia sen heebon kanssa joka näitä tietoja sulle hankkii, faktoja paremmista paikoista kuin sieltä mistä olette nyt niitä hankkineet.
        Netti on täynnä loistavia akvasaitteja joista saa nykypäivän tietoa akvaarion hoidosta.
        Kaikki suomenkielinen kirjallisuus kun tuppaa olemaan muutaman vuoden jäljessä akvaarion hoitamisesta.

noniin meijän 65 litran akvaariossa on 10 partamonnia ja tetroja ja intiaani kaloja ja yms. Mullakin oli muuten aluksi yksi taistelukala mutta iskä näytti peiliä sille niin se kuoli.

• meitsi
        eemeli kirjoitti:

noniin meijän 65 litran akvaariossa on 10 partamonnia ja tetroja ja intiaani kaloja ja yms. Mullakin oli muuten aluksi yksi taistelukala mutta iskä näytti peiliä sille niin se kuoli.

Tuskin se taistelukala peilin näyttämiseen kuoli. Taisi olla syynä huono hoito, ihme että muut kalat ovat vielä pysyneet hengissä tuossa läävässä...

• Nimetön
        meitsi kirjoitti:

Tuskin se taistelukala peilin näyttämiseen kuoli. Taisi olla syynä huono hoito, ihme että muut kalat ovat vielä pysyneet hengissä tuossa läävässä...

taistelukalat eivät voi uida samassa akvaariossa toistensa kanssa muitten kalojen kanssa se kyllä voi uida mutta se näki ihtesän siitä peilistä niin se luuli että se on toinen ja se suuttu niin paljon että seuraavana ammuna oli kuollut kun iskä näytti sille peiliä niin sen pää meni mustaksi niin elä rupee nappailee mulle! meijän akvaariota viel lääväks sanoit!!!!

• meitsi
        Nimetön kirjoitti:

taistelukalat eivät voi uida samassa akvaariossa toistensa kanssa muitten kalojen kanssa se kyllä voi uida mutta se näki ihtesän siitä peilistä niin se luuli että se on toinen ja se suuttu niin paljon että seuraavana ammuna oli kuollut kun iskä näytti sille peiliä niin sen pää meni mustaksi niin elä rupee nappailee mulle! meijän akvaariota viel lääväks sanoit!!!!

No jos noin pieneen altaaseen olet tunkenut 10 partamonnia ja vielä paljon muita kaloja, niin ei sitä voi hyvin hoidetuksi altaaksi sanoa sitten millään! Tuo on jo silkkaa eläinrääkkäystä. 65-litraiseen ei saa laittaa yhtään partamonnia koska ne kasvavat niin isoksi, ja sinulla on niitä KYMMENEN. Mitähän kaikkea muuta siellä on... Sääliksi käy kalaparkoja.

Sitä paitsi tiedän kyllä että taisto-koiraita ei saa pitää useita samassa altaassa. Mutta jos taisto näkee itsensä kerran peilistä se ei siihen kuole! Todennäköisesti se kuoli stressiin ja johonkin tautiin koska noin ylikansoitetussa altaassa vesi on varmaankin aika likaista. Ei ihmekään jos muuttuu pää mustaksi jos joutuu tuollaisessa elämään, hyvä kun taisto mahtui edes kääntymään kaikkien partamonnien keskellä, ja nitriittitasokin hipoi varmaan pilviä...

• Nimetön
        meitsi kirjoitti:

No jos noin pieneen altaaseen olet tunkenut 10 partamonnia ja vielä paljon muita kaloja, niin ei sitä voi hyvin hoidetuksi altaaksi sanoa sitten millään! Tuo on jo silkkaa eläinrääkkäystä. 65-litraiseen ei saa laittaa yhtään partamonnia koska ne kasvavat niin isoksi, ja sinulla on niitä KYMMENEN. Mitähän kaikkea muuta siellä on... Sääliksi käy kalaparkoja.

Sitä paitsi tiedän kyllä että taisto-koiraita ei saa pitää useita samassa altaassa. Mutta jos taisto näkee itsensä kerran peilistä se ei siihen kuole! Todennäköisesti se kuoli stressiin ja johonkin tautiin koska noin ylikansoitetussa altaassa vesi on varmaankin aika likaista. Ei ihmekään jos muuttuu pää mustaksi jos joutuu tuollaisessa elämään, hyvä kun taisto mahtui edes kääntymään kaikkien partamonnien keskellä, ja nitriittitasokin hipoi varmaan pilviä...

se meijän akvan vesi on puhasta mä puhistan sen joka viikko ja iskä näytti sitä peilii niin se muuttu mustaks heti ja ne monnit kasvaa akvaarion koon mukaan sä et varmaan sitäkään tiennyt suositten opettelemaan vähän akvaarioista. Kun et näytä tietävän mitään ihan vaan omaksi parhaaksi ja en oo varma montako litraa toi akva on se saattaa olla yli 65 litranen mut ei ne oon vaikeroinu siellä ne monnit ja muut kalat on meillä 2 albiinomonniakin.

• meitsi
        Nimetön kirjoitti:

se meijän akvan vesi on puhasta mä puhistan sen joka viikko ja iskä näytti sitä peilii niin se muuttu mustaks heti ja ne monnit kasvaa akvaarion koon mukaan sä et varmaan sitäkään tiennyt suositten opettelemaan vähän akvaarioista. Kun et näytä tietävän mitään ihan vaan omaksi parhaaksi ja en oo varma montako litraa toi akva on se saattaa olla yli 65 litranen mut ei ne oon vaikeroinu siellä ne monnit ja muut kalat on meillä 2 albiinomonniakin.

En millään jaksaisi väitellä pikkulasten kanssa asioista joita he eivät suostu ymmärtämään, mutta menköön...

Vai että kalat kasvavat akvaarion koon mukaan... Niin, eli toisin sanoen ne epämuodostuvat ja jäävät kitukasvuisiksi liian pienessä altaassa. Kitukasvuisuus ei ole mikään pikkujuttu kalan terveyden kannalta, vai onko sinusta hyvää kohtelua kalalle aiheuttaa tahallaan sen epämuodostuminen? Kyllä ne ehkä hengissä pysyvät, mutta ovat äärimmäisen stressaantuneita täyteen ängetyssä pikku purkissaan. Eivät kalat pysty valittamaan huonoista oloista, eivät ne osaa äännellä tuskissaan niin kuin muut eläimet.

Partamonneille suositellaan yleensä vähintään 80 litraa per kala. Sinun akvaarioosi ei siis mahtuisi yhtään ja siellä on 10! On akvaariosi sitten sen 65 l tai hiukan enemmän, niin tuollaista määrä sinne ei voi laittaa, ei sitten millään. Tai voi mutta aika tuskaisaa niiden on siellä elää. En voi käsittää mitä iloa saat kalojen rääkkäämisestä.

Ja mitä tulee väitteeseesi siitä, että en tiedä mitään akvaarioista, niin voin kertoa omistaneeni akvaarioita n. 15 vuoden ajan ja kasvattaneenikin kaloja (enkä nyt tarkoita miljoonakaloja jotka lisääntyvät itsekseen). Joten uskon kyllä tietäväni "hiukan" enemmän kuin sinä, ei millään pahalla mutta näin on näreet.

• Merihevonen
        SEBASTIAN kirjoitti:

Eläinkauppoihin tai mihinkään, tai kehenkään tuntemattomaan ei IKINÄ pidä luottaa ellei tieto lue monessa paikkaa. Itse tarkistan kaiken aina kirjoista ja netistä. On valitettavaa, mutta totta että eläinkaupat yleensä yrittävät päästä eroon kaloistaan, ja myy ne vaikka kenelle. Heidän pitää saada rahaa pitää kauppaa yllä ja ostaa uusia kaloja, maksaa vielä palkkaa kaikille työntekijöille ja saada jotain omaankin taskuun. On kuitenkin kiva nähdä näitä kauppoja, joissa ollaan rehellisiä, eikä myydä kenelle tahansa. Aina ei myöskään riipu kaupasta, vaan myös myyjästä. Voi olla että myyjä itse ei tiedä kaloista mitään. Kuitenkin kannattaa aina itse tarkistaa minne kukin kala mahtuu ja minkä kalan kanssa ne sinne sopeutuvat ym. Koskaan ei tietoa kyseisestä kalasta voi olla liikaa. Itse ostan tässä kohtapuoliin oman 80 litrasen akvaarion, otan itse sinne neonsateenkaarikaloja ja pohjalle monneja. Sinne ne mahtuvat ihan hyvin. Mieti vaikka itseäsi. Kaloille akvaario ei olisi mikään kaappi, vaan kuin kuvitellusti meille huone. Kyllä kotikissatkin pärjää asunnossa koo elämäsä. Miksei siis kalat, jotka uivat, syövät ja nukkuvat mahdu hyvin olemaan hyvissä oloissa tuollaisessa akvaariossa. Aina riippuu kuitenkin siitä kuinka monta ja mitä kaloja sinne ottaa. Tälläinen onkin sitten minun mielipiteeni..

• Merihevonen
        SEBASTIAN kirjoitti:

Tälläiseen akvaarioon mielesatäni mahtuu ihan hyvin monni, jos ei montakin sillä ne on parvikaloja, mikä tulee myös musitaa. Mieti vaikka itseäsi. Meille se ei olisi kuin kaappi, vain kuin huone. Kyllähän kotikissatkin pärjäävät monia vuosia vain yhdessä asunnossa, neljän seinän sisällä. Miksei siis monnikaan akvaariossa? Olento joka korkeintaan ui, nukkuu ja syö. En sillä tarkoita ettei ne olisi kiinnostavia tai älykkäitä, vaan pikemminkin sitä etä kyllä kalat pienemmässäkin akvaariossa selviää. Ja toiseksi tuosta eläinkauppa-asiasta. IKINÄ ei pidä luottaa kenenkään tuntemattomien kertomiin tietoihin tosta vaan. Jos tieto lukee useassa pakassa tai muuta, niin vasta sitten. Eläinkaupat voivat joko valehdella jotta saisivat rahaa, mikä on kyllä hyvin säälittävää, eikä ole kunnon eläinkaupan merkki. Eläinkaupan omistajan pitää sentään maksaa työntekijöille palkka, ostaa uusia eläimiä, uusia tarvikkeita ym. ja saada vielä jotain itsellekkin. Silti pitäisi aina olla valehtelematta ostajalle ja silloin tämä ei ole kalan ostajan syy. Joku saattaa taas olla niin ettei joku myyjä tiedä kaloista paljonkaan mitään. On aina kiva nähdä eläinkauppoja, missä ei tehdä kaikkea aina vain rahan vuoksi.. Olen itse ostamassa 80 litraista akvaariota. Se on sen verran iso, että sinne kyllä amhtuu haluamani neonsateenkaarikalat ja pohjalle parisen panssarimonnia.. Tästä voi monet olla eri mieltä, mutta pidän pääni, sillä tänne kyllä mahtuu monnejakin, kunhan niillä on hyvät olosuhteet, sillä tilaa on tarpeeksi.

• Merihevonen
        Merihevonen kirjoitti:

Tälläiseen akvaarioon mielesatäni mahtuu ihan hyvin monni, jos ei montakin sillä ne on parvikaloja, mikä tulee myös musitaa. Mieti vaikka itseäsi. Meille se ei olisi kuin kaappi, vain kuin huone. Kyllähän kotikissatkin pärjäävät monia vuosia vain yhdessä asunnossa, neljän seinän sisällä. Miksei siis monnikaan akvaariossa? Olento joka korkeintaan ui, nukkuu ja syö. En sillä tarkoita ettei ne olisi kiinnostavia tai älykkäitä, vaan pikemminkin sitä etä kyllä kalat pienemmässäkin akvaariossa selviää. Ja toiseksi tuosta eläinkauppa-asiasta. IKINÄ ei pidä luottaa kenenkään tuntemattomien kertomiin tietoihin tosta vaan. Jos tieto lukee useassa pakassa tai muuta, niin vasta sitten. Eläinkaupat voivat joko valehdella jotta saisivat rahaa, mikä on kyllä hyvin säälittävää, eikä ole kunnon eläinkaupan merkki. Eläinkaupan omistajan pitää sentään maksaa työntekijöille palkka, ostaa uusia eläimiä, uusia tarvikkeita ym. ja saada vielä jotain itsellekkin. Silti pitäisi aina olla valehtelematta ostajalle ja silloin tämä ei ole kalan ostajan syy. Joku saattaa taas olla niin ettei joku myyjä tiedä kaloista paljonkaan mitään. On aina kiva nähdä eläinkauppoja, missä ei tehdä kaikkea aina vain rahan vuoksi.. Olen itse ostamassa 80 litraista akvaariota. Se on sen verran iso, että sinne kyllä amhtuu haluamani neonsateenkaarikalat ja pohjalle parisen panssarimonnia.. Tästä voi monet olla eri mieltä, mutta pidän pääni, sillä tänne kyllä mahtuu monnejakin, kunhan niillä on hyvät olosuhteet, sillä tilaa on tarpeeksi.

Kirjotin vahingos kaks noita.....

• ....
        Merihevonen kirjoitti:

"Se on sen verran iso, että sinne kyllä amhtuu haluamani neonsateenkaarikalat ja pohjalle parisen panssarimonnia.. Tästä voi monet olla eri mieltä, mutta pidän pääni, sillä tänne kyllä mahtuu monnejakin, kunhan niillä on hyvät olosuhteet, sillä tilaa on tarpeeksi."

80 litraa ei todellakaan ole mikään iso akvaario, joten tilaa ei ole tarpeeksi vaikka kuinka väität. Sinne ei voi laittaa neonsateenkaarikaloja! Tai voi mutta eivät ne siellä viihdy. Niille ei millään voi saada sinne hyviä olosuhteita koska tilaa ei kertakaikkiaan ole tarpeeksi tuon kokoisille kaloille.

Mutta hei, nehän ovat vain tyhmiä kaloja joten mitä sillä on väliä miten niitä kohtelee.

• Merihevonen
        .... kirjoitti:

"Se on sen verran iso, että sinne kyllä amhtuu haluamani neonsateenkaarikalat ja pohjalle parisen panssarimonnia.. Tästä voi monet olla eri mieltä, mutta pidän pääni, sillä tänne kyllä mahtuu monnejakin, kunhan niillä on hyvät olosuhteet, sillä tilaa on tarpeeksi."

80 litraa ei todellakaan ole mikään iso akvaario, joten tilaa ei ole tarpeeksi vaikka kuinka väität. Sinne ei voi laittaa neonsateenkaarikaloja! Tai voi mutta eivät ne siellä viihdy. Niille ei millään voi saada sinne hyviä olosuhteita koska tilaa ei kertakaikkiaan ole tarpeeksi tuon kokoisille kaloille.

Mutta hei, nehän ovat vain tyhmiä kaloja joten mitä sillä on väliä miten niitä kohtelee.

Vramaan olet tuota mieltä, mutta oon kyllä useesti lukenu että noin pienille sateenkaarikaloille kelpaa 50 litran akvaario, isommille 80 litran ja vielä isommille 160 litraa. Neonsateenkaarikala kuuluu juuri näihin pienimpiin. Siitä voi tietty olla monta mieltä, mutta mielestäni sinne mahtuu ihan hyvin. Tarkoituksenani on ostaa myöhemmin isompi, kunhan pääsen tällä alkuun...

• ....
        Merihevonen kirjoitti:

Vramaan olet tuota mieltä, mutta oon kyllä useesti lukenu että noin pienille sateenkaarikaloille kelpaa 50 litran akvaario, isommille 80 litran ja vielä isommille 160 litraa. Neonsateenkaarikala kuuluu juuri näihin pienimpiin. Siitä voi tietty olla monta mieltä, mutta mielestäni sinne mahtuu ihan hyvin. Tarkoituksenani on ostaa myöhemmin isompi, kunhan pääsen tällä alkuun...

Mistäs olet niin lukenut? Se nyt on tunnettu tosiasia, että kirjoissa on vanhentunutta tietoa ja eläinkaupasta oikeaa tietoa saa vielä huonommin. Jos olet ostamassa myöhemmin isompaa allasta niin sitten ei ole ongelmaa, mutta ota huomioon ettei kalojen sentään vuosikausia kestä kasvaa, uuden altaan osto olisi edessä jo muutaman kuukauden päästä. Mikset vain suosiolla osta heti isompaa allasta? Ei ison altaan hoito ole yhtään sen vaikeampaa kuin pienenkään, päin vastoin se on jopa helpompaa.

Katso nyt mitä näissäkin sanotaan litrasuosituksista:

120 l
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=219

150 l
        http://www.aqua-web.org/docs/neonsateenkaarikala.html

• Nermal

Kai olet kypsyttänyt altaasi? Kuten aikaisemmat kirjoittivat, ei taistelukalan kanssa kannata ottaa pieniä kaloja. Ja kovin suuriahan ei tuohon akvaan mahdu. Lisäksi synnyttävien hammaskarppien kanssa taistis ei sovi juuri noiden vesiarvojen takia.

Tummempi hiekkapuhallushiekka olisi parasta pohjalla ja todella runsas kasvillisuus. Taisto tykkää pusikoista ja hidastavat nekin virtausta. Veikkaisin tuota suodatinta Shark-merkkiseksi?

Mutta, kerro tosiaan ne vesiarvot, lämpötila ja miten hoidat allastasi. Mietitään sitten lisää.

• laydee

SUODATIN en tiedä sen merkkiä, otin sen vedestä pois ja aukasin siitä osia irti mutta mitn merkkiä ei lukenu, muutako made in italy. Mutta otin kuvia ja laitoin ne tänne ii2.org:iin siksi ajaksi että näette sen :D jos joku vaikka tunnistaisi. Ja siinä ei voi säätää puhallus suuntaa.
        http://www.ii2.org/folder.php?foldid=657634 siellä on myös pari kuvaa akvasta.

TAISTO se on suhkot agressiivinen riittää et laittaa sormen lasia vasten niin se pullistelee tai et tulee siihne viereen. Mut toisaalta se tulee katteleen siihen et mikä siellä liikkuu et ku otin ton suodattimenki pois se tuli aivan siihen viereen lillumaan, ja ei pullistellu :)

Luin 2002 vuonna painetusta opuksesta että; "Suurilla rihmakaloilla (eli taistokihan luetaan rihmakala heimoon)ei ole erityis vaatimuksia, kunhan vesi on 25-28 asteista. Akvaariossa tulisi olla runsaasti kasvillisuutta taustalla ja sivuilla muutamia luolia voisi tehdä kivistä ja juurakoista." En sitten tiiä luetaanko taisto suuriin rihmakaloihin? Ja tosta taustasta niin meinasin jos olisin sinne laittanu mustan taustan nyt siinä on jonkinlainen kasvitausta.

Mutta voisinkohan ottaa muita rihmakaloja sitten samaan?
        Tuo Faunatar-eläinkauppa suositteli sille kaveriksi naarastaistoja, tai pieniä imunuoliais lajeja, piikkisilmiä, neontetraa ja sitruunatetraa. Mutta ei huntupyrstöisiä koska taisto saattaa nyppiä ja sit ei taas ahvenia tai barbeja sillä ne saattaa nyppiä taistoa :)
        Mut niin on monnejaki jotka ei kasva 5-8 cm isommiksi.

POHJA en tiiä sitten tosta valkosesta hiekasta, pitäiskö se ottaa sitten kokonaa pois? ja ostaa sitä puhallushiekkaa. Jos ne monnit ei sit pidä tuosta. Eläinkaupasta tuon kuitenki ihan ostin ja musta sitä samaa oli meriakvaariossa? en ole sitten varma. Ja no kasveja pitää kyl ostaa enemmän varmaan.

Mistä tollaset vesitestit voi sitten hommata?

En ole kypsyttäny :( laitoin kalan heti sinne...

LÄMPÖTILA 25 asteista.

• merkkinen
        laydee kirjoitti:

SUODATIN en tiedä sen merkkiä, otin sen vedestä pois ja aukasin siitä osia irti mutta mitn merkkiä ei lukenu, muutako made in italy. Mutta otin kuvia ja laitoin ne tänne ii2.org:iin siksi ajaksi että näette sen :D jos joku vaikka tunnistaisi. Ja siinä ei voi säätää puhallus suuntaa.

TAISTO se on suhkot agressiivinen riittää et laittaa sormen lasia vasten niin se pullistelee tai et tulee siihne viereen. Mut toisaalta se tulee katteleen siihen et mikä siellä liikkuu et ku otin ton suodattimenki pois se tuli aivan siihen viereen lillumaan, ja ei pullistellu :)

Luin 2002 vuonna painetusta opuksesta että; "Suurilla rihmakaloilla (eli taistokihan luetaan rihmakala heimoon)ei ole erityis vaatimuksia, kunhan vesi on 25-28 asteista. Akvaariossa tulisi olla runsaasti kasvillisuutta taustalla ja sivuilla muutamia luolia voisi tehdä kivistä ja juurakoista." En sitten tiiä luetaanko taisto suuriin rihmakaloihin? Ja tosta taustasta niin meinasin jos olisin sinne laittanu mustan taustan nyt siinä on jonkinlainen kasvitausta.

Tuo Faunatar-eläinkauppa suositteli sille kaveriksi naarastaistoja, tai pieniä imunuoliais lajeja, piikkisilmiä, neontetraa ja sitruunatetraa. Mutta ei huntupyrstöisiä koska taisto saattaa nyppiä ja sit ei taas ahvenia tai barbeja sillä ne saattaa nyppiä taistoa :)

POHJA en tiiä sitten tosta valkosesta hiekasta, pitäiskö se ottaa sitten kokonaa pois? ja ostaa sitä puhallushiekkaa. Jos ne monnit ei sit pidä tuosta. Eläinkaupasta tuon kuitenki ihan ostin ja musta sitä samaa oli meriakvaariossa? en ole sitten varma. Ja no kasveja pitää kyl ostaa enemmän varmaan.

LÄMPÖTILA 25 asteista.

suodatin. Vesitestejä saa ostaa eläinliikkeistä, ovat ihan akvaariotarkoitukseen. Niitä löytyy Seralta, Tetralta ja JBL. JBL on mun mielestä paras mut on vissiin myös kallein. Vedestä olis hyvä mitata pH, nitraatti, nitriitti (kaloille täyttä myrkkyä varsinkin kypsyttämättömässä akvassa), kh (veden kovuus) ja onhan niitä muitakin..(Ei nyt muistu mieleen) Kannaattaa vaihtaa se pohja. Halvimmillaan sitä hiekkaa saa 40 kg 2 €.. Riippuu mistä hakee, mut akvaliike yleensä kallein. Noista sun luettelemista kaloista neontetra ja piikkisilmä ovat ehkä sellaisia et sinne vois laittaa.

• JuuLia
        laydee kirjoitti:

LÄMPÖTILA 25 asteista.

Neontetrat ja imunuoliaiset elävät viileämmässä vedessä kuin taistelukala, taistolle voisit vedenlämmön nostaa hiukan tuosta 25. Sitruunatetralle soisin suuremman altaan. Mikä monni jää noin pieneksi? No katinkultamonni ainakin, mutta parvikalana altaasi turhan pieni. Nuolimonni taas on pieni mutta pitää viileästä ja virtaavasta vedestä mikä ei taistolle sovi.

Taistolikkoja en uskaltaisi yhdistää tuohon altaaseen ellei sinulla ole vara-allasta johon siirtää eukko pakoon jos tulee perheriitoja. Mulla on 160 litrasessa ukko ja kolme akkaa ja tiukkaa tekee välillä siinäkin... :/ Myös rihmakalojen kanssa syntyy usein varsinkin pienissä akvaarioissa pahoja, loukkaantumiseen ja usein kuolemaan johtavia yhteenottoja.

Miten olisi parvi rubiinitetroja ja muutama piikkisilmä? Sitten olisi jo allas täynnä. Levänsyöjiä et tarvitse kunhan pidät vesiarvot kunnossa säännöllisin vedenvaihdoin. Muista ettet kuitenkaan hanki yhtään kalaa lisää ennen kuin allas on taatusti ja testatusti kypsä. Toivottavasti taistosi selviää nitriittipiikistä...

Siinä jotain neuvoja ja ehdotuksia...

• laydee
        laydee kirjoitti:

LÄMPÖTILA 25 asteista.

Niin olin ajatellut hoitaa akvaariotani niin että sitten kun puhistan sen...1 kerran kk, niin otan 2/3 vedestä pois, seisotan sen vaihtoveden yön yli, ja sitten imuroin pohjaa ja sen jälkeen laitan uuden veden takaisin. ja jos kasveissa on huonoja lehtiä niin otan pois.

Onko nuo testihommat kuinka kalliita? kuinka useasti ne pitäisi tehdä? ja meneekö siihen viikko että vesi on tarpeeksi kypsynyttä? :)

Ja miten ruokinta? olen ruokkinu taistelukalaa noilla hiutaleruolla...mut ei se oikeen saa niitä nyt kiinni ku ne lilluu ympäri akvaa, kun se on niin hias liikkumaan, ja sit osa painuu aika äkkiä pohjalle :/ et mitä muuta kannattee syöttää?
        on mulla kyllä myös noita kärpäsentoukkiaki...
        Kuinka monta kertaa päivässä pitäs syöttää ja paljon sitä ruokaa pitäs antaa? molempia sekasin vai vaikka joka toinen päivä toista? vai mites? :)

kiitti!

• laydee
        laydee kirjoitti:

Niin olin ajatellut hoitaa akvaariotani niin että sitten kun puhistan sen...1 kerran kk, niin otan 2/3 vedestä pois, seisotan sen vaihtoveden yön yli, ja sitten imuroin pohjaa ja sen jälkeen laitan uuden veden takaisin. ja jos kasveissa on huonoja lehtiä niin otan pois.

Onko nuo testihommat kuinka kalliita? kuinka useasti ne pitäisi tehdä? ja meneekö siihen viikko että vesi on tarpeeksi kypsynyttä? :)

Ja miten ruokinta? olen ruokkinu taistelukalaa noilla hiutaleruolla...mut ei se oikeen saa niitä nyt kiinni ku ne lilluu ympäri akvaa, kun se on niin hias liikkumaan, ja sit osa painuu aika äkkiä pohjalle :/ et mitä muuta kannattee syöttää?
        Kuinka monta kertaa päivässä pitäs syöttää ja paljon sitä ruokaa pitäs antaa? molempia sekasin vai vaikka joka toinen päivä toista? vai mites? :)

kiitti!

Niin onko tuo vedenparannusaine ja kasviravinne välttämättömiä? paljon ne maksaa? laitetaanko niitä aina puhistuksen yhteydessä? ja kuinka paljon? :)

Ja simpukoita ei vissiin kannate akvaarioon laittaa? kuulin jostain että niistä irtoaa jtn kalkkia tai sellaista mikä ei ole hyväksi kaloille?

• JuuLia
        laydee kirjoitti:

kiitti!

Vaihda puolet vedestä ehdottomasti kerran viikossa! Miksi seisotat vettä? Nyt kun kypsymättömään altaaseesi alkaa nitriittiä ilmetä vaihtaa saisi jatkuvasti...

Testihommat maksavat n. 10 euroa kappale. Tarvitset ainakin nitraatti, nitriitti ja pH testit.Vedenparannutaineiden tarpeen arvioimiseen pitäisi tietää vesiarvoja, lähtöarvot löydät asuinpaikkasi vesilaitoksen sivuilta. Testit tehdään silloin tällöin ennen vedenvaihtoa, jotta nähdään esim nitraatista ettei se ole koholla.

Koska et ammoniumin ja bakteeriympin avulla kypsyttänyt vaan hitaasti, ja tuskallisesti kalan kannalta, saattaa kypsymiseen mennä kuukausia... Ainakaan useampaan viikkoon ei lisäkaloja kannata hankkia ja sittenkin vähän kerrallaan. Kypsymättömän altaan nitriittipiikki aiheuttaa kaloille sairauksia, sisäisiä vammoja, eliniän lyhentymistä, jopa kuoleman...

Ruoki erittäin maltillisesti, paastopäivä kerran viikkoon. Ruoki vain niin että se syö kaiken mitä annat.

Kasviravinteita tarvitset. Mitä kasveja sinulla on? Jos sinulla on kasveja jotka ottavat juurillaan ravinteita ne tarvitsevat pohjaravinnetta jos ne ottavat ravinteet vedestä tarvitset ravinneliuosta. Yleensä käytetään kumpiakin.

• Lintu-91

Kysymys: Että mitä kaloja taistelukalan kanssa voisi ottaa?

Vastaus: Noitamonni sopisi hyvin, mutta akvaariosi on sille liian pieni :/ Jospa ottaisit jotain muita rihmakaloja se lisäksi. Tai sitten barbeja... Mutta nekin saattavat olla vähän pieniä tuonne...

Kysymys: Onko parempi ettei laita muovikasveja ollenkaan oikeiden sekaan? vaan että hankkii vain aitoja. Vai onko sillä mitään väliä?

Vastaus: laita ennemmin oikeita kasveja, kun muovikasveista ei ole muuta hyötyä kuin ulkonäkö. Ne eivät tavallaan "toimi" siten kuin oikeat kasvit :/ mutta molempi parempi :)

Kysymys: Entäs mitä pohjaksi? mulla on nyt siellä valkosta hienoa hiekkaa ja sit soraa...

Vastaus: Älä laita valkoista hiekkaa! Kalat eivät näytä luonnollisia värejään valkoisella pohjalla!
      Laita akvaarioon mielummin hiekkapohja ja "ei räikeän väristä"-hiekkaa.

• Sebastian

moi! mul on myös 65-litrane akva. Mul on siel vaa 1 ainoo oikee kasvi ku en oikee uskalla ottaa enempää oikeit... ja sit muut on teko.. ei must sil oo mitää välii!! ku mulle sanottii eläinkaupas et kantsii olla ainaski yx oikee kasvi poistamas jotai nitriittii... tai jotai sellast..! toivottavasti tost oli apuu! xD

• osteoporoosi

Oikeista kasveista on sikäli hyötyä, että tuottavat happea, poistavat nitraattia(joka liiallisena haitallista kaloille) ja ovat kauniita ja muodostavat kaloille suojaa.Tekokasvit saattavat levääntyä ja haalistua rumiksi.

Hiekan voit pitää, mutta ehkä kannattaisi istuttaa siihen etualalle jotakin matalaa kasvia, esim melalehtiä,kääpiömiekkakasvia, tms. Näin se ei ole niin räikeää ja kalat pitävät enemmän.

Yhtään monnista,barbia,monnia tai ahventa ei altaaseesi mahdu.Piikkisilmiä pari ehkä nipin napin.. Leväkätkaravut,rubiinitetrat ja kardinaalitetrat ovat hyviä vaihtoehtoja, jos taistosi ei ole aggressiivinen.

ÄLÄ ota uusia kaloja ennen kuin akvaariosi kypsyy- muuten ruumiita tulossa. hanki pikaisesti ph,-nitriitti,- ja nitraattitestit.

Vaihda vettä n. 30%-50% viikossa, nyt enemmän koska allas ei ole kypsynyt. Nitriitti on pienissäkin määrissä kaloille tappavaa, ja sitä syntyy kypsymättömään altaaseen koska bakteerit eivät ole muuttamassa nitriittiä vaaarattomammaksi nitraatisksi. Kun altaan arvot ovat kutakuinkin seuraavia, on allas kypsynyt:
        Nitriitti: 0
        Nitraatti: 10-20

• patu

Näitä sun juttujashan saa korjata koko ajan, grrrr.

Ota selvää ekaks faktoista ennenkuin alat opastamaan aloittelevia harrastelijoita saatika sitten väittelemään joutavia asioista hieman enemmän perillä olevien kanssa.

http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/arkisto12.php?sid=2a40b0c9311f25830596a6eb50fdf28a

Miksi et oo "uskaltanut" ottaa kasveja enempää?

"ku mulle sanottii eläinkaupas et kantsii olla ainaski yx oikee kasvi poistamas jotai nitriittii... tai jotai sellast..! toivottavasti tost oli apuu! xD "

- ei näistä sun jutuista oikeen oo apuu! =X

• Oldie
        patu kirjoitti:

Näitä sun juttujashan saa korjata koko ajan, grrrr.

Ota selvää ekaks faktoista ennenkuin alat opastamaan aloittelevia harrastelijoita saatika sitten väittelemään joutavia asioista hieman enemmän perillä olevien kanssa.

http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/arkisto12.php?sid=2a40b0c9311f25830596a6eb50fdf28a

Miksi et oo "uskaltanut" ottaa kasveja enempää?

"ku mulle sanottii eläinkaupas et kantsii olla ainaski yx oikee kasvi poistamas jotai nitriittii... tai jotai sellast..! toivottavasti tost oli apuu! xD "

- ei näistä sun jutuista oikeen oo apuu! =X

En ole ennen lukenut akvaariopalstaa, mutta pakko nyt pari asiaa omasta kokemuksesta sanoa:
        - ei pientä akvaa aloittelijoille
        - ei akvaa lasten käsiin
        - ei akvaa sellaisille, jotka haluavat vaan saada sen halvalla

Mutta niille, jotka tosissaan jaksavat hoitaa tankkiaan, toivotan onnea. Meillä kissojen lempparitv... :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      145
      3679
    2. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      107
      3502
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      20
      2472
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      4
      2275
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      28
      2113
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      33
      1163
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1031
    8. Mikä on miehekäs mies?

Kertokaa naiset. >Simiti<
      Sinkut
      134
      823
    9. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      28
      820
    10. Oikea syy siihen

miksi toivon ettei enää törmätä on se, että olen ihan tavattoman ihastunut sinuun. Paljon helpompi itselle kun ei saa pä
      Ikävä
      34
      744
    Aihe