Ensiksikin suuri kiitos kaikille edelliseen kysymykseeni vastanneille. Kysyin, mitä tehdään vanhan vaunun vaneripohjalle ja sain useita erittäin asiallisia ja hyödyllisiä vastauksia. Kunhan ilmat lämpenevät, ryhdyn pohjaa suojaamaan.
Seuraavaan aiheeseen:
Saman 25 vuotta vanhan vaunun runko on parista kohtaa lahonnut olemattomaksi. (Ihme kyllä hometta ei vaunussa silti ole). Kun laho (ja märkä) puu on poistettu, samoin kostuneet eristeet, ja vaunu muutenkin kunnolla kuivattu, niin mitä seuraavaksi?
Kannattaako ryhtyä tiivistämään nurkkia? Jos kokonaisuus on vielä 25 vuoden jälkeen enimmäkseen kuosissaan ja ehjä, niin riittäisikö pelkkä puiden vaihto? Koko nurkan purkaminen uudelleen tiivistämistä varten tuntuu ylimitoitetulta työltä. Entäpä jos käyttäisi lämpökäsiteltyä puuta? (Painekyllästettyähän sinne ei kai voi laittaa, jos vaunussa aikoo asua;-).
rungon korjaus
7
4129
Vastaukset
- Aki
Minä olen ainakin purkanut pellit ja kaikki mädät puuosat vaihtanut uusiin. Noista vanhemmista vaunuista lähtee pellit pois melko helposti liimat on irronnut itsestään jos niitä yleensä on juuri ollutkaan.Silloin sen saa korjattua kunnolla ja saumat tiivistettyä oikein.Kyllähän se kannattaa jos itselle tekee vieraalle tuskin ei siitä työpalkkoja saa.Tuolla on tallissa nytkin 26 vuotta vanha kärry etupää kokonaan purettu ja kesäksi pitäisi saada liikenteeseen.
- Make
Ne pellit yleensä kääriytyy sardiinipurkin tavoin pois.Vekkejä ei saa tehdä.
Jos noin paljon tekee hommia niin mitään mätää ei kannata jättää.Parhaiten tarpeen näkee auki ollessa.Turha uudistaminen on tietysti turhaa.
Painekyllästetystä puusta lähtee jonkin verran myrkkyjä, vaikka ne onkin imeytyneet selluloosaan. En laittaisi.
Lämpökäsiteltyä puuta olen liotellut ja kovin tuntuu turpoavan ja on haurasta muutenkin. En laittaisi.Ainoa etu näyttäisi olevan läpivärjäytyminen, josta vaunun kehikossa ei ole mitään hyötyä.
Veneen rakentajat ovat kautta aikojen käyttäneet tiheää puuta kuten mahonki ja tiikki.Uskon sellaisen olevan parhaasta päästä niin kyllä hintakin.Ei se tarve kovin isoksi muodostu.
Kotimainen havupuukin menettelee. Oleellista on ettei sinne ulkoista vettä pääsisi ja kondensoituva vesi pääsee tuulettumaan jostakin hallitusti pois.
Jotkut vaunuvalmistajat käyttävät muovilistojakin ja kuulemma toimii ihan hyvin.Teollisessa valmistuksessa varmaan helppo tehdäkin. - Valmistaja
Niitä muovilistoja käyttää puurimojen tilalla olis mukava tietää. Ostan heti semmosen missä ei ole puuta laitettu koriin ollenkaan.
- Make
Ainakin ruotsalainen Kabe ilmoittaa julkisesti käyttävänsä.Jotkut ainakin kokeilivat aikanaan, en tiedä ottivatko tuotantoon.
- lahjomaton
Kabella on (uusissa malleissa) ainakin osittain muovilla korvattu puiset rungon osat.
- onkin
lahjomaton kirjoitti:
Kabella on (uusissa malleissa) ainakin osittain muovilla korvattu puiset rungon osat.
Hyvä homma eihän siellä muu mätänekään kuin puu jos vesi pääsee seinän sisään.
- lahjomaton
onkin kirjoitti:
Hyvä homma eihän siellä muu mätänekään kuin puu jos vesi pääsee seinän sisään.
Olisko niin, että tulee ottaa huomioon eristeetkin. Jos on oikein vettynyt styroxi niin kai sekin haisee ja homehtuu sekä antaa pahaa hajua mutta ennekaikkea menettää eristyskyvyn.
Vaikka tuskin Kabe on styroxia laittanut mutta mene ja tiedä!
Uusimmissa asuntoautoissa Kabella on "hengittävä" tapettikin. Jokohan porukoilla alkaa olla kokemuksia siitä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2033812Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii602406Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912286- 472203
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321521Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5131287Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931261- 561247
- 701147
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1241117