Vääntö- vs. Hevosvoimapellet

Anonyymi

On huvittavaa seurata ikuisuuskeskustelua hevosvoimista ja väännöstä. Tosiasia on se, että vaikka vääntöä olisi 500 Nm, sillä ei tee mitään jos ei ole myös hevosvoimia. Vastaavasti 300 hp on yhtä tyhjän kanssa jos vääntöä ei ole.

Kyse on väännön ja heppojen balanssista. Sellainen 140 hp ja 200 Nm on jo todella asiallinen viritys perheautoon. Jos mennään sporttiluokkaan, niin joku 180 hp ja 240 Nm on ihan ok. Sitten on erikseen tehokkaat autot, joissa hyvä balanssi vaatii sen 200 hp ja 270 Nm.

25

930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kummalla luulisit ison tukkirekan liikkuvan vaivattomammin, Scanian 13-litraisella 700hp dieselillä vai 700hp formula 1-moottorilla? Sama teho!

      • Anonyymi

        No kummalla, entä mikä oli noissa vääntö?


      • Anonyymi

        Tuon kokoisen dieselin vääntö on suurimmillaan luokkaa 2500Nm @ n. 1200r/min.
        Formula 1 moottorin huipputehot jossain 15000r/min paikkeilla ja paras vääntökin yli 10000 kierroksella. F1-moottorilla ei suuria kuormia siirreltäisi ilman suunnatonta alennusvaihdetta.


    • Anonyymi

      Mun autossa on 346 hp ja 510 Nm vääntöä. Riittääkö tuollanen?

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei alkuunkaan riitä. 1000hp vaaditaan nykyään arkiliikenteessä, ja sellainen peli olisi nyt myynnissä todella edullisesti. (ei renkaanpotkijoille).


        https://www.nettiauto.com/nissan/gt-r/10436037

        Mikään teho tai vääntö ei yksin riitä.

        Mitä suuremmat lukemat, sitä enemmän puuttuu: lisäksi tarvitaan riittävävän kokenut ja sivistynyt kuljettaja, joka tietää ja tuntee tehon ja väännön merkityksen ja siihen liittyvän vastuun.

        Ei näin
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5c72f0e8-07ca-4092-af79-818ada5b18dd

        Vanhoilla jenkkiautoilla ajavat enimmäkseen tuntevat vastuun ja ajavat sen mukaisesti. Kun tietää, että on riittävästi hevosvoimia ja vääntöä, ei tarvitse näyttää sitä muille liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään teho tai vääntö ei yksin riitä.

        Mitä suuremmat lukemat, sitä enemmän puuttuu: lisäksi tarvitaan riittävävän kokenut ja sivistynyt kuljettaja, joka tietää ja tuntee tehon ja väännön merkityksen ja siihen liittyvän vastuun.

        Ei näin
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5c72f0e8-07ca-4092-af79-818ada5b18dd

        Vanhoilla jenkkiautoilla ajavat enimmäkseen tuntevat vastuun ja ajavat sen mukaisesti. Kun tietää, että on riittävästi hevosvoimia ja vääntöä, ei tarvitse näyttää sitä muille liikenteessä.

        Vanhoissa jenkkiautoissa ei ole kovin paljon hevosvoimia, mutta isossa moottorissa riittää vääntöä alhaisella kierrosluvulla. Nykyaikaisilla pienillä ja tehokkailla moottoreilla on suurin vääntövoima aika korkeilla kierroksilla. Turbolla ja siihen liitetyllä paineensäädöllä saadaan tasaisempi vääntövoima jo alhaalta korkeille kierroksille saakka.


    • Anonyymi

      Monet vääntö/hevosvoimapellet unohtaa myös ajoneuvon massan. 120hv/160Nm 1000kg autossa on enemmän kuin 160hv/230Nm 1800kg autossa.

      • Anonyymi

        Nyt kun ollaan diesel-palstalla niin laitetaan nuo väännöt oikeaan suuruusluokkaan eli 350-550Nm. On muuten samaa luokkaa kuin Chevyn pikkulohko-V8:ssa. Polttoainetta menee vaan 80% vähemmän.


      • Anonyymi

        Lisäksi pitää ymmärtää myös kierrosluvun merkitys, esimerkiksi 500 Nm 1500 kierroksella tuottaa vähemmän tehoa kuin 300 Nm 3000 kierroksella.


    • Anonyymi

      Ja mitäs noilla tehoilla täällä teet. Joka puolella on toyotan perä vastassa ja köröttele siinä. No ohituspaikan tullessa latta pohjaan ja suoraan lähimpään puuhun.

    • Mitä merkitystä noilla huippuarvoilla on? Olennaista on vääntökäyrän tasaisuus. Jos vääntöä turbodieselissä löytyy tasaisesti vaikka 800 - 4000 rpm, on auto hyvä ajettava. Jos vääntö lisäksi on riittävän korkealla massaan nähden, auto myös kiihtyy hyvin.

      Huipputehoilla ei ole juurikaan merkitystä autourheilun ulkopuolella. Huippuväännöt ovat kivat, jos vaan auton saa pysymään moisella alueella ajossa, mikä käytännössä tarkoittaa sitä tasaista vääntökäyrää.

      Sähkömoottori tietysti aika ylivoimainen tässä suhteessa (tai höyrykone, mutta niitä hirveän harvoin näkee autoissa).

    • Anonyymi

      Kysyinpä ihan mielenkiinnosta kesällä parilta nykyisen massiivisen metsätraktorin hevosvoimista. Niin tiedättehän ne monsterit, joilla tukit roudataan metsäautoteiden varteen pinoihin, joista sitten tukkirekat aikanaan ne hakevat.

      Hevosvoimia oli vähän yli 200. Kummastelin, kun vertasin oman henkilöautoni hevosvoimien määrään. Suunnilleen yhtä paljon molemmissa.
      Hämmästykseltäni en tullut kysyneeksi väännöstä ennenkuin hemmot katosivat metsään hakemaan seuraavaan tukkikuormaa...

      • Anonyymi

        Luultavasti siinäkin härvelissä oli vääntöä jotain noin 800 nm:n verran tai vähän yli. Ei siis järisyttävän suuri sekään....


    • Anonyymi

      Onko mulla balanssissa kun vääntöä on reilu 500 Nm ja teho 365 hv ?

      • Anonyymi

        Riippuu aika paljon auton painosta ja muista seikoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu aika paljon auton painosta ja muista seikoista.

        Entäs 230 hv 512 Nm manuaali ja omamassa 1700 kg?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs 230 hv 512 Nm manuaali ja omamassa 1700 kg?

        Ihan hyvä.


    • Anonyymi

      Ei kannata höpöttää köyhän

      • Anonyymi

        Suu kiinni vain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suu kiinni vain

        Polkupyörällä kouluun


    • Anonyymi

      Vanha aloitus jo mutta eipäs sotketa niitä hevosvoimia ja vääntöjä. Ensinnäkin hevosvoima on laskennallinen suure. Vain vääntöä voidaan mitata ja siitä johtaa tehoksi. Mioenkkintoiseksi asian tekee se että höyrykone ja sähkömoottori kehittävät vääntöä jo nolla kierrosluvulla. Silloin ei tehoa synny, mutta kuitenkin liikkeelle panevaa voimaa.

    • Anonyymi

      Olen nähnyt edessä maantieohituksen, musta vironkilpinen BMW 535d. Se meinaan LÄHTI VIKKELÄÄN asuntovaunukaravaanin takaa ohi ja hetkessä ohitus tehty. Ei mitään jakoja bensa-autolla.

    • Niin C ja E250 dieselmersuissa on se 500 Nm vain 150 kilowatilla.
      Se 500 Nm tulee jo kierrosluvulla 1800.

      • Anonyymi

        Mun Ladassa 75 heppaa ja 100 nm, silti pystyn ajamaan vaikkapa 120 motarilla tai 4 vaihteella 40kmh.kumma jutty


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4906
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3486
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2727
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      38
      1763
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1690
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    10. Maailmassa monta

      On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1574
    Aihe