Vääntö- vs. Hevosvoimapellet

Anonyymi

On huvittavaa seurata ikuisuuskeskustelua hevosvoimista ja väännöstä. Tosiasia on se, että vaikka vääntöä olisi 500 Nm, sillä ei tee mitään jos ei ole myös hevosvoimia. Vastaavasti 300 hp on yhtä tyhjän kanssa jos vääntöä ei ole.

Kyse on väännön ja heppojen balanssista. Sellainen 140 hp ja 200 Nm on jo todella asiallinen viritys perheautoon. Jos mennään sporttiluokkaan, niin joku 180 hp ja 240 Nm on ihan ok. Sitten on erikseen tehokkaat autot, joissa hyvä balanssi vaatii sen 200 hp ja 270 Nm.

25

888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kummalla luulisit ison tukkirekan liikkuvan vaivattomammin, Scanian 13-litraisella 700hp dieselillä vai 700hp formula 1-moottorilla? Sama teho!

      • Anonyymi

        No kummalla, entä mikä oli noissa vääntö?


      • Anonyymi

        Tuon kokoisen dieselin vääntö on suurimmillaan luokkaa 2500Nm @ n. 1200r/min.
        Formula 1 moottorin huipputehot jossain 15000r/min paikkeilla ja paras vääntökin yli 10000 kierroksella. F1-moottorilla ei suuria kuormia siirreltäisi ilman suunnatonta alennusvaihdetta.


    • Anonyymi

      Mun autossa on 346 hp ja 510 Nm vääntöä. Riittääkö tuollanen?

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei alkuunkaan riitä. 1000hp vaaditaan nykyään arkiliikenteessä, ja sellainen peli olisi nyt myynnissä todella edullisesti. (ei renkaanpotkijoille).


        https://www.nettiauto.com/nissan/gt-r/10436037

        Mikään teho tai vääntö ei yksin riitä.

        Mitä suuremmat lukemat, sitä enemmän puuttuu: lisäksi tarvitaan riittävävän kokenut ja sivistynyt kuljettaja, joka tietää ja tuntee tehon ja väännön merkityksen ja siihen liittyvän vastuun.

        Ei näin
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5c72f0e8-07ca-4092-af79-818ada5b18dd

        Vanhoilla jenkkiautoilla ajavat enimmäkseen tuntevat vastuun ja ajavat sen mukaisesti. Kun tietää, että on riittävästi hevosvoimia ja vääntöä, ei tarvitse näyttää sitä muille liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään teho tai vääntö ei yksin riitä.

        Mitä suuremmat lukemat, sitä enemmän puuttuu: lisäksi tarvitaan riittävävän kokenut ja sivistynyt kuljettaja, joka tietää ja tuntee tehon ja väännön merkityksen ja siihen liittyvän vastuun.

        Ei näin
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5c72f0e8-07ca-4092-af79-818ada5b18dd

        Vanhoilla jenkkiautoilla ajavat enimmäkseen tuntevat vastuun ja ajavat sen mukaisesti. Kun tietää, että on riittävästi hevosvoimia ja vääntöä, ei tarvitse näyttää sitä muille liikenteessä.

        Vanhoissa jenkkiautoissa ei ole kovin paljon hevosvoimia, mutta isossa moottorissa riittää vääntöä alhaisella kierrosluvulla. Nykyaikaisilla pienillä ja tehokkailla moottoreilla on suurin vääntövoima aika korkeilla kierroksilla. Turbolla ja siihen liitetyllä paineensäädöllä saadaan tasaisempi vääntövoima jo alhaalta korkeille kierroksille saakka.


    • Anonyymi

      Monet vääntö/hevosvoimapellet unohtaa myös ajoneuvon massan. 120hv/160Nm 1000kg autossa on enemmän kuin 160hv/230Nm 1800kg autossa.

      • Anonyymi

        Nyt kun ollaan diesel-palstalla niin laitetaan nuo väännöt oikeaan suuruusluokkaan eli 350-550Nm. On muuten samaa luokkaa kuin Chevyn pikkulohko-V8:ssa. Polttoainetta menee vaan 80% vähemmän.


      • Anonyymi

        Lisäksi pitää ymmärtää myös kierrosluvun merkitys, esimerkiksi 500 Nm 1500 kierroksella tuottaa vähemmän tehoa kuin 300 Nm 3000 kierroksella.


    • Anonyymi

      Ja mitäs noilla tehoilla täällä teet. Joka puolella on toyotan perä vastassa ja köröttele siinä. No ohituspaikan tullessa latta pohjaan ja suoraan lähimpään puuhun.

    • Mitä merkitystä noilla huippuarvoilla on? Olennaista on vääntökäyrän tasaisuus. Jos vääntöä turbodieselissä löytyy tasaisesti vaikka 800 - 4000 rpm, on auto hyvä ajettava. Jos vääntö lisäksi on riittävän korkealla massaan nähden, auto myös kiihtyy hyvin.

      Huipputehoilla ei ole juurikaan merkitystä autourheilun ulkopuolella. Huippuväännöt ovat kivat, jos vaan auton saa pysymään moisella alueella ajossa, mikä käytännössä tarkoittaa sitä tasaista vääntökäyrää.

      Sähkömoottori tietysti aika ylivoimainen tässä suhteessa (tai höyrykone, mutta niitä hirveän harvoin näkee autoissa).

    • Anonyymi

      Kysyinpä ihan mielenkiinnosta kesällä parilta nykyisen massiivisen metsätraktorin hevosvoimista. Niin tiedättehän ne monsterit, joilla tukit roudataan metsäautoteiden varteen pinoihin, joista sitten tukkirekat aikanaan ne hakevat.

      Hevosvoimia oli vähän yli 200. Kummastelin, kun vertasin oman henkilöautoni hevosvoimien määrään. Suunnilleen yhtä paljon molemmissa.
      Hämmästykseltäni en tullut kysyneeksi väännöstä ennenkuin hemmot katosivat metsään hakemaan seuraavaan tukkikuormaa...

      • Anonyymi

        Luultavasti siinäkin härvelissä oli vääntöä jotain noin 800 nm:n verran tai vähän yli. Ei siis järisyttävän suuri sekään....


    • Anonyymi

      Onko mulla balanssissa kun vääntöä on reilu 500 Nm ja teho 365 hv ?

      • Anonyymi

        Riippuu aika paljon auton painosta ja muista seikoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu aika paljon auton painosta ja muista seikoista.

        Entäs 230 hv 512 Nm manuaali ja omamassa 1700 kg?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs 230 hv 512 Nm manuaali ja omamassa 1700 kg?

        Ihan hyvä.


    • Anonyymi

      Ei kannata höpöttää köyhän

      • Anonyymi

        Suu kiinni vain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suu kiinni vain

        Polkupyörällä kouluun


    • Anonyymi

      Vanha aloitus jo mutta eipäs sotketa niitä hevosvoimia ja vääntöjä. Ensinnäkin hevosvoima on laskennallinen suure. Vain vääntöä voidaan mitata ja siitä johtaa tehoksi. Mioenkkintoiseksi asian tekee se että höyrykone ja sähkömoottori kehittävät vääntöä jo nolla kierrosluvulla. Silloin ei tehoa synny, mutta kuitenkin liikkeelle panevaa voimaa.

    • Anonyymi

      Olen nähnyt edessä maantieohituksen, musta vironkilpinen BMW 535d. Se meinaan LÄHTI VIKKELÄÄN asuntovaunukaravaanin takaa ohi ja hetkessä ohitus tehty. Ei mitään jakoja bensa-autolla.

    • Niin C ja E250 dieselmersuissa on se 500 Nm vain 150 kilowatilla.
      Se 500 Nm tulee jo kierrosluvulla 1800.

      • Anonyymi

        Mun Ladassa 75 heppaa ja 100 nm, silti pystyn ajamaan vaikkapa 120 motarilla tai 4 vaihteella 40kmh.kumma jutty


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      281
      3267
    2. BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla

      No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho
      Matkailu
      5
      2357
    3. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      249
      2105
    4. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      68
      2009
    5. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      71
      1684
    6. Purra esiintyi epäasiallisesti

      Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      340
      1294
    7. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

      Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      24
      1078
    8. Hyvää yötä

      Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      64
      1026
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

      löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      23
      1016
    10. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

      Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      955
    Aihe