Fantasia tai sen kaltaiset tarinat olivat ensin tarkoitettu aikuisille. Eihän Kalevala, kuningas Arthur, skandinavian Eddat tai kelttiläisen mytologian syklit miltään mukavilta iltasaduilta näytä.
Väilillä niitä sitten kuitenkin muokattiin lapsille sopiviksi, kuitenkin vaikutteet edellä mainituista säilyttäen. Kaipa Disneykin muokkasi niitä vielä vähäsen jotta niistä saatiin kunnon rahasampo.
Mutta kun fantasiaelokuvia, videopelejä tai uudempia fantasiakirjoja (kuten The Witcher eli Noituri) nykyään katsoo, niin sadut ovat taas aikuisille. Niin kivuliasta aihetta ei olekaan etteikö sitä voisi fantasiassa käsitellä.
Fantasia ensin aikuisille, välillä lapsille ja nyt taas aikuisille
1
776
Vastaukset
Teininä luin intohimoisesti Taru Sormusten herrasta -kirjaa. Lapsena ja teininä mua myös kiinnosti Arthur ja Pyöreän pöydän -ritarit ja Kalevala ja Kreikan mytologia, kun niitä luettiin koulussa. Luin nyt loppukesällä/alkusyksyllä Led Zeppelinin Robert Plantin elämänkerran ja siinä sanottiin, että hän oli nuorena kiinnostunut Taru sormusten herrasta -kirjasta ja kuningas Arthurista ja kaikenlaisista mytologioista sekä historiasta (itsekin olin nuorempana erityisen kiinnostunut myös historiasta ja vieläkin olen jonkun verran) ja muistui mun lapsuus ja teini-ikä mieleen näiltä osin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain917703Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1313083- 1591966
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha751747Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1311589Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1781540- 1321212
- 80904
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko50834- 53794