Miksi te oikeastaan rukoilette? Jumalahan vastaa rukouksiin jos asian hyväksi ja oikeaksi näkee, mutta eikös hän muutenkin tee niinkuin parhaaksi näkee. Mitä ihmeen hyötyä rukoilusta oikeastaan on??
Mitä järkeä on rukoilussa?
19
685
Vastaukset
- "magpie"
mene neuvomaan ellei joku sinua puhuttele?Jumala toimii niiden sääntöjen mukaan meidän elämässämme joiden mukaan meidänkin tulisi toimia keskenämme.
- Saa
...kehoittaa rukoilemaan ja anomaan sekä kiittämään! Itse olen saanut paljon rukousvastauksia!
- heppu
Eli jos Jumalaa ei rukoile hän ei myöskään auta. Miksi sitten kuitenkin maallikotkin pärjäävät elämässään ihan hyvin vaikka Jumala ei heitä autakaan? eikö se että he pärjäävät ole sekin kuitenkin Jumalan tahto vai onko maallikon elämä hänen omissa käsissään vai Jumalan käsissä? Myönnätkö että Jumala ei aina tee niinkuin parhaaksi näkee?? En edelleenkään ymmärrä mitä sillä rukoilulla on minkään kanssa tekemistä jos tavallinen pulliainenkin voi saada onnenpotkuja rukoilemattakin.
Kun ihminen tulee uskoon hän saa uuden perimän; hänestä tulee uuden syntymän kautta Jumalan poika tai tytär. Tämä on mitä todellisinta todellisuutta niiden kohdalla, jotka ovat uskoviksi tulleet.
Mikä se sellainen poika tai tytär on,joka ei keskustele isänsä kanssa? Rukoillessa on niinkuin biologisenkin isän kanssa keskustellessa; se ei ole vain pyytämistä vaan todellakin asioista kertomista, neuvojen kysymistä ja (vastauksista) kiittämistä.
Rukoileminen on suuremmoinen etuoikeus puhua Jumalalle. Kokeilepa. Kokeillaan kaikki!- heppu
Ymmärrän kyllä että rukoilusta voi saada jonkinlaista psykologista apua, mutta voiko siitä olla konkreettista hyötyä ihmiselle? Jumalahan tekee kuitenkin niinkuin haluaa, oli kyseessä tavallinen pulliainen tai uskovainen.
- tuttan
heppu kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että rukoilusta voi saada jonkinlaista psykologista apua, mutta voiko siitä olla konkreettista hyötyä ihmiselle? Jumalahan tekee kuitenkin niinkuin haluaa, oli kyseessä tavallinen pulliainen tai uskovainen.
Jumalan työ Jeesuksessa, joka pelasti meidät iankaikkiselta kuolemalta on se konkreettinen hyöty pelastetulle n:o 1.
Me pelastumme ja tulemme Korkeimman Palvelijoiksi, hyöty n:o 2.
Kun olemme nyt sekä pelastettuja, että palvelijoita me kuulumme Jumalalle, olemme siis Jumalan omaisuutta, emme itsemme omaisuutta, hyöty n:o 3.
Tästä seuraa, ettei meille voi sattua kuin psykologisesti hyödyttömiä asioita.
Jos uskomme Jumalaan tiedämme, että Hän pitää meistä huolta tuntui miltä tuntui. Hän on ihan äärettömän uskollinen. heppu kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että rukoilusta voi saada jonkinlaista psykologista apua, mutta voiko siitä olla konkreettista hyötyä ihmiselle? Jumalahan tekee kuitenkin niinkuin haluaa, oli kyseessä tavallinen pulliainen tai uskovainen.
Kirjoitat:"...mutta voiko siitä (rukouksesta) olla konkreettista hyötyä ihmiselle?"
Rukouksessa kysymys ei ole hyötymisestä. Kun keskustelen ystävieni kanssa en pyri hyötymään. Keskustelen, koska rakastan heitä ja viihdyn heidän seurassaan.
Rukoilemisesta on konkreettisia seurauksia aivan samoin, kun lapsen pyytäessä syötävää vanhemmat antavat sitä.
Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lasillenne hyviä lahjoja, kuinka paljon ennemmin teidän Taivaallinen Isänne antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä Häneltä anovat (sanoi Jeesus).
Anova saa! Kannattaa rukoilla. Jos et ymmärrä Jumalan toimintaperiaatetta (eikä kukaan ihminen sitä täysin ymmärrä) niin rukoile Häntä itseään selvittämään tätä asiaa Sinulle.- heppu
jukka.finland kirjoitti:
Kirjoitat:"...mutta voiko siitä (rukouksesta) olla konkreettista hyötyä ihmiselle?"
Rukouksessa kysymys ei ole hyötymisestä. Kun keskustelen ystävieni kanssa en pyri hyötymään. Keskustelen, koska rakastan heitä ja viihdyn heidän seurassaan.
Rukoilemisesta on konkreettisia seurauksia aivan samoin, kun lapsen pyytäessä syötävää vanhemmat antavat sitä.
Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lasillenne hyviä lahjoja, kuinka paljon ennemmin teidän Taivaallinen Isänne antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä Häneltä anovat (sanoi Jeesus).
Anova saa! Kannattaa rukoilla. Jos et ymmärrä Jumalan toimintaperiaatetta (eikä kukaan ihminen sitä täysin ymmärrä) niin rukoile Häntä itseään selvittämään tätä asiaa Sinulle.Ymmärsitköhän sinä itse kysymystä?
"Anova saa! Kannattaa rukoilla. Jos et ymmärrä Jumalan toimintaperiaatetta (eikä kukaan ihminen sitä täysin ymmärrä) niin rukoile Häntä itseään selvittämään tätä asiaa Sinulle."
Tuota minä juuri tarkoitan. Eikö se anova saisi vaikka ei anoisikaan, kuitenkin ilman sitä rukousta koska Jumala tekee kuitenkin aina tahtonsa mukaan? Ei hän anna kenellekkän mitään jos se ei ole hänen tahtonsa vaikka joku kuinka jotain anoo. Mitä se ihmisen piipittämnen siinä muka Jumalan suunnitelmassa oikein painaa?
Jumalahan sen ihmisenkin luoksensa vetää, ei se ihminen sinne itse tule. näin ainakin olen uskovaisten puheista ymmärtänyt. Joten ei se rukoilu siinä silloin paljon paina jos Jumala on päättänyt tehdä jostakusta uskovaisen. Hyvä esimerkki on Paavali. Jumala tekee mitä tahtoo rukoili häneltä jotain tai ei. heppu kirjoitti:
Ymmärsitköhän sinä itse kysymystä?
"Anova saa! Kannattaa rukoilla. Jos et ymmärrä Jumalan toimintaperiaatetta (eikä kukaan ihminen sitä täysin ymmärrä) niin rukoile Häntä itseään selvittämään tätä asiaa Sinulle."
Tuota minä juuri tarkoitan. Eikö se anova saisi vaikka ei anoisikaan, kuitenkin ilman sitä rukousta koska Jumala tekee kuitenkin aina tahtonsa mukaan? Ei hän anna kenellekkän mitään jos se ei ole hänen tahtonsa vaikka joku kuinka jotain anoo. Mitä se ihmisen piipittämnen siinä muka Jumalan suunnitelmassa oikein painaa?
Jumalahan sen ihmisenkin luoksensa vetää, ei se ihminen sinne itse tule. näin ainakin olen uskovaisten puheista ymmärtänyt. Joten ei se rukoilu siinä silloin paljon paina jos Jumala on päättänyt tehdä jostakusta uskovaisen. Hyvä esimerkki on Paavali. Jumala tekee mitä tahtoo rukoili häneltä jotain tai ei.Ymmärsin kysymyksesi.
Jumala on itse kehottanut meitä rukoilemaan. Teet asiasta mutkikkaan. Ei Jumala mahdu päähäsi. Hän haluaa elää sydämessäsi.
Oletko miettinyt, miksi Jeesus rukoili Isää jos rukouksella ei ole mitään merkitystä? Ja miksi Hän kehoitti opetuslapsiaan rukoilemaan?
Rukous voi paljon, kun se on harras (aitoa ja kestävää). Kannattaa rukoilla! Muuten: se anova ei saa, ellei ano sillä kirjoitettu on: "Teillä ei ole sentähden, että te ette ano".
- ReaStr
Rukoileminen on erittäin tärkeää.Se on "keskustelua" Jumalan kanssa.Itse olen rukouksen ihminen, varmaankin syystä,että olen niin heikko etten pärjää ilman Jumalan apua.
Jumala vastaa rukouksiin, niinkuin Hän parhaaksi näkee ja milloin Hän itse tahtoo.
Olen saanut kokea rukousvastauksia ja niistä on saanut iloita.Vaikkakaan kaikki eivät ole olleet sellaisia, mitä itse olisin toivonut.Mutta voin sanoa, että jälkeenpäin olen saanut nähdä Jumalan suuren huolenpidon.Aina voi luottaa Jumalan ohjaukseen ja varjelukseen.
En ole minkään kaavamaisen rukouksen kannalla, sillä Jumala loi meidät persooniksi ja voimme puhua hänelle omin sanoin.Ei tarvitse esittää mitään roolia yrittää olla parempi kuin on, että siten luulisi Jumalan vastaavan rukoukseen!
Jumala tuntee meidän sydämemme emmekä voi Häntä petkuttaa.
Aina kannattaa olla rehellinen .- heppu
et vastannut kysymykseen vaan myötäilit sitä.
"Jumala vastaa rukouksiin, niinkuin Hän parhaaksi näkee ja milloin Hän itse tahtoo."
Eli oikeastaan Jumala tekee sen mitä tahtoo rukouksesta huolimattakin suomeksi sanottuna??? - ReaStr
heppu kirjoitti:
et vastannut kysymykseen vaan myötäilit sitä.
"Jumala vastaa rukouksiin, niinkuin Hän parhaaksi näkee ja milloin Hän itse tahtoo."
Eli oikeastaan Jumala tekee sen mitä tahtoo rukouksesta huolimattakin suomeksi sanottuna???Mutta Jumala on hyväksi nähnyt tämän rukouksen tien.Ajattelepas miten paljon enemmän me ihmiset pöyhkeilisimme, jos kaikki tapahtuisi itsestään?
ja toinen asia: Itselleni tämä rukouksen tie, on tullut siunauksen tieksi.Kuinka monia vuosia rukouksen alla ollut aihe, on saanut vastauksen?
Mikä ilo on täyttänyt sydämen kun saa kokea;
-" Sinä olet kuullut minun pienen ihmisen rukouksen!"
Ja juuri viime aikoina olen saanut jopa moniin rukouksiini vastauksen.
Yhden voin kertoa: Nuorin veljeni, joka uudestisyntyi elävään uskoon jo 70 luvulla mutta eksyi kaidalta tieltä.
On nyt tullut takaisin ja saamme yhdessä iloita uskosta Jeesukseen. - heppu
ReaStr kirjoitti:
Mutta Jumala on hyväksi nähnyt tämän rukouksen tien.Ajattelepas miten paljon enemmän me ihmiset pöyhkeilisimme, jos kaikki tapahtuisi itsestään?
ja toinen asia: Itselleni tämä rukouksen tie, on tullut siunauksen tieksi.Kuinka monia vuosia rukouksen alla ollut aihe, on saanut vastauksen?
Mikä ilo on täyttänyt sydämen kun saa kokea;
-" Sinä olet kuullut minun pienen ihmisen rukouksen!"
Ja juuri viime aikoina olen saanut jopa moniin rukouksiini vastauksen.
Yhden voin kertoa: Nuorin veljeni, joka uudestisyntyi elävään uskoon jo 70 luvulla mutta eksyi kaidalta tieltä.
On nyt tullut takaisin ja saamme yhdessä iloita uskosta Jeesukseen.Eli periaatteessa rukoilette kaiken mahdollisen puolesta ja sitten kun jokin joskus sattuu menemään kuten rukoilitte voitte iloita rukousvastausesta. Ja olet siis myös varma että veljesi ei olisi voinut tulla uskoon ilman 20-30 vuoden rukoustaistelua?? Eikös Jumala tässäkin tehnyt niinkuin parhaaksi näki. Ja jos hän tämän parhaaksi näki, eikö hän olisi tehnyt sen joka tapauksessa??
Mitäs ne jotka rukoilevat 30vuotta veljiensä puolesta ja Jumala ei katsokkaan hyväksi että veli tulee uskoon? Miksi ei??
- mamabeard
Kiitos hyvästä kysymyksestä.
Rukoilussa on ennen kaikkea muuta kyse suhteesta, se on seurustelua Jumalan kanssa, dialogia. Koska Jumala on "Henki" ja rukous "hengellistä toimintaa" siihen sisältyy aina "tuntemisen" ulottuvuus.
Kun Jumala puhuu jostakin asiasta Hän samalla (siinä) puhuu itsestään, oikeastaan voitaisiin sanoa että Hän puhuu itseään elämäämme.
Tämä seurustelun ulottuvuus on läsnä kaikessa kristillisessä rukoilussa, myös esirukouksessa.
On sanottu ettei Jumala tarvitse rukouksiamme, me tarvitsemme.
Rukous vaikuttaa - sekä suoraan, tuntemisen kautta, että välillisesti, Jumalan työnä - omien arvojärjestysten, asenteiden ym. muuttumista.
Jos olen menossa tekemään jotain kiireistä, kärsivällisyyttä vaativaa asiaa, on parempi että käytän rukoukseen kaksi tuntia ja sitten saan asian tehdyksi puolessa tunnissa, kuin että käytän rukoukseen puoli tuntia ja sitten asian tekemiseen kuluu kaksi tuntia. Rukouksen kautta Jumala antaa sisimpääni selkeyttä ja rauhaa, jonka seurauksena voin työskennellä täsmällisemmin ja tehokkaammin, lisäksi Jumala voi siunata tekemiseni taivaallisella avullaan ja opastuksellaan. No, voidaan kysyä, mitä rukous sitten hyödyttää, jos asiaan kuitenkin menee kaiken kaikkiaan sama aika, esimerkiksi tuo kaksi ja puoli tuntia?
Opetus on tässä: rukouksessa ei ole kyse tehokkuusajattelusta, siis seurustelu Jumalan kanssa ei ole kaupankäyntiä, keinoa hyötyä Jumalasta.
Koska rukouksen ydin - henkilökohtainen suhde Jeesukseen ja Jumalan pyhyyteen - ilmentää elämämme varsinaista päämäärää ja tarkoitusta, yhteyttä Elämän Lähteeseen eli Herraan, siinä on tarkoitus ja mielekkyys jo itsessään. Rukouksen kautta tämä mielekkyys alkaa vallata koko elämäämme tietoisuutena Kristuksen jatkuvasta läsnäolosta kaikessa tekemisessä ja olemisessamme!
Sitä paitsi. Näkemykseni on että kyllä Jumalakin "tarvitsee" rukouksiamme.
Hän on sitonut hyvän tahtonsa toteutumista maan päällä omiensa rukouksiin.
En lukenut muita saamiasi vastauksia, mutta huomasin ainakin Rean vastanneen.
En tiedä miten suhtautuu näkemykseeni. Pitäneekö rukouksen kautta vaikuttamista menestysteologiana?
Tosiasia kuitenkin on että asettaessaan itsensä olemaan seurakunnan pää, ei koko ruumis, on Kristus tietyllä tavalla rajoittanut itseään.
Pää ei tee mitään ilman jäseniään.
Kristillinen rukouselämä sisältää suuren vastuun ja velvoituksen, joka tulisi ottaa vakavasti. Ja kun ymmärrämme rukouksen todellisen ytimen, etuoikeuden seurustella Jumalan kanssa ja kasvaa Hänen tuntemisessaan, ei esirukouksen velvoitus kasva ulkokohtaiseksi vaatimukseksi. Siinä on elämän tuntu.
Lopuksi.
Niin. Kyllä Jumala muutenkin tekee niinkuin parhaaksi näkee.
Meidän kannaltamme lienee suotuisampaa, että Jumala saattaa aikaiseksi ne asiat, jotka Hän tahtoo maailmassa synnyttää, pyhittyneen rukouselämämme kautta, kuin että Hän joutuu synnyttämään samat asiat vaikein inhimillisin koettelemuksin ja ahdingoin saadakseen ihmiset sitä tietä ensin rukoilemaan ja lähestymään itseään?
Jumalan ensisijainen tahto ei koskaan ole toimia kärsimyksen kautta, vaan että ihminen Jumalan hyvyyden tähden antautuisi Hänen kanavakseen - ensisijassa hengen todellisuudessa rukouksen kautta, mutta tietenkin sitten myös käytännön teoissa ja valinnoissa.
ORA ET LABORA.- heppu
Kaipa tuo vähän selventää mutta minusta tuntuu että lopulta tultiin juuri siihen että rukouksesta ei ole oikeastaan muuta hyötyä kuin uskovaisen henkisen tilan kasvatus?
"Meidän kannaltamme lienee suotuisampaa, että Jumala saattaa aikaiseksi ne asiat, jotka Hän tahtoo maailmassa synnyttää, pyhittyneen rukouselämämme kautta, kuin että Hän joutuu synnyttämään samat asiat vaikein inhimillisin koettelemuksin ja ahdingoin saadakseen ihmiset sitä tietä ensin rukoilemaan ja lähestymään itseään?"
Tarkoittaako tuo sitä että esimerkiksi että tämä Rean pikkuveli olisi kyllä tullut uskoon mutta suurempien kärsimysten kautta jos Rean ei ensin olisi rukoillut hänen puolestaan kolmeakymmentä vuotta?
Vai tarkoittaako se sitä että jos pikku Eetu rukoilee pyörää hän kyllä saa pyörän mutta vasta suurten inhimillisten kärsimysten jälkeen? - heppu
heppu kirjoitti:
Kaipa tuo vähän selventää mutta minusta tuntuu että lopulta tultiin juuri siihen että rukouksesta ei ole oikeastaan muuta hyötyä kuin uskovaisen henkisen tilan kasvatus?
"Meidän kannaltamme lienee suotuisampaa, että Jumala saattaa aikaiseksi ne asiat, jotka Hän tahtoo maailmassa synnyttää, pyhittyneen rukouselämämme kautta, kuin että Hän joutuu synnyttämään samat asiat vaikein inhimillisin koettelemuksin ja ahdingoin saadakseen ihmiset sitä tietä ensin rukoilemaan ja lähestymään itseään?"
Tarkoittaako tuo sitä että esimerkiksi että tämä Rean pikkuveli olisi kyllä tullut uskoon mutta suurempien kärsimysten kautta jos Rean ei ensin olisi rukoillut hänen puolestaan kolmeakymmentä vuotta?
Vai tarkoittaako se sitä että jos pikku Eetu rukoilee pyörää hän kyllä saa pyörän mutta vasta suurten inhimillisten kärsimysten jälkeen?Tuon viimeisen lauseen piti olla että jos pikku Eetu ei rukoile pyörää...
- mamabeard
heppu kirjoitti:
Kaipa tuo vähän selventää mutta minusta tuntuu että lopulta tultiin juuri siihen että rukouksesta ei ole oikeastaan muuta hyötyä kuin uskovaisen henkisen tilan kasvatus?
"Meidän kannaltamme lienee suotuisampaa, että Jumala saattaa aikaiseksi ne asiat, jotka Hän tahtoo maailmassa synnyttää, pyhittyneen rukouselämämme kautta, kuin että Hän joutuu synnyttämään samat asiat vaikein inhimillisin koettelemuksin ja ahdingoin saadakseen ihmiset sitä tietä ensin rukoilemaan ja lähestymään itseään?"
Tarkoittaako tuo sitä että esimerkiksi että tämä Rean pikkuveli olisi kyllä tullut uskoon mutta suurempien kärsimysten kautta jos Rean ei ensin olisi rukoillut hänen puolestaan kolmeakymmentä vuotta?
Vai tarkoittaako se sitä että jos pikku Eetu rukoilee pyörää hän kyllä saa pyörän mutta vasta suurten inhimillisten kärsimysten jälkeen?Rukouksesta on todellakin hyötyä
1.) Uskovan "henkisenä" kasvatuksena.
Kyse ei kuitenkaan ole siitä että uskova kasvaisi henkisesti jotenkin erillään Jumalasta.
Selvennän hieman: esimerkiksi rakkaus. Yleensä kait jokainen ihminen tahtoisi rakastaa lähimmäisiään, mutta rakkaus jonka Jumala on luvannut omilleen ei ole sitä että Hän lisäisi meidän inhimillistä rakkauttamme, omaa kykyämme rakastaa. Vaan Hän tekee meidät osallisiksi Hänen rakkaudestaan.
Tämä on se ydin kun puhutaan rukouksen kautta tapahtuvasta kasvamisesta - se on kasvamista ja juurtumista Häneen. Rakkaus jolla Jumala kutsuu omiaan rakastamaan muita, on Hänessä olevaa rakkautta, joka riittää silloinkin kun "oma" kykymme rakastaa loppuu kesken. Näin ollen "uskovan henkisen tilan kasvatuksella" on väistämättä vaikutus ympäristöön esimerkiksi sen vaikutuksen kautta joka sillä on ihmissuhteisiin. Lisäksi tuo kasvu - jonka ydin siis on kasvua Jumalan tuntemisessa - sisältää monia ulottuvuuksia. Sellaisiakin jotka ovat mahdollisia ainoastaan kristitylle.
Jokainenhan kykenee rakastamaan jollain tavalla, myös ne jotka ei ole uskossa - ja toisinaan joku ei-uskova voi osoittaa rakkautta, välittämistä ja empatiaa jopa paremmin kuin uskova, syystä että uskova ei aina (valitettavasti!) ole Jumalalle avoin vaan yrittää itse ja (kiitos Jumalalle!) epäonnistuu.
Epäonnistumisen tulisi johtaa uskovaa itsensä tutkimiseen, rehelliseen oman elämänsä, arvojärjestystensä ja asenteidensa arviointiin ja sitä kautta Hänen luokseen joka ei epäonnistu. Näin epäonnistumisetkin kuuluvat kristityn kasvuun.
Mitä sitten on ne asiat joita ei-kristityn ei ole mahdollista omaksua eikä tuntea millään tasolla, mutta joita rukouksen myötä tapahtuva hengellinen kasvu Jumalan tuntemisessa vaikuttaa uskovan elämään?
Näitä on mm. auktoriteetti Kristuksessa. Se on Jumalan asioiden julistamista hengessä. Ja näillä on välitöntä vaikutusta ympäristöön nähden. Tämä ilmenee monella tavalla. Vain lyhyt esimerkki Raamatusta:
Jeesuksen kohdatessaan riivattu mies heittäytyi henkien voimasta maahan ja nämä alkoivat huutaa Jeesukselle.
Tiedän itsekin tapauksia ja olen niitä henkilökohtaisesti myös nähnyt ja kokenut, kun pahojen henkien riivaamana tai sitomana ollut henkilö on reagoinut Jumalan voitelun läsnäoloon ja henget, jotka olisivat mieluummin tahtoneet pysyä piilossa, ovat Pyhän Hengen vaikutuksesta joutuneet paljastamaan itsensä.
Mutta rukouksesta on hyötyä myös
2.) Jumalan suoraan toimintaan maailmassa:
I. Asiat jotka Hän tekisi muutenkin, mutta joissa Hän tarvitsee (tai oikeastaan me itse tarvitsemme) rukouksiamme, jotta Hän voisi toteuttaa ne rakastavan tahtonsa mukaisella tavalla, laupeudessa.
II. Asiat joita Hän ei tee ilman rukouksiamme.
2.I.
Tähän voidaan laskea kuuluvaksi ne maailmanhistorian suuret linjat jotka on Raamatussa ilmoitettu. Ehkä myös suuret herätykset - herätyksethän on yleensä syntyneet joko sen kautta, että uskovat on ottaneet Jumalan rakkauden todesta ja ryhtyneet aktiivisesti rukoilemaan, paastoamaan ja tietysti myös toimimaan sen puolesta että rukous tulisi, tai sitten sen kautta, että on ollut jokin mullistava katastrofi tai tragedia, jonka kautta Jumala on päässyt herättelemään ihmisten sydämiä. Tietysti herätyksen synnyssä voi olla mukana nämä kummatkin tekijät, mutta minun tulkintani ja teologinen näkemykseni on että Jumala tahtoo antaa herätyksen nimenomaan rakkauden kautta hyvyytensä armotekona, ilman katastrofeja ja tragedioita. Tähän Hän (syystä jota emme täysin tiedä) tarvitsee omiensa rukoukset - joten uskovalla on jokseenkin suuri vastuu rukouselämänsä hoitamisesta?
Ehkä tähän voidaan laskea kuuluviksi myös sellaiset tai ainakin joitain sellaisia asioita, jotka tulevat ilmi mm. Paavalin pyynnössä: että uskovat rukoilisivat hänen puolestaan, jotta hän saisi voimaa ja innoitusta rohkeasti julistaa evankeliumia voitelussa.
Yksi mahdollisuus on tämä, että kun uskovat hengessä ja totuudessa rukoilee julistajien puolesta, niin Jumala innoittaa ja voitelee näitä julistajia ja auttaa heitä vapaasti julistamaan, turvaten kaikenlaisilta hyökkäyksiltä ja ylimääräiseltä painostuksilta. Kun evankelistojen tukena on tällaisia rukoilijoita, heidän omat voimavaransa vapautuvat Jumalan kuuntelemiseen ja johdatuksessa kulkemiseen. Jos näitä rukoilijoita ei ole, silloin evankelista itse joutuu käyttämään (enemmän) aikaa vahvistuakseen hyökkäyksiä ja painostuksia vastaan ja pysyäkseen rohkeudessa ja vapaudessa.
Jumala siis olisi vahvistanut Paavalia muutenkin, ilman uskovien esirukousta - mutta siinä tapauksessa rukoustaistelu olisi kokonaisuudessaan ollut Paavalin vastuulla. Tässä kohdassa siis on kyse sellaisesta minkä Jumala tahtoo tehdä tiettyjen ihmisten eli siihen tehtävään kutsumiensa esirukoilijoiden kautta, mutta jonka Hän heidän laiminlyönneistään huolimatta tekee ja johon silloin tarvitaan jonkun muun rukousta.
2. II.
Tähän kuuluvat ainakin henkilökohtaiset halut ja toiveet suurilta osin.
On asioita jotka tulevat meille "luonnostaan" koska ne kuuluvat tähän inhimilliseen elämään. Esimerkkinä vesihanasta juokseva puhdas vesi. Mutta uskova antaa näistäkin Jumalalle kiitoksen eikä ota niitä itsestäänselvyytenä - ainakin itselleni oli lainausmerkeissä ihmettä kun palasin Venäjältä humanitaariselta avustusreissulta ja saatoin kotona juoda vettä hanasta. Mutta on myös asioita jotka eivät tule niin vain luonnostaan.
On myös niin että kun Jumala tarpeemme ja toiveemmekin tietää, kyllä Hän voi antaa meille asioita lahjoina ilman rukouksia mutta läheskään aina Hän ei näin tee. Tiedän sen kokemuksesta(kin).
Aina ei tosin tarvitse pyytää juuri sitä ja sitä nimenomaista asiaa jota haluamme. Riittää että rukouselämämme muuten on ehyttä ja tahdomme elää Herran tahdossa, sen vaikutuksesta enemmän ja runsaammin saamme itsellemme mieluisia ja mukavia asioita, jos ne eivät sodi Jumalan tahtoa ja suunnitelmaa vastaan. Tämä on elämää Hengen tuomassa vapaudessa. Rakkautemme Jumalaa kohtaan vapauttaa meidät elämään siunausvoitelun piirissä.
Ja muistutuksena: tämä ei toimi kaupankäyntinä. "Rukoilen ehyesti Jumalaa, koska tahdon sen kautta saada mukavia ja kivoja asioita." Sellainen EI OLE ehyttä rukousta. Sillä rukouselämän ydin on seurustelu Jumalan kanssa ja Hänen etsimisensä enemmän kuin Hänen lahjojen etsiminen. Silloin huolenpito toimii kaikilla mausteilla.
Ja se toimii silloinkin kun emme saa sitä mitä tahtoisimme. Joskus voi nimittäin olla niin ettei pyyntöihin tulekaan vastausta ja joudumme pitkiäkin aikoja "kärsimään" erämaavaiheissa. Niissä saadaan kuitenkin syvemmin juurtua itse Herraan jonka seurauksena sisimpämme voi hyvin ja olemme sitten - myöhemmin - vapaammat ottamaan vastaan Herran lahjoja emmekä mittaile Hänen hyvyyttään lahjojen mukaan, sillä tunnemme Hänet joka on sielumme syvin tyydytys ja itsessään kaikkiriittävä lahja:
Jeesus Kristus.
En ole lukenut Rean kertomusta pikkuveljensä uskoontulosta enkä mene siihen sanomaan mitään.
Olen vaan esittänyt joitain päälinjoja niinkuin minä ne ymmärrän.
Mitään kaavaa emme voi Jumalasta tehdä ja laittaa Hänen toimintaansa muottiin.
Tärkeintä ei ole järjellisesti ymmärtää ja tyhjentävästi selittää rukousta ja sen vaikutuksia. Selittämistä tärkeämpää on elää rukouksessa - hyvän Jumalan läsnäolossa ja vaikutuksessa.
Esimerkkisi pikku Eetun pyynnöstä saada itselleen pyörä on vähän niin ja näin. Eiköhän se ole vanhempien vastuulla ostaa hänelle se?
Jos pikku Eetu Häneltä pyörää rukoilee - ja vanhemmat laiminlyövät vastuunsa - niin kyllähän Jumala voi antaa pyörän vaikka naapurien kautta. Tällaistakin tapahtuu vastauksena rukouksiin!
Tai sitten pikku Eetu saa pyörän "luonnollista" tietä: naapurin kiltit ateistimummo ja -pappa näkevät lapsosen toiveen ja sydämet heltyneinä avustavat häntä tässä. Vaikka poika ei olisi edes uskossa eikä olisi kertaakaan pyörää rukoillut. Mutta - kuten sanottu: uskova osaa antaa "luonnollisistakin" asioista kiitoksen Jumalalle.
:)
Danke. Ja hyvää kevään jatkoa. - mamabeard
mamabeard kirjoitti:
Rukouksesta on todellakin hyötyä
1.) Uskovan "henkisenä" kasvatuksena.
Kyse ei kuitenkaan ole siitä että uskova kasvaisi henkisesti jotenkin erillään Jumalasta.
Selvennän hieman: esimerkiksi rakkaus. Yleensä kait jokainen ihminen tahtoisi rakastaa lähimmäisiään, mutta rakkaus jonka Jumala on luvannut omilleen ei ole sitä että Hän lisäisi meidän inhimillistä rakkauttamme, omaa kykyämme rakastaa. Vaan Hän tekee meidät osallisiksi Hänen rakkaudestaan.
Tämä on se ydin kun puhutaan rukouksen kautta tapahtuvasta kasvamisesta - se on kasvamista ja juurtumista Häneen. Rakkaus jolla Jumala kutsuu omiaan rakastamaan muita, on Hänessä olevaa rakkautta, joka riittää silloinkin kun "oma" kykymme rakastaa loppuu kesken. Näin ollen "uskovan henkisen tilan kasvatuksella" on väistämättä vaikutus ympäristöön esimerkiksi sen vaikutuksen kautta joka sillä on ihmissuhteisiin. Lisäksi tuo kasvu - jonka ydin siis on kasvua Jumalan tuntemisessa - sisältää monia ulottuvuuksia. Sellaisiakin jotka ovat mahdollisia ainoastaan kristitylle.
Jokainenhan kykenee rakastamaan jollain tavalla, myös ne jotka ei ole uskossa - ja toisinaan joku ei-uskova voi osoittaa rakkautta, välittämistä ja empatiaa jopa paremmin kuin uskova, syystä että uskova ei aina (valitettavasti!) ole Jumalalle avoin vaan yrittää itse ja (kiitos Jumalalle!) epäonnistuu.
Epäonnistumisen tulisi johtaa uskovaa itsensä tutkimiseen, rehelliseen oman elämänsä, arvojärjestystensä ja asenteidensa arviointiin ja sitä kautta Hänen luokseen joka ei epäonnistu. Näin epäonnistumisetkin kuuluvat kristityn kasvuun.
Mitä sitten on ne asiat joita ei-kristityn ei ole mahdollista omaksua eikä tuntea millään tasolla, mutta joita rukouksen myötä tapahtuva hengellinen kasvu Jumalan tuntemisessa vaikuttaa uskovan elämään?
Näitä on mm. auktoriteetti Kristuksessa. Se on Jumalan asioiden julistamista hengessä. Ja näillä on välitöntä vaikutusta ympäristöön nähden. Tämä ilmenee monella tavalla. Vain lyhyt esimerkki Raamatusta:
Jeesuksen kohdatessaan riivattu mies heittäytyi henkien voimasta maahan ja nämä alkoivat huutaa Jeesukselle.
Tiedän itsekin tapauksia ja olen niitä henkilökohtaisesti myös nähnyt ja kokenut, kun pahojen henkien riivaamana tai sitomana ollut henkilö on reagoinut Jumalan voitelun läsnäoloon ja henget, jotka olisivat mieluummin tahtoneet pysyä piilossa, ovat Pyhän Hengen vaikutuksesta joutuneet paljastamaan itsensä.
Mutta rukouksesta on hyötyä myös
2.) Jumalan suoraan toimintaan maailmassa:
I. Asiat jotka Hän tekisi muutenkin, mutta joissa Hän tarvitsee (tai oikeastaan me itse tarvitsemme) rukouksiamme, jotta Hän voisi toteuttaa ne rakastavan tahtonsa mukaisella tavalla, laupeudessa.
II. Asiat joita Hän ei tee ilman rukouksiamme.
2.I.
Tähän voidaan laskea kuuluvaksi ne maailmanhistorian suuret linjat jotka on Raamatussa ilmoitettu. Ehkä myös suuret herätykset - herätyksethän on yleensä syntyneet joko sen kautta, että uskovat on ottaneet Jumalan rakkauden todesta ja ryhtyneet aktiivisesti rukoilemaan, paastoamaan ja tietysti myös toimimaan sen puolesta että rukous tulisi, tai sitten sen kautta, että on ollut jokin mullistava katastrofi tai tragedia, jonka kautta Jumala on päässyt herättelemään ihmisten sydämiä. Tietysti herätyksen synnyssä voi olla mukana nämä kummatkin tekijät, mutta minun tulkintani ja teologinen näkemykseni on että Jumala tahtoo antaa herätyksen nimenomaan rakkauden kautta hyvyytensä armotekona, ilman katastrofeja ja tragedioita. Tähän Hän (syystä jota emme täysin tiedä) tarvitsee omiensa rukoukset - joten uskovalla on jokseenkin suuri vastuu rukouselämänsä hoitamisesta?
Ehkä tähän voidaan laskea kuuluviksi myös sellaiset tai ainakin joitain sellaisia asioita, jotka tulevat ilmi mm. Paavalin pyynnössä: että uskovat rukoilisivat hänen puolestaan, jotta hän saisi voimaa ja innoitusta rohkeasti julistaa evankeliumia voitelussa.
Yksi mahdollisuus on tämä, että kun uskovat hengessä ja totuudessa rukoilee julistajien puolesta, niin Jumala innoittaa ja voitelee näitä julistajia ja auttaa heitä vapaasti julistamaan, turvaten kaikenlaisilta hyökkäyksiltä ja ylimääräiseltä painostuksilta. Kun evankelistojen tukena on tällaisia rukoilijoita, heidän omat voimavaransa vapautuvat Jumalan kuuntelemiseen ja johdatuksessa kulkemiseen. Jos näitä rukoilijoita ei ole, silloin evankelista itse joutuu käyttämään (enemmän) aikaa vahvistuakseen hyökkäyksiä ja painostuksia vastaan ja pysyäkseen rohkeudessa ja vapaudessa.
Jumala siis olisi vahvistanut Paavalia muutenkin, ilman uskovien esirukousta - mutta siinä tapauksessa rukoustaistelu olisi kokonaisuudessaan ollut Paavalin vastuulla. Tässä kohdassa siis on kyse sellaisesta minkä Jumala tahtoo tehdä tiettyjen ihmisten eli siihen tehtävään kutsumiensa esirukoilijoiden kautta, mutta jonka Hän heidän laiminlyönneistään huolimatta tekee ja johon silloin tarvitaan jonkun muun rukousta.
2. II.
Tähän kuuluvat ainakin henkilökohtaiset halut ja toiveet suurilta osin.
On asioita jotka tulevat meille "luonnostaan" koska ne kuuluvat tähän inhimilliseen elämään. Esimerkkinä vesihanasta juokseva puhdas vesi. Mutta uskova antaa näistäkin Jumalalle kiitoksen eikä ota niitä itsestäänselvyytenä - ainakin itselleni oli lainausmerkeissä ihmettä kun palasin Venäjältä humanitaariselta avustusreissulta ja saatoin kotona juoda vettä hanasta. Mutta on myös asioita jotka eivät tule niin vain luonnostaan.
On myös niin että kun Jumala tarpeemme ja toiveemmekin tietää, kyllä Hän voi antaa meille asioita lahjoina ilman rukouksia mutta läheskään aina Hän ei näin tee. Tiedän sen kokemuksesta(kin).
Aina ei tosin tarvitse pyytää juuri sitä ja sitä nimenomaista asiaa jota haluamme. Riittää että rukouselämämme muuten on ehyttä ja tahdomme elää Herran tahdossa, sen vaikutuksesta enemmän ja runsaammin saamme itsellemme mieluisia ja mukavia asioita, jos ne eivät sodi Jumalan tahtoa ja suunnitelmaa vastaan. Tämä on elämää Hengen tuomassa vapaudessa. Rakkautemme Jumalaa kohtaan vapauttaa meidät elämään siunausvoitelun piirissä.
Ja muistutuksena: tämä ei toimi kaupankäyntinä. "Rukoilen ehyesti Jumalaa, koska tahdon sen kautta saada mukavia ja kivoja asioita." Sellainen EI OLE ehyttä rukousta. Sillä rukouselämän ydin on seurustelu Jumalan kanssa ja Hänen etsimisensä enemmän kuin Hänen lahjojen etsiminen. Silloin huolenpito toimii kaikilla mausteilla.
Ja se toimii silloinkin kun emme saa sitä mitä tahtoisimme. Joskus voi nimittäin olla niin ettei pyyntöihin tulekaan vastausta ja joudumme pitkiäkin aikoja "kärsimään" erämaavaiheissa. Niissä saadaan kuitenkin syvemmin juurtua itse Herraan jonka seurauksena sisimpämme voi hyvin ja olemme sitten - myöhemmin - vapaammat ottamaan vastaan Herran lahjoja emmekä mittaile Hänen hyvyyttään lahjojen mukaan, sillä tunnemme Hänet joka on sielumme syvin tyydytys ja itsessään kaikkiriittävä lahja:
Jeesus Kristus.
En ole lukenut Rean kertomusta pikkuveljensä uskoontulosta enkä mene siihen sanomaan mitään.
Olen vaan esittänyt joitain päälinjoja niinkuin minä ne ymmärrän.
Mitään kaavaa emme voi Jumalasta tehdä ja laittaa Hänen toimintaansa muottiin.
Tärkeintä ei ole järjellisesti ymmärtää ja tyhjentävästi selittää rukousta ja sen vaikutuksia. Selittämistä tärkeämpää on elää rukouksessa - hyvän Jumalan läsnäolossa ja vaikutuksessa.
Esimerkkisi pikku Eetun pyynnöstä saada itselleen pyörä on vähän niin ja näin. Eiköhän se ole vanhempien vastuulla ostaa hänelle se?
Jos pikku Eetu Häneltä pyörää rukoilee - ja vanhemmat laiminlyövät vastuunsa - niin kyllähän Jumala voi antaa pyörän vaikka naapurien kautta. Tällaistakin tapahtuu vastauksena rukouksiin!
Tai sitten pikku Eetu saa pyörän "luonnollista" tietä: naapurin kiltit ateistimummo ja -pappa näkevät lapsosen toiveen ja sydämet heltyneinä avustavat häntä tässä. Vaikka poika ei olisi edes uskossa eikä olisi kertaakaan pyörää rukoillut. Mutta - kuten sanottu: uskova osaa antaa "luonnollisistakin" asioista kiitoksen Jumalalle.
:)
Danke. Ja hyvää kevään jatkoa.2.I.
- - - sen kautta, että uskovat on ottaneet Jumalan rakkauden todesta ja ryhtyneet aktiivisesti rukoilemaan, paastoamaan ja tietysti myös toimimaan sen puolesta että rukous tulisi - - -
Kuuluu olla:
- - - rukoilemaan, paastoamaan ja tietysti myös toimimaan sen puolesta että HERÄTYS tulisi!
Rukous on uskomista.
ja rukous ei ole vain sanoja,
vaan sydämen yhteyttä Kaikkivaltiaan Luojamme kanssa.
***
Kaikkivaltias Jumala, minä kiitän Sinua,
että olet kutsunut minut yhteyteesi.
Opeta minua rukoilemaan lakkaamatta.
Suo minulle vapaa pääsy taivaalliseen iloon,
ja virvoita murheellisia,
pehmitä kovia sydämiä,
anna Rakkautesi valloittaa.
Opeta minua joka päivä uudestaan
kiittämään ja ylistämään Sinua.
Amen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619484Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492990Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja412759- 572601
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1982018- 1001916
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251863Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501409Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1101254- 281231