On huvittavaa seurata ikuisuuskeskustelua hevosvoimista ja väännöstä. Tosiasia on se, että vaikka vääntöä olisi 500 Nm, sillä ei tee mitään jos ei ole myös hevosvoimia. Vastaavasti 300 hp on yhtä tyhjän kanssa jos vääntöä ei ole.
Kyse on väännön ja heppojen balanssista. Sellainen 140 hp ja 200 Nm on jo todella asiallinen viritys perheautoon. Jos mennään sporttiluokkaan, niin joku 180 hp ja 240 Nm on ihan ok. Sitten on erikseen tehokkaat autot, joissa hyvä balanssi vaatii sen 200 hp ja 270 Nm.
Vääntö- vs. Hevosvoimapellet
25
888
Vastaukset
- Anonyymi
Kummalla luulisit ison tukkirekan liikkuvan vaivattomammin, Scanian 13-litraisella 700hp dieselillä vai 700hp formula 1-moottorilla? Sama teho!
- Anonyymi
No kummalla, entä mikä oli noissa vääntö?
- Anonyymi
Tuon kokoisen dieselin vääntö on suurimmillaan luokkaa 2500Nm @ n. 1200r/min.
Formula 1 moottorin huipputehot jossain 15000r/min paikkeilla ja paras vääntökin yli 10000 kierroksella. F1-moottorilla ei suuria kuormia siirreltäisi ilman suunnatonta alennusvaihdetta.
- Anonyymi
Mun autossa on 346 hp ja 510 Nm vääntöä. Riittääkö tuollanen?
- Anonyymi
Ei alkuunkaan riitä. 1000hp vaaditaan nykyään arkiliikenteessä, ja sellainen peli olisi nyt myynnissä todella edullisesti. (ei renkaanpotkijoille).
https://www.nettiauto.com/nissan/gt-r/10436037 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei alkuunkaan riitä. 1000hp vaaditaan nykyään arkiliikenteessä, ja sellainen peli olisi nyt myynnissä todella edullisesti. (ei renkaanpotkijoille).
https://www.nettiauto.com/nissan/gt-r/10436037Mikään teho tai vääntö ei yksin riitä.
Mitä suuremmat lukemat, sitä enemmän puuttuu: lisäksi tarvitaan riittävävän kokenut ja sivistynyt kuljettaja, joka tietää ja tuntee tehon ja väännön merkityksen ja siihen liittyvän vastuun.
Ei näin
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5c72f0e8-07ca-4092-af79-818ada5b18dd
Vanhoilla jenkkiautoilla ajavat enimmäkseen tuntevat vastuun ja ajavat sen mukaisesti. Kun tietää, että on riittävästi hevosvoimia ja vääntöä, ei tarvitse näyttää sitä muille liikenteessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikään teho tai vääntö ei yksin riitä.
Mitä suuremmat lukemat, sitä enemmän puuttuu: lisäksi tarvitaan riittävävän kokenut ja sivistynyt kuljettaja, joka tietää ja tuntee tehon ja väännön merkityksen ja siihen liittyvän vastuun.
Ei näin
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5c72f0e8-07ca-4092-af79-818ada5b18dd
Vanhoilla jenkkiautoilla ajavat enimmäkseen tuntevat vastuun ja ajavat sen mukaisesti. Kun tietää, että on riittävästi hevosvoimia ja vääntöä, ei tarvitse näyttää sitä muille liikenteessä.Vanhoissa jenkkiautoissa ei ole kovin paljon hevosvoimia, mutta isossa moottorissa riittää vääntöä alhaisella kierrosluvulla. Nykyaikaisilla pienillä ja tehokkailla moottoreilla on suurin vääntövoima aika korkeilla kierroksilla. Turbolla ja siihen liitetyllä paineensäädöllä saadaan tasaisempi vääntövoima jo alhaalta korkeille kierroksille saakka.
- Anonyymi
Monet vääntö/hevosvoimapellet unohtaa myös ajoneuvon massan. 120hv/160Nm 1000kg autossa on enemmän kuin 160hv/230Nm 1800kg autossa.
- Anonyymi
Nyt kun ollaan diesel-palstalla niin laitetaan nuo väännöt oikeaan suuruusluokkaan eli 350-550Nm. On muuten samaa luokkaa kuin Chevyn pikkulohko-V8:ssa. Polttoainetta menee vaan 80% vähemmän.
- Anonyymi
Lisäksi pitää ymmärtää myös kierrosluvun merkitys, esimerkiksi 500 Nm 1500 kierroksella tuottaa vähemmän tehoa kuin 300 Nm 3000 kierroksella.
- Anonyymi
Ja mitäs noilla tehoilla täällä teet. Joka puolella on toyotan perä vastassa ja köröttele siinä. No ohituspaikan tullessa latta pohjaan ja suoraan lähimpään puuhun.
Mitä merkitystä noilla huippuarvoilla on? Olennaista on vääntökäyrän tasaisuus. Jos vääntöä turbodieselissä löytyy tasaisesti vaikka 800 - 4000 rpm, on auto hyvä ajettava. Jos vääntö lisäksi on riittävän korkealla massaan nähden, auto myös kiihtyy hyvin.
Huipputehoilla ei ole juurikaan merkitystä autourheilun ulkopuolella. Huippuväännöt ovat kivat, jos vaan auton saa pysymään moisella alueella ajossa, mikä käytännössä tarkoittaa sitä tasaista vääntökäyrää.
Sähkömoottori tietysti aika ylivoimainen tässä suhteessa (tai höyrykone, mutta niitä hirveän harvoin näkee autoissa).- Anonyymi
Kysyinpä ihan mielenkiinnosta kesällä parilta nykyisen massiivisen metsätraktorin hevosvoimista. Niin tiedättehän ne monsterit, joilla tukit roudataan metsäautoteiden varteen pinoihin, joista sitten tukkirekat aikanaan ne hakevat.
Hevosvoimia oli vähän yli 200. Kummastelin, kun vertasin oman henkilöautoni hevosvoimien määrään. Suunnilleen yhtä paljon molemmissa.
Hämmästykseltäni en tullut kysyneeksi väännöstä ennenkuin hemmot katosivat metsään hakemaan seuraavaan tukkikuormaa...- Anonyymi
Luultavasti siinäkin härvelissä oli vääntöä jotain noin 800 nm:n verran tai vähän yli. Ei siis järisyttävän suuri sekään....
- Anonyymi
Onko mulla balanssissa kun vääntöä on reilu 500 Nm ja teho 365 hv ?
- Anonyymi
Riippuu aika paljon auton painosta ja muista seikoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu aika paljon auton painosta ja muista seikoista.
Entäs 230 hv 512 Nm manuaali ja omamassa 1700 kg?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs 230 hv 512 Nm manuaali ja omamassa 1700 kg?
Ihan hyvä.
- Anonyymi
Ei kannata höpöttää köyhän
- Anonyymi
Suu kiinni vain
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suu kiinni vain
Polkupyörällä kouluun
- Anonyymi
Vanha aloitus jo mutta eipäs sotketa niitä hevosvoimia ja vääntöjä. Ensinnäkin hevosvoima on laskennallinen suure. Vain vääntöä voidaan mitata ja siitä johtaa tehoksi. Mioenkkintoiseksi asian tekee se että höyrykone ja sähkömoottori kehittävät vääntöä jo nolla kierrosluvulla. Silloin ei tehoa synny, mutta kuitenkin liikkeelle panevaa voimaa.
- Anonyymi
Olen nähnyt edessä maantieohituksen, musta vironkilpinen BMW 535d. Se meinaan LÄHTI VIKKELÄÄN asuntovaunukaravaanin takaa ohi ja hetkessä ohitus tehty. Ei mitään jakoja bensa-autolla.
Niin C ja E250 dieselmersuissa on se 500 Nm vain 150 kilowatilla.
Se 500 Nm tulee jo kierrosluvulla 1800.- Anonyymi
Mun Ladassa 75 heppaa ja 100 nm, silti pystyn ajamaan vaikkapa 120 motarilla tai 4 vaihteella 40kmh.kumma jutty
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2813267BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla
No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho52357Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2492105- 682009
- 711684
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3401294MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/241078- 641026
"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko231016Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola165955